SkatteMail 2024, uge 37

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra SkatteMail.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586

 

Indhold

Artikler og interessante links
Topskattegrænsen hæves i 2025 til 611.800 kr.
Visse former for aktieløn skal med på årsopgørelsen to gange
Om at sætte sig selv på aktier
Mandskabsvogne bliver ved med at give udfordringer
Regler om registrering af sekundær bruger af køretøjer tilbagekaldes
Brugere af firmabiler skal alligevel ikke registreres

SKM-meddelelse
Indberetning om aktiesparekonti efter skatteindberetningslovens § 11 a

Bindende svar
Udenlandsk livsforsikring omfattet af PBL § 50 - arv - overdragelse i levende live
Udenlandsk selskab ikke begrænset skattepligtig af modtaget udbytte
Udenlandsk selskab ikke begrænset skattepligtig af udbytte og rentebetalinger fra dansk selskab

Afgørelser
Overdragelse af anparter - Passiv kapitalanbringelse - Pengetankreglen - Fradrag for latent skat - Forhøjelse af handelsværdien på ejendomme - Ugyldighed
Eksportgodtgørelse - Afgiftsgodtgørelse - Varebiler

Domme
Underleverandører - nægtelse af fradrag for købsmoms - ansvar for manglende indeholdt A-skat og AM-bidrag
Ligningslovens § 16 E - indirekte lån - nærtstående
Underleverandører - nægtelse af fradrag for købsmoms og driftsomkostninger
Indsætninger på bankkonto, lavt privatforbrug, lån, salg på (red.fjernet.avis)
Hjemvisning - ny påstand - ophævelse af sagsomkostninger
Erstatning for tab af erhvervsevne - løbende ydelse udbetalt på én gang - fradrag for fagligt kontingent
Ligninglovens § 9 C - befordringsfradrag - sædvanlig bopæl - skærpet bevisbyrde

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste

Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Høringsportalen

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

BDO

Topskattegrænsen hæves i 2025 til 611.800 kr.

Den årlige regulering af beløbsgrænserne i skattelovgivningen er offentliggjort. Næste år kræver det en gennemsnitlig månedsløn på næsten 55.500 kr. før AM-bidrag, før man havner i topskat.

BDO

Visse former for aktieløn skal med på årsopgørelsen to gange

Aktieløn kan være en kompliceret ting. I nogle tilfælde sker der beskatning, både når aktierne modtages og senere igen, når de sælges. Er det aktier, hvor der kan være store kursudsving, kan det være klogt at sælge en del af aktierne med det samme.

BDO

Om at sætte sig selv på aktier

Især for topskattebetalere kan tanken om at stifte et anpartsselskab og fakturere sin arbejdsgiver gennem dette være fristende, men det er en rigtig dårlig idé. Det kan nemlig ende med, at der skal betales mere end 100 % i skat af hver en tjent krone.

BDO

Mandskabsvogne bliver ved med at give udfordringer

Mandskabsvogne er varevogne, der er konstrueret til befordring af både mandskab og materiel. De er kendetegnet ved at rumme en sæderække bag forsæderne. Ofte anvendes de desværre i strid med reglerne, og det kan føre til kæmpe efterregninger.

Beierholm

Regler om registrering af sekundær bruger af køretøjer tilbagekaldes

Afgående skatteminister tilbagekalder de nye regler om, at ansatte skal registreres som bruger af virksomhedens køretøjer.

Deloitte

Brugere af firmabiler skal alligevel ikke registreres

Bekendtgørelsen om firmabilerne, der trådte i kraft den 1. juli, bliver ændret.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

SKM-meddelelse: Indberetning om aktiesparekonti efter skatteindberetningslovens § 11 a

SKM2024.462.SKTST

Denne SKM indeholder retningslinjer for indberetning om aktiesparekonti. Der er tale om, at der fremadrettet (for indberetninger for kalenderåret 2024 og frem) skal indberettes via en digital indberetningsløsning 'Aktiesparekonto' i et andet format end hidtil.

 

Bindende svar: Udenlandsk livsforsikring omfattet af PBL § 50 - arv - overdragelse i levende live

SKM2024.461.SR

Skatterådet kunne bekræfte, at Spørgers udenlandske livsforsikringsordning skulle beskattes efter pensionsbeskatningslovens § 50, idet der var tale om en livsforsikring, som var oprettet før den 18. februar 1992, og idet policen ikke var ændret siden oprettelsen. Det var ved svaret forudsat, at den overdragelse af ordningen, der var sket til et andet forsikringsselskab, var sket som en del af en bestandsoverdragelse i forbindelse med omstruktureringer, og at der ikke var tale om en enkeltstående overførsel af Spørgers livsforsikringsordning. Det var herudover lagt uprøvet til grund for svaret, at der ikke, hverken direkte eller gennem skattetransparente enheder, var investeret i andele mv., som var i strid med placeringsforbuddet i pensionsbeskatningslovens § 51 B.

Skatterådet bekræftede herudover, at Spørgers livsforsikringsordning fortsat kunne beskattes efter pensionsbeskatningslovens § 50, hvis den overgik til Spørgers livsarvinger ved Spørgers død. Der var herved henset til, at det fremgik af § 6, stk. 1, i lov nr. 569 af 24. juni 1992, at erhvervelse efter den 18. februar 1992 af en ordning oprettet før denne dato førte til beskatning efter pensionsbeskatningslovens § 53 A, medmindre der var tale om erhvervelse ved arv. Der blev ikke taget stilling til, hvorvidt ordningen faktisk kunne overdrages ved arv, når der ikke fremgik en klausul herom i forsikringspolicen. Der blev derfor alene taget stilling til den skattemæssige behandling, hvis ordningen faktisk faldt i arv.

Henset til reglen i § 6, stk. 1, i lov nr. 569 af 24. juni 1992 kunne Skatterådet derimod ikke bekræfte, at Spørger i levende live kunne overdrage ordningen til Spørgers livsarvinger, uden at dette førte til, at ordningen fremadrettet skulle beskattes efter pensionsbeskatningslovens § 53 A. Skatterådet fandt ikke, at hverken lovens ordlyd eller forarbejder understøttede, at beskatning efter pensionsbeskatningslovens § 50 kunne opretholdes i en sådan situation, uanset at der ikke ved overdragelsen blev bragt flere midler ind under beskatning efter pensionsbeskatningslovens § 50.

 

Bindende svar: Udenlandsk selskab ikke begrænset skattepligtig af modtaget udbytte

SKM2024.452.SR

Spørger ejede 48% af kapitalen i det danske selskab H1. Spørger ønskede at få bekræftet, at der ikke var begrænset skattepligt til Danmark af Spørgers andel af udbytte, der var udloddet fra H1.

Skatterådet bekræftede, at Spørger ikke var begrænset skattepligtig i Danmark af udbyttet, idet Spørger måtte anses for retmæssig ejer. Derfor skulle der ske frafald eller nedsættelse både efter moder/datterselskabsdirektivet og dobbeltbeskatningsoverenskomsten, og der var således ikke begrænset skattepligt af udbyttet efter selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra c.

Endvidere bekræftede Skatterådet, at omgåelsesklausulen i ligningslovens § 3 ikke fandt anvendelse, idet den pågældende struktur ikke havde som hovedformål at opnå en skattefordel.

 

Bindende svar: Udenlandsk selskab ikke begrænset skattepligtig af udbytte og rentebetalinger fra dansk selskab

SKM2024.451.SR

Spørger ejede 100% af kapitalen i det danske selskab H1 og ønskede at få bekræftet, at der ikke var begrænset skattepligt til Danmark af udbyttebetalinger fra det danske selskab.

Skatterådet bekræftede, at Spørger ikke var begrænset skattepligtig til Danmark af udbytteudlodninger, idet Spørger var retmæssig ejer af udbytteudlodningerne. Derfor skulle der ske frafald af beskatning efter moder-/datterselskabsdirektivet, idet der efter Skatterådets opfattelse ikke forelå misbrug efter direktivet eller ligningslovens § 3. Der blev derved lagt vægt på, at etableringen af Spørger var forretningsmæssigt begrundet og ikke var sket med det formål at opnå en skattefordel. Derfor var der ikke begrænset skattepligt af udbytteudlodningerne efter selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra c.

Endvidere ønskede Spørger at få bekræftet, at der ikke var begrænset skattepligt til Danmark af rentebetalinger fra det danske selskab.

Skatterådet bekræftede, at Spørger ikke var begrænset skattepligtig i Danmark af modtagne rentebetalinger, idet Spørger havde dispositionsret over selskabets midler og derfor måtte anses for retmæssige ejer af rentebetalingerne. Derfor skulle der ske frafald af beskatning efter rente-/royaldirektivet, idet der efter Skatterådets opfattelse ikke forelå misbrug efter direktivet eller ligningslovens § 3. Herved blev der lagt vægt på, at renterne blev beskattet i Spørgers hjemland, hvorfor lånearrangementet ikke blev antaget at være etableret med det formål at opnå en skattefordel. Derfor var der ikke begrænset skattepligt af rentebetalingerne efter selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra d.

 

Afgørelse: Overdragelse af anparter - Passiv kapitalanbringelse - Pengetankreglen - Fradrag for latent skat - Forhøjelse af handelsværdien på ejendomme - Ugyldighed

SKM2024.450.LSR

Klageren havde gaveoverdraget anparter i et selskab til sine børn. Sagen angik bl.a., om selskabets virksomhed i overvejende grad bestod i passiv kapitalanbringelse, således at børnene ikke kunne succedere i klagerens skattemæssige stilling i medfør af reglerne i aktieavancebeskatningslovens § 34. Dette afhang af, om fire af selskabets faste ejendomme, der var benævnt "projektejendomme", var passiv kapitalanbringelse. Landsskatteretten anførte, at alle fire ejendomme efter repræsentantens oplysninger i vidt omfang i en årrække forud for gaveoverdragelsestidspunktet havde været og efterfølgende også havde været udlejet til både bolig og erhverv. Der forelå ingen oplysninger, der gav grundlag for at antage, at selskabet havde erhvervet ejendommene som led i næring med køb og salg af ejendomme. Ejendommene var i repræsentantens pengetankopgørelse benævnt "projektejendomme" og var ikke omfattet af de undtagelser, der var nævnt i bemærkningerne til lovforslaget. Herefter og da det, repræsentanten havde anført, ikke kunne føre til et andet resultat, var Landsskatteretten enig i Skattestyrelsens afgørelse, hvorefter anparterne i selskabet ikke kunne overdrages med succession i medfør af aktieavancebeskatningslovens § 34.

 

Afgørelse: Eksportgodtgørelse - Afgiftsgodtgørelse - Varebiler

SKM2024.448.LSR

Sagen angik værdiansættelsen af en brugt varebil med en totalvægt på over 2.000 kg, der var registreret med anvendelsen godstransport erhverv og opbygget med en alukasse på anmeldelsestidspunktet. Landsskatteretten udtalte bl.a., at handelsprisen for varebiler, der er registreret med anvendelsen godstransport erhverv som udgangspunkt skal fastsættes på baggrund af annoncemateriale uden moms, hvorefter annonceprisen tillægges moms, og det er denne annoncepris inklusive moms, der skal anvendes til vurderingen af varebilens handelspris på anmeldelsestidspunktet. Videre udtalte Landsskatteretten, at varebiler med en totalvægt på over 2.000 kg ikke er omfattet af prismærkningsbekendtgørelsen, jf. § 2, stk. 1, nr. 7, hvorfor der ved vurderingen af handelsprisen for disse varebiler ikke skal foretages et fradrag for eventuelt indeholdte registreringsomkostninger i annonceringsprisen, medmindre dette direkte fremgår af f.eks. annonceringsteksten. Herudover udtalte Landsskatteretten, at handelsprisen for brugte varebiler skal vurderes inklusive den opbygning, f.eks. varelad, alukasse mv., som varebilen havde på anmeldelsestidspunktet, uanset om varebilen som ny var afgiftsberigtiget uden denne opbygning, idet monteringen heraf på et chassiskøretøj ikke kan betragtes som afgiftsfritaget ekstraudstyr, jf. registreringsafgiftslovens § 8, stk. 3. Landsskatteretten ændrede således Motorstyrelsens afgørelse.

 

Dom: Underleverandører - nægtelse af fradrag for købsmoms - ansvar for manglende indeholdt A-skat og AM-bidrag

SKM2024.464.BR

Sagen angik, om sagsøgerne (en fysisk person og dennes enkeltmandsvirksomhed) havde ret til fradrag for købsmoms i henhold til 30 fakturaer udstedt af i alt 16 hævdede underleverandører. Sagen angik ligeledes, om der skulle ske en forhøjelse af sagsøgers indeholdelsespligtige A-skat og AM-bidrag, samt en forhøjelse af hans personlige indkomst.

Retten fandt efter en samlet vurdering, at der forelå en række usædvanlige omstændigheder i forholdet mellem sagsøgerne og underleverandørerne, hvorfor sagsøgers bevisbyrde for, at der var realitet bag de fremlagte fakturaer, var skærpet. Retten fandt, at sagsøgerne ikke havde løftet bevisbyrden for, at arbejdet var udført af de påståede underleverandører.

Retten lagde herefter til grund, at sagsøgerens personale havde udført arbejdet og modtaget løn herfor, som sagsøgeren var forpligtet til at indeholde A-skat og AM-bidrag af, men som sagsøgeren havde undladt at angive til skattemyndighederne. Retten fandt, at sagsøgeren var ansvarlig for betaling af denne manglende indeholdte A-skat og AM-bidrag, og at skattemyndighederne havde været berettiget til at opgøre den manglende indeholdte A-skat og AM-bidrag skønsmæssigt.

 

Dom: Ligningslovens § 16 E - indirekte lån - nærtstående

SKM2024.463.BR

Direktøren i et selskab havde løbende foretaget private hævninger på selskabets konto, og disse hævninger blev konteret på hans mellemregning med selskabet. Spørgsmålet var, om direktørens ægtefælle, der var hovedanpartshaver, skulle beskattes af disse hævninger, jf. ligningslovens § 16 A, jf. § 16 E.

Retten fandt, at hovedanpartshaveren var skattepligtig, da direktørens hævninger måtte anses for et indirekte lån til hovedanpartshaveren.

Skatteministeriet blev derfor frifundet.

 

Dom: Underleverandører - nægtelse af fradrag for købsmoms og driftsomkostninger

SKM2024.458.BR

Sagen angik, om sagsøgeren havde ret til fradrag for købsmoms og driftsudgifter i 2019 i henhold til 3 fakturaer udstedt af to hævdede underleverandører, jf. momslovens § 37, stk. 1, og statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Efter en samlet vurdering fandt retten, at der forelå en række usædvanlige omstændigheder i forholdet mellem sagsøgeren og de to underleverandører, hvorfor kravet til styrken af sagsøgerens bevis for, at de to virksomheder reelt havde leveret ydelser som underleverandører, var skærpet. Retten lagde særlig vægt på en række forskellige forhold og fandt efter en samlet vurdering, at sagsøgeren ikke havde løftet bevisbyrden for, at det omtvistede arbejde var udført af de to virksomheder som underleverandører.

 

Dom: Indsætninger på bankkonto, lavt privatforbrug, lån, salg på (red.fjernet.avis)

SKM2024.457.BR

Sagen angik en række indsætninger på skatteyderens bankkonto, der ikke umiddelbart kunne afstemmes med skatteyderens indtægtsforhold i de pågældende år. Retten fandt på den baggrund, at det påhvilede skatteyder at godtgøre, at de indsatte beløb stammede fra beskattede midler.

Efter bevisførelsen fandt retten, at det ikke var godtgjort, at de modtagne beløb hidrørte fra lån, tilbagebetaling af lån, tidligere opsparede midler og salg på (red.fjernet.avis), som forklaret af skatteyderen.

Retten bemærkede desuden, at der ikke var fuldt overensstemmelse mellem bemærkningerne om "lån" og "(red.fjernet.avis)" anført under de enkelte posteringer på skatteyderens kontoudskrifter på den ene side og skatteyderens redegørelse for de enkelte posteringer på den anden side. Endvidere bemærkede retten, at oplysningerne om lån, herunder at de skulle være modtaget under særlige og meget løse vilkår, ikke støttedes af objektive kendsgerninger. Endelig bemærkede retten, at det efter oplysningerne om skatteyders beregnede privatforbrug og forklaring om sine økonomiske forhold ikke var godtgjort, at skatteyder havde opsparede midler svarende til automatindbetalingerne eller kunne yde lån svarende til de posteringer, der af skatteyder var angivet som tilbagebetaling af lån.

På den baggrund blev Skatteministeriet frifundet.

 

Dom: Hjemvisning - ny påstand - ophævelse af sagsomkostninger

SKM2024.456.BR

Sagen angik oprindeligt spørgsmålet om, hvorvidt et Y1-land selskab havde karakter af et selvstændigt skattesubjekt. Skatteministeriet anerkendte under sagen, at selskabet havde karakter af et selvstændigt skattesubjekt, og at der følgelig ikke var grundlag for at anse skatteyderen, som ejede en del af selskabet, for at være rette skatte- og afgiftssubjekt. Da skatteyderen imidlertid ikke havde selvangivet løn i 2015-2017, nedlagde ministeriet påstand om hjemvisning til beløbsmæssig opgørelse heraf.

Retten fandt, at hverken skatteprocessuelle eller retsplejemæssige regler eller principper var til hinder for, at Skatteministeriet nedlagde ny påstand om hjemvisning med henblik på at opnå den korrekte ansættelse af skatteyderens skattepligtige indkomst.

Retten fandt desuden, at ingen af parterne skulle betale sagsomkostninger til den anden part. Retten lagde herved vægt på, at sagens forberedelse efter den 23. marts 2023 og hovedforhandlingen alene angik spørgsmålet om Skatteministeriets hjemvisningspåstand, og at det beroede på skatteyderens forhold, at centrale oplysninger først blev fremlagt under retssagen.

 

Dom: Erstatning for tab af erhvervsevne - løbende ydelse udbetalt på én gang - fradrag for fagligt kontingent

SKM2024.455.BR

Retten fandt, at sagsøgerens erstatning for tab af erhvervsevne dækkede over en løbende ydelse, der blev udbetalt på én gang. Der var dermed ikke tale om et kapitaliseret beløb. Med henvisning til Den juridiske vejledning afsnit C.A.3.7 (Erstatninger mv.) fandt retten derfor, at sagsøgeren var skattepligtig af erstatningen, jf. statsskattelovens § 4.

Endvidere fandt retten, at sagsøgeren, der var førtidspensionist, ikke var berettiget til fradrag for et indbetalt fagforeningskontingent, allerede fordi fagforeningen ikke havde indberettet kontingentet til skattemyndighederne, jf. ligningslovens § 13, stk. 2.

 

Dom: Ligninglovens § 9 C - befordringsfradrag - sædvanlig bopæl - skærpet bevisbyrde

SKM2024.454.BR

Sagen angik, om skatteyderen havde ret til fradrag for befordring mellem sin Y1-land bopæl og danske arbejdsplads, jf. ligningslovens § 9 C.

Under den administrative behandling af sagen fandt Skattestyrelsen og Landsskatteretten, at skatteyders sædvanlige bopæl var i Danmark, hvorfor betingelserne for befordringsfradraget efter ligningslovens § 9 C, ikke var opfyldt. På baggrund af nye oplysninger under retssagen anerkendte Skatteministeriet, at skatteyder havde sædvanlige bopæl i Y1-land.

Retten fandt, at skatteyderen ikke var underlagt et skærpet beviskrav for befordringen. Der blev i den sammenhæng lagt vægt på, at der alene var tale om en ugentlig befordring (24 gange tur/retur i indkomståret 2019). Efter et samlet skøn over den fremlagte dokumentation fandt retten, at skatteyderen i tilstrækkelig grad havde sandsynliggjort omfanget af den angivne befordring, hvorfor skatteyderens endelige principale påstand blev taget til følge.

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 16-09-2024 - 15-10-2024

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 26-09-2024 dom i C-432/23 Ordre des avocats du Barreau de Luxembourg
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - administrativt samarbejde på beskatningsområdet - direktiv 2011/16/EU - udveksling af oplysninger efter anmodning - påbud til en advokat om at meddele oplysninger - advokaters tavshedspligt - artikel 7 og artikel 52, stk. 1, i Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder

Den 04-10-2024 dom i C-585/22 Etableringsfrihed Staatssecretaris van Financiën (Intérêts relatifs à un emprunt intragroupe)
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - etableringsfrihed - artikel 49 TEUF - selskabsskat - grænseoverskridende koncerninternt lån optaget med henblik på at finansiere erhvervelsen eller udvidelsen af en andel i et selskab, der ikke er forbundet med den pågældende koncern, men som efter denne transaktion bliver forbundet med denne koncern - fradrag af renter betalt af dette lån - lån optaget på armslængdevilkår - begrebet »rent kunstige arrangementer« - proportionalitetsprincippet

 

Lovtidende

Bekendtgørelse om forskudsregistrering og beregning af indeholdelsesprocent for indkomståret 2025, BEK nr 1029 af 10/09/2024. Udstedt af Skatteministeriet

Høringsportalen

Forslag til Lov om ændring af ligningsloven (Lempelse af betingelserne for bundfradrag ved deleøkonomi for indkomstårene 2023-2025)
Oprettelsesdato: 09-09-2024
Høringsfrist: 04-10-2024

Ændring af kildeskattebekendtgørelsen
Oprettelsesdato: 12-09-2024
Høringsfrist: 14-10-2024

 

Nyt fra Folketinget

Almindelig del

Bilag

Bilag 346

Rapport om eksterne omkostninger ved kørsel

Bilag 347

Borger- og retssikkerhedschefens beretning for 2023

Bilag 349

Statusorientering på ejendomsområdet for maj, juni og juli 2024

Spørgsmål og svar

Spm. 576

Vil ministeren redegøre for fordelingen af det umiddelbare provenu på indkomstdeciler ved regeringens foreslåede skattelettelser vedr. tiltagene: Skematisk model for værdiansættelse, nedsættelse af bo- og gaveafgift (generationsskifteskat) og udvidelse af muligheden for skattemæssig succession (pengetanksreglen)? Der bedes opgjort samlet og på det enkelte initiativ.  Svar  

Spm. 577

Vil ministeren redegøre for de fordelingsmæssige konsekvenser af regeringens foreslåede skattelettelser vedr. tiltagene: Skematisk model for værdiansættelse, nedsættelse af bo- og gaveafgift (generationsskifteskat) og udvidelse af muligheden for skattemæssig succession (pengetanksreglen), opgjort som virkningen på disponibel indkomst i kroner og øre og i pct. af disponibel indkomst opdelt for de 10 indkomstdeciler? For den 10. indkomstdecil bedes også opdelt på percentiler og dertil bedes ændringen i disponibel indkomst opgjort for de 1.000 danskere med de højeste bruttoindkomster i pct. samt i kroner og øre. Der bedes opgjort samlet og på det enkelte initiativ.  Svar  

Spm. 578

Vil ministeren redegøre for fordelingen af det umiddelbare provenu på indkomstdeciler ved skattelettelserne: 1) Ophævelse af udbytteskatten på selskabers unoterede porteføljeaktier og 2) Forhøjelse af progressionsgrænse for aktieindkomstskat fra 61.000 kr. til 80.000 kr? Der bedes opgjort samlet og på det enkelte initiativ.  Svar  

Spm. 579

Vil ministeren redegøre for de fordelingsmæssige konsekvenser af skattelettelserne: 1) Ophævelse af udbytteskatten på selskabers unoterede porteføljeaktier og 2) Forhøjelse af progressionsgrænse for aktieindkomstskat fra 61.000 kr. til 80.000 kr., opgjort som virkningen på disponibel indkomst i kroner og øre og i pct. af disponibel indkomst opdelt for de 10 indkomstdeciler? For den 10. indkomstdecil bedes også opdelt på percentiler, og dertil bedes ændringen i disponibel indkomst opgjort for de 1.000 danskere med de højeste bruttoindkomster i pct. samt i kroner og øre. Der bedes opgjort samlet og på det enkelte initiativ.  Svar  

Spm. 581

Vil ministeren opgøre effekterne af at afskaffe mellemskat, topskat og toptopskat både enkeltvis og samlet? Opgørelsen bedes indeholde effekt på provenu, arbejdsudbud, BNP og Gini samt selvfinansieringsgrad og samfundsøkonomisk virkning.  Svar  

Spm. 582

Vil ministeren opgøre effekterne af at afskaffe loftet over beskæftigelsesfradrag? Beregningen bedes foretaget både ud fra nuværende regler og i en situation, hvor både mellemskat, topskat og toptopskat er afskaffet. Opgørelsen bedes indeholde effekt på provenu, arbejdsudbud, BNP og Gini samt selvfinansieringsgrad og samfundsøkonomisk virkning.  Svar  

Spm. 584

Vil ministeren opgøre effekterne af at hæve mellemskattegrænsen trinvist med 25.000 kr. op til samme niveau som topskattegrænsen?Opgørelsen bedes indeholde effekt på provenu, arbejdsudbud, BNP, antallet af mellemskatteydere og Gini samt selvfinansieringsgrad og samfundsøkonomisk virkning.  Svar  

Spm. 585

Vil ministeren opgøre effekterne af at hæve topskattegrænsen til 750.000 kr. og herefter trinvist med 50.000 kr. op til 1.500.000 kr.? Opgørelsen bedes indeholde effekt på provenu, arbejdsudbud, BNP, antallet af topskatteydere og Gini samt selvfinansieringsgrad og samfundsøkonomisk virkning.  Svar  

Spm. 586

Vil ministeren opgøre effekterne af at indføre sambeskatning mellem ægtefæller og registrerede partnere i forhold til både mellemskat og topskat? Der ønskes både en særskilt opgørelse for hhv. mellemskat og topskat samt en opgørelse, hvor der indføres sambeskatning mht. både mellemskat og topskat. Opgørelsen bedes indeholde effekt på provenu, arbejdsudbud, BNP, antallet af hhv. mellem- og topskatteydere og Gini samt selvfinansieringsgrad og samfundsøkonomisk virkning.  Svar  

Spm. 591

Vil ministeren på baggrund af ”Aftale om et grønt Danmark” oversende en samlet provenutabel for aftalen?  Svar  

Spm. 592

Vil ministeren på baggrund af ”Aftale om et grønt Danmark” redegøre for, hvordan man har opmålt den umiddelbare belastning af de forskellige driftstyper?  Svar  

Spm. 595

Vil ministeren på baggrund af ”Aftale om et grønt Danmark” redegøre for det samlede beløb, som denne aftale vil koste den danske statskasse frem mod 2035 og den varige virkning?  Svar  

Spm. 599

Vil ministeren på baggrund af ”Aftale om et grønt Danmark” redegøre for mulige konkurser i primær- og følgeerhverv i 2030 og 2035?  Svar  

Spm. 605

Vil ministeren – med inddragelse af andre relevante ministre – klargøre, hvilke områder i udspil fra grøn trepart der er forligsbelagte?  Svar  

Spm. 606

Vil ministeren – med inddragelse af andre relevante ministre – redegøre for overlap mellem udspillet fra grøn trepart og andre aftaler indenfor både klima, miljø, skat og finans?  Svar  

Spm. 627

Er ministeren enig i, at de nye regler for registrering af brugere af køretøjer udgør et brud med den almindelige grundsætning om, at lønmodtagere i udgangspunktet ikke kan gøres ansvarlige for virksomhedens afgiftsbetaling, gæld eller andre forpligtelser?  Svar  

Spm. 628

Ministeren bedes redegøre for, hvordan nye regler for registrering af brugere af køretøjer i praksis vil gavne Skatteforvaltningen, politiet og andre myndigheder, som har behov for at fastslå, hvilke personer der har tilknytning til et givent køretøj?  Svar  

Spm. 629

Vil ministeren oplyse provenueffekten af at afskaffe tinglysningsafgiften for:- Alt?- Privat boligkøb?- Opsætning af VE anlæg?- Omlægning af eksisterende boliglån?Svaret bedes oplyst umiddelbart samt før og efter tilbageløb og adfærd, effekt på GINI, BNP og arbejdsudbud.  Svar  

Spm. 630

Vil ministeren oplyse, hvad det faste tinglysnings- og registreringsgebyr kan være for, at det kan dække statens omkostninger ved Tinglysningssystemet? Herudover bedes oplyst, hvad de provenumæssige konsekvenser vil være af en sådan ændring. Svaret bedes oplyst umiddelbart samt før og efter tilbageløb og adfærd, effekt på GINI, BNP og arbejdsudbud.  Svar  

Spm. 635

Vil ministeren opgøre effekterne af at reducere selskabsskattesatsen trinvist med 1 procentpoint fra 22 pct. ned til 12 pct.? Der ønskes både en opgørelse med implicit regulering af overførselsindkomster og en opgørelse uden regulering af overførselsindkomster. Opgørelsen bedes indeholde effekt på provenu, arbejdsudbud, timeløn, BNP og Gini samt selvfinansieringsgrad og samfundsøkonomisk virkning.  Svar  

Spm. 637

Vil ministeren opgøre effekterne af at reducere skatteloftet på kapitalindkomst trinvist med 1 procentpoint fra 42 pct. ned til 25 pct.? Opgørelsen bedes indeholde effekt på provenu, arbejdsudbud, BNP og Gini samt selvfinansieringsgrad og samfundsøkonomisk virkning.  Svar  

Spm. 638

Vil ministeren redegøre for effekterne af at reducere satserne for aktieindkomstskatten og kapitalindkomstskat (både positiv og negativ) per procentpoint fra det nuværende niveau ned til 20 pct.? Dvs. i første beregning (fra 42 til 41 pct.) sænkes kun de øverste satser for aktieskat og positiv kapitalindkomst, mens i sidste beregning (fra 21 pct. til 20 pct.) sænkes alle satser, både høj og lav aktieskat samt positiv og negativ kapitalindkomst. Effekterne bedes opgøres både i 2030, 2035 og som varig virkning. Opgørelsen bedes indeholde effekt på provenu, arbejdsudbud, BNP og Gini samt selvfinansieringsgrad og samfundsøkonomisk virkning.  Svar  

Spm. 645

Vil ministeren i tabelform oplyse, hvor mange ekstra årsværk i Skatteministeriet, der kunne være ansat, hvis opgaverne med juridisk bistand til kontrakter og udbud, løn og personale, gældsinddrivelse, andre sager og rådgivning i særlige sager blev hjemtaget fremfor at købe Kammeradvokatens ydelser? Ministeren bedes tage udgangspunkt i opgørelsen over Skatteministeriets brug af Kammeradvokaten jf. SAU alm. del - bilag 319.  Svar  

Spm. 646

Vil ministeren redegøre for Finansministeriets budgetbetragtninger i forhold til oversigten over Skatteministeriets forbrug af Kammeradvokaten jf. SAU alm. del - bilag 319? Herunder, hvilke bemærkninger ministeren har i forhold til stigningen i udgifterne til Kammeradvokaten.  Svar  

Spm. 647

Vil ministeren oplyse de provenumæssige konsekvenser af at sænke PAL-skattesatsen fra de nuværende 15,3 pct. til 14,3 pct.? Ministeren bedes opgøre den umiddelbare virkning, virkningen efter tilbageløb samt virkningen efter tiltageløb og adfærd i det omfang dette er muligt. Ministeren bedes særligt vurdere effekten af, at den lavere PAL-skattesats på sigt vil medføre højere pensionsudbetalinger med deraf følgende større skattebetaling og lavere udgift til overførselsindkomst mv.  Svar  

Spm. 651

Vil ministeren oplyse effekten af at afskaffe skatten på produktionsjord og finansiere dette med en afskaffelse af “bondegårdsreglen”, jf. Frigast-rapporten? Svaret bedes opgjort i umiddelbart provenu samt efter tilbageløb og adfærd. Herunder bedes ministeren estimere effekten på jordpriserne som følge af tiltaget.  Svar  

Spm. 652

Vil ministeren oplyse, hvilken effekt det midlertidigt forhøjede fradrag på 60.000 kr. for udlejning af sommerhus, der var gældende for skatteåret 2020, havde for antallet af udlejninger?  Svar  

Spm. 653

Vil ministeren tilsende udvalget en opdateret oversigt over, hvilke love inden for ministeriets lovgivningsområde, der har indsat en revisionsbestemmelse, er undergivet lovovervågning, eller hvor der på anden vis er besluttet/givet tilsagn om overvågning/evaluering, med angivelse af temaet for revisionen/evalueringen/overvågningen, og hvilken frist der er fastsat for det enkelte initiativ? Ministeren bedes endvidere i oversigten oplyse, hvilke love der har en solnedgangsbestemmelse.  Svar  

Spm. 656

Af kommissoriet bag Arbejdsgruppe med ekspertdeltagelse om vurdering af erhvervsgrunde fremgår, at arbejdsgruppen skulle have afrapporteret medio 2023. Kan ministeren oplyse, hvornår denne forventer, at arbejdsgruppen vil afrapportere, og om ministeren stadig vil indstille til forligskredsen, at afrapporteringen deles med Skatteudvalget.  Svar  

Spm. 662

Vil ministeren kommentere artiklen ”Boligskatskandalen fortsætter: Nyt it-koks rammer tusindvis af arvinger”, bt.dk, den 5. september 2024, og herunder redegøre for, hvorfor det påkrævede it-system ikke for længst er gjort klar samt oplyse et estimat for, hvornår systemet forventes klar?  Svar  

Spm. 663

Hvad agter ministeren at gøre for at fremskynde arbejdet i Vurderingsstyrelsen, så arvingerne kan få deres penge? Herunder bedes ministeren oplyse et estimat for størrelsen af de beløb, som arvingerne samlet set menes at have til gode, jf. artiklen ”Boligskatskandalen fortsætter: Nyt it-koks rammer tusindvis af arvinger”, bt.dk, 5. september 2024, hvor beløbet oplyses at være et sted mellem 200 mio. kr. og 500 mio. kr.  Svar  

Spm. 665

I perioden 2017-2023 er der samlet set kommet 16.000 flere statslige administrative medarbejdere og ledere til. Hvor mange ekstra statslige administrative medarbejdere og ledere er der kommet til på Skatteministeriets ressort som årsværk? Svaret ønskes leveret i tabelform på de enkelte områder, f.eks. departementet, styrelser mm. med en procentvis anvisning på stigningen (eller faldet) på de enkelte områder i perioden 2017-2023. Der ønskes desuden oplyst foreløbige tal for stigningen fra 2017-2024.  Svar  

Spm. 666

Hvor mange årsværk skal Skatteministeriet levere ud af de i alt 1.000 statslige stillinger, der skal nedlægges? Er der yderligere årsværk, der nedlægges af andre grunde?  Svar  

Spm. 667

Hvor skal de årsværk, der skal nedlægges, findes på Skatteministeriets område? Svaret ønskes leveret i tabelform ud fra departement, styrelser mm.  Svar  

Spm. 674

Vil ministeren redegøre for, hvilke regelforenklinger der kunne gennemføres på Skatteministeriets område for at modsvare den planlagte reduktion af årsværk? Det ønskes belyst, hvordan sådanne regelforenklinger vil kunne betyde, at nedskæringerne ikke påvirker effektiviteten og kvaliteten af skattekontrollen og den generelle skatteadministration.  Svar  

Spm. 679

Vil ministeren redegøre for de provenumæssige konsekvenser ved at udvide personkredsen, som kan overdrages en virksomhed med succession? De provenumæssige konsekvenser bedes opgjort i umiddelbar virkning, efter tilbageløb samt efter tilbageløb og adfærd år for år frem mod 2030 samt varigt. Opgørelsen bedes lavet for hver enkelt af følgende undergrupper: Ægtefælles søskende og søskendes børn, herunder også søskende og søskendes børn efter en afdød ægtefælle. Endvidere ønskes redegjort for de provenumæssige konsekvenser ved at fjerne betingelsen om, at leje- eller bortforpagtningsaftaler vedrørende den faste ejendom ikke må være overladt til uafhængig tredjemand.  Svar  

Spm. 680

Vil ministeren opdatere svaret på SAU alm. del – spørgsmål 93 (2023-24) således, at svaret tager højde for ’Aftale mellem regeringen og Danmarksdemokraterne, Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre og Nye Borgerlige om: Reform af personskat’? Opgørelsen ’Andel med en skattelettelse over 150 kr. om måneden’ bedes opgjort for over 500 kr. om måneden.  Svar  

Spm. 681

Vil ministeren på kommuneniveau redegøre for antallet af personer berørt af en topskattelettelse som følge af ’Aftale mellem regeringen og Danmarksdemokraterne, Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre og Nye Borgerlige om: Reform af personskat’? Opgørelsen bedes – udover antallet af berørte af lettelserne i topskatten – ligeledes indeholde antal beboere og antal berørte af hele reformen for hver enkelt kommune. Svaret bedes sorteret efter den kommune med størst antal personer berørt af en topskattelettelse.  Svar  

Spm. 682

Vil ministeren redegøre for indholdet i anbefalingerne om ”Ny beskatningsmodel for landejendomme skal fremme mere natur”, jf. pressemeddelelse fra den 3. juli 2024? Ministeren bedes desuden redegøre for, hvorledes den nye beskatningsmodel vil relatere sig til den såkaldte bondegårdsregel. Endvidere bedes ministeren redegøre for, om han vil følge anbefalingerne fra både Det økonomiske Råd og ekspertgruppen for ”Fremtidens erhvervsstøtte” og udfase bondegårdsreglen? Dertil bedes ministeren redegøre for, hvorvidt han vil følge Det økonomiske Råds anbefaling om udfasning af den særligt lave grundskyldspromille på landbrugsjord? Hvis ministeren ikke vil følge anbefalingerne, bedes redegjort for hvorfor dette ikke er tilfældet.  Svar  

Spm. 683

Vil ministeren oplyse, hvor mange husstande, der ville blive ramt af Bjørn Brandenborgs og Lars Olsens forslag om at hæve den progressive ejendomsværdiskat for den del af boligen, der er vurderet til over fem mio. kr., fra 1,4 til hhv. 2,5 eller 3 pct.?  Svar  

Spm. 685

Hvad kan ministeren oplyse om ventetiden på sagsbehandlingen i Skatteankestyrelsen, og agter ministeren at gøre tiltag til nedbringelse heraf?  Svar  

Spm. 686

Vil ministeren redegøre for, hvad status er for arbejdet med at ændre den nuværende lovgivning om beskatning ved udstykning, herunder om han vil genindføre den tidligere mulighed for en ekstraordinær omvurdering i forbindelse med udstykning?  Svar  

Spm. 687

Vil ministeren redegøre for, hvorfor det af svaret på SAU alm del. - spørgsmål nr. 662 fremgår, at Vurderingsstyrelsen forventer, at der vil være i omegnen af 8.500 afsluttede dødsboer, hvor tilbagebetalingsbeløbet udgør over 1.500 kr., når det af bemærkninger til lovforslag L 177 af 27. april 2022 fremgår, at indførelsen af beløbsgrænsen på 1.500 kr. forventes at ville reducere antallet af dødsboer, der vil kunne genoptages med henvisning til udbetaling af kompensation efter tilbagebetalingsordningen til ca. 17.000 og herunder redegøre for, om det betyder, at der stadig udestår omkring 8.500 dødsboer, og at det skønnede tilbagebetalingsbeløb på 95 mio. kr. i virkeligheden er det dobbelte?  Svar  

Spm. 688

Vil ministeren kommenterer artiklen ”Karina og Ely i chok over ejendomsvurderinger: Nu bliver de endnu højere – helt automatisk”, dr.dk, den 12. september 2024? Herunder bedes det oplyst: - Om det er realistisk, at Vurderingsstyrelsen inden årets udgang får sendt de resterende 700.000 2020-vurderinger til boligejere, eller om Vurderingsstyrelsen allerede nu har viden om, at det ikke nås. I givet fald bedes oplyst et estimat over antallet af 2020-vurderinger, der ikke forventes udsendt inden årets udgang.- Hvor mange af de resterende 700.000 2020-vurderinger, der er komplicerede ejendomme f.eks. fordi de har et flydende plangrundlag, og er der viden i Vurderingsstyrelsen om, hvornår disse ejendomme får en 2020-vurdering.- Hvor langt man er i arbejdet med at definere den nye kategori af naturejendomme, og hvornår ejere af boliger i denne kategori kan forvente at modtage en 2020-vurdering. - Hvor mange boligejere, der har klaget over 2020-vurderingen, hvor mange der har fået medhold i klagen og hvor mange klager, der stadig er under behandling.  Svar  

§ 20-spørgsmål

Spm. S 1259

Om at man bør beskatte boliger til en værdi over 5 mio. kr. langt hårdere, end tilfældet er i dag.