Kære læser !
Hermed denne uges nyheder fra SkatteMail.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Nyt lovforslag sikrer stigningsbegrænsning på dækningsafgift
Få styr på næste års skat allerede nu
Indberetning af medarbejderaktier til eKapital 2024
Ny dom om ledelsens sæde: Et udenlandsk datterselskab i en danskejet koncern var fuld skattepligtigt til Danmark
Skattestyrelsen fik ikke medhold af Landsskatteretten til at statuere fast bopæl for udenlandsk person
Julefrokost og skat
Julegaver og gavekort
Afgiftsfrie gaver
Ny praksis for anvendelse af forskerordningen i forbindelse med håndhævelse af konkurrenceklausul
Investeringssvindel i et skattemæssigt perspektiv
Frivillig indbetaling af acontoskat 2024 - 2. rate
Bindende svar
Selskab var ikke begrænset skattepligtig til DK af udbytteudlodning fra dansk datterselskab
Domme
Ordinær og ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelse og indbringelse af SKAT's upåklagede afgørelse
Ekstraordinær genoptagelse, Money Transfer oplysninger, begrundelsesmangler
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Folketinget
Nye lovforslag
Vedtagne lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BeierholmNyt lovforslag sikrer stigningsbegrænsning på dækningsafgift Med udsendelsen af de foreløbige ejendomsvurderinger har mange oplevet høje opkrævninger af dækningsafgift for 2024. Nu kan der være hjælp på vej til ejere af erhvervsejendomme |
BeierholmFå styr på næste års skat allerede nu Årsskiftet lurer i horisonten. Det betyder, det er tid til at kigge på det kommende års skattebetaling. Allerede nu ligger din forskudsopgørelse for 2025 klar i skattemappen. |
EYIndberetning af medarbejderaktier til eKapital 2024 Husk indberetningspligten for medarbejderaktier. Vi nærmer os tiden for den årlige indberetning af aktieløn til eKapital. |
KammeradvokatenByretten (tre dommere) fandt, at ledelsen i et udenlandsk datterselskab havde sit sæde i Danmark, hvorfra de afgørende ledelsesmæssige og forretningsmæssige beslutninger, der var nødvendige for selskabets forretningsmæssige udøvelse i sin helhed, i det allervæsentligste blev truffet. Selskabet måtte derfor i medfør af selskabsskattelovens § 1, stk. 6, anses for hjemmehørende i Danmark. |
PwCDet er kendt, at danske skattemyndigheder gerne vil gøre personer, der har primærbopæl i udlandet, men som opholder sig i Danmark over længere tid i forbindelsemed arbejde, skattepligtige til Danmark. |
RedmarkEr du en af dem, der inviterer dine medarbejdere til julefrokost, så skal du læse med her. Medarbejdere beskattes som udgangspunkt ikke for deltagelse i en julefrokost, skovtur eller anden form for firmafest, hvor du har afholdt udgifterne. Det er dog en betingelse for skattefriheden, at arrangementet har et rimeligt omfang og varighed, men der […] |
RedmarkVi nærmer os årets sidste måned, og om lidt står julen atter for døren. I den anledning modtager mange medarbejdere en julegave fra deres arbejdsgiver, som en sidste tak og anerkendelse for året, der er gået. Medarbejdere beskattes som udgangspunkt ikke for modtagelse af en julegave fra sin arbejdsgiver. Det er dog en betingelse, at […] |
Redmark2024 er snart slut, og det er derfor blevet tid til at give årets sidste gaver. Gaver er som udgangspunkt indkomstskattepligtige. Det betyder, at der skal betales skat af gaver, medmindre der er tale om en lejlighedsgave i forbindelse med fx fødselsdag, bryllup eller lignende begivenhed, som er af mindre omfang, og i et naturligt […] |
RedmarkNy praksis for anvendelse af forskerordningen i forbindelse med håndhævelse af konkurrenceklausul Skatterådet har netop i et bindende svar præciseret anvendelsesområdet for den lempeligere skatteordning. Kort om forskerordningen Godkendte forskere og højtlønnede medarbejdere har mulighed for, med visse betingelser, at anvende forskerordningen, som er en lempelig skatteordning med det overordnede formål at tiltrække kvalificeret udenlandsk arbejdskraft til Danmark. Forudsat at samtlige betingelser er opfyldt, giver ordningen mulighed […] |
RedmarkInvesteringssvindel i et skattemæssigt perspektiv En opgørelse fra bankernes interesseorganisation Finans Danmark viser, at danskere i de første 6 måneder af 2024 blev investeringssvindlet for 55,4 mio. kr. Til sammenligning blev danskere i hele år 2023 investeringssvindlet for 47,7 mio. kr. Investeringssvindel kan f.eks. ske i tilfælde, hvor svindlere udgiver sig for at være kendte personer via falske profiler på […] |
RevisionsinstituttetFrivillig indbetaling af acontoskat 2024 - 2. rate Selskaber, fonde og foreninger kan vælge frivilligt at indbetale acontoskat, hvis den ordinære acontoskat er sat for lavt. |
Spørger var et dansk selskab, som påtænkte at foretage en udbytteudlodning til sit moderselskab H1, som var hjemmehørende i Sverige. Spørger ønskede at få bekræftet, at H1 ikke var begrænset skattepligtig af den påtænkte udbytteudlodning.
Skatterådet bekræftede, at H1 ikke var begrænset skattepligtig til Danmark efter selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra c, da H1 måtte anses for retmæssig ejer af udbyttet og den generelle omgåelsesklausul i ligningslovens § 3 ikke fandt anvendelse.
Sagen angik, dels om skatteyderen kunne få sin skatteansættelse for indkomstårene 2006-2007 genoptaget ekstraordinært efter skatteforvaltningslovens § 27, dels om skatteyderen kunne få sin skatteansættelse for indkomstårene 2008-2011 genoptaget ordinært efter skatteforvaltningslovens § 26, og dels om skatteyderen kunne få prøvet SKAT's afgørelse af 17. juni 2016 angående indkomstårene 2012-2014 efter den dagældende skatteforvaltningslovs § 48.
Skatteyderen anmodede ad flere omgange skattemyndighederne om at få sin skatteansættelse for de pågældende indkomstår genoptaget. Til støtte herfor anførte skatteyderen, at han i de pågældende indkomstår var skattemæssigt hjemmehørende i Kroatien som defineret i artikel 4, stk. 1, i dobbeltbeskatningsoverenskomsten af 19. marts 1981 mellem Danmark og Jugoslavien, som var gældende i forholdet mellem Danmark og Kroatien indtil 22. februar 2009, og i artikel 4, stk. 1, i dobbeltbeskatningsoverenskomsten af 14. september 2007 mellem Danmark og Kroatien, som er gældende fra 22. februar 2009, og at hans danske pensionsudbetalinger derfor var fritaget for dansk kildeskat.
Der var enighed om, at pensionsudbetalingerne efter deres art var skattepligtige i Danmark efter kildeskattelovens § 2, stk. 1. Der var også enighed om, at pensionsudbetalingerne var fritaget for dansk kildebeskatning, hvis skatteyderen var skattemæssigt hjemmehørende i Kroatien i de pågældende indkomstår. Det var i sagen omtvistet, om skatteyderen var skattemæssigt hjemmehørende i Kroatien i de pågældende indkomstår.
Om indkomstårene 2006-2007, som var omfattet af den ekstraordinære genoptagelsesfrist i skatteforvaltningslovens § 27, fandt retten, at skatteyderen ikke havde overholdt 6-månedersfristen efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, da anmodningen om genoptagelse var fremkommet mere end 6 måneder regnet fra datoen, hvor skatteyderen kunne tilgå de relevante oplysninger i sin skattemappe.
For så vidt angår indkomstårene 2008-2011, som var omfattet af den ordinære genoptagelsesfrist i skatteforvaltningslovens § 26, fandt retten, at skatteyderen ikke havde løftet bevisbyrden for, at han var skattemæssigt hjemmehørende i Kroatien i de pågældende indkomstår. Retten fandt således, at der ikke forelå væsentlige nye oplysninger, som omhandlet i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, der kan begrunde en ændring af skatteansættelserne.
Endelig fandt retten, angående indkomstårene 2012-2014, at skatteyderen ikke havde påklaget SKAT's afgørelse af 17. juni 2016 vedrørende disse indkomstår, og at afgørelsen først kunne indbringes efter, at afgørelsen var blevet prøvet eller afvist af klageinstansen, jf. den dagældende skatteforvaltningslovs § 48, stk. 1. På det grundlag afviste retten en prøvelse af disse indkomstår.
Skatteministeriet blev på den baggrund frifundet.
Landsretten tiltrådte med begrundelsen anført af byretten, at betingelserne for ekstraordinær ansættelse var opfyldt, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, idet skatteyderen i hvert fald ved grov uagtsomhed bevirkede, at skattemyndighederne foretog skatteansættelsen på et urigtigt grundlag, ved at undlade at selvangive beløb med henholdsvis 685.000 kr. og 400.000 kr., som skatteyderen modtog på sin private konto i 2014 og 2015.
Landsretten tiltrådte derudover med den af byretten anførte begrundelse, at reaktionsfristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2 var overholdt. I sagen modtog SKAT "Projekt Money Transfer" oplysninger om de omhandlede overførsler den 9. juni 2017, da skatteyderens bankforbindelse uploadede oplysningerne i SKAT's data warehouse. Skatteyderen blev den 9. marts 2021 anmodet om at redegøre for og dokumentere, hvad de modtagne beløb vedrørte. Skatteyderen reagerede hverken på den henvendelse eller den efterfølgende rykkerskrivelse, hvor der var givet svarfrist til den 12. april 2021.
Landsretten stadfæstede byrettens dom i henhold til byrettens begrundelse, hvorefter byretten fandt, at det først var efter udløbet af fristen den 12. april 2021, at SKAT på baggrund af den manglende dokumentation og redegørelse for overførslerne kunne vurdere, at der forelå grundlag for ekstraordinær ansættelse. Den omstændighed, at der i 2017 som led i projekt Money Transfer blev uploadet oplysninger i SKAT's data warehouse om indbetalingerne, kunne ikke føre til, at fristen skulle regnes fra et tidligere tidspunkt.
For landsretten frafaldt skatteyderen påstanden om begrundelsesmangler. Landsretten stadfæstede herefter byrettens dom (SKM2023.326.BR).
Journalnr: 22/0109827
A-skat og AM-bidrag
Klagen vedrører efterbetaling af indeholdelsespligtig A-skat og AM-bidrag samt hæftelse herfor. Landsskatteretten forhøjer beløbene yderligere.
Afsagt: 02-10-2024
Journalnr: 22/0104978
A-skat og AM-bidrag
Klagen vedrører skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig A-skat og AM-bidrag samt hæftelse herfor. Landsskatteretten forhøjer beløbene yderligere.
Afsagt: 02-10-2024
Journalnr: 18/0002614
A-skat og AM-bidrag
Klagen skyldes, at SKAT har anset betalinger fra selskabet som værende vederlag for arbejde i tjenesteforhold. Selskabet er som konsekvens deraf pålagt hæftelse for manglende indeholdelse af A-skat og AM-bidrag. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 02-10-2024
Journalnr: 23/0085952
Fri sommerbolig
Klagen vedrører beskatning af værdi af fri sommerbolig. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 08-10-2024
Journalnr: 23/0076158
Frigørelse for gæld
Klagen vedrører beskatning af kursgevinst ved frigørelse for gæld ved salg af kommanditanparter i K/S. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 30-09-2024
Journalnr: 23/0076175
Frigørelse for gæld
Klagen vedrører beskatning af kursgevinst ved frigørelse for gæld ved salg af kommanditanparter i K/S. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 30-09-2024
Journalnr: 22/0099015
Indsætninger på bankkonto
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har anset klageren for skattepligtig af indsætninger på klagerens bankkonto, jf. statsskattelovens § 4. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 02-10-2024
Journalnr: 21/0050089
Kryptovaluta og indsætninger på bankkonto
Klagen vedrører beskatning af fortjeneste ved handel med kryptovaluta med spekulationshensigt i henhold til statsskattelovens § 5, stk. 1, litra a og af indsætninger på bankkonto. Landsskatteretten stadfæster fsv. fortjenester ved handel med kryptovaluta og nedsætter forhøjelsen vedr. indsætninger i overvejende grad.
Afsagt: 27-09-2024
Journalnr: 23/0109883
Kørselsgodtgørelse, fri telefon mv.
Klagen vedrører indberetning af skattefri kørselsgodtgørelse, fradrag for udgifter til revisor i forbindelse med ændring af selskabsform, nedsættelse af købsmoms ved køb af MacBook og indberetning af fri telefon. Landsskatteretten godkender fradrag for udgift til revisor og momsfradrag ved køb af MacBook og stadfæster herudover.
Afsagt: 07-10-2024
Journalnr: 23/0045023
Maskeret udbytte
Klagen vedrører forhøjelse af aktieindkomst som følge af maskeret udbytte. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 02-10-2024
Journalnr: 23/0060753
Maskeret udlodning mm
Klagen vedrører beskatning af maskeret udlodning ved betaling af private udgifter til bil, af pengeoverførsler til bankkonto og af maskeret udlodning. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 04-10-2024
Journalnr: 22/0094041
Nedsættelse af skattepligtig indkomst
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har nedsat selskabets skattepligtige indkomst. Selskabet påstår indkomsten hævet med beløbet og videre at være berettiget til yderligere fradrag. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 07-10-2024
Journalnr: 17/0383924
Omgørelse
Klagen skyldes, at SKAT har givet afslag på anmodning om omgørelse. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 09-10-2024
Journalnr: 20/0099069
Omgørelse
Klagen vedrører afslag på omgørelse af overdragelse af fast ejendom, herunder vilkår for finansiering. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 09-10-2024
Journalnr: 23/0098089
Ophør af selskab
Klagen vedrører beskatning af gevinst ved ophør af selskab. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 18-10-2024
Journalnr: 23/0060762
Personbil og underleverandør
Klagen vedrører nægtet fradrag for udgifter til personbil og underleverandør. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 04-10-2024
Journalnr: 23/0045038
Sambeskatningsindkomst
Klagen skyldes, at administrationsselskabets sambeskatningsindkomst er forhøjet. Forhøjelsen skyldes, at datterselskabet, som administrationsselskabet var sambeskattet med, er blevet nægtet fradrag for udgifter til underleverandører. Datterselskabet er opløst efter konkurs. Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse og nedsætter administrationsselskabets sambeskatningsindkomst til det selvangivne.
Afsagt: 02-10-2024
Journalnr: 24/0006020
Skønsmæssig forhøjelse af indkomst
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af indkomst. Landsskatteretten forhøjer ansættelsen yderligere.
Afsagt: 07-10-2024
Journalnr: 23/0035887
Skønsmæssig forhøjelse af indkomst
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af overskud af virksomhed og af anden personlig indkomst. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 02-10-2024
Journalnr: 23/0010128
Udlån fra virksomhedsordningen
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har anset et udlån fra klagerens virksomhedsordning for et ikke erhvervsmæssigt udlån. Som konsekvens heraf har Skattestyrelsen hævet udlånet ud af virksomhedsordningen og har anset tab på fordringen for kapitalindkomst i stedet for tab under virksomhedsordningen. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 02-10-2024
L 27 Forslag til lov om ændring af lov om spil og lov om afgifter af spil. (Nye regler for almennyttige lotterier og liberalisering af landbaseret bingo).
Vedtaget den 14. november 2024
L 32 Forslag til lov om indgåelse af aftale mellem Kongeriget Danmark og Kongeriget Sverige om visse skattespørgsmål.
Vedtaget den 14. november 2024
Bilag 1 | Høringsskema og høringssvar, fra skatteministerenHøringsskema (pdf-version) |
Bilag 9 |
Bilag 9 |
Bilag 9 |
Bilag 11 |
Bilag 12 |
Bilag 13 |
Bilag 14 |
Bilag 15 |
Bilag 16 |
Bilag 17 |
Bilag 18 | Henvendelse af 15/11-24 fra Grant Thornton, Morten Høgh-Petersen om foretræde |
Spm. 3 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 10/10-24 fra KPMG Acor Tax |
Spm. 12 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 28/10-24 fra KPMG Acor Tax |
Spm. 13 |
Spm. 14 |
Spm. 17 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 8/11-24 fra KPMG Acor Tax |
Spm. 18 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 11/11-24 fra Grant Thornton |
Spm. 19 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 11/11-24 fra KPMG Acor Tax |
Spm. 20 | L 25 - svar på spm. 20 om kommentar til henvendelsen af 12/11-24 fra KPMG Acor TaxUdvalgsspørgsmål (pdf-version) |
Spm. 21 | L 25 - svar på spm. 21 om, i forlængelse af svaret på spm. 5 at oplyse, hvad status er for den omtalte undersøgelse af den nuværende afgrænsning af forsknings- og udviklingsaktiviteterUdvalgsspørgsmål (pdf-version) |
Spm. 22 | L 25 - svar på spm. 22 om kommentar til henvendelsen af 13/11-24 fra KPMG Acor TaxUdvalgsspørgsmål (pdf-version) |
Spm. 23 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 13/11-24 fra KPMG Acor Tax |
Spm. 24 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 14/11-24 fra KPMG Acor Tax |
Spm. 25 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 15/11-24 fra Grant Thornton, Morten Høgh-Petersen om foretræde |
Bilag 12 | Henvendelse af 13/11-24 fra Charlotte Lundbak, Bestyrelsesmedlem i Valby Forsamlingshus |
Bilag 13 | Henvendelse af 14/11-24 fra Charlotte Lundbak, Bestyrelsesmedlem i Valby Forsamlingshus |
Spm. 5 |
Spm. 6 |
Spm. 7 | L 27 - svar på spm. 7 om kommentar til henvendelsen af 13/11-24 fra Charlotte Lundbak, Bestyrelsesmedlem i Valby ForsamlingshusUdvalgsspørgsmål (pdf-version) |
Bilag 15 |
Bilag 16 |
Bilag 17 |
Bilag 18 |
Bilag 19 |
Bilag 20 |
Bilag 21 |
Spm. 11 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 21/10-24 fra CORIT Advisory P/S |
Spm. 12 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 22/10-24 fra FSR - danske revisorer |
Spm. 13 |
Spm. 14 |
Spm. 15 |
Spm. 16 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 31/10-24 fra Kromann Reumert |
Spm. 17 |
Spm. 18 |
Spm. 19 | L 28 - svar på spm. 19 om kommentar til henvendelsen af 12/11-24 fra Jakob Neua NørgaardUdvalgsspørgsmål (pdf-version) |
Spm. 20 |
Spm. 21 | Spm. om at redegøre for, hvorfor der er valgt denne alternative model, hvor satsen sænkes til nul |
Spm. 22 |
Spm. 23 |
Spm. 24 |
Spm. 25 |
Spm. 26 |
Spm. 27 |
Spm. 28 | Spm. om kommentar til henvendelse af 15/11-24 fra Kromann Reumert |
Bilag 7 |
Spm. 6 | Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 6/11-24 fra Finans Danmark |
Bilag 5 |
Bilag 4 |
Bilag 47 | Publikation fra Skattestyrelsen nov. 2024: Kontrol af rådgiverbranchen |
Bilag 48 | Publikation fra Skattestyrelsen, nov. 24: Udvikling i personskatteprovenuet |
Bilag 50 | Statusorientering på ejendomsområdet for august og september 2024 |
Bilag 55 |
Spm. 24 |
Spm. 27 |
Spm. 28 |
Spm. 29 |
Spm. 30 |
Spm. 31 |
Spm. 32 |
Spm. 34 |
Spm. 38 |
Spm. 39 |
Spm. 41 |
Spm. 43 |
Spm. 46 |
Spm. 47 |
Spm. 61 |
Spm. 62 |
Spm. 63 |
Spm. S 272 |
Spm. S 273 |