SkatteMail 2024, uge 46

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra SkatteMail.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586

 

Indhold

Artikler og interessante links
Nyt lovforslag sikrer stigningsbegrænsning på dækningsafgift
Få styr på næste års skat allerede nu
Indberetning af medarbejderaktier til eKapital 2024
Ny dom om ledelsens sæde: Et udenlandsk datterselskab i en danskejet koncern var fuld skattepligtigt til Danmark
Skattestyrelsen fik ikke medhold af Landsskatteretten til at statuere fast bopæl for udenlandsk person
Julefrokost og skat
Julegaver og gavekort
Afgiftsfrie gaver
Ny praksis for anvendelse af forskerordningen i forbindelse med håndhævelse af konkurrenceklausul
Investeringssvindel i et skattemæssigt perspektiv
Frivillig indbetaling af acontoskat 2024 - 2. rate

Bindende svar
Selskab var ikke begrænset skattepligtig til DK af udbytteudlodning fra dansk datterselskab

Domme
Ordinær og ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelse og indbringelse af SKAT's upåklagede afgørelse
Ekstraordinær genoptagelse, Money Transfer oplysninger, begrundelsesmangler

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Lovstof
Nyt fra Lovtidende

Nyt fra Folketinget
Nye lovforslag
Vedtagne lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

Beierholm

Nyt lovforslag sikrer stigningsbegrænsning på dækningsafgift

Med udsendelsen af de foreløbige ejendomsvurderinger har mange oplevet høje opkrævninger af dækningsafgift for 2024. Nu kan der være hjælp på vej til ejere af erhvervsejendomme

Beierholm

Få styr på næste års skat allerede nu

Årsskiftet lurer i horisonten. Det betyder, det er tid til at kigge på det kommende års skattebetaling. Allerede nu ligger din forskudsopgørelse for 2025 klar i skattemappen.

EY

Indberetning af medarbejderaktier til eKapital 2024

Husk indberetningspligten for medarbejderaktier. Vi nærmer os tiden for den årlige indberetning af aktieløn til eKapital.

Kammeradvokaten

Ny dom om ledelsens sæde: Et udenlandsk datterselskab i en danskejet koncern var fuld skattepligtigt til Danmark

Byretten (tre dommere) fandt, at ledelsen i et udenlandsk datterselskab havde sit sæde i Danmark, hvorfra de afgørende ledelsesmæssige og forretningsmæssige beslutninger, der var nødvendige for selskabets forretningsmæssige udøvelse i sin helhed, i det allervæsentligste blev truffet. Selskabet måtte derfor i medfør af selskabsskattelovens § 1, stk. 6, anses for hjemmehørende i Danmark.

PwC

Skattestyrelsen fik ikke medhold af Landsskatteretten til at statuere fast bopæl for udenlandsk person

Det er kendt, at danske skattemyndigheder gerne vil gøre personer, der har primærbopæl i udlandet, men som opholder sig i Danmark over længere tid i forbindelsemed arbejde, skattepligtige til Danmark.

Redmark

Julefrokost og skat

Er du en af dem, der inviterer dine medarbejdere til julefrokost, så skal du læse med her. Medarbejdere beskattes som udgangspunkt ikke for deltagelse i en julefrokost, skovtur eller anden form for firmafest, hvor du har afholdt udgifterne. Det er dog en betingelse for skattefriheden, at arrangementet har et rimeligt omfang og varighed, men der […]

Redmark

Julegaver og gavekort

Vi nærmer os årets sidste måned, og om lidt står julen atter for døren. I den anledning modtager mange medarbejdere en julegave fra deres arbejdsgiver, som en sidste tak og anerkendelse for året, der er gået. Medarbejdere beskattes som udgangspunkt ikke for modtagelse af en julegave fra sin arbejdsgiver. Det er dog en betingelse, at […]

Redmark

Afgiftsfrie gaver

2024 er snart slut, og det er derfor blevet tid til at give årets sidste gaver. Gaver er som udgangspunkt indkomstskattepligtige. Det betyder, at der skal betales skat af gaver, medmindre der er tale om en lejlighedsgave i forbindelse med fx fødselsdag, bryllup eller lignende begivenhed, som er af mindre omfang, og i et naturligt […]

Redmark

Ny praksis for anvendelse af forskerordningen i forbindelse med håndhævelse af konkurrenceklausul

Skatterådet har netop i et bindende svar præciseret anvendelsesområdet for den lempeligere skatteordning. Kort om forskerordningen Godkendte forskere og højtlønnede medarbejdere har mulighed for, med visse betingelser, at anvende forskerordningen, som er en lempelig skatteordning med det overordnede formål at tiltrække kvalificeret udenlandsk arbejdskraft til Danmark. Forudsat at samtlige betingelser er opfyldt, giver ordningen mulighed […]

Redmark

Investeringssvindel i et skattemæssigt perspektiv

En opgørelse fra bankernes interesseorganisation Finans Danmark viser, at danskere i de første 6 måneder af 2024 blev investeringssvindlet for 55,4 mio. kr. Til sammenligning blev danskere i hele år 2023 investeringssvindlet for 47,7 mio. kr. Investeringssvindel kan f.eks. ske i tilfælde, hvor svindlere udgiver sig for at være kendte personer via falske profiler på […]

Revisionsinstituttet

Frivillig indbetaling af acontoskat 2024 - 2. rate

Selskaber, fonde og foreninger kan vælge frivilligt at indbetale acontoskat, hvis den ordinære acontoskat er sat for lavt.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Bindende svar: Selskab var ikke begrænset skattepligtig til DK af udbytteudlodning fra dansk datterselskab

SKM2024.556.SR

Spørger var et dansk selskab, som påtænkte at foretage en udbytteudlodning til sit moderselskab H1, som var hjemmehørende i Sverige. Spørger ønskede at få bekræftet, at H1 ikke var begrænset skattepligtig af den påtænkte udbytteudlodning.

Skatterådet bekræftede, at H1 ikke var begrænset skattepligtig til Danmark efter selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra c, da H1 måtte anses for retmæssig ejer af udbyttet og den generelle omgåelsesklausul i ligningslovens § 3 ikke fandt anvendelse.

 

Dom: Ordinær og ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelse og indbringelse af SKAT's upåklagede afgørelse

SKM2024.558.BR

Sagen angik, dels om skatteyderen kunne få sin skatteansættelse for indkomstårene 2006-2007 genoptaget ekstraordinært efter skatteforvaltningslovens § 27, dels om skatteyderen kunne få sin skatteansættelse for indkomstårene 2008-2011 genoptaget ordinært efter skatteforvaltningslovens § 26, og dels om skatteyderen kunne få prøvet SKAT's afgørelse af 17. juni 2016 angående indkomstårene 2012-2014 efter den dagældende skatteforvaltningslovs § 48.

Skatteyderen anmodede ad flere omgange skattemyndighederne om at få sin skatteansættelse for de pågældende indkomstår genoptaget. Til støtte herfor anførte skatteyderen, at han i de pågældende indkomstår var skattemæssigt hjemmehørende i Kroatien som defineret i artikel 4, stk. 1, i dobbeltbeskatningsoverenskomsten af 19. marts 1981 mellem Danmark og Jugoslavien, som var gældende i forholdet mellem Danmark og Kroatien indtil 22. februar 2009, og i artikel 4, stk. 1, i dobbeltbeskatningsoverenskomsten af 14. september 2007 mellem Danmark og Kroatien, som er gældende fra 22. februar 2009, og at hans danske pensionsudbetalinger derfor var fritaget for dansk kildeskat.

Der var enighed om, at pensionsudbetalingerne efter deres art var skattepligtige i Danmark efter kildeskattelovens § 2, stk. 1. Der var også enighed om, at pensionsudbetalingerne var fritaget for dansk kildebeskatning, hvis skatteyderen var skattemæssigt hjemmehørende i Kroatien i de pågældende indkomstår. Det var i sagen omtvistet, om skatteyderen var skattemæssigt hjemmehørende i Kroatien i de pågældende indkomstår.

Om indkomstårene 2006-2007, som var omfattet af den ekstraordinære genoptagelsesfrist i skatteforvaltningslovens § 27, fandt retten, at skatteyderen ikke havde overholdt 6-månedersfristen efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, da anmodningen om genoptagelse var fremkommet mere end 6 måneder regnet fra datoen, hvor skatteyderen kunne tilgå de relevante oplysninger i sin skattemappe.

For så vidt angår indkomstårene 2008-2011, som var omfattet af den ordinære genoptagelsesfrist i skatteforvaltningslovens § 26, fandt retten, at skatteyderen ikke havde løftet bevisbyrden for, at han var skattemæssigt hjemmehørende i Kroatien i de pågældende indkomstår. Retten fandt således, at der ikke forelå væsentlige nye oplysninger, som omhandlet i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, der kan begrunde en ændring af skatteansættelserne.

Endelig fandt retten, angående indkomstårene 2012-2014, at skatteyderen ikke havde påklaget SKAT's afgørelse af 17. juni 2016 vedrørende disse indkomstår, og at afgørelsen først kunne indbringes efter, at afgørelsen var blevet prøvet eller afvist af klageinstansen, jf. den dagældende skatteforvaltningslovs § 48, stk. 1. På det grundlag afviste retten en prøvelse af disse indkomstår.

Skatteministeriet blev på den baggrund frifundet.

 

Dom: Ekstraordinær genoptagelse, Money Transfer oplysninger, begrundelsesmangler

SKM2024.557.ØLR

Landsretten tiltrådte med begrundelsen anført af byretten, at betingelserne for ekstraordinær ansættelse var opfyldt, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, idet skatteyderen i hvert fald ved grov uagtsomhed bevirkede, at skattemyndighederne foretog skatteansættelsen på et urigtigt grundlag, ved at undlade at selvangive beløb med henholdsvis 685.000 kr. og 400.000 kr., som skatteyderen modtog på sin private konto i 2014 og 2015.

Landsretten tiltrådte derudover med den af byretten anførte begrundelse, at reaktionsfristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2 var overholdt. I sagen modtog SKAT "Projekt Money Transfer" oplysninger om de omhandlede overførsler den 9. juni 2017, da skatteyderens bankforbindelse uploadede oplysningerne i SKAT's data warehouse. Skatteyderen blev den 9. marts 2021 anmodet om at redegøre for og dokumentere, hvad de modtagne beløb vedrørte. Skatteyderen reagerede hverken på den henvendelse eller den efterfølgende rykkerskrivelse, hvor der var givet svarfrist til den 12. april 2021.

Landsretten stadfæstede byrettens dom i henhold til byrettens begrundelse, hvorefter byretten fandt, at det først var efter udløbet af fristen den 12. april 2021, at SKAT på baggrund af den manglende dokumentation og redegørelse for overførslerne kunne vurdere, at der forelå grundlag for ekstraordinær ansættelse. Den omstændighed, at der i 2017 som led i projekt Money Transfer blev uploadet oplysninger i SKAT's data warehouse om indbetalingerne, kunne ikke føre til, at fristen skulle regnes fra et tidligere tidspunkt.

For landsretten frafaldt skatteyderen påstanden om begrundelsesmangler. Landsretten stadfæstede herefter byrettens dom (SKM2023.326.BR).

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 22/0109827
A-skat og AM-bidrag
Klagen vedrører efterbetaling af indeholdelsespligtig A-skat og AM-bidrag samt hæftelse herfor. Landsskatteretten forhøjer beløbene yderligere.
Afsagt: 02-10-2024

Journalnr: 22/0104978
A-skat og AM-bidrag
Klagen vedrører skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig A-skat og AM-bidrag samt hæftelse herfor. Landsskatteretten forhøjer beløbene yderligere.
Afsagt: 02-10-2024

Journalnr: 18/0002614
A-skat og AM-bidrag
Klagen skyldes, at SKAT har anset betalinger fra selskabet som værende vederlag for arbejde i tjenesteforhold. Selskabet er som konsekvens deraf pålagt hæftelse for manglende indeholdelse af A-skat og AM-bidrag. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 02-10-2024

Journalnr: 23/0085952
Fri sommerbolig
Klagen vedrører beskatning af værdi af fri sommerbolig. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 08-10-2024

Journalnr: 23/0076158
Frigørelse for gæld
Klagen vedrører beskatning af kursgevinst ved frigørelse for gæld ved salg af kommanditanparter i K/S. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 30-09-2024

Journalnr: 23/0076175
Frigørelse for gæld
Klagen vedrører beskatning af kursgevinst ved frigørelse for gæld ved salg af kommanditanparter i K/S. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 30-09-2024

Journalnr: 22/0099015
Indsætninger på bankkonto
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har anset klageren for skattepligtig af indsætninger på klagerens bankkonto, jf. statsskattelovens § 4. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 02-10-2024

Journalnr: 21/0050089
Kryptovaluta og indsætninger på bankkonto
Klagen vedrører beskatning af fortjeneste ved handel med kryptovaluta med spekulationshensigt i henhold til statsskattelovens § 5, stk. 1, litra a og af indsætninger på bankkonto. Landsskatteretten stadfæster fsv. fortjenester ved handel med kryptovaluta og nedsætter forhøjelsen vedr. indsætninger i overvejende grad.
Afsagt: 27-09-2024

Journalnr: 23/0109883
Kørselsgodtgørelse, fri telefon mv.
Klagen vedrører indberetning af skattefri kørselsgodtgørelse, fradrag for udgifter til revisor i forbindelse med ændring af selskabsform, nedsættelse af købsmoms ved køb af MacBook og indberetning af fri telefon. Landsskatteretten godkender fradrag for udgift til revisor og momsfradrag ved køb af MacBook og stadfæster herudover.
Afsagt: 07-10-2024

Journalnr: 23/0045023
Maskeret udbytte
Klagen vedrører forhøjelse af aktieindkomst som følge af maskeret udbytte. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 02-10-2024

Journalnr: 23/0060753
Maskeret udlodning mm
Klagen vedrører beskatning af maskeret udlodning ved betaling af private udgifter til bil, af pengeoverførsler til bankkonto og af maskeret udlodning. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 04-10-2024

Journalnr: 22/0094041
Nedsættelse af skattepligtig indkomst
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har nedsat selskabets skattepligtige indkomst. Selskabet påstår indkomsten hævet med beløbet og videre at være berettiget til yderligere fradrag. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 07-10-2024

Journalnr: 17/0383924
Omgørelse
Klagen skyldes, at SKAT har givet afslag på anmodning om omgørelse. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 09-10-2024

Journalnr: 20/0099069
Omgørelse
Klagen vedrører afslag på omgørelse af overdragelse af fast ejendom, herunder vilkår for finansiering. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 09-10-2024

Journalnr: 23/0098089
Ophør af selskab
Klagen vedrører beskatning af gevinst ved ophør af selskab. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 18-10-2024

Journalnr: 23/0060762
Personbil og underleverandør
Klagen vedrører nægtet fradrag for udgifter til personbil og underleverandør. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 04-10-2024

Journalnr: 23/0045038
Sambeskatningsindkomst
Klagen skyldes, at administrationsselskabets sambeskatningsindkomst er forhøjet. Forhøjelsen skyldes, at datterselskabet, som administrationsselskabet var sambeskattet med, er blevet nægtet fradrag for udgifter til underleverandører. Datterselskabet er opløst efter konkurs. Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse og nedsætter administrationsselskabets sambeskatningsindkomst til det selvangivne.
Afsagt: 02-10-2024

Journalnr: 24/0006020
Skønsmæssig forhøjelse af indkomst
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af indkomst. Landsskatteretten forhøjer ansættelsen yderligere.
Afsagt: 07-10-2024

Journalnr: 23/0035887
Skønsmæssig forhøjelse af indkomst
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af overskud af virksomhed og af anden personlig indkomst. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 02-10-2024

Journalnr: 23/0010128
Udlån fra virksomhedsordningen
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har anset et udlån fra klagerens virksomhedsordning for et ikke erhvervsmæssigt udlån. Som konsekvens heraf har Skattestyrelsen hævet udlånet ud af virksomhedsordningen og har anset tab på fordringen for kapitalindkomst i stedet for tab under virksomhedsordningen. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 02-10-2024

 

Lovtidende

Bekendtgørelse om ikrafttræden af § 3, nr. 1, 2 og 4-7, i lov om ændring af momsloven, chokoladeafgiftsloven, skattekontrolloven og forskellige andre love og om ophævelse af lov om ændring af momsloven (Indberetning af betalingsoplysninger til bekæmpelse af grænseoverskridende momssvig, omvendt betalingspligt for teleydelser, notifikationsordning i visse afgiftslove, ændring af regler om ansvarsfrihed, tydeliggørelse af praksis om skærpede bøder, oplysningspligt i forbindelse med delvis momsfradragsret, justering af regler om udtagning, fritagelse for lønsumsafgift på energivirksomheders aktiviteter vedrørende indefrysning i forbindelse med indefrysningsordning for høje energiregninger, ændring af regler om kompetence til opkrævning af visse underholdsbidrag m.v.), BEK nr 1152 af 11/11/2024. Udstedt af Skatteministeriet

Nyt fra Folketinget

Nye lovforslag

L 103 Forslag til lov om ændring af opkrævningsloven, skattekontrolloven og ligningsloven. (Regulering af afgift for foreløbig fastsættelse, regulering af satserne for skattetillæg, modernisering af sanktionspraksis ved passiv skatteunddragelse og midlertidig lempelse af betingelserne for bundfradrag ved deleøkonomi for indkomstårene 2023-2025).
Fremsat den 14. november 2024

Vedtagne lovforslag

L 27 Forslag til lov om ændring af lov om spil og lov om afgifter af spil. (Nye regler for almennyttige lotterier og liberalisering af landbaseret bingo).
Vedtaget den 14. november 2024

L 32 Forslag til lov om indgåelse af aftale mellem Kongeriget Danmark og Kongeriget Sverige om visse skattespørgsmål.
Vedtaget den 14. november 2024

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 103 Forslag til lov om ændring af opkrævningsloven, skattekontrolloven og ligningsloven. (Regulering af afgift for foreløbig fastsættelse, regulering af satserne for skattetillæg, modernisering af sanktionspraksis ved passiv skatteunddragelse og midlertidig lempelse af betingelserne for bundfradrag ved deleøkonomi for indkomstårene 2023-2025).

Bilag

Bilag 1

Høringsskema og høringssvar, fra skatteministerenHøringsskema (pdf-version)
Høringssvar (pdf-version)

L 24 Forslag til lov om ændring af ejendomsskatteloven, lov om kommunal indkomstskat og statens afregning af grundskyld og dækningsafgift til kommunerne, ejendomsvurderingsloven, skattekontrolloven og kildeskatteloven. (Stigningsbegrænsningsordning for dækningsafgift af erhvervsejendomme, justeringer til pensionistlåneordningen til betaling af grundskyld m.v.).

Bilag

Bilag 9

Betænkning afgivet den 13. november 2024

L 24 A Forslag til lov om ændring af ejendomsskatteloven og lov om kommunal indkomstskat og statens afregning af grundskyld og dækningsafgift til kommunerne. (Stigningsbegrænsningsordning for dækningsafgift af erhvervsejendomme).

Bilag

Bilag 9

Betænkning afgivet den 13. november 2024

L 24 B Forslag til lov om ændring af ejendomsskatteloven, lov om kommunal indkomstskat og statens afregning af grundskyld og dækningsafgift til kommunerne, ejendomsvurderingsloven, skattekontrolloven og kildeskatteloven. (Stigningsbegrænsningsordning for dækningsafgift af erhvervsejendomme, justeringer af pensionistlåneordningen til betaling af grundskyld m.v.).

Bilag

Bilag 9

Betænkning afgivet den 13. november 2024

L 25 Forslag til lov om ændring af afskrivningsloven, ligningsloven og lov om indskud på etableringskonto og iværksætterkonto. (Afskaffelse af muligheden for at straksafskrive på edb-software og knowhow og patentrettigheder m.v. og forhøjelse af fradraget for udgifter til forsøgs- og forskningsvirksomhed).

Bilag

Bilag 11

Henvendelse af 11/11-24 fra Grant Thornton

Bilag 12

Henvendelse af 11/11-24 fra KPMG Acor Tax

Bilag 13

Henvendelse af 12/11-24 fra KPMG Acor tax

Bilag 14

Henvendelse af 13/11-24 fra KPMG Acor Tax

Bilag 15

Henvendelse af 13/11-24 fra KPMG Acor Tax

Bilag 16

Henvendelse af 14/11-24 fra KPMG Acor Tax

Bilag 17

1. udkast til betænkning

Bilag 18

Henvendelse af 15/11-24 fra Grant Thornton, Morten Høgh-Petersen om foretræde

Spørgsmål og svar

Spm. 3

Spm. om kommentar til henvendelsen af 10/10-24 fra KPMG Acor Tax

Spm. 12

Spm. om kommentar til henvendelsen af 28/10-24 fra KPMG Acor Tax

Spm. 13

Spm. om at redegøre for beregningen af det estimerede mindreprovenu ved indførelsen af en fradragshjemmel for lønudgifter til software, hvis forslaget justeres som foreslået af Danske Rederier (omtalt i svar på Danske Rederiers henvendelse af 8. oktober 2024)

Spm. 14

Spm. om at vurdere de administrative konsekvenser for erhvervslivet, hvis medarbejdere skal forholde sig til, hvorvidt deres daglige arbejde udgør forbedring eller vedligehold af software i overensstemmelse med den vejledning der fremgår af forarbejderne til L 25

Spm. 17

Spm. om kommentar til henvendelsen af 8/11-24 fra KPMG Acor Tax

Spm. 18

Spm. om kommentar til henvendelsen af 11/11-24 fra Grant Thornton

Spm. 19

Spm. om kommentar til henvendelsen af 11/11-24 fra KPMG Acor Tax

Spm. 20

L 25 - svar på spm. 20 om kommentar til henvendelsen af 12/11-24 fra KPMG Acor TaxUdvalgsspørgsmål (pdf-version)
SAU L 25 - svar på spm. 20 (pdf-version)
SAU L 25 - svar på spm. 12 (pdf-version)

Spm. 21

L 25 - svar på spm. 21 om, i forlængelse af svaret på spm. 5 at oplyse, hvad status er for den omtalte undersøgelse af den nuværende afgrænsning af forsknings- og udviklingsaktiviteterUdvalgsspørgsmål (pdf-version)
SAU L 25 - svar på spm. 21 (pdf-version)
SAU L 25 - svar på spm. 5 (pdf-version)

Spm. 22

L 25 - svar på spm. 22 om kommentar til henvendelsen af 13/11-24 fra KPMG Acor TaxUdvalgsspørgsmål (pdf-version)
SAU L 25 - svar på spm. 22 (pdf-version)
SAU L 25 - svar på spm. 20 (pdf-version)

Spm. 23

Spm. om kommentar til henvendelsen af 13/11-24 fra KPMG Acor Tax

Spm. 24

Spm. om kommentar til henvendelsen af 14/11-24 fra KPMG Acor Tax

Spm. 25

Spm. om kommentar til henvendelsen af 15/11-24 fra Grant Thornton, Morten Høgh-Petersen om foretræde

L 27 Forslag til lov om ændring af lov om spil og lov om afgifter af spil. (Nye regler for almennyttige lotterier og liberalisering af landbaseret bingo).

Bilag

Bilag 12

Henvendelse af 13/11-24 fra Charlotte Lundbak, Bestyrelsesmedlem i Valby Forsamlingshus

Bilag 13

Henvendelse af 14/11-24 fra Charlotte Lundbak, Bestyrelsesmedlem i Valby Forsamlingshus

Spørgsmål og svar

Spm. 5

Spm. om kommentar til henvendelsen af 10/11-24 fra Charlotte Lundbak, Bestyrelsesmedlem i Valby Forsamlingshus

Spm. 6

MFU spm. om, hvor mange årsværk der årligt skønnes at gå til henholdsvis kontrol, regulering og udarbejdelse af lovforslag, der regulerer bankospil i Danmark m.v.

Spm. 7

L 27 - svar på spm. 7 om kommentar til henvendelsen af 13/11-24 fra Charlotte Lundbak, Bestyrelsesmedlem i Valby ForsamlingshusUdvalgsspørgsmål (pdf-version)
SAU L 27 - svar på spm. 7 (pdf-version)
SAU L 27 - svar på spm. 5 (pdf-version)

L 28 Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven, aktiesparekontoloven, aktieavancebeskatningsloven, personskatteloven og forskellige andre love. (Udmøntning af dele af Aftale om Iværksætterpakken).

Bilag

Bilag 15

Henvendelse af 11/11-24 fra Penneo

Bilag 16

Henvendelse af 12/11-24 fra Jakob Neua Nørgaard

Bilag 17

Ændringsforslag, fra skatteministeren

Bilag 18

Præsentation fra teknisk gennemgang af lovforslaget den 14/11-24 v/skatteministeren og Skatteministeriet

Bilag 19

1. udkast til betænkning

Bilag 20

Henvendelse af 15/11-24 fra Kromann Reumert

Bilag 21

Henvendelse af 16/11-24 fra Dinesann Rasiah, Hørning

Spørgsmål og svar

Spm. 11

Spm. om kommentar til henvendelsen af 21/10-24 fra CORIT Advisory P/S

Spm. 12

Spm. om kommentar til henvendelsen af 22/10-24 fra FSR - danske revisorer

Spm. 13

Spm. om kommentar til henvendelsen af 24/10-24 fra EY

Spm. 14

Spm. om kommentar til henvendelsen af 24/10-24 fra Estaldo

Spm. 15

Spm. om kommentar til henvendelsen af 29/10-24 fra Jakob Neua Nørgaard vedrørende foretræde om lagerbeskatning på porteføljeaktier

Spm. 16

Spm. om kommentar til henvendelsen af 31/10-24 fra Kromann Reumert

Spm. 17

Spm. om kommentar til henvendelsen af 7/11-24 fra Jakob Neua Nørgaard om præsentation anvendt under foretræde den 7. november 2024

Spm. 18

Spm. om kommentar til henvendelsen af 11/11-24 fra Penneo

Spm. 19

L 28 - svar på spm. 19 om kommentar til henvendelsen af 12/11-24 fra Jakob Neua NørgaardUdvalgsspørgsmål (pdf-version)
SAU L 28 - svar på spm. 19 (pdf-version)
SAU L 28 - svar på spm. 14 (pdf-version)

Spm. 20

Spm. om ministeren mener, at den model som fremgår af lovforslagets § 1, nr. 3, hvor det fremgår, at iværksætterskatten ikke afskaffes, men at satsen blot sænkes til nul, faktisk udmønter den politiske aftale, hvor det klart fremgik, at skatten skulle ophæves

Spm. 21

Spm. om at redegøre for, hvorfor der er valgt denne alternative model, hvor satsen sænkes til nul

Spm. 22

Spm. om ministeren i forlængelse af forrige spørgsmål vil svare på, om ministeren kan støtte en ændring af lovforslaget, så skatten reelt ophæves

Spm. 23

Spm. om, hvorfor ministeren fastholder kildeskatteindeholdelse for udenlandske selskaber for så vidt angår unoterede porteføljeaktier (ejerandel < 10 pct.), når det samme ikke er tilfældet for datterselskabs- (ejerandel >10 pct.) og koncernselskabsaktier

Spm. 24

Spm. om ministeren kan støtte en ændring af lovforslaget, så selskaberne undgår bureaukratiet og likviditetsbelastningen forbundet med kildeskatteindeholdelse og efterfølgende refusion

Spm. 25

Spm. om at opgøre de provenumæssige og administrative konsekvenser af en overgangsordning, der alene gælder for virksomheder, der er blevet børsnoteret på First North fra 2019 og frem (dvs. inden for de seneste syv år regnet fra 2025)

Spm. 26

Spm., om det er muligt at indføre et nyt regelsæt for fremførte eller i indkomståret opståede tab, der kan henføres til lagerbeskatning af aktier i selskaber, der er blevet børsnoteret indenfor de seneste syv år

Spm. 27

Spm. om at bekræfte, at det forslag, der skitseres i forrige spørgsmål, ikke indebærer lovgivning med tilbagevirkende kraft, idet forslaget alene gælder tab, der er fremført til eller opstået i 2025

Spm. 28

Spm. om kommentar til henvendelse af 15/11-24 fra Kromann Reumert

L 29 Forslag til lov om ændring af lov om et indkomstregister, skatteforvaltningsloven, skattekontrolloven og forskellige andre love. (Terminaladgang for skatteforvaltningen i Grønland til visse oplysninger i indkomstregisteret, sanering og modernisering af sanktionsbestemmelser på skatteområdet, indhentelse af kontroloplysninger hos visse tredjemænd til brug for indberetningskontrol og kontrol vedrørende indeholdelse af kildeskat m.v.).

Bilag

Bilag 7

1. udkast til betænkning

Spørgsmål og svar

Spm. 6

Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 6/11-24 fra Finans Danmark

L 30 Forslag til lov om ændring af fondsbeskatningsloven, fusionsskatteloven, selskabsskatteloven og forskellige andre love. (Justering af reglerne om efterbeskatning af fondes ubenyttede hensættelser og uddelingsforpligtelsen ved fondes anvendelse af realisationsprincippet m.v.).

Bilag

Bilag 5

1. udkast til betænkning

L 31 Forslag til lov om forsvarerbistand og aktindsigt i administrative straffesager på skatteområdet (skattestraffesagsloven).

Bilag

Bilag 4

1. udkast til betænkning

Almindelig del

Bilag

Bilag 47

Publikation fra Skattestyrelsen nov. 2024: Kontrol af rådgiverbranchen

Bilag 48

Publikation fra Skattestyrelsen, nov. 24: Udvikling i personskatteprovenuet

Bilag 50

Statusorientering på ejendomsområdet for august og september 2024

Bilag 55

Supplerende svar på spm. nr. S 140: Hvad er ministerens holdning til, at der er udbetalt skattefri kørselsgodtgørelse til medlemmer af Folketinget uden nødvendig og tilstrækkelig lovhjemmel?

Spørgsmål og svar

Spm. 24

Af svar på spørgsmål nr. 575 af 26. juni 2024 (SAU alm. del) fremgår det, at ministeren vil ”efter sommerferien drøfte en analyse af den samlede ikke-inddrivelsesparate gæld med aftalepartierne bag gældsaftalen”. Agter ministeren at fremsende denne analyse til Skatteudvalget? Og i så fald, hvornår forventes denne at blive fremsendt?  Svar  

Spm. 27

Vil ministeren redegøre for, hvilken skattepligt Sayed Khademi, omtalt i artiklen ”Imam ved Imam Ali Moskéen bor i hus ejet af den iranske ambassade” (berlingske.dk, den 18. oktober 2024), ifalder ved at bo i et hus stillet til rådighed, og hvad markedslejen af boligen anslås at være?  Svar  

Spm. 28

Vil ministeren redegøre for, om Sayed Khademi, omtalt i artiklen ”Imam ved Imam Ali Moskéen bor i hus ejet af den iranske ambassade” (berlingske.dk, den 18. oktober 2024), korrekt beskattes af den økonomiske fordel ved at bo i en ejendom ejet af den iranske ambassade, og om ministeren vil tage initiativ til at undersøge, om der sker skatteunddragelse i denne sammenhæng?  Svar  

Spm. 29

Vil ministeren redegøre for, hvilke skridt Skattestyrelsen har taget i forbindelse med en evt. skattepligt udløst af gratis eller reduceret leje for bolig siden 2007 for Sayed Khademi omtalt i artiklen ”Imam ved Imam Ali Moskéen bor i hus ejet af den iranske ambassade” (berlingske.dk, den 18. oktober 2024)?  Svar  

Spm. 30

Under henvisning til ministerens besvarelse af FIU alm. del – spørgsmål 367 (2023-24) in fine anmodes ministeren om at oplyse, i hvor mange tilfælde indenfor de sidste 3 år, hvor Gældsstyrelsen har indstillet Kammeradvokaten til kurator, at Gældsstyrelsen har gjort indsigelser mod kurators salær, hvilket alt andet lige kunne have forhøjet dividenden - og mindsket debitors resthæftelse?  Svar  

Spm. 31

Vil ministeren kommentere henvendelsen af 2. oktober 2024 fra Svend Aage Dahl vedrørende kompensation af ejendomsskatter, jf. SAU alm. del - bilag 23?  Svar  

Spm. 32

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 22. oktober 2024 fra Retssikkerhedsalliancen for bedre skattelovgivning om ny retssikkerhedsalliance vil gøre op med urimelige skatteregler, jf. SAU alm. del - bilag 20.  Svar  

Spm. 34

Vil ministeren oplyse, hvorfor det af svaret på SAU alm. del – spørgsmål nr. 688 fremgår, at ”alle boligejere modtager deres endelige 2020-vurdering i løbet af vinteren” (2024-2025?), når Vurderingsstyrelsen tidligere har meldt ud, at ”I 2024 skal vi sende de resterende vurderinger af ejerboliger for 2020”? Der henvises til ”Vurderingerne skal ud”, vurdst.dk. Videre bedes det oplyses, om det har nogen betydning for boligejere, at de først modtager den endelige vurdering efter 1. januar 2025.  Svar  

Spm. 38

Vil ministeren oplyse eller estimere provenuet fra tinglysningsafgiften opdelt på pantebreve samt skøder?  Svar  

Spm. 39

Vil ministeren oplyse provenueffekten af at indføre et bundfradrag i tinglysningsafgiftens variable del for i) pantebreve i fast ejendom ii) skøder iii) på 0,125, 0,25, 0,5 samt 1 mio. kr.?  Svar  

Spm. 41

Vil ministeren oplyse, hvad den faste- samt variable sats på tinglysningsafgiften skulle være, hvis man provenuneutralt vil harmonisere de nuværende tre systemer (skøde, pant i fast ejendom samt pant i biler m.v.) til ét system? Ministeren bedes redegøre for de fordelingsmæssige konsekvenser heraf.  Svar  

Spm. 43

Vil ministeren i forlængelse af svar på SAU alm. del - spørgsmål nr. 676 (2023-24) oversende en fordelingsprofil fsva. negativ nettokapitalindkomst for hvert percentil? Ministeren bedes supplere den gns. negative nettokapitalindkomst med grænseværdien for hhv. den nederste og øverste femtedel samt medianen. Endelig bedes ministeren oplyse, hvor mange personer indenfor hvert percentil, som har fradragsberettigede renteudgifter på mere end 75.000 kr.  Svar  

Spm. 46

Vil ministeren i forlængelse af besvarelsen af SAU alm. del – spørgsmål 37 oplyse mere præcist, hvornår ministeren forventer at præsentere den lovede løsning for Skatteudvalget, herunder om det er inden jul?  Svar  

Spm. 47

Vil ministeren i forlængelse af status på direktivet FASTER og teknisk gennemgang den 30. oktober 2024 præsentere de overordnede tanker vedrørende Danmarks implementering af direktivet, hvad angår regelsæt for de finansielle formidlere, især overvejelser om ansvar ved fejl, herunder bevisbyrde, sanktioner og eventuel garantistillelse?  Svar  

Spm. 61

Vil ministeren opgøre de nuværende udgifter til administration i forbindelse med at håndhæve reglerne for beskatning af kryptovaluta, samt opgøre hvad disse administrationsudgifter forventes at blive i fremtiden, når regeringens forslag om lagerbeskatning af kryptovaluta er trådt i kraft?  Svar  

Spm. 62

Vil ministeren opgøre de forventede provenumæssige konsekvenser af regeringens nye lagerbeskatning på kryptovaluta?  Svar  

Spm. 63

Vil ministeren i forlængelse af besvarelsen af SAU alm. del – spørgsmål 38 og spørgsmål 39 oplyse, hvornår ministeren forventer at modtage de efterspurgte oplysninger fra Tinglysningsretten?  Svar  

§ 20-spørgsmål

Spm. S 272

Om danskere, der ejer kryptovaluta, i fremtiden kan risikere at skulle betale skat af en fiktiv kursgevinst.

Spm. S 273

Om kursgevinster på handel med kryptovaluta.