Kære abonnent
Først og fremmest vil jeg ønske alle vores læsere et rigtigt Godt Nytår!
Årets første SkatteMail er et opsamlingsheat med alle de artikler, afgørelser mv. der kom den sidste uge inden jul. Der er rigtigt mange nyheder, bla. en række nye satser og beløbsgrænser.
Jeg håber at alle må få et godt og spændende 2013.
Med venlig hilsen!
Flemming L. Bach
Artikler og interessante links
Depechen 2012/28
Depechen 2013/01
Skattefrie godtgørelser i idrætsforeninger
Vedtagelse af lovforslag om skattefri avancer ved afståelse af unoterede porteføljeaktier og samtidig ophævelse af iværksætterskatten
Det bliver billigere at være arbejdsudlejet
Finansloven 2013: Folketinget har vedtaget lovforslaget om sanering af erhvervsstøtte (L 81).
Finansloven 2013: Fedtafgift mv. ophæves og gunstig beskatningsregel for udstationerede mv. genindføres (L 82)
Nye og vigtige afgiftsregler træder i kraft ved årsskiftet
Reintroduction of the Section 33 A of the Danish Tax Assessment Act
Lempelse i personskatten
Nye skattepligtsregler ved ophør af skattefritagelse
Dagsbeviser for gulpladebiler under 3 tons
Tax-free capital gains from 1 january 2013
Undgå at betale renter af restskat
Årets sidste skattelovsændringer
Pas på du ikke mister dit rentefradrag!
Tax Alert Commission Action Plan Against Tax Avoidance and Tax Evasion
Tax Alert no.14
SKAT-meddelelser
Retssagsvejledning
Amortisationsrenten for 2013
Vejledende fremstillingspriser for pelsdyr og hjorte for indkomståret 2012
Landbrug - vejledende satser for normaludgift pr. kostdag og værdi af forbrug af egne produkter for indkomståret 2013
Rentesatserne til beregning af dag-til-dag rente mv. for 2012
Standardrenten i henhold til selskabsskattelovens § 11 B, stk. 2 for 2013
Rentesatser efter selskabsskattelovens § 29 B, stk. 8 og 9 for 2013
Amortisationsrenten for 2013
Rentesatsen efter opkrævningslovens § 7, stk. 2 for 2013
Styresignaler
Den skattemæssige behandling af erstatninger fra banker til kunder, når kunden beholder værdipapiret - styresignal
Bindende svar
Ejendomsvurdering, ekstraordinær genoptagelse af ejendomsvurderingen pr. 1. oktober 2004 og pr. 1. oktober 2005, dækningsafgiftspligtig forskelsværdi ansat for højt
Forskerskatteordningen - udstationering til Frankrig
Fast ejendom - tilskud til energirenovering
Domme
Skønsmæssig ansættelse - virksomhedsoverskud - negativt privatforbrug
Konkurs - omstødelse - A-skat - AM-bidrag - moms
Fri bil - rådighed - opmagasinering
Begrænset skattepligt - renteskat - kontrolleret gæld - genoptagelse
Skønsmæssig ansættelse - kontanthævninger - bestemmende indflydelse
Registreringspligt - bopæl - køretøjer
Fri bil - gulpladebil - ejet af selskab - specialindrettet - rådighedsperiode - kontrolaktion
Skønsmæssig ansættelse - metalskrot - indkomst
Forlig
Skattefri virksomhedsomdannelse - virksomhedsophør
Ikke offentliggjorte kendelser
Nyt fra EU-Domstolen
1 dom
Nyt fra andre lande og organisationer
Skatteverket, Sverige
HM Revenue & Customs, England
Bundesministerium der Finanzen, Tyskland
Skatteetaten, Norge
Toll, Norge
Belastingsdienst, Holland
VERO Skat, Finland
Nyt fra SKAT
Nye spørgsmål/svar
Nye vejledninger mv.
Nye satser
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Høringsportalen
Nyt fra Folketinget
Nye lovforslag
Vedtagne lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20121217' AND [SkatteraadChanged] <= '20130106') OR ([LSRChanged] >= '20121217' AND [LSRChanged] <= '20130106') OR ([ByretChanged] >= '20121217' AND [ByretChanged] <= '20130106') OR ([LandsretChanged] >= '20121217' AND [LandsretChanged] <= '20130106') OR ([HojesteretChanged] >= '20121217' AND [HojesteretChanged] <= '20130106')) ORDER BY AppelId DESC
BDOI denne udgave
|
BDOI denne udgave:
|
BDOSkattefrie godtgørelser i idrætsforeninger Selv om aktiviteterne i en idrætsforening er baseret på frivilligt arbejde, så er det de færreste foreninger, som ikke har lønansatte og som ikke udbetaler godtgørelser i større eller mindre omfang. Netop når det gælder godtgørelser, er skattereglerne indrettet ganske hensigtsmæssigt, idet disse under visse betingelser kan udbetales skattefrit. |
DeloitteDet bliver billigere at være arbejdsudlejet Deloitte har vundet en principiel sag over SKAT. Sagen vedrører medarbejdere der bor i udlandet og som er udlejet til danske virksomheder for at udføre arbejde i Danmark, såkaldt ”arbejdsudleje”. Den vundne sag betyder, at medarbejderne ikke skal beskattes af værdien af fri kost og logi, når de er på rejse. |
DeloitteFinansloven 2013: Folketinget har vedtaget lovforslaget om sanering af erhvervsstøtte (L 81). Regeringens aftale med Enhedslisten indeholder også en sanering af erhvervsstøtten. |
DeloitteFolketinget har vedtaget forslaget, der ophæver fedtafgiften, nedsætter elvarmeafgiften og genindfører den gunstige beskatning af udstationerede medarbejdere. Lempelsen af afgifterne finansieres ved en sænkning af personfradraget med 900 kr. (700 kr. for børn og unge) og en stigning i bundskatten på 0,19 pct.-point. |
DeloitteNye og vigtige afgiftsregler træder i kraft ved årsskiftet 1. januar 2013 træder nye regler i kraft på afgiftsområdet. For nogle virksomheder vil de nye regler betyde en billigere hverdag, mens det for andre vil blive dyrere. De nye regler er dels en del af skattereformen og dels finansloven fra dette og sidste år. Vi har samlet de nye regler i én oversigt, der giver dig et overblik over, hvilke regler din virksomhed skal være opmærksom på. |
DeloitteReintroduction of the Section 33 A of the Danish Tax Assessment Act Section 33 A of the Danish Tax Assessment Act (Ligningslovens § 33 A (below referred to as LL § 33 A)) which concerns the taxation of fully tax liable individuals’ foreign earned income was abolished in connection with the latest tax reform – spring 2012. The rule is now being reintroduced in connection with the Parliament’s passing of the Budget. |
DeloitteDer er gode nyheder for begrænset skattepligtige og forskere. Det bliver lettere at være opnå større fradrag for begrænsede skattepligtige, og medarbejdere på forskerskat kan i fremtiden arbejde mere i udlandet. |
Kromann ReumertTax-free capital gains from 1 january 2013 The Danish Parliament, Folketinget, decided on Friday 14 December 2012 to abolish taxation on companies' gains on unlisted portfolio shares - the so-called entrepreneur tax ("iværksætterskat"). The new rules also imply that any loss on unlisted portfolio shares cannot be deducted in the future. The purpose of the new rules is to create an incentive for investors to invest in companies in growth and thereby make it easier for companies to obtain venture capital. |
PwCÅrets sidste skattelovsændringer Folketinget har inden juleferien vedtaget en række ændringer inden for skattelovgivningen. Ændringerne vedrører både stramninger og lempelser, men nogle af lempelserne er dog ikke andet end en tilbagerulning af tidligere stramninger. Læs her om nye regler for bl.a. porteføljeaktier, beskatning af udstationerede medarbejdere, afskrivninger på vindmøller mv. Årets sidste skattelovsændringer |
RedmarkUndgå at betale renter af restskat Restskat og overskydende skat 2012 |
RSM plusTax Alert Commission Action Plan Against Tax Avoidance and Tax Evasion On December 6, 2012 the European Commission published an Action Plan to strengthen the fight against tax fraud and tax evasion setting out a number of initiatives to be undertaken in short term, medium term and long term. |
RSM plusTax Alert er et nyhedsbrev fra RSM plus' internationale samarbejdspartner, som følger op på de væsentligste ændringer i skatteforholdene i Europa. |
SEGESPas på du ikke mister dit rentefradrag! Fra 1. januar 2013 skal du fortælle SKAT, hvem långiver er, hvis du vil bevare fradraget for dine private renteudgifter. Videncentret har opfordret SKAT til at lave en klar kampagne om disse regler. |
Denne vejledning beskriver de overordnede principper for behandlingen af retssager om skatte- og afgiftsregler, hvori Skatteministeriet optræder som part, og hvor Landsskatteretten efter lovgivningen er sidste administrative klageinstans.
Vejledningen beskriver endvidere en række af Kammeradvokatens opgaver i forbindelse med varetagelsen af sagsførelsen for Skatteministeriet. Vejledningen træder i stedet for ministeriets retssagsvejledning af 3. november 2011 (offentliggjort som SKM2011.722.SKAT) og indeholder i forhold til denne alene konsekvensrettelser som følge af ny struktur 1.1. 2013.
Vedrører: Lov om beskatningen af pensionsordninger m.v. (pensionsbeskatningsloven) § 11 A, stk. 2 og 3. L67 vedtaget 17. december 2012 § 16.
Rateopsparing i pensionsøjemed. Amortisationsrenten for 2013 er fastsat til 4,6585 pct.
Denne SKM erstatter SKM2012.738.SKAT, da amotisationsrenten opgøres efter § 16 i L67 vedtaget den 17. december 2012.
Vedrører: Varelagerloven
Skatteministeriet har fastsat vejledende fremstillingspriser for pelsdyr og hjorte for indkomståret 2012. Satserne blev forelagt Skatterådet på mødet den 18. december 2012.
Vedrører: Statsskatteloven § 4 og § 6
Skatteministeriet har fastsat vejledende satser for normaludgift pr. kostdag og værdi af forbrug af egne produkter for indkomståret 2013. Satserne blev forelagt for Skatterådet på mødet den 18. december 2012.
Vedrører: Opkrævningsloven § 7, stk. 2. Kildeskatteloven § 59, stk. 1, 2. pkt., § 61, stk. 2, 2. pkt og § 62, stk. 2, 2. pkt
Rentesatser til beregning af renter og procenttillæg af restskat samt procentgodtgørelse på overskydende skat fastsættes hvert år i december. Nu er rentesatserne fastsatfor indkomståret 2012.
Vedrører: Selskabsskatteloven § 11 B, stk. 2
Standardrenten for 2013 er beregnet til 3,0 pct.
Vedrører: Selskabsskatteloven § 29 B, stk. 8, § 29 B, stk. 8, 3.pkt og § 29 B, stk. 9.
Offentliggørelse af godtgørelsesprocenten, restskatteprocenten og procenttillægget for 2013.
Vedrører: Lov om beskatningen af pensionsordninger m.v. (pensionsbeskatningsloven) § 11 A, stk. 2 og 3.
Rateopsparing i pensionsøjemed. Amortisationsrenten for 2013 er fastsat til 0,61 pct.
Vedrører: Lovbekendtgørelse nr. 1402 af 7. december 2010, om opkrævning af skatter og afgifter m.v. (opkrævningsloven) § 7
Opgørelse af rentesatser ifølge opkrævningslovens § 7, stk. 1 og stk. 2 for 2013.
I dette styresignal beskrives, hvordan erstatninger som banker og andre pengeinstitutter betaler til kunder, skal beskattes, når værdipapiret beholdes.
Vedrører: Skatteforvaltningsloven § 33, stk. 3. Vurderingsloven § 6 og § 9
Skatterådet har ekstraordinært genoptaget ejendomsværdierne pr. 1. oktober 2004 og 1. oktober 2005 med henblik på nedsættelse.
Landsskatteretten har pålagt SKAT at forelægge sagen for Skatterådet med henblik på ekstraordinær genoptagelse af ejendomsvurderingen for ejendom A pr. 1. oktober 2004 jfr. skatteforvaltningslovens § 33, stk. 3.
Vedrører: Kildeskatteloven § 1, § 2, stk. 1, nr. 1, § 6 og § 48 E - F. Ligningsloven § 33
A A/S (spørger) har igangsat et byggeprojekt, der indebærer aktiviteter i Frankrig. Spørger har derfor et behov for at udstationere medarbejdere omfattet af den særlige skatteordning i kildeskattelovens § 48 E-F til dette land. I den forbindelse bekræfter Skatterådet, at en medarbejder under og efter udsendelsen fortsat kan omfattes af den særlige skatteordning, hvis medarbejderen er fuldt skattepligtige til Danmark. Kildeskattelovens § 48 E, stk. 2 finder ikke anvendelse, da Danmark ikke har nogen dobbeltbeskatningsoverenskomst med Frankrig. Endvidere bekræfter Skatterådet, at der i den danske indkomstskat vedrørende ordningen kan ske fradrag for fransk indkomstskat vedrørende lønindkomsten efter ligningslovens § 33. Skatterådet kan ikke bekræfte, at en medarbejder kan forblive omfattet af den særlige skatteordning, hvis medarbejderen hverken er fuldt skattepligtig til Danmark eller begrænset skattepligtig af lønindkomst, jf. kildeskattelovens § 1 og § 2, stk. 1, nr. 1. Hvis medarbejderen efter ophør af fuld dansk skattepligt bliver begrænset skattepligtig til Danmark af løn for reelt arbejde udført i Danmark i 1 - 2 dage om måneden, bekræfter Skatterådet, at medarbejderen fortsat kan være omfattet af den særlige skatteordning. Medarbejderen anses i det konkrete tilfælde for begrænset skattepligtig under hele udsendelsen.
Vedrører: Statsskatteloven § 4. Ligningsloven § 7F, stk. 1, nr. 8 og 10 og stk. 2
Spørger deltager i et forsknings- og udviklingsprojekt, hvor spørgers bolig bliver energirenoveret. Skatterådet kan ikke bekræfte, at spørger kan regne med ikke at blive beskattet af de øvrige projektdeltageres bidrag. Skatterådet kan dog bekræfte, at spørger ikke vil blive beskattet af de nærmere beskrevne tilskud, som er bevilget til gennemførelse af projektet.
Vedrører: Skattekontrolloven § 5, stk. 3 og § 3, stk. 4
Sagen vedrørte, hvorvidt SKATs skønsmæssige fastsættelse af sagsøgerens indkomst var korrekt. Sagsøgerens revisor havde hovedsageligt på baggrund af virksomhedens momsangivelser og lønoplysninger beregnet virksomhedens resultat til betydeligt negative beløb for de relevante indkomstår. Endvidere havde sagsøgeren gjort gældende, at der ikke var taget højde for, at sagsøgeren efterfølgende var gået konkurs, og der var sket en forøgelse af kreditorerne i det ene af de pågældende indkomstår, hvilket ikke var medtaget i privatforbrugsberegningen.
Retten fandt, at eftersom de af sagsøgerens revisor foretagne beregninger ikke var begrundet i bogføring eller regnskaber, var det ikke godtgjort, at SKATs skønsmæssige ansættelser hvilede på et forkert grundlag eller var åbenbart urimelige. Retten fandt endvidere, at de øvrige indsigelser i vid udstrækning baseredes på efterfølgende hændelser uden dokumentation for, at disse havde haft indflydelse på de i sagen omhandlede indkomstår.
Skatteministeriet blev på den baggrund frifundet.
Vedrører: Konkursloven § 6 og § 74
Sagen vedrørte krav om omstødelse af betalinger af A-skat, arbejdsmarkedsbidrag og momstilsvar i henhold til konkurslovens § 67 og § 74.
Retten fandt det ikke godtgjort, at de skete betalinger af A-skat, arbejdsmarkedsbidrag og moms afgørende forringede sagsøgerens betalingsevne. Retten anså endvidere betalingerne i kraft af deres karakter for ordinære, hvilket også gjaldt de betalinger, som skete efter sidste rettidige betalingsdag, idet disse ikke kunne karakteriseres som betaling af (gammel) gæld til SKAT. På den baggrund fandt retten, at ingen af betalingerne kunne omstødes efter konkurslovens § 67.
Retten fandt det heller ikke godtgjort, at de nævnte betalinger indebar en utilbørlig begunstigelse af sagsøgte, hvorfor betalingerne allerede af denne grund heller ikke kunne omstødes efter konkurslovens § 74.
SKAT blev herefter frifundet.
Vedrører: Ligningsloven § 16, stk. 4
As selskab stillede en luksusbil til rådighed for hans private kørsel.
Han havde med selskabet skriftligt aftalt, at bilen ikke måtte benyttes om vinteren, hvor den blev opbevaret hos forhandleren med afmonteret batteri og andre opbevaringsforanstaltninger.
Han gjorde gældende, at han ikke skulle rådighedsbeskattes af bilen for de vintermåneder, hvor den var opbevaret ved forhandleren som anført.
Retten gav ikke A medhold heri. Som begrundelse anførte retten bl.a., at han på et hvilket som helst tidspunkt kunne hente bilen hos forhandleren og benytte den.
Skatteministeriet blev derfor frifundet.
Vedrører: Kildeskatteloven § 65 D. Selskabsskatteloven § 2, stk. 1, litra d
Beskatning efter selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra d, af rentebetalinger til det udenlandske moderselskab forudsatte ikke, at det danske debitorselskab havde fradragsret for renteudgiften
Sagen angik renteskat af rentebetalinger af et lån, som et dansk debitorselskab havde optaget hos et med selskabet koncernforbundet selskab på Jersey, til delvis finansiering af en ejendom i Frankrig.
Højesteret fastslog, at efter ordlyden af selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra d, var renteskattepligten ikke betinget af, at det danske debitorselskab havde fradragsret for renterne. Angivelsen i forarbejderne af formålet med loven - at undgå udhuling af det danske beskatningsgrundlag ved fradrag af koncerninterne renter - kunne ikke føre til indfortolkning af et krav herom i bestemmelsen.
Landsretten var nået til samme resultat.
Vedrører: Statsskatteloven § 4
Sagsøgeren, A, havde stævnet Skatteministeriet, med påstand om at hans skattepligtige indkomst for indkomståret 2005 skulle nedsættes med kr. 700.000,-. Skatteministeriet påstod frifindelse, og fik fuldt medhold i denne påstand. A´s indkomst var blevet forhøjet skønsmæssigt på baggrund af en række kontantudbetalinger fra en række bankkonti tilhørende et selskab, som A havde stiftet, og hvori A var direktør. Retten lagde til grund, at A havde bestemmende indflydelse i selskabet. Der var hævet betydeligt større beløb på selskabets bankkonti end kr. 700.000,-. A havde ikke selvangivet nogen lønindkomst i indkomståret 2005. A havde ikke godtgjort, at der var tale om lån, og hævninger fandtes ikke at udgøre udlodning, men derimod skattepligtig løn.
Vedrører: Registreringsloven § 1, stk. 1, § 7, stk. 1 og 4 (dagældende)
Byretten lagde til grund, at de sagsøgte havde opholdt sig i Danmark i et sådant omfang, at det måtte sidestilles med bopæl i § 8 i den dagældende registreringsbekendtgørelse (bekendtgørelse nr. 633/2009). De sagsøgte havde registreret bopæl i Sverige (...1), hvor den ene af de sagsøgtes familie boede. Politiet havde imidlertid observeret, at de to sagsøgtes køretøjer i et særdeles betydeligt omfang befandt sig ved en adresse her i landet, hvor den anden sagsøgtes familie havde bopæl. Under hensyn hertil samt under hensyn til at de to sagsøgte var samlevende, at de begge havde erhvervsmæssig tilknytning her til landet, samt at deres forklaring om, at de i den pågældende periode havde opholdt sig i ...1, ikke kunne anses for dokumenteret, fandt retten, at de to sagsøgte måtte anses for hjemmehørende i Danmark i henhold til registreringsbekendtgørelsens § 7, stk. 4.
I modsætning til Landsskatteretten fandt byretten således ikke, at der kunne lægges afgørende vægt på, at de sagsøgte havde registreret sig som boende i ...1, og byretten tiltrådte derfor, at de to køretøjer bør anses for at være omfattet af registreringsafgiftspligt her i landet.
Vedrører: Ligningsloven § 16, stk. 3 og stk. 4
Sagen drejede sig om, hvorvidt en gulpladebil, der var leaset af et selskab, som sagsøgeren var direktør i, stod til rådighed for sagsøgerens private anvendelse, og om bilen var et såkaldt specialindrettet køretøj.
Bilen, der var en lukket varevogn med fastmonterede reoler i bagrummet, blev i forbindelse med en kontrolaktion fundet holdende i ... Lufthavn. Sagsøgeren gjorde gældende, at han havde været på forretningsrejse i Spanien med henblik på at skaffe arbejde til selskabet, og at rejsen derfor udelukkende var erhvervsmæssig.
Retten fandt ikke, at sagsøgeren på afgørende vis havde afsvækket formodningen for, at han havde benyttet varebilen privat i forbindelse med hans rejse til Spanien. Retten bemærkede i den forbindelse, at sagsøgeren havde bestemmende indflydelse i selskabet og var interesseforbundet, hvorfor det gjaldt en skærpet bevisbyrde for, at varebilen ikke havde været anvendt privat.
Retten fandt endvidere ikke grundlag for at fastslå, at indretningen af varebilen var af en sådan karakter og et sådant omfang, at bilen ikke var anvendelig som alternativ til en privat bil.
Vedrører: Skatteforvaltningsloven § 26, stk. 1. Statsskatteloven § 4
A erkendte at have udeholdt skattepligtige indtægter fra salg af metalskrot på knap 6,5 mio. kr.
SKAT havde forhøjet hans indkomst med indtægterne uden fradrag for driftsudgifter.
A fik ikke medhold i, at ansættelsen var ugyldig, fordi SKAT ikke havde foretaget et skøn over fradragsberettigede driftsudgifter, og/eller fordi ansættelsen var foretaget for sent i henhold til skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, 2. punktum.
Han fik heller ikke medhold i, at han var berettiget til fradrag for driftsudgifter, fordi han "har hverken under skattemyndighedernes eller rettens behandling af sagen bidraget med oplysning om sine indtægter eller udgifter knyttet til sin virksomhed".
Skatteministeriet fik således medhold i sin frifindelsespåstand.
Vedrører: Virksomhedsomdannelsesloven § 1, § 2 og § 15
Efter en konkret samlet helhedsvurdering fandt Østre Landsret det godtgjort, at virksomhedens indehaver også efter salget af sine to udlejningsejendomme havde til hensigt fortsat at drive erhverv ved køb, salg og udlejning af erhvervsejendomme, og at virksomheden derfor ikke var ophørt på tidspunktet for omdannelsen efter virksomhedsomdannelsesloven. Den pågældende var derfor ikke afskåret fra anvendelse af reglerne i virksomhedsomdannelsesloven.
(Ændring af byrettens dom, SKM2012.385.BR)
SKM2012.736.BR Inddrivelse - uretmæssig modregning - tortgodtgørelse - sagsomkostninger | Vedrører: Retsplejeloven § 505. Erstatningsansvarsloven § 26 SKAT havde i 2009 foretaget modregning i sagsøgerens overskydende skat for 2008 på grundlag af et krav fra Økonomistyrelsen. Landsskatteretten stadfæstede modregningen. Det viste sig sidenhen, at Økonomistyrelsens afgørelse om kravets beståen var blevet omgjort under rekurs, hvorfor kravet ikke længere bestod. Skatteministeriet tog som følge heraf bekræftende til genmæle for så vidt angik sagsøgerens påstand om, at der ikke kunne foretages modregning. Sagen vedrørte herefter alene spørgsmålet om, hvorvidt sagsøgeren var berettiget til tortgodtgørelse, og retten fandt efter en samlet bedømmelse af sagens omstændigheder, at sagsøgeren ikke var berettiget til godtgørelse for tort. Skatteministeriet blev som følge heraf frifundet for denne påstand. |
SKM2013.1.HR Straffesag - skattesag - anklageskriftets indhold - afvisningskendelse ophævet | Vedrører: Retsplejeloven § 834, stk. 2, nr. 4 TP blev ved anklageskrift i marts 2009 tiltalt for overtrædelse af straffelovens § 289 for årene 2001 til 2005. SKAT havde ved kontrol konstateret at der på udenlandsk kreditkort, tilhørende TP, var hævet betydelige beløb der ikke kunne indeholdes i den selvangivne indkomst. Ved sagens opstart i byretten påstod forsvareren sagen afvist under anbringelse af, at anklageskriftet ikke opfyldte kravene i retsplejelovens § 834, stk. 2, nr. 4. Byretten fandt, at anklageskriftet i den foreliggende sag var så konkret, som det var muligt. Anklageskriftet var i sin beskrivelse af de forhold, der var rejst tiltale for så præcis, at TP og retten på baggrund af anklageskriftet kunne se, hvad sagen angik og hvilke bevistemaer der skulle behandles. Afvisningspåstanden blev ikke taget til følge. Landsretten fandt, at anklageskriftet ikke indeholdt en beskrivelse af skatteunddragelsen, herunder fremgangsmåde og den mere specifikke karakter, herunder oprindelsesland, med hensyn til den indkomst der var påstået unddraget. Landsretten fandt således ikke at anklageskriftet levede op til kravet i retsplejelovens § 834, stk. 1, nr. 3, jf. stk. 2, nr. 4. Afvisningspåstanden blev derfor taget til følge. Højesteret fandt efter en samlet vurdering og under hensyn til sagens karakter, at anklageskriftet indeholdt en sådan beskrivelse af de forhold, der var rejst tiltale for, at TP havde reel mulighed for at vide, hvad tiltalen gik ud på, og således kunne tilrettelægge sit forsvar forsvarligt. Kravene i retsplejelovens § 834, stk. 2, nr. 4 var derfor opfyldt og anklagemyndighedens påstand om stadfæstelse af byrettens kendelse blev taget til følge. |
Vedrører: Momsloven § 81, stk. 1, nr. 1, jf. stk. 3. Den Europæiske Menneskerettighedskonventionen art. 6 T var tiltalt for at have afgivet urigtige oplysninger om sit momstilsvar for en periode for en virksomhed, der stod i hans kones navn. Endvidere havde han for samme virksomhed for en anden periode helt undladt at indberette moms og havde opkrævet moms hos sine kunder. Han havde herved unddraget for 143.332 kr. i moms i alt. Tiltalerejsning havde været sat i bero med henblik på praksisændring for hvornår der skal rejses tiltale om ubetinget frihedsstraf. T forklarede at han godt var klar over, at beløbene var for lave og ikke svarede til angivelserne i kassekladden, som han brugte til brug for skatteopgørelsen. Han regnede med at kunne indhente det forsømte i forbindelse med årets slutning. Han kunne ikke betale den fulde moms, da han ikke fik penge fra selskabet han arbejdede for. Han havde ikke tænkt over, at det var ulovligt. Byretten fandt at T havde haft forsæt til at indberette for små beløb i begge forhold. T var ansvarlig leder og havde pligt til at indbetale de opkrævede afgiftsbeløb til SKAT uanset om Ts ydelser var udført som led i selvstændig konsulentvirksomhed eller som lønmodtager. T havde tidligere drevet selvstændig virksomhed, havde kendskab til reglerne om momsregnskaber m.v. og havde haft pligt til at sætte sig ind i reglerne. Det ændrede ikke noget herved, at det var SKAT, der konstaterede de mangelfulde og ukorrekte indberetninger i forbindelse med kontrol af selvangivelsen. Landsretten stadfæstede byrettens dom. Den Europæiske Menneskerettighedskonvention art. 6 ansås ikke for krænket. | |
SKM2012.744.ØLR Straffesag - registreringsafgift - indkøbspris - interesseforbundne parter | Vedrører: Straffeloven § 289, stk. 1, jf. registreringsafgiftsloven § 27, stk. 3, jf. stk. 1, nr. 1 T1 og T2 var tiltalt for i 2 selskaber at have afgivet urigtige oplysninger til SKAT i forbindelse med afgiftsberigtigelsen af biler indført fra Tyskland, hvormed T1 havde unddraget for 6.494.884 kr. i alt og T2 for 6.912.709 kr. i registreringsafgift. T1 var direktør og daglig leder i begge selskaber. T2 var daglig leder i det ene selskab. Det ene selskab var ejet af et selskab i Gibraltar. De havde købt samtlige biler i deres tyske datterselskab, der havde adresse på et kontorhotel. De fabriksnye biler blev solgt til selskaberne i Danmark til under datterselskabets indkøbspris i Tyskland, således at der opstod et underskud i datterselskabet. Der blev herefter sendt provision retur til datterselskabet. T1 forklarede at han havde underskrevet anmeldelserne til SKAT, men han var mere direktør af navn, ikke af gavn. Afgiftsberegningen var baseret på bilens mindstepris, men det var ikke ham, der havde udarbejdet beregningerne. Provisionen til datterselskabet havde ikke relation til den enkelte bil, men var et krav fra de tyske myndigheder, idet det tyske selskab ikke måtte give underskud. Fremgangsmåden var godkendt af landsskatteretten, og desuden havde revisor og advokat haft adgang til alt og de var ikke kommet med indvendinger, så T1 og T2 havde på intet tidspunkt følt behov for at drøfte om deres metode var ulovlig. T2 forklarede at han ikke havde haft del i selskabet på Gibraltar. Hans selskab bestod reelt kun af T1, ham selv og en kontoradresse. Det var T1 der havde udarbejdet beregningsskemaerne til SKAT. Det var nødvendigt at udarbejde deres egne fakturaer for at nå frem til den pris, bilerne kunne sælges for. Han gik ud fra fremgangsmåden var lovlig da hverken revisor eller advokat havde reageret. Byretten fandt at T1 og T2 bevidst have forsøgt at undgå at betale den korrekte registreringsafgift med henblik på at skaffe sig eller andre uberettiget vinding, idet de herved ville kunne sælge bilerne til attraktive priser i Danmark. T1 idømtes fængsel i 2 år samt en tillægsbøde på 3.400.000 kr. T2 idømtes fængsel i 2 år og en tillægsbøde på 3.400.000 kr. Der blev herved henset til unddragelsernes omfang og forholdenes systematiske og professionelle karakter. Landsretten stadfæstede byrettens dom. Landsretten fastslog at det ikke kunne føre til et andet resultat, at der ikke var foretaget en pengestrømsanalyse. |
Journalnr: 12/0189968
Ekstraordinær og ordinær genoptagelse af skatteansættelsen
Der klages over, at SKAT har givet afslag på genoptagelse af skatteansættelserne for 2005 - 2007. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 11-12-2012
Journalnr: 12/0189970
Ekstraordinær og ordinær genoptagelse af skatteansættelsen
Der klages over, at SKAT har givet afslag på genoptagelse af skatteansættelserne for 2005 - 2007. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 11-12-2012
Journalnr: 12/0189971
Ekstraordinær og ordinær genoptagelse af skatteansættelsen
Der klages over, at SKAT har givet afslag på genoptagelse af skatteansættelserne for 2005 - 2007. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 11-12-2012
Journalnr: 12/0188827
Genoptagelse af skatteansættelsen samt afvisning af klage
Klagen skyldes, at skatteankenævnet ikke har pålagt SKAT at genoptage klagerens skatteansættelser for 2003-2005 og har afvist at behandle klage vedrørende 2006. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 12-12-2012
Journalnr: 12/0189436
Grænsegængerregler
Klagen vedrører kildeskattelovens § 5 D og skatteforvaltningslovens § 27: Nægtet genoptagelse af skatteansættelser i forbindelse med ønske om anvendelse af grænsegængerreglerne. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 12-12-2012
Journalnr: 12/0202276
Kost, logi og befordring - berettiget forventning og ansættelsesfrist
Klagen vedrører fradrag for kost og logi samt befordring mellem hjem og arbejde. Endvidere spørgsmål om berettiget forventning og ansættelsesfrist. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 05-12-2012
Journalnr: 12/0191055
Skat af fri sommerbolig, afvisning af klage
Klagen vedrører beskatning af værdi af fri sommerbolig. Klagen er afvist af skatteankenævnet som følge af fristoverskridelse. Landsskatterettens pålægger skatteankenævnet at realitetsbehandle klagen over skatteansættelserne.
Afsagt: 05-12-2012
Journalnr: 11/0299904
Driftsomkostninger i sambeskattet selskab
Klagen skyldes, at SKAT ikke har godkendt fradrag for driftsomkostninger afholdt i sambeskattet amerikansk selskab, da virksomheden ikke er anset for igangværende. Landsskatteretten godkender fradrag.
Afsagt: 06-12-2012
Journalnr: 11/0298843
Ejendomsavance
Sagen drejer sig om, hvorvidt klagerens salg af en ejendom er omfattet af ejendomsavancebeskatningslovens § 8, stk. 1. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 06-12-2012
Journalnr: 12/0191317
Fiksering af husleje
Sagen drejer sig om, at SKAT har tilsidesat lejen i en lejeaftale og ansat en skønsmæssig lejeindtægt for klageren ved udlejning af en lejlighed, samt at klageren er blevet beskattet efter nettoindkomstprincippet ved udlejning af en andelsbolig til sin mor. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 12-12-2012
Journalnr: 08/0199481
Fiksering af husleje mv.
Klagen vedrører beskatning af fikseret husleje, diverse driftsudgifter samt spørgsmål om rette indkomstmodtager. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 06-12-2012
Journalnr: 12/0189104
Fradrag for advokatudgifter
Klagen vedrører nægtet fradrag for advokatudgifter. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 14-12-2012
Journalnr: 12/0191233
Fritagelse for selvangivelsespligt
Klagen vedrører afslag på anmodning om forenings fritagelse for selvangivelsespligt. Landsskatteretten imødekommer anmodningen om fritagelse for selvangivelsespligt.
Afsagt: 14-12-2012
Journalnr: 12/0191007
Gaveafgiftsgrundlag
Klagen vedrører ansættelse af gaveafgiftsgrundlaget i forbindelse med overdragelse af anparter i ApS fra klagerens mor til klageren, herunder muligheden for 40 pct.s nedslag vedrørende skovejendomme ved opgørelsen af handelsværdien af selskabets kapitalandele i et andet selskab. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 06-12-2012
Journalnr: 12/0191008
Gaveafgiftsgrundlag
Klagen vedrører ansættelse af gaveafgiftsgrundlaget i forbindelse med overdragelse af anparter i ApS fra klagerens mor til klageren, herunder muligheden for 40 pct.s nedslag vedrørende skovejendomme ved opgørelsen af handelsværdien af selskabets kapitalandele i et andet selskab. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 06-12-2012
Journalnr: 12/0191010
Gaveafgiftsgrundlag
Klagen vedrører ansættelse af gaveafgiftsgrundlaget i forbindelse med overdragelse af anparter i ApS fra klagerens mor til klageren, herunder muligheden for 40 pct.s nedslag vedrørende skovejendomme ved opgørelsen af handelsværdien af selskabets kapitalandele i et andet selskab. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 06-12-2012
Journalnr: 12/0191090
Hovedaktionærreglen - udleje af bolig til tidligere ægtefælle
Klagen vedrører SKATs bindende svar om beskatning af hovedanpartshaver ved selskabs udleje af bolig til hovedanpartshavers tidligere ægtefælle. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 12-12-2012
Journalnr: 12/0189305
Hævning af børneopsparing uden beskatning
Klagen vedrører spørgsmålet om, hvorvidt klageren på grund af en navngiven sygdom kan hæve sin børneopsparing i bindingsperioden. Landsskatteretten pålægger SKAT at forelægge sagen til udtalelse hos Sundhedsstyrelsen forinden SKAT på ny træffer afgørelse i sagen.
Afsagt: 13-12-2012
Journalnr: 11/0301818
Kost og logi i forbindelse med arbejdsudleje
Der er tale om klage over et bindende svar vedrørende kost og logi i forbindelse med arbejdsudleje. Landsskatteretten ændrer dele af svaret.
Afsagt: 14-12-2012
Journalnr: 12/0189519
Maskeret udlodning samt ejendomsavance
Klagen skyldes, at klageren er blevet beskattet af maskeret udlodning af et surroundsystem med højtaler til tilstødende rum, havetraktor og løvsuger samt ejendomsavance ved salg af en ejendom. Landsskatteretten forhøjer afgørelsen.
Afsagt: 05-12-2012
Journalnr: 12/0191054
Omgørelse af lejeaftale
Klagen vedrører omgørelse af lejeaftale mellem klageren og dennes selskab. SKAT har ikke tilladt omgørelse, da kravene til omgørelse jf. skatteforvaltningslovens § 29, stk. 1, nr. 2, ikke er anset for opfyldt. Landsskatteretten godkender omgørelse.
Afsagt: 13-12-2012
Journalnr: 11/0298996
Salg af kommanditanparter
Sagen drejer sig om opgørelsen af den skattemæssige anskaffelsessum og afståelsessum på en række ejendomme i forbindelse med salg af kommanditanparter. SKAT har fundet, at den mellem parterne aftalte fordeling af overdragelsessummen skal lægges til grund, således at afståelsessummen ikke skal korrigeres for udbyderhonorar og købsomkostninger. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 05-12-2012
Journalnr: 11/0300845
Salg af obligationer samt udleje af sommerhus
Klagen vedrører beskatning af fortjeneste ved salg af obligationer, ikke godkendt fradrag for renteudgifter samt overskud ved udleje af sommerhus. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 12-12-2012
Journalnr: 12/0189410
Skat af fri bil
Der klages over beskatning af værdi af fri bil efter ligningslovens § 16, stk. 4. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 05-12-2012
Journalnr: 11/0299879
Skat af fri bil mv.
Klagen skyldes, at klageren er anset for at være skattepligtig af rådighed over selskabets bil. Videre er klageren anset for at være skattepligtig som maskeret udlodning af udgifter til ombygning og indretning af 1. salen af privatboligen, som er udlejet til det af klageren beherskede selskab. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen vedrørende ombygningsudgifter og stadfæster i øvrigt.
Afsagt: 05-12-2012
Journalnr: 12/0191314
Skat af fri bolig
Sagen drejer sig om, hvorvidt klageren skal beskattes af vederlagsfri bolig. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 12-12-2012
Journalnr: 12/0205646
Skønsmæssig ansættelse af overskud
Sagen drejer sig om skønsmæssig ansættelse af resultat af virksomhed, herunder spørgsmål om der kan godkendes tab på bl.a. indretningsudgifter. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 11-12-2012
Journalnr: 12/0189801
Speciallæge - selvstændig erhvervsvirksomhed
Klagen vedrører spørgsmålet om, hvorvidt en speciallæges indtægter fra et privathospital kan anses for erhvervet ved selvstændig erhvervsvirksomhed. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 05-12-2012
Journalnr: 12/0222130
Sædvanlig bopæl
Klagen drejer sig om begrebet "sædvanlig bopæl" i ligningslovens § 9 A. Skatteankenævnet har nægtet klageren fradrag for kost og logi efter ligningslovens § 9 A, stk. 1. Landsskatteretten stadfæster nævnets afgørelse.
Afsagt: 17-12-2012
Journalnr: 12/0194618
Sædvanlig bopæl
Klagen drejer sig om begrebet "sædvanlig bopæl" i ligningslovens § 9 A. Skatteankenævnet har nægtet klageren fradrag for kost og logi efter ligningslovens § 9 A, stk. 1. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 17-12-2012
Journalnr: 12/0191496
Tilbagefordeling af feriegodtgørelse
Klagen vedrører anmodning om tilbagefordeling af feriegodtgørelse til de år, feriegodtgørelsen vedrører. SKAT har anset udbetalt feriegodtgørelse for skattepligtig i fratrædelsesåret. Landsskatteretten tillader tilbagefordeling af feriegodtgørelsen til de indkomstår, som den vedrører.
Afsagt: 13-12-2012
Journalnr: 12/0216731
Afvisning af klage - fristoverskridelse
Klagen er modtaget i Landsskatteretten efter fristens udløb, og der er ikke særlige omstændigheder, der kan begrunde, at der bortses fra overskridelsen. Klagen afvises derfor.
Afsagt: 11-12-2012
Journalnr: 12/0245794
Afvisning af klage - fristoverskridelse
Klagen er modtaget i Landsskatteretten efter fristens udløb, og der er ikke særlige omstændigheder, der kan begrunde, at der bortses fra overskridelsen. Klagen afvises derfor.
Afsagt: 17-12-2012
Journalnr: 12/0249311
Genoptagelse af rettens kendelse
Klagerens repræsentant har bedt Landsskatteretten om at genoptage rettens afgørelse. Sagen blev afgjort den 31. august 2009. Som begrundelse for at få sagen genoptaget har klagerens repræsentant bl.a. anført, at den glemte retspraksis i forbindelse med arbejde i udlandet, som førte til, at [person1] slap for beskatning i Danmark af indtægt fra udlandet, bør give anledning til genoptagelse af klagerens skattesag. Landsskatteretten nægter at genoptage kendelsen.
Afsagt: 14-12-2012
Sagen omhandler:
Præjudiciel – Commissione Tributaria Regionale di Milano – fortolkning af artikel 2, 4 og 8, stk. 1 og 2, i Rådets direktiv 90/434/EØF af 23. juli 1990 om en fælles beskatningsordning ved fusion, spaltning, tilførsel af aktiver og ombytning af aktier vedrørende selskaber i forskellige medlemsstater – tilførsel af aktivet – nationale retsforskrifter, hvorefter der skal ske beskatning af den avance, der opstår ved tilførsel af aktiver, svarende til differencen mellem de oprindelige omkostninger til erhvervelse af de indskudte aktier eller selskabsandele, og deres markedsværdi – fritagelse såfremt det indskydende selskab opretter en reservefond i det respektive skattemæssige regnskab svarende til den ved indskuddet opnåede kapitalgevinst
Domstolens dom:
Artikel 2, 4 og 9 i Rådets direktiv 90/434/EØF af 23. juli 1990 om en fælles beskatningsordning ved fusion, spaltning, tilførsel af aktiver og ombytning af aktier vedrørende selskaber i forskellige medlemsstater skal fortolkes således, at disse bestemmelser i en situation som den, der foreligger i hovedsagen, ikke er til hinder for, at en tilførsel af aktiver giver anledning til, at det indskydende selskab beskattes af kapitalgevinsten vedrørende denne tilførsel, medmindre det indskydende selskab henlægger en særskilt reserve i sit skattemæssige regnskab af samme størrelse som den ved tilførslen opnåede kapitalgevinst.
IP/12/1376 - Fighting tax evasion: stronger EU rules enter into force on 1st January
Rapport
Referat af mødet i Det Eksterne Kontaktudvalg fredag den 28. september 2012
Systemvejledninger
Indberetning af pensionsrettigheder (PERE)
Edb-indberetning af pensionsrettigheder (PERE)
Indberetning om investeringsforeningsbeviser/aktier i investeringsselskaber - indkomstår = 2012
Indberetning om aktier (udbytte) - indkomstår = 2012
Indberetning om finansielle instrumenter mv. (KGL § 29 - derivater) - indkomstår = 2012
Nyhedsbrev til virksomheder
Indeholdelse af A-skat og AM-bidrag ved arbejdsgiveradministrerede pensionsordninger
Ny arbejdsskadeafgift pr. 1. januar 2013
Nyhedsbrev til borgere
Aktuelt nyt for december: Om håndværkerfradrag og indbetaling til pension
SKAT lukker mellem jul og nytår
Ledelsesinformation
Skatteministeriets virksomhedsplan for 2012
Bekendtgørelse om klage, herunder i personalesager, og delegering af udnævnelses- og afskedigelseskompetence i Skatteministeriet
Bekendtgørelse om udbetaling af visse pensionsordninger ved livstruende sygdom
Bekendtgørelse om ikrafttræden af lov om indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Danmark og Tjekkiet
Bekendtgørelse om fritagelse for indeholdelse og indbetaling af pensionsafkastskat
Bekendtgørelse om normalhandelsværdier for heste og kreaturer m.v.
Høring - Udkast til revisorerklæring i visse transfer pricing-sager
Oprettelsesdato: 20-12-2012
Høringsfrist: 25-01-2013
Forslag til lov om ændring af forvaltningsloven (Underskriftskrav)
Oprettelsesdato: 21-12-2012
Høringsfrist: 18-01-2013
Spm. 1 |
Spm. 39 |
Spm. 30 |
Bilag 19 | Høringssvar fra DONG Energy og Skatteministeriets kommentarer hertil |
Spm. 22 |
Spm. 23 |
Spm. 24 |
Spm. 25 |
Spm. 26 |
Spm. 27 |
Spm. 46 |
Spm. 47 |
Bilag 78 |
Spm. 152 |
Spm. 153 |
Spm. 155 |
Spm. 156 |
Spm. 157 |
Spm. 159 |
Spm. 161 |
Spm. 163 |
Spm. 164 |
Spm. 168 | Spm. om provenuet fra boafgiften i 2013, til skatteministeren Svar |
Spm. 169 |
Spm. 170 |
Spm. 175 |
Spm. 180 |
Spm. 181 |
Spm. 195 |