Kære læser
Denne uges mest omtalte emne var Regeringens forslag til en ny vækstplan, der bl.a. indeholder en række forslag til lempelser inden for skat og afgifter. Derfor indeholder SkatteMail flere artikler om vækstplanen.
God læselyst.
Med venlig hilsen!
Flemming L. Bach
Artikler og interessante links
Aktieløn og personlige holdingselskaber
L10 – Gennemstrømningsselskaber
Depechen 2013/05
Skat ved rekonstruktion af selskabers kapitalgrundlag
Real Estate investments
Regeringens udspil til nye vækstinitiativer
Regeringens vækstplan – de skatte- og afgiftsmæssige elementer
Vækstplan DK: Regeringens udspil på skatte- og afgiftsområdet
SKAT: Genoptagelse af skatteansættelsen for visse nettofinansieringsudgifter
Vækstplan DK
Fakta om skat 2012/2013
Regeringen offentliggør deres plan
27 milliarder fra Nordsøen
Ny vækstplan skal sikre konkurrenceevnen og skabe flere job
Skattefri afståelse af porteføljeaktier - ophævelse af iværksætterskatten
Nye regler for solcelleanlæg
Bindende svar
Arbejdsudleje - arbejdsydelser integreret i spørgers virksomhed
Aktieløn - afkald på tegningsretter
Tilskud efter byfornyelsesloven skattefrit efter LL § 7F
Betingede medarbejderaktier - retserhvervelse
Måltider, der serveres for spisevenner - skattefrihed
Domme
Skattefri rejsegodtgørelse - fast arbejdssted - berettigede forventninger
Skønsmæssig ansættelse - negativt privatforbrug - kontantbeholdning - lån hos pengeudlåner
Driftsomkostninger - private udgifter - maskeret udlodning - fri bil - omgørelse - købsmoms
Maskeret udbytte - hovedanpartshaver - ejendom til rådighed - udlejet til anden anpartshaver
Driftsomkostninger - uddannelse af østeuropæere - rette omkostningsbærer - maskeret udlodning - skattefri rejsegodtgørelse
Nyt fra andre lande og organisationer
Skatteverket, Sverige
Bundesministerium der Finanzen, Tyskland
Toll, Norge
VERO Skat, Finland
Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20130225' AND [SkatteraadChanged] <= '20130303') OR ([LSRChanged] >= '20130225' AND [LSRChanged] <= '20130303') OR ([ByretChanged] >= '20130225' AND [ByretChanged] <= '20130303') OR ([LandsretChanged] >= '20130225' AND [LandsretChanged] <= '20130303') OR ([HojesteretChanged] >= '20130225' AND [HojesteretChanged] <= '20130303')) ORDER BY AppelId DESC
Accura TaxAktieløn og personlige holdingselskaber Niclas Holst Sonne (februar 2013) |
Accura TaxL10 – Gennemstrømningsselskaber Ole Steen Schmidt og Niclas Holst Sonne (Magnus Informatik, International skat, februar 2013) |
BDOI denne udgave:
|
BDOSkat ved rekonstruktion af selskabers kapitalgrundlag Nedenfor gives en kortfattet oversigt over de skattemæssige konsekvenser af de mest anvendte modeller til retablering af kapitalen i et selskab. |
BDOA foreign investor may invest directly in real estate in Denmark or through a Danish company. A direct investment involves that the foreign investor becomes liable to tax to Denmark but limited to income related to the investment. |
Dansk RevisionRegeringens vækstplan – de skatte- og afgiftsmæssige elementer Regeringen har nu fremlagt sin vækstplan, og det overordnede formål med denne er at forbedre erhvervslivets vilkår for produktion og dermed øge beskæftigelsen. I den forbindelse foreslås mange positive tiltag på skatte- og afgiftsområdet. |
DeloitteVækstplan DK: Regeringens udspil på skatte- og afgiftsområdet Regeringen har d. 26. februar 2013 præsenteret sit udspil, der skal gøre det mere attraktivt at investere i danske virksomheder og private arbejdspladser. Regeringen stiller samtidig i udsigt, at der fremadrettet vil blive sikret ro og stabilitet om skatte- og afgiftspolitikken for erhvervslivet. Regeringen vil også overveje, om der i de kommende år er behov for yderligere lempelser. |
DeloitteSKAT: Genoptagelse af skatteansættelsen for visse nettofinansieringsudgifter SKAT har d. 18. februar udsendt et styresignal, hvori de ændrer fortolkning af begrebet ”varekreditor” i forhold til reglerne om opgørelse af nettofinansieringsudgifter efter selskabsskattelovens § 11 B, stk. 4. SKAT mener nu, at renteudgifter på gæld optaget ved køb af næringsejendomme skal betragtes som renteudgifter til en varekreditor, og renteudgifterne skal derfor ikke medregnes til de nettofinansieringsudgifter, der rentefradragsbegrænses. Den nye fortolkning er endvidere blevet indarbejdet i Den Juridiske Vejledning pr. 24. januar. SKAT mener også, at den nye fortolkning også skal gælde i forhold til øvrige næringsaktiver. |
EYRegeringen har den 26. februar 2013 offentliggjort planen for en række kommende initiativer inden for skatte-, moms- og afgiftsområdet. |
PwCNy vækstplan skal sikre konkurrenceevnen og skabe flere job Regeringen har fremlagt et forslag til en ny vækstplan, der bl.a. indeholder en række forslag til lempelser inden for skat og afgifter. Læs her, hvilken betydning pakken kan få for dig og din virksomhed, hvis planen vedtages. |
Ret&Råd AdvokaterSkattefri afståelse af porteføljeaktier - ophævelse af iværksætterskatten Den 14. december 2012 vedtog Folketinget en lovændring, der bl.a. indebærer en afskaffelse af den såkaldte ”iværksætterskat” og en ophævelse af iværksætteraktieordningen. De nye regler er trådt i kraft den 1. januar 2013. |
SEGESFolketinget ændrede kort før jul hele grundlaget for den uhyre populære solcelleordning. |
Vedrører: Kildeskatteloven § 2, stk. 1, nr. 3 og Kildeskatteloven § 48 B, stk. 1
Skatterådet kan ikke bekræfte, at kontrakter, der indgås i overensstemmelse med vedlagte kontrakt efter 20. september 2012, er entreprisekontrakter, således at A ApS ikke har nogen forpligtelser i relation til indeholdelse af skat m.v. Henset til aktiviteterne i spørgers virksomhed er det Skatterådets opfattelse, at underleverandøren ved at udføre entreprisen i henhold til den pågældende kontrakt, udfører arbejde, der udgør en integreret del af A ApS' virksomhed. Dette begrundes endvidere med, at A ApS fra entreprise til entreprise beslutter, hvordan disse skal løses, hvilket indikerer, at de pågældende arbejdsydelser stadig udgør en integreret aktivitet i A ApS' virksomhed. Derfor er der ikke tale om outsourcing til en anden virksomhed. Der er således tale om arbejdsudleje, jf. kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 3.
Vedrører: Statsskatteloven § 4. Ligningsloven § 28. Aktieavancebeskatningsloven § 1
Skatterådet kan ikke bekræfte, at et ubetinget og frivilligt afkald på tegningsretter ikke er en skattepligtig begivenhed for retserhvervede tegningsretter, uanset at der ikke betales en modydelse. Skatterådet finder, at afkaldet skal anses som en afståelse. Skatterådet kan heller ikke bekræfte, at et ubetinget og frivilligt afkald på tegningsretter ikke er en skattepligtig begivenhed, når der ikke betales en modydelse, og når deltageren, efter en vis periode og ikke som en tilskyndelse til afkaldet, tilbydes nye tegningsretter. Skatterådet finder i lighed med spørgsmål 1, at afkaldet på retserhvervede tegningsretter udgør en afståelse. Skatterådet finder dog, at tildelingen af nye tegningsretter som udgangspunkt efter de foreliggende oplysninger ikke skal anses som vederlag for eksisterende tegningsretter. Dette beror dog på en konkret vurdering af en række momenter ved afkaldet på eksisterende og tildelingen af nye tegningsretter. Endelig bekræfter Skatterådet, at en kontant afståelsessum for de retserhvervede tegningsretter, der er givet afkald på, forudsætningsvist kan beregnes som den på tidspunktet for afkaldet gældende Black Scholes-værdi.
Vedrører: Ligningsloven § 7F
En kommune deltager i Projekt til forbedring af miljøet. Projektet er støttet af midler fra EU. Skatterådet kan bekræfte, at boligejere, der opnår et tilskud fra kommunen til energirenovering af deres bolig, vil være fritaget for indkomstskat af tilskudsbeløbet.
Vedrører: Statsskattelovens § 4 c. Ligningslovens § 16, stk. 3
Skatterådet kan bekræfte, at medarbejderne i den påtænkte Restricted Performance Share ordning beskattes af 50% af Restricted Performance Shares i februar 2016, og 50% af Restricted Performance Shares i februar 2018.Medarbejderne bliver orienteret om, at de deltager i programmet vedrørende Restricted Performance Shares i april 2013. Retten til Restricted Performance Shares afhænger af opfyldelse af bestemte performance krav i 2013. I forlængelse af offentliggørelsen af årsrapporten for 2013 i marts/april 2014, evalueres den samlede performance, og det endelig antal Restricted Performance Shares kommunikeres til medarbejderne.
Den endelige tildeling af aktier med henholdsvis 50% i februar 2016 og 50% i februar 2018 er betinget af, at medarbejderne ikke opsiger deres stilling i tiden mellem tildeling af Restricted Performance Shares og aktietildelingstidspunkterne i februar 2016 og februar 2018.
Vedrører: Statsskatteloven § 4. Ligningsloven § 7 M
Skatterådet bekræfter, at de repræsentanter for A, der uden vederlag modtager måltider i forbindelse med spisning hos ældre, som de besøger, ikke er skattepligtige af disse måltider.
Vedrører: Ligningsloven § 9 A
Sagen angik spørgsmålet om, hvorvidt ...1 i ...2 kunne anses som sagsøgerens midlertidige arbejdssted i indkomståret 2004, således at sagsøgeren var berettiget til skattefri rejsegodtgørelse for rejseudgifter i medfør af ligningslovens § 9 A. Derudover angik sagen, hvorvidt skattemyndighedernes tilkendegivelser havde givet sagsøgeren en retsbeskyttet forventning om at være berettiget til skattefri rejsegodtgørelse.
Sagsøgeren havde siden indkomståret 2003 gjort tjeneste på et afviserfartøj med tilknytning til ...4. Afviserfartøjet havde formelt basehavn i ...3, men havde siden 2003 i praksis haft fast base i ...1, ...2, idet fartøjet primært havde til opgave at hindre skibe i at kollidere med ...4. Alle fartøjets operationer begyndte og sluttede i ...1, og det var også i ...1, at fartøjet lå til kaj om natten. Alle sagsøgerens vagter begyndte og sluttede i ...1, hvor sagsøgeren opholdt sig i hovedparten af arbejdstiden.
Skatteministeriets stadfæstelsespåstand blevet taget til følge, idet landsretten fandt, at ...1 udgjorde sagsøgerens faste arbejdssted. Landsretten fandt endvidere ikke, at sagsøgeren havde opnået en retsbeskyttet forventning om at være berettiget til skattefri rejsegodtgørelse. Landsretten lagde herved vægt på, at skattemyndighedernes tilkendegivelser efter sit indhold vedrørte et tidligere indkomstår og ikke var af en sådan klarhed, at sagsøgeren kunne have fået en berettiget og beskyttet forventning, ligesom skattemyndighedernes tilkendegivelser ikke havde været bestemmende for sagsøgerens dispositioner.
Vedrører: Statsskatteloven § 4, § 5, stk. 3 og § 3, stk. 4
Sagen vedrører, hvorvidt der var grundlag for at tilsidesætte skattemyndighedernes skønsmæssige forhøjelse af sagsøgerens personlige indkomst som følge af, at der i forbindelse med sikkerhedskontrol i Københavns Lufthavn blev fundet en større kontantbeholdning i sagsøgerens håndbagage i 2008.
Sagsøgeren gjorde gældende, at der ikke var grundlag for at forhøje sagsøgerens indkomst, da det beløb, sagsøgeren havde på sig ved udrejsen, skulle anvendes til tilbagebetaling af et lån, som sagsøgeren havde optaget i 2000 i Syrien.
Retten fandt efter en konkret vurdering, at det ikke kunne lægges til grund, at det beløb, som sagsøgeren var i besiddelse af, stammede fra et 8 år tidligere optaget lån. Retten fandt herefter, at SKAT havde været berettiget til skønsmæssigt at forhøje sagsøgerens indkomst, da sagsøgeren ikke havde været i stand til at redegøre for, hvorfra kontantbeholdningen stammede.
Vedrører: Statsskatteloven § 4, litra c og § 6, stk. 1, litra a. Ligningsloven § 16, stk. 4 og § 16 A, stk. 1. Momsloven § 37, stk. 1. Skatteforvaltningsloven § 29 og § 48, stk. 1
Skatteyderens selskab fik ikke godkendt fradrag for en række omtvistede udgifter. Retten fandt det således ikke godtgjort, at der forelå den fornødne sammenhæng mellem udgifternes afholdelse og selskabets drift. Udgifterne måtte derimod anses for at være private, hvorfor skatteyderen blev beskattet af maskeret udbytte. Skatteyderens selskab fik desuden ikke fradrag for købsmoms for de pågældende omtvistede udgifter. Skatteyderens subsidiære påstand vedrørende beskatning af værdien af fri bil blev afvist med henvisning til skatteforvaltningslovens § 48, jf. § 29, idet skatteyderen ikke havde anmodet skattemyndighederne om en omgørelse af bilens registreringsforhold, og retten kunne derfor ikke tage stilling til spørgsmålet.
Vedrører: Ligningsloven § 16 A, stk. 9 (dagældende) og § 16, stk. 9
Sagsøgeren ejede H1 ApS som ejede 52% af H1.1 ApS. Sidstnævnte selskab købte en sommerhusejendom, som umiddelbart efter erhvervelsen blev udlejet. Lejeren var far til en anpartshaver i H1.1 ApS, og lejeren var i de to sidste indkomstår, som sagen omfattede, selv anpartshaver.
Retten fandt, at udlejningen også var sket i anpartshavernes i H1 ApS' interesse, og at sagsøgeren derfor skulle beskattes af værdi af fri helårsbolig, jf. ligningslovens § 16 A, stk. 9. Retten lagde herved blandt andet vægt på, at sagsøgeren via H1 ApS løbende havde haft indsigt i og kendskab til H1.1 ApS' aktiviteter, at han som berigtigende advokat havde været involveret i købet af ejendommen, og at udlejningen faldt uden for anpartsselskabets formål.
Skatteministeriet blev derfor frifundet.
Vedrører: Statsskatteloven § 6, stk. 1, litra a, § 9 A, stk. 1 og § 16 A
Ankesagen vedrørte spørgsmålet om, hvorvidt appellanten var berettiget til fradrag for en række forskellige udgifter, som selskabet havde afholdt i indkomståret 2000 og 2001.
Byretten havde fastslået, at selskabet ikke var berettiget til fradrag. Landsretten stadfæstede byrettens dom. I den forbindelse henviste landsretten dels til, at appellanten ikke var rette omkostningsbærer og dels til, at de pågældende udgifter fremtrådte som privatudgifter. Herudover blev fradragsret afvist, idet den af appellanten fremlagte dokumentation var utilstrækkelig.
SKM2013.161.HR Inddrivelse - arrest - udbetaling fra fond - ca. 5 mio. - underhold | Vedrører: Retsplejeloven § 512 Fogedretten havde foretaget arrest som udgående forretning uden underretning den 24. november 2011. Der blev foretaget arrest i
Hun gjorde gældende, at udbetaling fra Fonden var kreditorbeskyttet også efter udbetalingen og anførte, at ydelsen måtte anses for en underholdsydelse eller en rentenydelse af en sådan karakter, som er omfattet af retsplejelovens § 512. Østre Landsret ophævede fogedrettens arrest i udbetalingen fra Fonden, idet udlodningen fandtes at have en sådan karakter, at den var omfattet af udlægsfritagelsen i retsplejelovens § 512, stk. 3. I øvrigt blev kendelsen stadfæstet. Højesteret udtalte, at retsplejelovens § 512 udgør undtagelser fra det almindelige udgangspunkt om, at udlæg kan foretages i hele skyldnerens formue, jf. lovens § 507. Da A ikke har ret til en ydelse fra Fonden, som ikke kan kræves betalt til andre end hende personligt, blev fordringen ikke anset som fritaget for arrest i medfør af retsplejelovens § 631, stk. 2, jf. § 512, stk. 1. Højesteret fandt endvidere, at udbetalingen heller ikke kunne fritages i medfør af retsplejelovens § 512, stk. 3. Den af fogedretten foretagne arrest den 24. november 2011, som var blevet opretholdt ved kendelse af 11. januar 2012, i As fordring mod Fonden på kr. 4.911.044 kr. blev derfor fremmet. |
SKM2013.151.VLR Inddrivelse - udlæg - selskab - indsigelse fra tredjemand - dokumentation af krav | Vedrører: Retsplejeloven § 260 SKAT havde ved en pantefoged foretaget forgæves udlæg mod et selskab H1 A/S. H1 A/S gjorde indsigelse mod det forgæves foretagne udlæg med den begrundelse, at SKAT ikke tilstrækkeligt havde dokumenteret, at kravet, der lå til grund for det forgæves udlæg, bestod, samt at SKAT ikke havde overholdt officialmaksimen ved ikke at have oplyst H1 A/S, hvad restancen konkret bestod af, og hvilke dele af restancen tidligere indbetalinger var blevet afskrevet på. Fogedretten stadfæstede udlægget i overensstemmelse med SKATs påstand, idet det måtte lægges til grund, at SKATs opgørelse var korrekt, og at kravet var tilstrækkeligt dokumenteret, at der var sket en korrekt indkaldelse af skyldneren, samt at alle krav var tillagt udpantningsret. H1 A/S kærede fogedrettens afgørelse til landsretten, og gentog i det væsentligste sine hovedanbringender, samt subsidiært påstod sagen hjemvist til fogedretten til fornyet behandling med den begrundelse, at sagen ikke var tilstrækkeligt oplyst ved fogedretten. SKAT påstod principalt kæren afvist med henvisning til retsplejelovens § 260, stk. 2, idet kæreskriftet var underskrevet af H1 A/S`s direktørs ægtefælle, og subsidiært stadfæstelse med samme begrundelse, som anført over for fogedretten. Landsretten afviste SKATs principale påstand med henvisning til, at H1 A/S måtte antages at være mødt i fogedretten i medfør af retsplejelovens § 260, stk. 5. Landsretten stadfæstede herefter fogedrettens afgørelse med henvisning til de grunde, som fogedretten havde anført, og som var bestyrket ved det af SKAT under kæresagen anførte. |
SKM2013.149.ØLR Inddrivelse - lønindeholdelse - betalingsevne - rådighedsbeløb | Vedrører: Retsplejeloven § 509 Restanceinddrivelsesmyndigheden havde iværksat særskilt lønindeholdelse med 3 % i skyldners kontanthjælp til dækning af ca. 30 ubetalte parkeringsafgifter. Skyldner protesterede og gjorde gældende, at han havde et rådighedsbeløb, som klart lå under trangsbeneficiet. Fogedretten lagde til grund, at skyldner havde en nettoindtægt på ca. 10.000 kr. pr. måned og udgifter på ca. 7.000 kr., herunder 200 kr. til drift af bil. Herefter fandt Fogedretten, at der var levnet skyldner tilstrækkeligt til at opretholde en beskeden levefod efter retsplejelovens § 509, stk. 1, da skyldner havde et rådighedsbeløb på ca. 3.000 kr. om måneden og 3.200 kr. uden drift af bilen. Østre Landsret var enig i byrettens resultat og begrundelse. |
Vi gør opmærksom på, at ovenstående links alle er eksterne. TaxCon har intet ejerskab over disse og leverer alene linksene som en service til vores læsere. Dette betyder også at vi ikke har kontrol over de bragte links og derfor heller ikke kan indestå for at disse altid er aktive.
Vi hører naturligvis meget gerne, hvis et bragt link bliver inaktivt.
Bemærk også, at de udenlandske links ikke er sorterede i skat og moms/afgifter. Vi har valgt at bringe alle udenlandske links i begge nyhedsbreve som er service til vores læsere.
Nyhedsbrev til virksomheder
Bilag 1 |
Bilag 7 | Henvendelse af 27/2-13 fra Danske Advokater og Danmarks Skatteadvokater |
Bilag 127 | Kopi af finansministerens svar på spørgsmål 208 FIU (Alm. del - § 7) om forøgelse af arbejdsudbuddet |
Bilag 128 | Samlenotat for de sager på rådsmødet (ECOFIN) den 5. marts 2013 som er relevante for Skatteudvalget |
Bilag 129 |
Bilag 134 |
Bilag 135 |
Spm. 244 |
Spm. 292 |
Spm. 300 |
Spm. 303 |
Spm. 306 |
Spm. 307 |
Spm. 312 |
Spm. 313 |