SkatteMails

Andre services

Jobportal

Fortegnelser

Tidligere år

Support og hjælp

SkatteMail 2013, uge 18

Kære læser

Denne uges SkatteMail indeholder naturligvis en række artikler om Vækstpakken og dens konsekvenser for skatteretten. Lovforslagene forventes snart fremsat og vil blive vedtaget inden Folktinget går på sommerferie primo juni.

God læselyst.

Med venlig hilsen!

Flemming L. Bach


 

Indhold

Artikler og interessante links
Solcellepark i udlandet – beskatningen afhænger af selskabsstrukturen
Vækstplan DK del II
Ny viden om skat på pensionsafkast
Regnskabsmæssig behandling af eventuel nedsættelse af selskabsskatteprocenten
Hovedaftale om Vækstplan DK - konsekvenser for moms og afgifter
Skatter og afgifter
Vækstplan 2. del

Bindende svar
Ejendomsvurdering, ekstraordinær genoptagelse af ejendomsvurderingerne pr. 1. oktober 2004 og 1. oktober 2005, dækningsafgiftspligtig forskelsværdi ansat for højt
Ejendomsvurdering, ekstraordinær genoptagelse af ejendomsvurderingerne pr. 1. oktober 2004 og 1. oktober 2005, dækningsafgiftspligtig forskelsværdi ansat for højt
Ejendomsvurdering, ekstraordinær genoptagelse af ejendomsvurderingerne pr. 1. oktober 2004 og 1. oktober 2005, dækningsafgiftspligtig forskelsværdi ansat for højt
Ejendomsvurdering, ekstraordinær genoptagelse af ejendomsvurderingerne pr. 1. oktober 2004 og 1. oktober 2005, dækningsafgiftspligtig forskelsværdi ansat for højt
Ejendomsvurdering, ekstraordinær genoptagelse af ejendomsvurderingen pr. 1. oktober 2004, dækningsafgiftspligtig forskelsværdi ansat for højt
Ejendomsvurdering, ekstraordinær genoptagelse af ejendomsvurderingen pr. 1. oktober 2004, dækningsafgiftspligtig forskelsværdi ansat for højt
Ejendomsvurdering, ekstraordinær genoptagelse af ejendomsvurderingen pr. 1. oktober 2004, dækningsafgiftspligtig forskelsværdi ansat for højt
Ejendomsvurdering, ekstraordinær genoptagelse af ejendomsvurderingen pr. 1. oktober 2004, dækningsafgiftspligtig forskelsværdi ansat for højt
Ejendomsvurdering, ekstraordinær genoptagelse af ejendomsvurderingerne pr. 1. oktober 2004 og pr. 1. oktober 2005, dækningsafgiftspligtig forskelsværdi ansat for højt
Arbejdsudleje - monteringsydelser ikke integreret i spørgers virksomhed

Kendelser
Fradrag for logi og dobbelt husførelse ved begrænsede ansættelsesperioder - bindende svar

Domme
Rådighedsbeskatning - eneanpartshaver - ejendom - Spanien - værdiansættelse
Maskeret udlodning - værdiansættelse - bil - salg til hovedanpartshaver
Skønsmæssig ansættelse - skat og moms - hæftelse for A-skat m.v. - uregistreret virksomhed - rette indkomstmodtager - indsætninger på bankkonto
Investeringsprojekt - oliepumpe - USA - ejendomsret
Skattepligtig indkomst - indsætninger på bankkonto - Sydeuropa
Skattepligtig indkomst - hævninger - udenlandsk kreditkort - ekstraordinær ansættelse - ugyldighed

Nyt på inddrivelsesområdet

Ikke offentliggjorte kendelser

Nyt fra EU-Domstolen
1 ny sag

Nyt fra EU

Nyt fra andre lande og organisationer
Skatteverket, Sverige
Bundesministerium der Finanzen, Tyskland
Skatteetaten, Norge
VERO Skat, Finland

Lovstof
Nyt fra Høringsportalen

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del


 

SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20130429' AND [SkatteraadChanged] <= '20130505') OR ([LSRChanged] >= '20130429' AND [LSRChanged] <= '20130505') OR ([ByretChanged] >= '20130429' AND [ByretChanged] <= '20130505') OR ([LandsretChanged] >= '20130429' AND [LandsretChanged] <= '20130505') OR ([HojesteretChanged] >= '20130429' AND [HojesteretChanged] <= '20130505')) ORDER BY AppelId DESC

Artikler og interessante links

Beierholm

Solcellepark i udlandet – beskatningen afhænger af selskabsstrukturen

Skatterådet har taget stilling til, om en fondslignende juridisk enhed i Italien, der investerer i solcelleparker, skattemæssigt kan anses for at være transparent, så de danske deltagere som udgangspunkt skal medregne indkomsten ved den danske indkomstopgørelse

Deloitte

Ny viden om skat på pensionsafkast

Skatten på afkast fra pensioner er ofte blevet ændret og reglerne er i dag yderst komplekse. I en ny lovkommentar om skat på pensionsafkast, der er udgivet på Karnovs Forlag, øser Tove Winther Jensen, director i Skat, af sin mangeårige viden samt erfaring på området og giver et overblik over de praktiske konsekvenser af ændringerne.

Deloitte

Regnskabsmæssig behandling af eventuel nedsættelse af selskabsskatteprocenten

Den 26. februar 2013 præsenterede regeringen sit udspil på skatte- og afgiftsområdet. Et af initiativerne er forslaget om en gradvis nedsættelse af selskabsskatteprocenten over tre år.

EY

Hovedaftale om Vækstplan DK - konsekvenser for moms og afgifter

I forlængelse af den politiske delaftale om Vækstplan DK der blev indgået den 21. april 2013, er der nu indgået en hovedaftale om Vækstplan DK. Vi gennemgår de ændringer, dette vil medføre for moms og afgifter de kommende år.

Kromann Reumert

Skatter og afgifter

I denne udgave:

  • Personlig assistent i Danmark medførte ikke fast driftssted
  • Transparent italiensk investeringsfond
  • Moms, salg af byggegrund
  • Nye regler om arbejdsudleje
  • Nye retningslinjer for klager over SKAT's sagsbehandling
  • Ejendomsavancebeskatning - udbyderhonorar kunne ikke medregnes

RSM plus

Vækstplan 2. del

I denne 2. del af vækstplanen fra regeringen og aftaleparterne foreslås en yderligere række tiltag og justeringer – der er i denne 2. del tale om en meget spredt række tiltag, hvoraf nogle har mere direkte betydning for skat/moms/afgift end andre – dem med mere direkte betydning for skat/moms/afgifter nævnes her.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Bindende svar: Ejendomsvurdering, ekstraordinær genoptagelse af ejendomsvurderingerne pr. 1. oktober 2004 og 1. oktober 2005, dækningsafgiftspligtig forskelsværdi ansat for højt

SKM2013.264.SR

Vedrører: Skatteforvaltningsloven § 33, stk. 3. Vurderingsloven § 6 og § 9

Skatterådet har ekstraordinært genoptaget ejendomsværdierne pr. 1. oktober 2004 og 1. oktober 2005 med henblik på nedsættelse.

Landsskatteretten har pålagt SKAT at forelægge sagen for Skatterådet med henblik på ekstraordinær genoptagelse af ejendomsvurderingen for ejendom A pr. 1. oktober 2004 jfr. skatteforvaltningslovens § 33, stk. 3.

 

Bindende svar: Ejendomsvurdering, ekstraordinær genoptagelse af ejendomsvurderingerne pr. 1. oktober 2004 og 1. oktober 2005, dækningsafgiftspligtig forskelsværdi ansat for højt

SKM2013.263.SR

Vedrører: Skatteforvaltningsloven § 33, stk. 3. Vurderingsloven § 6 og § 9

Skatterådet har ekstraordinært genoptaget ejendomsværdierne pr. 1. oktober 2004 og 1. oktober 2005 med henblik på nedsættelse.

 

Bindende svar: Ejendomsvurdering, ekstraordinær genoptagelse af ejendomsvurderingerne pr. 1. oktober 2004 og 1. oktober 2005, dækningsafgiftspligtig forskelsværdi ansat for højt

SKM2013.262.SR

Vedrører: Skatteforvaltningsloven § 33, stk. 3. Vurderingsloven § 6 og § 9

Skatterådet har ekstraordinært genoptaget ejendomsværdierne pr. 1. oktober 2004 og 1. oktober 2005 med henblik på nedsættelse.

 

Bindende svar: Ejendomsvurdering, ekstraordinær genoptagelse af ejendomsvurderingerne pr. 1. oktober 2004 og 1. oktober 2005, dækningsafgiftspligtig forskelsværdi ansat for højt

SKM2013.261.SR

Vedrører: Skatteforvaltningsloven § 33, stk. 3. Vurderingsloven § 6 og § 9

Skatterådet har ekstraordinært genoptaget ejendomsværdierne pr. 1. oktober 2004 og 1. oktober 2005 med henblik på nedsættelse.

 

Bindende svar: Ejendomsvurdering, ekstraordinær genoptagelse af ejendomsvurderingen pr. 1. oktober 2004, dækningsafgiftspligtig forskelsværdi ansat for højt

SKM2013.258.SR

Vedrører: Skatteforvaltningsloven § 33, stk. 3. Vurderingsloven § 6 og § 9

Skatterådet har ekstraordinært genoptaget ejendomsværdien pr. 1. oktober 2004 med henblik på nedsættelse.

 

Bindende svar: Ejendomsvurdering, ekstraordinær genoptagelse af ejendomsvurderingen pr. 1. oktober 2004, dækningsafgiftspligtig forskelsværdi ansat for højt

SKM2013.255.SR

Vedrører: Skatteforvaltningsloven § 33, stk. 3. Vurderingsloven § 6 og § 9

Skatterådet har ekstraordinært genoptaget ejendomsværdien pr. 1. oktober 2004 med henblik på nedsættelse.

 

Bindende svar: Ejendomsvurdering, ekstraordinær genoptagelse af ejendomsvurderingen pr. 1. oktober 2004, dækningsafgiftspligtig forskelsværdi ansat for højt

SKM2013.254.SR

Vedrører: Skatteforvaltningsloven § 33, stk. 3. Vurderingsloven § 6 og § 9

Skatterådet har ekstraordinært genoptaget ejendomsværdien pr. 1. oktober 2004 med henblik på nedsættelse.

 

Bindende svar: Ejendomsvurdering, ekstraordinær genoptagelse af ejendomsvurderingen pr. 1. oktober 2004, dækningsafgiftspligtig forskelsværdi ansat for højt

SKM2013.253.SR

Vedrører: Skatteforvaltningsloven § 33, stk. 3. Vurderingsloven § 6 og § 9

Skatterådet har ekstraordinært genoptaget ejendomsværdien pr. 1. oktober 2004 med henblik på nedsættelse.

 

Bindende svar: Ejendomsvurdering, ekstraordinær genoptagelse af ejendomsvurderingerne pr. 1. oktober 2004 og pr. 1. oktober 2005, dækningsafgiftspligtig forskelsværdi ansat for højt

SKM2013.252.SR

Vedrører: Skatteforvaltningsloven § 33, stk. 3. Vurderingsloven § 6 og § 9

Skatterådet har ekstraordinært genoptaget ejendomsværdierne pr. 1. oktober 2004 og 1. oktober 2005 med henblik på nedsættelse.

 

Bindende svar: Arbejdsudleje - monteringsydelser ikke integreret i spørgers virksomhed

SKM2013.251.SR

Vedrører: Kildeskatteloven § 2, stk. 1, nr. 3

Skatterådet bekræfter, at entreprisekontrakten indgået mellem A A/S (spørger) og B GmbH (underleverandøren) om opførelse og montering af spørgers nye forlystelse indebærer, at der ikke er tale om skattemæssigt arbejdsudleje. Henset til, at spørgers kerneydelser ikke består i at opføre og montere forlystelser, er arbejdskraften leveret af underleverandøren i forbindelse med opførelse og montering af den omhandlede forlystelse ikke en integreret del af spørgers virksomhed. Endvidere anser Skatterådet underleverandørens ydelser for ikke at udgøre et naturligt led i driften af spørgers forlystelsesvirksomhed.

 

Kendelse: Fradrag for logi og dobbelt husførelse ved begrænsede ansættelsesperioder - bindende svar

SKM2013.270.LSR

Vedrører: Ligningsloven § 9A, stk. 1, 2, 3, 5 og 6. Statsskatteloven § 6, stk. 1, litra a

Udenlandske arbejdstagere med ansættelsesperiode på 24 måneder ansås under de konkrete ansættelsesforhold ikke for berettigede til fradrag for logi eller dobbelt husførelse.

 

Dom: Rådighedsbeskatning - eneanpartshaver - ejendom - Spanien - værdiansættelse

SKM2013.269.BR

Vedrører: Ligningsloven § 16, stk. 5 og § 16 A, stk. 10 (dagældende)

Retten lagde til grund, at et selskab måtte anses for ejer af en ejendom i Spanien, idet Vestre Landsret i en tidligere sag mellem selskabet og dets tidligere ejer vedrørende et ulovligt anpartshaverlån havde lagt dette til grund.

Retten fandt herefter, at anpartshaveren havde haft rådighed over ejendommen, idet selskabet ikke havde drevet udlejningsvirksomhed, og ejendommen derfor måtte anses for at være erhvervet for at stille den til rådighed for anpartshaveren. Der blev desuden lagt vægt på, at anpartshaveren ikke havde givet afkald på at benytte ejendommen, og at ejendommen ikke i øvrigt havde været udnyttet af selskabet.

Det var uden betydning, om ejendommen faktisk havde været benyttet. Det forhold, at ejendommen ikke var beboelig, kunne ikke føre til et andet resultat.

Der var heller ikke grundlag for at tilsidesætte skattemyndighedernes skøn over værdien af ejendommen, som var foretaget med udgangspunkt i den regnskabsmæssige værdi.

Skatteministeriet blev herefter frifundet.

 

Dom: Maskeret udlodning - værdiansættelse - bil - salg til hovedanpartshaver

SKM2013.268.BR

Vedrører: Ligningsloven § 2 og § 16 A, stk. 1

Sagen angik spørgsmålet om, hvorvidt sagsøgeren i indkomståret 2008 købte en Audi, årgang 2008, til underpris af sit selskab, H1.1 ApS. Sagsøgeren var hovedanpartshaver i H1 Holding ApS, der ejede alle anparter i H1.1 ApS.

Den i sagen omhandlede bil blev den 24. juni 2008 erhvervet af H1.1 ApS til kr. 818.657,-. Sagsøgeren købte den 19. december 2008 bilen af selskabet til kr. 500.000,-. Skattemyndighederne fastsatte efterfølgende bilens handelsværdi pr. 19. december 2008 skønsmæssigt til kr. 700.000,-. Skønnet var bl.a. baseret på oplysninger om udbudspriser indhentet fra internettet.

Sagsøgeren gjorde under sagen gældende, at bilen pr. 19. december 2008 havde en værdi på kr. 550.000,-. Værdiansættelsen støttede han på forklaringer fra to bilforhandlere, der havde vurderet bilen før salget til sagsøgeren til kr. 500.000,-.

Retten fandt, bl.a. under henvisning til de afgivne forklaringer fra bilforhandlerne, at sagsøgeren havde løftet sin bevisbyrde for, at skattemyndighedernes skøn kunne tilsidesættes, og sagsøgeren fik som følge heraf medhold i, at hans skattepligtige indkomst for indkomståret 2008 skulle nedsættes med kr. 150.000,-.

 

Dom: Skønsmæssig ansættelse - skat og moms - hæftelse for A-skat m.v. - uregistreret virksomhed - rette indkomstmodtager - indsætninger på bankkonto

SKM2013.267.BR

Vedrører: Skattekontrolloven § 3, stk. 4 og § 5, stk. 3. Opkrævningsloven § 5, stk. 2. Kildeskatteloven § 69, stk. 1. Arbejdsmarkedsfondsloven § 15, stk. 2 (dagældende)

I indkomståret 2007 blev der indsat i alt kr. 2.840.785,- på en bankkonto tilhørende sagsøgeren, hvilket udgjorde betaling i henhold til fakturaer fra en virksomhed, der solgte transportydelser. Sagsøgerens private adresse og bankkontonr. var anført på fakturaerne. På denne baggrund forhøjede skattemyndighederne skønsmæssigt sagsøgerens skattepligtige indkomst og momstilsvar med henholdsvis kr. 500.000,- og kr. 533.171,-, ligesom sagsøgeren blev anset for indeholdelsespligtig og for at hæfte for A-skatter, AM-bidrag mv. for kr. 1.031.862,-.

Sagsøgeren gjorde gældende, at han ikke havde drevet virksomheden, men alene udlånt sin bankkonto til sin søn, der af uoplyste årsager ikke selv kunne oprette en bankkonto. Sagsøgeren gjorde videre gældende, at sønnen havde videreudlånt bankkontoen til en bekendt - den rette indkomstmodtager, der havde drevet virksomheden - fordi den pågældende heller ikke selv havde mulighed for at oprette en bankkonto.

I det væsentlige på baggrund af sagsøgerens partsforklaring og sagsøgerens ægtefælles vidneforklaring fandt retten det godtgjort, at sagsøgeren ikke havde drevet erhvervsmæssig virksomhed og erhvervet ret til det på bankkontoen indsatte beløb. Dommen er under anke af Skatteministeriet.

 

Dom: Investeringsprojekt - oliepumpe - USA - ejendomsret

SKM2013.265.BR

Vedrører: Statsskatteloven § 6, stk. 1, litra a

Skatteyderen havde i 1995 og 1997 investeret i tre oliepumper i Californien. Virksomheden med driften af oliepumperne var efterfølgende underskudsgivende.

Det påhvilede skatteyderen at dokumentere eller i hvert fald sandsynliggøre, at han reelt havde været ejer af de tre oliepumper.

Der var tale om et sammenhængende aftalekompleks, hvor den enkelte aftale forudsatte eksistensen af de øvrige, hvorfor aftalekomplekset skulle bedømmes samlet. Aftalekomplekset blev udbudt af en professionel udbyder til passive investorer i Danmark. Aftalekomplekset indebar, at skatteyderens mulighed for at udøve en ejers råden over oliepumperne var stærkt begrænset, og i realiteten stort set helt afskåret, så længe nogle indgåede låneaftaler var i kraft.

Det var ikke dokumenteret, at der var foretaget relevante sikringsakter i henhold til amerikansk lovgivning ved erhvervelse af ejendomsretten, som ligeledes ikke var registreret af nogen amerikansk myndighed.

Der havde ubeset aldrig fundet pengestrømme sted mellem skatteyderen og aftaleparterne, og der forelå dermed et lukket økonomisk kredsløb, hvor alle pengestrømme var gået uden om skatteyderen.

En række yderligere forhold i sagen var uoplyst.

Skatteyderen havde herefter ikke løftet bevisbyrden for, at han i skattemæssig henseende kunne anses for at have været ejer af oliepumperne.

 

Dom: Skattepligtig indkomst - indsætninger på bankkonto - Sydeuropa

SKM2013.260.BR

Vedrører: Statsskatteloven § 4 og § 5, stk. 3. Skattekontrolloven § 3, stk. 4

Sagen vedrørte, hvorvidt sagsøger var skattepligtig af et beløb på 600.200 kr., der var indsat på sagsøgers bankkonto i år 2007 og samme år overført til en konto i Sydøsteuropa.

Der var i sagen ubestridt, at der i 2007 i alt var indsat 1.374.295 kr. på sagsøgers bankkonto, og at beløbene var overført fra et selskab, som sagsøger havde udført arbejde for.

SKAT traf i første omgang afgørelse om, at der skulle ske beskatning af en del af beløbet i form af 774.095 kr., der var blevet hævet kontant af sagsøger. Denne afgørelse blev ikke påklaget af sagsøger. Det resterende beløb på 600.200 kr. blev på baggrund af mails fra sagsøger til banken overført til en konto i Sydøsteuropa. Kontoen tilhørte et sydeuropæisk selskab. SKAT traf senere afgørelse om, at sagsøger også var skattepligtig af dette beløb.

Retten lagde vægt på, at der ikke i forbindelse med indbetalingerne til sagsøgers konto var markeret, at pengene skulle have tilhørt en anden end sagsøger. Retten lagde desuden vægt på, at der ikke forelå skriftlig dokumentation for, at sagsøger var forpligtiget til at overføre beløbet til det sydeuropæiske selskab.

Retten fandt, at sagsøger ikke havde godtgjort, at de 600.200 kr. ikke tilhørte ham, hvorfor beløbet måtte anses for værende indkomst, der var skattepligtig efter statsskatteloves § 4. Retten frifandt på den baggrund Skatteministeriet.

 

Dom: Skattepligtig indkomst - hævninger - udenlandsk kreditkort - ekstraordinær ansættelse - ugyldighed

SKM2013.259.BR

Vedrører: Statsskatteloven § 4. Skatteforvaltningsloven 27, stk. 1, nr. 5 og § 27, stk. 2

I indkomstårene 2002-2005 var der på et kreditkort tilknyttet en bankkonto på Gibraltar hævet i alt kr. 332.073,-. På baggrund af kontroloplysninger konstaterede SKAT, at sagsøgeren A havde foretaget indkøb af flybilletter og leje af et sommerhus, hvor der var blevet betalt med det pågældende kreditkort. A påstod, at bankkontoen tilhørende kortet tilhørte hans amerikanske svigerfar, hvilket dog ikke blev dokumenteret. SKAT forhøjede A´s skattepligtige indkomst i indkomstårene 2002-2005 med i alt kr. 332.073,-, svarende til de betalinger, som var foretaget med kreditkortet i Danmark. A gjorde gældende, at der ikke var grundlag for at forhøje hans skattepligtige indkomst som sket. A gjorde endvidere gældende, at skatteansættelsen var ugyldig fordi de ordinære ligningsfrister i skatteforvaltningslovens § 26 var overskredet, og fordi der ikke var grundlag for ekstraordinær genoptagelse, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5. Endelig gjorde A gældende, at skatteansættelsen var ugyldig som følge af, at han ikke trods begæring herom var blevet indkaldt til møde ved Skatteankenævnet. Retten fastslog, at det påhvilede A at dokumentere, at de hævede ikke hidrørte fra indtægter, som skulle beskattes hos ham, jf. statsskattelovens § 4. Denne bevisbyrde var ikke løftet. Retten fastslog endvidere, at betingelserne for ekstraordinær genoptagelse, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, jf. stk. 2, var opfyldt. Endelig fastslog Retten, at det forhold at A ikke var blevet indkaldt til møde i Skatteankenævnet, ikke medførte ugyldighedsvirkning for SKATs afgørelse.

Skatteministeriet blev således i det hele frifundet.

 

Nyt på inddrivelsesområdet

SKM2013.266.ØLR Tvangsauktion - fast ejendom - fællesbegæring af to kreditorer

Vedrører: Retsplejeloven § 560

SKAT som Restanceinddrivelsesmyndigheden havde begæret tvangsauktion på en ejendom på baggrund af 2 krav, der begge havde fortrinsret på ejendommen. Det ene krav stammede fra et forsyningsselskab, der var 100 % ejet af kommunen og det andet krav vedrørte ejendomskatter til kommunen.

Østre Landsret fandt at den omstændighed, at begge kreditorer er undergivet lov om inddrivelse af gæld til det offentlige og dermed skal bruge SKAT som inddrivelsesmyndighed ikke medfører, at kravene kan smelte sammen til et krav.

SKAT var derfor uberettiget til at indgive auktionsbegæring, der indeholdte begge krav.


Indholdsfortegnelse 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 13/0019617
Genoptagelse af skatteansættelsen
Klagen skyldes, at SKAT ikke har imødekommet selskabets anmodning om genoptagelse af selskabets skatteansættelse for indkomståret 2010. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 08-04-2013

Journalnr: 13/0019625
Sambeskatningsansættelse
Klagen skyldes, at SKAT ikke har genoptaget sambeskatningsansættelsen med moderselskab, som følge af, at SKAT ikke har imødekommet datterselskabets anmodning om genoptagelse af skatteansættelsen. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 08-04-2013

Journalnr: 12/0199118
Afskrivning på "termination fee"
Klagen skyldes at skattecentret ikke har godkendt fradrag for konsulenthonorar og afskrivning på erstatning ved ekstraordinær opsigelse af en licensaftale. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 05-04-2013

Journalnr: 11/0299586
Ikke godkendte renteudgifter - selskab på Gibraltar
Der klages over, at SKAT har forhøjet indkomsten med ikke godkendte fradrag for renteudgifter til Ltd, Gibraltar. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 12-04-2013

Journalnr: 08/0198475
Lempelse, udenlandsk lønindkomst og skønsmæssig værdiansættelse af aktier
Sagen drejer sig om lempelse af beskatningen af udenlandsk lønindkomst og skønsmæssig værdiansættelse af aktier. Landsskatteretten stadfæster fsv. angår lønindkomst og nedsætter aktieavancen.
Afsagt: 10-04-2013

Journalnr: 12/0202273
Rejsefradrag
Klagen skyldes, at rejsefradrag (kost og logi) er nægtet sydkoreansk statsborger, ansat hos dansk ApS til arbejde med kønsbestemmelse af kyllinger. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 15-04-2013

Journalnr: 12/0202274
Rejsefradrag
Klagen skyldes, at rejsefradrag (kost og logi) er nægtet sydkoreansk statsborger, ansat hos dansk ApS til arbejde med kønsbestemmelse af kyllinger. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 15-04-2013

Journalnr: 12/0202275
Rejsefradrag
Klagen skyldes, at rejsefradrag (kost og logi) er nægtet sydkoreansk statsborger, ansat hos dansk ApS til arbejde med kønsbestemmelse af kyllinger. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 15-04-2013

Journalnr: 12/0202277
Rejsefradrag
Klagen skyldes, at rejsefradrag (kost og logi) er nægtet sydkoreansk statsborger, ansat hos dansk ApS til arbejde med kønsbestemmelse af kyllinger. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 15-04-2013

Journalnr: 12/0202281
Rejsefradrag
Klagen skyldes, at rejsefradrag (kost og logi) er nægtet japansk statsborger, ansat hos dansk ApS til arbejde med kønsbestemmelse af kyllinger. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 15-04-2013

Journalnr: 12/0202283
Rejsefradrag
Klagen skyldes, at rejsefradrag (kost og logi) er nægtet japansk statsborger, ansat hos dansk ApS til arbejde med kønsbestemmelse af kyllinger. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 15-04-2013

Journalnr: 10/0217996
Selskabsindtægter - sommerhuse solgt til underpris
Klagen vedrører beskatning af manglende selskabsindtægter på 950.000 kr. ved salg af to sommerhuse, som hver er anset at være solgt til 475.000 kr. mindre end handelsværdien. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 05-04-2013

Journalnr: 11/0297950
Selskabsindtægter - sommerhuse solgt til underpris
Klagen vedrører beskatning af manglende selskabsindtægter på 960.000 kr. ved salg af to sommerhuse, som hver er anset at være solgt til 480.000 kr. mindre end handelsværdien. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 05-04-2013

Journalnr: 12/0189674
Skat af befordringsgodtgørelse
Klagen vedrører, at klageren er beskattet af befordringsgodtgørelse udbetalt som skattefri. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 04-04-2013

Journalnr: 12/0205288
Skat af fri bil
Klagen skyldes, at klageren er anset for skattepligtig af yderligere værdi af fri bil efter ligningslovens § 16, stk. 4. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 11-04-2013

Journalnr: 12/0263229
Skat af præmie fra Statens Kunstfond
Klagen vedrører beskatning af præmiering fra Statens Kunstfond. SKAT har i et bindende svar nægtet, at præmieringen er skattefri. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 08-04-2013

Journalnr: 11/0300001
Omkostningsgodtgørelse
Klagen vedrører omkostningsgodtgørelse. SKAT har afslået klagerens ansøgning om omkostningsgodtgørelse for udgifter til sagkyndig bistand i forbindelse med en klage til Landsskatteretten om beregning af og hæftelse for registreringsafgift af et køretøj efter registreringsafgiftslovens § 4 og § 20, stk. 1. Klagesagen er anset for omfattet af undtagelsesbestemmelsen i skatteforvaltningslovens § 55, stk. 2. Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse således, at klagerens udgifter til sagkyndig bistand i forbindelse med den del af klagen til Landsskatteretten, der vedrører spørgsmålet om beregning af afgiften efter registreringsafgiftslovens § 4, kan godtgøres.
Afsagt: 05-04-2013

Journalnr: 11/0300002
Omkostningsgodtgørelse
Klagen vedrører omkostningsgodtgørelse. SKAT har afslået klagerens ansøgning om omkostningsgodtgørelse for udgifter til sagkyndig bistand i forbindelse med en klage til Landsskatteretten om beregning af og hæftelse for registreringsafgift af et køretøj efter registreringsafgiftslovens § 4 og § 20, stk. 1. Klagesagen er anset for omfattet af undtagelsesbestemmelsen i skatteforvaltningslovens § 55, stk. 2. Landsskatteretten ændrer SKATs afgørelse således, at klagerens udgifter til sagkyndig bistand i forbindelse med den del af klagen til Landsskatteretten, der vedrører spørgsmålet om beregning af afgiften efter registreringsafgiftslovens § 4, kan godtgøres.
Afsagt: 05-04-2013

 

Nyt fra EU-domstolen

Nye sager for domstolen

C-80/13 ACO Industries Tábor

Er artikel 18, 45, 49 og 56 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde til hinder for bestemmelser, hvorefter en arbejdsgiver med hjemsted i en medlemsstat skal forudbetale indkomstskat for arbejdstagere (der er statsborgere i en anden medlemsstat), som midlertidigt er stillet til rådighed for arbejdsgiveren af et vikarbureau med hjemsted i en anden medlemsstat gennem en filial med hjemsted i den førstnævnte medlemsstat?

Er artikel 18, 45, 49 og 56 i traktaten om Den Eur...


Høringsportalen

Høring af lovforslag om lejeres mulighed for nettoafregning af og afgiftsfritagelse for elektricitet fremstillet på vedvarende energi-anlæg
Oprettelsesdato: 29-04-2013
Høringsfrist: 10-05-2013

 

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 199 Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi.

Bilag

Bilag 11

Henvendelse af 29/4-13 fra Nordisk Solenergi ApS

Bilag 12

Henvendelse af 30/4-13 fra Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation (ABF)

Bilag 13

Henvendelse af 30/4-13 fra Dansk Solcelleforening

Bilag 14

Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

Bilag 15

Henvendelse af 1/5-13 fra Peter Tørsløv, Lyngby

Spørgsmål og svar

Spm. 5

Spm. om ministerens kommenetar til henvendelsen af 22/4-13 fra Christian Petersen, til klima-, energi- og bygningsministeren

Spm. 8

Spm. om ministeren kommentar til henvendelsen af 28/4-13 fra Mikkel Palsby, til klima-, energi- og bygningsministeren

Spm. 9

Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 29/4-13 fra Nordisk Solenergi ApS, til klima-, energi- og bygningsministeren

Spm. 10

Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 30/4-13 fra Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation (ABF), til klima-, energi- og bygningsministeren

Spm. 11

Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 1/5-13 fra Peter Tørsløv, Lyngby, til klima-, energi- og bygningsministeren

L 212 Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven og forskellige andre love. (Ny klagestruktur på skatteområdet og ændringer som følge af idriftsættelsen af Ét Fælles Inddrivelsessystem m.v.).

Bilag

Bilag 12

Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren

Bilag 13

Henvendelse af 2/5-13 fra Rafn & Søn

Almindelig del

Bilag

Bilag 185

EU-note om status på jagten på skatteindtægter

Bilag 186

Årsrapporterne for 2012 for hhv. Skatteministeriet og Landsskatteretten

Bilag 187

Henvendelse af 30/4-13 vedrørende afholdelse af det årlige OECD High-level Parliamentary Seminar den 17. - 18. juni i Stockholm

Bilag 189

Samlenotat for de sager på rådsmødet (ECOFIN) den 14. maj 2013, som er relevante for Skatteudvalget.

Spørgsmål og svar

Spm. 373

Spm. om at redegøre for status for udbetaling af negativ selskabsskat, til skatteministeren  Svar  

Spm. 374

Spm. om, hvilke specifikke restancetyper kan altid udløse indeholdelse på 400 kr. (særskilt lønindeholdelse), til skatteministeren  Svar  

Spm. 375

Spm. om at oversende en evaluering af de projekter, der er beskrevet i SKATs Indsats- og Inddrivelsesplan 2011 og SKATs Indsats- og Inddrivelsesplan 2012, til skatteministeren  Svar  

Spm. 376

MFU spm. om, hvad provenuet af arbejdsmarkedsbidraget på 8 pct. forventes at være på finansloven for 2013, til skatteministeren  Svar  

Spm. 377

MFU spm. om en oversigt over de ændringer, der er gennemført som følge af "Aftale om skattereform" af 22. juni 2012, med angivelse af de provenumæssige konsekvenser på finansloven for 2013 og på længere sigt, til skatteministeren  Svar  

Spm. 378

MFU spm. om en opgørelse af den isolerede fordelingseffekt på indkomstdeciler af den gennemførte "Aftale om skattereform" af 22. juni 2012, til skatteministeren  Svar  

Spm. 379

MFU spm. om en oversigt over de skattemæssige dele af aftalen mellem regeringen og Enhedslisten om finansloven for 2013, med en angivelse af de provenumæssige konsekvenser på finansloven for 2013 og på længere sigt, til skatteministeren  Svar  

Spm. 380

MFU spm. om en opgørelse af den isolerede fordelingseffekt på indkomstdeciler af den skattemæssige del af aftalen mellem regeringen og Enhedslisten om finansloven for 2013, til skatteministeren  Svar  

Spm. 381

MFU spm. om en oversigt over de skattemæssige dele af Vækstplan DK med en angivelse af de provenumæssige konsekvenser for første år efter vedtagelsen og på længere sigt, til skatteministeren  Svar  

Spm. 389

Spm. om de økonomiske konsekvenser for Danmark, hvis der i forlængelse af Kommissionens seneste forslag gennemføres et forstærket samarbejde i EU om en skat på finansielle transaktioner (FTT), til skatteministeren  Svar  

Spm. 408

Spm. om det er korrekt, at BoligJobordningen – og den aftalte forlængelse heraf - ikke hjemler fradrag for udgifter til udendørs arbejder på en fast ejendom, til skatteministeren  Svar  

Spm. 409

Spm. om man som skatteyder kan vælge at være skattepligtig til Danmark, uanset hvad skattemyndighederne måtte træffe af afgørelse, til skatteministeren  Svar  

Spm. 410

Spm. om, hvis en skatteyder uretmæssigt har fået et fradrag i en årrække, hvad vil SKAT da stille af krav om tilbagebetaling, til skatteministeren  Svar  

Spm. 411

Spm. om SKAT har hjemmel til at afslå tilbagebetaling ved uretmæssig brug af fradrag, hvis SKAT mener, at fradraget skyldes fejl fra SKATs side, til skatteministeren  Svar  

Spm. 414

Spm. om, hvilke kriterier der gælder for inddrivelse hos SKAT, når kravet gælder andre myndigheder, til skatteministeren  Svar  

Spm. 415

Spm. om det er en retssikkerhedsmæssig fornuftig situation, når SKAT begynder at indkræve en fordring på vegne af en anden offentlig myndighed, til skatteministeren  Svar  

Spm. 417

Spm. om at oversende en opdatering af den daværende skatteministers svar af 21. maj 2012 på alm. del - spørgsmål 576, 579 og 580 (2011-12) med tal for 2012, til skatteministeren  Svar  

Spm. 418

Spm. om det er hensigtsmæssigt, at luft-luft varmepumper er undtaget BoligJobordningen, når disse pumper ellers indeholder et stort energibesparelsespotentiale, til skatteministeren  Svar  

Spm. 424

Spm. om at sikre retssikkerheden for borgerne, så man altid kan betale for sin advokat uden at SKAT gør udlæg i pengene, til skatteministeren  Svar  

Spm. 425

Spm. om SKATs opførsel i sagen omtalt i artiklerne ”Skat på kant med menneskeretten”, til skatteministeren  Svar  

§ 20-spørgsmål

Spm. S 1727

Mener ministeren, at det er rimeligt, at et dansk ægtepar, der har været bosiddende i Sverige siden 2008, og som ikke bruger det danske sundhedssystem, skal betale sundhedsbidrag?

Spm. S 1793

Hvordan vil ministeren sikre sig imod, at der efterhånden konstant lækkes sager om offentlige personer fra SKAT?

Spm. S 1794

Hvordan vil ministeren sikre sig imod, at der udvises aggressiv adfærd over for borgere og virksomheder i forbindelse med ligningsarbejdet?

Spm. S 1795

Er det rimeligt, hvordan SKAT har ageret i Camilla Vest-sagen?

Spm. S 1797

Er det rimeligt, hvordan SKAT har ageret i Jesper Kasi-sagen?

Spm. S 1801

Er ministeren enig i målet i SF's valgprogram til Europa-Parlamentsvalget om at indføre en skat på finansielle transaktioner i EU, eller er ministeren enig med SF's folketingsgruppe og regeringen, der er imod en skat på finansielle transaktioner i EU?

Spm. S 1819

Vil ministeren nævne konkrete eksempler på, at den gældende lov om offentlighed i forvaltningen ikke i tilstrækkelig grad har givet ministeren »et fortroligt rum« at arbejde i som minister?