SkatteMails

Andre services

Jobportal

Fortegnelser

Tidligere år

Support og hjælp

SkatteMail 2013, uge 35

Kære læser

Som nævnt i sidste uge, tilkommer det mig at forsøge at sige noget bevinget om SkatteMail det næste stykke tid.

Ugens jurdiske nyheder er mange, i form af en del bindende svar, kendelser (både offrentliggjorte og ikke-offentliggjort) og domme, men generelt er der tale om afgørelser, hvor Skat/Skatteministeriet får medhold i deres synspunkter.

God læselyst.

Med venlig hilsen
Lars Gosvig


 

Indhold

Artikler og interessante links
Depechen 2013/18
Er din ejendomsvurdering for høj?
Solcelleanlæg og husstandsvindmøller
SKAT og ejendomsvurderinger
SKATs ejendomsvurderinger har været forkerte. Få et tjek hos PwC.
De fejlbehæftede ejendomsvurderinger
RevisorPosten nr. 3 - 2013

Bindende svar
ABL § 19, nedsættelse af kapitalen, dispensation
Overdragelse til handelsværdi af aktiver fra et ABL § 19 selskab til et andet ABL § 19 selskab mod betaling i investeringsbeviser
Arbejdsudleje - salg af juletræer og pyntegrønt på rod
ABL § 19, likvidationsprovenu
Straksafskrivning i aftaleåret - datterselskabs køb af patentrettigheder - ingen aktuel erhvervsmæssig benyttelse
Dansk K/S - transparent enhed

Kendelser
Henstand i forbindelse med klage - hjemvisning og opsættende virkning
Klage vedrørende afslag på ansøgning om henstand
Betaling af arbejdsmarkedsbidrag af et sign-on fee
Anmodning om genoptagelse af skatteansættelse
Fradrag for renteudgifter samt formalitetspåstand om bl.a. berettigede forventninger
Betaling af restskattetillæg - flytning af ledelsens sæde til udlandet
Forrentning af tilbagebetalte bødebeløb
Retspleje - henvisning til landsret - sag af principiel karakter - betalingskorrektion

Domme
Driftsomkostninger - fradragstidspunkt hensættelser - flyvedligeholdelse
Rådighedsbeskatning - sommerhus - hovedanpartshaver - udlandsdansker
Skønsmæssig ansættelse - skat og moms - tilsidesættelse af regnskabsmateriale - prostitution
Skønsmæssig ansættelse - negativt privatforbrug - tab på debitorer
Ejendomsavance - parcelhusreglen - to boliger - benyttelse i ejerperiode
Maskeret udlodning - indsætninger og hævninger på selskabets konto - risiko for tab af regnskabsmateriale
Ejendomsavance - landbrugsejendom - stuehusreglen - sammenlægning af ejendomme - ikke selvstændig stuehusværdi

Nyt fra domstol.dk

Nye straffesager

Ikke offentliggjorte kendelser

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste for uge 36

Nyt fra EU

Nyt fra andre lande og organisationer
Skatteverket, Sverige
Bundesministerium der Finanzen, Tyskland
VERO Skat, Finland
Skatteverket, Sverige

Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Høringsportalen

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del


 

SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20130826' AND [SkatteraadChanged] <= '20130901') OR ([LSRChanged] >= '20130826' AND [LSRChanged] <= '20130901') OR ([ByretChanged] >= '20130826' AND [ByretChanged] <= '20130901') OR ([LandsretChanged] >= '20130826' AND [LandsretChanged] <= '20130901') OR ([HojesteretChanged] >= '20130826' AND [HojesteretChanged] <= '20130901')) ORDER BY AppelId DESC

Artikler og interessante links

BDO

Depechen 2013/18

I denne udgave:

  • Virksomhedspant – fradrag for stiftelsesomkostninger
  • Etableringskonto – også indskud eftervirksomhedsstart
  • Forkerte ejendomsvurderinger – vent med at gøre noget
  • Verificering af udenlandske momsnumre
  • En bog om biler

Bech-Bruun

Er din ejendomsvurdering for høj?

Skat ejendomsvurderinger fra 2011 kan ifølge Rigsrevisionen være fejlagtige. Er du usikker på din ejendomsvurdering, er du velkommen til at kontakte Bech-Bruun for en uformel vurdering.

Dansk Revision

SKAT og ejendomsvurderinger

Rigsrevisionen offentliggjorde i onsdag sin beretning om SKATs håndtering af den offentlige ejendomsvurdering siden 2003.

PwC

SKATs ejendomsvurderinger har været forkerte. Få et tjek hos PwC.

Er din ejendomsvurdering korrekt? Med et tjek hos PwC er du klædt godt på til evt. at påklage vurderingerne.

Revisorgruppen Danmark

De fejlbehæftede ejendomsvurderinger

Hvad er konsekvenserne af de forkerte vurderinger?

RSM plus

RevisorPosten nr. 3 - 2013

Læs om følgende i RevisorPosten nr. 3 - 2013:

  • Ægtefællebidrag ved separation og skilsmisse
  • Midlertidig udlejning af ejerlejligheder
  • Vennetjenester og skat
  • Incitamentsaflønning for 2013 - hvor er vi ?
  • Forretningsudvikling
  • Advisory board - et alternativ til en bestyrelse -
  • Vi noterer at ... 

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Bindende svar: ABL § 19, nedsættelse af kapitalen, dispensation

SKM2013.602.SR

Vedrører: Aktieavancebeskatningsloven § 2, stk. 2 og § 23, stk. 7. Kildeskatteloven § 65A. Ligningsloven § 16 A

I et ABL § 19 selskab sker der kapitalnedsættelse, og investorerne vederlægges med investeringsbeviser i en andet ABL § 19 investeringsforening. Det skal forudsættes, at der opnås tilladelse til, at det der udloddes anses for en afståelsessum omfattet af aktieavancebeskatningsloven. Skatterådet bekræfter, at det der udloddes, anses for en afståelsessum.

 

Bindende svar: Overdragelse til handelsværdi af aktiver fra et ABL § 19 selskab til et andet ABL § 19 selskab mod betaling i investeringsbeviser

SKM2013.601.SR

Vedrører: Ligningsloven § 16 A

ABL § 19 selskab overdrager børsnoterede værdipapirer til en ny ABL § 19 investeringsforening mod vederlæggelse i investeringsbeviser, der svarer til handelsværdien af de indskudte børsnoterede værdipapirer. Skatterådet bekræfter, at dette anses for en skattemæssig afståelse fra det sælgende selskab, og som et køb af den erhvervende forening, og ikke som en udlodning fra den erhvervende forening.

 

Bindende svar: Arbejdsudleje - salg af juletræer og pyntegrønt på rod

SKM2013.600.SR

Vedrører: Kildeskatteloven § 2, stk. 1, nr. 3.

Skatterådet bekræfter, at der ikke er tale om skattemæssig arbejdsudleje i forhold til enten A A/S (spørger) eller leverandøren, når kunden køber pyntegrønt på roden og selv klipper dette uden, at hverken spørger eller leverandøren er involverede i denne klipning. Svaret gælder også, hvis enten spørger eller leverandøren sælger traktorydelser til kunden i forbindelse med udkørsel. Når pyntegrøntet sælges på roden, udfører kundens ansatte arbejde her i landet, der hverken vedrører spørgers eller leverandørens virksomheder, og virksomhederne køber ikke arbejdsydelser til klipning af pyntegrønt. Kundens ansatte erhverver derfor ikke vederlag i forbindelse med at være stillet til rådighed for at udføre arbejde for spørgers eller leverandørens virksomheder, jf. kildeskatteloven § 2, stk. 1, nr. 3. SKAT har herved lagt til grund, at salg af pyntegrønt på roden er et sædvanligt forretningsvilkår inden for branchen, at kunden overtager risikoen for salget af pyntegrøntet samt at de omhandlede aftaler indgås på markedsvilkår. Endvidere er det forudsat, at kunden ikke har fast driftssted i Danmark.

 

Bindende svar: ABL § 19, likvidationsprovenu

SKM2013.599.SR

Vedrører: Aktieavancebeskatningsloven § 2. Ligningsloven § 16 A

Skatterådet bekræfter, at likvidationsprovenu fra et ABL § 19 selskab, som udloddes i samme kalenderår, som selskabet opløses, anses for en afståelse omfattet af reglerne i aktieavancebeskatningsloven.

 

Bindende svar: Straksafskrivning i aftaleåret - datterselskabs køb af patentrettigheder - ingen aktuel erhvervsmæssig benyttelse

SKM2013.597.SR

Vedrører: Afskrivningsloven § 1, § 40 og § 41

Skatterådet bekræftede, at et datterselskabs køb af patentrettigheder er fradragsberettiget i anskaffelsesåret efter afskrivningslovens § 41, selv om den erhvervsmæssige aktivitet udøves ved assistance fra moderselskabet.

 

Bindende svar: Dansk K/S - transparent enhed

SKM2013.582.SR

Vedrører: Selskabsskattelovens § 2 C

Skatterådet bekræftede, at det i Danmark hjemmehørende kommanditselskab, X K/S efter danske skatteregler skal anses for at være en skattemæssig transparent enhed med den konsekvens, at kommanditselskabet ikke beskattes i Danmark. Ved besvarelsen er det forudsat, at Polen og Cypern også anser X K/S som en transparent enhed, hvorved X K/S ikke er omfattet er selskabsskattelovens § 2 C.

 

Kendelse: Henstand i forbindelse med klage - hjemvisning og opsættende virkning

SKM2013.595.LSR

Vedrører: Forvaltningsloven § 19. Skatteforvaltningsloven § 51

SKAT havde truffet afgørelse om, at en ansøgning om bevilling af henstand under klagebehandling, jf. skatteforvaltningslovens § 51, kun kunne imødekommes, såfremt ansøgeren stillede betryggende sikkerhed. Landsskatteretten ophævede SKATs afgørelse på grund af ugyldighed og hjemviste sagen til fornyet behandling hos SKAT. Sagsbehandlingsfejlene bestod blandt andet i, at afgørelsen var truffet på et manglende tilstrækkeligt klarlagt og oplyst grundlag. Henset til sagsforløbets omstændigheder tillagde Landsskatteretten klagen opsættende virkning med virkning fra tidspunktet for Landsskatterettens afgørelse.

 

Kendelse: Klage vedrørende afslag på ansøgning om henstand

SKM2013.593.LSR

Vedrører: Skatteforvaltningslovens § 51, stk. 1, 1. pkt.

SKAT var ikke berettiget til at afvise anmodning om henstand med betaling af skat af en påklaget afgørelse på grund af indbetaling af skattekravet, idet beløbet, efter anmodning om henstand var indgivet og inddrevet ved udlæg i bankindeståender.

 

Kendelse: Betaling af arbejdsmarkedsbidrag af et sign-on fee

SKM2013.588.LSR

Vedrører: Dagældende arbejdsmarkedsfondslov § 8, stk. 1, litra a. Kildeskatteloven § 43, stk. 1

En fodboldspillers "sign on fee" vederlag, der udbetaltes ved underskrivelse af en kontrakt om forlængelse af klagerens tilknytning til en fodboldklub, blev anset for omfattet af kildeskatteloven § 43, stk. 1, og arbejdsmarkedsfondslov § 8, stk. 1, litra a.

 

Kendelse: Anmodning om genoptagelse af skatteansættelse

SKM2013.587.LSR

Vedrører: Landsskatterettens forretningsorden § 17, stk. 4. Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 8

Klageren havde ikke selvangivet fradrag for rejseudgifter for indkomståret 2007, da han ville afvente Landsskatterettens afgørelse vedrørende samme problemstilling for indkomstårene 2004-2006. Klageren anmodede SKAT om fradrag for rejseudgifter for indkomståret 2007 den 31. januar 2012, ca. tre måneder efter at Landsskatteretten havde givet klager medhold vedrørende indkomstårene 2004-2006. SKAT afslog at imødekomme anmodningen under henvisning til, at glemte fradrag ikke berettiger til ekstraordinær genoptagelse. Landsskatteretten pålagde SKAT at genoptage skatteansættelsen for indkomståret 2007 af fradrag for rejseudgifter ekstraordinært, da betingelserne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, var opfyldt.

 

Kendelse: Fradrag for renteudgifter samt formalitetspåstand om bl.a. berettigede forventninger

SKM2013.585.LSR

Vedrører: Kildeskatteloven § 53. Ligningsloven § 5, stk. 8. Skatteforvaltningsloven § 20, stk. 1

To ægtefæller hæftede solidarisk for en bankgæld. Låneaftalerne gav ikke grundlag for at fastslå, at betalingen på gælden forlods skulle dække renter. Efter den ene ægtefælles død anmeldte banken hele fordringen samt påløbne renter i dødsboet. Banken anså en dividendebetaling fra boet som forlods nedskrivning på hovedstolen, og der var herefter ikke grundlag for at anse nogen del af betalingen for renter.

 

Kendelse: Betaling af restskattetillæg - flytning af ledelsens sæde til udlandet

SKM2013.584.LSR

Vedrører: Dagældende selskabsskattelov § 5, stk. 1, 2, 3og 5 samt § 29 A, stk. 4 og 6 samt § 29 B, stk. 1

Landsskatteretten fandt, at restskattetillæg efter selskabsskattelovens § 29 B, stk. 4, 3. pkt. var pålagt med rette. Selskabet flyttede ledelsens sæde til Schweiz den 3. januar 2011, og selskabets betaling af skat den 16. november 2011 blev anset for at være restskat.

 

Kendelse: Forrentning af tilbagebetalte bødebeløb

SKM2013.583.LSR

Vedrører: Opkrævningsloven § 18. Registreringsafgiftsloven § 27, stk. 5. Skatteforvaltningsloven § 1 og § 11

Spørgsmålet om eventuel forrentning i forbindelse med tilbagebetaling af bødebeløb, der var opkrævet ved bødeforelæg, fandtes ved uenighed at henhøre under strafferetsplejen. Der kunne derfor ikke tages stilling til spørgsmålet i en forvaltningsafgørelse, jf. skatteforvaltningslovens § 1. Landsskatteretten havde ikke kompetence til at tage stilling til spørgsmålet, jf. skatteforvaltningslovens § 11. Klagen over SKATs afgørelse afvistes derfor.

 

Kendelse: Retspleje - henvisning til landsret - sag af principiel karakter - betalingskorrektion

SKM2013.577.BR

Vedrører: Retsplejeloven § 226, stk. 1

Sagen angår spørgsmålet om, hvorvidt sagsøgte for indkomstårene 2007, 2008 og 2009 kan foretage betalingskorrektion i medfør af ligningslovens § 2, stk. 5 i form af tilbageførelse af honorar på netto 2,2 mio. kr. pr. indkomstår til sagsøgtes moderselskab som følge af, at SKAT har anset en læge og ikke sagsøgte for rette indkomstmodtager af de udbetalte honorar.

Som følge af sagens principielle karakter og vidererækkende samfundsmæssige betydning begærede Skatteministeriet sagen henvist til Østre Landsret, hvilket sagsøgte protesterede imod med henvisning til, at Højesteret i SKM2012.92.HR og SKM2012.221.HR havde taget stilling til det foreliggende spørgsmål om betalingskorrektion.

Byretten anførte, at spørgsmålet om, hvorvidt ligningslovens § 2 kan anvendes i sager om rette indkomstmodtager måtte anses for at være af principiel betydning, ligesom retten vurderede, at sagen var af væsentlig samfundsmæssig betydning for verserende og fremtidige sager om indkomstmodtagerkorrektioner.

Herefter fastslog retten, at det ikke på det foreliggende grundlag kunne lægges til grund, at Højesteret havde taget direkte stilling til det i sagen foreliggende spørgsmål om betalingskorrektion, og idet retten fandt, at den endelige stillingtagen til fortolkningen og rækkevidden af de nævnte højesteretsdomme om nødvendigt burde kunne foretages af højesteret som 2. instans, blev sagen henvist til Østre Landsret i medfør af retsplejelovens § 226, stk. 1.

 

Dom: Driftsomkostninger - fradragstidspunkt hensættelser - flyvedligeholdelse

SKM2013.580.HR

Vedrører: Statsskatteloven § 6, stk. 1, litra a

Højesteret fastslår, at sådanne hensættelser ikke har den karakter af opfyldelse af en endelig retlig forpligtelse, som efter bestemmelsen er nødvendig for at foretage fradrag. Fradraget kan først foretages, når forpligtelsen til at afholde vedligeholdelsesudgifterne aktualiseres, og udgiften kan gøres endeligt op. Det af selskabet anførte om, at periodiseringen ligesom statsskattelovens nettoindkomstprincip bør sikre, at årets skattepligtige bruttoindkomst parres på relevant vis med årets bruttoudgifter, kunne ikke føre til et andet resultat.

 

Dom: Rådighedsbeskatning - sommerhus - hovedanpartshaver - udlandsdansker

SKM2013.579.BR

Vedrører: Ligningsloven § 16, stk. 5 og § 16 A, stk. 9 (dagældende)

Sagen drejede sig om, hvorvidt et sommerhus tilhørende et dansk anpartsselskab havde stået til rådighed for selskabets eneanpartshaver (sagsøgeren) i indkomstårene 2005 - 2007.

Sommerhuset havde i perioder været benyttet privat af sagsøgeren, i perioder været lejet ud gennem et udlejningsfirma og i perioder været til rådighed med henblik på fremvisning som demonstrationshus for et af sagsøgeren delvist ejet lettisk anpartsselskab, der opførte sådanne sommerhuse. Der var enighed om, at der ikke skulle ske rådighedsbeskatning i de perioder, hvor sommerhuset var udlejet til tredjemand via udlejningsfirmaet.

Retten fandt det ikke godtgjort, at sommerhuset havde været et rent driftsaktiv i det danske anpartsselskab. Retten lagde vægt på, at sagsøgeren i årene 2004 - 2006 faktisk havde benyttet sommerhuset privat, samt at der i kontrakten med udlejningsfirmaet var taget forbehold for privat benyttelse i indkomståret 2007.

Retten fandt det heller ikke godtgjort, at det danske selskab og det lettiske selskab havde indgået en lejeaftale vedrørende sommerhuset, hvorfor sagsøgeren fandtes at have haft rådighed over sommerhuset hele året, bortset fra de uger, hvor huset var udlejet gennem udlejningsfirmaet.

Det lettiske selskabs betalinger for brugen af sommerhuset som demonstrationshus kunne derfor heller ikke føre til en nedsættelse af den skattepligtige indkomst, idet den aftalte brug ikke havde afskåret sagsøgeren fra at råde over sommerhuset.

 

Dom: Skønsmæssig ansættelse - skat og moms - tilsidesættelse af regnskabsmateriale - prostitution

SKM2013.575.BR

Vedrører: Skattekontrolloven § 5, stk. 3 og 3, stk. 4. Opkrævningsloven § 5, stk. 2

Sagsøgerens indkomst for indkomstårene 2008, 2009 og 2010 var skønsmæssigt ansat. Der var enighed mellem parterne om, at regnskabsgrundlaget for indkomstårene var tilsidesætteligt.

Sagsøgeren gjorde under sagen gældende, at indkomsten skulle nedsættes som følge af, at sagsøgeren ikke havde arbejdet som prostitueret i det omfang, som myndighederne havde lagt til grund, ligesom indtjeningen var ansat for højt. Sagsøgeren støttede bl.a. synspunktet på en rapport fra Det Nationale Forskningscenter for Velfærd om prostitution i Danmark, der indeholdt statistik for indtjening i prostitutionsbranchen.

Skatteansættelserne var foretaget på baggrund af tilgængelige oplysninger i sagsøgerens annoncer fra 2010 og 2011 om priser og træffetider.

Sagsøgeren havde i indkomstårene 2008 selvangivet et mindre overskud af virksomhed, mens der for indkomståret 2009 var selvangivet et lille underskud. I indkomståret 2010 var der ikke selvangivet et resultat for virksomheden.

Det var ubestridt, at sagsøgeren havde drevet virksomhed som prostitueret fra den 23. april 2008 og frem til august 2009 og igen fra januar 2011, mens sagsøgeren gjorde gældende, at hun ikke havde drevet virksomhed fra august 2009 til udgangen af 2010, hvor hun ikke havde været momsregistreret.

Retten fandt ikke, at sagsøgerens forklaring om antallet af arbejdsdage og indtjening var tilstrækkeligt underbygget eller støttet af den fremlagte rapport fra Det Nationale Forskningscenter for Velfærd.

Retten fandt videre, at det ud fra karakteren af sagsøgerens arbejde som prostitueret havde formodningen mod sig, at virksomheden var blevet drevet med et underskudsgivende resultat som selvangivet i 2009. Sagsøgerens forklaring om baggrunden for, at virksomheden gav underskud, var ikke støttet af objektive forhold, og skattemyndighederne var på denne baggrund berettiget til at gå ud fra, at hun ved den fortsatte virksomhed havde opnået en fortjeneste.

Under hensyn hertil, og til at sagsøgeren såvel i 2008 og 2011 først lod sig momsregistrere efter et kontrolbesøg fra skattemyndighederne, samt at der navnlig i 2010 og 2011 var annonceret for virksomheden, fandt retten, at sagsøgeren ikke havde godtgjort, at det udøvede skøn var sket på et forkert grundlag eller havde ført til et åbenbart urimeligt resultat.

 

Dom: Skønsmæssig ansættelse - negativt privatforbrug - tab på debitorer

SKM2013.574.BR

Vedrører: Statsskatteloven § 6, stk. 1, litra a. Skattekontrolloven § 5, stk. 3 og § 3, stk. 4

Sagen drejede sig om, hvorvidt sagsøgeren kunne fradrage tab på debitorer, samt hvorvidt SKATs skønsmæssige forhøjelse af sagsøgerens skattepligtige indkomst på baggrund af et negativt privatforbrug var sket med rette.

Retten fandt, at sagsøgeren ikke havde ført bevis for, at der i de relevante indkomstår var tab på debitorer med de beløb, som påstået af sagsøgeren. Sagsøgeren havde endvidere ikke fremlagt dokumentation for de inddrivelsesforanstaltninger, som sagsøgeren måtte have foretaget.

Retten fandt desuden, at sagsøgeren ikke havde dokumenteret eller sandsynliggjort, at den skønsmæssige ansættelse er åbenbart urimelig eller er baseret på et forkert grundlag.

 

Dom: Ejendomsavance - parcelhusreglen - to boliger - benyttelse i ejerperiode

SKM2013.573.BR

Vedrører: Ejendomsavancebeskatningsloven § 8, stk. 1

Sagen drejede sig om, hvorvidt sagsøgeren skulle have nedsat sin skattepligtige indkomst for indkomståret 2004 med kr. 161.174,-.

Sagsøgeren gjorde gældende, at beløbet på kr. 161.174,- udgjorde en skattefri ejendomsavance, jf. ejendomsavancebeskatningslovens § 8, stk. 1, idet sagsøgeren gjorde gældende, at ejendommen i hans ejertid havde tjent til bolig for ham og hans ægtefælle.

Retten lagde til grund, at sagsøgeren havde afgivet skiftende forklaringer om sagens faktiske forhold i relation til hans og ægtefællens boligforhold, og pålagde derfor sagsøgeren en skærpet bevisbyrde for, hvorvidt den omtvistede ejendom havde tjent til bolig for ham og hans ægtefælle i perioden, hvor sagsøgeren havde ejet ejendommen.

Retten fandt ikke, at sagsøgeren ved de stedfundne vidneforklaringer fra naboer mv. havde løftet den skærpede bevisbyrde. Retten lagde i øvrigt også vægt på, at sagsøgeren ikke havde besvaret Skatteministeriets opfordring om at fremlægge dokumentation for forbrug af el mv. for en anden ejendom, som sagsøgeren også ejede i den omtvistede periode, og som sagsøgeren gjorde gældende var ubeboet i den omtvistede periode.

Således blev Skatteministeriet frifundet.

 

Dom: Maskeret udlodning - indsætninger og hævninger på selskabets konto - risiko for tab af regnskabsmateriale

SKM2013.572.VLR

Vedrører: Statsskatteloven § 4. Ligningsloven § 16 A, stk. 1

Der var i sagen løbende sket indsætninger på et selskabs konto, uden at disse indsætninger var beskattet i selskabet. Appellanten blev som direktør og hovedanpartshaver - med eneråden over selskabets konto - beskattet af indsætningerne med fradrag af skønnede omkostninger til selskabets drift, da han ikke havde godtgjort, at indsætningerne var medgået til selskabets drift i videre omfang end skønnet af SKAT.

Appellanten bar risikoen for, at al bogføringsmaterialet angiveligt var gået tabt i en eksplosion (stadfæstelse af SKM2012.407.BR).

 

Dom: Ejendomsavance - landbrugsejendom - stuehusreglen - sammenlægning af ejendomme - ikke selvstændig stuehusværdi

SKM2013.570.ØLR

Vedrører: Ejendomsavancebeskatningsloven § 9, stk. 1

Spørgsmålet var, om fortjenesten ved A's salg i 2008 af ...1 var skattefri for den del, der vedrørte beboelsesbygningen med tilhørende grund og have.

Han købte ...1 i 1985 og boede sammen med sin familie i stuehuset indtil 1990, hvor han købte naboejendommen, ...2, som han derefter beboede sammen med sin familie. Stuehuset på ...1 blev herefter udlejet.

I 1999 blev ...1 og ...2 lagt sammen til en ejendom, og ...1 udgik som selvstændig ejendom, ligesom der ikke længere var henført selvstændig stuehusværdi til beboelsesbygningen.

I 2008 solgte A ...1, som han havde beboet sammen med familien fra 1986 til 1990. SKAT forhøjede ham med fortjenesten for så vidt angik den del af salgssummen, der kunne henføres til beboelsesbygningen.

Efter karakteren af de matrikulære dispositioner vedrørende ...1 i 1999, sammenholdt med den frem til 2008 uændrede landbrugsmæssige benyttelse af ejendommen, og henset til formålet med ejendomsavancebeskatningslovens § 9, stk. 1, fandt landsretten, at sammenlægningen af de to ejendomme ikke kunne føre til, at A ikke længere opfyldte bopælskravet i 2008 i forhold til den solgte ejendom.

I den foreliggende sammenhæng fandt landsretten det herefter ikke afgørende, at ...1 tingsretligt undergik forandringer efter, A fraflyttede stuehuset i 1990, at han efter den matrikulære sammenlægning af de to ejendomme i 1999 ikke havde boet i stuehuset på ...1, og at dette stuehus efter sammenlægningen ikke havde været selvstændigt vurderet.

Landsretten gav således A medhold i, at den del af fortjenesten, der vedrørte stuehuset på ...1, var skattefri.

 

Nye straffesager

SKM2013.578.ØLR Straffesag - registreringsafgift - kørsel i svensk indregistreret bil - bopæl - betinget fængselsstraf

Vedrører: Registreringsafgiftsloven § 27

T havde fra 22. februar 2008 til 3. februar 2009 anvendt en svensk indregistreret Mercedes til kørsel i Danmark, selvom han reelt havde bopæl her. Han havde herved unddraget for 204.197 kr. i registreringsafgift.

T forklarede at han havde en meget stor familie i Danmark og ingen i Sverige. Han flyttede til Sverige fordi han følte sig forfulgt i Danmark. Han havde ingen lejekontrakt på lejligheden i Sverige, som han havde overtaget fra en kammerat, men han havde betalt husleje kontant eller ved bankoverførsel. Han var i perioden ca. 2 gange om ugen i Danmark for at søge arbejde.

Byretten fandt T skyldig i forsætlig overtrædelse af registreringsafgiftsloven. Der blev herved blandt andet lagt vægt på vidneforklaringer samt at T alene i beskedent omfang færdedes imellem Danmark og Sverige med anvendelse af brobizz, at T mange gange var observeret i Danmark og det oplyste om T´s personlige forhold og tilknytning til Danmark. T idømtes en fælles- og tillægsstraf af fængsel i 3 måneder, herunder 60 dage betinget samt en tillægsbøde på 102.000 kr.

Landsretten stadfæstede byretsdommen, men gjorde hele fængselsstraffen betinget fordi tiltalen i sagen først blev modtaget i byretten den 21. oktober 2011.


Indholdsfortegnelse 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 13/0157513
Ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen
Klagen vedrører afslag på ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2007. Landsskatteretten pålægger SKAT at genoptage klagerens skatteansættelse.
Afsagt: 19-08-2013

Journalnr: 13/0089743
Fristoverskridelse - skatteankenævn
Klagen vedrører skatteankenævnets afvisning af at behandle en klage. Landsskatteretten pålægger skatteankenævnet at behandle klagen for indkomstårene 2008 og 2010, medens skatteankenævnets afvisning af klagen for indkomståret 2009 stadfæstes.
Afsagt: 07-08-2013

Journalnr: 13/0089747
Fristoverskridelse - skatteankenævn
Klagen vedrører skatteankenævnets afvisning af at behandle en klage. Landsskatteretten pålægger skatteankenævnet at behandle klagen for indkomstårene 2008 og 2010, medens skatteankenævnets afvisning af klagen for indkomståret 2009 stadfæstes.
Afsagt: 07-08-2013

Journalnr: 13/0158704
Genoptagelse af skatteansættelsen
Klagen vedrører spørgsmål om genoptagelse af skatteansættelsen, idet selskabet ikke ønsker at indtægtsføre en kapitaliseret salgssum af goodwill. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 12-08-2013

Journalnr: 13/0184448
Genoptagelse af skatteansættelsen
Klagen vedrører spørgsmål om genoptagelse af skatteansættelsen, idet selskabet ikke ønsker at indtægtsføre en kapitaliseret salgssum af goodwill. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 12-08-2013

Journalnr: 13/0201113
Genoptagelse af skatteansættelsen
Klagen vedrører ordinær genoptagelse af skatteansættelsen for indkomståret 2012 og lov om skattenedslag for seniorer, herunder om arbejdstidskravet er opfyldt. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 16-08-2013

Journalnr: 12/0199692
Ejendomsavance - skov
Sagen drejer sig om, hvorvidt klagerens avance ved salg af en selvstændig vurderet skov er omfattet af ejendomsavancebeskatningslovens § 1, når klageren er begrænset skattepligtig til Danmark. SKAT har fundet, at klageren er skattepligtig til Danmark. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 15-08-2013

Journalnr: 12/0214213
Ejendomsavance og ansættelse af lejeindtægter
Sagen drejer sig om ansættelsen af yderligere lejeindtægter ved udlejning til tidligere samlever samt ejendomsavance. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 20-08-2013

Journalnr: 12/0190672
Ejendomsværdiskat, ejendom i Spanien
Klagen vedrører ejendomsværdiskat af en ejendom i Spanien. Landsskatteretten finder, at klageren ikke skal betale ejendomsværdiskat for den største del af den omhandlede periode.
Afsagt: 19-08-2013

Journalnr: 12/0190673
Ejendomsværdiskat, ejendom i Spanien
Klagen vedrører ejendomsværdiskat af en ejendom i Spanien. Landsskatteretten finder, at klageren ikke skal betale ejendomsværdiskat for den største del af den omhandlede periode.
Afsagt: 19-08-2013

Journalnr: 12/0207842
Fiksering af lejeindtægt
Klagen skyldes, at SKAT har fikseret en lejeindtægt i selskabet for værdien af hovedaktionærens rådighed over bog, der er ejet af selskabet. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 12-08-2013

Journalnr: 12/0207616
Fradrag for rejseudgifter
Klagen vedrører fradrag for rejseudgifter i henhold til ligningslovens § 9A. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 20-08-2013

Journalnr: 12/0223576
Fradragsret for driftsomkostninger
Klagen skyldes, at SKAT ikke har anderkendt selskabets omkostninger til et forskningsprojekt som fradragsberettigede driftsomkostninger efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, men alene som begrænset fradragsberettiget repræsentationsomkostninger efter ligningslovens § 8, stk. 4. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 06-08-2013

Journalnr: 12/0191122
Indeholdelsespligt
Klagen skyldes, at virksomheden er blevet anset for pligtig at indeholde A-skat og AM-bidrag. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 19-08-2013

Journalnr: 12/0209359
Maskeret udlodning
Klagen skyldes, at SKAT har anset klageren, som hovedaktionær, for skattepligtig af en skønsmæssigt ansat værdi af rådigheden over en bog med 90.000 kr. i både 2007 og 2008. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 12-08-2013

Journalnr: 12/0189550
Nedsættelse af indkomst med tilbagebetalt SU
Klagen vedrører ændring af den skattepligtige indkomst som følge af krav om tilbagebetaling af for meget modtaget uddannelsesstøtte (SU). Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 16-08-2013

Journalnr: 12/0190007
Periodisering af bonus
Sagen drejer sig om periodisering af en bonus. Landsskatteretten godkender den af klager foretagne periodisering.
Afsagt: 20-08-2013

Journalnr: 12/0189518
Skat af fri bil og befordring
Klagen vedrører beskatning af værdi af fri bil (varebil) og beskatning af befordringsgodtgørelse udbetalt som skattefri. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 19-08-2013

Journalnr: 12/0192125
Skat af fri bil og befordringsfradrag
Klagen vedrører beskatning af værdien af fri bil samt befordringsfradrag mellem hjem og arbejde. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 19-08-2013

Journalnr: 11/0300980
Skattepligt til Danmark
Klagen skyldes, at klagerens fulde skattepligt til Danmark i henhold til kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1, ikke er anset for ophørt den 26. maj 2008 i forbindelse med fraflytning til Spanien. Landsskatteretten anser fuld skattepligt for ophørt.
Afsagt: 19-08-2013

Journalnr: 11/0300982
Skattepligt til Danmark
Klagen skyldes, at klagerens fulde skattepligt til Danmark i henhold til kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1, ikke er anset for ophørt den 26. maj 2008 i forbindelse med fraflytning til Spanien. Landsskatteretten anser fuld skattepligt for ophørt.
Afsagt: 19-08-2013

Journalnr: 12/0189061
Skønsmæssig ansættelse af overskud og skat af fri bil
Klagen vedrører skønsmæssigt fastsat overskud af virksomhed samt værdi af fri bil. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen af overskud og bortfalder kravet om skat af fri bil.
Afsagt: 19-08-2013

Journalnr: 11/0301412
Skønsmæssig forhøjelse af indkomst
Klagen vedrører en skønsmæssig forhøjelse af indkomsten ved selvstændig virksomhed. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 19-08-2013

Journalnr: 12/0190369
Skønsmæssig forhøjelse af omsætning
Klagen skyldes, at SKAT har tilsidesat regnskabet og forhøjet omsætningen skønsmæssigt. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 19-08-2013

Journalnr: 10/01673
Afvisning af klage - formkrav
Klageren har ikke indsendt afgørelsen og sagsfremstillingen. Der er alene indbetalt klageafgift. Afgiften er tilbagebetalt. Klagen afvises derfor.
Afsagt: 08-08-2013

Journalnr: 13/0016453
Afvisning af klage - formkrav
Klageren har ikke indsendt en klage, der opfylder betingelserne eller yderligere dokumentation. Klagen afvises derfor.
Afsagt: 16-08-2013

Journalnr: 13/0206703
Afvisning af klage - fristoverskridelse
Klagen er modtaget i Landsskatteretten efter fristens udløb, og der er ikke særlige omstændigheder, der kan begrunde, at der bortses fra overskridelsen. Klagen afvises derfor.
Afsagt: 19-08-2013

Journalnr: 13/0206918
Genoptagelse af rettens kendelse
Klageren har den 18. juni 2013 bedt Landsskatteretten om at genoptage rettens afgørelse. Sagen blev afgjort den 27. februar 2013. Retten har besluttet, at anmodningen om genoptagelse ikke kan imødekommes.
Afsagt: 09-08-2013

Journalnr: 13/0244804
Genoptagelse af rettens kendelse
Virksomhedens repræsentant har den 26. juli 2013 bedt Landsskatteretten om at genoptage rettens afgørelse. Sagen blev afvist ved afgørelse af 19. juni 2013. Retten har besluttet, at anmodningen om genoptagelse og om et møde med sagsbehandleren ikke kan imødekommes.
Afsagt: 19-08-2013

Journalnr: 13/0188995
Genoptagelse af rettens kendelse
Klageren har den 26. maj 2013 bedt Landsskatteretten om at genoptage rettens afgørelse. Sagen blev afgjort den 17. september 2012. Retten har besluttet, at anmodningen om genoptagelse ikke kan imødekommes.
Afsagt: 08-08-2013

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 02-09-2013 - 01-10-2013

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 05-09-2013 indstilling i C-362/12 Test Claimants in the Franked Investment Income Group Litigation
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel – Supreme Court of the United Kingdom (Det Forenede Kongerige) – fortolkning af artikel 49 TEUF og 63 TEUF – nationale skatter, der er i strid med fællesskabsretten – tilbagesøgning af beløb erlagt i urigtig formening om skyld – to alternative søgsmålsgrunde, der på samme tid i henhold til national ret står åben for skattepligtige personer med henblik på at kræve tilbagebetaling af skyldige beløb, og hvoraf den ene har en længere søgsmålsfrist end den anden – national lovgivning, hvorved den længste frist uden varsel forkortes med tilbagevirkende kraft – forenelighed med effektivitetsprincippet, retssikkerhedsprincippet og princippet om den berettigede forventning

Tidligere dokument: C-362/12 Test Claimants in the Franked Investment Income Group Litigation - Dom

 

Nyt fra EU

Nyt fra Kommissionen

Tax fraud and tax evasion - see the new video and webpage (both in 23 languages)

 

Nyt fra Skatteministeriet og Skatteforvaltningen

Lovstof i høring

Høring – udkast til forslag til Lov om ændring af ligningsloven, momsloven, lov om anvendelse af Det Europæiske Fællesskabs forordning om toldmyndighedernes indgriben over for varer, der mistænkes for at krænke visse intellektuelle ejendomsrettigheder, og

Referat

Referat fra møde i Skattekontaktudvalget den 7. juni 2013


Indholdsfortegnelse 

Lovtidende

Bekendtgørelse om ophævelse af bekendtgørelse om gebyrer for ekspedition ved inddrivelse af restancer  

Høringsportalen

Lov om ændring af ligningsloven, momsloven, lov om anvendelse af Det Europæiske Fællesskabs forordning om toldmyndighedernes indgriben over for varer, der mistænkes for at krænke visse intellektuelle ejendomsrettigheder, og om de foranstaltninger, som skal træffes over for varer, der krænker sådanne rettigheder, selskabsskatteloven og forskellige andre love
Oprettelsesdato: 29-08-2013
Høringsfrist: 25-09-2013

 

Nyt fra Folketinget

Almindelig del

Bilag

Bilag 288

Materiale til brug for Skatteministeriets tekniske gennemgang af finanslovforslaget 2014 den 5. september 2013

Bilag 289

Orientering om eventuel regelkonflikt ved anvendelsen af oplysningspligten i skattekontrollovens § 8 D overfor teleudbydere

Bilag 290

Henvendelse af 28/8- 13 fra Svend Eggers-Krag om "Hvidvaskning - Skat hvidvasker udokumenterede og ulovlige kommunale fordringer!"

Bilag 291

Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven, momsloven, lov om anvendelse af Det Europæiske Fællesskabs forordning om toldmyndighedernes indgriben over for varer, der mistænkes for at krænke visse intellektuelle ejendomsrettigheder

Bilag 292

Invitation og program for til OECD High-Level Parliamentary Seminar, 2 oktober 2013

Bilag 293

Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 438 om oversendelse af en oversigt over skattetrykket i samtlige OECD-lande opgjort i det senest tilgængelige år, fra økonomi- og indenrigsministeren

Spørgsmål og svar

Spm. 615

Spm. om effekten på statens provenu (opgjort for kommende finansår samt varig virkning inklusive tilbageløb og adfærd), såfremt følgende afgrænsning i bruttoskatteordningen for forskere og nøglemedarbejdere fjernes, til skatteministeren  Svar  

Spm. 618

Spm. om at ændre den nye praksis, hvor gæld til det offentlige trækkes på en måde, så kontanthjælpsmodtagere får mindre at leve for, til skatteministeren  Svar  

Spm. 627

Spm. om kommentar til henvendelsen af 3/8-13 fra Arne Nielsen, Aabenraa, vedrørende skattenedslag for seniorer  Svar  

Spm. 648

Spm. om vedtagelsen af lovforslag L 212 om den nye klagestruktur på skatteområdet sammenholdt med Statsrevisorernes beretning 13/2012 om den offentlige ejendomsvurdering, til skatteministeren  Svar  

Spm. 649

Spm. om, i hvilket omfang ministeren var orienteret om, at der var store problemer med SKATs ejendomsvurdering, til skatteministeren  Svar  

Spm. 650

Spm. om vedtagelsen af L 198 og L 212 uundgåeligt gjorde det langt vanskeligere for mange borgere at få genoptaget og genvurderet deres sager om forkert ansatte ejendomsskatter begået af SKAT, til skatteministeren  Svar  

Spm. 651

Spm. om, hvornår ministeren er blevet orienteret om problemerne med ejendomsvurderingerne i SKAT, til skatteministeren  Svar  

Spm. 652

Spm. om det er korrekt, at borgerne kun kan foretage kontant indbetaling af restskatter og renter på skattecentre i Høje Taastrup, Odense, Århus og Ålborg, til skatteministeren  Svar  

Spm. 653

Spm. om Skatteministeriets svar til Folketinget den 15. oktober 2012 om hjemmel til at indhente oplysninger hos teleselskaberne om telekundernes opkald, til skatteministeren, kopi til justitsministeren  Svar  

Spm. 654

Spm. om på hvilket tidspunkt ministeren, Skatteministeriet og/eller SKAT har afgivet svar/oplysninger vedr. spørgsmålet om skattemyndighederne har hjemmel til at indhente forskellige oplysninger hos teleselskaberne om borgernes opkald, til skatteministeren  Svar  

Spm. 655

Spm. om, hvilke muligheder og under hvilke betingelser SKAT kan indhente oplysninger hos teleselskaberne om borgernes private oplysninger med baggrund i gældende nationale regler og EU-regler, til skatteministeren, kopi til justitsministeren  Svar  

Spm. 656

Spm. om, hvilke regler og retningslinjer – herunder interne – der er fastsat for SKATs indhentelse af oplysninger hos teleselskaberne om borgernes private oplysninger, til skatteministeren  Svar  

Spm. 657

Spm. om udviklingen i antallet af SKATs anmodninger til teleselskaberne, til skatteministeren  Svar  

Spm. 658

Spm. om, hvilke konsekvenser det kan have, hvis en embedsmand bevidst holder oplysninger skjult for Folketingets Ombudsmand, til skatteministeren  Svar  

Spm. 667

Spm. om, hvorfor SKAT undlod at sænke priserne på andelsboliger i de offentlige vurderinger af, hvor meget andelsboligerne var værd, jf. Statsrevisorernes beretning om den offentlige ejendomsvurdering, til skatteministeren  Svar  

Spm. 668

Spm. om, hvor mange årsværk det offentlige bruger i forbindelse med opkrævningen af selskabsskat, til skatteministeren  Svar  

Spm. 669

Spm. om, hvor meget en arbejdende dansk statsborger med en årlig indkomst på en mio. kr. ekskl. pension, der ikke er forsørger, og med ejerbolig og benzinbil, har fået i årlig skattelettelse siden SRSF-regeringens tiltrædelse, til skatteministeren  Svar  

Spm. 671

Spm. om, hvor stort et beløb en dansker i gennemsnit betaler i skat af sin lønindkomst, til skatteministeren  Svar  

Spm. 672

Spm. om ministeren kan oplyse, hvad de provenumæssige konsekvenser ved en afskaffelse af befordringsfradraget vil være for statskassen og for de enkelte familier, til skatteministeren  Svar  

Spm. 673

Spm. om ministeren kan redegøre for, hvor mange der vil have en nettokompensationsgrad på over 80 pct., hvis man udvider beskæftigelsesfradraget med et nyt og større bundfradrag for beskæftigede, til skatteministeren  Svar  

Spm. 674

Spm., om det er muligt at ændring sin udbetalingsperiode for ratepension fra eksempelvis 20 år til 10 år efter pensionsopspareren er begyndt at modtage udbetalinger fra sin ratepension, til skatteministeren  Svar  

Spm. 675

Spm. om Erhvervsstyrelsen på et tidspunkt har haft rettet henvendelse til Skatteministeriet for at advare om, at der var eller kunne være problemer med hjemlen til SKATs indhentelse af oplysninger hos teleudbyderne, til skatteministeren, kopi til erhvervs- og vækstministeren  Svar  

Spm. 676

Spm. om talepapir fra samrådet den 29. august 2013 om samrådsspørgsmål AÆ og AØ (SKATs redegørelse om kontrolsager), til skatteministeren  Svar  

Spm. 677

Spm. om at bekræfte, at skatteydere, der mener, de har været udsat for lignende metoder som Jesper ”Kasi” Nielsen kan klage over deres afsluttede skattesag, til skatteministeren  Svar  

Spm. 678

Spm. om at redegøre for sammenhængen mellem officialmaksimen, jf. svar på spørgsmål 564, og SKATs opfattelse af tavshedspligt, til skatteministeren  Svar  

Spm. 679

Spm. om at tilsende den kommende gennemsigtighedsrapport om SKATs redegørelse om kontrolsager som forventes færdig februar 2014, til skatteministeren  Svar  

Spm. 680

Spm. om kundetilfredsundersøgelserne indenfor SKAT indgår i det materiale, som ministeren har givet tilsagn om, at udvalget automatisk orienteres om, til skatteministeren  Svar  

Spm. 681

Spm. om en person, der er bosiddende i et andet EU land, men udfører arbejde for et dansk firma på f.eks. en dansk hjemmeside 9 timer om ugen, vil være berettiget til at modtage børne- og ungeydelse fra Danmark, til skatteministeren  Svar  

§ 20-spørgsmål

Spm. S 2164

Kan ministeren afvise, at regeringen vil gennemføre forslaget fra regeringens klimaplan om at afskaffe af befordringsfradraget?

Spm. S 2254

Har ministeren planer for at udvide eller tilpasse tidspunkterne, hvor erhvervskunder kan få support til funktioner på skat.dk, således at også mindre erhvervsdrivende, som typisk ordner sine indberetninger uden for »normal kontortid«, har bedre mulighed for at få hjælp, hvis der f.eks. opstår fejl på siden?

Spm. S 2261

Agter ministeren at holde de grundejere skadesløse, der har betalt for meget i skatter og afgifter som følge af Skats fejl?

Spm. S 2262

Er ministeren enig i, at de offentlige ejendomsvurderinger som grundlag for skatte- og afgiftsberegninger er en uholdbar løsning?

Spm. S 2263

Er ministeren enig i, at en grundig, uvildig undersøgelse er nødvendig for at komme til bunds i, hvad der er årsagerne til de mange fejlagtige vurderinger fra Skat?

Spm. S 2264

Hvordan forholder ministeren sig til, at der ikke er nogen øvre grænse for, hvor lang tid tilbage SKAT kan bede borgere og virksomheder om at fremskaffe dokumentation til brug for skatteligningen?

Spm. S 2265

Hvilke kommentarer har ministeren til, at SKATs kontrolbeføjelser ikke følger de almindelige forældelsesfrister?

Spm. S 2266

Finder ministeren det rimeligt, at der ikke er en klar frist, sådan at der kan være tvivl om, at SKAT overskrider sine beføjelser, hvis de beder skatteyderne om at fremskaffe oplysninger fra 1996?

Spm. S 2273

Mener ministeren, at det skal have konsekvenser for de embedsmænd i SKAT, som bevidst har skjult oplysninger for Ombudsmanden, og hvilke konsekvenser kan det i givet fald efter ministerens vurdering have?

Spm. S 2275

Vil ministeren tage initiativ til, at boligejerne får de penge tilbage, som de har betalt for meget i skat på baggrund af forkerte ejendomsvurderinger?

Spm. S 2280

Vil ministeren kommentere CEPOS' notat »Er SKATs beføjelser retsstridige« af Jacob Mchangama den 17. februar 2012?

Spm. S 2282

Agter ministeren at tage initiativer, der skal forhindre, at overgang til nye it-systemer, forretningsgange o.lign. kommer til at påføre borgere og virksomheder unødig gene i fremtiden?

Spm. S 2289

Vil det få betydning for fremtidens placering af skattecentre, at der allerede nu er sat navne på 12 steder med visiteret tidsbestilling?

Spm. S 2290

Vil ministeren i forbindelse med den kommende omstrukturering hos SKAT sørge for, at der blive taget hensyn til, hvor effektiviteten i opgaveløsningen er størst?

Spm. S 2291

Vil ministeren beskrive sin opfattelse af, hvad en fornuftig skattestigning for erhvervslivet er?

Spm. S 2303

Kan ministeren forklare, hvordan Skatteministeriets vision om retssikkerhed »Vi tænker retssikkerhed ind i alt, hvad vi laver. Vi behandler alle lige og fair – og det opleves sådan.«, hænger sammen med besvarelsen af spørgsmål nr. 135 den 15. oktober 2012, hvori der svares »Den enkeltes retssikkerhed må afvejes over for samfundets interesse i at kunne overholde håndhævelse af lovgivningen. Opgaven er at sikre en rimelig balance mellem disse hensyn, og det er min opfattelse, at dette i langt de fleste tilfælde lykkes.«, og er det ministerens holdning, at det blot er i de fleste tilfælde, at man skal sikre borgernes retssikkerhed, eller er det i alle tilfælde?

Spm. S 2306

Hvad er ministerens holdning til, at der nedsættes en lovforberende kommission, som skal have til opgave, at gennemgå skattekontrolloven fra ende til anden med det formål, at komme med et sæt anbefalinger og forslag til ændringer, som Folketinget kan tage stilling til?