![]() |
Kære læser !
Hermed den sidste uges nyheder fra SkatteMail.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Bedre muligheder for generationsskifte – lovforslag er nu endeligt fremsat
Bedre muligheder for generationsskifte – lovforslag er nu endeligt fremsat
Skat og forældrelejligheder
Skat ved sommerhusudlejning
Ophørspension
Skat ved skilsmisse
30 %-ordningen - en pensionsordning for selvstændige
Indbetaling af acontoskat for selskaber den 3. februar 2025
Bliv digital nomade og bliv skattefri
Generationsskifte: Godt nyt til ejere af udlejningsejendomme
Nyhedsbrev: Generationsskifte Omstrukturering - januar 2025
Højesteretsdom om den forlængede ligningsfrist
Ændret beskatning af fri bil fra 1. januar 2025
Kapitalfonde og kapitalfondsejede selskaber: Vær opmærksom på carried interest beskatning i MIP-programmer
Tjekliste til skatteopgørelsen 2024 for selskaber
HUSK at selvangive for 2024!
Årsopgørelsen for 2024 frigives den 24. marts
Ulovlige kapitalejerlån er fortid – eller er de nu også det?
Grønt håndværkerfradrag og større servicefradrag
Unge under 18 år skal ikke betale AM-bidrag
Gunstigere regler for generationsskifte
Bindende svar
Tegning af kapitalandele omfattet af ligningslovens § 16 I
Tegning af kapitalandele anset for deltagelse i en kapitalfond - ligningslovens § 16 I
Handelsværdi af immaterielle aktiver, overgangsregel, CFC-beskatning
Kendelser
Formulering af skønstemaets rubrik 8 i henhold til Domstolsstyrelsens vejledning
Domme
Klageberettigelse - Panama Papers
Skattepligt af indsætninger på bankkonto
Bitcoins - mining - dokumentation - erhvervelsesmåde - kontoindsætning - udlejningsvirksomhed
Nyt fra domstol.dk
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
Nyt fra EU
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Høringsportalen
Nyt fra Folketinget
Vedtagne lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
Bachmann/PartnersBedre muligheder for generationsskifte – lovforslag er nu endeligt fremsat Tilbage i juni lancerede regeringen udspillet ”Et stærkere erhvervsliv”, som indeholdt en række tiltag for at forbedre mulighederne for generationsskifte af familieejede danske erhvervsvirksomheder. Flere af disse tiltag i udspillet har [...] |
Bachmann/PartnersBedre muligheder for generationsskifte – lovforslag er nu endeligt fremsat Tilbage i juni lancerede regeringen udspillet ”Et stærkere erhvervsliv”, som indeholdt en række tiltag for at forbedre mulighederne for generationsskifte af familieejede danske erhvervsvirksomheder. Flere af disse tiltag i udspillet har [...] |
BDOHvert år omkring studiestart er der mangel på boliger til unge studerende. |
BDODer findes ca. 200.000 sommerhuse i Danmark, og en meget stor del af dem anvendes til udlejning. En del udlejes i rigtig mange uger. Andre kun i få. Nogle udlejes af ejeren selv. Andre gennem et udlejningsfirma. |
BDOEn ophørspension er en særlig pensionsordning for virksomhedsejere. Såvel selvstændige som hovedaktionærer. |
BDOSom personer er vi selvstændigt skattepligtige, og hver især beskattes vi af vores indkomst og formue. Alligevel er der særregler for gifte personer, ligesom der gælder særlige regler, når et ægteskab opløses ved separation eller skilsmisse. |
BDO30 %-ordningen - en pensionsordning for selvstændige Mange selvstændige sparer op i deres virksomhed. Det sker ved, at de hæver mindre end de tjener og derved lader en del af overskuddet forblive indestående i virksomheden. |
BDOIndbetaling af acontoskat for selskaber den 3. februar 2025 Selskaber med udsigt til restskat for indkomståret 2024 bør overveje at foretage frivillig indbetaling til hel eller delvis dækning af restskatten allerede nu fremfor at vente til november. Herved kan der nemlig ofte opnås en rentegevinst. |
BDOBliv digital nomade og bliv skattefri Ny afgørelse viser, at du kan slippe fuldstændig for dansk skat, hvis du flytter til udlandet. Det gælder også, selvom du beholder dit arbejde hos en dansk virksomhed, og fortsat får lønnen indsat på en dansk bankkonto. |
BDOGenerationsskifte: Godt nyt til ejere af udlejningsejendomme Skatteministeriet har tydeliggjort, at outsourcing af administrationen af udlejningsejendomme ikke i sig selv er til hinder for, at sådanne kan generationsskiftes uden beskatning hos sælgeren. |
Bech-BruunNyhedsbrev: Generationsskifte Omstrukturering - januar 2025 Nyhedsbrev: Generationsskifte Omstrukturering - december 2024 |
KammeradvokatenHøjesteretsdom om den forlængede ligningsfrist Højesteret har givet Skatteministeriet medhold i, at den forlængede ligningsfrist også gælder i tilfælde, hvor der (alene) foretages beregningsmæssige ændringer i lempelsesansættelser relateret til kontrollerede transaktioner. |
PwCÆndret beskatning af fri bil fra 1. januar 2025 Beskatning af fri bil til rådighed er ændret fra den 1. januar 2025. |
PwCTo nye afgørelser understreger vigtigheden af korrekt skattemæssig behandling af merafkast (carried interest) i forbindelse med investeringer foretaget via kapitalfonde. |
PwCTjekliste til skatteopgørelsen 2024 for selskaber I lighed med tidligere år har vi udarbejdet en tjekliste til selvangivelsen for selskaber for indkomståret 2024. |
RedmarkSkattestyrelsen offentliggør de automatiske årsopgørelser for 2024 i marts, men husk, at du har pligt til selv at oplyse om indkomster, aktiver og forhold i øvrigt, som påvirker din danske skat. |
RedmarkÅrsopgørelsen for 2024 frigives den 24. marts Skattestyrelsen har netop offentliggjort, at de den 24. marts 2024 åbner for adgangen til årsopgørelsen for indkomståret 2024. Frigivelsen af årsopgørelsen er en vigtig begivenhed for mange danskere, da det giver mulighed for at se, om der er betalt for meget eller for lidt i skat i løbet af året, samt rette i oplysninger om […] |
Revisorgruppen DanmarkUlovlige kapitalejerlån er fortid – eller er de nu også det? Selvom selskabslovens særlige regler om kapitalejerlån er blevet ophævet fra 1. januar 2025, betyder det ikke, at alle begrænsninger er væk. Selskabets ledelse har fortsat et ansvar for at sikre forsvarlig virksomhed, og ulovlige hævninger kan stadig føre til både tilbagebetalingspligt og beskatning. Læs med og bliv klogere på faldgruberne og de gældende regler. |
Revisorgruppen DanmarkGrønt håndværkerfradrag og større servicefradrag Folketinget har vedtaget at forbedre reglerne i den såkaldte BoligJobordning. Fra og med den 1. januar 2025 kan lønudgifter til grøn istandsættelse fratrækkes, og servicefradraget er forhøjet mv. |
Revisorgruppen DanmarkUnge under 18 år skal ikke betale AM-bidrag Folketinget ønsker flere unge mennesker ud på arbejdsmarkedet, typisk i et fritidsjob. Uanset om der er tale om fuldtids- eller deltidsbeskæftigelse, skal unge under 18 år ikke betale AM-bidrag af løn mv. |
Revisorgruppen DanmarkGunstigere regler for generationsskifte Skatteministeren har fremsat det længe ventede lovforslag, der alt andet lige vil gøre det nemmere for forældre at generationsskifte en virksomhed til børn mfl. Det foreslås at nedsætte bo- og gaveafgiften fra 15 % til 10 %, pengetankreglen ikke skal omfatte aktiv udlejning af fast ejendom, og at der indføres et retskrav på skematisk værdiansættelse. Og så skal gaver til søskende være afgiftspligtige i stedet for skattepligtige. |
Spørger havde solgt sin koncern til en kapitalfond 6 år før 20xx og investeret i kapitalfonden ved at tegne kapitalandele i et selskab, der indgik i kapitalfondsinvesteringen. Spørger ønskede at få svar på om Spørger (Spørgers aktionærer) er skattepligtig af merafkast efter ligningslovens § 16 I om beskatning af kapitalfondspartnere.
Spørger og kapitalfonden har indgået en ejeraftale, der regulerer Spørgers investering ved tegning af kapitalandele, ledelsesmæssige forhold i selskaberne omfattet af kapitalfondsinvesteringen og fordeling af afkast ved salg af kapitalfondsinvesteringen. En direktør i et af selskaberne omfattet af kapitalfondsinvesteringen tegnede via sit selskab også kapitalandele, jf. ejeraftalen.
Spørger og direktøren deltog i ledelsen af selskaberne omfattet af kapitalfondsinvesteringen både før og efter kapitalfondsinvesteringen. Spørger, direktøren og kapitalfonden solgte i 20xx deres kapitalandele. Spørger og direktøren fik ved salget i 20xx som følge af ejeraftalen en større andel af investeringens resultat end deres forholdsmæssige andel af deltagerkapitalen tilsagde.
Skatterådet anså ikke et vendor loan fra Spørger til kapitalfonden for deltagerkapital i relation til ligningslovens § 16 I mht. opgørelse af merafkast, idet vendor loanet ansås for Spørgers tilgodehavende fra salg til kapitalfonden. Vendor loanet var ikke omfattet af ejeraftalen. Skatterådet anså Spørger for at have en fortrinsstilling i kapitalfondsinvesteringen og kapitalfondens investering som sket med henblik på deltagelse i ledelsen og driften af de købte selskaber, idet der var indgået en aftale om ledelsen af de pågældende selskaber i ejeraftalen. Skatterådet anså Spørgers investering for sket i overensstemmelse med aftalegrundlaget for kapitalfondsinvesteringen, og tillagde det ikke betydning, at Spørger, som oplyst, ikke havde kendskab til aftalegrundlaget for kapitalfondsinvesteringen. Skatterådet anså merafkast for skattepligtigt, jf. ligningslovens § 16 I.
Skatterådet kan derfor ikke bekræfte, at "K" (Spørgers hovedaktionær) ikke skal beskattes af merafkast, jf. ligningslovens § 16 I.
Spørger deltog i en kapitalfondsinvestering og havde 6 år før 20xx tegnet kapitalandele i et selskab omfattet af kapitalfondsinvesteringen. Spørger ønskede at få svar på om "J" (Spørgers hovedaktionær) var skattepligtig af merafkast efter ligningslovens § 16 I om beskatning af kapitalfondspartnere.
Spørger og kapitalfonden havde indgået en ejeraftale, der regulerede Spørgers investering ved tegning af kapitalandele, ledelsesmæssige forhold i selskaberne omfattet af kapitalfondsinvesteringen og fordeling af afkast ved salg af kapitalfondsinvesteringen. Den oprindelige ejer af selskaberne omfattet af kapitalfondsinvesteringen havde også investeret ved at tegne kapitalandele ifølge ejeraftalen. Spørger og den oprindelige ejer deltog i ledelsen af selskaberne omfattet af kapitalfondsinvesteringen både før og efter kapitalfondsinvesteringen. Spørger, den oprindelige ejer og kapitalfonden solgte i 20xx deres kapitalandele. Spørger og den oprindelige ejer fik ved salget i 20xx som følge af ejeraftalen en større andel af investeringens resultat end deres forholdsmæssige andel af deltagerkapitalen tilsagde.
Skatterådet anså ikke et vendor loan fra den oprindelige ejer til kapitalfonden for deltagerkapital i relation til ligningslovens § 16 I mht. opgørelse af merafkast, idet vendor loanet ansås for den oprindelige ejers tilgodehavende fra salg til kapitalfonden. Vendor loanet var ikke omfattet af ejeraftalen. Skatterådet anså Spørger og den oprindelige ejer for at have en fortrinsstilling i kapitalfondsinvesteringen og kapitalfondens investering som sket med henblik på deltagelse i ledelsen og driften af de købte selskaber, idet der var indgået en aftale om ledelsen af de pågældende selskaber i ejeraftalen. Skatterådet anså Spørgers investering for sket i overensstemmelse med aftalegrundlaget for kapitalfondsinvesteringen, og det tillagde ikke betydning, at Spørger, som oplyst, ikke havde kendskab til aftalegrundlaget for kapitalfondsinvesteringen. Skatterådet anså merafkastet for skattepligtigt, jf. ligningslovens § 16 I.
Skatterådet kunne derfor ikke bekræfte, at J (Spørgers hovedaktionær) ikke skulle beskattes af merafkast, jf. ligningslovens § 16 I.
Det ønskedes bekræftet, at spørger i licensbetalinger, som blev forventet modtaget af spørgers datterselskab i 2024, kunne fradrage afskrivninger på de immaterielle aktiver baseret på de immaterielle aktivers handelsværdi den 1. januar 2022 ved opgørelsen af CFC-indkomsten i datterselskabet i overensstemmelse med de to betingelser for anvendelse af overgangsreglerne i § 3, stk. 3 i lov nr. 1180 af 08/06/2021 om ændring af selskabsskatteloven og fondsbeskatningsloven. (Implementering af skatteundgåelsesdirektivets minimumskrav til medlemsstaternes CFC-regler).
Det var Skatterådets opfattelse, at betingelserne for anvendelse af overgangsreglerne var opfyldt, hvorfor afskrivninger på det opskrevne grundlag, skulle påbegyndes fra og med indkomståret 2022, som udgangspunkt med 1/7 årligt, men hvor afskrivningerne dog maksimalt kunne udgøre indkomsten fra samme aktiv i det enkelte indkomstår, hvor afskrivningerne skulle fremføres i det omfang de ikke kunne rummes i indkomsten, og hvor afskrivningerne herefter skulle foretages i førstkommende indkomstår, hvor de kunne rummes indenfor indkomsten fra det immaterielle aktiv.
Sagen vedrørte værdiansættelse af en ejendom. I forbindelse med udarbejdelse af sagens skønstema, var der uenighed mellem parterne om udfærdigelsen af rubrik 8, og begge parter protesterede mod enkelte af modpartens spørgsmål.
I rekvirentens udkast til skønstema var teksten i rubrik 8 i overvejende grad en gengivelse af rekvirentens klage til Skatteankestyrelsen i forbindelse med rekvirentens klage over sin skattesag, og fyldte 16 sider.
Skattestyrelsen protesterede mod rekvirentens udfærdigelse af rubrik 8, under henvisning til Domstolsstyrelsens vejledning til "Blanket til brug for syn og skøn", hvoraf det det fremgår vedrørende rubrik 8, at "Rekvirenten skal kort beskrive, hvad dette syn og skøn drejer sig om.".
Skattestyrelsen fandt, at rekvirentens tekst i udkast til skønstemaets rubrik 8, ikke var neutral, var af procederende karakter, indeholdt spørgsmål til skønsmanden om parternes opfattelse af sagens faktiske forhold, og fremstillede bestridte forhold som faktiske forhold. Det var derfor Skattestyrelsens påstand, at teksten i rubrik 8 i rekvirentens udkast til skønstema, ikke var i overensstemmelse med Domstolsstyrelsens vejledning til "Blanket til brug for syn og skøn". Med udgangspunkt i rekvirentens rubrik 8, foreslog Skattestyrelsen en kortere formulering af rubrik 8 på et par enkelte linjer.
Rekvirenten bestred, at indholdet i rubrik 8 var procederende, ligesom det blev gjort gældende, at beskrivelsen af sagens faktiske forhold var fuldt ud neutral og objektiv. Rekvirenten fastholdt ligeledes spørgsmålet til om sagens faktiske forhold i rubrik 8.
Retten i Glostrup fandt, at det fremgår af vejledningen til "Blanket til brug for syn og skøn" om rubrik 8 "Den overordnede ramme for syn og skøn", at rekvirenten kort skal beskrive, hvad det ønskede syn og skøn drejer sig om.
Det er ikke meningen, at rubrik 8 skal indeholde en lang fremstilling af sagens forløb mv., således som det er tilfældet i den foreliggende anmodning om syn og skøn. Disse oplysninger skal fremgå af det materiale, som skønsmanden får adgang til at gøre sig bekendt med.
Som det er anført i den foreliggende anmodning om syn og skøn, er "Formålet med nærværende skønsforretning er at fastslå værdien af ejendommen beliggende (adresse udeladt) og anparterne i (selskabsnavn udeladt) på overdragelsestidspunktet den (dato udeladt)." Dette er fuldt ud tilstrækkeligt til at beskrive den overordnede ramme. Den øvrige tekst i rubrik 8 er overflødig og skal derfor udgå.
På nær et af Skattestyrelsens spørgsmål, tillod retten alle parternes stillede spørgsmål.
Retten fandt, at ejeren af et selskab registreret i Y1-land ikke var berettiget til at klage over Skattestyrelsens afgørelse truffet over for selskabet, da ejeren ikke havde en væsentlig, direkte og individuel interesse i afgørelsen efter skatteforvaltningslovens § 35 a, stk. 2.
Skatteministeriet blev derfor frifundet.
Sagen angik, hvorvidt appellanten var skattepligtig af en række indsætninger på sin bankkonto i indkomstårene 2018 og 2019.
For hovedparten af indsætningerne havde appellanten fremlagt gældsbreve. Landsretten fandt, at appellanten ikke havde godtgjort, at der eksisterede eller havde eksisteret reelle gældsforhold. Landsretten udtalte herved, at de fremlagte gældsbreve først var fremlagt under sagens behandling for skatteankenævnet, og efter at Skattestyrelsen den 2. februar 2021 havde opfordret appellanten til at fremlægge gældsbreve. Videre henviste landsretten til, at der ikke forelå skriftlig korrespondance eller andet skriftligt materiale, som kunne underbygge de hævdede gældsforhold. Videre henviste landsretten til vilkårene i de fremlagte gældsbreve, størrelsen af det samlede beløb og antallet af overførsler. Endelig anførte landsretten, at en af appellanten fremlagt afdragsaftale vedrørende hovedparten af indsætningerne, som var indgået efter skattesagens opstart, ikke kunne føre til en anden vurdering.
Landsretten fandt heller ikke for så vidt angår de øvrige indsætninger, at appellanten havde godtgjort, at der var tale om allerede beskattede midler.
På den baggrund stadfæstede landsretten byrettens dom, hvorved Skatteministeriet blev frifundet.
En skattepligtig havde i indkomstårene 2013-2015 haft kontoindsætninger fra afståelser af bitcoins og en enkeltstående kontoindsætning på 123.000 kr. Desuden havde han haft ikke-selvangivne indtægter fra udlejningsvirksomhed, og skattemyndighederne havde derfor foretaget en skønsmæssig ansættelse af overskuddet fra udlejningsvirksomhed.
Retten lagde til grund, at den skattepligtige havde erhvervet sine bitcoins ved mining og henviste til, at den skattepligtige ikke havde godtgjort, hvornår og på hvilken måde han i øvrigt skulle have erhvervet sine bitcoins. Retten lagde herved vægt på, at der ikke var fremlagt sædvanlig skatteretlig dokumentation for erhvervelsen, ligesom retten lagde vægt på den skattepligtiges oprindelige forklaring til SKAT. Den afgivne partsforklaring og den afgivne vidneforklaring kunne ikke føre til en anden vurdering.
Retten fandt efter en samlet vurdering af oplysningerne omkring den skattepligtiges mining af bitcoins, at denne aktivitet skulle anses som ikke-erhvervsmæssig hobbyvirksomhed, og at fortjenesten ved salg af disse bitcoins var en del af den skattepligtige indkomst efter statsskattelovens § 4, litra a.
Der var ikke grundlag for at tilsidesætte skattemyndighedernes ansættelse af anskaffelsessummen, idet den skattepligtige ikke havde oplyst eller dokumenteret nærmere om sådanne udgifter. Der var heller ikke grundlag for den skattepligtiges indsigelse om, at beskatning af fortjenesten ved salg af bitcoins er udtryk for en ændring af en fast administrativ praksis.
For så vidt angår indsætningen på 123.000 kr. udtalte retten, at bevisbyrden for, at der ikke var tale om skattepligtig indkomst, påhvilede den skattepligtige. Retten fandt, at det ikke var bevist, at der - som anført af den skattepligtige - var tale om en genindsætning af allerede beskattede midler, og at indsætningen derfor var skattepligtig, jf. statsskattelovens § 4, litra a.
For så vidt angår udlejningsvirksomheden udtalte retten, at det var ubestridt, at den skattepligtige ikke selvangav fyldestgørende for indkomstårene 2014 og 2015, og at SKAT derfor var berettiget til at foretage en skønsmæssig ansættelse af den skattepligtiges indkomst, jf. den dagældende skattekontrollovs § 5, stk. 3. Det var herefter den skattepligtiges bevisbyrde, at de skønsmæssige ansættelser var åbenbart urimelige eller hvilede på et forkert grundlag. Efter en samlet vurdering af oplysningerne vedrørende indkomster fra udlejning af ejendomme fandt retten det ikke godtgjort, at der var grundlag for at tilsidesætte skattemyndighedernes skønsmæssige ansættelser af den skattepligtiges indkomst ved udlejning for indkomstårene 2014 og 2015.
Skatteministeriet blev herefter frifundet.
Journalnr: 21/0006857
Arbejdsudlejeskat, A-skat og AM-bidrag
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets hæftelse for ikke indeholdt arbejdsudlejeskat, A-skat og AM-bidrag. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 12-12-2024
Journalnr: 22/0099002
A-skat og AM-bidrag
Klagen vedrører opkrævning af A-skat og AM-bidrag. Landsskatteretten forhøjer beløbene yderligere.
Afsagt: 20-12-2024
Journalnr: 23/0095153
A-skat og AM-bidrag
Klagen vedrører efterbetaling af indeholdelsespligtig A-skat og AM-bidrag. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 10-12-2024
Journalnr: 22/0092114
A-skat og AM-bidrag
Klagen vedrører efterbetaling af indeholdelsespligtig A-skat og AM-bidrag. Landsskatteretten forhøjer beløbene yderligere.
Afsagt: 07-12-2024
Journalnr: 23/0026880
Ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ekstraordinært har genoptaget klagerens skatteansættelse for indkomstårene 2016, 2017 og 2018 og beskattet indsætninger på bankkonto. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 06-12-2024
Journalnr: 21/0113081
Ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelserne
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har givet afslag på anmodning om ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2013-2016. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 02-12-2024
Journalnr: 20/0070534
Forhøjelse af overskud af virksomhed
Klagen vedrører forhøjelse af overskud af virksomhed vedrørende fradrag for udokumenterede udgifter og for udgifter til underleverandør. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 07-12-2024
Journalnr: 24/0011470
Fradrag for udgifter til yderligere løn
Klagen vedrører ansat yderligere fradrag for udgifter til løn. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 03-12-2024
Journalnr: 18/0024188
Gaveafgift
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet gaveafgiften ved overdragelse af aktier til klagerens to børn. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 16-12-2024
Journalnr: 23/0062071
Handel med kryptovaluta
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har opgjort klagerens skattepligtige fortjeneste ved salg af kryptovaluta jf. statsskattelovens § 5, stk. 1, litra a, og for modtagelse af airdrops efter statsskattelovens § 4, stk. 1, litra a., samt forhøjet klagerens kapitalindkomst i form af nettoindkomst ved handel med ikke-aktiebaserede finansielle kontrakter, jf. kursgevinstlovens § 29, stk. 1. Landsskatteretten nedsætter klagerens indkomst vedrørende airdrops og stadfæster i øvrigt Skattestyrelsens afgørelse.
Afsagt: 11-12-2024
Journalnr: 22/0053979
Handel med kryptovaluta
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har ændret klagerens personlige indkomst med fortjeneste og tab ved salg af kryptovaluta med spekulationshensigt som er skattepligtig i henhold til statsskattelovens § 5, stk. 1, litra a. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 10-12-2024
Journalnr: 24/0037465
Maskeret udlodning
Klagen vedrører maskeret udlodning af indkøb, der ikke er faktureret til selskabet og fiktive fakturaer. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 05-12-2024
Journalnr: 21/0008049
Omgørelse
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har givet afslag på anmodning om omgørelse af privatretlige dispositioner. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 23-12-2024
Journalnr: 20/0077053
Skattepligt til Danmark
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har anset klageren for at være fuldt skattepligtig og skattemæssigt hjemmehørende i Danmark fra den 1. april 2016. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 18-12-2024
Journalnr: 24/0001243
Skønsmæssig ansættelse af indkomst
Klagen vedrører skønsmæssig ansættelse af indkomst. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen delvist.
Afsagt: 10-12-2024
Journalnr: 23/0070859
Skønsmæssig ansættelse af overskud af virksomhed og anden personlig indkomst
Klagen vedrører skønsmæssig ansættelse af overskud af virksomhed og anden personlig indkomst. Landsskatteretten forhøjer overskuddet af virksomhed yderligere.
Afsagt: 18-12-2024
Journalnr: 21/0078052
Sædvanlig bopæl
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har truffet afgørelse om, at klageren i det omhandlede indkomstår ikke er berettiget til fradrag for befordring mellem klagerens arbejdsplads i Danmark og bopæl i Polen, da klageren anses for at have sædvanlig bopæl i Danmark. Skattestyrelsen har i stedet godkendt fradrag for befordring i Danmark. Landsskatteretten finder, at klageren i indkomståret har sædvanlig bopæl i Polen og at klageren er berettiget til fradrag for befordring mellem sin arbejdsplads i Danmark og bopæl i Polen. Den beløbsmæssige opgørelse af befordringsfradraget hjemviser Landsskatteretten til Skattestyrelsen.
Afsagt: 03-12-2024
Journalnr: 23/0016105
Værdi af fri bil
Klagen vedrører værdi af fri bil. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 19-11-2024
Journalnr: 24/0016595
Yderligere løn
Klagen vedrører yderligere fradrag for udgifter til løn. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 03-12-2024
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 13-02-2025 indstilling i C-685/23 Corner and Border
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - kapitaltilførselsafgifter - udstedelse af obligationer - sikkerhedsaftale - stempelafgift - rækkevidde af begrebet »forbunden formalitet« - begrebet »rettigheder«
Den 20-03-2025 indstilling i C-524/23 Kommissionen mod Belgique (Directive 2016/1164 – Double imposition)
Fiskale bestemmelser
Om Kongeriget Belgien har tilsidesat sine forpligtelser i medfør af Rådets direktiv (EU) 2016/1164 af 12. juli 2016 om regler til bekæmpelse af metoder til skatteundgåelse, der direkte indvirker på det indre markeds funktion, idet det ikke har foretaget en korrekt gennemførelse af direktivets artikel 8, stk. 7.
Answer for question E-001604/24
Bekendtgørelse om en kort frist for skatteansættelse af personer med enkle økonomiske forhold, BEK nr 49 af 24/01/2025. Udstedt af Skatteministeriet
Forslag til lov om ændring af ligningsloven og boafgiftsloven ( Udmøntning af skatteinitiativerne i regeringens landdistriksudspil og regeringens udspil om familier i alle regnbuens farver)
Oprettelsesdato: 28-01-2025
Høringsfrist: 25-02-2025
Forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og pensionsafkastbeskatningsloven
Oprettelsesdato: 31-01-2025
Høringsfrist: 27-02-2025
L 117 B Forslag til lov om ændring af arbejdsmarkedsbidragsloven og forskellige andre love. (Unges fritagelse for arbejdsmarkedsbidrag m.v.).
Vedtaget den 30. januar 2025
Bilag 2 | Svar på udvalgsspørgsmål på alm. del vedrørende beskatning af familieejede virksomheder |
Bilag 3 | Materiale anvendt under den tekniske gennemgang af lovforslaget den 30. januar 2025 |
Bilag 4 |
Bilag 5 | Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
Bilag 125 |
Bilag 126 |
Bilag 127 | Notat om fordeling og incitamenter 2024, fra de økonomiske konsulenter |
Bilag 128 |
Bilag 129 |
Bilag 130 |
Spm. 115 |
Spm. 121 |
Spm. 122 |
Spm. 123 |
Spm. 124 |
Spm. 125 |
Spm. 128 |
Spm. 134 |
Spm. 135 |
Spm. 136 |
Spm. 137 |
Spm. 138 |
Spm. 139 |
Spm. 140 |
Spm. 141 |
Spm. 142 |
Spm. 143 |
Spm. 144 |
Spm. 145 |
Spm. 184 |
Spm. 185 |
Spm. 186 |
Spm. 187 |
Spm. 188 |
Spm. 189 |
Spm. 190 |
Spm. 191 |
Spm. 193 |
Spm. 194 |
Spm. 195 |
Spm. 196 |
Spm. S 584 | Om, at de fysiske banker fortsat har monopol på oprettelse af børneopsparinger. |
Spm. S 589 | Om initiativer for at undgå snyd med offentlige ydelser blandt indvandrere. |