SkatteMail 2025, uge 05

Kære læser !

Hermed den sidste uges nyheder fra SkatteMail.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586

 

Indhold

Artikler og interessante links
Bedre muligheder for generationsskifte – lovforslag er nu endeligt fremsat
Bedre muligheder for generationsskifte – lovforslag er nu endeligt fremsat
Skat og forældrelejligheder
Skat ved sommerhusudlejning
Ophørspension
Skat ved skilsmisse
30 %-ordningen - en pensionsordning for selvstændige
Indbetaling af acontoskat for selskaber den 3. februar 2025
Bliv digital nomade og bliv skattefri
Generationsskifte: Godt nyt til ejere af udlejningsejendomme
Nyhedsbrev: Generationsskifte Omstrukturering - januar 2025
Højesteretsdom om den forlængede ligningsfrist
Ændret beskatning af fri bil fra 1. januar 2025
Kapitalfonde og kapitalfondsejede selskaber: Vær opmærksom på carried interest beskatning i MIP-programmer
Tjekliste til skatteopgørelsen 2024 for selskaber
HUSK at selvangive for 2024!
Årsopgørelsen for 2024 frigives den 24. marts
Ulovlige kapitalejerlån er fortid – eller er de nu også det?
Grønt håndværkerfradrag og større servicefradrag
Unge under 18 år skal ikke betale AM-bidrag
Gunstigere regler for generationsskifte

Bindende svar
Tegning af kapitalandele omfattet af ligningslovens § 16 I
Tegning af kapitalandele anset for deltagelse i en kapitalfond - ligningslovens § 16 I
Handelsværdi af immaterielle aktiver, overgangsregel, CFC-beskatning

Kendelser
Formulering af skønstemaets rubrik 8 i henhold til Domstolsstyrelsens vejledning

Domme
Klageberettigelse - Panama Papers
Skattepligt af indsætninger på bankkonto
Bitcoins - mining - dokumentation - erhvervelsesmåde - kontoindsætning - udlejningsvirksomhed

Nyt fra domstol.dk

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste

Nyt fra EU

Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Høringsportalen

Nyt fra Folketinget
Vedtagne lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

Bachmann/Partners

Bedre muligheder for generationsskifte – lovforslag er nu endeligt fremsat

Tilbage i juni lancerede regeringen udspillet ”Et stærkere erhvervsliv”, som indeholdt en række tiltag for at forbedre mulighederne for generationsskifte af familieejede danske erhvervsvirksomheder. Flere af disse tiltag i udspillet har [...]

Bachmann/Partners

Bedre muligheder for generationsskifte – lovforslag er nu endeligt fremsat

Tilbage i juni lancerede regeringen udspillet ”Et stærkere erhvervsliv”, som indeholdt en række tiltag for at forbedre mulighederne for generationsskifte af familieejede danske erhvervsvirksomheder. Flere af disse tiltag i udspillet har [...]

BDO

Skat og forældrelejligheder

Hvert år omkring studiestart er der mangel på boliger til unge studerende.

BDO

Skat ved sommerhusudlejning

Der findes ca. 200.000 sommerhuse i Danmark, og en meget stor del af dem anvendes til udlejning. En del udlejes i rigtig mange uger. Andre kun i få. Nogle udlejes af ejeren selv. Andre gennem et udlejningsfirma.

BDO

Ophørspension

En ophørspension er en særlig pensionsordning for virksomhedsejere. Såvel selvstændige som hovedaktionærer.

BDO

Skat ved skilsmisse

Som personer er vi selvstændigt skattepligtige, og hver især beskattes vi af vores indkomst og formue. Alligevel er der særregler for gifte personer, ligesom der gælder særlige regler, når et ægteskab opløses ved separation eller skilsmisse.

BDO

30 %-ordningen - en pensionsordning for selvstændige

Mange selvstændige sparer op i deres virksomhed. Det sker ved, at de hæver mindre end de tjener og derved lader en del af overskuddet forblive indestående i virksomheden.

BDO

Indbetaling af acontoskat for selskaber den 3. februar 2025

Selskaber med udsigt til restskat for indkomståret 2024 bør overveje at foretage frivillig indbetaling til hel eller delvis dækning af restskatten allerede nu fremfor at vente til november. Herved kan der nemlig ofte opnås en rentegevinst.

BDO

Bliv digital nomade og bliv skattefri

Ny afgørelse viser, at du kan slippe fuldstændig for dansk skat, hvis du flytter til udlandet. Det gælder også, selvom du beholder dit arbejde hos en dansk virksomhed, og fortsat får lønnen indsat på en dansk bankkonto.

BDO

Generationsskifte: Godt nyt til ejere af udlejningsejendomme

Skatteministeriet har tydeliggjort, at outsourcing af administrationen af udlejningsejendomme ikke i sig selv er til hinder for, at sådanne kan generationsskiftes uden beskatning hos sælgeren.

Bech-Bruun

Nyhedsbrev: Generationsskifte Omstrukturering - januar 2025

Nyhedsbrev: Generationsskifte Omstrukturering - december 2024

Kammeradvokaten

Højesteretsdom om den forlængede ligningsfrist

Højesteret har givet Skatteministeriet medhold i, at den forlængede ligningsfrist også gælder i tilfælde, hvor der (alene) foretages beregningsmæssige ændringer i lempelsesansættelser relateret til kontrollerede transaktioner.

PwC

Ændret beskatning af fri bil fra 1. januar 2025

Beskatning af fri bil til rådighed er ændret fra den 1. januar 2025.

PwC

Kapitalfonde og kapitalfondsejede selskaber: Vær opmærksom på carried interest beskatning i MIP-programmer

To nye afgørelser understreger vigtigheden af korrekt skattemæssig behandling af merafkast (carried interest) i forbindelse med investeringer foretaget via kapitalfonde.

PwC

Tjekliste til skatteopgørelsen 2024 for selskaber

I lighed med tidligere år har vi udarbejdet en tjekliste til selvangivelsen for selskaber for indkomståret 2024.

Redmark

HUSK at selvangive for 2024!

Skattestyrelsen offentliggør de automatiske årsopgørelser for 2024 i marts, men husk, at du har pligt til selv at oplyse om indkomster, aktiver og forhold i øvrigt, som påvirker din danske skat.

Redmark

Årsopgørelsen for 2024 frigives den 24. marts

Skattestyrelsen har netop offentliggjort, at de den 24. marts 2024 åbner for adgangen til årsopgørelsen for indkomståret 2024. Frigivelsen af årsopgørelsen er en vigtig begivenhed for mange danskere, da det giver mulighed for at se, om der er betalt for meget eller for lidt i skat i løbet af året, samt rette i oplysninger om […]

Revisorgruppen Danmark

Ulovlige kapitalejerlån er fortid – eller er de nu også det?

Selvom selskabslovens særlige regler om kapitalejerlån er blevet ophævet fra 1. januar 2025, betyder det ikke, at alle begrænsninger er væk. Selskabets ledelse har fortsat et ansvar for at sikre forsvarlig virksomhed, og ulovlige hævninger kan stadig føre til både tilbagebetalingspligt og beskatning. Læs med og bliv klogere på faldgruberne og de gældende regler.

Revisorgruppen Danmark

Grønt håndværkerfradrag og større servicefradrag

Folketinget har vedtaget at forbedre reglerne i den såkaldte BoligJobordning. Fra og med den 1. januar 2025 kan lønudgifter til grøn istandsættelse fratrækkes, og servicefradraget er forhøjet mv.

Revisorgruppen Danmark

Unge under 18 år skal ikke betale AM-bidrag

Folketinget ønsker flere unge mennesker ud på arbejdsmarkedet, typisk i et fritidsjob. Uanset om der er tale om fuldtids- eller deltidsbeskæftigelse, skal unge under 18 år ikke betale AM-bidrag af løn mv.

Revisorgruppen Danmark

Gunstigere regler for generationsskifte

Skatteministeren har fremsat det længe ventede lovforslag, der alt andet lige vil gøre det nemmere for forældre at generationsskifte en virksomhed til børn mfl. Det foreslås at nedsætte bo- og gaveafgiften fra 15 % til 10 %, pengetankreglen ikke skal omfatte aktiv udlejning af fast ejendom, og at der indføres et retskrav på skematisk værdiansættelse. Og så skal gaver til søskende være afgiftspligtige i stedet for skattepligtige.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Bindende svar: Tegning af kapitalandele omfattet af ligningslovens § 16 I

SKM2025.47.SR

Spørger havde solgt sin koncern til en kapitalfond 6 år før 20xx og investeret i kapitalfonden ved at tegne kapitalandele i et selskab, der indgik i kapitalfondsinvesteringen. Spørger ønskede at få svar på om Spørger (Spørgers aktionærer) er skattepligtig af merafkast efter ligningslovens § 16 I om beskatning af kapitalfondspartnere.

Spørger og kapitalfonden har indgået en ejeraftale, der regulerer Spørgers investering ved tegning af kapitalandele, ledelsesmæssige forhold i selskaberne omfattet af kapitalfondsinvesteringen og fordeling af afkast ved salg af kapitalfondsinvesteringen. En direktør i et af selskaberne omfattet af kapitalfondsinvesteringen tegnede via sit selskab også kapitalandele, jf. ejeraftalen.

Spørger og direktøren deltog i ledelsen af selskaberne omfattet af kapitalfondsinvesteringen både før og efter kapitalfondsinvesteringen. Spørger, direktøren og kapitalfonden solgte i 20xx deres kapitalandele. Spørger og direktøren fik ved salget i 20xx som følge af ejeraftalen en større andel af investeringens resultat end deres forholdsmæssige andel af deltagerkapitalen tilsagde.

Skatterådet anså ikke et vendor loan fra Spørger til kapitalfonden for deltagerkapital i relation til ligningslovens § 16 I mht. opgørelse af merafkast, idet vendor loanet ansås for Spørgers tilgodehavende fra salg til kapitalfonden. Vendor loanet var ikke omfattet af ejeraftalen. Skatterådet anså Spørger for at have en fortrinsstilling i kapitalfondsinvesteringen og kapitalfondens investering som sket med henblik på deltagelse i ledelsen og driften af de købte selskaber, idet der var indgået en aftale om ledelsen af de pågældende selskaber i ejeraftalen. Skatterådet anså Spørgers investering for sket i overensstemmelse med aftalegrundlaget for kapitalfondsinvesteringen, og tillagde det ikke betydning, at Spørger, som oplyst, ikke havde kendskab til aftalegrundlaget for kapitalfondsinvesteringen. Skatterådet anså merafkast for skattepligtigt, jf. ligningslovens § 16 I.

Skatterådet kan derfor ikke bekræfte, at "K" (Spørgers hovedaktionær) ikke skal beskattes af merafkast, jf. ligningslovens § 16 I.

 

Bindende svar: Tegning af kapitalandele anset for deltagelse i en kapitalfond - ligningslovens § 16 I

SKM2025.46.SR

Spørger deltog i en kapitalfondsinvestering og havde 6 år før 20xx tegnet kapitalandele i et selskab omfattet af kapitalfondsinvesteringen. Spørger ønskede at få svar på om "J" (Spørgers hovedaktionær) var skattepligtig af merafkast efter ligningslovens § 16 I om beskatning af kapitalfondspartnere.

Spørger og kapitalfonden havde indgået en ejeraftale, der regulerede Spørgers investering ved tegning af kapitalandele, ledelsesmæssige forhold i selskaberne omfattet af kapitalfondsinvesteringen og fordeling af afkast ved salg af kapitalfondsinvesteringen. Den oprindelige ejer af selskaberne omfattet af kapitalfondsinvesteringen havde også investeret ved at tegne kapitalandele ifølge ejeraftalen. Spørger og den oprindelige ejer deltog i ledelsen af selskaberne omfattet af kapitalfondsinvesteringen både før og efter kapitalfondsinvesteringen. Spørger, den oprindelige ejer og kapitalfonden solgte i 20xx deres kapitalandele. Spørger og den oprindelige ejer fik ved salget i 20xx som følge af ejeraftalen en større andel af investeringens resultat end deres forholdsmæssige andel af deltagerkapitalen tilsagde.

Skatterådet anså ikke et vendor loan fra den oprindelige ejer til kapitalfonden for deltagerkapital i relation til ligningslovens § 16 I mht. opgørelse af merafkast, idet vendor loanet ansås for den oprindelige ejers tilgodehavende fra salg til kapitalfonden. Vendor loanet var ikke omfattet af ejeraftalen. Skatterådet anså Spørger og den oprindelige ejer for at have en fortrinsstilling i kapitalfondsinvesteringen og kapitalfondens investering som sket med henblik på deltagelse i ledelsen og driften af de købte selskaber, idet der var indgået en aftale om ledelsen af de pågældende selskaber i ejeraftalen. Skatterådet anså Spørgers investering for sket i overensstemmelse med aftalegrundlaget for kapitalfondsinvesteringen, og det tillagde ikke betydning, at Spørger, som oplyst, ikke havde kendskab til aftalegrundlaget for kapitalfondsinvesteringen. Skatterådet anså merafkastet for skattepligtigt, jf. ligningslovens § 16 I.

Skatterådet kunne derfor ikke bekræfte, at J (Spørgers hovedaktionær) ikke skulle beskattes af merafkast, jf. ligningslovens § 16 I.

 

Bindende svar: Handelsværdi af immaterielle aktiver, overgangsregel, CFC-beskatning

SKM2025.45.SR

Det ønskedes bekræftet, at spørger i licensbetalinger, som blev forventet modtaget af spørgers datterselskab i 2024, kunne fradrage afskrivninger på de immaterielle aktiver baseret på de immaterielle aktivers handelsværdi den 1. januar 2022 ved opgørelsen af CFC-indkomsten i datterselskabet i overensstemmelse med de to betingelser for anvendelse af overgangsreglerne i § 3, stk. 3 i lov nr. 1180 af 08/06/2021 om ændring af selskabsskatteloven og fondsbeskatningsloven. (Implementering af skatteundgåelsesdirektivets minimumskrav til medlemsstaternes CFC-regler).

Det var Skatterådets opfattelse, at betingelserne for anvendelse af overgangsreglerne var opfyldt, hvorfor afskrivninger på det opskrevne grundlag, skulle påbegyndes fra og med indkomståret 2022, som udgangspunkt med 1/7 årligt, men hvor afskrivningerne dog maksimalt kunne udgøre indkomsten fra samme aktiv i det enkelte indkomstår, hvor afskrivningerne skulle fremføres i det omfang de ikke kunne rummes i indkomsten, og hvor afskrivningerne herefter skulle foretages i førstkommende indkomstår, hvor de kunne rummes indenfor indkomsten fra det immaterielle aktiv.

 

Kendelse: Formulering af skønstemaets rubrik 8 i henhold til Domstolsstyrelsens vejledning

SKM2025.50.BR

Sagen vedrørte værdiansættelse af en ejendom. I forbindelse med udarbejdelse af sagens skønstema, var der uenighed mellem parterne om udfærdigelsen af rubrik 8, og begge parter protesterede mod enkelte af modpartens spørgsmål.

I rekvirentens udkast til skønstema var teksten i rubrik 8 i overvejende grad en gengivelse af rekvirentens klage til Skatteankestyrelsen i forbindelse med rekvirentens klage over sin skattesag, og fyldte 16 sider.

Skattestyrelsen protesterede mod rekvirentens udfærdigelse af rubrik 8, under henvisning til Domstolsstyrelsens vejledning til "Blanket til brug for syn og skøn", hvoraf det det fremgår vedrørende rubrik 8, at "Rekvirenten skal kort beskrive, hvad dette syn og skøn drejer sig om.".

Skattestyrelsen fandt, at rekvirentens tekst i udkast til skønstemaets rubrik 8, ikke var neutral, var af procederende karakter, indeholdt spørgsmål til skønsmanden om parternes opfattelse af sagens faktiske forhold, og fremstillede bestridte forhold som faktiske forhold. Det var derfor Skattestyrelsens påstand, at teksten i rubrik 8 i rekvirentens udkast til skønstema, ikke var i overensstemmelse med Domstolsstyrelsens vejledning til "Blanket til brug for syn og skøn". Med udgangspunkt i rekvirentens rubrik 8, foreslog Skattestyrelsen en kortere formulering af rubrik 8 på et par enkelte linjer.

Rekvirenten bestred, at indholdet i rubrik 8 var procederende, ligesom det blev gjort gældende, at beskrivelsen af sagens faktiske forhold var fuldt ud neutral og objektiv. Rekvirenten fastholdt ligeledes spørgsmålet til om sagens faktiske forhold i rubrik 8.

Retten i Glostrup fandt, at det fremgår af vejledningen til "Blanket til brug for syn og skøn" om rubrik 8 "Den overordnede ramme for syn og skøn", at rekvirenten kort skal beskrive, hvad det ønskede syn og skøn drejer sig om.

Det er ikke meningen, at rubrik 8 skal indeholde en lang fremstilling af sagens forløb mv., således som det er tilfældet i den foreliggende anmodning om syn og skøn. Disse oplysninger skal fremgå af det materiale, som skønsmanden får adgang til at gøre sig bekendt med.

Som det er anført i den foreliggende anmodning om syn og skøn, er "Formålet med nærværende skønsforretning er at fastslå værdien af ejendommen beliggende (adresse udeladt) og anparterne i (selskabsnavn udeladt) på overdragelsestidspunktet den (dato udeladt)." Dette er fuldt ud tilstrækkeligt til at beskrive den overordnede ramme. Den øvrige tekst i rubrik 8 er overflødig og skal derfor udgå.

På nær et af Skattestyrelsens spørgsmål, tillod retten alle parternes stillede spørgsmål.

 

Dom: Klageberettigelse - Panama Papers

SKM2025.53.BR

Retten fandt, at ejeren af et selskab registreret i Y1-land ikke var berettiget til at klage over Skattestyrelsens afgørelse truffet over for selskabet, da ejeren ikke havde en væsentlig, direkte og individuel interesse i afgørelsen efter skatteforvaltningslovens § 35 a, stk. 2.

Skatteministeriet blev derfor frifundet.

 

Dom: Skattepligt af indsætninger på bankkonto

SKM2025.52.VLR

Sagen angik, hvorvidt appellanten var skattepligtig af en række indsætninger på sin bankkonto i indkomstårene 2018 og 2019.

For hovedparten af indsætningerne havde appellanten fremlagt gældsbreve. Landsretten fandt, at appellanten ikke havde godtgjort, at der eksisterede eller havde eksisteret reelle gældsforhold. Landsretten udtalte herved, at de fremlagte gældsbreve først var fremlagt under sagens behandling for skatteankenævnet, og efter at Skattestyrelsen den 2. februar 2021 havde opfordret appellanten til at fremlægge gældsbreve. Videre henviste landsretten til, at der ikke forelå skriftlig korrespondance eller andet skriftligt materiale, som kunne underbygge de hævdede gældsforhold. Videre henviste landsretten til vilkårene i de fremlagte gældsbreve, størrelsen af det samlede beløb og antallet af overførsler. Endelig anførte landsretten, at en af appellanten fremlagt afdragsaftale vedrørende hovedparten af indsætningerne, som var indgået efter skattesagens opstart, ikke kunne føre til en anden vurdering.

Landsretten fandt heller ikke for så vidt angår de øvrige indsætninger, at appellanten havde godtgjort, at der var tale om allerede beskattede midler.

På den baggrund stadfæstede landsretten byrettens dom, hvorved Skatteministeriet blev frifundet.

 

Dom: Bitcoins - mining - dokumentation - erhvervelsesmåde - kontoindsætning - udlejningsvirksomhed

SKM2025.49.BR

En skattepligtig havde i indkomstårene 2013-2015 haft kontoindsætninger fra afståelser af bitcoins og en enkeltstående kontoindsætning på 123.000 kr. Desuden havde han haft ikke-selvangivne indtægter fra udlejningsvirksomhed, og skattemyndighederne havde derfor foretaget en skønsmæssig ansættelse af overskuddet fra udlejningsvirksomhed.

Retten lagde til grund, at den skattepligtige havde erhvervet sine bitcoins ved mining og henviste til, at den skattepligtige ikke havde godtgjort, hvornår og på hvilken måde han i øvrigt skulle have erhvervet sine bitcoins. Retten lagde herved vægt på, at der ikke var fremlagt sædvanlig skatteretlig dokumentation for erhvervelsen, ligesom retten lagde vægt på den skattepligtiges oprindelige forklaring til SKAT. Den afgivne partsforklaring og den afgivne vidneforklaring kunne ikke føre til en anden vurdering.

Retten fandt efter en samlet vurdering af oplysningerne omkring den skattepligtiges mining af bitcoins, at denne aktivitet skulle anses som ikke-erhvervsmæssig hobbyvirksomhed, og at fortjenesten ved salg af disse bitcoins var en del af den skattepligtige indkomst efter statsskattelovens § 4, litra a.

Der var ikke grundlag for at tilsidesætte skattemyndighedernes ansættelse af anskaffelsessummen, idet den skattepligtige ikke havde oplyst eller dokumenteret nærmere om sådanne udgifter. Der var heller ikke grundlag for den skattepligtiges indsigelse om, at beskatning af fortjenesten ved salg af bitcoins er udtryk for en ændring af en fast administrativ praksis.

For så vidt angår indsætningen på 123.000 kr. udtalte retten, at bevisbyrden for, at der ikke var tale om skattepligtig indkomst, påhvilede den skattepligtige. Retten fandt, at det ikke var bevist, at der - som anført af den skattepligtige - var tale om en genindsætning af allerede beskattede midler, og at indsætningen derfor var skattepligtig, jf. statsskattelovens § 4, litra a.

For så vidt angår udlejningsvirksomheden udtalte retten, at det var ubestridt, at den skattepligtige ikke selvangav fyldestgørende for indkomstårene 2014 og 2015, og at SKAT derfor var berettiget til at foretage en skønsmæssig ansættelse af den skattepligtiges indkomst, jf. den dagældende skattekontrollovs § 5, stk. 3. Det var herefter den skattepligtiges bevisbyrde, at de skønsmæssige ansættelser var åbenbart urimelige eller hvilede på et forkert grundlag. Efter en samlet vurdering af oplysningerne vedrørende indkomster fra udlejning af ejendomme fandt retten det ikke godtgjort, at der var grundlag for at tilsidesætte skattemyndighedernes skønsmæssige ansættelser af den skattepligtiges indkomst ved udlejning for indkomstårene 2014 og 2015.

Skatteministeriet blev herefter frifundet.

 

Nyt fra Domsdatabasen

Retten i Herning
Sag om, hvorvidt værdiansættelsen i forbindelse med en ejendomsoverdragelse mellem nærtstående familiemedlemmer kunne fastsættes inden for +/- 15 % af seneste offentlige ejendomsvurdering i skatte-/afgiftsmæssige forstand


Østre Landsret
Sag om, hvorvidt LGT Holding Denmark ApS skal anerkende, at spørgsmålet om et bindende svar vedrørende den skattemæssige betydning af en påtænkt likvidation af LGT Holding Denmark ApS jf. ligningslovens § 16 A, stk. 3, nr. 1 i anmodningen af 29. maj 2018 skal besvares med ”Nej”

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 21/0006857
Arbejdsudlejeskat, A-skat og AM-bidrag
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet selskabets hæftelse for ikke indeholdt arbejdsudlejeskat, A-skat og AM-bidrag. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 12-12-2024

Journalnr: 22/0099002
A-skat og AM-bidrag
Klagen vedrører opkrævning af A-skat og AM-bidrag. Landsskatteretten forhøjer beløbene yderligere.
Afsagt: 20-12-2024

Journalnr: 23/0095153
A-skat og AM-bidrag
Klagen vedrører efterbetaling af indeholdelsespligtig A-skat og AM-bidrag. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 10-12-2024

Journalnr: 22/0092114
A-skat og AM-bidrag
Klagen vedrører efterbetaling af indeholdelsespligtig A-skat og AM-bidrag. Landsskatteretten forhøjer beløbene yderligere.
Afsagt: 07-12-2024

Journalnr: 23/0026880
Ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ekstraordinært har genoptaget klagerens skatteansættelse for indkomstårene 2016, 2017 og 2018 og beskattet indsætninger på bankkonto. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 06-12-2024

Journalnr: 21/0113081
Ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelserne
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har givet afslag på anmodning om ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2013-2016. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 02-12-2024

Journalnr: 20/0070534
Forhøjelse af overskud af virksomhed
Klagen vedrører forhøjelse af overskud af virksomhed vedrørende fradrag for udokumenterede udgifter og for udgifter til underleverandør. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 07-12-2024

Journalnr: 24/0011470
Fradrag for udgifter til yderligere løn
Klagen vedrører ansat yderligere fradrag for udgifter til løn. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 03-12-2024

Journalnr: 18/0024188
Gaveafgift
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet gaveafgiften ved overdragelse af aktier til klagerens to børn. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 16-12-2024

Journalnr: 23/0062071
Handel med kryptovaluta
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har opgjort klagerens skattepligtige fortjeneste ved salg af kryptovaluta jf. statsskattelovens § 5, stk. 1, litra a, og for modtagelse af airdrops efter statsskattelovens § 4, stk. 1, litra a., samt forhøjet klagerens kapitalindkomst i form af nettoindkomst ved handel med ikke-aktiebaserede finansielle kontrakter, jf. kursgevinstlovens § 29, stk. 1. Landsskatteretten nedsætter klagerens indkomst vedrørende airdrops og stadfæster i øvrigt Skattestyrelsens afgørelse.
Afsagt: 11-12-2024

Journalnr: 22/0053979
Handel med kryptovaluta
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har ændret klagerens personlige indkomst med fortjeneste og tab ved salg af kryptovaluta med spekulationshensigt som er skattepligtig i henhold til statsskattelovens § 5, stk. 1, litra a. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 10-12-2024

Journalnr: 24/0037465
Maskeret udlodning
Klagen vedrører maskeret udlodning af indkøb, der ikke er faktureret til selskabet og fiktive fakturaer. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 05-12-2024

Journalnr: 21/0008049
Omgørelse
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har givet afslag på anmodning om omgørelse af privatretlige dispositioner. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 23-12-2024

Journalnr: 20/0077053
Skattepligt til Danmark
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har anset klageren for at være fuldt skattepligtig og skattemæssigt hjemmehørende i Danmark fra den 1. april 2016. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 18-12-2024

Journalnr: 24/0001243
Skønsmæssig ansættelse af indkomst
Klagen vedrører skønsmæssig ansættelse af indkomst. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen delvist.
Afsagt: 10-12-2024

Journalnr: 23/0070859
Skønsmæssig ansættelse af overskud af virksomhed og anden personlig indkomst
Klagen vedrører skønsmæssig ansættelse af overskud af virksomhed og anden personlig indkomst. Landsskatteretten forhøjer overskuddet af virksomhed yderligere.
Afsagt: 18-12-2024

Journalnr: 21/0078052
Sædvanlig bopæl
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har truffet afgørelse om, at klageren i det omhandlede indkomstår ikke er berettiget til fradrag for befordring mellem klagerens arbejdsplads i Danmark og bopæl i Polen, da klageren anses for at have sædvanlig bopæl i Danmark. Skattestyrelsen har i stedet godkendt fradrag for befordring i Danmark. Landsskatteretten finder, at klageren i indkomståret har sædvanlig bopæl i Polen og at klageren er berettiget til fradrag for befordring mellem sin arbejdsplads i Danmark og bopæl i Polen. Den beløbsmæssige opgørelse af befordringsfradraget hjemviser Landsskatteretten til Skattestyrelsen.
Afsagt: 03-12-2024

Journalnr: 23/0016105
Værdi af fri bil
Klagen vedrører værdi af fri bil. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 19-11-2024

Journalnr: 24/0016595
Yderligere løn
Klagen vedrører yderligere fradrag for udgifter til løn. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 03-12-2024

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 03-02-2025 - 04-03-2025

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 13-02-2025 indstilling i C-685/23 Corner and Border
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - kapitaltilførselsafgifter - udstedelse af obligationer - sikkerhedsaftale - stempelafgift - rækkevidde af begrebet »forbunden formalitet« - begrebet »rettigheder«

Den 20-03-2025 indstilling i C-524/23 Kommissionen mod Belgique (Directive 2016/1164 – Double imposition)
Fiskale bestemmelser

Om Kongeriget Belgien har tilsidesat sine forpligtelser i medfør af Rådets direktiv (EU) 2016/1164 af 12. juli 2016 om regler til bekæmpelse af metoder til skatteundgåelse, der direkte indvirker på det indre markeds funktion, idet det ikke har foretaget en korrekt gennemførelse af direktivets artikel 8, stk. 7.

 

Nyt fra EU

Nyt fra Parlamentet

Answer for question E-001604/24

 

Nyt fra EUR_LEX

CELEX:32025L0050: Rådets direktiv (EU) 2025/50 af 10. december 2024 om hurtigere og sikrere lempelse af overskydende kildeskat

CELEX:52024AP0102: P9_TA(2024)0102 — Hurtigere og sikrere lempelse af overskydende kildeskat — Europa-Parlamentets lovgivningsmæssige beslutning af 28. februar 2024 om forslag til Rådets direktiv om hurtigere og sikrere lempelse af overskydende kildeskat (COM(2023)0324 – C9-0204/2023 – 2023/0187(CNS)) (Særlig lovgivningsprocedure – høring)

PI_COM:Ares(2024)9092074: Second Evaluation of Directive 2011/16/EU on Administrative cooperation in Direct taxation and its amendments

 

Lovtidende

Bekendtgørelse om en kort frist for skatteansættelse af personer med enkle økonomiske forhold, BEK nr 49 af 24/01/2025. Udstedt af Skatteministeriet

Høringsportalen

Forslag til lov om ændring af ligningsloven og boafgiftsloven ( Udmøntning af skatteinitiativerne i regeringens landdistriksudspil og regeringens udspil om familier i alle regnbuens farver)
Oprettelsesdato: 28-01-2025
Høringsfrist: 25-02-2025

Forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og pensionsafkastbeskatningsloven
Oprettelsesdato: 31-01-2025
Høringsfrist: 27-02-2025

 

Nyt fra Folketinget

Vedtagne lovforslag

L 117 A Forslag til lov om ændring af ligningsloven og lov om registrering af køretøjer. (Genindførelse af fradrag for grøn istandsættelse i boligjobordningen og udvidelse af servicefradraget samt justeringer som følge af nedlæggelse af motorekspeditionerne).
Vedtaget den 30. januar 2025

L 117 B Forslag til lov om ændring af arbejdsmarkedsbidragsloven og forskellige andre love. (Unges fritagelse for arbejdsmarkedsbidrag m.v.).
Vedtaget den 30. januar 2025

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 123 Forslag til lov om ændring af boafgiftsloven, aktieavancebeskatningsloven og forskellige andre love. (Nedsættelse af bo- og gaveafgiften og indførelse af et retskrav på en skematisk værdiansættelse ved overdragelse af erhvervsvirksomheder til et nært familiemedlem, bedre mulighed for succession ved overdragelse af ejendomsvirksomheder og lempelse af pengetankregler m.v.).

Bilag

Bilag 2

Svar på udvalgsspørgsmål på alm. del vedrørende beskatning af familieejede virksomheder

Bilag 3

Materiale anvendt under den tekniske gennemgang af lovforslaget den 30. januar 2025

Bilag 4

Notat fra Skatteministeriets hjemmeside "Nedsat bo- og gaveafgift, skematisk værdiansættelse og udvidet adgang til skattemæssig succession"

Bilag 5

Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget

Almindelig del

Bilag

Bilag 125

Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven og boafgiftsloven (Udmøntning af skatteinitiativerne i regeringens landdistriktsudspil og regeringens udspil om familier i alle regnbuens farver)

Bilag 126

Svartidsstatistik for 1. kvartal, folketingsåret 2024-25

Bilag 127

Notat om fordeling og incitamenter 2024, fra de økonomiske konsulenter

Bilag 128

Publikation fra Skattestyrelsen: De åbne skattelister, 2023

Bilag 129

Aftale om udformningen af grønt investeringsvindue

Bilag 130

Lovudkast: Forslag til lov om ændring af afskrivningsloven og pensionsafkastbeskatningsloven (midlertidig forhøjelse af afskrivningsgrundlaget for nye driftsmidler)

Spørgsmål og svar

Spm. 115

Vil ministeren kommentere artiklen ”Ny lov lukker helt særlig bankoklub”, TV2 Fyn (tv2fyn.dk), den 15. december 2024, og herunder oplyse, om afholdelse af walkie-talkie-banko på en eller anden måde kan falde ind under de nye regler?  Svar  

Spm. 121

Var ministeren opmærksom på, at den nye lovs krav om fysisk tilstedeværelse forhindrer fjernbanko, som f.eks. walkie-talkie-banko, der har fungeret siden 1979 og er en vigtig del af fællesskabet for medlemmer med begrænsede fysiske muligheder? Kan ministeren forklare, hvorfor fysisk tilstedeværelse blev vurderet som nødvendigt i denne kontekst? Der henvises til artiklen ”Ny lov lukker helt særlig bankoklub”, TV2 Fyn (tv2fyn.dk), den 15. december 2024.  Svar  

Spm. 122

Er der blevet foretaget en konsekvensanalyse af, hvordan lovens krav om fysisk tilstedeværelse påvirker fællesskaber som Hesselager og omegns privatradioklub, hvor flere medlemmer har psykiske eller fysiske udfordringer, der gør fysisk fremmøde umuligt? Der henvises til artiklen ”Ny lov lukker helt særlig bankoklub”, TV2 Fyn (tv2fyn.dk), den 15. december 2024.  Svar  

Spm. 123

Vil ministeren overveje at foreslå en ændring eller undtagelse i loven, der tillader alternative former for bankospil, som walkie-talkie-banko, for at bevare de sociale og kulturelle værdier, der er knyttet til sådanne arrangementer? Der henvises til artiklen ”Ny lov lukker helt særlig bankoklub”, TV2 Fyn (tv2fyn.dk), den 15. december 2024.  Svar  

Spm. 124

Vil ministeren oplyse den provenumæssige konsekvens af at fjerne loftet over virksomheders fradrag for erhvervsmæssige lønudgifter over 8,3 mio. kr. (2025-niveau) i forbindelse med top-topskattens indførelse fra 2026? Ministeren bedes oplyse provenutab før og efter dynamiske effekter samt den samfundsøkonomiske virkning.  Svar  

Spm. 125

Vil ministeren desuden bekræfte, at den effektive marginalskat for de berørte personer med top-topskattens indførelse vil overstige 70 pct., samt at den vil være højere for selskaber i den finansielle sektor, der betaler højere selskabsskat?  Svar  

Spm. 128

Vil ministeren kommentere artiklen ”Ni år efter Panama Papers: Straffesager på stribe er lagt ned”, bragt i Berlingske den 6. januar 2025, herunder give en status over forløbet med Panama Papers samt - evt. med bidrag fra justitsministeren - redegøre for, hvorfor ingen sag om skatteunddragelse er ført til rejsning af en straffesag? I den forbindelse bedes kommenteret om forløbet kan skyldes uklar lovgivning.  Svar  

Spm. 134

Skattestyrelsen har udsendt udkast til styresignal vedrørende konsekvenserne af Højesterets dom i SKM 2024.344.HR. I sagen tog Skatteministeriet bekræftende til genmæle vedrørende kursfastsættelsen af udskudt skat ved skattemæssig succession. I udkastet til styresignal lægger Skattestyrelsen op til, at man har fri ret til at tilsidesætte parternes kursfastsættelse og gennemføre gavebeskatning, hvis ”nutidsværdien” af skatteforpligtelsen ikke anses at være opgjort med en ”realistisk udskydelseshorisont”, eller hvis den konkrete fordeling af kursnedskrivningen af skatteforpligtelsen ikke kan anses som udslag af en forhandling mellem parterne. Skattestyrelsen forbigår i udkastet, at der kun kan ske gavebeskatning, hvis en given kursfastsættelse konkret kan anses som en gave, og at dette, også efter Højesterets dom, må forudsætte, at parternes kursfastsættelse afviger åbenbart fra den kursfastsættelse, som uafhængige parter må antages at ville have aftalt. Vil skatteministeren bekræfte, at det i hver enkelt sag påhviler Skattestyrelsen at godtgøre, at en aftalt kursfastsættelse er udtryk for en gave, og at parterne således ikke kan pålægges en omvendt bevisbyrde?  Svar  

Spm. 135

Advokat Michael Serup, der førte skatteyders sag for Højesteret jf. SKM 2024.344.HR, har i SR-SKAT 03 2024, ”Kursfastsættelse af udskudt skat ved succession”, beskrevet sagen og det for Højesteret gennemførte syn og skøn. Ud fra advokat Michael Serups artikel fremstår det sådan, at Skattestyrelsen i sit udkast til styresignal forbigår væsentlige elementer i den skønsrapport, som dannede grundlag for, at Skatteministeriet tog bekræftende til genmæle for Højesteret. Det fremgår således af skønsrapporten i sagen, at uafhængige parter ikke vil forhandle sig frem til én bestemt ”nutidsværdi”, og at de derfor heller ikke vil forhandle en ”fordeling” af en kursnedskrivning. Det fremgår endvidere af skønsrapporten, at ”... køber [vil] kunne forhandle sig til en kursansættelse af skatteforpligtelsen tæt på kurs 100, og dermed opnå den væsentligste del af successionsfordelen.” Ligeledes fremgår det, at blot ”skatteforpligtelsen ansættes til en kurs lavere end kurs 100 er det for sælger en fordel at gøre brug af succession.” Når der således ikke findes en markedsmæssig målestok for disse elementer, hvorfor og hvordan kan/skal Skattestyrelsen så foretage ligningsmæssig censur af, om parterne i en successionsoverdragelse har anvendt en ”realistisk udskydelseshorisont”, og om de har foretaget en markedsmæssig ”fordeling” af en kursnedskrivning? Hvordan sikres det, at Skattestyrelsen rent faktisk løfter sin bevisbyrde i hvert enkelt tilfælde, så der ikke sker beskatning af ikke-eksisterende gaver, og at skatteyderne ikke i praksis pålægges en omvendt bevisbyrde?  Svar  

Spm. 136

Højesterets afgørelse i SKM 2024.344.HR må anses som et foreløbigt punktum i et forløb, der startede med Landsskatterettens kendelse i SKM 2008.876.LSR; et forløb der altså har taget 16 år. Hvordan vil ministeren sikre, at Skattestyrelsen ikke på ny etablerer en praksis, som vil koste mange skattesager og tage lang tid igennem domstolssystemet med bekymringer og ressourceforbrug hos skatteyderne?  Svar  

Spm. 137

Det hedder i den nye lov om banko, at 15 pct. af omsætningen skal gå til almennyttige formål. Hvad nu hvis, som i eksemplet fra Vestermarie Aktivitetsforening, at der ikke er plads i økonomien til det? Der henvises til artiklen ”Nye regler truer banko i Vestermarie på eksistensen”, TV2 Bornholm (tv2bornholm.dk), den 19. december 2024.  Svar  

Spm. 138

I forlængelse heraf bedes ministeren oplyse, hvordan/hvorfor man er havnet på 15 pct. af omsætningen og ikke 15 pct. af overskuddet?  Svar  

Spm. 139

Hvis en mindre forening ikke kan opfylde kravet om at betale de 15 pct. af omsætningen, der følger af de nye regler om banko, f.eks. pga. svigtende tilslutning, skal en bestyrelse i en forening så personligt dække det manglende beløb? Og vil en forening, der f.eks. i år 1 ikke kan indbetale 15 pct. af omsætningen stadigvæk kunne forvente at opnå tilladelse fra Spillemyndigheden til år 2?  Svar  

Spm. 140

Vil ministeren oplyse om en løsning kunne være, at bankoforeninger med en mindre omsætning kunne få lov til at betale en procentdel, endda en højre andel end de 15 pct., men af overskuddet?  Svar  

Spm. 141

Den nye lovgivning om banko rammer mindre foreninger, der typisk opererer med et-hvil-i-sig-selv-princip – er det hensigten med lovgivningen at lukke disse foreninger, eller kan ministeren anvise en vej, hvorpå aktiviteten kan fortsætte indenfor lovgivningen?  Svar  

Spm. 142

Hvor stor tænker ministeren, at omsætningen er i Vestermarie Aktivitetsforening, afdeling Banko? Der henvises til artiklen ”Nye regler truer banko i Vestermarie på eksistensen”, TV2 Bornholm (tv2bornholm.dk), den 19. december 2024.  Svar  

Spm. 143

Anerkender ministeren, at når et lokalområde indimellem mødes til banko, at det ikke blot er et møde om et spil, men at det også har en social funktion, og at det er en aktivitet, der er med til at give et område en identitet og sammenhold, altså noget af det der skal fastholde og udbygge vores lokalområder?  Svar  

Spm. 144

I otte år har Bamses Aktivitetsforening holdt walkie-banko, for at give dem som har sværere ved at være med i bankohallerne mulighed for at spille banko og være en del af et fællesskab. Denne forening må lukke grundet de nye regler om tilstedeværelse. Hvad mener ministeren om det? Der henvises til artiklen, ”Nye regler lukker for walkie-banko: "Der er mange, der vil blive kede af det"”, TV2 Bornholm (tv2bornholm.dk), den 22. december 2024.  Svar  

Spm. 145

Vil ministeren sikre hjælp til de spillere, der måtte have brug for det, så de kan deltage fysisk i kommende bankospil, når de nu ikke længere kan deltage via walkie-talkie? Der henvises til artiklen, ”Nye regler lukker for walkie-banko: "Der er mange, der vil blive kede af det"”, TV2 Bornholm (tv2bornholm.dk), den 22. december 2024.  Svar  

Spm. 184

Vil ministeren i forlængelse af svaret på SAU alm. del - spørgsmål nr. 108 redegøre for, om det er rimeligt, at hvis borgeren kan dokumentere en nedgang i sin indtægt, f.eks. fordi vedkommende nu er på sygedagpenge, arbejdsløshedsdagpenge, kontanthjælp eller lignende, at Gældsstyrelsen så alligevel venter, til de kan se ændringerne i indtægt i indkomstregisteret? Selvom borgeren henvender sig med ændringerne, oplever gældsrådgivere, at svaret er, at man først justerer gældsinddrivelsen, når man kan se, hvad der er indbetalt til Skatteforvaltningen. Ministeren bedes desuden redegøre for, hvor mange gange en borgerhenvendelse af ovenstående karakter rent faktisk har ført til, at Gældsstyrelsen har ændret gældsinddrivelsen på baggrund af borgerens henvendelse/dokumentation med det samme og ikke først, når borgerens oplysninger er tilgængelige i Skatteforvaltningen. Svarene bedes opgjort for 2023 og 2024 og skal forklare, hvor mange henvendelser, Skatteforvaltningen har fået og hvor mange af dem, der førte til ændringer med det samme.  Svar  

Spm. 185

Vil ministeren redegøre for risiko for inhabilitet i forhold til Gældsstyrelsen, når denne både skal inddrive gæld og behandle sagerne om fastsættelse af indbetalingerne/lønindeholdelse?  Svar  

Spm. 186

Vil ministeren i forlængelse af svaret på SAU alm. del - spørgsmål nr. 110 redegøre for, hvor det fremgår lovgivningsmæssigt, at der ikke kan reserveres indtægter til en beskeden bil, når man ikke har et arbejde og f.eks. er pensionist?  Svar  

Spm. 187

Vil ministeren i forlængelse af svaret på SAU alm. del – spørgsmål nr. 110 redegøre for, om det er en rimelig landdistriktspolitik, at pensionister i landdistrikter ikke kan beholde penge til en beskeden bil, jf. at læge eller indkøb ofte ikke kan klares uden bil i landdistrikterne? Vil ministeren redegøre for, om han vil lave det om, så det er muligt, hvis borgeren har langt til indkøb og læge og ikke selv kan tilbagelægge vejen til fods eller på cykel (men hvor borgeren ikke har handicaps eller lignende)?  Svar  

Spm. 188

Vil ministeren - evt. med bidrag fra relevante ministre - i forlængelse af myndighedernes kontrolaktioner mod fødevarebazarer den 16. januar 2025 redegøre for, hvordan der fremadrettet vil blive fulgt op i form af yderligere kontrolaktioner samt om rammen for sanktioner, herunder økonomisk straf, mulighed for fængsel og/eller udvisning af ikke-danske statsborgere, er tilstrækkelig i eksisterende lovgivning? Der henvises til Skattestyrelsens pressemeddelelse ”Myndigheder i fælles aktion mod fødevarebazarer i hele landet”, den 24. januar 2025.  Svar  

Spm. 189

Vil ministeren redegøre for strafferammen for de forskellige overtrædelser, der fremgår af Skattestyrelsens pressemeddelelse ”Myndigheder i fælles aktion mod fødevarebazarer i hele landet”, den 24. januar 2025?  Svar  

Spm. 190

Vil ministeren redegøre for det årlige antal kontrolbesøg af bazarer, der er foretaget i perioden 2019-2024?  Svar  

Spm. 191

Vil ministeren oplyse, hvornår renteindtægter af hensatte fondsmidler er beskattede og ikke beskattede jf. svar på SAU alm. del - spørgsmål nr. 25, hvor der tales om, at sådanne midler "normalt er skattepligtige"? Dertil ønskes oplyst provenuvirkninger af 1) en fjernelse af fondenes konsolideringsfradrag på 4 pct. 2) en ændring af fradragsprocenten fra 100 pct. til 90 pct. Provenuvirkningen ønskes opdelt på hvert initiativ og ønskes oplyst i umiddelbar virkning, efter tilbageløb samt efter tilbageløb og adfærd i 2025-priser.  Svar  

Spm. 193

Vil ministeren oplyse provenuvirkningen efter tilbageløb og adfærd hhv. årligt og akkumuleret ved en nominel fastfrysning af topskattegrænsen i 1, 5 og 10 år?  Svar  

Spm. 194

Vil ministeren oplyse provenuvirkningen efter tilbageløb og adfærd hhv. årligt og akkumuleret ved en nominel fastfrysning af progressionsgrænsen for aktieindkomst i 1, 5 og 10 år?  Svar  

Spm. 195

Vil ministeren oplyse provenuvirkningen efter tilbageløb og adfærd, årligt og akkumuleret, hhv. ved en nominel fastfrysning eller en mindreregulering med prisudviklingen af alle beløbsgrænser i skattelovgivningen, der reguleres efter personskattelovens § 20, i 1, 5 og 10 år?  Svar  

Spm. 196

Vil ministeren i forlængelse af svar på SAU alm. del - spørgsmål nr. 105 (2017-18) oplyse opdaterede skøn over provenuvirkningen ved en skat på overnormalprofit defineret som en egenkapitalforrentning over hhv. 10, 15 og 20 pct.? Provenuet bedes oplyst ved et tillæg til selskabsskatten på hhv. 5 og 10 pct.  Svar  

§ 20-spørgsmål

Spm. S 584

Om, at de fysiske banker fortsat har monopol på oprettelse af børneopsparinger.

Spm. S 589

Om initiativer for at undgå snyd med offentlige ydelser blandt indvandrere.