SkatteMail 2025, uge 06

Kære læser !

Hermed den sidste uges nyheder fra SkatteMail.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586

 

Indhold

Artikler og interessante links
Indfrosset grundskyld, indefrysningsordning og tillægslån – hvad er hvad?
Sponsorater
Køb af unoterede aktier for pensionsmidler
Kunst med skattefordele
Firmareceptioner
Beskatning af investeringsbeviser mv.
Skattefrie kørepenge
Bruttotrækordninger
Lovforslag om generationsskiftepakken fremsat
Lempelse af transfer pricing dokumentationskrav i Danmark: Ny lov er fremsat
Arbejdsgiverbetalt skirejse
2025 tegner til at blive et foranderligt år for skatte- og handelspolitik
Ændrede regler for skattepligtige aktionærlån på vej
Få styr på din forskudsopgørelse for 2025, så du undgår uventede skatteoverraskelser
Stutteriejer vinder principiel skattesag ved Vestre Landsret
Er du opmærksom på, at vi har fået en skattestraffesagslov?

Afgørelser
AM-bidrag af bestyrelsesvederlag udbetalt i kryptovaluta
Afslag på anmodning om godtgørelse af tinglysningsafgift

Domme
Gaveafgift - 15-%-reglen - forældrekøb

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste

Nyt fra EU

Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Høringsportalen

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

BDO

Indfrosset grundskyld, indefrysningsordning og tillægslån – hvad er hvad?

Omkring 733.000 boligejere har modtaget brev fra Vurderingsstyrelsen, hvor de bedes om at tage stilling til, om de ønsker et tillægslån for 2024 og 2025, da der ved en fejl i Skattestyrelsens systemer er givet en for stor skatterabat. Brevene har skabt massiv forvirring omkring de nu flere forskellige låneordninger, der eksisterer i forhold til både det gamle og nye ejendomsvurderingssystem.

BDO

Sponsorater

Reklame er sjældent den eneste modydelse for et sponsorbidrag. I de fleste tilfælde modtager sponsoren også billetter, adgang til VIP-arrangementer og rejser.

BDO

Køb af unoterede aktier for pensionsmidler

Private pensionsopsparere er ikke tvunget til kun at investere deres pensionsopsparing i børsnoterede aktier. De har under visse betingelser også mulighed for at købe unoterede aktier for deres pensionsmidler. Dette er især interessant for direktører og ledende medarbejdere, som tilbydes mindre ejerandele i den virksomhed, hvori de eransat. Reglerne er lempet og forbedret fra 1. januar 2025.

BDO

Kunst med skattefordele

Virksomheder, der køber kunst, kan normalt ikke fratrække udgifterne hertil i deres skatteregnskab. Det skyldes, at værdien af et kunstværk normalt ikke forringes.

BDO

Firmareceptioner

Åbent Hus-arrangementer er nok den mest udbredte metode, når en virksomhed ønsker at gøre reklame for sig selv. Den skattemæssige behandling af udgifterne afhænger i første række af anledningen til arrangementet. Dernæst af indholdet af dette.

BDO

Beskatning af investeringsbeviser mv.

Investeringsbeviser er hverken aktier eller obligationer, men nærmere begge dele. Det er flere værdipapirer samlet i ét papir. Ved køb af et investeringsbevis lægges investors penge i én pulje sammen med andre investorers indskud.Investeringsforeningen sørger herefter for spredning af investorernes risici ved at anvende den samlede pulje til køb af mange forskellige slags aktier og/eller obligationer på vegne af investorerne.

BDO

Skattefrie kørepenge

Når en lønmodtager kører i sin egen bil i arbejdsgiverens tjeneste, påfører vedkommende sig selv en udgift. Når arbejdsgiveren skal dække denne, er der kun én vej, hvis det skal være skattefrit. Det skal være med en fast kilometer-sats, og en række betingelser skal være opfyldt.

BDO

Bruttotrækordninger

Bruttotrækordninger er en samlet betegnelse for de ordninger, hvor en lønmodtager accepterer en lønnedgang for i stedet at modtage et eller flere personalegoder fra sin arbejdsgiver.Der er altså tale om personalegoder, som reelt ikke koster arbejdsgiveren noget bortset fra lidt administration. Goderne betales af lønmodtageren selv.

Beierholm

Lovforslag om generationsskiftepakken fremsat

Skatteministeren har den 22. januar 2025 fremsat L123 med de lovændringer, som blev aftalt i generationsskiftepakken med et større antal partier.

PwC

Lempelse af transfer pricing dokumentationskrav i Danmark: Ny lov er fremsat

Siden indkomståret 2021 har selskaber, der var over dokumentationstærsklen, skullet indsende fællesdokumentation (master fil) og landespecifik fil (lokal fil) til de danske skattemyndigheder inden for 60 dage efter fristen for oplysningsskemaets indsendelse.

PwC

Arbejdsgiverbetalt skirejse

Turen til de snebeklædte løjper er både populær og for mange attraktiv, men det er vigtigt at være opmærksom på de skattemæssige konsekvenser, som kan følge med i bagagen.

PwC

2025 tegner til at blive et foranderligt år for skatte- og handelspolitik

Meget tyder på, at handelsforholdet mellem USA og resten af verden kan ændre sig hurtigt, eftersom USA vil indføre nye toldsatser på import fra Canada, Mexico og Kina. Derudover har USA kommunikeret, at toldsatser på import fra EU også kan være på vej.

PwC

Ændrede regler for skattepligtige aktionærlån på vej

Skatteministeriet har sendt et lovudkast i høring om ændrede regler for de såkaldte skattepligtige aktionærlån efter ligningslovens § 16 E. Lovudkastet skal efter planen fremsættes i Folketinget i marts 2025. Læs mere her.

Revisorgruppen Danmark

Få styr på din forskudsopgørelse for 2025, så du undgår uventede skatteoverraskelser

Fik du ikke rettet din forskudsopgørelse for 2025, fordi jule- og nytårsræset kom i vejen? Fortvivl ikke, for du kan justere din forskudsopgørelse lige så ofte, du vil. Her får du et overblik over de vigtigste forhold, du kan skrue på for at tilpasse din forskudsopgørelse.

TVC Advokatfirma

Stutteriejer vinder principiel skattesag ved Vestre Landsret

Vestre Landsret anerkender drift af et ridecenter med en række forskellige hesterelaterede aktiviteter som en erhvervsmæssig virksomhed i skattemæssig henseende.

TVC Advokatfirma

Er du opmærksom på, at vi har fået en skattestraffesagslov?

I starten af året vedtog Folketinget en ny skattestraffesagslov, der skal styrke borgere og virksomheders retsstilling i skattestraffesager.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Afgørelse: AM-bidrag af bestyrelsesvederlag udbetalt i kryptovaluta

SKM2025.56.LSR

Sagen angik, om en fonds udbetalinger af honorarer i form af kryptovalutaen Dai til bestyrelsesmedlemmer var arbejdsmarkedsbidragspligtige. Landsskatteretten fandt, at bestyrelsesmedlemmernes indkomst fra fonden var bidragspligtigt efter arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 1, nr. 2, idet bestyrelsen modtog vederlag for deres arbejde som bestyrelsesmedlemmer. Det forhold, at fondens bestyrelsesmedlemmer modtog deres vederlag i form af kryptovalutaen Dai, ændrede ikke på, at de modtog et vederlag for deres arbejde for bestyrelsen, som var omfattet af arbejdsmarkedsbidragslovens § 2, stk. 1, nr. 2, idet kryptovalutaen Dai var et betalingsmiddel, der kunne sidestilles med penge i relation til arbejdsmarkedsbidragslovens regler, når der hensås til aktivets omsættelighed, samt at den var knyttet op på en gængs valuta. Landsskatteretten stadfæstede derfor Skatterådets bindende svar.

 

Afgørelse: Afslag på anmodning om godtgørelse af tinglysningsafgift

SKM2025.55.LSR

Den 22. april 2022 blev et skøde vedrørende overdragelse af en ejerlejlighed tinglyst med selskab A som sælger og selskab B som køber. Købesummen udgjorde 5.250.000 kr. Med henvisning til, at selskab C, og ikke selskab B, var rette køber, blev der den 4. august 2022 tinglyst et nyt skøde vedrørende overdragelse af ejerlejligheden med selskab B som sælger og selskab C som køber. Købesummen udgjorde 5.250.000 kr. Der var betalt tinglysningsafgift på 33.250 kr. af hvert de to skøder. Sagen angik, om tinglysningsafgiften af det ene skøde kunne godtgøres i medfør af tinglysningsafgiftslovens § 23. Landsskatteretten fandt, at der ikke kunne ydes godtgørelse i medfør af § 23, stk. 1, nr. 1 og nr. 2, idet der ikke var sket aflysning af et tinglyst ejerskifte, hvorved ejendomsretten var gået tilbage til den oprindelige ejer. Endvidere fandt Landsskatteretten, at godtgørelse heller ikke kunne ydes i medfør af § 23, stk. 1, nr. 5 og nr. 6, idet adkomstændringen ikke angik en fejlagtig identifikation af ejendommen. Da der var tale om videreoverdragelse af ejerlejligheden, og da tinglysningsafgiftslovens bestemmelser om godtgørelse var udtømmende, fandt Landsskatteretten, at der ikke var hjemmel til den ansøgte godtgørelse. Landsskatteretten stadfæstede derfor Skattestyrelsens afgørelse.

 

Dom: Gaveafgift - 15-%-reglen - forældrekøb

SKM2025.54.BR

Sagen drejede sig om, hvorvidt der skal betales gaveafgift i forbindelse med en ejendomshandel, hvor en mor havde solgt en ejerlejlighed til sin datter for 1.300.000 kr., svarende til den offentlige ejendomsvurdering på 1.450.000 kr. fratrukket ca. 10 %.

Moren havde købt ejendommen godt 26 måneder tidligere for 1.975.000 kr., og datteren videresolgte ejendommen ca. 33 måneder efter overdragelsen i almindelig fri handel for 2.245.000 kr. I forbindelse med familiehandlen optog datteren et realkreditlån på 1.300.000 kr., dvs. at långiver på tidspunktet for familiehandlen vurderede ejendommens værdi til mindst 1.625.000 kr.

Retten (3 dommere) fandt på den baggrund, at handelsværdien af ejendommen på tidspunktet for familiehandlen var væsentligt højere end den aftalte købesum på 1.300.000 kr., og at der derfor forelå sådanne særlige omstændigheder, at skattemyndighederne var berettigede til at ændre værdiansættelsen.

Retten fandt videre, at sagsøgerne ikke havde godtgjort, at der på tidspunktet for familiehandlen forelå en bindende administrativ praksis om, at der i en situation svarende til sagsøgernes altid er krav på at benytte 15 %-reglen, eller at sagsøgerne som følge af bindende forhåndstilsagn afgivet til andre parter i andre sager har haft en retsbeskyttet forventning om, at ejendommen i afgiftsmæssig henseende kunne overdrages til den aftalte pris.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 23/0010078
Afskrivninger mv. i K/S
Klagen vedrører afskrivninger på bygninger og installationer i K/S, tab efter afskrivningsloven ved K/S's salg af bygninger og installationer på en ejendom samt fortjeneste/tab efter ejendomsavancebeskatningsloven ved K/S's del-salg af en ejendom. Landsskatteretten godkender afskrivninger og tab som påstået og ændringer godkendt tab efter ejendomsavancebeskatningsloven til en en fortjeneste.
Afsagt: 15-01-2025

Journalnr: 23/0007599
Aktieavance
Klagen vedrører forhøjelse af aktieavance. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 20-12-2024

Journalnr: 23/0061131
Aktieindkomst
Klagen vedrører beskatning af udbytte fra danske og udenlandske aktier samt gevinst ved salg af aktier fra udlandet. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 08-01-2025

Journalnr: 24/0012415
Aktieindkomst
Klagen vedrører forhøjelse af aktieindkomst med fristgennembrud. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 06-01-2025

Journalnr: 22/0106827
A-skat og AM-bidrag
Klagen vedrører hæftelse for manglende indeholdelse af A-skat og AM-bidrag. Landsskatteretten forhøjer beløbene yderligere.
Afsagt: 10-01-2025

Journalnr: 23/0070396
A-skat og AM-bidrag
Klagen vedrører hæftelse for manglende indeholdt A-skat og AM-bidrag. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 30-12-2024

Journalnr: 23/0074210
A-skat og AM-bidrag
Klagen vedrører Skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtigt A-skat og AM-bidrag samt hæftelse herfor. Landsskatteretten forhøjer beløbene yderligere.
Afsagt: 07-01-2025

Journalnr: 20/0105331
A-skat og AM-bidrag
Klagen vedrører opkrævning af A-skat og AM-bidrag. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 06-01-2025

Journalnr: 23/0064078
Diverse forhold
Klagen vedrører nægtet fradrag for udgifter til arbejdstøj, uddannelse/kursus og etablering, ændring af anden personlig indkomst samt forhøjelse af resultat af virksomhed. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen med en mindre nedsættelse af det ansatte resultat af virksomhed.
Afsagt: 09-01-2025

Journalnr: 22/0110066
Forskerskatteordningen
Skattestyrelsen har givet afslag på beskatning efter forskerskatteordningen, jf. kildeskattelovens §§ 48 E-F. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 06-01-2025

Journalnr: 19/0042263
Fradrag for udgifter til underleverandør
Klagen vedrører nægtet fradrag for udgifter, der er anset for fiktive. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 20-12-2024

Journalnr: 22/0074747
Handel med kryptovaluta
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ikke anset har klageren som næringsdrivende med handel med kryptovaluta i det omhandlede indkomstår. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 27-12-2024

Journalnr: 22/0059979
Indsætninger på bankkonto mv
Klagen vedrører nægtet fradrag for tab på aktier og beskatning af indsætninger på bankkonto. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen vedr. indsætninger på bankkonto delvist.
Afsagt: 18-12-2024

Journalnr: 19/0042260
Maskeret udlodning
Klagen vedrører forhøjelse af aktieindkomst som følge af maskeret udlodning. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 20-12-2024

Journalnr: 19/0109604
Omkontering af aconotoskat
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen ikke har imødekommet selskabets anmodning om at foretage en omkontering af acontoskat i henhold til selskabsskattelovens § 29 B, stk. 2. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 09-01-2025

Journalnr: 22/0100587
Opgørelse af omsætning og fradrag
Klagen vedrører skønsmæssig opgørelse af omsætning og fradrag. Landsskatteretten stadfæster fsv. angår den opgjorte omsætning og hjemviser sagen vedrørende fradrag til fornyet behandling hos Skattestyrelsen.
Afsagt: 14-01-2025

Journalnr: 23/0085951
Tab på veteranbiler
Klagen vedrører nedsat fradrag for tab og vedligehold af veteranbiler. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 23-12-2024

Journalnr: 23/0011973
Tinglysningsafgift
Klagen vedrører Skattestyrelsens afgørelse om, at betingelsen for beregning af tinglysningsafgift efter tinglysningsafgiftslovens § 5, stk. 5, ikke er opfyldt ved tinglysningen af et skadesløsbrev hvorfor der skal betales yderligere tinglysningsafgift. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 06-01-2025

Journalnr: 24/0017264
Udgifter til kautionspræmie
Klagen vedrører nedsat fradrag for udgifter til kautionspræmie. Landsskatteretten forhøjer de godkendte fradrag.
Afsagt: 20-12-2024

Journalnr: 24/0032885
Varekøb i Tyskland og tysk moms
Klagen vedrører nægtet fradrag for varekøb i Tyskland grundet manglende dokumentation og for betalt tysk moms, der ikke kan fradrages som købsmoms. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 06-01-2025

Journalnr: 24/0058480
Værdi af ejendom
Klagen vedrører værdi af ejendom overdraget fra klagerens mor. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 14-01-2025

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 10-02-2025 - 11-03-2025

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 13-02-2025 indstilling i C-685/23 Corner and Border
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - kapitaltilførselsafgifter - udstedelse af obligationer - sikkerhedsaftale - stempelafgift - rækkevidde af begrebet »forbunden formalitet« - begrebet »rettigheder«

Den 20-03-2025 indstilling i C-524/23 Kommissionen mod Belgique (Directive 2016/1164 – Double imposition)
Fiskale bestemmelser

Om Kongeriget Belgien har tilsidesat sine forpligtelser i medfør af Rådets direktiv (EU) 2016/1164 af 12. juli 2016 om regler til bekæmpelse af metoder til skatteundgåelse, der direkte indvirker på det indre markeds funktion, idet det ikke har foretaget en korrekt gennemførelse af direktivets artikel 8, stk. 7.

 

Nyt fra EU

Nyt fra Rådet

Digital beskatning

Kriterier for udarbejdelse af EU-listen over ikkesamarbejdsvillige skattejurisdiktioner

EU-listen over ikkesamarbejdsvillige skattejurisdiktioner

Combatting tax avoidance in the EU

 

Lovtidende

Lov om ændring af arbejdsmarkedsbidragsloven og forskellige andre love (Unges fritagelse for arbejdsmarkedsbidrag m.v.), LOV nr 96 af 04/02/2025. Udstedt af Skatteministeriet

Lov om ændring af ligningsloven og lov om registrering af køretøjer (Genindførelse af fradrag for grøn istandsættelse i boligjobordningen og udvidelse af servicefradraget samt justeringer som følge af nedlæggelse af motorekspeditionerne), LOV nr 95 af 04/02/2025. Udstedt af Skatteministeriet

Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om kildeskat, BEK nr 140 af 06/02/2025. Udstedt af Skatteministeriet

Høringsportalen

Forslag til Lov om ændring af minimumsbeskatningsloven, ligningsloven, selskabsskatteloven, skatteforvaltningsloven og skattekontrolloven
Oprettelsesdato: 03-02-2025
Høringsfrist: 03-03-2025

 

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 123 Forslag til lov om ændring af boafgiftsloven, aktieavancebeskatningsloven og forskellige andre love. (Nedsættelse af bo- og gaveafgiften og indførelse af et retskrav på en skematisk værdiansættelse ved overdragelse af erhvervsvirksomheder til et nært familiemedlem, bedre mulighed for succession ved overdragelse af ejendomsvirksomheder og lempelse af pengetankregler m.v.).

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om, hvorfor aftalens ordlyd om ”bestemmende indflydelse” i lovforslaget er blevet omsat til et krav om, at familien skal eje mindst 50 pct. af virksomhedens aktier

Spm. 2

Spm., om ministeren finder det rimeligt, at de nye, lempelige regler ikke gælder ved udlodninger fra boer vedrørende personer afgået ved døden efter aftalens indgåelse, men inden den 1. oktober 2024

Spm. 3

Spm. om, hvad provenutabet vil være ved at justere lovforslaget, således at de nye regler for generationsskifte også gælder for udlodning fra boer vedrørende personer, der er afgået ved døden efter 1. juli 2024

Spm. 4

Spm. om at bekræfte, at såfremt en familie lever op til lovforslagets krav i forhold til bestemmende indflydelse over ejendomsvirksomheden, og den pågældende ejendomsvirksomhed ikke har overladt indgåelsen af lejeaftaler og andre væsentlige aftaler vedrørende virksomhedens drift til en uafhængig tredjemand, så vil familien pr. definition (qua sin bestemmende indflydelse over ejendomsvirksomheden) også leve op til kravet om ikke at have overladt indgåelsen af lejeaftaler og andre væsentlige aftaler vedrørende virksomhedens drift til en uafhængig tredjemand

Almindelig del

Bilag

Bilag 133

Lovudkast: Forslag til lov om ændring af minimumsbeskatningsloven, ligningsloven, selskabsskatteloven, skatteforvaltningsloven og skattekontrolloven (Tilpasning til administrative retningslinjer vedrørende minimumsbeskatningsreglerne, aflønning af kvalificerede distributører i visse lande og justering af reglerne om omkvalifikation af transparente enheder, transfer pricing dokumentation, international sambeskatning og oplysnings-pligt m.v.)

Bilag 135

Status for lovforslag m.v. 2024/25 - Februar-redegørelsen

Spørgsmål og svar

Spm. 132

Hvad forventer ministeren, at provenueffekten vil være, såfremt Folketinget følger anbefalingen fra arbejdsgruppen om vurdering af erhvervsgrunde om at fjerne skaleringsfaktoren for butik og kontor?  Svar  

Spm. 133

I forlængelse heraf: Hvor meget kan det generelle ”forsigtighedsnedslag” i vurderingen af erhvervsejendomme hæves (fra de nuværende 20 pct.), såfremt merprovenuet fra at fjerne skaleringsfaktoren for butik og kontor anvendes isoleret hertil?  Svar  

Spm. 147

Vil ministeren redegøre for, hvor meget ejendomsværdiskatten skal hæves med for at opnå et såkaldt neutralt niveau ift. øvrige kapitalindkomster og skatten på arbejde jf. anbefalingen om at hæve ejendomsværdiskatten fra Det Økonomiske Råd, ”Dansk Økonomi, forår 2019” s. 14? I besvarelsen bedes ministeren anføre, hvor meget satsen for ejendomsværdiskatten skal hæves med ved de forskellige scenarier med forskellige antagelser om rente- og forretningsniveauer.  Svar  

Spm. 148

Vil ministeren redegøre for provenuvirkningen og de fordelingsmæssige konsekvenser ved at indføre ekstra progressionstrin i ejendomsværdiskatten, herunder forskellige modeller: a) ekstra trin med en progressionsgrænse på 6,25 mio.kr. med en sats på 1 pct.b) ekstra trin med en progressionsgrænse på 6,25 mio.kr. med en sats på 1 pct. og hvor satsen hæves fra 1,4 pct. til 2 pct. for progressionsgrænsen over 11,5 mio.kr. c) ekstra trin med en progressionsgrænse på 7,5 mio.kr. med en sats på 1 pct. og hvor satsen hæves fra 1,4 pct. til 2 pct. for progressionsgrænsen over 11,5 mio.kr.d) ekstra trin med en progressionsgrænse på 7,5 mio.kr. med en sats på 1 pct. og hvor satsen hæves fra 1,4 pct. til 2 pct. for progressionsgrænsen over 11,5 mio.kr. samt hvor der indføres et ekstra progressionstrin for ejendomsværdi over 20 mio.kr., hvor satsen er 4 pct.Provenuvirkningen herved bedes opgjort i umiddelbar virkning, efter tilbageløb og efter tilbageløb og adfærd. Provenuet bedes opgjort for hvert af årene 2026-2030 og i varig virkning. Der bedes anvendt 2025-priser. Ministeren bedes redegøre for hvor mange boligejere, der vil blive berørt i de forskellige modeller, og hvor meget ekstra ejendomsværdiskat disse vil betale ekstra fordelt på kvartiler af de berørte. Dertil bedes redegjort for ændringerne i gini-koefficienten og ændringer i den disponible indkomst i kroner og øre fordelt på deciler af alle skattepligtige, og for den 10. decil ønskes opgørelsen fordelt på percentiler.  Svar  

Spm. 149

Vil ministeren redegøre for provenuvirkningen og de fordelingsmæssige konsekvenser ved forskellige modeller for reduktion af rentefradraget, herunder a) afskaffelse af rentefradraget for renteudgifter over progressionsgrænsen på 50.000 kr., b) afskaffelse af rentefradraget for renteudgifter over på 75.000 kr. og c) halvering af rentefradraget for renteudgifter over 50.000 kr.? Provenuvirkningen herved bedes opgjort i umiddelbar virkning, efter tilbageløb og efter tilbageløb og adfærd. Provenuet bedes opgjort for hvert af årene 2026-2030 og i varig virkning. Der bedes anvendt 2025-priser. Ministeren bedes redegøre for hvor mange, der vil blive berørt i de forskellige modeller og angive ændring i disponibel indkomst i kroner og ører fordelt på kvartiler af de berørte. Dertil bedes redegjort for ændringerne i gini-koefficienten og ændringer i den disponible indkomst i kroner og øre fordelt på deciler af alle skattepligtige og for den 10. decil ønskes opgørelsen fordelt på percentiler.  Svar  

Spm. 151

Vil ministeren oplyse: • På hvilket niveau i Vurderingsstyrelsen har sagerne om manglende tilbagebetaling, inden DR Nyheders henvendelse om Hanne Grøns sag, været drøftet?• Har direktion og/eller kontorchefer i Vurderingsstyrelsen været involveret i drøftelser om ejendomsvurderingslovens § 64, stk. 3, eller om at undtage tilbagebetalinger, og i så fald, hvornår skete dette?• Hvornår blev styrelsesdirektør Anne-Sofie Jensen første gang bekendt med, at der sker undtagelser af tilbagebetalinger?• Hvor mange har pt. kontaktet Vurderingsstyrelsen om undtagelse af deres tilbagebetalinger?• Hvor mange er blevet afvist af Vurderingsstyrelsen?• Hvilke andre fejl med tilbagebetalingerne kender ministeren til? Der henvises til artiklen ”Ejere af 40.000 boliger behandlet efter omstridt paragraf: 'Endnu en lortesag for Skat'”, dr.dk, den 14. januar 2025  Svar  

Spm. 165

Vil ministeren redegøre for, hvad danskernes samlede boliggevinster udgjorde i hvert af årerne i perioden 2000-2023? Ministeren bedes redegøre for hhv. brutto- og nettogevinsterne (fratrukket renter og hvis muligt andre udgifter).  Svar  

Spm. 167

Vil ministeren redegøre for provenuvirkningen og de fordelingsmæssige konsekvenser ved forskellige modeller for formuebeskatning af nettoformue, herunder en formueskat på hhv. 0,5 pct. og 1 pct., der indføres ved bundgrænser for formueskatten på hhv. 10, 15, 20, 25, 30 og 35 mio. kr.? Provenuvirkningen herved bedes opgjort i umiddelbar virkning, efter tilbageløb og efter tilbageløb og adfærd. Provenuet bedes opgjort for hvert af årene 2026-2030 og i varig virkning. Der bedes anvendt 2025-priser. Ministeren bedes redegøre for hvor mange, der vil blive berørt i de forskellige modeller. Dertil bedes redegjort for de fordelingsmæssige konsekvenser herunder ændringen i skattebetalingen i kroner og ører fordelt på deciler, og for den 10. decil ønskes ændringen redegjort for fordelt på percentiler.  Svar  

Spm. 168

Vil ministeren oplyse provenuvirkningen ved forskellige modeller vedr. at omlægge bo- og gaveafgiften, således at bundgrænsen hæves til hhv. 400.000 kr., 450.000 kr. og 500.000 kr., og at der indføres en progression med en højere skattesats på 30. pct. ved stor arv på henholdsvis 1 mio. kr., 1,5 mio. kr., 2 mio. kr., 2,5 mio. kr. og 3 mio. kr.? Provenuvirkningen herved bedes opgjort i umiddelbar virkning, efter tilbageløb og efter tilbageløb og adfærd. Provenuet bedes opgjort for hvert af årene 2026-2030 og i varig virkning. Der bedes anvendt 2025-priser. Dertil bedes redegjort for ændringerne i gini-koefficienten og ændringer i den disponible indkomst i kroner og øre og i pct. fordelt på indkomstdeciler, og for den 10. decil ønskes opgørelsen fordelt på percentiler.  Svar  

Spm. 169

Vil ministeren redegøre for provenuvirkningen og de fordelingsmæssige konsekvenser ved at lukke hullet i toptopskatten vedr. hovedaktionærproblemstillingen, hvor den højeste sats for aktie- og kapitalindkomst hæves til 49 pct.? Provenuvirkningen herved bedes opgjort i umiddelbar virkning, efter tilbageløb og efter tilbageløb og adfærd. Provenuet bedes opgjort for hvert af årene 2026-2030 og i varig virkning. Der bedes anvendt 2025-priser. Dertil bedes redegjort for ændringerne i gini-koefficienten og ændringer i den disponible indkomst i kroner og øre og i pct. fordelt på indkomstdeciler, og for den 10. decil ønskes opgørelsen fordelt på percentiler.  Svar  

Spm. 170

Vil ministeren oplyse provenuvirkningen ved at sænke beløbsgrænsen for toptopskatten, hvor belægsgrænsen sænkes til a) fra 2,5 mio. kr. til 1,0 mio. kr. b) fra 2,5 mio. kr. til 1,5 mio. kr. c) fra 2,5 mio. kr. til 2,0 mio. kr.? Provenuvirkningen herved bedes opgjort i umiddelbar virkning, efter tilbageløb og efter tilbageløb og adfærd. Provenuet bedes opgjort for hvert af årene 2026-2030 og i varig virkning. Der bedes anvendt 2025-priser. Dertil bedes redegjort for ændringerne i gini-koefficienten og ændringer i den disponible indkomst i kroner og ører og i pct. af indkomsten fordelt på indkomstdeciler, og for den 10. decil ønskes opgørelsen fordelt på percentiler.  Svar  

Spm. 171

Vil ministeren oplyse provenuvirkningen ved at fjerne fradragsretten for indbetalinger til pensionsordninger i top- og toptopskatten? Samtidig med at fradragsretten fjernes, undtages udbetalingerne fra pensioner i top- og toptopskattegrundlaget. Provenuvirkningen herved bedes opgjort i umiddelbar virkning, efter tilbageløb og efter tilbageløb og adfærd. Provenuet bedes opgjort for hvert af årene 2026-2030 og i varig virkning. Der bedes anvendt 2025-priser. Dertil bedes redegjort for ændringerne i gini-koefficienten og ændringer i den disponible indkomst i kroner og ører og i pct. af indkomsten fordelt på indkomstdeciler, og for den 10. decil ønskes opgørelsen fordelt på percentiler.  Svar  

Spm. 172

Vil ministeren oplyse provenuvirkningen ved at forhøje personfradraget med hhv. 5.000 kr. og 10.000 kr. for indkomster op til 300.000 kr. aftrappet fuldt ud ved hhv. 350.000 kr. og 400.000 kr.? Provenuvirkningen herved bedes opgjort i umiddelbar virkning, efter tilbageløb og efter tilbageløb og adfærd. Provenuet bedes opgjort for hvert af årene 2026-2030 og i varig virkning. Der bedes anvendt 2025-priser. Ministeren bedes desuden redegøre for hvor mange, der vil blive berørt af ændringerne i de forskellige modeller. Dertil bedes redegjort for ændringerne i gini-koefficienten og ændringer i den disponible indkomst i kroner og ører, og i pct. af disponibel indkomst fordelt på indkomstdeciler.  Svar  

Spm. 173

Vil ministeren redegøre for udviklingen i den samlede gæld til inddrivelse hos Gældsstyrelsen for kontrolafgifter fra hhv. offentlige og private operatører af offentlig transport de seneste 5 år (inkl. 2024)? Ministeren bedes i forlængelse heraf oplyse både det totale inddrivelsesprovenu og beløbet for nystiftet gæld i de enkelte år. Videre bedes ministeren kommentere på forholdet mellem disse to tal.  Svar  

Spm. 174

Kan ministeren oplyse, hvilken adfærd og tilbageløbseffekt kommunerne kan regne med, når de hhv. hæver og sænker kommuneskatten?  Svar  

Spm. 175

Kan ministeren oplyse den potentielle provenueffekt før og efter tilbageløb og adfærd på kommuneniveau ved at indføre en dækningsafgift på 10 promille fra 2030?  Svar  

Spm. 179

Er det ministerens opfattelse, at der på skatteområdet eksisterer en retssædvane i forhold til at undtage almisser fra den skattepligtige indkomst, når det gælder socialt udsatte?  Svar  

Spm. 180

Vil ministeren redegøre for, hvorfor indkomståret 2011 slet ikke figurerer i en udsendt oversigt over betalte ejendomsværdiskatter og grundskyld til en boligejer, der i årene 2011 til 2020 har betalt for meget i skat, hvorfor det heller ikke af oversigten fremgår, hvor meget boligejeren har betalt for meget i boligskat?  Svar  

Spm. 197

Vil ministeren oplyse, hvilke faglige begrundelser der ligger bag, at banker har eneret til at håndtere børneopsparinger? I dag kan andre finansielle udbydere, som f.eks. Nordnet, Tobi eller Lunar, ikke certificeres til at udbyde børneopsparinger.  Svar  

Spm. 198

Vil ministeren oplyse, om der i dag er et loft på f.eks. maksimalt 75 pct. aktier ved investering af børneopsparinger og redegøre for konsekvenserne af at hæve eller afskaffe dette loft, hvis dette skulle findes?  Svar  

Spm. 199

Vil ministeren oplyse provenueffekten før og efter tilbageløb og adfærd af at ændre følgende ift. børneopsparinger?:1. Hæve det tidligste udbetalingstidspunkt fra 14 år til 18 år2. Muliggøre oprettelse til og med barnet er 17 år3. Reducere lock-up perioden fra 7 år til 5 år4. Tillade 100 pct. aktier i en investeret børneopsparing  Svar  

Spm. 200

Vil ministeren oplyse provenueffekten før og efter tilbageløb og adfærd af at tillade bedsteforældre at oprette en børneopsparing til deres børnebørn? Der skal kun kunne oprettes én pr. bedsteforældrepar pr. barnebarn. Vilkårene skal være tilsvarende de almindelige børneopsparinger med den undtagelse, at der ikke er et årligt indbetalingsloft. Denne opsparing skal kunne oprettes ved siden af den traditionelle børneopsparing.  Svar  

Spm. 201

Vil ministeren oplyse, hvilken effekt børneopsparinger isoleret set har på GINI-effekten i Danmark?  Svar  

Spm. 202

Vil ministeren oplyse provenuvirkningen ved følgende skattepakke, hvor der indføres flere elementer i toptopskatten, og hvor aktie- og kapitalindkomst beskattes som lønindkomst, hvilket gør skattesystemet mere progressivt?:A): - Beløbsgrænsen for toptopskatten sænkes fra 2,5 mio. kr. til 1,5 mio. kr. - Der indføres et trin mere i toptopskatten, hvor indkomst over 3 mio. kr. beskattes med yderligere 5 pct. point- Dertil indføres et yderligere trin, hvor indkomster over 5 mio. kr. beskattes med yderligere 5 pct. point. B):- Kapitalindkomst og aktieindkomst beskattes som lønindkomst, hvor der anvendes de samme skattesatser som angivet ovenfor i del A). Provenuvirkningen herved bedes opgjort i umiddelbar virkning, efter tilbageløb og efter tilbageløb og adfærd og ønskes opdelt på hhv. initiativerne i del A) og B). Provenuet bedes opgjort for hvert af årene 2026-2030 og i varig virkning. Der bedes anvendt 2025-priser. Dertil bedes redegjort for ændringerne i gini-koefficienten og ændringer i den disponible indkomst i kroner og øre og i pct. af indkomsten fordelt på indkomstdeciler og for den 10. decil ønskes opgørelsen fordelt på percentiler.  Svar  

Spm. 203

Vil ministeren redegøre for provenueffekt ved, at kapitalindkomst og aktieindkomst beskattes som lønindkomst, hvor der anvendes de skattesatser, der er vedtaget med den seneste skattereform inkl. toptopskatten? Provenuvirkningen herved bedes opgjort i umiddelbar virkning, efter tilbageløb og efter tilbageløb og adfærd. Provenuet bedes opgjort for hvert af årene 2026-2030 og i varig virkning. Der bedes anvendt 2025-priser. Dertil bedes redegjort for ændringerne i gini-koefficienten og ændringer i den disponible indkomst i kroner og øre og i pct. af indkomsten fordelt på indkomstdeciler, og for den 10. decil ønskes opgørelsen fordelt på percentiler.  Svar