Kære Læser
Denne uges SkatteMail indeholder bl.a omtale af afgørelse, hvor en anpartshaver kom to måneder for sent med et skattefradrag på 1.750.000 kr.
God læselyst.
Flemming L. Bach
Artikler og interessante links
2020 er sidste år med stor skattefordel til Airbnb-udlejere
Skat og moms, når du har B-indkomst ved freelancearbejde
Kom to måneder for sent med et skattefradrag på 1.750.000 kr.
Skatte- og momsfradrag ved repræsentation 2020
Grønne firmabiler
OECD presents analysis showing significant impact of proposed international tax reforms
Notat om beretning om Skatteministeriets indsats på aktieområdet
Bindende svar
Salg af aktivitet - driftsomkostning
Arbejdsudleje - Transportvirksomhed - Leasing af køretøjer
DIS-indkomst, pensionsordning, statsstøtte
Fast driftssted -overdragelse
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Høringsportalen
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BDO2020 er sidste år med stor skattefordel til Airbnb-udlejere For langt de fleste vil det skattemæssigt være markant mere optimalt at udleje deres bolig i år fremfor til næste år, hvor muligheden for at bruge de gamle fradragsregler ophører |
BDOSkat og moms, når du har B-indkomst ved freelancearbejde Der er tre store faldgruber for dem, der arbejder som digitale løsarbejdere. De overser faren for momspligt. De glemmer deres skattefradrag. Og de kender ikke risikoen ved at arbejde sort. |
BDOKom to måneder for sent med et skattefradrag på 1.750.000 kr. Har du glemt et skattefradrag, gælder der normalt ingen kære mor, hvis du opdager det for sent. Det gælder uanset beløbets størrelse. Det vil kræve en lovændring, hvis domstolenes benhårde praksis skal ændres. |
Dansk RevisionSkatte- og momsfradrag ved repræsentation 2020 SKAT er ikke altid enig med virksomheders fortolkning af, hvad der er henholdsvis reklame-, personale- og repræsentationsudgifter. |
DeloitteFolketinget har den 30. januar vedtaget lovforslag L 90 (en del af Finansloven), som medfører billigere elbiler på to områder. |
OECDOECD presents analysis showing significant impact of proposed international tax reforms New economic analysis shows that a proposed solution to the tax challenges arising from the digitalisation of the economy under negotiation at the OECD would have a significant positive impact on global tax revenues. |
RigsrevisionenNotat om beretning om Skatteministeriets indsats på aktieområdet Rigsrevisionen følger i dette notat op på beretning nr. 6/2019 om Skatteministeriets indsats på aktieområdet. Notatet er baseret på en redegørelse fra skatteministeren og handler om de initiativer, som ministeren vil iværksætte som følge af beretningen. |
Skatterådet kunne bekræfte, at spørger har skattemæssigt fradrag for det vederlag, som spørger forventer at skulle betale en køber i forbindelse med overdragelse af spørgers X-forretning.
Der henvises som begrundelse til, at afholdelsen af udgiften vil ske som kompensation for et forventet fremtidigt driftsunderskud, og at betalingen dermed har den fornødne kvalificerede relation til indkomsterhvervelsen, hvorfor beløbet kan fradrages i medfør af statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.
Spørger er en dansk logistikvirksomhed, der benytter sig af vognmænd fra Land A til grænseoverskridende transportopgaver. Spørger har et koncernforbundet selskab i Land A og ønsker derigennem, at lease lastbiler til de udenlandske vognmænd. Spørgsmålet er, om der er tale om arbejdsudleje, når chaufførerne kører i Danmark i lastbiler, leaset igennem spørgers koncernforbundne selskab. Skatterådet kunne ikke bekræfte, at chaufføropgaven ikke udgør en integreret del af spørgers virksomhed, når der køres for spørger i lastbiler leaset igennem spørgers koncernforbundne selskab. Skatterådet kunne heller ikke bekræfte, at spørger har outsourcet sine internationale transporter og derfor ikke kan anses for omfattet af arbejdsudlejereglerne.
Spørgeren ønskede svar på, om indbetalinger til en § 53 A-pensionsordning er omfattet af sømandsbeskatningslovens § 5 (DIS-ordningen).
Skatterådet fandt, at der ville være tale om ulovlig statsstøtte i henhold til artikel 107 EUF, hvis arbejdsgiverbetalte indbetalinger til en pensionsordning omfattet af pensionsbeskatningslovens § 53 A var skattefritaget efter sømandsbeskatningslovens § 5. Efter gældende overenskomster på området var søfolkenes pensionsordninger omfattet af pensionsbeskatningslovens kapitel 1. Der var bortseelsesret ved indbetalingen efter denne lovs § 19, mens udbetalinger fra pensionen var indkomstskattepligtige. Efter Skatterådets opfattelse ville en ændring af den arbejdsgiverbetalte pensionsordning være ensbetydende med en ændring af den eksisterende statsstøtteordning, som ville kræve notifikation af EU-Kommissionen. Dette begrundedes med, at indbetalinger til en § 53 A-ordning ville være skattefri som DIS-løn, samtidig med at udbetalingerne også ville være skattefri. Det blev herved lagt til grund, at det tabte skatteprovenu - og dermed størrelsen af statsstøtten - ville blive højere end forudsat ved den oprindelige ordning, der var godkendt af Kommissionen. Skatterådet mente derfor, at der ikke kunne gives skattefritagelse under DIS-ordningen til indbetalinger til en pensionsordning omfattet af pensionsbeskatningslovens § 53 A.
Skatterådet bekræftede, at et tysk kapitalselskab kunne overdrage sit danske faste driftssted fra et helejet tysk transparent selskab til sig selv uden skattemæssige konsekvenser.
Da det tyske kapitalselskab var eneste ejer af de ideelle andele i kommanditselskabet, kunne kapitalselskabet ikke anses for at have solgt de ideelle andele til andre. Dermed ansås det faste driftssted ikke for afstået ved overdragelsen.
Byretten afviste sagen, da den var anlagt efter udløbet af søgsmålsfristen i skatteforvaltningslovens § 48, stk. 4. Skatteyderen ankede herefter dommen til landsretten.
Landsretten udtalte, at domme, hvorved retten afviser sagen, fordi den ikke er indbragt for rette domstol eller ikke rettidigt er indbragt for domstolene eller ankeretten, kun kan indbringes for højere ret ved kære, jf. retsplejelovens § 369, stk. 3.
Landsretten fandt, at ankestævningen opfyldte betingelserne til et kæreskrift. Ankestævningen var imidlertid ikke indlæst på domstolenes sagsportal inden kærefristen.
Idet landsretten ikke fandt grundlag for undtagelsesvis at tillade kære efter fristens udløb, blev appellen afvist.
Skatteyderens anmodning om udsættelse af skattesagen med henblik på at afvente resultatet af straffesagen mod skatteyderen blev ikke taget til følge.
High Level Working Party (Taxation)
High Level Working Party (Taxation)
Bekendtgørelse af lov om beskatning af søfolk (sømandsbeskatningsloven)
Ændring af bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om identifikation og indberetning af finansielle konti med tilknytning til udlandet
Oprettelsesdato: 21-02-2020
Høringsfrist: 20-03-2019
Bilag 30 |
Bilag 31 |
Spm. 57 |
Spm. 61 |
Spm. 62 |
Bilag 4 |
Bilag 5 |
Bilag 6 |
Spm. 1 |
Spm. 256 |
Spm. 257 |
Spm. 259 |
Spm. 263 |
Spm. S |
Spm. T |