SkatteMail 2024, uge 12

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra SkatteMail. SkatteMail holder påskeferie og udkommer næste gang den 8. april.

God påske og god læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586

 

Indhold

Artikler og interessante links
Vurdering af campingpladser efter de nye regler
Lovforslag til ændring af personskattereformen
En koncerns liv – fra start til slut
Steady progress in the implementation of the BEPS Action 6 minimum standard: latest peer review results
Hvis grundskyld på ejendomme i virksomhedsordningen betales over forskudsopgørelsen
Skal du som medarbejder beskattes af et Smartwatch, din arbejdsgiver stiller til rådighed?
Frivillig indbetaling af selskabsskat

Bindende svar
Udnyttelse af skattemæssige underskud efter skattefri fusion
Overdragelse af aktier med succession - franske elproduktionsvirksomheder - pengetankreglen

Afgørelser
Afvisning af klage - Ikke indgivet via Skatteankestyrelsens obligatoriske digitale klageformular
Legater - Projektbevilling - Forskningsprojekt
Skattepligt af avance ved salg af lejlighed - Sat til salg kort tid efter overtagelse - Parcelhusreglen
Hybrid kernekapital - kapitalinstrument anset for anlægskapital
Omkostningsafgørelse - sag hævet kort før hovedforhandling - skattepligt af indsætninger

Kendelser
Afvisning - For sen indbringelse

Domme
Fri bil - Beskatning eller ej
Overskud af virksomhed - skønsmæssig ansættelse
Ekstraordinær genoptagelse - medarbejderaktier
Kildeskat af renter-beneficial owner-misbrug-gennemstrømningsselskaber-rente-/royaltydirektivet-dobbeltbeskatningsoverenskomster-selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra d-kildeskattelovens § 69, stk. 1
Fradrag for lønudgifter m.v. til vedtægtsbestemte uddelingsaktiviteter
Fuld skattepligt - forlængelse af ansættelsesfrist - fradragsberettigede udgifter - rette indkomstmodtager
Forhøjelse af skattepligtig indkomst - maskeret udlodning
Beskatning af hovedaktionær af fri boliger og aktiver
Skønsmæssig ansættelse - indsætninger - lån - ikke grundlag for tilsidesættelse af skøn - genoptagelse - skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5
Virksomhedsomdannelse - negativ anskaffelsessum og fristoverskridelse - ikke dispensation - omgørelse - ikke lagt klart frem
Grundværdi - forhold på vurderingstidspunktet

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Nyt fra EU-Domstolen
1 indstilling

Nyt fra EU

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

BDO

Vurdering af campingpladser efter de nye regler

Flere campingpladsejere modtog i foråret 2023 brev fra Vurderingsstyrelsen, hvor det blev varslet, at ejendommen ændrede kategorisering fra landbrug til erhverv ved overgangen til det nye ejendomsvurderingssystem, hvor den første vurdering har termin den 1. marts 2021.

BDO

Lovforslag til ændring af personskattereformen

Lovforslaget omhandler de væsentligste punkter fra aftaleparternes tidligere skatteudspil fra ultimo 2023.

Deloitte

En koncerns liv – fra start til slut

I en dynamisk forretningsverden kan koncerner leve en omtumlet tilværelse. Vi sætter fokus på de skatte- og momsmæssige problemstillinger, der opstår i løbet af denne tilværelse, når selskaber oprettes, omstruktureres eller lukkes ned. Fokus på skat og moms er i alle faser afgørende.

OECD

Steady progress in the implementation of the BEPS Action 6 minimum standard: latest peer review results

Members of the OECD/G20 Inclusive Framework on BEPS (Inclusive Framework) continue to make steady progress in the implementation of the BEPS package to tackle international tax avoidance, as the OECD releases the latest peer review report assessing jurisdictions' efforts to prevent tax treaty shopping and other forms of treaty abuse under Action 6 of the OECD/G20 BEPS Project.

PwC

Hvis grundskyld på ejendomme i virksomhedsordningen betales over forskudsopgørelsen

Med virkning fra 2024 betales grundskylden for visse ejendomme over forskudsopgørelsen, hvis ejeren er en fysisk person. For disse ejendomme betyder det, at...

PwC

Skal du som medarbejder beskattes af et Smartwatch, din arbejdsgiver stiller til rådighed?

PwC har i en sag for Skatterådet den 19. marts 2024 spurgt indtil, om man som medarbejder skal beskattes af et Smartwatch, som ens arbejdsgiver stiller til...

Redmark

Frivillig indbetaling af selskabsskat

Den 20. marts har selskaber mulighed for at betale den første acontorate for 2024. Næste mulighed er den 20. november og herefter den 1. februar 2025. For selskaber er der to slags acontoskat: • Dels den tvungne ordinære acontoskat, der beregnes af Skattestyrelsen. • Dels den frivillige acontoskat, som selskabet selv bestemmer over. Hvis selskabet […]

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Bindende svar: Udnyttelse af skattemæssige underskud efter skattefri fusion

SKM2024.182.SR

En række koncernselskaber ønskedes fusioneret ved to fusioner, der skulle følge umiddelbart efter hinanden. Da der fandtes skattemæssige underskud i de sambeskattede, indskydende selskaber, ønskede Spørger bekræftet, at Spørger også efter fusionerne kunne udnytte disse skattemæssige underskud i de indskydende selskaber. Derudover ønskedes det bekræftet, at Spørger også efter gennemførelsen af de to fusioner fortsat kunne anvende de fremførbare skattemæssige underskud i et sambeskattet koncernselskab, der ikke ville deltage i fusionen, i en fortsat sambeskatning med dette selskab.

Skatterådet bekræftede, at de nævnte underskud også efter fusionerne ville kunne anvendes af Spørger.

 

Bindende svar: Overdragelse af aktier med succession - franske elproduktionsvirksomheder - pengetankreglen

SKM2024.174.SR

Spørger ejede 100 pct. af et holdingselskab (ApS), der via et nyt 100 pct. ejet datterselskab (ApS) påtænkte at erhverve flere solcelleanlæg i Frankrig via igangværende elproduktionsvirksomheder, der producerede og solgte strøm. Det var oplyst, at datterselskabet (ApS) ville overtage alle forvaltningsmæssige, dispositionsmæssige og økonomiske rettigheder og forpligtelser vedrørende elproduktionsvirksomhederne, at selskabet ville få fuld elektronisk adgang til drifts- og produktionstal, at selskabet løbende ville have kontakt med Frankrig, at bestyrelse/direktion efter behov ville foretage kontrolbesøg og have kontakt med relevante leverandører i Frankrig. Skatterådet fandt efter en konkret vurdering, at der var tale om en aktivitet, der udgjorde en reel erhvervsaktivitet, og ikke en investering, hvoraf der alene blev oppebåret et passivt afkast af investeringen.

Skatterådet kunne derfor bekræfte, at datterselskabets (ApS) påtænkte investering i de anførte solcelleanlæg via de franske elproduktionsvirksomheder ikke skulle kvalificeres som passiv kapitalanbringelse, jf. aktieavancebeskatningslovens § 34, stk. 1, nr. 3, jf. stk. 6.

 

Afgørelse: Afvisning af klage - Ikke indgivet via Skatteankestyrelsens obligatoriske digitale klageformular

SKM2024.190.SANST

Sagen angik afvisning af en klage, der ikke var blevet indgivet via Skatteankestyrelsens obligatoriske digitale klageformular.

Klageren havde indgivet sin klage via mail til Skatteankestyrelsen. Klageren var omfattet af pligten i § 2, stk. 1, i bekendtgørelse om Skatteankestyrelsen, hvorefter klage skulle indgives via Skatteankestyrelsens digitale klageformular. Skatteankestyrelsen vejledte klageren om pligten til at indgive klagen digitalt, og om at manglende digital klage ville medføre, at klagen blev afvist. Klageren blev indrømmet en frist til at indgive klagen via klageformularen.

Klageren indgav ikke klagen via klageformularen. Der forelå ikke særlige omstændigheder, der kunne tale for at bortse fra pligten til at indgive klagen digitalt. Der forelå desuden ikke særlige omstændigheder, der kunne tale for at bortse fra, at klagen var indgivet i strid med kravene til digital klageindgivelse, og der forelå heller ikke oplysninger, der klart indikerede, at klageren ville lide et uforholdsmæssigt retstab, hvis klagen blev afvist.

Skatteankestyrelsen afviste derfor klagen efter skatteforvaltningslovens § 35 a, stk. 6, og § 2, stk. 7, i bekendtgørelse om Skatteankestyrelsen med henvisning til, at klagen ikke var blevet indgivet via den digitale klageformular.

 

Afgørelse: Legater - Projektbevilling - Forskningsprojekt

SKM2024.195.LSR

Sagen angik bl.a., om en bevilling til et forskningsprojekt, som klageren havde modtaget fra en fond, var skattefri, jf. ligningslovens § 7 K, stk. 1-3. Landsskatteretten fandt, at bevillingen ikke var omfattet af skattefriheden i ligningslovens § 7 K, stk. 1-3, om studierejser. Landsskatteretten lagde herved vægt på, at legatet ikke var betinget af, at klageren havde et udlandsophold, men alene vedrørte klagerens forskningsprojekt. Det forhold, at klageren af hensyn til hendes forskningsprojekt rejste til Land Y1, kunne ikke føre til et andet resultat, idet det ikke fremgik klart og tydeligt, at legatet var betinget af opholdet. Det fremgik således af bevillingsbrevet, at der var tale om en projektbevilling, som blev givet til klagerens projekt og ikke til et udlandsophold. En del af bevillingen blev imidlertid anset for skattefri i henhold til ligningslovens § 7 K, stk. 4. I forlængelse heraf fandt Landsskatteretten, at klageren havde pligt til at betale AM-bidrag af den skattepligtige del af bevillingen, idet bevillingen var betinget af, at klageren leverede en modydelse. Klageren havde således pligt til at levere en indsats i form af forskning, og der var derfor et krav om en forskningsmæssig arbejdsindsats. Landsskatteretten stadfæstede i det hele Skattestyrelsens afgørelse.

 

Afgørelse: Skattepligt af avance ved salg af lejlighed - Sat til salg kort tid efter overtagelse - Parcelhusreglen

SKM2024.185.LSR

Sagen angik, om klagerens fortjeneste i indkomståret 2019 på 399.816 kr. ved salget af en ejerlejlighed ikke skulle medregnes i klagerens skattepligtige indkomst i medfør af den såkaldte parcelhusregel i ejendomsavancebeskatningslovens § 8, stk. 1.

Klageren og hans samlever købte lejligheden af klagerens mor den 29. januar 2018 for 2.000.000 kr. Klageren havde oplyst, at han og samleveren efter overtagelsen af lejligheden overvejede at købe nabolejligheden. Den 26. februar 2018 indgik klageren og hans samlever derfor en formidlingsaftale med et ejendomsmæglerfirma om salg af lejligheden. Formidlingsaftalen var gældende i 4 måneder, og lejligheden blev sat til salg for 3.195.000 kr. Da lejligheden ikke blev solgt, valgte klageren og hans samlever at blive boende i lejligheden efter udløbet af formidlingsaftalen. Den 6. oktober 2018 blev lejligheden på ny sat til salg ved et andet ejendomsmæglerfirma også for 3.195.000 kr. Klageren havde oplyst, at årsagen hertil var, at samleveren var gravid, og at de derfor ønskede mere plads. Den 27. februar 2019 blev lejligheden solgt til tredjemand for 2.900.000 kr. med overtagelse 1. august 2019. Klageren og hans samlever erhvervede ved købsaftale den 23. marts 2019 en anden ejendom

Under disse omstændigheder anså Landsskatteretten det for godtgjort, at lejligheden havde tjent til reel beboelse for klageren i hvert fald i perioden efter, at lejligheden blev taget af boligmarkedet.

Landsskatteretten ændrede derfor Skattestyrelsens afgørelse og nedsatte klagerens indkomst for indkomståret 2019 med 399.816 kr.

 

Afgørelse: Hybrid kernekapital - kapitalinstrument anset for anlægskapital

SKM2024.184.LSR

Klagen skyldtes et bindende svar fra Skatterådet, som bl.a. vedrørte, om et hybridt kernekapitalinstrument udgjorde gæld i skattemæssig henseende omfattet af kursgevinstloven for udstederen (spørgeren). Landsskatteretten fandt ud fra en konkret og samlet vurdering, at dispositionen ikke udgjorde et reelt gældsforhold, idet spørger ikke var retligt forpligtet til at tilbagebetale det modtagne beløb. Spørger havde således ikke ved udstedelsen påtaget sig en retlig forpligtelse til at tilbagebetale et pengebeløb, og dispositionen var derfor ikke omfattet af kursgevinstlovens § 1, stk. 1.

Subsidiært var der bl.a. spurgt, om eventuelle kurstab ved indfrielse og de løbende betalinger vedrørende den hybride kernekapital var fradragsberettigede efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, som driftsomkostninger. Landsskatteretten fandt ud fra en konkret og samlet vurdering, at det ikke var godtgjort eller i tilstrækkelig grad sandsynliggjort, at et eventuelt tab ved indfrielse og de løbende betalinger vedrørende den hybride kernekapital var fradragsberettigede efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Retten lagde bl.a. vægt på, at et eventuelt tab og de løbende betalinger i det væsentligste vedrørte spørgers formue. En henvisning til, at udstedelsen af den hybride kernekapital skete for at opfylde gældende kapitalkrav, indebar ikke, at det var godtgjort eller i tilstrækkelig grad sandsynliggjort, at et eventuelt tab og de løbende betalinger havde en sådan snæver og direkte forbindelse til den løbende drift, hvilket kræves for et eventuelt fradrag efter statsskattelovens § 6, stk.1, litra a. Den omstændighed, at der eksisterede lovgivningsmæssige krav til spørgers kapitalgrundlag, indebar ikke i sig selv, at omkostningerne kunne anses for anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten.

 

Afgørelse: Omkostningsafgørelse - sag hævet kort før hovedforhandling - skattepligt af indsætninger

SKM2024.176.BR

En skattepligtig havde i tre indkomstår modtaget betydelige indsætninger, som den skattepligtige ikke havde selvangivet. SKAT (nu Skattestyrelsen) traf afgørelse om, at den skattepligtige var skattepligtig af indsætningerne, mens Skatteankenævn Lillebælt og øhavet i sin afgørelse af 16. juni 2021 (sag nr. 180003512) fandt, at den skattepligtige ikke var skattepligtig af indsætningerne. Skatteministeriet indbragte sagen for domstolene, fordi Skatteministeriet var principielt uenig i det beviskrav, som den indbragte skatteankenævnsafgørelse var udtryk for. 13 dage før hovedforhandlingen hævede Skatteministeriet sagen med henvisning til den dokumentation, der var fremkommet under retssagens forberedelse, og påstod i den forbindelse sagsomkostningerne ophævet.

Retten bestemte, at Skatteministeriet skulle betale sagsomkostninger, og tog for så vidt angår udgifter til advokatbistand udgangspunkt i de almindelige takster i proceduresager med en reduktion på 1/3. Retten lagde i den forbindelse vægt på, at skatteankenævnet havde givet den skattepligtige fuldt medhold, at der under den efterfølgende domstolsprøvelse foranlediget af Skatteministeriet havde været en omfattende skriftveksling mellem parterne, og at Skatteministeriet hævdede sagen 13 dage før hovedforhandlingen.

Videre anførte retten, at den skattepligtige var berettiget til at få godtgjort udgifter til revisorbistand foranlediget af Skatteministeriets sagsanlæg. Retten fandt dog, at en del af revisors arbejde ikke havde haft nogen særlig relevans for sagen anlagt af Skatteministeriet, og på den baggrund fastsatte retten skønsmæssigt Skatteministeriets andel af den skattepligtiges udgift til 2/3.

 

Kendelse: Afvisning - For sen indbringelse

SKM2024.178.VLR

Byretten havde afvist sagen bl.a. under henvisning til, at kærendes påstande indebar en prøvelse af Landsskatterettens afgørelse, som ubestridt ikke var indbragt for domstolene indenfor fristen i skatteforvaltningslovens § 48, stk. 3.

Landsretten udtalte, at kærendes principale påstand for byretten og første led i den subsidiære påstand for byretten angik samme indkomstår og beløb, som fremgik af Landsskatterettens afgørelse, og at de anbringender, som lå til grund for påstandene, anfægtede Landsskatterettens afgørelse.

Idet Landsskatterettens afgørelse ikke var blevet genoptaget, og idet en senere afgørelse fra Skattestyrelsen om skatteberegningen ikke på ny tog stilling til de omhandlede spørgsmål, fandt landsretten, at den principale påstand og første led af den subsidiære påstand udgjorde en indbringelse af Landsskatterettens afgørelse. Da indbringelsen ikke var sket rettidigt, tiltrådte landsretten byrettens afvisning for så vidt angår den principale påstand og første led af den subsidiære påstand.

Landsretten udtalte om det andet led i den subsidiære påstand for byretten, at en stillingtagen hertil efter kærendes tilkendegivelser i sine processkrifter alene var relevant, hvis kærende fik medhold i første led af den subsidiære påstand.

Landsretten tiltrådte herefter byrettens dom (SKM2023.336.BR) om afvisning af sagen.

 

Dom: Fri bil - Beskatning eller ej

SKM2024.189.BR

Sagen angik, hvorvidt skatteyderen skulle beskattes af værdien af fri bil ved at have haft en bil stillet til rådighed af sin arbejdsgiver - et Y1-land selskab, som var ejet af skatteyderens søn.

Retten fandt, at den i sagen omhandlende bil havde været parkeret på skatteyderens bopæl, og at der på den baggrund bestod en formodning for, at bilen havde været anvendt privat.

Retten tilsidesatte på den måde skatteyderens nye forklaring om, at bilen havde været parkeret på et lager væk fra skatteyderens bolig. Retten lagde i den forbindelse vægt på, at skatteyderen havde haft skiftende forklaringer om, hvor bilen havde været parkeret, at skatteyderens forklaringer ikke var støttet af andre oplysninger i sagen, og at skatteyderen i øvrigt fremstod utroværdig.

Retten fandt ikke, at skatteyderen havde løftet sin bevisbyrde for, at bilen ikke havde været anvendt privat, da det af skatteyderens fremlagte kørselsregnskab ikke kunne anses for fyldestgørende.

Værdien af fri bil skulle herefter medregnes ved opgørelsen af skatteyderens skattepligtige indkomst.

På den baggrund frifandt retten Skatteministeriet.

 

Dom: Overskud af virksomhed - skønsmæssig ansættelse

SKM2024.188.ØLR

Landsretten fandt, at skatteyderen ikke havde løftet sin bevisbyrde for, at en række indbetalinger på hans personlige bankkonto ikke vedrørte arbejde udført af hans enkeltmandsvirksomhed for så vidt angik indkomstårene 2011 og 2012. Landsretten fandt endvidere, at indbetalingerne foretaget på skatteyderens personlige bankkonto i indkomstårene 2013 og 2014 måtte anses for at være overskud af uregistreret virksomhed. Skatteyderen var herefter rette indkomstmodtager og derfor skattepligtig af indbetalingerne.

Landsretten fandt det desuden ikke godtgjort, at det af skattemyndighederne udøvede skøn var udøvet på et forkert grundlag eller var åbenbart urimeligt.

Endelig fandt landsretten, at der ikke var grundlag for at tilsidesætte skattemyndighedernes vurdering af et lån, der var ydet til skatteyderen i et af skatteyderens selskaber, hvorfor landsretten fandt at lånet skulle henføres som udbytte i 2012, jf. ligningslovens § 16 e, stk. 1.

For landsretten havde skatteyder ikke gentaget sit anbringende om, at der ikke var grundlag for ekstraordinær genoptagelse.

Byrettens frifindelse af Skatteministeriet blev på den baggrund stadfæstet.

 

Dom: Ekstraordinær genoptagelse - medarbejderaktier

SKM2024.193.ØLR

Landsretten fandt, at betingelserne for ekstraordinær ansættelse var opfyldt, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, idet skatteyderen havde handlet groft uagtsomt ved at undlade at selvangive sine aktieindkomster. Landsretten bemærkede i den forbindelse bl.a., at det var uden betydning, at skattemyndighederne havde vurderet, at der ikke havde været grundlag for at rejse en straffesag mod skatteyderen, ligesom skatteyderens arbejdsgivers forsømmelse af sin indberetningspligt heller ikke kunne føre til en anden vurdering.

Landsretten fandt derudover, at reaktionsfristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 1. pkt., var overholdt, idet SKAT tidligst var kommet i besiddelse af tilstrækkelige oplysninger til, at der forelå grundlag for at foretage en korrekt, ekstraordinær indkomstansættelse, i forbindelse med modtagelsen af indberetningerne fra arbejdsgiveren.

Endelig fandt landsretten, at skattemyndighederne ikke havde været forpligtet til at træffe afgørelse inden for en kortere ansættelsesfrist end den frist på 3 måneder, der følger af skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 2. pkt.

Byrettens frifindelse af Skatteministeriet blev på den baggrund stadfæstet.

 

Dom: Kildeskat af renter-beneficial owner-misbrug-gennemstrømningsselskaber-rente-/royaltydirektivet-dobbeltbeskatningsoverenskomster-selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra d-kildeskattelovens § 69, stk. 1

SKM2024.192.ØLR

Et Y1-land moderselskab var i medfør af selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra d, skattepligtig af renter, som selskabet havde oppebåret i 2005-2007 på et lån ydet til dets danske datterselskab. Der skulle hverken efter rente-/royaltydirektivet eller den nordiske dobbeltbeskatningsoverenskomst ske nedsættelse af eller fritagelse for kildeskatten, fordi moderselskabet og dette selskabs eget Y1-land moderselskab var gennemstrømningsselskaber, der ikke kunne anses for retmæssige ejere af renterne i direktivets og overenskomstens forstand.

Landsretten fandt, at det ikke var godtgjort, at det selskab på Y2-land, der havde modtaget renterne via de Y1-lande gennemstrømningsselskaber, også var en gennemstrømningsenhed, og at renternes retmæssige ejer derfor var den omhandlede koncerns ultimative moderselskab i Y3-land.

Det danske selskab var ansvarlig for den manglende indeholdelse af renteskat i medfør af kildeskattelovens § 69, stk. 1.

 

Dom: Fradrag for lønudgifter m.v. til vedtægtsbestemte uddelingsaktiviteter

SKM2024.177.HR

Spørgsmålet i sagen var, om en forening i indkomstårene 2008-2018 havde fradragsret efter ligningslovens § 8 N, stk. 1, for lønudgifter m.v., der medgik til opfyldelse af det vedtægtsmæssige formål om at uddele af foreningens formue til almennyttige og almenvelgørende formål - filantropiske uddelingsaktiviteter. Foreningen havde for indkomstårene 2015-2018 nedlagt subsidiær påstand om fradrag for udgifterne i medfør af det udvidede driftsomkostningsbegreb for fonde og foreninger.

Højesteret udtalte, at det fremgår af bestemmelsens forarbejder, at bestemmelsen har til formål at udvide fradragsretten for lønudgifter m.v. ud over, hvad der følger af statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

Højesteret anførte videre, at bestemmelsen ifølge forarbejderne blev indført med det hovedsigte at skabe hjemmel til at kunne fradrage de lønudgifter, der var genstanden for de to højesteretsdomme UfR 2017.2960 og UfR 2017.2979. Højesteret fandt, at der ikke efter bestemmelsens ordlyd eller forarbejder er holdepunkter for at anse fradragsretten efter bestemmelsen, for at være begrænset til det, der var hovedsigtet med lovændringen.

Videre udtalte Højesteret, at det efter bestemmelsens ordlyd er afgørende for fradragsret, at lønudgifterne er erhvervsmæssige. Med erhvervsmæssige menes i den sammenhæng udgifter, som afholdes af virksomheden med det formål at understøtte driften af virksomheden på såvel kort som lang sigt. Herudover er det en forudsætning for fradrag, at udgiften er afholdt i virksomhedens interesse.

Under henvisning til foreningens vedtægtsbestemte formål fandt Højesteret herefter, at lønudgifter, der afholdes for at opfylde foreningens uddelingsformål, angår en aktivitet, der er en integreret del af foreningens virksomhed, som tillige bestod i bl.a. investeringsvirksomhed. Da lønudgifterne var afholdt i foreningens interesse i at opfylde sit formål, og da de understøttede driften af foreningens samlede virksomhed, fastslog Højesteret, at udgifterne var erhvervsmæssige i ligningslovens § 8 N's forstand.

Højesteret stadfæstede herefter landsrettens dom om foreningens fradragsret for de omhandlede lønudgifter efter ligningslovens § 8 N.

 

Dom: Fuld skattepligt - forlængelse af ansættelsesfrist - fradragsberettigede udgifter - rette indkomstmodtager

SKM2024.175.BR

6 sambehandlede sager angik skatteyderens indkomstforhold i 2006-2010. Det var i sagerne omtvistet, hvorvidt skatteyderen havde været ubegrænset skattepligtig til Danmark i indkomstårene, ligesom der var tvist om, hvorvidt skatteyderen var rette indkomstmodtager af en række beløb, som var overført til udlandet og til en række foreningskonti og klientkonti, som skatteyderen rådede over. Skatteyderen havde videre påberåbt sig ret til fradrag for renteudgifter i forbindelse med en lejeindtægt. I en af sagerne var det endelig bestridt, hvorvidt skatteansættelsen var foretaget rettidigt, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 2. og 4. pkt.

Vedrørende spørgsmålet om skattepligt var det bestridt, hvorvidt sagen skulle behandles efter reglerne om tilflytning, jf. kildeskattelovens § 7, stk. 1 eller fraflytning, jf. kildeskattelovens § 1, stk. 1. Skatteyderen havde meldt fraflytning i folkeregisteret i 2001, men de bestridte afgørelser omhandlede alene 2006-2010. Retten fandt, at skatteyderen uanset dette spørgsmål var skattepligtig i 2006-2010, idet han i disse år rådede over helårsbolig i Danmark, ligesom han havde sin familiemæssige og erhvervsmæssige tilknytning her til landet.

Vedrørende spørgsmålene om rette indkomstmodtager, fandt retten, at skatteyderen var rette indkomstmodtager af en række beløb, der dels vedrørte salg af en række andelsboligbeviser, dels et konsulenthonorar og dels indtægterne fra et salg af en dansk anpartsvirksomhed. Retten lagde i det væsentligste vægt på, at beløbene var tilgået skatteyderen eller konti, som han kontrollerede, eller var overført til udlandet efter skatteyderens anvisning. Skatteyderen havde ikke godtgjort, at beløbene var hans skattepligtige indkomst uvedkommende, og skatteyderen havde ikke afgivet forklaring om beløbene.

Retten lagde videre vægt på, at skatteyder var kapitalejer eller på anden vis nært forbundet med de selskaber, som han gjorde gældende, at beløbene tilkom.

Spørgsmålet om, hvorvidt ansættelsesfristen var overskredet, relaterede sig kun til den af de seks sambehandlede sager, som vedrørte indtægterne fra salget af anpartsselskabet. Agterskrivelsen var sendt til skatteyder den 17. december 2012. Den 7. januar 2013 anmodede skatteyderen om udsættelse, og den 4. februar 2013 anmodede skatteyderen om møde med SKAT. Dette møde blev afholdt den 28. februar 2013, hvor det aftaltes, at SKAT ville indhente yderligere oplysninger fra en bank. Rådgiver fastholdt dette ønske, da han sendte bemærkninger til mødereferatet den 7. marts 2013. SKAT modtog oplysningerne fra banken den 8. marts 2013 og sendte disse i høring hos skatteyder den 15. marts 2013 med frist den 4. april 2013.

Retten fandt på denne baggrund, at SKAT havde imødekommet skatteyders implicitte anmodning om fristforlængelse. Retten lagde bl.a. vægt på, at anmodningen om udsættelse blev imødekommet af hensyn til skatteyderens muligheder for at varetage sine interesser. Indhentelsen af de yderligere oplysninger fra banken havde til formål at afdække, om SKATs forslag til afgørelse var korrekt, hvorfor dette også var sket i skatteyderens interesse.

Endelig fandt retten, at skatteyder ikke havde godtgjort det påberåbte fradrag for driftsudgifter i forbindelse med udlejningsindtægten.

 

Dom: Forhøjelse af skattepligtig indkomst - maskeret udlodning

SKM2024.181.BR

En skatteyder skulle beskattes af maskeret udlodning som følge af, at skatteyderens selskab havde haft udeholdt omsætning.

Sagen blev sambehandlet med sagerne BS-35001/2021-RAN, BS-35128/2021-RAN, BS-35147/2021-RAN.

 

Dom: Beskatning af hovedaktionær af fri boliger og aktiver

SKM2024.180.ØLR

Sagen angik, om appellanten for indkomstårene 2009-2011 var skattepligtig af værdien af rådigheden over fri bolig og rådigheden over aktiver, som boligen var udstyret med, samt om skattemyndighederne havde iagttaget skatteforvaltningslovens fristregler. Det var i den forbindelse omtvistet, om appellanten var hovedaktionær i de selskaber, der ejede den omhandlede bolig i disse indkomstår, og derfor kunne beskattes som hovedaktionær.

Landsretten fandt, at det som følge af sagens omstændigheder påhvilede appellanten at godtgøre, at han ikke reelt var hovedaktionær i de selskaber, som ejede ejendommen i 2009-2011. Denne bevisbyrde havde appellanten ikke løftet, og landsretten tiltrådte derfor at appellantens indkomst skulle forhøjes med værdien af udbytte i form af fri bolig, jf. for så vidt angår 2009 ligningslovens § 16 A, stk. 9, og for så vidt angår 2010 og 2011 ligningslovens § 16 A, stk. 6. Landsretten fandt i den forbindelse, at der ikke var grundlag for nedsættelse af den beregnede skattepligtige værdi, idet appellanten hverken havde godtgjort, at han havde betalt husleje, eller at han ikke rådede over hele ejendommen.

Landsretten fandt endvidere, at appellanten skulle beskattes af værdien af udbytte i form af fri benyttelse af indbo og hi-fi-udstyr mv., jf. for så vidt angår 2009 ligningslovens § 16 A, stk. 1, og for så vidt angår 2010 og 2011 ligningslovens § 16 A stk. 1, jf. stk. 2, nr. 1.

Da appellanten måtte anses for hovedaktionær, kunne han ikke anses for at have enkle økonomiske forhold, jf. den dagældende bekendtgørelse nr. 1095 af 15. november 2005. Appellanten var derfor omfattet af den almindelige ligningsfrist, jf. skatteforvaltningslovens § 26, stk. 1, som i sagen ubestridt var overholdt.

Skatteministeriets påstand om stadfæstelse blev herefter taget til følge.

 

Dom: Skønsmæssig ansættelse - indsætninger - lån - ikke grundlag for tilsidesættelse af skøn - genoptagelse - skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5

SKM2024.179.ØLR

Sagen angik, om skattemyndighederne for en række indkomstår var berettiget til at fastsætte skatteyderens skattepligtige indkomst skønsmæssigt på baggrund af en lang række konkrete indsætninger, og om skønnet kunne tilsidesættes. Derudover var det et tema i sagen, om der var grundlag for ekstraordinær genoptagelse for en del af indkomstårene.

Skatteyderen havde for de pågældende indkomstår - på nær ét indkomstår - selvangivet 0 kr. i indkomst. Af kontoudtog m.v. for skatteyderens konti fremgik det, at der indgik meget betydelige beløb, ligesom der blev hævet og anvendt meget betydelige beløb.

Skatteyderen gjorde gældende, at en række af indsætningerne stammede fra lån. Han fremlagde bl.a. gældsbreve, og de påståede långivere havde afgivet forklaring for byretten.

Landsretten fandt, at skatteyderen ikke havde godtgjort, at der var sådanne fejl i grundlaget for skattemyndighedernes skøn, eller at skønnet var udøvet med et så åbenbart urimeligt resultat til følge, at der var grundlag for at tilsidesætte skønnet.

Landsretten stadfæstede på den baggrund byrettens dom med henvisning til byrettens begrundelse.

 

Dom: Virksomhedsomdannelse - negativ anskaffelsessum og fristoverskridelse - ikke dispensation - omgørelse - ikke lagt klart frem

SKM2024.173.ØLR

Sagen angik en gennemført virksomhedsomdannelse af en enkeltmandsvirksomhed til et selskab, som ikke opfyldte betingelserne i lov om skattefri virksomhedsomdannelse. Spørgsmålet var i første række, om appellanten kunne få en dispensation for sin manglende opfyldelse af kravet om, at anskaffelsessummen ikke må være negativ ved en delomdannelse, samt om appellanten kunne få dispensation for en fristoverskridelse på ca. 3 år og 8 måneder i forbindelse med sin indsendelse af dokumenter til skatteforvaltningen. Hvis der ikke var grundlag for dispensation, var spørgsmålet i anden række, om appellanten opfyldte betingelserne for omgørelse af virksomhedsomdannelsen, herunder om dispositionen var lagt klart frem for skattemyndighederne, og om de privatretlige virkninger af den ændring af dispositionen, appellanten ønskede tillagt skattemæssig virkning, var enkle og overskuelige.

Landsretten fandt, at appellanten ikke kunne få dispensation for den negative anskaffelsessum. I tillæg til byrettens begrundelse lagde landsretten vægt på, at appellantens revisor var bevidst om, at der alene var sket en delomdannelse. Landsretten fandt også, at appellanten ikke kunne få dispensation for fristoverskridelsen. I tillæg til byrettens begrundelse lagde landsretten vægt på, at der gik flere år fra omdannelsen, før appellanten momsmæssigt agerede som om, der var sket en omdannelse. Herefter fandt landsretten, at dispositionen ikke var lagt klart frem, og allerede derfor opfyldte appellanten ikke betingelserne for omgørelse. Landsretten lagde vægt på, at appellanten ikke havde opfyldt det lovbestemte krav om indsendelse af oplysninger til skattemyndighederne. Landsretten tog således ikke stilling til den anden betingelse. På den baggrund blev byrettens dom stadfæstet.

 

Dom: Grundværdi - forhold på vurderingstidspunktet

SKM2024.172.BR

Vurderingsstyrelsen havde fastsat grundværdierne pr. 1. oktober 2019 for sagsøgernes ejendomme. Sagsøgerne påklagede afgørelserne til Landsskatteretten, der stadfæstede afgørelserne. Sagsøgerne indbragte herefter Landsskatterettens afgørelser for retten med påstand om, at sagerne blev hjemvist til Vurderingsstyrelsen.

Indledningsvist fastslog retten, at sagsøgerne havde bevisbyrden for, at Landsskatterettens grundværdiansættelser af de pågældende ejendomme hvilte på et forkert grundlag, var truffet på et mangelfuldt grundlag, der var egnet til at påvirke værdiansættelserne, eller at Landsskatterettens værdiansættelser af ejendommenes grundværdier var åbenbart urimelige.

Videre fastslog retten, at det var de faktiske forhold på vurderingstidspunktet den 1. oktober 2019, men prisforholdene i henholdsvis 2011 og 2012, som skulle lægges til grund for vurderingerne.

Efter at have gennemgået de forhold som Landsskatteretten ifølge sine afgørelser havde inddraget i skønnet, fandt retten, at Landsskatteretten ved fastsættelsen af grundværdierne havde foretaget et konkret og grundigt skøn efter inddragelse af en flerhed af relevante forhold. Videre fandt retten ikke noget grundlag for, at Landsskatterettens skøn var foretaget på et mangelfuldt eller fejlagtigt grundlag. Grundværdierne kunne heller ikke anses for at være åbenbart urimelige.

Retten bemærkede også, at de pågældende ejendomme på vurderingstidspunktet ikke var storparceller, hvorfor det efter rettens vurdering var helt sagligt og relevant, at Landsskatteretten i skønnet ikke havde lagt vægt på handelspriserne for en række storparceller i varierende afstand fra ejendommene.

Endelig anførte retten, at det ikke kunne føre til en ændret vurdering, at Landsskatteretten ikke inden sine afgørelser fremsendte en ny sagsfremstilling i til sagsøgerne. Retten bemærkede i den forbindelse, at ingen af de faktuelle forhold eller oplysninger, der var lagt til grund af Landsskatteretten, havde været bestridt af sagsøgerne som mangelfulde eller fejlagtige.

På denne baggrund frifandt retten Skatteministeriet.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 19/0079730
Dobbeltbeskatning
Klagen vedrører opgørelse af indkomst til beskatning i Danmark. Landsskatteretten forhøjer exemptionslempelse af løn optjent i Storbritannien og stadfæster i øvrigt.
Afsagt: 19-02-2024

Journalnr: 17/0987444
Eftergivelse af gæld i fremmed valuta i K/S
Klagen vedrører yderligere skattepligtig kursgevinst ved eftergivelse af gæld i fremmed valuta i K/S. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 20-02-2024

Journalnr: 22/0026965
Fritagelse for beskatning af SU
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har givet afslag på klagerens anmodning om fritagelse for beskatning af SU i Danmark for indkomstårene 2018-2020. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 19-02-2024

Journalnr: 22/0084548
Indsætninger på bankkonto mm
Klagen vedrører beskatning af indsætninger på bankkonto, lån over mellemregningskonto og udbytte. Landsskatteretten ændrer enkelte af posterne i afgørelsen, samlet med beskeden betydning.
Afsagt: 19-02-2024

Journalnr: 22/0088036
Omkvalificering af omsætning og tilskud
Klagen skyldes, at bogført omsætning er anset som løn til hovedanpartshaver samt at indbetalinger er medregnet som skattepligtige tilskud. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 19-02-2024

 

Nyt fra EU-domstolen

Indstillinger
C-39/23 Frie kapitalbevægelser Keva m.fl.

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - artikel 63 TEUF - artikel 65 TEUF - frie kapitalbevægelser - skattelovgivning - beskatning af udbytte modtaget af offentlige pensionsfonde - ikke-beskatning af udbytte udbetalt til hjemmehørende offentlige pensionsfonde - kildebeskattet udbytte udbetalt til ikke-hjemmehørende offentlige pensionsfonde - objektiv sammenlignelighed - begrundelse i tvingende almene hensyn

Generaladvokatens indstilling:

Artikel 63 TEUF skal fortolkes således, at

- den omstændighed, at der indeholdes kildeskat af udbytte, som udbetales af indenlandske selskaber til offentlige pensionskasser i udlandet, mens det tilsvarende udbytte ikke beskattes, hvis det tilfalder kildestaten selv gennem dens almindelige pensionsfonde, udgør en så negativ forskelsbehandling, at den i princippet indebærer en restriktion for de frie kapitalbevægelser,

- de kriterier, der skal tages hensyn til ved vurderingen af, om en udenlandsk offentlig pensionskasse befinder sig i en situation, der er objektivt sammenlignelig med den situation, som staten selv og dens almindelige pensionsfonde befinder sig i, skal omfatte deres respektive formål, funktioner og kerneopgaver, de lovgivningsmæssige rammer, som de driver virksomhed inden for, samt deres organisationers karakteristika,

- en potentiel restriktion for de frie kapitalbevægelser kan være begrundet i tvingende almene hensyn, men de begrundelser, der er fremført i den foreliggende sag, synes principielt ikke at udgøre tvingende almene hensyn.


 

Nyt fra EU

Nyt fra Den Europæiske Unions Tidende

Europa-Parlamentets lovgivningsmæssige beslutning af 13. september 2023 om forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv 2011/16/EU om administrativt samarbejde på beskatningsområdet (COM(2022)0707 — C9-0017/2023 — 2022/0413(CNS))

 

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 119 C Forslag til lov om ændring af chokoladeafgiftsloven, kildeskatteloven og forskellige andre love. (Godtgørelse af dækningsafgift i chokoladeafgiftsloven, præcisering af krav om beholdningsregnskab ved løssalg af groftskåret røgtobak, bøder ved enkeltsalg af cigaretter og manglende beholdningsregnskab, tilpasning af det afgiftspligtige vareområde for visse alkoholvarer, nulangivelse ved udbetaling af royalty til udlandet uden indeholdelse af kildeskat, mulighed for dataudstilling om visse søfarende, afskaffelse af godtgørelsesordning i spildevandsafgiftsloven, tilpasning af reglerne om sikkerhedsstempelmærker og genindførelse af register over erhvervsfiskere med B-status m.v.)

Bilag

Bilag 5

Henvendelse af 20/3-24 fra KPMG Acor Tax om royaltyindtægter og opkrævning af royaltyskat

Bilag 6

Ændringsforslag, fra skatteministeren

Bilag 7

Henvendelse af 20/3-24 fra Philip Morris International vedrørende materiale til foretræde den 21/3-24

Bilag 8

1. udkast til betænkning

Bilag 9

Henvendelse af 21/3-24 fra KPMG Acor Tax om udbetaling af royalty

Bilag 10

Betænkning afgivet den 21. marts 2024

Bilag 11

Ændringsforslag til 2. behandling stillet den 22. marts 2024, af DD

Spørgsmål og svar

Spm. 1

L 119 - svar på spm. 1 om at stille ændringsforslag om deling af lovforslaget, så den del, som omhandler udmøntning af Aftale om en forebyggelsesplan målrettet børn og unge – tobak, nikotin og alkohol, udskilles i et selvstændigt lovforslag

Spm. 2

L 119 - svar på spm. 2 om, hvilken risikovurdering i forhold til mulige konkurser der ligger til grund for at ville ophæve særreglen om undtagelse for omvendt betalingspligt for moms ved el- og gashandel

Spm. 3

L 119 - svar på spm. 3 om, hvorfor regeringen aktivt ønsker at fjerne en fordel for danske energivirksomheder, når der ikke foreligger et EU-krav om at gøre det

Spm. 4

L 119 - svar på spm. 4, om det er undersøgt, om man med en værnsregel kunne opnå den ønskede beskyttelse af statens finanser uden at ophæve særreglen om undtagelse for omvendt betalingspligt for moms ved el- og gashandel

Spm. 5

L 119 - svar på spm. 5, om ministeren vil garantere, at alle penge fra provenuet af afgiftsforhøjelsen på nikotinprodukter går til øget kontrol i forhold til salg af nikotinprodukter, forebyggelse og lign.

Spm. 6

L 119 - svar på spm. 6 om, hvordan den forholdsmæssigt meget større afgiftsstigning på tyggetobak end på nikotinposer kan siges at være en ”tilsvarende” afgiftsforhøjelse

Spm. 7

L 119 - svar på spm. 7, om den foreslåede afgiftsstigning på røgfri tobak fra 461,37 kr. pr. kg til hele 1.147,08 kr. pr. kg er overensstemmende med aftalens ordlyd

Spm. 8

L 119 - svar på spm. 8, om debatten om hensigtsmæssigheden af samlelovforslag, der blander aftalestof med mange andre elementer, giver anledning til fremover at sikre, at der ikke fremsættes sådanne lovforslag på skatteområdet

Spm. 9

L 119 - svar på spm. 9, om det er rimeligt, at et lovforslag på 113 sider, som omhandler så forskellige love, skal udvalgsbehandles på meget kort tid, fordi ét af elementerne skal have virkning allerede fra 15. april 2024

Spm. 10

L 119 - svar på spm. 10 om at kommentere høringssvaret fra FSR vedrørende leveringsstedet for visse virtuelt leverede ydelser

Spm. 11

L 119 - svar på spm. 11 om at skønne, hvor mange udbydere der vil være omfattet og påvirket af lovændringen vedrørende momsopkrævning i forbrugerlandet i forhold til streaming og virtuel deltagelse

Spm. 12

L 119 - svar på spm. 12 om at kommentere henvendelsen af 20/3-24 fra KPMG Acor Tax om royaltyindtægter og opkrævning af royaltyskat

Spm. 13

L 119 - svar på spm. 13 om en oversigt over dels finansieringselementerne fra afgiftsforhøjelserne på nikotinprodukter og røgfri tobak i aftalen om en forebyggelsesplan, dels udgifterne som følge af aftalen i de enkelte år frem mod 2030 og varigt

Spm. 14

L 119 - svar på spm. 14 om at kommentere henvendelsen af 20/3-24 fra Philip Morris International vedrørende materiale til foretræde den 21/3-24

Spm. 15

L 119 - svar på spm. 15 om at kommentere henvendelsen af 21/3-24 fra KPMG Acor Tax om udbetaling af royalty

Almindelig del

Bilag

Bilag 180

Henvendelse af 15/3-24 fra Thomas Møller vedrørende beskatning af udenlandsk pensionsopsparing

Bilag 184

Politiske aftale: Enklere regler for lotterier og banko

Bilag 185

Henvendelse af 19/3-24 fra Folketingets Ombudsmand om forespørgsel vedrørende samrådsspørgsmål H, I og J om Gældsstyrelsens inddrivelse af gæld til det offentlige ved lønindeholdelse

Bilag 188

Notits om 1. delrapport fra ekspertgruppen for fremtidens erhvervsstøtte

Bilag 189

Årsregnskabet 2023 for § 38. Skatter og afgifter fra Skatteministeriet

Bilag 191

Henvendelse af 22/3-24 fra KPMG Acor Tax vedrørende spørgsmål om håndtering af praksisændring på tonnageskattelovens område

Spørgsmål og svar

Spm. 332

Vil ministeren vurdere, i hvilken grad en lempelse af aktieindkomstbeskatningen vil komme danske iværksættere til gode? Som led heri ønskes et skøn for, hvorledes et mindreprovenu på 1 mia. kr. ved en lempelse af aktieindkomstbeskatningen vil fordele sig på forskellige virksomhedsstørrelser.  Svar  

Spm. 337

Er ministeren opmærksom på, at den nordjyske slotsejer, der ved Vestre Landsrets dom af 21.9.2022 (V.L. S-0645-21) blev idømt bl.a. en bøde på 6 mio. kr. til statskassen, nu - enten selv eller via selskab - i anden sag er tilkendt en erstatning på 2 millioner kr. + renter, og hvad har staten gjort for via arrest eller anden inkasso at sikre sig provenuet heraf til delvis betaling af bøden? Der henvises bl.a. til artikel i Nordjyske 9.2.2024 kl. 11.17.  Svar  

Spm. 338

Vil ministeren redegøre for provenukonsekvenser efter tilbageløb og adfærd ved at hæve indskudsloftet i aktiesparekontoordningen til henholdsvis 375.000 kr., 500.000 kr. og helt at fjerne loftet samt redegøre for arbejdsudbudseffekten? Svaret bedes opgjort i år 2025, 2030 samt 2035.  Svar  

Spm. 339

Vil ministeren redegøre for effekterne af at sænke aktieindkomstskatten pr. procentpoint fra det nuværende niveau på 42 pct. ned til 20 pct. fordelt på indkomstpercentiler?  Svar  

Spm. 340

Vil ministeren oplyse, hvornår udvalget kan forvente at modtage endelige svar på de spørgsmål om andre landes erfaringer med indførelse af restriktioner på spilområdet, som Louise Elholm (V) tidligere har stillet ministeren, og hvor det i svarene er tilkendegivet, at resultaterne af Spillemyndighedens forespørgsler vil blive sendt til udvalget? Der henvises til svar på SAU alm. del – spørgsmål 762 (2021-22), SAU alm. del – spørgsmål 761 (2021-22) og svar på SAU alm. del – spørgsmål 706 (2021-22).  Svar  

Spm. 343

Vil ministeren redegøre for beskatningsreglerne for motoriserede både, lystbåde, lystyachts etc.? Der ønskes en gennemgang af samtlige skatter og afgifter, der betales efter de nuværende regler, og hvad det nuværende provenu og den nuværende klimaeffekt skønnes til ved disse skatter og afgifter.  Svar  

Spm. 344

Vil ministeren redegøre for beskatningsreglerne for private fly? Der ønskes en gennemgang af samtlige skatter og afgifter, der betales efter de nuværende regler, og hvad det nuværende provenu og den nuværende klimaeffekt skønnes til ved disse skatter og afgifter.  Svar  

Spm. 345

Vil ministeren redegøre for beskatningsreglerne for opvarmede pools? Der ønskes en gennemgang af samtlige skatter og afgifter, der betales efter de nuværende regler, og hvad det nuværende provenu og den nuværende klimaeffekt skønnes til ved disse skatter og afgifter. Ministeren bedes desuden redegøre for andre landes eventuelle beskatningsmodeller af swimming pools.  Svar  

Spm. 347

Vil ministeren redegøre for, hvor lang sagsbehandlingstiden er i Gældsstyrelsen for de borgere, der har indsendt et budget og skal have deres økonomi individuelt vurderet ift. øget lønindeholdelse efter de nye regler er trådt i kraft?  Svar  

Spm. 348

Vil ministeren oplyse, hvor stor en skattelettelse de hhv. 10, 100 og 1.000 rigeste får ved en reduktion af den høje kapitalskattesats fra 42 til 40 pct.? I tillæg hertil bedes ministeren oplyse den samlede skattelettelse for de 80 pct. fattigste.  Svar  

Spm. 349

Vil ministeren oplyse, hvordan en reduktion af den øverste kapitalskattesats fra 42 til 40 pct. skønnes at påvirke den strukturelle beskæftigelse, herunder hvilke empiriske studier, der ligger til grund for vurderingen?  Svar  

Spm. 350

Vil ministeren oplyse effekten på gini-koefficienten for indkomstulighed ved at sænke den høje kapitalskattesats fra 42 til 40 pct.?  Svar  

Spm. 352

Vil ministeren indhente Skattestyrelsens vurdering af, hvilken betydning det har for styrelsens mulighed for at føre kontrol med og sanktionere for skatteunddragelse, at lønnen til udenlandske arbejdstagere fra tredjelande i dag skal udbetales til en dansk bankkonto? Styrelsen bedes samtidig redegøre for: - Om det som følge af regeringens udkast til lovforslag om lempelse af kravet om dansk bankkonto vil blive nemmere at snyde med den korrekte lønudbetaling og dermed skattebetaling, herunder også hvis virksomheden ligeledes benytter sig af en konto i en udenlandsk bank til lønudbetalinger?- Hvilken betydning har regeringens udkast til lovforslag om lempelse af kravet om dansk bankkonto for Skattestyrelsens muligheder for at kontrollere for virksomheders skatteunddragelse som følge af returkommission samt for fiktive ansættelsesforhold, når lønudbetalinger ikke foretages til dansk bankkonto, men til konti i udlandet? I den forbindelse anmodes styrelsen om at oplyse et estimat for, hvad ressourceforbruget er ved at kontrollere en udenlandsk bankkonto ift. en dansk bankkonto.- Styrelsen bedes redegøre for antal sager, som styrelsen har haft de seneste 3 år med svindel med lønsedler udstedt til udenlandske arbejdstagere fra lande uden for EU. Antal sager bedes opgjort på hhv. antal virksomheder og antal omfattede lønmodtagere – inklusive en brancheopdeling.- Må styrelsen udveksle og modtage oplysninger fra andre myndigheder, der har kompetence og ansvar ift. hvidvask, returkommission, stråmandsvirksomhed og terrorfinansiering samt fra SIRI?  Svar  

Spm. 353

Vil ministeren afsætte ekstra ressourcer til Skattestyrelsens kontrol med certificerede virksomheder og medarbejdere, der helt eller delvis friholdes fra kravet om dansk bankkonto, og hvor meget vil ministeren i givet fald årligt afsætte hertil (mio. kr.)?  Svar  

Spm. 356

Ministeren bedes kommentere den interne henvendelse af 14. februar 2024 fra Lars Wismann om foretræde vedrørende værdiansættelser på ejendomme, jf. SAU alm. del - bilag 158.  Svar  

Spm. 357

Vil ministeren redegøre for de forskellige maskinelt indførte grænser i beregningen af grundværdien hos Vurderingsstyrelsen, der er omtalt i pressemeddelelsen udsendt af styrelsen den 12. januar 2024 (”Vurderingsstyrelsen kontrollerer vurderingerne af knap 400 erhvervsejendomme”), herunder værdistørrelserne og de faglige begrundelser for de forskellige grænser? Vil ministeren samtidig opgøre, hvor mange boliger, der er omfattet af de forskellige grænser, hvor mange der er påvirket af grænserne, der er blevet genvurderet og hvor mange berørte styrelsen været i kontakt med?  Svar  

Spm. 359

Vil ministeren redegøre for, hvorvidt og i så fald hvornår rentetilskrivningen er stoppet vedr. ikke-inddrivelsesparat gæld? Indkræves tidligere rentetilskrivninger vedr. ikke-inddrivelsesparat gæld fortsat eller slettes disse?  Svar  

Spm. 360

Vil ministeren redegøre for, hvilke indkomsttyper der foretages lønindeholdelse i? Herunder bedes ministeren specifikt redegøre for, hvorvidt der foretages lønindeholdelse af feriepenge og lignende.  Svar  

Spm. 361

Er det muligt for den enkelte borger at få et fuldt og samlet overblik over ens gæld i de breve, som Gældsstyrelsen udsender til borgeren? Angives der i gældsbrevene: oprindelig gæld, rentetilskrivning, tilbagebetalt beløb, lønindeholdt beløb mv. på overskuelig vis?  Svar  

Spm. 362

I svaret på UUI alm. del - spørgsmål 115 (2023-24) har Skattestyrelsen svaret, at ”De udlændinge, som kan benytte fritagelsesreglen til at arbejde for en dansk virksomhed i Danmark i op til tre måneder om året uden arbejds- og opholdstilladelse, skal således betale skat af det arbejde, de udfører i Danmark.” Vil ministeren redegøre for, hvordan man har tænkt sig at sikre sig og kontrollere, at disse udlændinge betaler dansk skat, når myndighederne i mange tilfælde ikke har viden om, at en udlænding udfører arbejde i landet på koncernfritagelsesreglen?  Svar  

Spm. 363

I svaret på UUI alm. del - spørgsmål 115 (2023-24) har Skattestyrelsen svaret, at ”De udlændinge, som kan benytte fritagelsesreglen til at arbejde for en dansk virksomhed i Danmark i op til tre måneder om året uden arbejds- og opholdstilladelse, skal således betale skat af det arbejde, de udfører i Danmark.” Vil ministeren redegøre for, hvordan virksomhederne eller udlændingene, der benytter sig af ordningen, kan indberette og betale dansk skat, når udlændingene ikke har dansk cpr-nummer?  Svar  

Spm. 364

I svaret på UUI alm. del - spørgsmål 115 (2023-24) har Skattestyrelsen svaret, at ”De udlændinge, som kan benytte fritagelsesreglen til at arbejde for en dansk virksomhed i Danmark i op til tre måneder om året uden arbejds- og opholdstilladelse, skal således betale skat af det arbejde, de udfører i Danmark.” Vil ministeren redegøre for, hvordan man vil sikre sig og kontrollere, at disse udlændinge betaler dansk skat, når lønnen udbetales af en udenlandsk virksomhed til en bankkonto i udlandet?  Svar  

Spm. 366

Vil ministeren oplyse påvirkningen af de offentlige finanser, hvis ordningen om ekstra pensionsfradrag på 32 pct. ved indbetaling til privat ratepension udvides til også at gælde førtidspensionister med mere end 15 år til folkepensionsalderen? Ministeren bedes samtidig oplyse påvirkningen af de offentlige finanser, hvis udvidelsen af det ekstra pensionsfradrag på 32 pct. gives til alle grupper udenfor arbejdsmarkedet.  Svar  

Spm. 367

Vil ministeren oversende en tabeloversigt, der viser antallet af personer og ændringen i disponibel indkomst for nedenstående faggrupper i 2026 som følge af aftalen ”Reform af personskat” indgået den 14. december 2023? Tabeloversigten for de nævnte faggrupper bedes opstillet på samme måde som de to første kolonner i ”Bilag 4 Virkning for udvalgte faggrupper” i ”Bilag til udspil om reform af personskat” offentliggjort på Skatteministeriets hjemmeside den 6. november 2023. -Sygeplejersker-Social- og sundhedsassistenter-Social- og sundhedshjælpere-Pædagoger-Socialpædagoger-Fængselsbetjente-Jordemødre  Svar  

Spm. 374

Vil ministeren redegøre for selskabsskattelovens § 11 B, stk. 4, nr. 3, pkt. 5, som undtager finansielle kontrakter, som tjener til sikring af driftsindtægter og driftsudgifter i sambeskattede selskaber men ikke i udenlandske ikke-sambeskattede selskaber og bestemmelsens forhold til artikel 49 i Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde (TEUF) om retten til fri etablering, når det ikke-sambeskattede selskab er et koncernselskab hjemmehørende indenfor EU, og om der kan være tilfælde, hvor kravet om sambeskatning er i strid med artikel 49, jf. C-650/16, Bevola, præmis 29, og C-47/12, Kronos International Inc., præmis 35?  Svar  

Spm. 394

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 15. marts 2024 fra Thomas Møller vedrørende beskatning af udenlandsk pensionsopsparing, jf. SAU alm. del - spm. 180.  Svar  

Spm. 395

Vil ministeren oplyse, hvor meget den gennemsnitlige grundskyldspromille skal hæves, hvis det skal finansiere en generel justering af grundlaget for grundskylden, således at denne ikke længere opkræves på baggrund af grundens værdi ved den (tilladte) anvendelse og udnyttelse, der giver den højeste værdi, men derimod grundens værdi ved den faktiske udnyttelse? Dette vil indebære, at beskatningsgrundlaget for grundskylden ikke vil ændre sig alene som følge af en justering i den tilladte anvendelse/udnyttelse – men først når ejeren rent faktisk ændrer på anvendelsen/udnyttelsen af grunden.  Svar  

Spm. 400

Ministeren bedes kommentere den fortrolige henvendelse af 12. marts 2024 fra A.F.H. vedrørende fejl i forskudsopgørelser med tilvalg af indefrysningsordningen, jf. SAU alm. del -bilag 183 (fortrolig).  Svar  

Spm. 401

Vil ministeren redegøre for effekten på arbejdsudbud, BNP og de offentlige finanser (umiddelbart provenu, provenu efter tilbageløb samt provenu efter tilbageløb og adfærd) ved at indføre et nyt skattemæssigt fradrag på hhv. 1.000 kr., 2.000 kr., 3.000 kr. og 4000 kr. månedligt under lønnet praktik for lærlinge på erhvervsuddannelserne, der er under 25 år, når de påbegynder deres erhvervsuddannelse?  Svar  

Spm. 402

Vil ministeren fremsende en opgørelse, der viser, hvad provenutabet vil være, hvis der indføres en flad skat på 27 pct. på aktieindkomst og positiv nettokapitalindkomst samt oplyse den årlige gennemsnitlige skattelettelse for hver af de 100 borgere, der har de højeste indkomster, hvis der gennemføres en flad skat på 27 pct. på aktieindkomst og positiv nettokapitalindkomst?  Svar  

Spm. 403

Vil ministeren oplyse, hvad det vil koste statskassen i tabte skatteindtægter, hvis der indføres en flad skat på 27 pct. på aktieindkomst og positiv nettokapitalindkomst samt oplyse den årlige gennemsnitlige skattelettelse for hver af de 10.000 borgere, der har de højeste indkomster, hvis en sådan skatteændring gennemføres? Samtidig ønskes en kommunefordelt opgørelse i tabelform fremsendt, der i sorteret rækkefølge viser i hvilke kommuner disse borgere bor. Opgørelsen bedes udformet i sorteret rækkefølge således, at kommunen med den relativt største procentvise andel af borgere tilhørende de 10.000 borgere set i forhold til kommunens antal indbyggere, er øverst og så fremdeles. Desuden ønskes også i samme tabelopgørelse oplyst for hver enkelt kommune det absolutte antal borgere i kommunen, der er inkluderet i den pågældende gruppe af 10.000 borgere.  Svar  

Spm. 404

Vil ministeren oplyse, hvad det vil koste i tabt skatteprovenu at sænke selskabsskatten til 15 pct.?  Svar  

Spm. 407

Vil ministeren kommentere henvendelsen af 14. marts 2024 fra KPMG Acor Tax om en generel redegørelse for den skattemæssige behandling hos virksomheder af VPPA'er, Virtual Power Purchase Agreement, jf. SAU alm. del – bilag 178?  Svar  

Spm. 408

Vil ministeren redegøre for effekten på arbejdsudbud, BNP og de offentlige finanser (umiddelbart provenu, provenu efter tilbageløb samt provenu efter tilbageløb og adfærd) ved at indføre et ekstra skattemæssigt fradrag på hhv. 1.000 kr., 2.000 kr. og 3.000 kr. månedligt under lønnet praktik for lærlinge på erhvervsuddannelserne, som gælder for elever, der starter i lære, inden de er fyldt hhv. 18 eller 21 år?  Svar  

Spm. 409

Vil ministeren oplyse provenuvirkningen ved en skattepakke, der indeholder nedenstående to elementer, hvor der ønskes belyst tre scenarier for ændringer i beløbsgrænsen for top-topskatten?1) Den høje sats på aktieindkomst øges fra 42 pct. til 49 pct. således, at den sammensatte marginalskat for aktieindkomst inklusiv selskabsskat svarer til top-topskattens sats.2a) Beløbsgrænsen for top-topskatten sænkes fra 2,5 mio. kr. til 1,0 mio. kr.2b) Beløbsgrænsen for top-topskatten sænkes fra 2,5 mio. kr. til 1,5 mio. kr.2c) Beløbsgrænsen for top-topskatten sænkes fra 2,5 mio. kr. til 2,0 mio. kr.Provenuvirkningen bedes opgjort i umiddelbar virkning, efter tilbageløb og efter tilbageløb og adfærd, opdelt på de enkelte elementer. Provenuvirkningen bedes opgjort for årene 2024-2025 og i varig virkning. Der bedes her anvendt 2024-niveau og 2024-priser. Ministeren bedes endvidere opgøre fordelingsvirkningen ved skatteændringerne opgjort som virkningen på disponibel indkomst i kroner og øre og i procent af disponibel indkomst opdelt for 10 indkomstdeciler. For den 10. indkomstdecil bedes også opdelt på percentiler og dertil bedes ændringen i disponibel indkomst opgjort for de 1.000 danskere med de højeste bruttoindkomster i pct. samt i kroner og øre. Endeligt bedes ministeren oplyse skatteændringernes virkning på Gini-koefficienten.  Svar