SkatteMail 2024, uge 17

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra SkatteMail.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586

 

Indhold

Artikler og interessante links
Tjek din årsopgørelse for 2020 en sidste gang, den forælder nu
Kapitalafkastordningen for aktier – en glemt fradragsmulighed?
Udbytteskat ved udlodning til udenlandske aktionærer
Du bliver opkrævet for lidt i boligskat i 2024 - Brev fra Vurderingsstyrelsen
Labour taxes rise across OECD countries amid persistent inflation
Media advisory - Tax Inspectors Without Borders 2024 Annual report
Media advisory - Taxing Wages 2024
Ny afgørelse fra Skatterådet: Smartwatches beskattes som fri telefon
Genoptagelse: særlige omstændigheder

Bindende svar
Pengeoverførsler fra filial til hovedkontor i Liechtenstein - beskatning som udbyttelodninger

Afgørelser
Tilladelse - overdragelse af kapitalandele til erhvervsdrivende fond
Grænseoverskridende fusion med norsk selskab - Ligningslovens § 3
Dødsbos udlodning af aktier med skattemæssig succession - pengetankreglen - udlejningsejendomme - projektejendomme
Forhøjelse af personlig indkomst - Lejeværdi af egen bolig

Domme
Ligningslovens § 16 E - straf - EMRK - omgørelse

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Nyt fra EU-Domstolen
1 indstilling

Nyt fra EU

Lovstof
Nyt fra Lovtidende

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

BDO

Tjek din årsopgørelse for 2020 en sidste gang, den forælder nu

Har du glemt et fradrag på din årsopgørelse for 2020, er onsdag den 1. maj 2024 sidste chance for at få den ændret. Derefter er det slut. Det gælder næsten uanset årsagen til, at du kommer for sent og uanset beløbets størrelse.

BDO

Kapitalafkastordningen for aktier – en glemt fradragsmulighed?

Har du købt aktier eller anparter for et større beløb i den virksomhed, hvori du er ansat, eller har du overtaget en større ejerandel i en familievirksomhed, skal du huske et særligt fradrag på din årsopgørelse for 2023.

BDO

Udbytteskat ved udlodning til udenlandske aktionærer

Udbetaling af udbytte til et udenlandsk moderselskab er blevet en kompliceret sag, hvor ikke kun ejerandelen har betydning. Mange ting skal tjekkes, og Skattestyrelsen har stort fokus på, at det sker.

Beierholm

Du bliver opkrævet for lidt i boligskat i 2024 - Brev fra Vurderingsstyrelsen

Vurderingsstyrelsen har sendt breve til cirka 75.000 boligejere, der på deres forskudsopgørelse har fået beregnet en for høj skatterabat i boligskatterne. Problemet er opstået, fordi skatterabatten, ved overgangen fra indkomståret 2023 til 2024, ifølge overgangsreglerne udgør et nettobeløb.

OECD

Labour taxes rise across OECD countries amid persistent inflation

A second consecutive year of high inflation pushed up labour taxes across OECD countries in 2023, according to a new OECD report.

OECD

Media advisory - Tax Inspectors Without Borders 2024 Annual report

In 2024, Tax Inspectors Without Borders (TIWB) – a joint initiative of the Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) and the United Nations Development Programme (UNDP) - is celebrating its ninth year working with developing country tax authorities to improve tax audits and compliance by MNEs.

OECD

Media advisory - Taxing Wages 2024

Taxing Wages 2024, the OECD’s annual flagship publication on the various taxes levied on wages and salaries in OECD countries, will be released on Thursday 25 April at 11:00 CEST (09:00 GMT).

Redmark

Ny afgørelse fra Skatterådet: Smartwatches beskattes som fri telefon

I en ny afgørelse fra Skatterådet den 19. marts 2024 kunne det bekræftes, at på baggrund af den konstante teknologiske udvikling i samfundet, er et smartwatch underlagt de samme regler for beskatning af telefoner, når de stilles til rådighed af arbejdsgiveren. Skatterådet lagde vægt på, at et Smartwatch i et vist omfang tilbyder anvendelsesmuligheder og […]

TVC Advokatfirma

Genoptagelse: særlige omstændigheder

Skatteyder har i en nyere afgørelse fået adgang til ekstraordinær genoptagelse som følge af myndighedsfejl.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Bindende svar: Pengeoverførsler fra filial til hovedkontor i Liechtenstein - beskatning som udbyttelodninger

SKM2024.238.SR

Selskabet H2 var et selskab hjemmehørende i Liechtenstein, som havde en dansk filial. H2 ønskede at foretage udbyttelodninger til dets moderselskab i Y-land (H1) med midler, som skulle overføres direkte fra H2´s danske filial til H1.

Den danske filial af H2 ønskede derfor under spørgsmål 1 at få bekræftet, at H2 ikke ville blive udbyttebeskattet i medfør af selskabsskattelovens § 2 C, stk. 1, jf. stk. 7, af pengeoverførsler fra filialen til hovedkontoret i Liechtenstein, hvis selskabet i Liechtenstein efterfølgende ville udlodde udbytte til dets moderselskab (H1) med midler, som ville blive overført direkte fra den danske filial til moderselskabet (H1). Skatterådet kunne ikke bekræfte dette.

 

Afgørelse: Tilladelse - overdragelse af kapitalandele til erhvervsdrivende fond

SKM2024.244.SR

Sagen omhandlede, om der i henhold til ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4, kunne gives tilladelse til, at et holdingselskabs vederlagsfrie overdragelse af kapitalandele i datterselskaber til en påtænkt nystiftet erhvervsdrivende fond kunne ske uden, at holdingselskabets hovedaktionær blev udbyttebeskattet.

Skatterådet fandt på baggrund af en konkret vurdering, at overdragelsen skete i Ansøgers ideelle interesse og ikke i Ansøgers personlige eller økonomiske interesse, hvorved Skatterådet kunne give tilladelse til, at holdingselskabets indskud af kapitalandele i datterselskaber til den påtænkte nystiftede erhvervsdrivende fond ikke skulle anses for en skattepligtig udlodning efter ligningslovens § 16 A, stk. 1 til Ansøger, jf. ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 4.

Der blev henset til, at Fondens formål måtte anses for almennyttig/almenvelgørende, idet det fremgik af udkast til Fondens fundats, at Fondens formål var at støtte almennyttige formål, f.eks. videnskabelige, forskningsmæssige, kunstneriske, kulturelle, miljømæssige, uddannelsesmæssige, humanitære eller andre almennyttige formål, Herudover ville Fonden støtte fysiske personer i økonomisk trang. Der blev endvidere henset til, at der efter Fondens udkast til fundats hverken var tillagt Ansøger eller Ansøgers familie/nærtstående særlige rettigheder i Fonden, idet disse hverken var tillagt ret til uddelinger ved Fondens løbende drift eller ved Fondens likvidation, ligesom de, såfremt de deltog i Fondens bestyrelse, kun kunne modtage et årligt vederlag, der ikke oversteg, hvad der kunne anses for sædvanligt efter hvervets art og arbejdets omfang, og hvad der måtte anses for forsvarligt i forhold til Fondens og koncernens økonomiske stilling. Samlet set, fandt Skatterådet, at Fonden hovedsageligt havde et almenvelgørende eller almennyttigt formål.

 

Afgørelse: Grænseoverskridende fusion med norsk selskab - Ligningslovens § 3

SKM2024.243.LSR

Klagen angik et af Skatterådet afgivet bindende svar om, hvorvidt omgåelsesklausulen i ligningslovens § 3 ikke fandt anvendelse på de enkelte transaktioner eller på den samlede transaktion som beskrevet i anmodningen. Det fremgik af sagen, at aktionærerne i H1 A/S i stedet for et dansk holdingselskab i koncernen ønskede at etablere et nyt norsk holdingselskab. Dette ønskedes gennemført ved en samlet omstrukturering, hvorved aktionærerne i H1 A/S ved en aktieombytning indskød deres aktier i H1 A/S i et nyt norsk holdingselskab, H2 AS, hvorefter H2 AS ejede alle aktier i H1 A/S, efterfulgt af en grænseoverskridende lodret fusion af H2 AS og H1 A/S med H2 AS som det fortsættende selskab. H2 AS kom herefter til at eje de aktiver, der ejedes af H1 A/S, herunder aktiebeholdningen i det børsnoterede norske selskab H3, aktiebeholdningen i H6 SA, Land Y2, og en likvid beholdning. Aktiver og passiver i H1 A/S udgik herved af dansk beskatning. Den grænseoverskridende fusion ønskedes i Danmark gennemført som en skattefri fusion i henhold til fusionsskattelovens § 15, stk. 4, og i Norge som en skattepligtig fusion. Landsskatteretten bemærkede, at den påtænkte aktieombytning og fusion måtte anses for et arrangement eller serie af arrangementer. Det påhvilede i forhold til ligningslovens § 3 skattemyndighederne at fastslå, at der var tale om et arrangement med det hovedformål, eller et af hovedformålene, at opnå en skattefordel, der virkede mod indholdet af eller formålet med skatteretten. Landsskatteretten fandt, at der var tale om et arrangement med det hovedformål, eller et af hovedformålene, at opnå en skattefordel, der virkede mod indholdet af eller formålet med skatteretten. Det påhvilede herefter klageren at godtgøre, at arrangementet var tilrettelagt af velbegrundede kommercielle årsager, der afspejlede den økonomiske virkelighed. Klageren fandtes ikke at have påvist en forretningsmæssig begrundelse for etableringen af H2 AS ved aktieombytning og H1 A/S´ ophør ved en grænseoverskridende lodret fusion. Formålet med disse transaktioner måtte anses at være at tilvejebringe en struktur, hvorefter aktiverne i H1 A/S kunne overføres til det nye norske holdingselskab uden at aktionærerne ville være begrænset skattepligtige af udbytte. Stiftelsen af det nye norske selskab ved aktieombytning fandtes alene at ske for at kunne gennemføre den grænseoverskridende skattefri fusion. Landsskatteretten stadfæstede således Skatterådets afgørelse vedrørende det påklagede spørgsmål.

 

Afgørelse: Dødsbos udlodning af aktier med skattemæssig succession - pengetankreglen - udlejningsejendomme - projektejendomme

SKM2024.242.LSR

Klageren havde under klagesagen om et bindende svar om en påtænkt disposition fremlagt en række nye oplysninger, der i vidt omfang tidsmæssigt lå efter Skatterådets besvarelse. Landsskatteretten afviste klagen, da oplysningerne ikke kunne anses for alene at have præciserende karakter, men derimod måtte anses for at være uden for rammerne af det påklagede afgørelsesgrundlag.

 

Afgørelse: Forhøjelse af personlig indkomst - Lejeværdi af egen bolig

SKM2024.241.LSR

Sagen angik en forhøjelse af klagerens personlige indkomst med en skønsmæssigt fastsat lejeværdi på 50.000 kr. årligt for indkomstårene 2007 til 2012 samt 2015 vedrørende to af i alt tre lejligheder i en trefamiliesejendom, hvoraf klageren ejede 50 % i de påklagede indkomstår. Ifølge det oplyste havde klageren valgt beskatning efter reglerne for erhvervsmæssige udlejningsejendomme. Klageren var således skattepligtig af sin andel, som udgjorde 50 % af udlejningsejendommens samlede resultat. Klageren ejede ejendommen i lige sameje med en medejer. I de påklagede år havde medejeren beboet en lejlighed i ejendommen. Klageren havde benyttet en lejlighed til opbevaring af specielle møbler, og den sidste lejlighed havde været udlejet. Ejendommen var ikke omfattet af ejendomsværdiskattelovens regler. Landsskatteretten fandt, at klagerens rådighed over lejligheden på 1. sal var omfattet af bestemmelsen i statsskattelovens § 4, litra b, 2. pkt., hvoraf fremgik, at lejeværdien af bolig i den skattepligtiges egen ejendom beregnedes som indtægt for ham, hvad enten han havde gjort brug af sin beboelsesret eller ej. Det bemærkedes herved, at klageren efter fraflytningen i 2006 havde bevaret den fulde råderet over ejendommen og ikke gjort tiltag til at genudleje den. De to omhandlede lejligheder i klagerens ejendom havde et boligareal på henholdsvis 117 kvm og 129 kvm. Den af SKAT skønnede objektive leje var fastsat til samlet 100.000 kr. for de to lejligheder, svarende til 406,50 kr. pr. kvm årligt. Retten fandt, at de af SKAT fastsatte skønsmæssige lejeværdier måtte anses for retvisende. Retten stadfæstede den påklagede afgørelse vedrørende indkomstårene 2007 til 2013. For indkomståret 2015 havde klageren medregnet netto 50.000 kr. som yderligere leje i regnskabet for 2015, og SKATs forhøjelse af lejeindtægten for 2015 på 50.000 kr. blev nedsat til 0 kr. Forhøjelserne for indkomstårene 2007 til 2012 var foretaget uden for den ordinære ansættelsesfrist. Retten fandt, at klageren i forbindelse med selvangivelse af resultater vedrørende ejendommen måtte anses for at havde handlet groft uagtsomt. Retten lagde vægt på, at klageren var blevet bekendt med opgørelse af resultat for ejendommen i forbindelse med en skatteankenævnsafgørelse vedrørende indkomståret 1991, at der i resultatopgørelserne alene indgik indtægt fra ejendommens 2. sal, men blev fratrukket udgifter vedrørende hele ejendommen, og at klageren var bekendt med drift af udlejningsejendomme. Retten fandt herefter, at betingelserne for ekstraordinær genoptagelse af indkomstårene 2007 til 2012 var opfyldt, jf. skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, og § 27, stk. 2. Landsskatteretten stadfæstede således de påklagede ansættelser for indkomstårene 2007-2013 og nedsatte ansættelsen med 50.000 kr. for indkomståret 2015.

 

Dom: Ligningslovens § 16 E - straf - EMRK - omgørelse

SKM2024.245.HR

En skatteyder skulle beskattes af en række hævninger, som han havde foretaget i sit selskab, jf. ligningslovens § 16 E, stk. 1.

Højesteret, som stadfæstede dommen af de af landsretten anførte grunde, fandt ikke, at der var grundlag for antage, at beskatningen af skatteyderen udgjorde en straf i EMRK's forstand.

Skatteyderen havde endvidere ikke godtgjort, at der var sket udlodning eller overførsel af en fordring i videre omfang, end hvad Skatteministeriet havde anerkendt for landsretten.

Derudover var betingelserne for omgørelse efter skatteforvaltningslovens § 29 af tre udbytteudlodninger ikke opfyldt.

Højesteret stadfæstede derfor landsrettens dom (SKM2023.353.ØLR), da det, som skatteyderen havde gjort gældende for Højesteret, ikke kunne føre til et andet resultat.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 20/0078726
Aktieavance
Klagen vedrører opgørelse og beskatning af aktieavance. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 25-03-2024

Journalnr: 20/0066125
Aktieavance mv
Klagen vedrører beskatning af aktieavance ved salg af medarbejderaktier og af udenlandsk udbytte. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 15-03-2024

Journalnr: 18/0007328
Dispensation efter ligningslovens § 16 A, stk. 3, nr. 2, litra a.
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har givet afslag på selskabets anmodning om dispensation efter ligningslovens § 16 A, stk. 3, nr. 2, litra a. Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse, således at selskabets anmodning imødekommes.
Afsagt: 12-03-2024

Journalnr: 23/0018323
eIndkomst - befordringsgodtgørelse
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har ændret klagers indberetning til eIndkomst vedrørende udbetalt befordringsgodtgørelse. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 14-03-2024

Journalnr: 22/0071795
Genoptagelse af skatteansættelsen
Sagen drejer sig om, hvorvidt det er berettiget, at Skattestyrelsen har forhøjet klagerens skatteansættelse vedrørende aktieløn, og at Skattestyrelsen har givet afslag på ekstraordinær genoptagelse i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 15-03-2024

Journalnr: 20/0060216
Opgørelse af skattepligtig indkomst
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har nægtet af nedsætte selskabets skattepligtige indkomst. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 21-03-2024

Journalnr: 20/0010964
Opgørelse af skattepligtig omsætning
Klagen vedrører opgørelse skattepligtig omsætning før anvendt underskud. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 13-03-2024

Journalnr: 23/0018324
Skat af befordringsgodtgørelse
Klagen vedrører beskatning af udbetalt befordringsgodtgørelse. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 14-03-2024

Journalnr: 23/0032080
Skatte- og afgiftspligt for pensionsordning
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen alene har godkendt skatte- og afgiftsfrie udbetalinger af en mindre del af et beløb som er indbetalt på klagerens pensionsordning som ved eksternalisering blev overført til en ny virksomhed. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 22-03-2024

Journalnr: 22/0087439
Yderligere løn mv.
Klagen vedrører beskatning af yderligere løn og nægtet godskrivning af betalt A-skat i henhold til foreløbige fastsættelser. Landsskatteretten nedsætter den yderligere løn og godkender godskrivning af betalt skat.
Afsagt: 13-03-2024

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 29-04-2024 - 28-05-2024

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 13-06-2024 dom i C-380/23 Monmorieux
Fiskale bestemmelser

Om artikel 24 i overenskomsten mellem Frankrig og Belgien til undgåelse af dobbeltbeskatning og til fastsættelse af bestemmelser om gensidig administrativ og juridisk bistand for så vidt angår indkomstskatter, undertegnet i Bruxelles den 10. marts 1964, godkendt ved lov af 14. april 1965, skal fortolkes således, at en belgisk statsborger, der hævder at være skattemæssigt hjemmehørende i Frankrig, hvilket imidlertid bestrides af de belgiske skattemyndigheder, og som en retsbevarende foranstaltning har anmodet om anvendelse af en forligsprocedure med henblik på at få tilbagebetalt den skat, der er betalt i Frankrig, [...]

 

Indstillinger
C-623/22 Belgian Association of Tax Lawyers m.fl.

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - Rådets direktiv 2011/16/EU - administrativt samarbejde på beskatningsområdet - Rådets direktiv 2018/822 - potentielt aggressive grænseoverskridende ordninger - udhuling af skattegrundlaget og overførsel af overskud - indberetningspligt - automatisk udveksling af oplysninger - artikel 49 i chartret om grundlæggende rettigheder - det strafferetlige legalitetsprincip - indberetningspligtens klarhed og præcision - chartrets artikel 7 - ret til respekt for privatlivet - hvorvidt der foreligger indgreb i privatlivet, og begrundelsen herfor - mellemmænd - advokaters tavshedspligt - fritagelsens anvendelsesområde

Generaladvokatens indstilling:

Sammenfattende foreslår jeg, at Domstolen besvarer de præjudicielle spørgsmål, som Cour constitutionnelle (forfatningsdomstol, Belgien) har forelagt, således, at behandlingen af disse spørgsmål intet har frembragt, der kan rejse tvivl om gyldigheden af Rådets direktiv (EU) 2018/822 af 25. maj 2018 om ændring af direktiv 2011/16/EU for så vidt angår obligatorisk automatisk udveksling af oplysninger på beskatningsområdet i forbindelse med indberetningspligtige grænseoverskridende ordninger


 

Nyt fra EU

Nyt fra Den Europæiske Unions Tidende

Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalgs udtalelse om beskatning af telearbejdere på tværs af grænserne på globalt plan og konsekvenserne for EU (initiativudtalelse)

 

Lovtidende

Bekendtgørelse om indberetning af provenu af dækningsafgift på offentlige ejendomme, BEK nr 423 af 24/04/2024. Udstedt af Indenrigs- og sundhedsministeriet

Nyt fra Folketinget

Almindelig del

Bilag

Bilag 226

Henvendelse af 23/4-24 fra Advizer Law om, hvornår en lønmodtagers opfyldelsespligt aktualiseres efter kildebeskatningslovens §68

Bilag 227

Kopi af FIU alm. del - svar på MFU spm. 71 om ministeren vil opgøre provenueffekten af regeringens skatteinitiativer siden tiltrædelsen i 2022

Bilag 230

Orientering om Undersøgelseskommissionen om SKAT

Bilag 231

Rapport - It-tilsynets undersøgelse af release- og udsendelsesplaner for erhvervs-, skov- og landbrugsejendomme samt vurderingsrul og omvurderinger

Bilag 232

Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 194 om forskelle på Ulighedsredegørelsen 2021 og Fordeling og Incitamenter 2023

Bilag 233

Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 195 om, hvilke elementer til belysning af uligheden i Danmark fra den tidligere Ulighedsredegørelse, der ikke indgår i Fordeling og Incitamenter 2023

Bilag 235

Meddelelse om invitation til Copenhagen EU Tax Law Conference 2024 den 27. september 2024

Bilag 236

Plancher modtaget fra Skatteministeriet efter præsentationen af It-tilsynets årlige redegørelse den 25/4-24

Spørgsmål og svar

Spm. 411

Vil ministeren kommentere henvendelsen fra 22/3-2024, fra KPMG Acor Tax vedrørende spørgsmål om håndtering af praksisændring på tonnageskattelovens område, jf. SAU alm. del – bilag 191? Vil ministeren herunder, af hensyn til afklaring af det videre forløb, redegøre for konsekvenserne af ophævelse af ankesag ved Højesteret og herunder om genoptagelsesmuligheder for relevante selskaber?  Svar  

Spm. 412

Vil ministeren redegøre for, om regeringen er enig i den præmis og den konklusion, der fremgår af SAU alm. del – bilag 167, og om ministeren mener, at det er rimeligt, at andelsboliger og almennyttige boliger beskattes som ejerboliger?  Svar  

Spm. 484

Vil ministeren redegøre for de provenumæssige, fordelingsmæssige og arbejdsudbudsmæssige konsekvenser, hvis der for ægtefæller indføres sambeskatning på:1. Al indkomst2. Al lønindkomst3. Al kapitalindkomst4. Alene på mellemskat5. Alene på mellemskat, topskat og toptopskat?  Svar  

Spm. 492

Idet der henvises til ministerens svar på REU alm. del - spørgsmål 675 bedes nærmere oplyst, hvad der skal forstås ved begrebet "systemteknisk" i relation til etablering af en betinget gældseftergivelse?  Svar  

Spm. 493

Vil ministeren nærmere belyse, hvad der juridisk skulle være til hinder for, at Gældsstyrelsen kan betinge en eftergivelse af, at debitor ikke begår ny kriminalitet indenfor en årrække?  Svar  

Spm. 494

I det omfang ministeren mener, at gældende lov er til hinder for en betinget eftergivelse, bedes ministeren redegøre for, om en lovændring kan bane vejen for et system, hvor eftergivelse betinges af en kriminalitetsfri periode?  Svar  

Samrådsspørgsmål

Spm. O

Samrådsspm. om at redegøre for de punkter på ECOFIN-rådsmødet den 14. maj 2023, som er relevante for Skatteudvalget, til økonomiministeren, kopi til skatteministeren