![]() |
Kære læser !
Hermed denne uges nyheder fra SkatteMail.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
2,2 mio. boligejere er tilmeldt indefrysningsordningen
Skat ved Airbnb-udlejning i 2024
Skattestyrelsen udveksler TP-oplysninger med andre lande
Færre skattefordele ved at bo i Sverige og arbejde i Danmark
Ny skattereform vedtaget
Frist i boafgiftslovens § 27, stk. 2, gjaldt alene værdiansættelser
Skat, moms og afgifter ved brug af ladestandere
Arv – lavere boafgift, når søskende arver
Personskattereformen
Arv – lavere boafgift, når søskende arver
Er du opdateret på den seneste praksis vedrørende beskatning af smartwatches?
Bindende svar
Forvalter af alternativ investeringsfond var ikke omfattet af reglerne om forhøjet indkomstbeskatning i SEL § 17 A
Overdragelse af anparter - efterfølgende aftale om regulering af afståelsesvederlag
Afgørelser
Skattepligt i henhold til ligningslovens § 16 E - Kreditorskifte af klagerens mellemregning mellem to søsterselskaber
Afslag på ekstraordinær genoptagelse af grundværdiansættelsen pr. 1. oktober 2009 i henhold til dagældende skatteforvaltningslovs § 33, stk. 3
Handel med kryptovaluta ikke anset for næring
Nyt fra domstol.dk
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
Nyt fra EU
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Høringsportalen
Nyt fra Folketinget
Vedtagne lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BDO2,2 mio. boligejere er tilmeldt indefrysningsordningen Mange boligejere er formentlig ikke klar over, at de får indefrosset stigende boligskatter. For indefrysninger i 2024 tilskrives der renter på gælden, hvis boligejeren ikke framelder sig ordningen inden nytår. |
BDOSkat ved Airbnb-udlejning i 2024 De store vindere ved udlejning gennem Airbnb eller tilsvarende er dem, der udlejer både en helårsbolig og et sommerhus. De har nemlig to bundfradrag og kan derfor tjene op til 78.400 kr. skattefrit i 2024. |
BDOSkattestyrelsen udveksler TP-oplysninger med andre lande Vi har for nylig assisteret en virksomhed, som Skattestyrelsen – på baggrund af oplysninger fra de amerikanske skattemyndigheder – mente havde afgivet urigtige TP-oplysninger. Det viste sig heldigvis ikke at være tilfældet. |
BDOFærre skattefordele ved at bo i Sverige og arbejde i Danmark Fra nytår ændres den såkaldte Øresundsaftale, som har virket i mere end 20 år og som især har været til fordel for de mange, der bor i Sverige, men som enten arbejder eller studerer i Danmark. |
EYFolketinget har netop vedtaget en del af skattereformen, som bygger på en aftale af 14. december 2023 (..) |
KammeradvokatenFrist i boafgiftslovens § 27, stk. 2, gjaldt alene værdiansættelser Skattestyrelsen havde efter udløbet af fristen for ændring af værdiansættelser foretaget en ændring af en passivpost. Ændringen var foretaget rettidigt. |
RedmarkSkat, moms og afgifter ved brug af ladestandere Hvad skal du som ejer eller bruger af en ladestander være opmærksom på i forhold til skat, moms og afgifter? Læs mere her. |
RedmarkArv – lavere boafgift, når søskende arver Arv til søskende – ingen tillægsboafgift Efter gældende regler skal der betales en samlet boafgift på 36,25 %, når søskende arver. Dog er der en særlig undtagelse, når arvelader var barnløs, og arven udgør en aktiv erhvervsvirksomhed. Folketinget har vedtaget, at der fra og med 2027 ikke længere skal betales tillægsboafgift af arv, […] |
Revisorgruppen DanmarkÆndrede skattesatser mv. for de statslige progressive skatter, forhøjelse af beskæftigelsesfradragene og et yderligere beskæftigelsesfradrag til seniorer. |
Revisorgruppen DanmarkArv – lavere boafgift, når søskende arver Det gældende skattefri bundfradrag ved arv til børn m.fl. er forhøjet. |
TVC AdvokatfirmaEr du opdateret på den seneste praksis vedrørende beskatning af smartwatches? Skatterådet har i en nyere afgørelse underkendt Skattestyrelsens forståelse af et smartwatch til sammenligning med en telefon. |
Spørger var et selskab, der forvaltede en alternativ investeringsfond. Spørger havde ikke og skulle ikke have Finanstilsynets tilladelse til at drive virksomhed som forvalter af alternative investeringsfonde, og var derfor heller ikke underlagt Finanstilsynets tilsyn i henhold til lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v.
Spørger ønskede derfor at få bekræftet, at de ikke var af omfattet reglerne om forhøjet indkomstskat, jf. SEL § 17 A. Da Spørger ikke havde eller skulle have Finanstilsynets tilladelse til at drive virksomhed som forvalter af alternative investeringsfonde, kunne Skatterådet bekræfte Spørgers opfattelse.
Spørger overdrog ved aftale af xx.xx.2019 sine anparter i A ApS til C ApS. Den oprindelige overdragelsessum var aftalt at skulle udgøres af 1) et kontant vederlag, 2) xx pct. af en earnout, der var afhængigt af A ApS' og dets datterselskabers gennemsnitlige EBITDA over de tre år 2020, 2021 og 2022 samt 3) kapitalandele i C ApS' (købers) ejerstruktur. Skatterådet kunne bekræfte, at earnouten var udtryk for en enkeltstående regulering, der således ikke var en løbende ydelse omfattet af ligningslovens § 12 B. Det skyldtes, at reguleringen kun bestod i betaling af ét enkelt beløb, hvorefter der efter gældende praksis ikke er tale om en løbende ydelse omfattet af ligningslovens § 12 B. A ApS driver virksomhed inden for […] og fungerer som holdingselskab for forskellige datterselskaber, der også driver virksomhed inden for […], og hvor den primære aktivitet er […]. Det er oplyst, at branchen havde umulige forudsætninger i 2020, 2021 og dele af 2022, som følge af bl.a. lockdown og forsamlingsforbud pga. COVID-19-pandemien, og at A ApS og dets datterselskabers EBITDA blev betragteligt reduceret som følge heraf, og at det medførte, at Spørger ikke opnåede nogen betaling af earnout. C ApS og Spørger vil indgå et tillæg til overdragelsesaftalen, således at earnouten i stedet vedrører 2023, 2024 og 2025. Skatterådet kunne ikke bekræfte, at en sådan earnout indgået i et efterfølgende tillæg til overdragelsesaftalen vil være en del af Spørgers afståelsesvederlag, der er skattefrit i henhold til aktieavancebeskatningslovens § 8.
Sagen angik, om klageren var skattepligtig i forbindelse med et kreditorskifte af en mellemregning mellem to søsterselskaber, jf. ligningslovens § 16 E. Klageren var i indkomståret 2014 blevet beskattet af lån over mellemregningskontoen med selskabet på 12.816.877 kr. Beløbet bestod af tre betalinger på i alt 1.398.362 GBP. Den 10. juni 2015 var debiteret 1.909.761,50 EUR på klagerens mellemregning med søsterselskabet. Samme dag blev der krediteret 14.224.645 kr. på mellemregningskontoen mellem klageren og selskabet. Landsskatteretten fandt efter en samlet vurdering, at der var tale om et kreditorskifte fra selskabet til søsterselskabet af en fordring på 12.816.877 kr. ved posteringerne den 10. juni 2015. Da beløbet på 12.816.877 kr. allerede var beskattet hos klageren efter ligningslovens § 16 E, stk. 1, 1. pkt., i indkomståret 2014, skulle der ikke ske beskatning heraf i forbindelse med kreditorskiftet i 2015. Spørgsmålet var herefter, om der skulle ske beskatning af et beløb på 1.407.768 kr. Landsskatteretten bemærkede hertil, at der var bogført 14.224.645 kr. den 10. juni 2015 i søsterselskabet, og at den beskattede oprindelige fordring udgjorde 12.816.877 kr. Der var således tale om en forøgelse af klagerens gæld på 1.407.768 kr. Landsskatteretten fandt, at dette beløb var omfattet af ligningslovens § 16 E, stk. 1, 1. pkt. Landsskatteretten nedsatte herefter den påklagede forhøjelse med 12.816.877 kr. til 1.407.768 kr.
Sagen angik, hvorvidt ejeren af en ejendom var berettiget til genoptagelse af ejendomsvurderingen for 2009 i henhold til skatteforvaltningslovens § 33, stk. 3.
Ejeren af ejendommen anmodede om genoptagelse i juni 2020 og gjorde efter den 31. oktober 2020, men inden Vurderingsstyrelsen traf afgørelse i sagen, forgæves opmærksom på en tinglyst servitut. Landsskatteretten fandt, at det var med urette, at Vurderingsstyrelsen havde undladt at inddrage dokumentation fremlagt efter den 31. oktober 2020, idet oplysninger efter skatteforvaltningslovens § 33 kunne fremlægges som dokumentation for påberåbte fejl i grundlaget for vurderingen frem til afgørelsestidspunktet. Landsskatteretten fandt, at skatteforvaltningslovens § 33 b ikke påvirkede denne retsstilling. Vurderingsstyrelsens afgørelse var ifølge Landsskatteretten behæftet med en konkret væsentlig mangel som følge af manglende inddragelse af fremlagt dokumentation samt manglende iagttagelse af officialprincippet, hvorfor afgørelsen som følge heraf var ugyldig. Landsskatteretten annullerede Vurderingsstyrelsens afgørelse og hjemviste sagen til fornyet behandling.
Landsskatteretten stadfæstede Skatterådets bindende svar om, at spørgers aktivitet vedrørende handel med kryptovaluta og finansielle kontrakter ikke udgjorde en næringsvirksomhed, jf. statsskattelovens § 5, litra a (dissens).
Journalnr: 20/0081957
Diverse forhold
Klagen vedrører nægtede fradrag for forbrugsvarer, rengøring, husleje og rejseudgifter samt udgifter der er anset for løn. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 22-04-2024
Journalnr: 20/0057456
Diverse forhold
Klagen vedrører yderligere omsætning som følge af negativ saldo på kassekonto og indsætninger på private konti, ikke godkendt fradrag for kontantkøb samt nægtet anvendelse af virksomhedsordningen. Landsskatteretten nedsætter de beløbsmæssige forhøjelser delvist.
Afsagt: 22-04-2024
Journalnr: 22/0080936
Maskeret udlodning
Klagen vedrører forhøjelse af aktieindkomst som følge af maskeret udlodning. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 22-04-2024
Journalnr: 22/0080938
Maskeret udlodning
Klagen vedrører forhøjelse af aktieindkomst som følge af maskeret udlodning. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 22-04-2024
Journalnr: 22/0045332
Overførsel af nedsættelse af indkomst
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har nedsat det sambeskattede selskabs skattepligtige indkomst og har overført dette til selskabets sambeskatningsindkomst. Landsskatteretten stadfæster det materielle i sagen dog med en ændring af beløbet.
Afsagt: 22-04-2024
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 30-05-2024 dom i C-627/22 Finanzamt Köln-Süd (Imposition sur demande d’un assujetti partiel)
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - aftale mellem Det Europæiske Fællesskab og Det Schweiziske Forbund om fri bevægelighed for personer - arbejdstager fra en medlemsstat, der har flyttet sin bopæl til Schweiz - skattefordele - indkomstskat - mekanismen »skatteberegning efter anmodning« - omfattede skattepligtige - begrænset til lønmodtagere, der er begrænset skattepligtige, og som har bopæl i en medlemsstat eller i en stat, der er part i aftalen om Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde (EØS) - ligebehandling
Den 13-06-2024 dom i C-380/23 Monmorieux
Fiskale bestemmelser
Om artikel 24 i overenskomsten mellem Frankrig og Belgien til undgåelse af dobbeltbeskatning og til fastsættelse af bestemmelser om gensidig administrativ og juridisk bistand for så vidt angår indkomstskatter, undertegnet i Bruxelles den 10. marts 1964, godkendt ved lov af 14. april 1965, skal fortolkes således, at en belgisk statsborger, der hævder at være skattemæssigt hjemmehørende i Frankrig, hvilket imidlertid bestrides af de belgiske skattemyndigheder, og som en retsbevarende foranstaltning har anmodet om anvendelse af en forligsprocedure med henblik på at få tilbagebetalt den skat, der er betalt i Frankrig, [...]
Den 20-06-2024 dom i C-420/23 Frie kapitalbevægelser Faurécia
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - artikel 63 TEUF - frie kapitalbevægelser - stempelafgifter - kortfristede likviditetstransaktioner - hjemmehørende og ikke-hjemmehørende låntagere - forskellig behandling - restriktion
Lov om ændring af lov om spil (Styrket indsats mod aftalt spil, forbedrede sanktionsmuligheder, hjemmel til øget databehandling, ændrede gebyrer for spilleautomater og diverse justeringer af spilområdet), LOV nr 467 af 08/05/2024. Udstedt af Skatteministeriet
Ændring af bekendtgørelse om skatteindberetning m.v.
Oprettelsesdato: 21-05-2024
Høringsfrist: 11-06-2024
L 153 Forslag til lov om ændring af boafgiftsloven. (Bo- og gaveafgiftsfritagelse).
Vedtaget den 23. maj 2024
Bilag 5 |
Bilag 5 |
Bilag 6 |
Bilag 7 | Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministerensupplerende høringsskema (pdf-version) |
Spm. 492 |
Spm. 493 |
Spm. 494 |
Spm. 504 |
Spm. 517 |
Spm. 518 |
Spm. 519 |
Spm. 520 |
Spm. 521 |
Spm. 522 |
Spm. 523 |