SkatteMail 2024, uge 22

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra SkatteMail.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586

 

Indhold

Artikler og interessante links
Nyhedsbrev: Generationsskifte Omstrukturering - maj 2024
Principiel dom om dobbeltbeskatning, når hovedaktionær får selskabets aktiver stillet til rådighed
Statement by the OECD Secretary-General on the 16th meeting of the Inclusive Framework on Base Erosion and Profit Shifting (BEPS)
Værdiansættelse til dagsværdi i årsregnskab er udtryk for særlige omstændigheder (anket)
Mandskabsvogne og varebiler på gule plader

Afgørelser
Transfer Pricing - allokering af driftsindkomst
Forsøgs- og forskningsvirksomhed - Skattekredit

Domme
Skønsmæssig forhøjelse - indsætninger på bankkonti - rette indkomstmodtager
Skattepligt/bopæl i Danmark - dobbeltdomicil i Danmark og Y1-land og skattemæssigt hjemsted - tilbagekaldelse af afgørelse i bebyrdende retning - inddragelse af nyt spørgsmål om lempelse
Ejendomsvurdering - grundværdiansættelse

Nyt fra domstol.dk

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 dom

Nyt fra EU

Lovstof
Nyt fra Lovtidende

Nyt fra Folketinget
Vedtagne lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

Bech-Bruun

Nyhedsbrev: Generationsskifte Omstrukturering - maj 2024

Nyhedsbrev: Generationsskifte Omstrukturering - april 2024

Kammeradvokaten

Principiel dom om dobbeltbeskatning, når hovedaktionær får selskabets aktiver stillet til rådighed

Vestre Landsret har givet Skatteministeriet medhold i, at der ikke var tale om dobbeltbeskatning, at en hovedanpartshaver blev beskattet af driftsunderskuddet i sit selskab som maskeret udbytte samtidig med, at han blev rådighedsbeskattet for privat brug af selskabets heste.

OECD

Statement by the OECD Secretary-General on the 16th meeting of the Inclusive Framework on Base Erosion and Profit Shifting (BEPS)

OECD Secretary-General Mathias Cormann has welcomed the commitment of the 147 Members of the Inclusive Framework on Base Erosion and Profit-Shifting to keep working to resolve any remaining issues in time to start the signing process of the Multilateral Convention (MLC) implementing Amount A of Pillar One by the end of June this year.

Redmark

Værdiansættelse til dagsværdi i årsregnskab er udtryk for særlige omstændigheder (anket)

Som led i et generationsskifte overdrog en far sine kommanditanparter i to kommanditselskaber til sine døtre. Udlejningsejendomme udgjorde det væsentligste aktiv i selskaberne – ved overdragelsen blev kommanditanparternes værdi fastsat på baggrund af ejendommenes offentlige ejendomsvurderinger fratrukket 15 %. I selskabernes årsregnskab blev ejendommene imidlertid værdiansat til dagsværdi dvs. en vurdering af ejendommens salgsværdi/kapitalværdi. Denne […]

Redmark

Mandskabsvogne og varebiler på gule plader

Der er til stadighed en række sager omkring privatanvendelse af mandskabsvogne og varebiler på gule plader. Mange af sagerne opstår, fordi bilerne medbringes til bopæl, bruges til kørsel uden for arbejdstiden, eller der er private effekter i bilen. Senest er der ved Landsskatteretten afsagt dom om privat anvendelse af en varebil på gule plader, fordi […]

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Afgørelse: Transfer Pricing - allokering af driftsindkomst

SKM2024.292.LSR

Landsskatteretten fandt, at SKAT for indkomstårene 2011-2014 ikke med henvisning til armslængdeprincippet i ligningslovens § 2 var berettiget til at allokere driftsresultatet (lejeindtægter minus afskrivninger) vedrørende skibsudlejning i det koncernforbundne selskab H2 til det danske selskab H1 og beregne et risikojusteret afkast, som skattemæssigt skulle anses for henholdsvis en renteudgift for H1 og en renteindtægt for H2.

 

Afgørelse: Forsøgs- og forskningsvirksomhed - Skattekredit

SKM2024.290.LSR

Sagen angik, om et selskabs udgifter til en digital platform, til X og til en webshop i indkomstårene 2016 til 2018 var anvendt til forsøgs- og forskningsvirksomhed omfattet af ligningslovens § 8 B, stk. 1, eller afskrivningslovens § 6, stk. 1, nr. 3, og selskabet derved var berettiget til udbetaling af skattekredit, jf. ligningslovens § 8 X. Landsskatteretten fandt på baggrund af et afholdt syn og skøn, at selskabet havde dokumenteret, at selskabet havde afholdt udgifter til forsøgs- og forskningsvirksomhed omfattet af ligningslovens § 8 B, stk. 1. Da Skattestyrelsen imidlertid ikke havde haft lejlighed til at tage stilling til, om samtlige de omhandlede udgifter var anvendt til forsøgs- og forskningsvirksomhed, hjemviste Landsskatteretten sagen til fornyet behandling i Skattestyrelsen heraf.

 

Dom: Skønsmæssig forhøjelse - indsætninger på bankkonti - rette indkomstmodtager

SKM2024.296.BR

Sagen angik, hvorvidt en skatteyder skulle beskattes af en række indsætninger på sine bankkonti.

Retten udtalte for størstedelen af indsætningerne, at de afgivne forklaringer ikke var bestyrket ved objektive kendsgerninger, hvorfor retten fandt, at det ikke kunne lægges til grund, at skatteyderens daværende ugifte samlevende var den retmæssige ejer af de indsatte beløb, eller at beløbene i øvrigt var skattefrie. For enkelte indsætninger fik skatteyderen på baggrund af en konkret vurdering medhold i, at beløbene ikke var udtryk for skattepligtig indkomst.

Skatteministeriet fik medhold i overvejende grad.

 

Dom: Skattepligt/bopæl i Danmark - dobbeltdomicil i Danmark og Y1-land og skattemæssigt hjemsted - tilbagekaldelse af afgørelse i bebyrdende retning - inddragelse af nyt spørgsmål om lempelse

SKM2024.295.BR

De tre sager, der blev sambehandlet, angik, om sagsøgeren i indkomstårene (red.fjernet.tidsperiode) var fuldt skattepligtig til Danmark, herunder om sagsøgeren var skattemæssigt hjemmehørende i Danmark eller i Y1-land efter dobbeltbeskatningsoverenskomsten. Der var endvidere et spørgsmål om, hvorvidt sagsøgeren kunne få inddraget et nyt spørgsmål om lempelse efter ligningslovens § 33, hvis sagsøgeren måtte anses for at være skattemæssigt hjemmehørende i Danmark. Derudover omhandlede sagerne, om SKATs (nu Skattestyrelsen) skønsmæssige ansættelse af sagsøgerens lønindkomst i 2015-2018 kunne tilsidesættes. Endelig angik sagerne, om SKATs afgørelse af 7. marts 2017 om, at sagsøgerens fulde skattepligt ophørte pr. 30. april 2014, kunne tilbagekaldes/var ugyldig.

Sagsøgeren havde gjort gældende, at hans bopæl i Danmark var ophørt ved fraflytningen fra Danmark den 30. april 2014. Sagsøgeren havde i de omhandlede indkomstår en ægtefælle, der fortsat boede i Danmark. Parterne blev først separeret efter de omhandlede indkomstår. Retten fandt efter en samlet vurdering, at sagsøgeren ikke havde godtgjort at have ophævet samlivet med sin daværende ægtefælle, sådan at sagsøgeren havde opgivet sin bopæl i Danmark ved fraflytningen fra Danmark. Sagsøgeren måtte derfor anses for at have haft bopæl i Danmark fra den 30. april 2014 til 31. december 2018.

I forhold til spørgsmålet om dobbeltdomicil fandt retten ikke, at sagsøgeren for perioden 30. april 2014 til 4. oktober 2016 havde bolig til rådighed i Y1-land. For perioden 4. oktober 2016 til 31. december 2018 fandt retten, at sagsøgeren måtte anses for at være dobbeltdomicileret i Danmark og Y1-land efter dobbeltbeskatningsoverenskomsten. Efter en samlet vurdering fandt retten det ikke godtgjort, at sagsøgerens centrum for livsinteresser havde flyttet sig fra Danmark til Y1-land, hvorfor Danmark havde beskatningsretten i medfør af dobbeltbeskatningsoverenskomstens art. 4, stk. 1, litra a.

Sagsøgeren havde under retssagen gjort gældende, at han havde betalt SKAT til både Y1-land og Y2-land, som der skulle ske lempelse for efter ligningslovens § 33. Retten tillod ikke spørgsmålet inddraget, jf. skatteforvaltningslovens § 48, stk. 2, 2. pkt., da retten ikke fandt, at lempelsesspørgsmålet havde den fornødne klare sammenhæng med sagens øvrige spørgsmål, ligesom det ikke kunne anses for undskyldeligt, at spørgsmålet ikke havde været inddraget tidligere. Retten bemærkede hertil, at sagsøgeren har været bistået af skatterådgivere under hele sagsforløbet.

Sagsøgeren havde ikke selvangivet en indkomst i årene 2015-2018, hvorfor SKAT skønsmæssigt havde ansat en indkomst i indkomstårene. Retten fandt ikke, at sagsøgeren havde godtgjort, at skønnet var åbenbart urimeligt eller hvilede på et forkert grundlag.

Endelig fandt retten det for godtgjort, at afgørelsen om ophør af skattepligt til Danmark blev truffet under den urigtige forudsætning, at ægtefællerne reelt var flyttet fra hinanden med virkning fra den 30. april 2014, og at samlivet dermed var ophørt fra samme dato, og at dette måtte have stået sagsøgeren og dennes rådgivere klart. SKAT kunne derfor tilbagekalde sin afgørelse om ophør af skattepligt til Danmark og ændre i bebyrdende retning med virkning bagud.

Skatteministeriet blev dermed frifundet.

 

Dom: Ejendomsvurdering - grundværdiansættelse

SKM2024.294.BR

Boligejeren havde ikke godtgjort, at den skønsmæssige grundværdiansættelse var truffet på et forkert eller mangelfuldt grundlag, der var egnet til at påvirke værdiansættelsen, eller at vurderingsmyndighedens skøn havde ført til et åbenbart urimeligt resultat.

Vurderingsmyndigheden var ikke bundet af parternes foretagne fordeling af handelsprisen for grunden, og dens afgørelser kunne ikke tilsidesættes alene med grundlag i, at grundværdien væsentlig oversteg den ved købsaftalen indgåede salgspris.

Boligejeren havde ikke godtgjort, at vurderingsmyndigheden ved inddragelsen af byggeretsværdiprincippet havde foretaget et ulovligt eller forkert skøn, og det var heller ikke godtgjort, at vurderingsmyndigheden ikke havde foretaget et skøn på grundlag af de tilvejebragte oplysninger i sagen. Salgsoplysninger for ejendomme, der var bebyggede, eller hvor omfanget af forureningen afveg fra forureningen på boligejerens grund, burde ikke have været inddraget i sammenligningsgrundlaget.

Vurderingsmyndigheden havde inddraget oplysninger om jordforureningen på boligejerens grund og foretaget et fradrag for udgifter ved en oprensning på grundlag af en udført beregning af omkostningerne ved en oprydning af forureningen. Boligejeren havde ikke ved syn og skøn eller på anden måde godtgjort, at der var begået fejl ved beregningen af fradraget, eller at fradraget skulle have været væsentligt højere.

Skatteministeriet blev på den baggrund frifundet.

 

Nyt fra Domsdatabasen

Københavns Byret
Sag om, hvorvidt kommune var forpligtet til at afgive et frikøbstilbud til andelsboligforening baseret på den værdiansættelse, som SKAT havde skønnet i udtalelsen og adcitationssag om, hvorvidt SKATs udtalelse om ejendommenes handelsværdi er en forvaltningsretlig afgørelse, der kan prøves af Landsskatteretten, og i modsat fald om SKAT skal anerkende en højere værdiansættelse

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 22/0012964
Aktieavance
Klagen vedrører opgørelse af aktieavance. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 30-04-2024

Journalnr: 23/0077594
A-skat og AM-bidrag
Klagen vedrører skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig A-skat og AM-bidrag samt hæftelse herfor. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 25-04-2024

Journalnr: 23/0039050
Forhøjelse af skattepligtig indkomst
Klagen vedrører forhøjelse af skattepligtig indkomst på grundlag af saldobalance og nægtet fradrag for udgifter til personale, rejser, repræsentation og leasing. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 03-05-2024

Journalnr: 23/0106811
Korrektion fra livsvarig livrente til kapitalpension
Klagen vedrører nægtet tilladelse til korrektion fra livsvarig livrente til kapitalpension. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 01-05-2024

Journalnr: 22/0046165
Omsætning, sponsorater og kørsel
Klagen vedrører ændring af omsætning, nægtet fradrag for udgifter til sponsorater og nægtet fradrag for erhvervsmæssig kørsel. Landsskatteretten hjemviser ændring af omsætning, godkender fradrag for udgifter til sponsorater og stadfæster fsv. angår erhvervsmæssig kørsel.
Afsagt: 22-04-2024

Journalnr: 23/0016694
Salg af kryptovaluta
Klagen vedrører fortjeneste ved salg af kryptovaluta med spekulationshensigt som er skattepligtig i henhold til statsskattelovens § 5, stk. 1, litra a. samt ligningsmæssigt fradrag for tab ved salg af kryptovaluta. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 30-04-2024

Journalnr: 20/0059326
Skattepligt til Danmark
Klagen vedrører skattepligt til Danmark, nægtet overførsel af ægtefælles personfradrag og nægtet befordringsfradrag Danmark/Polen. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 03-05-2024

Journalnr: 22/0081008
Udgifter til underleverandører
Klagen vedrører nægtet fradrag for udgifter til underleverandører. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 22-04-2024

Journalnr: 20/0047593
Udlejning, befordring mm
Klagen vedrører overskud ved udlejning, nedsat fradrag for befordring, skønsmæssig ansættelse af overskud af virksomhed og anden personlig indkomst. Landsskatteretten forhøjer dele af ansættelsen markant og stadfæster i øvrigt.
Afsagt: 22-04-2024

Journalnr: 23/0086560
Underleverandører eller ansatte
Klagen vedrører nægtet fradrag for udgifter til underleverandører og i stedet godkendt fradrag for udgifter til løn. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 25-04-2024

Journalnr: 22/0034446
Værdiansættelse af køretøj
Klagen vedrører værdiansættelse af køretøj i forbindelse med afgiftsgodtgørelse. Landsskatteretten forhøjer køretøjets værdi.
Afsagt: 30-04-2024

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 03-06-2024 - 02-07-2024

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 13-06-2024 dom i C-380/23 Monmorieux
Fiskale bestemmelser

Om artikel 24 i overenskomsten mellem Frankrig og Belgien til undgåelse af dobbeltbeskatning og til fastsættelse af bestemmelser om gensidig administrativ og juridisk bistand for så vidt angår indkomstskatter, undertegnet i Bruxelles den 10. marts 1964, godkendt ved lov af 14. april 1965, skal fortolkes således, at en belgisk statsborger, der hævder at være skattemæssigt hjemmehørende i Frankrig, hvilket imidlertid bestrides af de belgiske skattemyndigheder, og som en retsbevarende foranstaltning har anmodet om anvendelse af en forligsprocedure med henblik på at få tilbagebetalt den skat, der er betalt i Frankrig, [...]

Den 20-06-2024 dom i C-420/23 Frie kapitalbevægelser Faurécia
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - skatter og afgifter - artikel 63 TEUF - frie kapitalbevægelser - stempelafgifter - kortfristede likviditetstransaktioner - hjemmehørende og ikke-hjemmehørende låntagere - forskellig behandling - restriktion

 

Domme
C-627/22 Finanzamt Köln-Süd (Imposition sur demande d’un assujetti partiel)

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - aftale mellem Det Europæiske Fællesskab og Det Schweiziske Forbund om fri bevægelighed for personer - arbejdstager fra en medlemsstat, der har flyttet sin bopæl til Schweiz - skattefordele - indkomstskat - mekanismen »skatteberegning efter anmodning« - omfattede skattepligtige - begrænset til lønmodtagere, der er begrænset skattepligtige, og som har bopæl i en medlemsstat eller i en stat, der er part i aftalen om Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde (EØS) - ligebehandling

Domstolens dom:

Artikel 7 og 15 i aftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og dets medlemsstater på den ene side og Det Schweiziske Forbund på den anden side om fri bevægelighed for personer, undertegnet i Luxembourg den 21. juni 1999, som senest tilpasset ved protokollen af 4. marts 2016 om Republikken Kroatiens deltagelse som kontraherende part i medfør af landets tiltrædelse af Den Europæiske Union, sammenholdt med artikel 9, stk. 2, i bilag I til denne aftale,

skal fortolkes således, at

disse bestemmelser er til hinder for en medlemsstats lovgivning, som forbeholder skattepligtige personer, der er statsborgere i denne medlemsstat, i en anden medlemsstat eller i en stat, som er part i aftalen om Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde af 2. maj 1992, og som er bosiddende på en af disse staters område, retten til at vælge en procedure for skatteberegning efter anmodning af indkomst fra lønnet beskæftigelse med henblik på at opnå, at der tages hensyn til udgifter, såsom erhvervsmæssige udgifter, og at der foretages modregning af skat af lønindkomst, der er opkrævet i forbindelse med indeholdelsen af kildeskat, hvilket kan føre til en refusion af indkomstskat, og ikke giver bl.a. en statsborger i den førstnævnte medlemsstat, der er bosiddende i Schweiz, og som oppebærer indkomst fra lønnet beskæftigelse i denne medlemsstat, en sådan valgmulighed.

 

Nyt fra EU

Nyt fra Parlamentet

Answer for question E-003571/23

 

Nyt fra Den Europæiske Unions Tidende

Rådets afgørelse (EU) 2024/1489 af 21. maj 2024 om bemyndigelse til at indlede forhandlinger om ændring af aftalerne vedrørende automatisk udveksling af oplysninger om finansielle konti til forbedring af efterrettelighed vedrørende international beskatning mellem Den Europæiske Union og henholdsvis Det Schweiziske Forbund, Fyrstendømmet Liechtenstein, Fyrstendømmet Andorra, Fyrstendømmet Monaco og Republikken San Marino

 

Nyt fra Komotologi

110th SCAC meeting

 

Lovtidende

Bekendtgørelse om efterlevelse af regler for tildeling af statsstøtte på skatteområdet, BEK nr 578 af 28/05/2024. Udstedt af Skatteministeriet

Nyt fra Folketinget

Vedtagne lovforslag

L 185 Forslag til lov om ændring af ejendomsskatteloven og ejendomsvurderingsloven. (Justering af reglerne om betaling af dækningsafgift på et foreløbigt grundlag og justering af reglerne om 2024- og 2025-vurderinger).
Vedtaget den 30. maj 2024

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 184 Forslag til lov om passagerafgift på flyrejser.

Spørgsmål og svar

Spm. 8

Spm. om at yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der undtager flyrejser fra passagerafgift, der foretages med elfly

Almindelig del

Bilag

Bilag 261

Publikation fra Skattestyrelsen, maj 2024: "Skattestyrelsen opkræver over 1 mia. kr. ved kontrol af rocker- og bandemiljøet

Bilag 262

Notat fra de økonomiske konsulenter til brug for møde i FIU den 28. maj 2024 med vismændene om deres forårsrapport

Spørgsmål og svar

Spm. 496

Ministeren bedes kommentere den interne henvendelse af 30. marts 2024 fra Frede Kjærsgaard vedrørende opkrævning af boligskat og grundskyld, jf. SAU alm. del - bilag 237.  Svar  

Spm. 497

Vil ministeren kommentere på hændelsesforløbet, der beskrives i podcasten ”Det, Vi Taler Om” den kulørte time, udsendt den 19. april 2024, hvor en medvirkende beskriver, at det ikke er muligt at få oplyst, hvor meget personen skylder efter flere henvendelser til Gældsstyrelsen? Vil ministeren samtidig redegøre for, hvorvidt borgere har mulighed for at få et samlet overblik over skyldig gæld ved henvendelse til Gældsstyrelsen? Dertil bedes ministeren redegøre for, hvilke konsekvenser det har for borgeren, hvis Gældsstyrelsen ikke kan oplyse om det samlede omfang af borgerens gæld, samt hvad ministeren agter at gøre ved dette?  Svar  

Spm. 501

Kan ministeren bekræfte, at Skattestyrelsen ikke længere inddrager årsagen til, at en medarbejder pga. økonomiske vanskeligheder i en virksomhed er gået ned i løn og i stedet modtager skattefri befordringsgodtgørelse, sådan som det fremgår af svaret på spørgsmål 4 i det lovforberedende arbejde til L 195 (samlingen 2011-12)? Herunder bedes ministeren redegøre for, om praksisændringen, der tilsyneladende er sket over tid siden 2012 af Landsskatteretten, er lovmedholdelig, når ændringen åbenbart er sket i strid med svaret på spørgsmål 4, der ligger til grund for Folketingets vedtagelse af lovforslaget? Der henvises til skatteministerens besvarelsen af spørgsmål 4 til lovforslag L 195 (samling 2011-12).  Svar  

Spm. 502

Vil ministeren samtidig oplyse, om ligningslovens § 9, stk. 4 eller regler nærmere fastsat af ministeren om kontrol og administration af befordringsgodtgørelsesreglerne, på et tidspunkt har indeholdt beskrivelser af, at Skattestyrelsen skal undersøge årsagen til, at der er sket en lønnedgang og samtidig påbegyndt en skattefri rejse- og/eller befordringsgodtgørelse samt i bekræftende fald oplyse om årsagen til, at beskrivelsen ikke længere fremgår af ligningslovens § 9, stk. 4 eller regler fastsat efter denne bestemmelse?  Svar  

Spm. 503

Ministeren bedes kommentere den interne henvendelse af 22. april 2024 fra Erik Holbech om klage over grundværdi, jf. SAU alm. del - bilag 240.  Svar  

Spm. 505

Vil ministeren i forlængelse af samrådet om ejendomsvurderinger afholdt den 2. maj 2024, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål N, redegøre for, hvorfor kommunernes praksis i sager om opkrævning af grundskyld i forbindelse med udstykninger ikke kan fortsætte, så der undgås de fejlagtige opkrævninger af grundskyld?  Svar  

Spm. 506

Vil ministeren i forlængelse af samrådet om ejendomsvurderinger afholdt den 2. maj 2024, jf. SAU alm. del – samrådsspørgsmål N, oplyse, om der tidligere har været en praksis i Vurderingsstyrelsen for straks- og genvurdering ved sager om opkrævning af grundskyld i forbindelse med udstykninger?  Svar  

Spm. 525

Vil ministeren redegøre for, hvordan regeringen prioriterer opdatering af regneprincipperne?  Svar  

Spm. 526

Vil ministeren redegøre for, hvor meget INEOS E&P A/S har betalt i skat til den danske stat siden 2017, både for afregnende selskab og alle datterselskaber?  Svar  

Spm. 527

Vil ministeren give en status for arbejdet med at indføre en ny naturkategori i forhold til Ejendomsbeskatning? Hvordan stiller de nye ejendomsvurderingsregler borgere, der ønsker at bidrage til den grønne omstilling ved at omdanne landbrug på f.eks. 6-12 hektar til skov og natur?  Svar  

Spm. 528

Vil ministeren opdatere svaret på SAU alm. del – spørgsmål 110 af 20. november 2023 og redegøre for omkategoriseringen af skattemæssig status for landejendomme, herunder 1) hvor mange ejendomme, der modtog besked om, at ejendommene skulle skifte skattemæssig status, 2) hvor mange af ejendomsejerne gjorde indsigelse, 3) hvor mange fik medhold i indsigelsen og 4) hvor mange ejendomme har for nuværende skiftet skattemæssig status? Opgørelsen bedes opdelt på omkategorisering fra henholdsvis landbrugsejendom og skovejendom til henholdsvis ejerbolig og erhvervsejendom.  Svar  

Spm. 529

Vil ministeren redegøre for, hvor mange husstande, der er tilknyttet overgangsordningen, der er indført for ejendomme, der skifter kategori fra landbrug til ejerbolig? Opgørelsen bedes anført i antal ejendom samt i pct. af varslede omkategoriseringer og i pct. af ejendomme, der har ændret status til ejerbolig.  Svar  

Spm. 530

Hvor stor et økonomisk tab oplevede de private operatører af offentlig transport i 2023 ved tabte indtægter grundet udestående hos Gældsstyrelsen for kunders ubetalte kontrolafgifter? Der henvises til artiklen ”Der mangler millioner af kroner i ubetalte billetter fra personer på asylcentre”, TV 2, den 22. maj 2024.  Svar  

Spm. 531

Hvor mange private virksomheder har vi i Danmark som ved lov er pålagt at benytte sig af den offentlige gældsinddrivelse ved ubetalte regninger, afgifter og lign. fordelt på sektorer? Der henvises til artiklen ”Der mangler millioner af kroner i ubetalte billetter fra personer på asylcentre”, TV 2, den 22. maj 2024.  Svar  

Spm. 532

Vil ministeren oplyse de enkelte operatørers udestående hos Gældsstyrelsen for ubetalte kontrolafgifter, herunder både gældens faktuelle størrelse og kursværdien, samt konsekvenserne af de seneste politiske aftaler på gældsinddrivelsesområdet for kursværdierne? Der henvises til artiklen ”Der mangler millioner af kroner i ubetalte billetter fra personer på asylcentre”, TV 2, den 22. maj 2024.  Svar  

Spm. 533

Har ministeren overvejet, om der skal fortages en statslig overtagelse/opkøb af gæld for ubetalte kontrolafgifter hos operatørerne i den kollektive transport, så operatørerne ikke oplever et økonomisk tab alene på baggrund af udestående hos Gældsstyrelsen? Der henvises til artiklen ”Der mangler millioner af kroner i ubetalte billetter fra personer på asylcentre”, TV 2, den 22. maj 2024.  Svar  

Spm. 534

Er ministeren enig i, at når kontrolafgifterne ikke kommer i hus, så har vi færre penge at drive kollektiv transport for? Der henvises til artiklen ”Der mangler millioner af kroner i ubetalte billetter fra personer på asylcentre”, TV 2, den 22. maj 2024.  Svar  

Spm. 535

Har ministeren overvejet at udlicitere inddrivelsen af ubetalte kontrolafgifter? Og tænker ministeren, at det vil være en fordel for fællesskabet, at der kom fart i inddrivelsen? Der henvises til artiklen ”Der mangler millioner af kroner i ubetalte billetter fra personer på asylcentre”, TV 2, den 22. maj 2024.  Svar  

Samrådsspørgsmål

Spm. P

Samrådsspm. om, på baggrund af TV 2-dokumentaren ”Den Sorte Svane”, at redegøre for, om der er huller i skattelovgivningen