SkatteMail 2024, uge 33

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra SkatteMail.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586

 

Indhold

Artikler og interessante links
Registrering af brugere af firmabiler
Pengegaver til børn og børnebørn
Forskerskatteordningen forbedres, men først fra 2026
Overvejer du at generationsskifte?
Udvikling = forenkling?
Den lille skattereform 2024 er vedtaget

SKM-meddelelse
Kapitalafkastsatsen og rentekorrektionssatsen for 2024

Domme
Ekstraordinær genoptagelse - grov uagtsomhed - skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5
Sambeskatning - ikke retlig interesse - afvisning

Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Høringsportalen

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

BDO

Registrering af brugere af firmabiler

Det er en træls opgave, som venter de administrative medarbejdere i både store og små virksomheder her efter sommerferien. De skal foretage registrering af faste brugere af alle firmaets køretøjer, uanset om der er tale om person-, vare- eller lastbiler.

BDO

Pengegaver til børn og børnebørn

Det er efterhånden pænt store beløb, der hvert år kan gives afgiftsfrit til ens nærmeste. Et ægtepar med to børn, to svigerbørn og fire børnebørn kan i år tilsammen give disse næsten 1 million kroner, uden at der skal betales gaveafgift.

BDO

Forskerskatteordningen forbedres, men først fra 2026

Gruppen af udlændinge, der kan ansættes under den særlige forskerskatteordning, udvides markant i 2026, hvor kravet til størrelsen af deres løn sænkes med 20 %. Det kommer især startups - men måske også sygehusvæsenet - til gode.

Deloitte

Overvejer du at generationsskifte?

Påtænker du at overdrage aktierne i dit selskab til et familiemedlem eller en betroet medarbejder, er det vigtigt at kende til mulighederne herfor. Med rettidig omhu og planlægning kan overdragelsen gennemføres uden beskatning for dig som overdrager.

Revisorgruppen Danmark

Udvikling = forenkling?

Simplere skatteregler og mindre bureaukrati for øget velfærd

Revisorgruppen Danmark

Den lille skattereform 2024 er vedtaget

Overblik over de mange nye skattesatser og ændrede regler

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

SKM-meddelelse: Kapitalafkastsatsen og rentekorrektionssatsen for 2024

SKM2024.399.SKTST

Kapitalafkastsatsen for 2024 er 4 pct. Rentekorrektionssatsen for 2024 er 7 pct.

 

Dom: Ekstraordinær genoptagelse - grov uagtsomhed - skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5

SKM2024.397.BR

Sagen angik, om Skattestyrelsen havde været berettiget til at foretage ekstraordinær genoptagelse af skatteyderens skatteansættelser for indkomstårene 2016 og 2017 efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5.

Retten lagde til grund, at skatteyderen havde selvangivet sin indkomst for lavt i 2016 og 2017, selv om han vidste eller burde vide, at dette ikke var retvisende. I 2016 havde skatteyderen endvidere selvangivet en del af sin lønindkomst som udenlandsk indkomst omfattet af ligningslovens § 33 A, selvom han var eller burde have været bekendt med, at han ikke opfyldte betingelserne hertil. På den baggrund var der handlet groft uagtsomt i forhold til de fejlagtige selvangivelser vedrørende løn. Retten lagde vægt på, at skatteyderen kunne have opgjort korrekte lønindtægter ved at undersøge bankoverførslerne fra arbejdsgiver til eget pengeinstitut. Ligeledes fandt retten, at skatteyderen ved at have selvangivet rejseudgifter for højt i både 2016 og 2017 tillige havde handlet groft uagtsomt.

Endvidere lagde retten til grund, at Skattestyrelsen først den 10. november 2021 kom i besiddelse af de oplysninger, der dannede grundlag for den ekstraordinære genoptagelse. Det kunne således ikke føre til et andet resultat, at Skattestyrelsen ikke havde oplyst skatteyderen om de genoptagne skatteansættelser, da skatteyderen rettede henvendelse til Skattestyrelsen i maj 2018. Ligeledes kunne det ikke føre til en ændret vurdering, at skatteyderen havde oplyst, at selvangivelserne blev indleveret via revisor.

Herefter og da fristerne i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, var opfyldte, blev Skatteministeriet frifundet.

 

Dom: Sambeskatning - ikke retlig interesse - afvisning

SKM2024.396.BR

Et datterselskab havde i indkomstårene 2017 og 2018 afholdt udgifter, der var bogført som udgifter til forsøgs- og forskningsvirksomhed, jf. ligningslovens § 8 B, stk. 1, og moderselskabet, som var administrationsselskab i sambeskatningen, havde som følge heraf ansøgt om udbetaling af en skattekredit for disse indkomstår, jf. ligningslovens § 8 X, og for 2018 faktisk fået udbetalt denne.

Skattestyrelsen traf afgørelser om, at udgifterne ikke kunne fradrages efter ligningslovens § 8 B, og at administrationsselskabet derfor ikke var berettiget til at få udbetalt en skattekredit for indkomståret 2017 og for indkomståret 2018 skulle tilbagebetale den tidligere udbetalte skattekredit.

Administrationsselskabet påklagede afgørelserne til Landsskatteretten, som stadfæstede afgørelserne.

Moderselskabet blev kort efter taget under konkursbehandling.

Datterselskabet indbragte sagen for domstolene og nedlagde påstande angående administrationsselskabets skatteansættelser og om betaling af skattekredit for 2017 og 2018.

Retten fandt ikke, at datterselskabet havde en væsentlig, direkte og individuel interesse i søgsmålet, som derfor blev afvist.

 

Lovtidende

Bekendtgørelse om ikrafttræden af § 1, nr. 2 og 12, i lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, kildeskatteloven, opkrævningsloven og skatteforvaltningsloven (Gennemførelse af aftale om initiativer til effektiv opkrævning og gældsinddrivelse i skattevæsenet m.v.), BEK nr 951 af 09/08/2024. Udstedt af Skatteministeriet

Høringsportalen

Bekendtgørelse om inddrivelse af gæld til det offentlige
Oprettelsesdato: 12-08-2024
Høringsfrist: 09-09-2024

 

Nyt fra Folketinget

Almindelig del

Bilag

Bilag 319

Opgørelse over Skatteministeriets anvendelse af Kammeradvokaten 2023, fra skatteministeren

Bilag 322

Meddelelse om Rigsrevisionens offentliggjorte notat om beretning nr. 22/2018 om udvikling af det nye inddrivelsessystem og tilslutning af fordringshavere

Bilag 323

Orientering nr. 30 fra Undersøgelseskommissionen om SKAT

Bilag 324

Notat om de nye regneprincipper på personskatteområdet fra de økonomiske konsulenter

Bilag 325

Svar fra statsministeren til Folketingets formand på brev vedrørende lovforslag fremsat efter 1. april.

Bilag 326

Henvendelse af 17/8-24 fra Bendt Bjergaard Nielsen, Silkeborg om forslag til ændring af Ejendomsvurderingsloven

Spørgsmål og svar

Spm. 627

Er ministeren enig i, at de nye regler for registrering af brugere af køretøjer udgør et brud med den almindelige grundsætning om, at lønmodtagere i udgangspunktet ikke kan gøres ansvarlige for virksomhedens afgiftsbetaling, gæld eller andre forpligtelser?  Svar  

Spm. 628

Ministeren bedes redegøre for, hvordan nye regler for registrering af brugere af køretøjer i praksis vil gavne Skatteforvaltningen, politiet og andre myndigheder, som har behov for at fastslå, hvilke personer der har tilknytning til et givent køretøj?  Svar  

Spm. 629

Vil ministeren oplyse provenueffekten af at afskaffe tinglysningsafgiften for:- Alt?- Privat boligkøb?- Opsætning af VE anlæg?- Omlægning af eksisterende boliglån?Svaret bedes oplyst umiddelbart samt før og efter tilbageløb og adfærd, effekt på GINI, BNP og arbejdsudbud.  Svar  

Spm. 630

Vil ministeren oplyse, hvad det faste tinglysnings- og registreringsgebyr kan være for, at det kan dække statens omkostninger ved Tinglysningssystemet? Herudover bedes oplyst, hvad de provenumæssige konsekvenser vil være af en sådan ændring. Svaret bedes oplyst umiddelbart samt før og efter tilbageløb og adfærd, effekt på GINI, BNP og arbejdsudbud.  Svar  

Spm. 631

Vil ministeren redegøre for, hvilke moms- og skatteregler der kan justeres, sådan at beskatningen ved byggeri af leje- og ejerboliger i højere grad sidestilles?  Svar  

Spm. 635

Vil ministeren opgøre effekterne af at reducere selskabsskattesatsen trinvist med 1 procentpoint fra 22 pct. ned til 12 pct.? Der ønskes både en opgørelse med implicit regulering af overførselsindkomster og en opgørelse uden regulering af overførselsindkomster. Opgørelsen bedes indeholde effekt på provenu, arbejdsudbud, timeløn, BNP og Gini samt selvfinansieringsgrad og samfundsøkonomisk virkning.  Svar  

Spm. 636

Vil ministeren opgøre effekterne af at reducere aktieindkomstskatten trinvist med 1 procentpoint fra 42 pct. ned til 25 pct.? Opgørelsen bedes indeholde effekt på provenu, arbejdsudbud, BNP og Gini samt selvfinansieringsgrad og samfundsøkonomisk virkning.  Svar  

Spm. 637

Vil ministeren opgøre effekterne af at reducere skatteloftet på kapitalindkomst trinvist med 1 procentpoint fra 42 pct. ned til 25 pct.? Opgørelsen bedes indeholde effekt på provenu, arbejdsudbud, BNP og Gini samt selvfinansieringsgrad og samfundsøkonomisk virkning.  Svar  

Spm. 638

Vil ministeren redegøre for effekterne af at reducere satserne for aktieindkomstskatten og kapitalindkomstskat (både positiv og negativ) per procentpoint fra det nuværende niveau ned til 20 pct.? Dvs. i første beregning (fra 42 til 41 pct.) sænkes kun de øverste satser for aktieskat og positiv kapitalindkomst, mens i sidste beregning (fra 21 pct. til 20 pct.) sænkes alle satser, både høj og lav aktieskat samt positiv og negativ kapitalindkomst. Effekterne bedes opgøres både i 2030, 2035 og som varig virkning. Opgørelsen bedes indeholde effekt på provenu, arbejdsudbud, BNP og Gini samt selvfinansieringsgrad og samfundsøkonomisk virkning.  Svar