SkatteMail 2024, uge 36

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra SkatteMail.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586

 

Indhold

Artikler og interessante links
Finansloven 2025
Nye regler for kapitalejerlån på vej
Justering af lønkrav i Forskerskatteordningen i 2025 (og 2026)
Regulering af skattesatser for 2025

Styresignaler
Genoptagelsesstyresignal om praksisændring af tonnageskatteloven som følge af ophævelse af anke til Højesteret
Ny praksis - Omvalg - SKM2021.16.HR. - styresignal

Bindende svar
Tinglysningsafgift - bygningsblad - fremmed grund - matrikulære ændringer
Certificates udstedt af et udenlandsk selskab omfattet af aktieavancebeskatningslovens § 1
Skattepligt til Danmark - Skattemæssigt hjemsted
Fuld skattepligt - Skiftende hotelværelser - Ophold hos familien i Italien hver weekend
Spørgsmål om ledelsens sæde og fast driftssted i Danmark for et svensk foretagende som følge af den administrerende direktørs arbejde fra hjemmekontor her i landet
Skattepligtig af avance ved salg af arvede bitcoins
Etableringsstøtte til unge landbrugere - beskatningstidspunkt

Afgørelser
Dødsbobeskatning - Boets skattemæssige status - Delvis arv
Forhøjelse af aktieindkomst som følge af maskeret udlodning

Domme
Grundværdiansættelse hjemvises til fornyet behandling
Indsætninger på konto - skærpet bevisbyrde - interessefællesskab - objektive kendsgerninger

Nye straffesager

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste

Lovstof
Nyt fra Høringsportalen

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

Deloitte

Finansloven 2025

Regeringen har den 30. august fremsat sit forslag til en finanslov for 2025. I forslaget gemmer sig to ”små” initiativer på skattefronten.

Deloitte

Nye regler for kapitalejerlån på vej

Der er udsendt et nyt lovforslag i høring, som vil medføre, at reglerne om ulovlige selskabsretlige kapitalejerlån ophæves. Der ændres dog ikke i de skatteretlige regler om kapitalejerlån, hvorfor disse fortsat vil være skattepligtige hævninger for hovedaktionæren ud fra et skatteretligt perspektiv.

EY

Justering af lønkrav i Forskerskatteordningen i 2025 (og 2026)

Skatteministeriet har offentliggjort en række nye beløbsgrænser i skattelovgivningen med virkning fra 2025.

PwC

Regulering af skattesatser for 2025

Skatteministeriet har offentliggjort de nye beløbsgrænser for en række skattesatser, der reguleres med virkning for 2025. Her er et overblik over nogle af de mest relevante skattesatser, der ændres.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Styresignal: Genoptagelsesstyresignal om praksisændring af tonnageskatteloven som følge af ophævelse af anke til Højesteret

SKM2024.441.SKTST

Skattestyrelsen har ændret praksis ift. sin fortolkning af, hvornår der foreligger en destination i tonnageskattelovens forstand.

Som følge af, at Skatteministeriet har hævet en ankesag for Højesteret, skal begrebet "mellem forskellige destinationer" i tonnageskattelovens § 6 ikke afgrænses til transport af passagerer eller gods mellem havne eller anlæg/strukturer på kontinentalsoklen, men også omfatte sejlads til og mellem forud aftalte positioner på havet (GPS-positioner).

Der kan ansøges om genoptagelse fra og med indkomståret 2011 for de rederier, der er omfattet af dette styresignal.

 

Styresignal: Ny praksis - Omvalg - SKM2021.16.HR. - styresignal

SKM2024.428.SKTST

Det er et krav for omvalg efter skatteforvaltningslovens § 30, at skattemyndighederne har foretaget en ændring af den skattepligtiges skatteansættelse, at ændringen har betydning for den skattepligtiges valg, og at valget som følge af ændringen har haft utilsigtede skattemæssige konsekvenser.

Højesteret har i SKM2021.16.HR fastslået, at det er en betingelse for tilladelse til omvalg efter bestemmelsen, at de utilsigtede skattemæssige konsekvenser, som den skattepligtige påberåber sig, er en følge af skattemyndighedernes efterfølgende ansættelse af indkomst- eller ejendomsskat. Betingelserne i bestemmelsen er ikke opfyldt, blot fordi den skattepligtiges valg har haft konsekvenser, som den skattepligtige ikke har tilsigtet eller forudset, idet vedkommende ikke har været bekendt med eller har misforstået reglerne på det pågældende område.

Skattestyrelsen giver kun tilladelse til omvalg, hvis de utilsigtede skattemæssige konsekvenser, som en skattepligtig påberåber sig, er en følge af, at Skattestyrelsen har foretaget en ansættelse af indkomstskat, ejendomsværdiskat, grundskyld eller dæknings-bidrag.

Styresignalet indeholder også eksempler på situationer, hvor der kan og ikke kan gives tilladelse til omvalg.

 

Bindende svar: Tinglysningsafgift - bygningsblad - fremmed grund - matrikulære ændringer

SKM2024.443.SR

Skatterådet kunne bekræfte, at som følge af det oplyste fra Tinglysningsretten, om at der var tale om en påtegning, skete der ikke nogen tinglysning af ændringer til ejerpantebrevet, og derfor ville den matrikulære ændring som beskrevet ikke medføre afgiftspligt efter tinglysningsafgiftslovens § 5 a.

Ifølge det oplyste var der tale om, at der på et bygningsblad skete en påtegning om nedrivning af en del af bygning og opførsel af en ny bygning.

 

Bindende svar: Certificates udstedt af et udenlandsk selskab omfattet af aktieavancebeskatningslovens § 1

SKM2024.440.SR

Spørgerne ville overføre ejerandele omfattet af aktieavancebeskatningsloven i to selskaber til et udenlandsk selskab og det udenlandske selskab ville udstede certifikater til Spørgerne, der skulle svare til ejerandelene, der var overdraget til selskabet. De overdragne ejerandele blev opbevaret efter overdragelsen af det udenlandske selskab. Certifikaterne var omfattet af en aftale, der regulerede rettighederne ved certifikaterne.

Skatterådet fandt, at de økonomiske rettigheder til de underliggende ejerandele ikke var overdraget til det udenlandske selskab og at de forvaltningsmæssige beføjelser ikke var overført i et omfang, der skulle medføre, at certifikatindehaverne ophørte med at være omfattet af aktieavancebeskatningsloven.

 

Bindende svar: Skattepligt til Danmark - Skattemæssigt hjemsted

SKM2024.435.SR

Spørger var født og opvokset i Frankrig, hvor spørger og spørgers ægtefælle ejede en fast ejendom. Spørger og spørgers ægtefælle havde i flere perioder boet hver for sig og sammen i Danmark, Frankrig og Y-land. Senest havde de i en periode i 2021 til 2022 boet sammen i Danmark. Spørger og spørgers ægtefælle var i den forbindelse blevet fuldt skattepligtige i Danmark.

Spørger var i 1996 involveret i et trafikuheld, og havde siden 2008 haft status som handikappet. Spørger var flyttet tilbage til Frankrig til ægteparrets fælles ejendom i slutningen af maj 2022, idet spørger ønskede at fortsætte sit behandlingsforløb i Frankrig. Ægtefællen havde fortsat bolig i lejligheden i Danmark.

Skatterådet kunne ikke bekræfte, at spørger fra den 1. juni 2022 ikke længere var omfattet af kildeskattelovens § 1 om fuld skattepligt i Danmark. Skatterådet afviste at besvare et spørgsmål om salg af boligen i Danmark til ægtefællen som alternativ.

Skatterådet kunne i henhold til dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Frankrig artikel 4, stk. 2, litra b bekræfte, at spørger ikke skulle anses for at være skattemæssigt hjemmehørende i Danmark.

 

Bindende svar: Fuld skattepligt - Skiftende hotelværelser - Ophold hos familien i Italien hver weekend

SKM2024.433.SR

Spørger var ansat i et italiensk selskab, G2. Fra 1. november 2023 til 31. oktober 2025 var Spørger udstationeret til et dansk selskab, G1, for at varetage rollen som CEO. Spørger var italiensk statsborger og boede i Italien med sin ægtefælle. Spørger arbejdede i Danmark fra mandag til fredag hver uge med undtagelse af ferie. Han rejste tilbage til sit hjem i Italien hver fredag for at tilbringe weekenden med sin familie. G2 bookede forskellige hotelværelser til Spørger, når han varetog arbejdet i Danmark i hverdagene. Der var tale om skiftende hotelværelser, hvor G2 lejede et hotelværelse fra gang til gang. Spørger havde ikke et hotelværelse i Danmark til rådighed, når han var på weekend hos sin familie i Italien.

Skatterådet kunne bekræfte, at Spørger ikke skulle anses som fuldt skattepligtig til Danmark, hverken som følge af kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller nr. 2. Spørger havde kun kortvarig rådighed over det enkelte hotelværelse i Danmark. Derudover ville de regelmæssige ophold i Italien af den beskrevne karakter, hvor Spørger rejste tilbage til sit hjem hver fredag for at tilbringe weekenden med sin familie, medføre, at der ikke ville bestå et ophold i Danmark i sammenhængende perioder på mindst seks måneder henset til praksis.

 

Bindende svar: Spørgsmål om ledelsens sæde og fast driftssted i Danmark for et svensk foretagende som følge af den administrerende direktørs arbejde fra hjemmekontor her i landet

SKM2024.432.SR

Spørger, der var ansat som administrerende direktør i H1, arbejdede fra starten af 2024, 40 pct. af tiden fra sit hjemmekontor i Danmark og 60 pct. af tiden fra H1´s kontorfaciliteter i Sverige. Skatterådet bekræftede, at H 1ikke herved fik ledelsens sæde i Danmark fra starten af 2024, da Spørger arbejdede i Sverige i hovedparten af tiden.

Skatterådet fandt derimod, at H1 fik fast driftssted i Danmark, som følge af den aktivitet, som Spørger fra starten af 2024 udøvede for H1 fra sit hjem i Danmark. Spørger havde som administrerende direktør afgørende indflydelse på de daglige ledelsesbeslutninger i H1, og indtog derfor en så væsentlig position i H1. Da arbejdet fra hjemmekontoret ikke alene opstod tilfældigt og sporadisk, men derimod på forhånd var planlagt til at udgøre 40 pct. af arbejdstiden, ville arbejdet derfor i lighed med SKM2022.557.SR og SKM2023.423.SR medføre fast driftssted i Danmark for H1.

 

Bindende svar: Skattepligtig af avance ved salg af arvede bitcoins

SKM2024.431.SR

Sagen drejede sig om, hvorvidt spørger var skattepligtig af avance ved salg af de bitcoins, som spørger havde arvet fra spørgers afdøde ægtefælle. Det fremgik af praksis, at det ikke var en forudsætning for at statuere spekulationshensigt, at spørger selv havde erhvervet de omhandlede bitcoins. Det fremgik endvidere af praksis, at kryptoaktivers egenskaber i sig selv, som overvejende hovedregel, gjorde dem til spekulationsaktiver. På denne baggrund fandt Skatterådet, mod spørgers ønske, at spørger var skattepligtig af avance ved salg af de bitcoins, som spørger havde arvet fra spørgers afdøde ægtefælle.

 

Bindende svar: Etableringsstøtte til unge landbrugere - beskatningstidspunkt

SKM2024.429.SR

Spørger drev en jordbrugsvirksomhed og havde i 2023 modtaget tilsagn om etableringsstøtte til unge landbrugere med et beløb på 191.635 kr. Det følger af administrativ praksis, at støtte beskattes på det tidspunkt, hvor der er erhvervet endelig ret til støtten, og hvor beløbet kan gøres endeligt op. Spørger skulle derfor - som udgangspunkt - beskattes af støttebeløbet i 2023.

For at spørger kunne anmode om udbetaling af støtten, skulle visse betingelser imidlertid være opfyldt. Tilskuddet var således betinget af, at spørger fik finansieret og købt de maskiner, som han hidtil havde leaset. Skatterådet anså dette for en betingelse, hvorom der herskede en reel usikkerhed, og som derfor udskød beskatningstidspunktet, indtil betingelsen blev opfyldt (suspensiv betingelse). Det var endvidere en betingelse, at spørger opfyldete et arbejdskraftbehov på mindst 830 timer, hvilket dog allerede var opfyldt på tilsagnstidspunktet, qua det dyrkede antal hektar og standardtimeforbruget pr. hektar. De øvrige betingelse, så som registrering i CVR og tinglysning, blev anset for formelle betingelser, der ikke udskød beskatningstidspunktet (resolutive betingelser).

Spørger var endvidere forpligtet til at opretholde alle betingelserne i en periode på 3 år fra udbetalingstidspunktet. Skete det ikke, skulle støtten helt eller delvist tilbagebetales. Efter Skatterådets opfattelse udskød kravet om opretholdelse ikke beskatningstidspunktet, idet spørger som udgangspunkt selv var herre over, om han ville opretholde virksomheden uændret i en periode på 3 år. Der herskede derfor reelt ikke usikkerhed om, at kravet ville blive opfyldt.

Skatterådet fandt således, at beskatningstidspunktet var indkomståret 2023, hvor spørger havde modtaget tilsagnet om støttebeløbet på 191.635 kr. Beskatningstidspunktet var dog udskudt indtil det tidspunkt, hvor finansiering og køb af de omhandlede maskiner blev gennemført.

Vedrørende spørgers udgifter til rådgivning i forbindelse med støtteansøgningen kunne Skatterådet bekræfte, at de kunne fratrækkes som en driftsomkostning, jf. statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.

 

Afgørelse: Dødsbobeskatning - Boets skattemæssige status - Delvis arv

SKM2024.447.LSR

Sagen angik, om det var med rette, at Skattestyrelsen havde anset, at en kontant udbetaling af en andel af sønnernes arv efter førstafdøde skulle sidestilles med et partielt skifte, jf. dødsboskattelovens § 2, stk. 1, nr. 2. Landsskatteretten fandt, at den kontante udbetaling ikke var at sidestille med et partielt skifte, og at det i sagen foretagne skifte ikke var omfattet af dødsboskattelovens § 2, stk. 1, nr. 2, jf. § 58, stk. 2, 2. pkt., idet der ikke var tale om, at en eller flere af arvingerne havde modtaget deres arv fuldt ud. Boet var således omfattet af dødsboskattelovens § 58, stk. 1, og skattefritaget efter dødsboskattelovens § 6, idet boets samlede aktiver og nettoformue hver for sig ikke oversteg den samlede beløbsgrænse, jf. dødsboskattelovens § 6. Landsskatteretten ændrede således Skattestyrelsens afgørelse.

 

Afgørelse: Forhøjelse af aktieindkomst som følge af maskeret udlodning

SKM2024.445.LSR

Sagen drejede sig om, hvorvidt en eneanpartshaver i et selskab skulle beskattes af maskeret udlodning. Landsskatteretten havde i to sammenholdte sager stadfæstet Skattestyrelsens afgørelse vedrørende forhøjelser af selskabets skattepligtige indkomst og momstilsvar vedrørende ikke godkendte fradrag for udgifter til underleverandørerne G1 ApS, G2 ApS og G3 ApS, idet fakturaerne ikke ansås at dække over reelle leverancer af ydelser. Landsskatteretten fandt, at udgifterne ikke var afholdt i selskabets interesse. Landsskatteretten fandt endvidere, at udgifterne herefter skulle anses for maskeret udlodning til klageren, medmindre klageren kunne godtgøre, at selskabets udgifter angik selskabet. Klageren havde ikke fremlagt dokumentation for, hvad de fakturerede ydelser konkret dækkede over, eller om omkostningerne angik selskabet. Retten fandt herefter, at beløbene måtte anses for at have passeret klagerens økonomi, og at klageren var skattepligtig af beløbene som maskeret udlodning. Landsskatteretten stadfæstede herefter Skattestyrelsens afgørelse.

 

Dom: Grundværdiansættelse hjemvises til fornyet behandling

SKM2024.442.BR

Skatteministeriet tager bekræftende til genmæle over for sagsøgerens påstand, hvorefter Skatteministeriet anerkender, at grundværdien pr. 1. oktober 2019 for ejendommen er for høj, og at grundværdiansættelsen skal hjemvises til fornyet behandling hos vurderingsmyndigheden."

 

Dom: Indsætninger på konto - skærpet bevisbyrde - interessefællesskab - objektive kendsgerninger

SKM2024.434.BR

Sagen angik en skatteyder, hvis skattepligtige indkomst i indkomstårene 2017 - 2019 var blevet forhøjet af skattemyndighederne på baggrund af en række indsætninger på skatteyderens bankkonto. Skatteyderen mente ikke, at der var tale om skattepligtige indsætninger.

Til støtte for, at indsætningerne ikke var skattepligtige, gjorde skatteyderen gældende, at indsætningerne udgjorde lån og tilbagebetalinger af lån fra skatteyderens familie og venner, samt gaver fra skatteyderens forældre.

Retten udtalte, at det påhvilede skatteyderen at godtgøre, at indsætningerne stammede fra allerede beskattede midler eller fra ikke skattepligtige midler.

Retten fandt videre, at skatteyderens bevisbyrde var skærpet som følge af, at skatteyderen havde gjort gældende, at alle indsætninger var fra personer eller på vegne af personer, med hvem skatteyderen var i familie og havde et interessefælleskab med.

Retten lagde vægt på, at skatteyderens forklaring ikke var tilstrækkeligt bestyrket af objektive kendsgerninger, og at erklæringerne, som skatteyderen havde fremlagt og udarbejdet i forbindelsen med skattesagen, ikke kunne tillægges selvstændig bevismæssig betydning. Skatteyderen havde herefter ikke i tilstrækkelig grad dokumenteret, at der var tale om ikke skattepligtige indsætninger.

Retten fandt herefter, at skattemyndighederne havde været berettigede til at forhøje skatteyderens skattepligtige indkomst for indkomstårene 2017 - 2019.

Skatteministeriets blev herefter frifundet.

 

Nye straffesager

SKM2024.438.ØLR

Straf - moms - skat - opkrævningsloven - hvidvask - hæleri - tiltalens formulering - delvis frifindelse

T var som direktør for og reel indehaver af en virksomhed tiltalt forsætligt at have unddraget statskassen moms og afgift - til dels forsøg herpå - subsidiært groft uagtsomt, samt tillige tiltalt for forsætligt at have unddraget det offentlige skat - til dels forsøg herpå - mere subsidiær groft uagtsom skatteunddragelse, og alternativ var T tiltalt for hvidvask af særlig grov beskaffenhed subsidiært hæleri af særlig grov beskaffenhed eller forsøg herpå, jf. følgende ni forhold:

Som forhold 1, ved for 2. kvartal 2018 som direktør for og reel indehaver af en virksomhed, med forsæt til at unddrage statskassen afgift, subsidiært groft uagtsomt, at have afgivet urigtige eller vildledende oplysninger til brug for afgiftskontrollen, idet han angav virksomhedens momstilsvar til 34.910 kr., selv om det rettelig var på 41.845 kr., hvorved statskassen blev unddraget moms med 6.935 kr.

Som forhold 2, ved for 3. kvartal 2018 at have undladt at angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift, alt hvorved statskassen blev unddraget moms med 83.472 kr.

Som forhold 3, ved for 4. kvartal 2018 at have forsøgt at undlade at angive størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift, subsidiært at have forsøgt at angive virksomhedens momstilsvar for lavt, hvilket forsøg blev afværget, da politiet den 21. december 2018 sigtede ham for hvidvask, alt hvorved statskassen blev forsøgt unddraget moms med 336.297 kr.

Som forhold 4A, ved fra den 1. januar 2018 til den 21. december 2018 med forsæt til at unddrage det offentlige skat, at have undladt, subsidiært at have forsøgt at undlade, at opfylde sin pligt til at foretage indeholdelse af A-skat og AM-bidrag af et beløb på 801.415 kr., mere subsidiært groft uagtsomt at have undladt den nævnte indeholdelse, hvorved statskassen blev unddraget, subsidiært forsøgt unddraget skatter med 363.666 kr. Subsidiært til forhold 4A var T tiltalt for med forsæt til at unddrage det offentlige skat at have undladt, subsidiært at have forsøgt at undlade at indgive angivelser af A-skat og bidrag til told- og skatteforvaltningen vedrørende en lønudbetaling på 801.415 kr., hvorved han fortav oplysninger til brug for angivelse eller indberetning til indkomstregistreret af skatter og afgifter, mere subsidiært groft uagtsomt at have undladt den nævnte indberetning, hvorved statskassen blev unddraget, subsidiært forsøgt unddraget skatter med 363.666 kr.

Som forhold 4B, ved den 12. december 2018 med forsæt til at unddrage det offentlige skat, at have undladt at indgive angivelser om A-skat og bidrag til told- og skatteforvaltningen vedrørende en lønudbetaling på 25.110 kr., hvorved han fortav, subsidiært forsøgt at fortie oplysninger til brug for angivelse eller indberetning til indkomstregistreret af skatter og afgifter, mere subsidiært groft uagtsomt at have undladt den nævnte indberetning, hvorved statskassen blev unddraget, subsidiært forsøgt unddraget skatter med 8.110 kr.

Som forhold 5 - alternativ 1, var T tiltalt for forsøg på skattesvig ved i og for perioden fra den 1. december 2018 til den 31. december 2018 forsætligt at have forsøgt at unddrage det offentlige skat, idet han forsøgte at undlade at opfylde sin pligt til at foretage indeholdelse af A-skat og bidrag af et beløb på 828.348 kr., som indgik på selskabets bankkonto den 19.december 2018 og skulle bruges til lønninger, hvilket alt mislykkedes, da politiet beslaglagde beløbet, hvorved det offentlige blev forsøgt unddraget skatter med 485.412 kr. Subsidiært i forhold til forhold 5 - alternativ 1, var T tiltalt for forsætligt at have forsøgt at undlade at indgive angivelser om A-skat og bidrag til told- og skatteforvaltningen vedrørende lønudbetalinger på 828.348 kr., og dermed at have forsøgt at fortie oplysninger til brug for angivelser eller indberetning til indkomstregistret af skatter og afgifter, hvilket alt mislykkedes, da politiet beslaglagde beløbet, hvorved det offentlige blev forsøgt unddraget skatter med 485.412 kr.

Som forhold 5 - alternativ 2, var T tiltalt for momssvig og medvirken til skattesvig ved fra den 30. november til den 22. december 2018 med forsæt til at unddrage statskassen afgift og skat som led i virksomheden, forsætligt at have udstedt fakturaer med urigtigt indhold vedrørende levering af arbejdskraft m.m. på i alt 1.035.435 kr., heraf moms 207.087 kr. til nogle virksomheder, hvilke fakturaer var egnede til opgørelse af virksomhedens afgiftstilsvar og til at danne grundlag for opgørelse af skattepligtig indkomst, hvorved han medvirkede eller forsøgte at medvirke til, at de fakturerede virksomheder afgav urigtige eller vildledende oplysninger til brug ved afgørelse af skatteansættelse eller skatteberegning og undlod at opfylde deres pligt til at foretage indeholdelse af A-skat og AM-bidrag og/eller undlod at indgive angivelser om A-skat og bidrag til told- og skatteforvaltningen, og fortav oplysninger til brug for angivelse eller indberetning til indkomstregistret af skatter eller afgifter, alt hvorved statskassen blev unddraget eller forsøgt unddraget skatter med 485.412 kr.

Som forhold 5 - alternativ 3, var T tiltalt for hvidvask af særligt grov beskaffenhed, subsidiært hæleri af særlig grov beskaffenhed alt til dels forsøg herpå ved i perioden fra den 19. december til den 21. december 2012 (berigtiget i landsretten til 2018) at have modtaget eller skaffet sig eller andre del i udbytte fra strafbare lovovertrædelser.

T forklarede til forhold 1, at han først havde sendt virksomhedens bogføringsbilag til selskabets revisor og efterfølgende gav revisoren adgang til selskabets elektroniske bogføringssystem. T forklarede til forhold 2, at det beroede på en fejl, at størrelsen af virksomhedens udgående og indgående afgift for 3. kvartal 2018 ikke blev angivet rettidigt, idet han havde antaget, at revisoren ville foretage indberetningen. Han blev først bekendt med den manglende indberetning efter den 21. december 2018, og han iværksatte straks herefter foranstaltninger med henblik på, at der kunne foretages indberetning. Den manglende konstatering af, at der ikke var sket indberetning, skyldtes travlhed. T erkendte vedrørende forhold 4A at have udbetalt 497.847 kr. i løn til sig selv. Han begrundede den manglende angivelse med, at han ikke havde mulighed herfor, da de udenlandske medarbejdere ikke havde cpr.numre, og virksomheden ikke havde en erhvervskonto og et lønsystem, hvori skatter og bidrag kunne beregnes, ligesom virksomheden manglede at indgå en aftale med betalingsudbyderen. Til forhold 5 - alternativ 1 forklarede T, at beløbet, som blev forsøgt overført til det udenlandske selskab, skulle anvendes til køb af rettigheder til at købe præfabrikerede huse i udlandet, som skulle sælges i Danmark. Kontakten til det udenlandske selskab, havde han skabt via en person, som han havde lært at kende under et tidligere ansættelsesforhold.

Byretten frifandt T for forhold 1-3, idet det på baggrund af T's forklaring til sagen sammenholdt med sagens omstændigheder, ikke med den fornødne sikkerhed kunne bevises, at T havde handlet forsætligt eller groft uagtsomt. I forhold 4A fandt byretten T skyldig, men alene i grov uagtsomhed, henset til de tiltag T havde iværksat med henblik på at få registreret de udenlandske medarbejdere og for at kunne foretage elektronisk lønberegning og udbetaling. T blev frifundet for forhold 4B på grund af tiltalens formulering, idet angivelsen ikke skulle være foretaget i den periode, som er omfattet af tiltalen. T frifandtes tillige for forhold 5 - alternativ 1 og 2, idet det ikke med den til domfældelse i en straffesag fornødne sikkerhed fandtes bevist, at det overførte beløb skulle anvendes til lønninger, ligesom retten heller ikke fandt det bevist, at T med forsæt havde udstedt de 7 fakturaer med urigtigt indhold.

Endeligt frifandtes T for forhold 5 - alternativ 3 om hvidvask og hæleri. Som begrundelse henviste retten til det under forhold 5 - alternativ 1 anførte, at det ikke med den til domfældelse i en straffesag fornødne sikkerhed fandtes bevist, at beløbet hidrørte fra en strafbar handling.

T idømtes en bøde på 70.000 kr. samt konfiskation af 70.000 kr. Byretten lagde ved strafudmålingen vægt på størrelsen af det unddragne beløb.

Anklagemyndigheden havde anket dommen med påstand om domfældelse i overensstemmelse med den i byretten rejste tiltale og skærpelse. T påstod stadfæstelse i forhold 1-3 og i det dømte omfang i forhold 4A, afvisning af den del af forhold 4A, der angik forsøg, og afvisning af forhold 5 - alternativ 1, forhold 5 - alternativ 2 og forhold 5 - alternativ 3. Endvidere nedlagde han påstand om afvisning af forhold 4B under henvisning til, at der ikke var tale om et strafbart forhold.

Landsretten stadfæstede byretsdommen med hensyn til forhold 1-3 forhold 4B samt forhold 5 - alternativ 2 og 3. Med hensyn til den subsidiære påstand til forhold 4A fandt landsretten det bevist, at T ved at udbetale løn til sig selv og ansatte uden herefter at indberette A-skat og arbejdsmarkedsbidrag forsætligt havde undladt at indgive disse angivelser til told- og skatteforvaltningen og dømte T for forsætlig overtrædelse af opkrævningsloven vedrørende en unddragelse på 100.000 kr. Landsretten henviste til at beskrivelsen i anklageskriftet ikke opfyldte kravene i retsplejelovens § 834, stk. 2, nr. 4, vedrørende forhold 3 og tiltalens formulering vedrørende forhold 4A den primære og subsidiære påstand samt forhold 5 - alternativ 1. På det beskrevne gerningstidspunkt var indeholdelses- og angivelsespligten ikke indtrådt, og der var i tiltalen ikke beskrevet en forsøgshandling.

Landsretten fastsatte en bødestraf på 140.000 kr. som en tillægsstraf. Bestemmelsen om konfiskation udgik, da ingen dele af det beløb, der blev beslaglagt på selskabets bankkonto, kunne identificeres som udbyttet ved en strafbar handling.

SKM2024.437.ØLR

Straf - moms - kildeskat - fuldbyrdelsestidspunkt - stråmænd - fiktive fakturaer - ingen strafnedsættelse

Sagen drejede sig om, hvorvidt T, som direktør for og indehaver af et anpartsselskab i en periode fra den 1. juli 2017 til den 19. marts 2019, ved brug af fiktive fakturaer for bl.a. rengøring og køkkenhjælp havde unddraget det offentlige moms og skat, herunder om arbejdet reelt var udført af ansatte i forretningen uden betaling af arbejdsmarkedsbidrag og A-skat.

T var tiltalt for som forhold 1 for overtrædelse af momsloven, ved for 3. kvartal 2017 til 4. kvartal 2018 som reel ejer af og direktør i anpartsselskabet, med forsæt til at unddrage statskassen afgift, at have afgivet urigtige eller vildledende oplysninger til brug for afgiftskontrollen, idet han angav et momstilsvar på 238.803 kr., selv om det rettelig var 447.286 kr. hvorved statskassen blev unddraget moms for 208.483 kr.

Som forhold 2 var T tiltalt for overtrædelse af momsloven, ved for 1. halvår 2019 som reel ejer af og direktør i anpartsselskabet, med forsæt til at unddrage statskassen afgift, at have afgivet urigtige eller vildledende oplysninger til brug for afgiftskontrollen, idet han angav et momstilsvar på 178.187 kr., selvom det rettelig var på 189.815 kr., hvorved statskassen blev unddraget moms med 11.628 kr., subsidiært at have forsøgt herpå, hvilket blev afværget, da han den (red.dato.nr.3.fjernet) blev anholdt af politiet.

Som forhold 3 var T tiltalt for kildeskattesvig, ved i perioden fra den 1. juli 2017 til den 19. marts 2019, som reel indehaver og direktør i anpartsselskabet, med forsæt til at unddrage det offentlige skat, at have undladt at opfylde sin pligt til at foretage indeholdelse af AM-bidrag og A-skat af et beløb på 880.644 kr., hvorved statskassen blev unddraget AM-bidrag og A-skat med 516.057 kr. Alternativt var han tiltalt for overtrædelse af skattekontrolloven.

T forklarede, at forretningen havde åbnet 363 dage om året og, at der var åbent fra kl. 11 til kl. 22. Hverken T selv eller hans familiemedlemmer deltog i arbejdet som kok eller serveringspersonale, og arbejdet var derfor udført af lønnet arbejdskraft. Derudover havde de en køkkenmedhjælper og rengøringshjælp, som blev leveret af eksterne firmaer og de omhandlede fakturaer vedrørte denne bistand. Ingen af fakturaerne omfattede eksterne kokke- og serveringspersonale. Behovet for rengøring og køkkenhjælp var 10 timer om dagen. T forklarede til at begynde med, at han skiftede selskabet, fordi han var utilfreds med rengøringen, men han ændrede senere forklaring til, at det muligvis i et omfang var den eller de samme personer, der stod bag, uden at han dog kunne oplyse, hvilken person eller personer, der var tale om. Der var hele tiden forskellige køkkenhjælpere fra eksterne firmaer. Han kendte dem ikke, og det var personerne i det eksterne firma, der havde været køkkenhjælp, der lærte de nye op.

Byretten fandt det bevist, at de omhandlede fakturaer, som var udstedt til anpartsselskabet, ikke vedrørte et arbejde, som var ydet, men at fakturaerne var fiktive. Retten lagde til grund, at faktureringen var foregået på den måde, at T selv havde angivet, hvad der skulle stå på fakturaerne, og at han derefter har betalt fakturaerne, hvorefter han fik fakturabeløbet - fratrukket en kommission - betalt tilbage i kontanter. Retten fandt det bevist, at T herefter uberettiget havde opnået fradrag for moms i det omfang, som fremgik af tiltalens forhold 1 og 2. Retten fandt det endvidere bevist, at pengene blev anvendt til at aflønne arbejdskraft i anpartsselskabet kontant uden betaling af skat og arbejdsmarkedsbidrag i det omfang, det fremgik af tiltalens forhold 3. Retten fandt herefter T skyldig efter tiltalen i alle forhold. Om forhold 2 bemærkede retten, at de urigtige fakturaer ikke var trukket ud af regnskabet, og at der derfor dømtes for fuldbyrdet overtrædelse af momsloven. Om forhold 3 bemærkede retten, at trækprocenten efter kildeskattelovens § 48, stk. 8 med rette var opgjort til 55 %.

T idømtes 6 måneders betinget fængsel med vilkår om samfundstjeneste, en tillægsbøde på 736.000 kr., erstatningspligt samt konfiskation.

T ankede byretsdommen med påstand om frifindelse, subsidiært formildelse. Anklagemyndigheden påstod skærpelse af frihedsstraffen og i øvrigt stadfæstelse.

Landsretten stadfæstede byrettens dom, men fandt dog, at der i forhold 2 var tale om forsøg. Landsretten afrundede tillægsbøden til 730.000 kr. Den beskedne nedsættelse af tillægsbøden, der skyldtes afrundingsregler, kunne ikke begrunde, at T ikke skulle betale sagens omkostninger.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 22/0026054
Beskatning af pension fra Storbritannien
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet klagerens indkomstopgørelser. Forhøjelserne vedrører pension modtaget fra virksomhed i Storbritannien. Der er ikke givet lempelse i skatteberegningen. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 05-08-2024

Journalnr: 20/0046898
Efterbeskatning af hensættelser
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet fondens skattepligtige indkomst i form af efterbeskatning af hensættelser. Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse, så forhøjelsen af fondens skattepligtige indkomst nedsættes til 0 kr.
Afsagt: 09-08-2024

Journalnr: 22/0069695
Genoptagelse af indkomstansættelsen
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har givet afslag på anmodning om ekstraordinær genoptagelse af indkomstansættelsen for 2016. Landsskatteretten pålægger Skattestyrelsen at genoptage skatteansættelsen for indkomståret 2016.
Afsagt: 05-08-2024

Journalnr: 22/0004150
Grænsegængerregler
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har anset klageren for fuldt skattepligtig til Danmark og med skattemæssigt hjemsted i Danmark, hvorved klageren ikke kan anvende reglerne for grænsegængere og få overført sin ægtefælles uudnyttede personfradrag. Videre har har Skattestyrelsen alene godkendt et mindre befordringsfradrag. Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse vedrørende skattemæssigt hjemsted delvist hvor klageren anses for at være hjemmehørende i Polen og derved kan anvende reglerne for grænsegængere og få overført sin ægtefælles uudnyttede personfradrag for en del af den samlede periode. Herudover stadfæster Landsskatteretten Skattestyrelsens afgørelse.
Afsagt: 05-08-2024

Journalnr: 23/0111745
Lokaleleje
Klagen vedrører nægtet fradrag for udgifter til lokaleleje. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 12-08-2024

Journalnr: 23/0095470
Maskeret udlodning
Klagen vedrører beskatning af maskeret udlodning. Landsskatteretten forhøjer den skattepligtige udlodning og beskatter herudover et beløb som lønindkomst.
Afsagt: 12-08-2024

Journalnr: 22/0041581
Pensionsudbetaling fra Polen
Klagen vedrører beskatning af pensionsudbetaling fra Polen. Landsskatteretten stadfæster at pensionsudbetalingen er skattepligtig i Danmark, dog nedsættes beløbet delvist og den godkendte credit-lempelse forhøjes.
Afsagt: 09-08-2024

 

Nyt fra EU-domstolen

Retsliste 09-09-2024 - 08-10-2024

Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.

Den 04-10-2024 dom i C-585/22 Etableringsfrihed Staatssecretaris van Financiën (Intérêts relatifs à un emprunt intragroupe)
Fiskale bestemmelser

Præjudiciel forelæggelse - etableringsfrihed - artikel 49 TEUF - selskabsskat - grænseoverskridende koncerninternt lån optaget med henblik på at finansiere erhvervelsen eller udvidelsen af en andel i et selskab, der ikke er forbundet med den pågældende koncern, men som efter denne transaktion bliver forbundet med denne koncern - fradrag af renter betalt af dette lån - lån optaget på armslængdevilkår - begrebet »rent kunstige arrangementer« - proportionalitetsprincippet

 

Nyt fra EU

Nyt fra Komotologi

111th SCAC meeting

 

Høringsportalen

Høring over lovforslag om ændring af visse love og bestemmelser på Erhvervsministeriets område som følge af opgavebortfald
Oprettelsesdato: 03-09-2024
Høringsfrist: 03-10-2024

Udkast til ikrafttrædelsesbekendtgørelse
Oprettelsesdato: 06-09-2024
Høringsfrist: 07-10-2024

 

Nyt fra Folketinget

Almindelig del

Bilag

Bilag 337

Kopi af FIU alm. del - svar på MFU spm. 326 om i større konkursboer stemmer staten som oftest på Kammeradvokaten, når der på skiftesamling skal vælges kurator/rekonstruktør. Er ministeren bekendt med den omsætning, som på denne måde skabes hos statens foretrukne advokat, og vil ministeren i benægtende fald indhente oplysninger herom

Bilag 338

Notat om Økonomisk Redegørelse august 2024

Bilag 339

Skriftlig orientering om finanslovsforslaget for § 38. Skatter og afgifter og § 9. Skatteministeriet

Bilag 341

Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 316 om ministeren på baggrund af aftalerne ”Aftale om Iværksætterpakken” af 21. juni 2024 og ”Aftale om Et stærkere erhvervsliv” af 27. juni 2024 samt andre relevante nye tiltag vil opdatere svar på FIU alm. del - spørgsmål 202

Bilag 342

Henvendelse af 4/9-24 fra Lars Wismann til skatteministeren om fornyet anmodning om foretræde om manglende åbenhed i Vurderingsstyrelsens grundvurderinger

Bilag 344

Meddelelse om Rigsrevisionens offentliggjorte notat om beretning om Skatteministeriets kontrol af selskabsskatten for store selskaber

Bilag 345

Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Lempelse af betingelserne for bundfradrag ved deleøkonomi for indkomstårene 2023-2025)

Spørgsmål og svar

Spm. 546

Vil ministeren opdatere svaret på SAU alm. del – spørgsmål 18 (2022-23, 2. samling) og tilføje perioden 2021-2024? Ministeren bedes samtidig oplyse, hvor mange genåbnede årsopgørelser, der har ført til henholdsvis tilbagebetaling eller opkrævning af skat.  Svar  

Spm. 558

Vil ministeren oplyse, hvor stor en andel af de mindreårige med gæld hos Gældsstyrelsen, som har været eller er anbragt udenfor hjemmet (angivet i antal og pct.)?  Svar  

Spm. 560

Vil ministeren oplyse, hvor stor en andel af de mindreårige med gæld hos Gældsstyrelsen, som har modtaget forebyggende foranstaltninger, jf. serviceloven § 52, stk. 3, nr. 1-6, 8 og 9, nu støttende indsatser, jf. barnets lov § 32 (bedes angivet i pct. og antal)?  Svar  

Spm. 570

Vil ministeren redegøre for, om Gældsstyrelsen tager højde for betalinger til andre offentlige kreditorer end Gældsstyrelsen, når Gældsstyrelsen vurderer anmodninger om genberegning og individuel betalingsvurdering?  Svar  

Spm. 571

Vil ministeren redegøre for, om Gældsstyrelsen tager højde for betalinger til f.eks. tandlægeregninger mv., når Gældsstyrelsen vurderer anmodninger om genberegning og individuel betalingsvurdering?  Svar  

Spm. 573

Vil ministeren redegøre for misvedligeholdt SU lån, herunder hvor meget gæld befolkningen har opdelt på 5 års intervaller, 20-24, 25-29, 30-34 årige (op til 99 årige), opdelt på antal borgere og gennemsnitlig gæld i aldersgrupperne? Opgørelsen bedes opgjort inkl. og ekskl. renter. Vil ministeren desuden redegøre for, hvor står en andel af den samlede gæld vedr. misvedligeholdt SU lån, der skyldes rentetilskrivning?  Svar  

Spm. 583

Vil ministeren opgøre effekterne af at bruge hhv. 1 mia. kr., 5 mia. kr. og 10 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd på hver af følgende skattelettelser: Lavere AM-bidrag, lavere bundskattesats, lavere mellemskattesats, højere mellemskattegrænse, lavere topskattesats, højere topskattegrænse, parallel forhøjelse af sats og maksimum for beskæftigelsesfradrag, højere maksimum for beskæftigelsesfradrag?Opgørelsen bedes indeholde effekt på provenu, arbejdsudbud, BNP og Gini samt selvfinansieringsgrad og samfundsøkonomisk virkning.  Svar  

Spm. 587

Vil ministeren opgøre effekterne af at afskaffe både arbejdsmarkedsbidrag og alle tre beskæftigelsesfradrag (almindeligt, til enlige forsørgere samt til seniorer) samt jobfradrag? Afskaffelsen af arbejdsmarkedsbidraget skal ikke påvirke indkomstoverførslerne, men skal påvirke § 20-regulering (bortset fra personfradraget). Opgørelsen bedes indeholde effekt på provenu, arbejdsudbud, BNP, antallet af topskatteydere og Gini samt selvfinansieringsgrad og samfundsøkonomisk virkning.  Svar  

Spm. 594

Vil ministeren på baggrund af ”Aftale om et grønt Danmark” oversende en tabel, hvor alle aftalens forskellige afgifter er oplistet?  Svar  

Spm. 610

Vil ministeren oplyse, hvad det vil koste at hæve indskudsgrænsen til ratepension til 100.000 kr. efter adfærd og tilbageløb?  Svar  

Spm. 631

Vil ministeren redegøre for, hvilke moms- og skatteregler der kan justeres, sådan at beskatningen ved byggeri af leje- og ejerboliger i højere grad sidestilles?  Svar  

Spm. 636

Vil ministeren opgøre effekterne af at reducere aktieindkomstskatten trinvist med 1 procentpoint fra 42 pct. ned til 25 pct.? Opgørelsen bedes indeholde effekt på provenu, arbejdsudbud, BNP og Gini samt selvfinansieringsgrad og samfundsøkonomisk virkning.  Svar  

Spm. 658

Vil ministeren redegøre for skatteprovenuet vedr. aktieindkomstbeskatning i 2019-2023? Provenuet bedes opdelt på hhv. aktieindkomst vedr. 1) unoterede aktier og 2) noterede aktier.Ministeren bedes redegøre for det samlede provenu samt skattebetalinger fordelt på deciler, og for den 10. decil bedes skattebetalingerne desuden opgjort på percentiler fordelt på hhv. 1) unoterede aktier og 2) noterede aktier. For den 100. percentil ønskes fordelingen opgjort i promiller.  Svar  

Spm. 659

Vil ministeren redegøre for aktieformuen blandt danske skatteydere med en opgørelse fordelt på hhv. 1) unoterede aktier og 2) noterede aktier? Ministeren bedes redegøre for den samlede formue samt formuefordelingen på tværs af deciler, og for den 10. decil bedes opgørelsen fremvise fordelingen på percentiler fordelt på hhv. 1) unoterede aktier og 2) noterede aktier. For den 100. percentil ønskes fordelingen opgjort i promiller.  Svar  

Spm. 660

Vil ministeren i forlængelse af oversendelsen af skriftlig orientering om forslag til finanslov for 2025 oplyse værdien af de forskellige skatteudgifter?  Svar  

Spm. 661

Vil ministeren kommentere artiklen ”De ultrarige jagter skatterabatter i hele verden. Nu spænder Brasilien sine diplomatiske muskler for at stoppe dem”, Mandag Morgen, 27. august 2024?Spørgsmålet bedes besvaret inden afholdelse af åbent samråd, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål T og U.  Svar  

Spm. 662

Vil ministeren kommentere artiklen ”Boligskatskandalen fortsætter: Nyt it-koks rammer tusindvis af arvinger”, bt.dk, den 5. september 2024, og herunder redegøre for, hvorfor det påkrævede it-system ikke for længst er gjort klar samt oplyse et estimat for, hvornår systemet forventes klar?  Svar  

Spm. 663

Hvad agter ministeren at gøre for at fremskynde arbejdet i Vurderingsstyrelsen, så arvingerne kan få deres penge? Herunder bedes ministeren oplyse et estimat for størrelsen af de beløb, som arvingerne samlet set menes at have til gode, jf. artiklen ”Boligskatskandalen fortsætter: Nyt it-koks rammer tusindvis af arvinger”, bt.dk, 5. september 2024, hvor beløbet oplyses at være et sted mellem 200 mio. kr. og 500 mio. kr.  Svar  

Spm. 664

Vil ministeren oplyse, hvor lang tid det forventes, at skifteretterne skal bruge på at genåbne og behandle de omkring 17.000 afsluttede dødsboer, der er en forudsætning for, at arvingerne kan få de for meget betalte boligskatter retur, herunder oplyse, om skifteretterne i den forbindelse bemandingsmæssigt er gearet til at håndtere de mange og uforudsete ekstra sager? Der henvises til artiklen ”Nyt it-koks rammer tusindvis af arvinger”, bt.dk, 5. september 2024.  Svar  

Spm. 665

I perioden 2017-2023 er der samlet set kommet 16.000 flere statslige administrative medarbejdere og ledere til. Hvor mange ekstra statslige administrative medarbejdere og ledere er der kommet til på Skatteministeriets ressort som årsværk? Svaret ønskes leveret i tabelform på de enkelte områder, f.eks. departementet, styrelser mm. med en procentvis anvisning på stigningen (eller faldet) på de enkelte områder i perioden 2017-2023. Der ønskes desuden oplyst foreløbige tal for stigningen fra 2017-2024.  Svar  

Spm. 666

Hvor mange årsværk skal Skatteministeriet levere ud af de i alt 1.000 statslige stillinger, der skal nedlægges? Er der yderligere årsværk, der nedlægges af andre grunde?  Svar  

Spm. 667

Hvor skal de årsværk, der skal nedlægges, findes på Skatteministeriets område? Svaret ønskes leveret i tabelform ud fra departement, styrelser mm.  Svar  

Spm. 668

Vil ministeren redegøre for, om en boligejer, der har købt en ejendom den 1. januar 2024, hæfter for kommunale efterreguleringer af ejendomsskat for årene 2021, 2022 og 2023 på omkring 12.000 kroner fremsendt af kommunen til den nye boligejer i juni 2024, eller om kravet rettelig skal rettes til sælger af ejendommen, der imidlertid døde i november 2023, hvorfor kravet i givet fald må skulle behandles af skifteretten gennem en genåbning af dødsbobehandlingen, der er afsluttet i marts 2024?  Svar  

Spm. 669

Vil ministeren i forlængelse af forrige spørgsmål redegøre for, om et kommunalt krav om efterregulering af ejendomsskat mod en tidligere og nu afdød ejer med rimelighed kan føre til en genåbning af et afsluttet dødsbo i skifteretten med det resultat, at den allerede fordelte arv efter afdøde mellem afdødes hustru og parrets tre børn, hvor børnenes arv er båndlagt til de fylder 21 år, vil blive fordelt anderledes?  Svar  

Spm. 670

Vil ministeren redegøre for, om det offentlige kan fremsætte krav til afdøde, efter at skifteretten har afsluttet bobehandlingen og fordelt arven, medmindre der er begået åbenlyse fejl, eller om det offentlige i så fald må eftergive kravet?  Svar  

Spm. 671

Vil ministeren oplyse provenueffekten af at lade forældre udnytte deres hjemmeboende (  Svar  

Spm. 672

Vil ministeren oplyse provenueffekten af at tilbagerulle de afskaffede skattefordele ved forældrekøb i virksomheds- og kapitalafkastordningen fra L 106 (2020-21)? Svaret bedes oplyst før og efter tilbageløb og adfærd, samt med effekt på BNP og GINI.  Svar  

Spm. 673

Vil ministeren estimere de forventede øgede ejendomsskatteindtægter, der ville komme, hvis 87 pct. af de nuværende andelsboliger samt 65 pct. af de nuværende udlejningsboliger opført før juli 1966 blev omdannet til ejerlejligheder, jf. DREAM-rapporten ”Ejerlejlighedslovens forbud mod omdannelse af andels- og udlejningsboliger til ejerlejligheder” fra september 2017?  Svar  

Spm. 674

Vil ministeren redegøre for, hvilke regelforenklinger der kunne gennemføres på Skatteministeriets område for at modsvare den planlagte reduktion af årsværk? Det ønskes belyst, hvordan sådanne regelforenklinger vil kunne betyde, at nedskæringerne ikke påvirker effektiviteten og kvaliteten af skattekontrollen og den generelle skatteadministration.  Svar  

Spm. 675

Vil ministeren oplyse, hvad provenuet ville være ved en sænkelse af den skattemæssige værdi på renteudgifter over 50.000 kr. med 1, 5, 10 procentpoint? Derudover bedes ministeren oversende en tabel fordelt på kommuneniveau, der viser, hvordan provenuet fordeler sig både absolut og per indbygger – inkl. antal berørte personer. Kan ministeren ligeledes oplyse, hvad provenuet ville være ved at lade rentefradraget bortfalde for renteudgifter på mere end 75.000 kr. – inkl. antal berørte personer?  Svar  

Spm. 676

Vil ministeren oversende en oversigt, der viser en percentilfordeling over danskernes fradragsberettigede renteudgifter? I samme tabel bedes ministeren oplyse den gennemsnitlige bruttoindkomst for hver af percentilerne samt antal personer i hver percentil.  Svar  

Spm. 677

Vil ministeren oversende en tabel med tilhørende graf, der viser, hvordan det strukturelle skattetryk har udviklet sig over tid – samt prognosen for det strukturelle skattetryk frem mod 2030? Derudover bedes ministeren oversende en oversigt over de strukturelle skatteindtægter særskilt opgjort i mia. kr. samt ændringerne i disse fra 2019 til 2030.  Svar  

Samrådsspørgsmål

Spm. T

Samrådsspm. om at redegøre for regeringens holdning til de igangværende internationale bestræbelser på at indføre en globalt kordineret skat på milliardærernes formuer, jf. G20-erklæringen

Spm. U

Samrådsspm. om at redegøre for regeringens holdning til den igangværende debat i FN om en skattekonvention, som bl.a. skal adressere skatteunddragelse blandt verdens rigeste personer