SkatteMail 2024, uge 40

Kære læser !

Hermed denne uges nyheder fra SkatteMail.

God læselyst.

Venlig hilsen

Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586

 

Indhold

Artikler og interessante links
Nyhedsbrev: Generationsskifte Omstrukturering - september 2024
Lovkatalog: Det skal der ske på skatteområdet
Hvordan beskattes firmagaver, julegaver, jubilæumsgaver og andre gaver?
Højesteret: Skatteyder var skattepligtig af maskeret udbytte fra selskab i Panama
Automatisk frikort til 13–14-årige, men først fra 2026
Skattefrihed eller skattepligt af arbejdsgivers egne produkter og ydelser
Regeringens lovprogram for 2024-25
Mulig ændring af selskabsloven - men ikke af skattelovgivningen
Lovforslag om ny Øresundsaftale om skat er sendt i høring
Iværksætterpakke - lovforslag

Domme
Genoptagelse af ejendomsvurdering - ændret lokalplan
Gaveafgift - 15-%-reglen - dagsværdi

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Nyt fra EU-Domstolen
1 dom

Nyt fra Folketinget
Nye lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del

 

Artikler og interessante links

Bech-Bruun

Nyhedsbrev: Generationsskifte Omstrukturering - september 2024

Nyhedsbrev: Generationsskifte Omstrukturering - august 2024

Beierholm

Lovkatalog: Det skal der ske på skatteområdet

Regeringen har offentliggjort sit lovkatalog for 2024/2025. Her kan du se, hvordan det påvirker skat-, moms- og afgiftsområdet

Dansk Revision

Hvordan beskattes firmagaver, julegaver, jubilæumsgaver og andre gaver?

At julen står for døren ved vi om nogen i Dansk Revision, for når de lyse timer på dagene bliver færre, bliver spørgsmålene flere, og et at de spørgsmål, der altid kræver et eller flere uddybende efterårssvar er det om gaver fra arbejdsgivere til medarbejdere.

NJORD Law Firm

Højesteret: Skatteyder var skattepligtig af maskeret udbytte fra selskab i Panama

Den 28. juni 2024 har Højesteret afgjort, at et selskab, stiftet i Panama, var et selvstændigt skattesubjekt efter selskabsskatteloven. Derfor var der tale om maskeret udbytte, der skulle beskattes, idet selskabet foretog overførsler fra sin bankkonto til den danske hovedaktionærs datter.

PwC

Automatisk frikort til 13–14-årige, men først fra 2026

Politikkerne ønsker at flere unge skal have et fritidsjob, så i 2026 vil ungeallerede fra 13-årsalderen få tilsendt et frikort automatisk.

PwC

Skattefrihed eller skattepligt af arbejdsgivers egne produkter og ydelser

Personalebilletter: Sikre skattemæssige fordele for medarbejdere med målrettet rådgivning fra PwC.

PwC

Regeringens lovprogram for 2024-25

Regeringen har den 1. oktober offentliggjort sit lovprogram. Her kan man se en oversigt over de lovforslag, som regeringen planlægger at fremsætte i det kommende folketingsår (2024-25).

PwC

Mulig ændring af selskabsloven - men ikke af skattelovgivningen

Det er foreslået at ophæve selskabslovens forbud mod aktionærlån. Men skattelovgivningen ændres ikke. Så selvom selskabsloven ændres, er aktionærlån stadig skattepligtige for personlige hovedaktionærer.

PwC

Lovforslag om ny Øresundsaftale om skat er sendt i høring

Der er nu sendt lovforslag i høring i Folketinget om dette, hvor 1. behandling er sat på dagsordenen den 11. oktober 2024.

Revisorgruppen Danmark

Iværksætterpakke - lovforslag

Skatteministeren har fremsat 2 lovforslag, der er en del af de ændringer, som regeringen fremlagde i den såkaldte ”Iværksætterpakke”.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Dom: Genoptagelse af ejendomsvurdering - ændret lokalplan

SKM2024.481.BR

Sagen angik dels, hvorvidt sagsøger havde retlig interesse, dels om Vurderingsstyrelsen var berettiget til at genoptage ejendomsvurderingen pr. 1. oktober 2006 for sagsøgers ejendom, jf. skatteforvaltningslovens § 33, stk. 3, jf. stk. 1.

Retten fandt efter en samlet vurdering, at det ikke i tilstrækkelig grad var godtgjort, at sagsøger ikke havde retlig interesse i at få prøvet om betingelserne for ekstraordinær genoptagelse var opfyldt, og sagen blev derfor ikke afvist.

Vedrørende spørgsmålet om genoptagelse, fandt retten det godtgjort, at en lokalplan, der var bekendtgjort og tinglyst forud for vurderingsterminen i 2006, ikke var registreret hos vurderingsmyndigheden eller i øvrigt havde indgået ved den oprindelige vurdering pr. 1. oktober 2006. Retten fandt endvidere, at dette havde medført en fejlagtig vurdering. Den oprindelige vurdering pr. 1. oktober 2006 var således foretaget på et fejlagtigt grundlag som følge af en fejlagtig eller manglende registrering af ejendommens planforhold. Da grundværdien ved genoptagelsen var ændret med mere end 20 %, var betingelserne for ekstraordinær genoptagelse, jf. dagældende skatteforvaltningslov § 33, stk. 3, jf. stk. 1, opfyldt. Betingelserne for at fastsætte en omberegnet grundværdi, jf. dagældende skatteforvaltningslov § 33, stk. 3, jf. dagældende vurderingslov § 33, stk. 17, var tillige opfyldt.

 

Dom: Gaveafgift - 15-%-reglen - dagsværdi

SKM2024.479.HR

Sagen angik, om skattemyndighederne ved beregning af gaveafgift skulle acceptere, at en far overdrog kommanditanparter i to K/S'er, hvis væsentligste aktiver bestod af investeringsejendomme, til sine to døtre, på grundlag af en værdiansættelse af investeringsejendommene i overensstemmelse med 15 %-reglen.

Hovedspørgsmålet var, om det kunne begrunde fravigelse af 15 %-reglen i værdiansættelsescirkulæret, at investeringsejendommene var værdiansat til dagsværdi i et årsregnskab.

Investeringsejendommene blev ved overdragelsen værdiansat af parterne til i alt 104.108.000 kr. svarende til den offentlige vurdering på i alt 122.480.000 kr. fratrukket 15 %. Investeringsejendommene var i K/S'ernes regnskaber indregnet til dagsværdi, der i de seneste regnskaber forud for gaveoverdragelsen var opgjort til i alt 169.750.000 kr.

Højesteret udtalte, at det følger af højesteretspraksis, jf. senest Højesterets dom af 20. juni 2024 (UfR 2024.4183), at skattemyndighederne skal acceptere en værdiansættelse foretaget efter 15 %-reglen, med-mindre der foreligger særlige omstændigheder. Særlige omstændigheder kræver, at der er tale om særlige, konkrete forhold vedrørende den pågældende ejendom.

Højesteret anførte endvidere, at ifølge årsregnskabslovens § 11, stk. 1, skal et årsregnskab give et retvisende billede af blandt andet virksomhedens aktiver og passiver. Om værdiansættelse af en investeringsejendom i et årsregnskab følger det af lovens § 38, stk. 1, at ejendommen efter første indreg-ning (der skal ske til kostpris) løbende kan reguleres til dagsværdi. Det følger af årsregnskabslovens forarbejder, at ledelsen har ansvaret for, at dagsværdien måles pålideligt.

Højesteret udtalte videre, at dagsværdien af en investeringsejendom skal afspejle den aktuelle handels-værdi af ejendommen. Det fremgår således af bilag 1 til årsregnskabsloven, at dagsværdi er defineret som det beløb, hvormed et aktiv kan udveksles eller en forpligtelse kan udlignes ved transaktioner mellem af hinanden uafhængige parter.

Højesteret fandt herefter, at værdiansættelse af en investeringsejendom til dagsværdi i et årsregnskab foretaget i overensstemmelse med reglerne i årsregnskabsloven vil kunne begrunde fravigelse af 15 %-reglen i værdiansættelsescirkulæret. Hvorvidt 15 %-reglen i det konkrete tilfælde skal fraviges, må bero på en konkret vurdering af navnlig forskellen mellem dagsværdien og den offentlige ejendomsvurdering.

Højesteret tiltrådte i den konkrete sag, at der foreligger særlige omstændigheder, som indebærer, at skattemyndighederne ikke skal acceptere, at kommanditanparterne blev overdraget på grundlag af en værdiansættelse af investeringsejendommene efter 15 %-reglen.

Højesteret stadfæstede derfor landsrettens afgørelse.

 

Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen

Journalnr: 23/0052199
A-skat og AM-bidrag
Klagen vedrører efterbetaling af indeholdelsespligtig A-skat og AM-bidrag samt hæftelse herfor. Landsskatteretten forhøjer beløbene yderligere.
Afsagt: 21-08-2024

Journalnr: 23/0090958
A-skat og AM-bidrag
Klagen vedrører efterbetaling af indeholdelsespligtig A-skat og AM-bidrag samt hæftelse herfor. Landsskatteretten forhøjer ansættelserne yderligere.
Afsagt: 18-07-2024

Journalnr: 22/0041025
Forhøjelse af skattepligtig indkomst
Klagen vedrører forhøjelse af skattepligtig indkomst. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 17-07-2024

Journalnr: 23/0095484
Nægtede fradrag
Klagen vedrører forhøjelse af indkomst på baggrund af en række nægtede fradrag for bl.a. kursusafgift, gaver, porto og gebyrer mm. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen i overvejende grad.
Afsagt: 12-08-2024

Journalnr: 23/0063303
Udlejning af fast ejendom
Klagen vedrører resultat af udlejning, nægtet eller nedsat fradrag for ejendomsværdiskat, befordring, diverse udgifter, rygtræningskursus mm. Landsskatteretten hjemviser dele af gørelsen til fornyet behandling hos Skattestyrelsen og giver medhold i store dele af den resterende del.
Afsagt: 12-08-2024

Journalnr: 23/0068769
Yderligere indkomst
Klagen vedrører beskatning af yderligere indkomst. Landsskatteretten anser afgørelsen for ugyldig.
Afsagt: 20-08-2024

Journalnr: 24/0014736
Yderligere omsætning mm
Klagen vedrører yderligere omsætning - momsdifference samt en række nægtede fradrag. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen i overvejende grad.
Afsagt: 14-08-2024

Journalnr: 22/0042555
Yderligere omsætning mm
Klagen vedrører yderligere omsætning, ikke godkendte fradrag for udgifter til avishold og udlæg samt nægtet fradrag for tab på debitorer. Samlet nedsættes forhøjelsen af omsætningen delvist, herudover godkender Landsskatteretten fradrag for de afholdte udlæg.
Afsagt: 22-07-2024

 

Nyt fra EU-domstolen

Domme
C-585/22 Etableringsfrihed Staatssecretaris van Financiën (Intérêts relatifs à un emprunt intragroupe)

Sagen omhandler:

Præjudiciel forelæggelse - etableringsfrihed - artikel 49 TEUF - selskabsskat - grænseoverskridende koncerninternt lån optaget med henblik på at finansiere erhvervelsen eller udvidelsen af en andel i et selskab, der ikke er forbundet med den pågældende koncern, men som efter denne transaktion bliver forbundet med denne koncern - fradrag af renter betalt af dette lån - lån optaget på armslængdevilkår - begrebet »rent kunstige arrangementer« - proportionalitetsprincippet

Domstolens dom:

Artikel 49 TEUF

skal fortolkes således, at

den ikke er til hinder for en national lovgivning, hvorefter fradrag for renter betalt af et lån, der er optaget hos en forbundet enhed, og som vedrører erhvervelse eller udvidelse af en andel i en anden enhed, der efter denne erhvervelse eller udvidelse bliver en med denne skattepligtige person forbundet enhed, fuldstændigt afslås ved opgørelsen af den skattepligtige persons overskud, når denne gæld betragtes som et rent kunstigt arrangement eller som en del af et sådant arrangement, også selv om gælden er stiftet på armslængdevilkår, og selv om rentebeløbet ikke overstiger det rentebeløb, som kunne være aftalt mellem uafhængige virksomheder.

 

Nyt fra Folketinget

Nye lovforslag

L 29 Forslag til lov om ændring af lov om et indkomstregister, skatteforvaltningsloven, skattekontrolloven og forskellige andre love. (Terminaladgang for skatteforvaltningen i Grønland til visse oplysninger i indkomstregisteret, sanering og modernisering af sanktionsbestemmelser på skatteområdet, indhentelse af kontroloplysninger hos visse tredjemænd til brug for indberetningskontrol og kontrol vedrørende indeholdelse af kildeskat m.v.).
Fremsat den 2. oktober 2024

L 28 Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven, aktiesparekontoloven, aktieavancebeskatningsloven, personskatteloven og forskellige andre love. (Udmøntning af dele af Aftale om Iværksætterpakken).
Fremsat den 2. oktober 2024

L 27 Forslag til lov om ændring af lov om spil og lov om afgifter af spil. (Nye regler for almennyttige lotterier og liberalisering af landbaseret bingo).
Fremsat den 2. oktober 2024

L 25 Forslag til lov om ændring af afskrivningsloven, ligningsloven og lov om indskud på etableringskonto og iværksætterkonto. (Afskaffelse af muligheden for at straksafskrive på edb-software og knowhow og patentrettigheder m.v. og forhøjelse af fradraget for udgifter til forsøgs- og forskningsvirksomhed).
Fremsat den 2. oktober 2024

L 24 Forslag til lov om ændring af ejendomsskatteloven, lov om kommunal indkomstskat og statens afregning af grundskyld og dækningsafgift til kommunerne, ejendomsvurderingsloven, skattekontrolloven og kildeskatteloven. (Stigningsbegrænsningsordning for dækningsafgift af erhvervsejendomme, justeringer til pensionistlåneordningen til betaling af grundskyld m.v.).
Fremsat den 2. oktober 2024

L 32 Forslag til lov om indgåelse af aftale mellem Kongeriget Danmark og Kongeriget Sverige om visse skattespørgsmål.
Fremsat den 2. oktober 2024

L 31 Forslag til lov om forsvarerbistand og aktindsigt i administrative straffesager på skatteområdet (skattestraffesagsloven).
Fremsat den 2. oktober 2024

L 30 Forslag til lov om ændring af fondsbeskatningsloven, fusionsskatteloven, selskabsskatteloven og forskellige andre love. (Justering af reglerne om efterbeskatning af fondes ubenyttede hensættelser og uddelingsforpligtelsen ved fondes anvendelse af realisationsprincippet m.v.).
Fremsat den 2. oktober 2024

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 24 Forslag til lov om ændring af ejendomsskatteloven, lov om kommunal indkomstskat og statens afregning af grundskyld og dækningsafgift til kommunerne, ejendomsvurderingsloven, skattekontrolloven og kildeskatteloven. (Stigningsbegrænsningsordning for dækningsafgift af erhvervsejendomme, justeringer til pensionistlåneordningen til betaling af grundskyld m.v.).

Bilag

Bilag 1

Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministerenHøringsskema (pdf-version)
Høringssvar (pdf-version)

L 24 A Forslag til lov om ændring af ejendomsskatteloven og lov om kommunal indkomstskat og statens afregning af grundskyld og dækningsafgift til kommunerne. (Stigningsbegrænsningsordning for dækningsafgift af erhvervsejendomme).

Bilag

Bilag 1

Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren

L 24 B Forslag til lov om ændring af ejendomsskatteloven, lov om kommunal indkomstskat og statens afregning af grundskyld og dækningsafgift til kommunerne, ejendomsvurderingsloven, skattekontrolloven og kildeskatteloven. (Stigningsbegrænsningsordning for dækningsafgift af erhvervsejendomme, justeringer af pensionistlåneordningen til betaling af grundskyld m.v.).

Bilag

Bilag 1

Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren

L 25 Forslag til lov om ændring af afskrivningsloven, ligningsloven og lov om indskud på etableringskonto og iværksætterkonto. (Afskaffelse af muligheden for at straksafskrive på edb-software og knowhow og patentrettigheder m.v. og forhøjelse af fradraget for udgifter til forsøgs- og forskningsvirksomhed).

Bilag

Bilag 1

Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministerenHøringsskema (pdf-version)
Høringssvar (pdf-version)

Bilag 2

Henvendelse af 3/10-24 fra KPMG Acor Tax

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om kommentar til henvendelsen af 3/10-24 fra KPMG Acor Tax

L 27 Forslag til lov om ændring af lov om spil og lov om afgifter af spil. (Nye regler for almennyttige lotterier og liberalisering af landbaseret bingo).

Bilag

Bilag 1

Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministerenHøringsskema (pdf-version)
Høringssvar (pdf-version)

L 28 Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven, aktiesparekontoloven, aktieavancebeskatningsloven, personskatteloven og forskellige andre love. (Udmøntning af dele af Aftale om Iværksætterpakken).

Bilag

Bilag 1

Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministerenHøringsskema (pdf-version)
Høringssvar samlet (pdf-version)

Bilag 2

Henvendelse af 3/10-24 fra Gorrissen Federspiel

Bilag 3

Henvendelse af 4/10-24 fra Gorrissen Federspiel

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om kommentar til henvendelsen af 3/10-24 fra Gorrissen Federspiel

Spm. 2

Spm. om kommentar til henvendelsen af 4/10-24 fra Gorrissen Federspiel

L 29 Forslag til lov om ændring af lov om et indkomstregister, skatteforvaltningsloven, skattekontrolloven og forskellige andre love. (Terminaladgang for skatteforvaltningen i Grønland til visse oplysninger i indkomstregisteret, sanering og modernisering af sanktionsbestemmelser på skatteområdet, indhentelse af kontroloplysninger hos visse tredjemænd til brug for indberetningskontrol og kontrol vedrørende indeholdelse af kildeskat m.v.).

Bilag

Bilag 1

Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministerenHøringsskema (pdf-version)
Høringssvar (pdf-version)

L 30 Forslag til lov om ændring af fondsbeskatningsloven, fusionsskatteloven, selskabsskatteloven og forskellige andre love. (Justering af reglerne om efterbeskatning af fondes ubenyttede hensættelser og uddelingsforpligtelsen ved fondes anvendelse af realisationsprincippet m.v.).

Bilag

Bilag 1

Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministerenHøringsskema (pdf-version)
Høringssvar (pdf-version)

L 31 Forslag til lov om forsvarerbistand og aktindsigt i administrative straffesager på skatteområdet (skattestraffesagsloven).

Bilag

Bilag 1

Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministerenHøringsskema (pdf-version)
Høringssvar (pdf-version)

Almindelig del

Bilag

Bilag 2

Regeringens lovprogram 2024-25

Bilag 3

Ombudsmandens udtalelse til Gældsstyrelsen vedrørende Gældsstyrelsens indsats for inddrivelse af danske bidragskrav i udlandet

Bilag 4

Kopi af FIU alm. del - svar på spm. 354 (20231) om det samlede provenu fra grundskyld og ejendomsværdiskat på boliger i Danmark mv.

Bilag 5

Brev fra skatteministeren om Folketingets Ombudsmands kritik af inddrivelse af underholdsbidrag i udlandet

Bilag 6

Henvendelse af 3/10-24 fra Cyklistforbundet, DI Transport, Ingeniørforeningen og Dansk Metal om flere cyklister gennem cykelvenlig skattelovgivning

Bilag 364

Oversigt over faste publikationer og afrapporteringer

Bilag 366

Publikation fra Skattestyrelsen, september 2024: Kontrol af streamingplatform

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Vil ministeren kommentere artiklen ”Boligskattekaos rammer vilkårligt: Yngre par hænger på død mands ejendomsskat”, bt.dk, den 30. september 2024, herunder besvare følgende spørgsmål:- Vil ministeren give et estimat for, hvor mange boligejere, der potentielt kan have/kan komme til at betale efterreguleret ejendomsskat for 2021-2013 for afdøde boligsælgere i afsluttede dødsboer, selvom de nuværende ejere i købsaftalen har sælgers underskrift på, at sælger vil betale sin del af den efterregulerede ejendomsskat i forhold til ejertid?- Vil ministeren forholde sig til forslaget om, at der træffes politisk beslutning om at oprette en ordning under Skatteforvaltningen, hvor de berørte boligejere af statskassen kan få refunderet den efterregulerede ejendomsskat, som de reelt ikke har mulighed for at få refunderet fra et afsluttet dødsbo?  Svar  

Spm. 2

Vil ministeren oplyse, hvad det forventeligt vil koste at indføre en deponeringsordning til et skattekrav på en konto hos Skattestyrelsen, så virksomheder kan slippe for at skulle betale renter, mens en sag om et skattekrav pågår?  Svar  

Spm. 3

Vil ministeren oplyse de seneste ti års provenu fra renteindtægter fra både a) renter og b) renters rente i forbindelse med verserende sager ved domstolene, hvor virksomheder skal betale et skattekrav til staten? Der henvises til artiklen ”Virksomhed fik rentesmæk fra Skat på 320 millioner kroner: Højesteret bad minister rette op. Nu kaldes hans svar for en »lappeløsning«”, Berlingske.dk, den 2. oktober 2024.  Svar  

Spm. 4

Vil ministeren i forlængelse af samrådet den 26. september 2024 om international skat på de rigeste give en grundig redegørelse for regeringens position ift. den igangværende debat i FN om international beskatning af meget velhavende personer samt oplyse tidsplanen for forhandlingerne?  Svar  

Spm. 5

Vil ministeren i forlængelse af samrådet den 26. september 2024 om international skat på de rigeste give en udførlig oversigt over Danmarks tilkendegivelse ifm. afstemninger om igangværende internationale bestræbelser på at indføre en globalt koordineret skat på milliardærers formuer? Der ønskes tilbagemelding for G20 forhandlinger, FN og EU. Det ønskes oplyst, om Danmark har stemt anderledes end Norge, og i såfald hvorfor dette er tilfældet.  Svar  

Spm. 6

Vil ministeren i forlængelse af samrådet den 26. september 2024 om international skat på de rigeste bekræfte, at der ift. G20 forhandlingerne ikke er tale om en overstatslig aftale, men en mellemstatslig aftale i lighed med OECD aftalen? Vil ministeren i forlængelse heraf bekræfte, at det således står de enkelte lande frit for, hvordan de vil implementere en evt. aftale?  Svar  

Spm. 664

Vil ministeren oplyse, hvor lang tid det forventes, at skifteretterne skal bruge på at genåbne og behandle de omkring 17.000 afsluttede dødsboer, der er en forudsætning for, at arvingerne kan få de for meget betalte boligskatter retur, herunder oplyse, om skifteretterne i den forbindelse bemandingsmæssigt er gearet til at håndtere de mange og uforudsete ekstra sager? Der henvises til artiklen ”Nyt it-koks rammer tusindvis af arvinger”, bt.dk, 5. september 2024.  Svar  

Spm. 668

Vil ministeren redegøre for, om en boligejer, der har købt en ejendom den 1. januar 2024, hæfter for kommunale efterreguleringer af ejendomsskat for årene 2021, 2022 og 2023 på omkring 12.000 kroner fremsendt af kommunen til den nye boligejer i juni 2024, eller om kravet rettelig skal rettes til sælger af ejendommen, der imidlertid døde i november 2023, hvorfor kravet i givet fald må skulle behandles af skifteretten gennem en genåbning af dødsbobehandlingen, der er afsluttet i marts 2024?  Svar  

Spm. 669

Vil ministeren i forlængelse af forrige spørgsmål redegøre for, om et kommunalt krav om efterregulering af ejendomsskat mod en tidligere og nu afdød ejer med rimelighed kan føre til en genåbning af et afsluttet dødsbo i skifteretten med det resultat, at den allerede fordelte arv efter afdøde mellem afdødes hustru og parrets tre børn, hvor børnenes arv er båndlagt til de fylder 21 år, vil blive fordelt anderledes?  Svar  

Spm. 670

Vil ministeren redegøre for, om det offentlige kan fremsætte krav til afdøde, efter at skifteretten har afsluttet bobehandlingen og fordelt arven, medmindre der er begået åbenlyse fejl, eller om det offentlige i så fald må eftergive kravet?  Svar  

Spm. 677

Vil ministeren oversende en tabel med tilhørende graf, der viser, hvordan det strukturelle skattetryk har udviklet sig over tid – samt prognosen for det strukturelle skattetryk frem mod 2030? Derudover bedes ministeren oversende en oversigt over de strukturelle skatteindtægter særskilt opgjort i mia. kr. samt ændringerne i disse fra 2019 til 2030.  Svar  

Spm. 679

Vil ministeren redegøre for de provenumæssige konsekvenser ved at udvide personkredsen, som kan overdrages en virksomhed med succession? De provenumæssige konsekvenser bedes opgjort i umiddelbar virkning, efter tilbageløb samt efter tilbageløb og adfærd år for år frem mod 2030 samt varigt. Opgørelsen bedes lavet for hver enkelt af følgende undergrupper: Ægtefælles søskende og søskendes børn, herunder også søskende og søskendes børn efter en afdød ægtefælle. Endvidere ønskes redegjort for de provenumæssige konsekvenser ved at fjerne betingelsen om, at leje- eller bortforpagtningsaftaler vedrørende den faste ejendom ikke må være overladt til uafhængig tredjemand.  Svar  

Spm. 686

Vil ministeren redegøre for, hvad status er for arbejdet med at ændre den nuværende lovgivning om beskatning ved udstykning, herunder om han vil genindføre den tidligere mulighed for en ekstraordinær omvurdering i forbindelse med udstykning?  Svar  

Spm. 692

Er det normal praksis, at en afdelingschef fra Skatteministeriet og en underdirektør for Vurderingsstyrelsen af egen drift kontakter kommuner om sagsbehandlingen i en konkret sag, og hvad er ministerens holdning hertil? Der henvises til artiklerne ”Minister lovede at hjælpe i Gitta-sag: I stedet får hun nu en ny kæmperegning for 13 naboer” og ”Dokumenter afslører: Chef i Vurderingsstyrelsen spillede nøglerolle, da Gitta Ravn fik ny kæmperegning”, Dr.dk, den 17. september 2024.Spørgsmålet bedes besvaret senest 2 dage før afholdelse af SAU alm. del - samrådsspørgsmål V, W og X.  Svar  

Spm. 694

I forbindelse med udarbejdelsen af ”Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse af ved generationsskifte” fra november 2021 skønnede Skatteministeriet, at grundlaget for bo-og gaveafgiften udgjorde 8 mia. kr. for de virksomheder som i dag værdiansættes skønsmæssigt i forbindelse med generationsskifte. Af bemærkningerne til udkast til ”Forslag til lov om ændring af boafgiftsloven, aktieavancebeskatningsloven og forskellige andre love”, som blev sendt høring den 28. juni 2024, fremgår det, at retskravet på at anvende en skematisk ordning skønnes at reducere grundlaget for disse virksomheder med 7 mia. kr. Kan ministeren bekræfte, at dette svarer til, at den formelle sats nedsættes med 87,5 pct., dvs. fra i dag 15 pct. til knap 2 pct. for denne gruppe af virksomheder? Dvs. at den ækvivalente nedsættelse af den formelle sats svarer til, at satsen nedsættes med 13,125 pct. point eller til 1,875 pct. Vil ministeren, såfremt denne har ændret skønnet for skattegrundlaget siden 2021, foretage en ny beregning af den ækvivalente nedsættelse af den formelle sats?  Svar  

Spm. 695

Vil ministeren i forlængelse af forrige spørgsmål oplyse, hvad den ækvivalente nedsættelse af den formelle sats er, såfremt virkningen af nedsættelsen af den formelle bo- og gaveafgift fra 15 pct. til 10 pct. inkluderes? Kan ministeren bekræfte, at såfremt grundlaget for de virksomheder, der i dag værdiansættes skønsmæssigt udgør 8 mia. kr., så svarer den kombinerede effekt af den ændrede værdiansættelse og nedsættelsen af den formelle bo- og gaveafgift til, at bo- og gaveafgiften for denne type virksomheder nedsættes fra 15 pct. til 1,25 pct.? Vil ministeren, såfremt denne har ændret skønnet for skattegrundlaget siden 2021, foretage en ny beregning af den ækvivalente nedsættelse af den formelle sats?  Svar  

Spm. 696

I december 2019 nedsatte den daværende S-regering, RV, SF, EL og ALT en ekspertgruppe, der skulle se nærmere på mulige modeller for værdiansættelse af familieejede virksomheder. Ekspertgruppens flertal konkluderede i 2021, at det ikke er muligt at udarbejde skematiske regler, som kan fastsætte et retvisende udtryk for handelsværdien af alle virksomheder, jf. eksempelvis side 88 nederst i ”Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte”. Flertallet anbefalede imidlertid en række justeringer af de nuværende skematiske regler. Hensigten med justeringerne var blandt andet at ”give et mere retvisende billede af virksomhedernes faktiske handelsværdi end den nuværende skematik i aktie- og goodwillcirkulærerne”. Hvad er årsagen til, at ministeren ikke nøje har fulgt flertallets anbefalinger i det lovforslag, som ministeren har sendt i høring den 28. juni 2024? Der henvises til udkast til forslag til lov om ændring af boafgiftsloven, aktieavancebeskatningsloven og forskellige andre love, jf. SAU alm. del – bilag 305.  Svar  

Spm. 697

Hvorfor har ministeren i det udkast til lovforslag, som ministeren har sendt i høring den 28. juni 2024, ikke fulgt anbefalingen om at fjerne henstandsraten på goodwill, jf. flertallet i ekspertgruppen, der skulle se nærmere på mulige modeller for værdiansættelse af familieejede virksomheder? Der henvises til udkast til forslag til lov om ændring af boafgiftsloven, aktieavancebeskatningsloven og forskellige andre love, jf. SAU alm. del – bilag 305.  Svar  

Spm. 698

Hvorfor har ministeren i det udkast til lovforslag, som ministeren har sendt i høring den 28. juni 2024, ikke fulgt anbefalingen om at udvide levetiden på goodwill til helt op til 23 år, jf. flertallet i ekspertgruppen, der skulle se nærmere på mulige modeller for værdiansættelse af familieejede virksomheder? Der henvises til forskellen på tabel 5.4 i ”Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte” og tabel 1 i bilag 1 til udkast til forslag til lov om ændring af boafgiftsloven, aktieavancebeskatningsloven og forskellige andre love, jf. SAU alm. del – bilag 305.  Svar  

Spm. 699

I udkastet til ”Forslag til lov om ændring af boafgiftsloven, aktieavancebeskatningsloven og forskellige andre love”, jf. SAU alm. del – bilag 305, udvides mulighederne for succession, dvs. muligheden for at udskyde eksempelvis aktieindkomstskat i forbindelse med arv, så det bliver arvtager, der gradvis betaler arvgivers udskudte skat. Således ligestilles aktiv udlejningsvirksomhed med fast ejendom med andre erhvervsvirksomheder i relation til generationsskifte. Det sker ved en ændring af den såkaldte pengetanksregel. Vil ministeren i lyset af dette kommentere Michael Serups udtalelse om, at de nuværende successionsregler, hvorefter der ikke tillades succession (i eksempelvis aktieindkomstskatten) til erhververe uden for Danmark ikke er EU-medholdelige, jf. side 58 ”Rapport fra ekspertgruppe om værdiansættelse ved generationsskifte”?  Svar  

Spm. 700

Kan ministeren bekræfte, at adfærdsvirkningerne af at nedsætte bo-og gaveafgiften ved generationsskifte for visse virksomheder forudsættes at bidrage negativt til provenuet? Kan ministeren videre bekræfte, at det forudsættes at dække over ændret lovlig skatteplanlægning i form af reduceret anvendelsen af såkaldte gældsbreve, jf. afsnit 3.1.1. i udkastet til lovforslag, jf. SAU alm. del – bilag 305? Og ikke en reduktion af arbejdsudbuddet, på trods af at de økonomiske vismænd i Dansk Økonomi, forår 2024 har vist, at modtagere af arv reducerer deres arbejdsudbud både med hensyn til arbejdstid og beskæftigelsesfrekvens. Kan ministeren videre bekræfte, at ved beregningen af provenukonsekvenserne af at lempe pengetanksreglen, så forudsætter Skatteministeriet, at grundlaget ikke ændres, jf. tabel 3 i de økonomiske bemærkninger til udkastet til lovforslaget? Mener ministeren, at det er realistisk, at lempelsen af pengetankreglen ikke vil lede til øget lovlig skatteplanlægning?  Svar  

Spm. 710

Vil ministeren oplyse, om vicedirektøren i Vurderingsstyrelsen har kontaktet andre kommuner end Odense for at vejlede om, at der ikke er lovhjemmel til at fordele skatterne i tilfælde som med Gitta Ravn, herunder oplyse om det er sædvane i Vurderingsstyrelsen, at en vicedirektør sagsbehandler konkrete sager? Der henvises til artiklen ”Dokumenter afslører: Chef i Vurderingsstyrelsen spillede nøglerolle, da Gitta Ravn fik ny kæmperegning”, Dr.dk, den 17. september 2024. Spørgsmålet bedes besvaret senest 2 dage før afholdelse af SAU alm. del - samrådsspørgsmål V, W og X.  Svar  

Spm. 720

Ministeren bedes tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 26. september 2024 om international skat på de rigeste, jf. SAU alm. del - samrådsspørgsmål T og U.  Svar  

§ 20-spørgsmål

Spm. S 7

Om jordejerskab af forpagtet jord.

Samrådsspørgsmål

Spm. A

Samrådsspm. om, hvorfor Vurderingsstyrelsen af egen drift har kontaktet Odense Kommune og meddelt, at kommunen ikke havde lovhjemmel til at hjælpe med opdeling og opkrævning af ejendomsskatten for Guldrankevej 54 i Odense

Spm. B

Samrådsspm. om, hvorfor det skal være borgerens problem, at kommunen har begået en fejl, fordi der ifølge Vurderingsstyrelsen ikke var lovhjemmel til at hjælpe med opdeling og opkrævning af ejendomsskatten for Guldrankevej 54, med det resultat at borgeren kan blive nødt til at sælge sit hus

Spm. C

Samrådsspm. om at redegøre for, om ikke Vurderingsstyrelsen kan sætte opkrævningen af ejendomsskatter i bero for den konkrete ejendom i Odense og lignende tilfælde indtil ny lovgivning er på plads, og i forlængelse heraf oplyse, hvornår borgere som Gitta Ravn kan regne med, at den lovede løsning kommer