![]() |
Kære læser !
Hermed denne uges nyheder fra SkatteMail.
Hvis du er en af de læsere, der modtager lovforslagsadviseringer, har du nok bemærket, at du har modtaget to fejlbehæftede mails med nye lovforslag. Jeg har ikke nøjagtigt kunnet identificere årsagen, men jeg har nu ændret scriptet, der indsamler data fra Folketinget, så fejlen ikke bør opstå mere.
God læselyst.
Venlig hilsen
Lars Gosvig
Ansvarshavende redaktør
larsg@skatteforlaget.dk
Telefon 25 37 87 57
LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/lars-gosvig/52/941/586
Artikler og interessante links
Ny iværksætterpakke skal fremme vækst i danske startups
Firmajulegaver i 2024 – gavens art er uden betydning
Håndtering af kontanter i virksomheden
Større interesse for frivillig indbetaling af selskabsskat end normalt
Tre skatteråd til dem, der investerer i kryptoaktiver
Summen af uudnyttede aktietab har rundet 10 mia. kr.
Er du omfattet af forskerskatteordningen eller overtager du en medarbejder på ordningen?
Husk at registrere visse brugere af firmabiler
EU's Nye Skabelon for Multinational Skatterapportering
Nyd den søde juletid uden en ekstraregning fra Skattestyrelsen
Forskudsopgørelsen 2025 er (næsten) klar!
Bortfald af maskeret udlodning
Bindende svar
Ikke virksomhedsoverdragelse - rettigheder - uændret virksomhedsaktivitet
Afgørelser
Forhøjelse af gaveafgift ved overdragelse af anparter - Værdiansættelse af ejendomme - Den regnskabsmæssige værdi eller den offentlige ejendomsvurdering
Skønnet overskud af virksomhed - Rette skattesubjekt
Afgørelser fra Afgørelsesdatabasen
Nyt fra EU-Domstolen
1 dom
Nyt fra EU
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Folketinget
Nye lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
BDONy iværksætterpakke skal fremme vækst i danske startups I 2024 har regeringen og flere partier indgået en ny aftale om en iværksætterpakke, der har til formål at fremme innovation, investering og opstart af virksomheder i Danmark. Men hvad dækker denne pakke egentlig over, og hvordan vil den påvirke iværksættermiljøet? |
BDOFirmajulegaver i 2024 – gavens art er uden betydning Digitale gavekort er stadig et no-go, når det gælder firmajulegaver, men bortset fra det, gælder der ingen krav til gavens art. Der er således intet til hinder for, at julegaven kan være til medarbejderens børn, hvis man ønsker dette. |
BDOHåndtering af kontanter i virksomheden Grænsen for, hvor store beløb en virksomhed må modtage som betaling i kontanter, er nu på 14.999 kr. Når det gælder virksomheders anvendelse af kontanter som betalingsmiddel ved køb, er grænsen på 8.000 kr. inklusive moms. |
BDOStørre interesse for frivillig indbetaling af selskabsskat end normalt Det lave renteniveau for bankindeståender betyder, at selskaber med overskudslikviditet måske kan opnå en lille rentegevinst ved at foretage en lidt rigelig stor frivillig indbetaling af selskabsskat den 20. november 2024. |
BDOTre skatteråd til dem, der investerer i kryptoaktiver Skattelovrådets forslag til nye regler for beskatning af investeringer i kryptoaktiver er på ingen måde et incitament til overhovedet at give sig i kast med den slags. Nogle vil nok tænke, at det er hele baggrunden for forslaget. |
BDOSummen af uudnyttede aktietab har rundet 10 mia. kr. Aktieskattereglerne er til stor fordel for staten. Der betales skat af gevinsterne, mens en stor andel af tabsfradragene ender med aldrig at blive brugt. Blandt andet fordi en del investorer stopper med at handle aktier, når de har haft tab. |
Bech-BruunEr du omfattet af forskerskatteordningen eller overtager du en medarbejder på ordningen? EU-dom kan give tankkortudbydere (og andre mellemmænd) bedre mulighed for momsfradrag |
BeierholmHusk at registrere visse brugere af firmabiler Skatteministeriet har ændret bekendtgørelsen om registrering af køretøjer, sådan at det fremover ”kun” er ansatte, der beskattes af værdien af fri bil, der skal registreres som brugere af virksomheders køretøjer |
PwCEU's Nye Skabelon for Multinational Skatterapportering I et betydeligt skridt mod større finansiel gennemsigtighed har Europa-Kommissionen introduceret et nyt initiativ, der sigter mod at standardisere den måde, store multinationale selskaber rapporterer de skatter, de betaler. |
PwCNyd den søde juletid uden en ekstraregning fra Skattestyrelsen For at undgå en ubehagelig ekstraregning fra Skattestyrelsen, er det vigtigt at væreopmærksom på, hvilke regler der gælder for skat på gaver. |
RedmarkForskudsopgørelsen 2025 er (næsten) klar! Skattestyrelsen har for nylig offentliggjort datoen for, hvornår forskudsopgørelsen for 2025 frigives. Det sker d. 12. november! Erfaringsmæssigt er der langt fra den samme interesse for denne begivenhed, som for frigivelsen af årsopgørelsen i foråret. Men sådan burde det ikke nødvendigvis være, for de to ting hænger uløseligt sammen. Forskudsopgørelsen danner nemlig baggrunden for årsopgørelsen […] |
TVC AdvokatfirmaBortfald af maskeret udlodning Overførsler, der ikke var erhvervsmæssigt begrundet, var ikke maskeret udlodning, og den af Skattestyrelsen gennemførte beskatning blev annulleret. |
Skatterådet kunne ikke bekræfte, at Spørgers overdragelse af enerettighederne til at udgive, sælge og markedsføre fire computerspil til G1-virksomhed, kunne gennemføres som en momsfri virksomhedsoverdragelse efter momslovens § 4, stk. 5. Det var således Skatterådets opfattelse, at betingelsen om, at den, som overdrager en virksomhedsaktivitet, skal ophøre med den pågældende type af virksomhed, ikke var opfyldt. Både før og efter overdragelsen af enerettighederne til G1-virksomhed bestod virksomhedsaktiviteten i Spørger således i udgivelse, salg og markedsføring af computerspil. At virksomhedsaktivitet fremadrettet var baseret på enerettigheder, som tilhørte G1-virksomhed og ikke enerettigheder som tilhørte Spørger, ændrede efter Skatterådets opfattelse ikke herpå.
Sagen angik, om der skulle betales yderligere gaveafgift ved gaveoverdragelse af anparter i et holdingselskab i en ejendomskoncern. Koncernens ejendomme, som i årsrapporterne var optaget til dagsværdien, blev, jf. pkt. 3 i TSS-cirkulære nr. 2000-09, nedskrevet til de senest kendte offentlige vurderinger. Skattestyrelsen ændrede værdiansættelsen af holdingselskabet, idet styrelsen ved værdiansættelsen af holdingselskabet ansatte koncernens ejendomme til dagsværdierne i henhold til årsrapporterne. Landsskatteretten fandt, at cirkulæret var vejledende for udøvelsen af skønnet over handelsværdien, og at klageren ikke havde et retskrav på at anvende cirkulæret, hvis en værdiansættelse i henhold til cirkulæret ikke førte til et retvisende udtryk for handelsværdien. Dagsværdierne i årsrapporterne var ikke generelt uegnede i forhold til at fastlægge handelsværdien af ejendommene, og konkret udtrykte dagsværdierne den værdi, som ejendommene måtte forventes at kunne sælges for til tredjemand. Med henvisning til bl.a. forskellen i værdierne og størrelsen af egenkapitalen fandt Landsskatteretten, at det var berettiget, at Skattestyrelsen havde fraveget værdiansættelsescirkulæret. Landsskatteretten stadfæstede herefter Skattestyrelsens afgørelse.
Sagen angik Skattestyrelsens skønsmæssige forhøjelser af klagerens virksomhedsindkomst, herunder hvorvidt klageren som registreret ejer af virksomheden var rette skattesubjekt. Klageren havde efter det oplyste og forklarede registreret virksomheden med henblik på fortsættelse af klagerens onkels virksomhedsdrift, hvilket også var understøttet af visse objektive momenter. Klageren havde samtidig over for Skattestyrelsen og andre på almindelig vis fremtrådt som virksomhedens ejer og varetaget f.eks. kontakten til Skattestyrelsen både ved personligt fremmøde i forbindelse med registreringen af virksomheden og efterfølgende. Først under klagesagen blev det gjort gældende, at klageren ikke havde drevet virksomheden, og at klageren ikke var rette skattesubjekt. Landsskatteretten lagde til grund, at klageren fra begyndelsen var bekendt med klagerens onkels drift af virksomhed, og at klageren hjalp aktivt med at sikre fortsættelsen af denne virksomhedsdrift med klageren som virksomhedsejer, hvorfor klageren accepterede, at driften skulle ske i regi af klagerens virksomhed og for klagerens regning og risiko. Landsskatteretten fandt herefter, at klageren var rette skattesubjekt, da klageren som virksomhedens ejer aktivt og med accept havde tilrettelagt virksomheden med henblik på at fortsætte den virksomhed, som klagerens onkel hidtil havde udøvet. Landsskatteretten kunne tiltræde de foretagne skønsmæssige forhøjelser af klagerens virksomhedsindkomst, og Landsskatteretten stadfæstede derfor Skattestyrelsens afgørelse.
Journalnr: 22/0096374
A-skat og AM-bidrag
Klagen vedrører efterbetaling af indeholdelsespligtig A-skat og AM-bidrag samt hæftelse herfor. Landsskatteretten forhøjer beløbene yderligere.
Afsagt: 10-09-2024
Journalnr: 23/0074533
A-skat og AM-bidrag
Klagen vedrører skønsmæssig opgørelse af A-skat og AM-bidrag. Landsskatteretten forhøjer beløbene yderligere.
Afsagt: 11-09-2024
Journalnr: 24/0026983
A-skat og AM-bidrag
Klagen vedrører skønsmæssig ansættelse af indeholdelsespligtig A-skat og AM-bidrag samt hæftelse herfor. Landsskatteretten forhøjer beløbene yderligere.
Afsagt: 09-10-2024
Journalnr: 23/0016511
Diverse forhold
Klagen vedrører ikke godkendt fradrag for køb af inventar, ikke godkendt fradrag for erhvervsmæssig kørsel, mobilepay og andre indsætninger på privat konto, salg af biler samt om klager driver virksomhed med salg af biler. Landsskatteretten ændrer afgørelsen således, at der godkendes fradrag for erhvervsmæssig kørsel og for skønnede udgifter i det ene af de to omhandlede indkomstår.
Afsagt: 10-09-2024
Journalnr: 21/0050770
Dobbeltbeskatning
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har anset klageren for berettiget til exemptionslempelse efter dobbeltbeskatningsoverenskomsten af 22. november 1995 mellem Danmark og Tyskland for den del af den udenlandske lønindkomst, der var optjent ved arbejde udført i Tyskland og i tysk territorium. Skattestyrelsen har ikke medregnet arbejde udført i det tyske luftrum, og den lempelsesberettigede indkomst blev herefter opgjort til 42,40 % af klagerens samlede lønindkomst. Landsskatteretten ændrer Skattestyrelsens afgørelse, således at klageren er berettiget til exemptionslempelse efter dobbeltbeskatningsoverenskomsten af 22. november 1995 mellem Danmark og Tyskland og lov nr. 861 af 30. november 1999 for den del af den udenlandske lønindkomst fra der var optjent ved arbejde udført i Tyskland og i tysk territorium, herunder også det tyske luftrum.
Afsagt: 23-09-2024
Journalnr: 21/0035658
Eftergivelse af gæld i fremmed valuta i K/S
Klagen vedrører yderligere skattepligtig kursgevinst ved eftergivelse af gæld i fremmed valuta i K/S. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 11-09-2024
Journalnr: 22/0014586
Foreløbige fastsætter A-skat og AM-bidrag
Klagen vedrører nægtet genoptagelse af foreløbige fastsættelser af A-skat og AM-bidrag med henblik på ændring til nulindberetning. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 10-09-2024
Journalnr: 23/0107706
Handelsværdi af aktier
Klagen vedrører bindende svar på spørgsmål om handelsværdien af aktier i ApS ved tilbageflytningstidspunkt efter aktieavancebeskatningslovens § 37. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 09-10-2024
Journalnr: 22/0045305
Indberetningspligten jf. aktieavancebeskatningslovens § 19 D.
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har ikke anerkendt de af klageren selvangivne fradrag for tab på udenlandske obligationsbaserede investeringsbeviser og udenlandske aktiebaserede investeringsbeviser grundet manglende overholdelse af indberetningspligten i aktieavancebeskatningslovens § 19 D. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 07-10-2024
Journalnr: 22/0032024
Kryptovaluta
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har nægtet ligningsmæssigt fradrag for tab på handel med kryptovaluta, da Skattestyrelsen anser tabet for sket ved bedrageri, der ikke kan sidestilles med handelstab. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 02-10-2024
Journalnr: 18/0002622
Lønmodtager eller erhvervsdrivende
Klagen skyldes, at SKAT har anset klagerens indkomst fra to virksomheder for at være lønmodtagerindkomst og dermed ikke indkomst erhvervet ved selvstændig erhvervsvirksomhed. Som en konsekvens deraf er klagerens indkomst blevet anset som skattepligtig A-indkomst i Danmark i medfør af artikel 14 i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Polen og Danmark. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 02-10-2024
Journalnr: 23/0056679
Maskeret udbytte
Klagen vedrører beskatning af maskeret udbytte. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 09-10-2024
Journalnr: 21/0034854
Oplysningsfrist for værdipapirer opbevaret i udenlandsk depot
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har nedsat klagerens fradrag for for tab på aktier og investeringsforeningsbeviser samt for tab på udenlandsk kapitalindkomst som følge af, at klageren ikke har overholdt oplysningsfristen for værdipapirer opbevaret i udenlandsk depot. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 24-09-2024
Journalnr: 22/0058968
Overskud af virksomhed, maskeret udlodning mm
Klagen vedrører forhøjelse af overskud af virksomhed, maskeret udlodning, beskatning af indsætninger mm. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen delvist.
Afsagt: 23-09-2024
Journalnr: 22/0094043
Sambeskatningsindkomst
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har forhøjet sambeskatningsindkomsten som konsekvens af Skattestyrelsens ændringer indkomsten i sambeskattede selskaber. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 07-10-2024
Journalnr: 22/0020470
Skønsmæssig ansættelse af overskud af virksomhed
Klagen vedrører skønsmæssig ansættelse af overskud af virksomhed og anden personlig indkomst. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 19-09-2024
Journalnr: 23/0070449
Skønsmæssig ansættelse af resultat af virksomhed
Klagen vedrører skønsmæssig ansættelse af resultat af uregistreret virksomhed. Landsskatteretten hjemviser afgørelsen til fornyet behandling med baggrund i, at de for skønnet anvendte bruttoavancer synes for høje.
Afsagt: 16-09-2024
Journalnr: 21/0077051
Skønsmæssig forhøjelse af omsætning
Klagen vedrører skønsmæssig forhøjelse af omsætning. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 04-10-2024
Journalnr: 23/0092886
Tilladelse til at udbyde spil på gevinstgivende spilleautomater
Klagen vedrører Landsskatterettens afgørelse af 6. marts 2023 der stadfæster Spillemyndighedens afgørelse af 12. januar 2021 vedrører tilbagekaldelse af klagerens tilladelse til at udbyde spil på gevinstgivende spilleautomater på 2 spilsteder. Landsskatteretten har den 1. november 2023 besluttet at genoptage afgørelsen af 6. marts 2023. Landsskatteretten stadfæster Spillemyndighedens afgørelse.
Afsagt: 09-10-2024
Journalnr: 22/0090281
Udbetalinger fra pensionsordning
Klagen vedrører beskatning af udbetalinger fra klagerens pensionsordning. Landsskatteretten giver klageren medhold i påstanden om, at udbetalingerne fra pensionsordningerne ikke skal beskattes. Skattestyrelsens afgørelse ændres således, at den af Skattestyrelsen foretagne forhøjelse af klagerens skattepligtige personlige indkomst bortfalder.
Afsagt: 10-10-2024
Journalnr: 22/0072181
Udbetalinger fra pensionsordning
Klagen vedrører beskatning af udbetalinger fra klagerens pensionsordning. Landsskatteretten giver klageren medhold i påstanden om, at udbetalingerne fra pensionsordningerne ikke skal beskattes. Skattestyrelsens afgørelse ændres således, at den af Skattestyrelsen foretagne forhøjelse af klagerens skattepligtige personlige indkomst bortfalder.
Afsagt: 10-10-2024
Journalnr: 23/0096510
Udgifter til underleverandører
Klagen skyldes, at udgifter til underleverandører er blevet omklassificeret til udgifter til løn. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen idet den fradragsberettigede lønudgift forhøjes.
Afsagt: 09-10-2024
Journalnr: 22/0084574
Yderligere omsætning
Klagen skyldes, at yderligere omsætning i selskabet er anset som skattepligtig indkomst. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 11-10-2024
Journalnr: 22/0072219
Yderligere overskud af virksomhed og udbytte
Klagen vedrører beskatning af udbytte og forhøjelse af overskud af virksomhed. Landsskatteretten stadfæster i al overvejende grad.
Afsagt: 23-09-2024
Journalnr: 20/0106442
Ændring af A-skat og AM-bidrag
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har givet afslag på anmodning om ændring af A-skat og AM-bidrag for indkomståret 2012. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 09-10-2024
Journalnr: 23/0106378
Ændring af omsætning til salgsmoms
Klagen skyldes, at Skattestyrelsen har nedsat selskabets skattepligtige indkomst. Ændringen skyldes, at Skattestyrelsen har ændret en del af selskabets omsætning til salgsmoms. Landsskatteretten godkender den selvangivne indkomst i det ene af de to omhandlede indkomstår og stadfæster fsv. angår det andet.
Afsagt: 10-09-2024
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse - artikel 63, stk. 1, TEUF - frie kapitalbevægelser - restriktioner - skattelovgivning - selskabsskat - beskatning af udbytte - ligebehandling af hjemmehørende og ikke-hjemmehørende selskaber - national lovgivning, der kun giver hjemmehørende selskaber mulighed for i deres skattepligtige overskud fra udbytte at fradrage omkostninger, der svarer til deres forpligtelser over for deres kunder i henhold til »unit-linked« forsikringsaftaler, og for fuldt ud at modregne udbytteskatten i selskabsskatten
Domstolens dom:
Artikel 63, stk. 1, TEUF skal fortolkes således, at denne bestemmelse er til hinder for en national lovgivning, hvorefter udbytte, der udbetales af et hjemmehørende selskab til et ikke-hjemmehørende selskab, som har investeret i aktier i det første selskab med henblik på at dække fremtidige betalingsforpligtelser, underlægges en udbyttebeskatning på 15% af bruttobeløbet, mens udbytte udbetalt til et hjemmehørende selskab er underlagt udbyttebeskatning, der indeholdes som kildeskat, og som fuldt ud kan modregnes i den selskabsskat, som sidstnævnte selskab skal betale, og som kan give anledning til tilbagebetaling, hvilket indebærer, at der i forbindelse med udbytte ikke vil være tale om skattepligt, da der ved beregningen af beskatningsgrundlaget for sidstnævnte selskabs selskabsskat tages hensyn til de omkostninger, som er en følge af forøgelsen af selskabets fremtidige betalingsforpligtelser.
Beskatning: Rådet når til enighed om pakken om moms i den digitale tidsalder
Bekendtgørelse om oplysnings- og dokumentationspligt for investeringsinstitutter med minimumsbeskatning, BEK nr 1148 af 07/11/2024. Udstedt af Skatteministeriet
L 81 Forslag til lov om gennemførelse af tillægsaftaler til den dansk-grønlandske dobbeltbeskatningsaftale.
Fremsat den 6. november 2024
Bilag 5 |
Bilag 6 | Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministerenSupplerende høringsskema (pdf-version) |
Bilag 7 |
Bilag 8 |
Spm. 2 |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Bilag 5 |
Bilag 6 | Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren |
Bilag 7 |
Bilag 8 |
Spm. 2 |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Bilag 5 |
Bilag 6 | Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren |
Bilag 7 |
Bilag 8 |
Spm. 2 |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Bilag 10 |
Spm. 1 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 3/10-24 fra KPMG Acor Tax |
Spm. 5 |
Spm. 10 |
Spm. 11 | Spm. om kommentar til henvendelse af 17/10-24 fra KPMG Acor Tax |
Spm. 15 |
Spm. 16 |
Spm. 17 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 8/11-24 fra KPMG Acor Tax |
Bilag 10 | Præsentation fra den opfølgende tekniske gennemgang af lovforslaget den 6/11-24 |
Bilag 11 | Henvendelse af 10/11-24 fra Charlotte Lundbak, Bestyrelsesmedlem i Valby Forsamlingshus |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Bilag 13 | Henvendelse af 7/11-24 fra Jakob Neua Nørgaard om præsentation til foretræde den 7. november 2024 |
Bilag 14 |
Spm. 3 |
Spm. 4 | Spm. om ministerens kommentar til lovforslagets forbud mod ”omvalg” (fra realisation til lager) |
Spm. 6 |
Spm. 7 |
Spm. 9 |
Spm. 10 |
Spm. 17 |
Bilag 5 |
Bilag 6 |
Spm. 1 |
Spm. 2 |
Spm. 3 | Spm., om lovforslaget har været i høring hos relevante parter på justitsområdet som f.eks. Justitia |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Spm. 6 | Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 6/11-24 fra Finans Danmark |
Spm. 6 | Spm., om udnyttelse af gældende regler jf. de ”early warnings” |
Spm. 3 |
Bilag 5 |
Bilag 1 | Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministerenHøringsskema (pdf-version) |
Bilag 39 |
Bilag 41 |
Bilag 43 |
Bilag 45 |
Bilag 46 | Afrapportering fra Arbejdsgruppe med ekspertdeltagelse om vurdering af erhvervsgrunde |
Spm. 13 |
Spm. 15 |
Spm. 16 |
Spm. 17 |
Spm. 18 |
Spm. 19 |
Spm. 21 |
Spm. 22 |
Spm. 23 |
Spm. 25 |
Spm. 50 |
Spm. 52 |
Spm. 53 |
Spm. 54 |
Spm. 55 |
Spm. 56 |
Spm. 58 |
Spm. 60 |
Spm. S 226 |