Fritagelse fra skattetræk af indekskontrakter - bosiddende i
udlandet
En klager med bopæl i New
Zealand havde inden udrejsen fra Danmark fået
skattemyndighedernes accept af, at der ikke skulle betales skat
af udbetalinger fra danske indekskontrakter. Skattemyndighederne
traf imidlertid i 2006 afgørelse om, at kontrakterne i medfør af
DBO med New Zealand art. 21 skulle beskattes i Danmark.
Beskatningen kunne gennemføres for 2006, men ikke for tidligere
år. SKM2009.217.LSR
Klagen vedrører, hvorvidt klageren, der har bopæl i New
Zealand, er berettiget til fritagelse for skattetræk af
indekskontrakter for 2004, 2005 og 2006.
Landsskatterettens afgørelse
Skattecentret har ikke godkendt fritagelse for skattetræk af
indekskontrakter.
Landsskatteretten stadfæster SKAT's afgørelse for 2006, idet der er givet
klageren et passende varsel ved tilbagetrækningen af
skattefritagelseserklæringen og ændrer afgørelsen for 2004 og 2005.
Sagens oplysninger
Klageren flyttede til New Zealand i 1995 og er stadig bosiddende der.
Klageren tegnede i 1971 en aftale om pristalsreguleret alderdomsopsparing med
F1-bank. Af aftalen fremgår det, at det er kontohaveren, der indskyder en
nærmere bestemt grundindbetaling. Klageren har 6 stk. kontrakter.
Klageren har hvert år ansøgt kommunen om fritagelse for skattetræk af
kontrakterne og har fået det bevilliget. For indkomstårene 2004, 2005 og 2006
konstaterede SKAT, at det har været en fejl, at der blev givet fritagelse for
skattetræk. 40 dage efter at erklæringen for 2006 var blevet bevilliget blev den
trukket tilbage.
Klageren har således i årene 2004, 2005 og 2006 fået en afgørelse på, at der
skal trækkes skat af kontrakterne. For 2004 og 2005 er der ydermere trukket skat
af ratepension.
Skattecentrets afgørelse
I henhold til dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem New Zealand og Danmark
artikel 21 har Danmark beskatningsretten. På den baggrund skal der betales skat
i Danmark af indekskontrakterne.
Indekskontrakterne er omfattet af begrænset skattepligt, jf.
kildeskattelovens § 2.
På trods af, at kommune tidligere har godkendt fritagelse for skattetræk, kan
klageren ikke påberåbe sig forventningsprincippet, da en
skattefritagelseserklæring ikke er udtryk for en positiv tilkendegivelse, som
kan bibringe klageren en berettiget forventning, jf. Østre Landsretsdom af 25.
maj 2000 gengivet i TfS 2000,543.
Klagerens påstand og argumenter
Klageren har fremsat påstand om, at der ikke skal betales kildeskat til
Danmark af udbetalingerne fra indeksordningerne, som disse er kontraktligt og
retsligt bestemt.
Til støtte for påstanden har klageren bl.a. gjort gældende, at han inden
udrejsen til New Zealand fik en afgørelse fra kommunen om, at han ikke skulle
beskattes af ratepension eller indekskontrakterne, men alene af sociale
pensioner. Afgørelsen er blevet destrueret af kommunen, hvilket klageren mener
er ulovligt i henhold til arkivloven. Skatteankenævnet burde ikke kunne træffe
en afgørelse uden at have det rigtige grundlag til at træffe den påklagede
afgørelse på.
Ydermere har klageren udfyldt en attestation af bopæls- og skatteforhold i
1995.
Klageren har endvidere i alle årene modtaget en skattefritagelseserklæring
fra kommunen. Den er blevet ulovligt trukket tilbage af skattemyndighederne, jf.
meddelelse fra SKAT gengivet
SKM2004.137.TSS.
Klageren har i alle årene indgivet enslydende selvangivelser til både Danmark
og New Zealand, og i alle årene har der således været kontrol af forholdene fra
New Zealands side. I alle årene har der således været betalt New Zealandsk skat
af udbetalingerne fra ratepensionen og indekskontrakterne.
Nævnet har henvist til Østre Landsretsdom af 25. maj 2006, hvilket er
uforståeligt, da den ingen aktuelle sammenligningspunkter har med denne sag.
Vedrørende den materielle del af sagen anfører klageren, at
indekskontrakterne ikke er pensioner, men en opsparingsform, der blev indført
for at begrænse forbruget i Danmark. Ifølge DBO mellem Danmark og New Zealand
art. 18, der vedrører pensioner, skal disse beskattes i den stat, i hvilken
klageren er hjemmehørende. Såfremt Landsskatteretten skulle nå frem til, at der
er tale om pensioner, kan indekskontrakterne være omfattet af art. 18, idet de
er blevet udbetalt for tidligere personligt arbejde i tjenesteforhold. Såfremt
SKAT ikke havde destrueret den tidligere afgørelse fra kommunen, kunne den have
påvist, at det formentlig var klagerens arbejdsgiver, der havde indbetalt på
kontrakterne. I øvrigt kan man ud fra bankens registreringer se, at der har
været indbetalinger på indekskontrakterne. Det følger af bekendtgørelse nr. 259
af 13. april 2004, § 6, stk. 4, at indbetalinger til indekskontrakter helt eller
delvis kan indbetales af arbejdsgiver.
Vedrørende DBO mellem Danmark og New Zealand art. 21, gør klageren gældende,
at denne bestemmelse også kan anvendes som grundlag for skattefritagelse i
Danmark. Indkomster omfattet af denne bestemmelse skal beskattes i bopælsstaten.
Indkomsten udbetales ikke af den danske stat, men indkomsten står på en konto i
en bank, som alene klageren råder over og har fuldmagt til. Indkomsten hidrører
således ikke fra den danske stat, og den skal således ikke beskattes i Danmark,
jf. 2. led i art. 21. Der henvises endvidere til CIR nr. 135/1988 pkt. 16,
hvorefter der er anført:
Beløbene for 2004, 2005 og 2006 skal se således ud:
Indkomstår |
Indekskontrakter |
Ratepension |
2004 |
32.090 kr. |
13.728 kr. |
2005 |
32.432 kr. |
0 kr. |
2006 |
17.300 kr. |
0 kr. |
Landsskatterettens bemærkninger og begrundelse
Pligt til at svare indkomstskat til staten påhviler personer, der ikke er
fuld skattepligtig til Danmark, såfremt disse erhverver indkomst, som stammer
fra pensionsudbetalinger. Dette fremgår af kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 9,
10 og 11.
Ifølge pensionsbeskatningslovens § 15 er indeksordninger omfattet af
pensionsbeskatningsloven.
Det følger af artikel 18 i den mellem Danmark og New Zealand indgåede
dobbeltbeskatningsoverenskomst, at pensioner som udgangspunkt beskattes i den
stat, hvor modtageren er hjemmehørende. Reglen gælder dog alene pensioner i
forbindelse med tidligere tjenesteforhold, jf. vejl. 1982 14.
Det er Landsskatterettens opfattelse, at der ikke er tale om en
arbejdsgiverordning, idet det fremgår af ligningsvejledningen, afsnit A.C.1, at
det skal være anført i aftaledokumentet, om ordningen er led i en
arbejdsgiverordning. Det fremgår alene, at kontrakterne er indgået mellem banken
og klageren. Der er endvidere ikke nogen aftale mellem klageren og
arbejdsgiveren vedrørende indbetalingerne. Det er herefter Landsskatterettens
vurdering, at indekskontrakterne ikke er omfattet af art. 18.
Det er derimod Landsskatterettens opfattelse, at indekskontrakterne er
omfattet af art. 21 i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og New
Zealand. Det følger af bestemmelsen, at indkomst, der ikke nævnt i andre
bestemmelser, som hovedregel skal beskattes i bopælsstaten. Artiklen har
imidlertid den tilføjelse, at beskatning også kan finde sted i den anden stat i
de tilfælde, hvor den omhandlede indkomst hidrører fra denne stat.
Indekskontrakterne hidrører fra Danmark. Derfor har Danmark beskatningsretten.
Det er således Landsskatterettens opfattelse, at skattefritagelsen var givet
på et forkert grundlag, idet beskatningsretten til indekskontrakterne rettelig
tilkommer Danmark, jf. artikel 21 i dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem
Danmark og New Zealand.
Ved den efterfølgende tilbagekaldelse af skattefritagelsen er der sket en
ændring af en begunstigende forvaltningsakt til ulempe for klageren, og der
gælder relativt strenge regler for en myndigheds adgang til at foretage en sådan
ændring. Ifølge Processuelle Regler på SKAT's område, afsnit D, vil en afgørelse
kunne tilbagekaldes eller ændres i bebyrdende retning med fremtidig virkning
efter et passende varsel, der på rimelig og forsvarlig måde giver borgeren
mulighed for at tilpasse sig ændringen.
På baggrund af ovenstående er det Landsskatterettens vurdering, at SKAT har
kunnet tilbagekalde erklæringerne, idet der har været givet klageren et passende
varsel, jf. forslaget til afgørelse af 25. januar 2006.
Landsskatteretten stadfæster herefter SKAT's afgørelse for 2006, men ændrer
afgørelsen for 2004 og 2005. |