Selvejende institution ikke længere omfattet af fondsloven -
efterbeskatning af hensættelser
I
forbindelse med overgang fra fondsbeskatning til
selskabsbeskatning blev hensættelser foretaget efter
fondsbeskatningsloven overført til hensættelse efter
selskabsskatteloven, jf. § 3, stk. 3, uden beskatning, med
henblik på senere anvendelse til almennyttigt formål.
SKM2010.187.LSR
Klagen skyldes, at SKAT har anset hensættelser efter
fondsbeskatningsloven at skulle efterbeskattes efter
selskabsskattelovens § 5, stk. 4, ved overgang fra
fondsbeskatning til beskatning efter selskabsskattelovens § 1,
stk. 1, nr. 6.
Landsskatterettens afgørelse
Indkomståret 2002
SKAT har forhøjet den skattepligtige indkomst med foretagne hensættelser
på 107.467 kr. med tillæg af 20 %, i alt 128.960 kr.
Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til 0 kr.
Indkomståret 2003
SKAT har forhøjet den skattepligtige indkomst med foretagne hensættelser
på 138.786 kr. med tillæg af 15 %, i alt 159.604 kr.
Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til 0 kr.
Indkomståret 2004
SKAT har forhøjet den skattepligtige indkomst med foretagne hensættelser
på 142.958 kr. med tillæg af 10 %, i alt 157.254 kr.
Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til 0 kr.
Indkomståret 2005
SKAT har forhøjet den skattepligtige indkomst med foretagne hensættelser
på 126.370 kr. med tillæg af 5 %, i alt 132.688 kr.
Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til 0 kr.
Sagens oplysninger
Ifølge den selvejende institution H1's (herefter institutionen)
vedtægters § 2 er institutionens formål at opføre og
administrere og udleje ejendomme med samlings- og mødelokaler
for børne- og ungdomsorganisationer, der driver
fritidsvirksomhed for børn og unge, idet dog spejdergrupperne G1
og G2, skal have fortrinsret.
Ifølge vedtægternes § 3 består institutionens bestyrelse af 7 medlemmer,
hvoraf 3 vælges af bestyrelsen for G1 og 3 vælges af bestyrelsen for G2. Disse
medlemmer vælger det sidste medlem.
Ifølge vedtægternes § 5 varetager institutionens bestyrelse den daglige
ledelse af institutionen. Dog skal beslutninger vedrørende ombygninger eller
tilbygninger af institutionens ejendomme og ansættelse og afskedigelse af
institutionens personale godkendes af bestyrelserne for G1 og G2. Ifølge
vedtægternes § 11, skal sidstnævnte bestyrelser tillige samtykke til ændringer
af institutionens vedtægter med mindst 2/3 af de afgivne stemmer.
Det fremgår af vedtægternes § 7, at institutionens indtægter forudsættes
fortrinsvis at hidrøre fra lejebetalinger fra G1 og G2 eller andre
organisationer, der driver fritidsvirksomhed for børn og unge. Størrelsen af
disse lejeindbetalinger vil være at fastsætte således, at institutionens drift
udviser balance.
Ifølge vedtægternes § 10 kan institutionen kun ophæves med godkendelse af
kredsenes bestyrelser. I tilfælde af institutionens ophævelse foretages
likvidationen af et udvalg bestående af institutionens bestyrelse og revisor.
Den ved likvidationen fremkomne nettoformue tilfalder G1 og G2 med 50 % til
hver. I tilfælde af, at en af kredsene lukker, tilfalder det tilbageblivende den
anden kreds. I tilfælde af, at denne forening er ophævet, skal nettoformuen
anvendes til fremme af spejder-arbejdet for børn og unge i kommunen.
Institutionen ejer 3 ejendomme. Repræsentanten har oplyst, at alle 3
ejendomme er spejderhytter. En hytte i Y1 tjener som fast klubhus for G1 og
bruges kun af spejderne. En hytte i Y2 tjener som fast klubhus for G2 og bruges
kun af spejderne. En hytte "X" i Y3 benyttes af begge spejderklubber, når de
skal være lidt tættere på naturen. Herudover er der en mindre udlejning til
børn- og ungeinstitutioner.
Der er fremlagt en liste over indtægter fra "X" i Y3 for 2006-2008, hvoraf
fremgår, at der er sket udleje til spejdere og skoleklasser samt i et enkelt
tilfælde en rollespilsgruppe og i et enkelt tilfælde til en roklub.
Institutionen har tidligere været anset for omfattet af fondsloven, og derfor
af fondsbeskatningsloven, men Civilstyrelsen har ved afgørelse af 14. september
2006 bestemt, at institutionen ikke er en fond i fondslovens forstand. Ved
afgørelsen er der henvist til brev af 6. april 2006, hvoraf det fremgår, at det
overfor Civilstyrelsen telefonisk er oplyst, at det formentlig er G1, der har
stiftet institutionen i samarbejde med kommunen, samt at Civilstyrelsen på
baggrund af denne oplysning og institutionens vedtægter har rejst spørgsmål om,
hvorvidt institutionens rådighedsbeføjelser tilkommer en selvstændig ledelse,
samt om institutionens midler er uigenkaldeligt udskilt fra stifterens formue.
SKAT har herefter - den 2. april 2007 - truffet afgørelse om, at
institutionens skattepligt overgår fra beskatning efter fondsbeskatningsloven
til beskatning efter selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6, med virkning fra
14. september 2006. Af afgørelsen fremgår, at overgangen behandles efter
reglerne i selskabsskattelovens § 5, jf. fondsbeskatningslovens § 2, stk. 1,
hvorfor der skal ske ophørsbeskatning af institutionens ejendomme og de
foretagne hensættelser, jf. selskabsskattelovens § 5, stk. 4.
Af institutionens regnskaber for indkomstårene 2003-2005 fremgår, at der er
foretaget hensættelser til bygningsforbedringer i 2002-2005 med henholdsvis
125.832 kr., 138.786 kr., 142.958 kr. og 126.370 kr. Af hensættelsen for 2002 er
anvendt 18.365 kr. i 2005, hvorefter den resterende hensættelse udgjorde 107.467
kr.
Af regnskaberne fremgår endvidere, at institutionens egenkapital for
2002-2005 har ud gjort henholdsvis 1.492.682 kr., 1.492.676 kr., 1.796.688 kr.
og 1.870.042 kr.
Den 18. december 2008 har SKAT truffet den for Landsskatteretten påklagede
afgørelse om, at de foretagne hensættelser efter fondsbeskatningsloven skal
efterbeskattes, jf. selskabsskattelovens § 5, stk. 4 og fondsbeskatningslovens §
4, stk. 6.
Skattecentrets afgørelse
De foretagne hensættelser efter fondsbeskatningsloven skal
efterbeskattes ved institutionens overgang fra fondsbeskatning
til beskatning efter selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6.
Institutionen har tidligere været anset for omfattet af fondsloven, og derfor
af fondsbeskatningsloven, men Civilstyrelsen har ved afgørelse af 14. september
2006 bestemt, at institutionen ikke er en fond i fondslovens forstand.
SKAT har derfor den 2. april 2007 truffet afgørelse om, at institutionens
skattepligt overgår fra beskatning efter fondsbeskatningsloven til beskatning
efter selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6.
Overgangen sidestilles i henhold til selskabsskattelovens § 5, stk. 4, jf.
fondsbeskatningslovens § 2, stk. 1, med opløsning, og der skal derfor ske
ophørsbeskatning, herunder efterbeskatning af de foretagne hensættelser, idet
der ikke er hjemmel til at videreføre de foretagne hensættelser (idet
institutionens formål ikke anses for almennyttigt eller almenvelgørende).
Vedrørende hjemlen til at ændre skatteansættelser udover de frister der
fremgår af skattestyrelseslovens § 26, fremgår det af fondsbeskatningslovens §
4, stk. 6, at der er en særskilt hjemmel til at foretage efterbeskatning af
ubenyttede hensættelser efter fondsbeskatningslovens § 4, stk. 4.
Det fremgår at fondsbeskatningslovens § 2, stk. 1, at selskabsskattelovens
regler skal anvendes i forbindelse skattepligtens ophør efter
fondsbeskatningsloven. Der er i stk. 2 fastsat regler omkring overgangstidspunkt
og eventuel succession, men disse regler gælder ikke for overgang fra
fondsbeskatningsloven til selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6.
Det er derfor reglen i selskabsskattelovens § 5 omkring ophørsbeskatning, der
finder anvendelse ved institutionens overgang fra fondsbeskatning til beskatning
efter selskabsskatteloven, hvorfor fonden skal beskattes som om, den var ophørt,
hvilket medfører beskatning af de ubenyttede hensættelser.
Fondsbeskatningslovens § 22 bestemmer, at henlæggelser foretaget efter
selskabsskattelovens § 3, stk. 3 skal være anvendt inden 5 år. Bestemmelsen
indeholder således ikke en hjemmel til at videreføre hensættelserne, men
pålægger alene en frist for, hvornår de skal være anvendt. Bestemmelsen gælder
endvidere alene ved overgang fra selskabsskatteloven til beskatning efter
fondsloven.
Hjemlen til at videreføre henlæggelserne findes i selskabsskattelovens § 5 C,
hvoraf det tillige direkte fremgår, at hjemlen ikke gælder ved overgang i
beskatning efter selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6.
Hensættelserne skal derfor efterbeskattes i henhold til selskabsskattelovens
§ 5, stk. 4, som følge af fondsbeskatningslovens § 2, stk. 1. Der er i henhold
til selskabsskattelovens § 5 C ikke hjemmel til at videreføre de foretagne
hensættelser ved overgangen til beskatning efter selskabsskatteloven.
Foretagne hensættelser i indkomstårene 2002-2005 i henhold til
fondsbeskatningslovens § 4, stk. 4, skal således efterbeskattes, jf.
fondsbeskatningslovens § 4, stk. 6, og selskabsskattelovens § 5, stk. 4.
Efterbeskatningen gennemføres ved, at indkomsten for hensættelsesåret forhøjes
med den resterende hensættelse med et tillæg på 5 % for hvert år fra
hensættelsesårets udløb til tidspunktet for efterbeskatningen. Forhøjelserne
ansættes således til følgende:
2002 rest 107.467 + 20 %, eller |
128.960 kr. |
2003 138.786 + 15 %, eller |
159.604 kr. |
2004 142.958 + 10 %, eller |
157.254 kr. |
2005 126.370 + 5 %, eller |
132.688 kr. |
I alt til efterbeskatning |
578.506 kr. |
Institutionens formål findes ikke almennyttigt, idet institutionens eneste
formål er at drive erhvervsmæssig virksomhed i form af udlejning af fast
ejendom. Det forhold at ejendommen udlejes til spejdere og lignende, der kan
anses for almennyttige, bevirker ikke, at udlejningen bliver almennyttig.
Institutionens anvendelse kan således ikke anses for almennyttig, og der kan som
følge heraf ikke foretages henlæggelser efter selskabsskattelovens § 3, stk. 3,
der skal anvendes til interne udlodninger, f.eks. i forbindelse med forbedringer
på ejendommen. Reparationsudgifter vil kunne fradrages i indkomsten efter
statsskattelovens § 6a, men der vil ikke med fradragsret kunne foretages
henlæggelser til fremtidigt vedligeholdelse.
Vedrørende det af repræsentanten anførte om, at Civilstyrelsens afgørelse kan
tolkes sådan, at de pågældende ejendomme aldrig har været udskilt i en
selvstændig juridisk enhed, hvorfor ejendommen derfor stadig tilhører spejderne
i G1 og G2, således at ejendomsadministrationen kan betragtes som et
interessentskab eller en underafdeling af de 2 spejderenheder, bemærkes, at der
på baggrund af de foreliggende vedtægter anses at være tale om et selvstændigt
skattesubjekt, idet institutionen er oprettet som en selvejende institution i
1982. Idet institutionen er stiftet før gennemførelsen af fondslovene i 1984 og
dermed før dannelsen af Fondsregistret i 1985, ses der umiddelbart ikke at have
været foretaget en legalitetsprøvelse af vedtægterne, herunder af den almene
fondsretslige grundsætning om, at fondens midler ikke må kunne tilbageføres til
stifteren, hvilket var begrundelsen for at Civilstyrelsen i 2006 ikke anså
institutionen for at være omfattet af fondsloven.
Retsvirkningen af at der ikke foreligger en fond, vil i henhold til praksis
navnlig afhænge af, hvornår manglen konstateres, og hvilke dispositioner
"fonden" har udført. Er der forløbet nogen tid - dvs. flere år fra fondens
stiftelse - og har fonden i øvrigt virket som fond, er trangen til at erklære
fondsdannelsen for ugyldig ikke særlig stor, og man vil derfor i stedet forsøge
at få manglen repareret eller for ikke at anse en bestemmelse for at have
virkning efter sit indhold.
Det er Civilstyrelsen, der som fondsmyndighed træffer afgørelse om
retsvirkninger af en mangel. I den foreliggende sag har Civilstyrelsen ud fra de
foreliggende oplysninger alene truffet afgørelse om, at institutionen ikke
længere anses for at være omfattet af fondsloven.
Det forhold at institutionen ikke længere er omfattet af fondsloven, er ikke
ensbetydende med, at institutionen ikke har karakter af en juridisk person, jf.
UfR 1996.1393 V (Det Danske Spejderkorps; juridisk person blev afmeldt som fond,
men kunne tænkes at være en anden type juridisk person; derfor ikke nullitet i
tinglysningssammenhæng).
Vedrørende det af repræsentanten anførte om, at såfremt institutionen er
omfattet af selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6, har dette været gældende
siden stiftelsen, og institutionen har derfor aldrig været omfattet af
fondsbeskatningsloven, bemærkes, at idet Civilstyrelsen alene har truffet en
fremadrettet afgørelse om, at institutionen ikke er omfattet af fondsloven,
anses fonden for at have været omfattet af fondsloven til og med Civilstyrelsen
afgørelse. Dette medfører, at institutionen indtil samme dato var omfattet af
fondsbeskatningsloven og dermed ikke af selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6.
Vedrørende det af repræsentanten anførte om, at institutionen har et
almennyttigt formål, bemærkes, at der ved begrebet "almennyttig" forstås
tilfælde, hvor de tilgodesete er en videre kreds af personer, hvis virke i
samfundet, ud fra en i befolkningen almindelig fremherskende opfattelse, kan
karakteriseres som nyttig. Ud fra institutionens formålsbestemmelse anses den
kreds, der kan tilgodeses, for at være for afgrænset til, at der kan være tale
om, at institutionens midler m.v. kommer en videre kreds til gode. Dette følger
af, at G1 skal have fortrinsret, samt at det primært er de to bagvedstående
spejderorganisationer, der har lejet ejendommene.
Endvidere medfører det forhold, at ejendommen udlejes til almennyttige
foreninger mv., ikke i sig selv at formålet med udlejning kan anses for at være
almennyttigt. Lejers formål med at bruge ejendommen anses således ikke for at
kunne overføres til udlejers formål med at udleje ejendommen. Det fremgår ikke
af TfS 1988.437 SKM hvilke forhold, der skal være opfyldt, for at et selvejende
kollegium kan anses for at være almennyttigt, men det vurderes, at der udover
det rene erhvervsmæssige formål med at udleje værelser til studerende må være en
kvalifikation at det almennyttige formål, ligesom et eventuelt offentligt tilsyn
anses for at være af afgørende betydning.
Endelig er der lagt vægt på, at institutionens eneste formål og aktivitet er
at udleje ejendommen. Idet denne aktivitet er erhvervsmæssig, kan den ikke anses
for almennyttig. Ifølge vedtægterne skal lejebetalingen fastsættes således, at
driften udviser balance, hvilket umiddelbart taler for et almennyttigt virke,
men institutionen synes ikke at have fulgt denne bestemmelse, idet der løbende
er opsparet midler, der tilsyneladende stammer fra driften. Dette fremgår blandt
andet af, at de foretagne hensættelser gennem årene har været stadigt stigende
og alene er nedbragt med de årlige vedligeholdelsesudgifter, og ikke med
forbedringsudgifter som de oprindeligt var hensat til, samt at institutionens
omsætningsaktiver i form af mellemregninger og likvide midler er steget med
428.000 kr. over de sidste 20 år.
Vedrørende det af repræsentanten anførte om, at indtægt ved leverancer til
medlemmer ifølge selskabsskattelovens § 1, stk. 5, ikke henregnes til
erhvervsmæssig indkomst, bemærkes, at institutionen er selvejende, og derfor
ikke kan anses for at have medlemmer. Det forhold at institutionen er omfattet
af selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6, medfører ikke, at de to bag
vedliggende spejderorganisationer anses for medlemmer i relation til
selskabsskattelovens § 1, stk. 5. Institutionen har i øvrigt ikke foreningspræg.
Vedrørende repræsentantens henvisning til
SKM2009.41.ØLR bemærkes, at der ikke er fremlagt oplysninger der
dokumenterer, at institutionen udelukkende udlejer til børne- og
ungdomsorganisationer. Herudover har landsretten ikke taget stilling til, om
udlejning af fast ejendom, der efter selskabsskattelovens § 1, stk. 4, defineres
som erhvervsmæssig virksomhed, bliver almennyttig alene på grund af det forhold,
at udlejningen sker til en eller flere almennyttige foreninger.
Der må i den forbindelse tillige henses til, om institutionen har andre
formål end at udleje ejendom, samt om institutionen også i sin lejefastsættelse
reelt støtter lejernes almennyttige formål, eller om institutionen løbende
opsparer større og større værdier, uden at dette f.eks. er begrundet i ønsket om
konkrete renoverings- eller anlægsopgaver, der kræver en vis opsparing.
Klagerens påstand og argumenter
Institutionens repræsentant har nedlagt påstand om, at der ikke
skal ske efterbeskatning af hensættelserne.
Ingen reel overgang
Der er i realiteten ikke tale om overgang i lovens forstand, når man
tager i betragtning, at institutionens vedtægter og formål stort
set har været uændret igennem 30 år. Institutionen har således
aldrig været en fond. SKAT har været bekendt med institutionens
vedtægter og skattemæssige forhold i alle årene, og
institutionen burde således for længe siden have været
rubriceret som en forening omfattet af selskabsskattelovens § 1,
stk. 1, nr. 6. Institutionen skulle også i 2002-2005 have været
rubriceret som en forening, hvorefter det ikke forekommer
rimeligt, at man beskatter hensættelser med henvisning til
fondsbeskatningslovens § 4, stk. 6.
Hensættelser ikke omfattet af overgangsbeskatning
Uanset at der i skattemæssig forstand foreligger overgang fra fond til
forening i 2007, er der ikke tilstrækkelig hjemmel til
beskatning af hensættelser alene som følge af denne overgang. En
institutions overgang fra fond til forening betyder ikke, at
hensættelser til almennyttige formål skal efterbeskattes.
Det fremgår af fondsbeskatningslovens § 22, at overgangen fra forening til
fond ikke medfører beskatning af hensættelser desuagtet, at der sker
overgangsbeskatning i øvrigt. Hensættelserne kan videreføres efter overgangen,
men skal blot være brugt inden fem år fra overgangen. Det synes implicit at være
en forudsætning for begrænsningsreglen i § 22, at overgangsbeskatning ikke
indebærer beskatning af hensættelser. Hvis overgangsbeskatning indebar
efterbeskatning af hensættelser, havde det ikke været nødvendigt at indsætte
femårsbegrænsningen i § 22.
Almennyttige foreninger kan i lighed med almennyttige fonde foretage
hensættelser til almennyttige formål, jf. selskabsskattelovens § 3, stk. 3.
Almennyttige institutioner kan i princippet svinge fra fondsbeskatning til
selskabsbeskatning år efter år som følge af kapitalkravet i fondslovens § 1,
stk. 4.
Hvis kapitalen det ene år overstiger 250.000 kr., er institutionen omfattet
af fondsloven og dermed fondsbeskatningsloven. Hvis kapitalen næste år falder
til under 250.000 kr., ryger institutionen ud af fondsbeskatningsloven og over i
foreningsbeskatning efter selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6. Hvis
institutioner skulle beskattes af hensættelser, hver gang der sker overgang, så
ville det blive umuligt at planlægge hensættelserne.
Efter en formålsfortolkning og sagens natur medfører overgang fra fond til
forening ikke beskatning af hensættelser. Overgangsbeskatning er omtalt i
ligningsvejledningen afsnit S.H.7, men heller ikke her kan man finde belæg for,
at der skulle være hjemmel til at beskatte hensættelser. Begrænsningsreglen i
fondsbeskatningslovens § 22 giver ingen mening, hvis hensættelser skal beskattes
ved overgangen.
Der findes ikke tidligere afgørelser, hvor man beskatter hensættelser til
almennyttige formål som følge af overgang fra fondsbeskatning til beskatning
efter selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6. Da adskillige små fonde og
foreninger i Danmark pga. fondslovens kapitalkrav på 250.000 kr. hvert år ligger
og svinger mellem fondsbeskatning og foreningsbeskatning, er det påfaldende, at
skattemyndighederne ikke i nogen tidligere sager har beskattet hensættelser ved
overgang. Denne sag er således den første og eneste sag, hvor SKAT mener, at der
er hjemmel til beskatning af hensættelser ved overgang for fond til forening.
Spørgsmålstegn ved henvisning til fondsbeskatningslovens § 4, stk. 6
Som hjemmel for beskatning af hensættelser har SKAT henvist til
fondsbeskatningslovens § 4, stk. 6. Der kan stilles
spørgsmålstegn ved denne henvisning. Fondsbeskatningslovens § 4,
stk. 6, kan ikke anvendes, da institutionen skatteretligt skal
kategoriseres som en forening. § 4, stk. 6, omhandler
efterbeskatning, hvis hensættelserne ikke er benyttet rettidigt
inden for fem år i fondsregi. § 4, stk. 6, omhandler givetvis
ikke overgangsbeskatning.
Subsidiær påstand
Såfremt fondsbeskatningslovens § 4, stk. 6, er hjemmelsgrundlaget for
efterbeskatning af hensættelser i denne sag, påstås det
subsidiært, at efterbeskatningen alene omfatter hensættelser
foretaget i 2002. I 2007, som sagen vedrører, er der endnu ikke
gået fem år efter hensættelsesåret i relation til hensættelserne
for 2003, 2004 og 2005.
Almennyttige formål
De foretagne hensættelser har et almennyttigt formål. Formålet med
hensættelserne er at vedligeholde og forbedre en ejendom, der
primært benyttes af spejderne som klubhus og i mindre omfang
udlejes til børne- og ungdomsorganisationer. Da de primære
brugere af ejendommen er spejderklubberne, som via
landsorganisationen er godkendt som almennyttige i medfør af
ligningslovens § 8 A, kan man ikke sige, at kredsen er for
snæver. Spejderklubberne står åben for medlemskab af alle og
enhver. Det er de til enhver tid værende medlemmer af
spejderklubberne, der får glæde af gode og fungerende klubhuse,
ud over de børne- og ungdomsorganisationer og skoler, der kan
leje lokalerne.
Der må henses til, at de to bagvedstående spejderklubber helt og holdent har
dispositionsret over institutionens formue. Bestyrelsen i institutionen udpeges,
jf. vedtægternes § 3, 100 % af de to spejderklubber.
Det er altså bestyrelserne for spejderklubberne, der bestemmer, hvad pengene
i institutionen skal benyttes til. Spejderklubberne kan også til enhver tid
beslutte at opløse institutionen, hvilket indebærer, at formuen 100 % tilfalder
spejderklubberne, jf. vedtægternes § 10.
Det er denne uindskrænkede dispositionsret og sammenfaldet i ledelse, der
medførte, at Civilstyrelsen i 2006 fastslog, at institutionen ikke var en fond.
Praksis viser, at formålet kan betragtes som almennyttigt, selvom formålet
alene er at administrere og udleje ejendomme til brug for børne- og
ungdomsorganisationer. Det må her som et yderligere moment tages i betragtning,
at det er lejerne, der i denne sag har uindskrænket dispositionsret over
institutionens formue både i en løbende drift og i tilfælde af opløsning, hvor
formuen som nævnt tilfalder de to bagvedstående spejderorganisationer. Det
betyder, at foreningens formue til syvende og sidst altid vil tilgodese
spejderforeningerne og deres medlemmer.
Det antages i praksis, at udlejning af fast ejendom kan være almennyttigt,
hvis formålet er almennyttigt. Der henvises til Skatteministeriets afgørelse i
TfS 1988.437, hvorefter selvejende kollegier betragtes som almennyttige.
Formålet med de selvejende kollegier er alene at udleje kollegieværelser til
unge studerende. Vi mener ikke, at der er forskel på udlejning til unge
studerende og udlejning til spejderorganisationer. Der er ingen tvivl om, at
spejderorganisationer anses for almennyttige i sig selv. Bestyrelserne fra G1 og
G2 udpeger bestyrelsen i institutionen som alene tjener disse organisationers
formål. Til forskel fra de selvejende kollegier i TfS 1988.437 er det i denne
sag lejerne og deres medlemmer, der har den fulde dispositionsret over
institutionens formue.
Det fremgår endvidere af
SKM2009.41.ØLR, at Landsskatteretten også er af den opfattelse, at udlejning
må betragtes som almennyttig, hvis udlejningen udelukkende sker til børne- og
ungdomsorganisationer. Landsskatteretten blev alene underkendt af Østre
Landsret, fordi der i det konkrete tilfælde havde været en ikke uvæsentlig
udlejning til private arrangementer, som ikke havde relation til børne- og
ungdomsorganisationer, herunder skoler.
Under henvisning til praksis, herunder TfS 1988.437 om selvejende kollegier
og
SKM2009.41.ØLR, kan hensættelser til vedligeholdelse af institutionen
betragtes som et almennyttigt formål specielt i denne sag, hvor brugerne af
ejendommen er almennyttige organisationer, som qua deres bestyrelsesposter har
den fulde dispositionsret over institutionens formue.
Det fremgår hverken af love eller cirkulærer, at hensættelser skulle være
omfattet af ophørsbeskatningen ved overgang fra beskatning efter
fondsbeskatningsloven til foreningsbeskatning efter selskabsskattelovens § 1,
stk. 1, nr. 6.
Da der ikke er avance på likvide beholdninger, kan der ikke være hjemmel til
efterbeskatning af hensættelser, som lovligt er foretaget i tidligere
indkomstår.
Vedrørende det af SKAT anførte om, at institutionen opsparer større og større
værdier uden at det er begrundet i ønsket om konkrete renoverings- eller
anlægsopgaver bemærkes, at institutionens bestyrelse faktisk var begyndt at
planlægge en større renovering af ejendommen, men planerne er foreløbig
berostillet på grund af skattesagen, som giver usikkerhed om, hvor mange penge
der er til rådighed.
Det fremgår af spejderhåndbogen, at en del spejderklubber i 70'erne og
80'erne, ofte efter tilskyndelse fra kommunen valgte at lægge deres klubhuse ind
i selvejende institutioner. Grunden til denne konstruktion var alene at
tilgodese spejderklubberne. Institutionen blev netop oprettet i 70'erne efter
tilskyndelse fra kommunen, som så overdrog ejendommene for 1 kr. til spejderne i
G1 og G2 med en klausul om tilbagekøbsret.
Der ses ingen grund til at betvivle, at det eneste formål med at placere
spejderhytterne i en fond var at tilgodese spejderklubbernes interesser.
Konstruktionen har eksisteret i 30 år, uden at den har givet anledning til
betænkeligheder fra skattevæsnets side.
Ved den konkrete afvejning af hensættelsernes almennyttige status må man tage
hensyn til, at de to bagvedstående spejderklubber helt og holdent har
dispositionsret over institutionens formue. Bestyrelsen i institutionen udpeges,
jf. vedtægternes § 3, 100 % af de to spejderklubber.
Det er altså bestyrelserne for spejderklubberne, der bestemmer, hvad pengene
i institutionen skal benyttes til. Spejderklubberne kan også til enhver tid
beslutte at opløse institutionen, hvilket indebærer, at formuen 100 % tilfalder
spejderklubberne, jf. vedtægternes § 10.
Det er opfattelsen, at konstruktionen med ejendomme placeret i selvejende
institutioner ledet af spejder-, og idrætsklubber og lignende i Danmark nyder
bred accept af, at hensættelser til vedligeholdelse kan fratrækkes, fordi det er
almenvældets interesse, at børn og unge har adgang til disse faciliteter, som er
åbne for alle og enhver. Vi kender også konstruktionen med de selvejende
kollegier, som kan fratrække hensættelser til vedligeholdelse af kollegierne,
jf. Skattedepartementets afgørelse TfS 1988.437, selvom deres eneste virke er at
udleje kollegieværelser til unge studerende.
For så vidt angår dommen TfS 1991.39, som SKAT har henvist til, er det
vigtigt at bemærke, at en selvejende institution i første omgang faktisk fik
skattefritagelse i henhold til den dagældende bestemmelse i selskabsskattelovens
§ 3, stk. 2, jf. afgørelse fra amtsskatteinspektoratet. Da det imidlertid senere
viste sig, at institutionen havde "klokket i det" og ikke havde foretaget
hensættelser i overensstemmelse med selskabsskattelovens § 3, stk. 3, blev
institutionen skattepligtig.
I relation til denne sag er det ubestridt, at institutionen i alle årene har
foretaget hensættelser i henhold til selskabsskattelovens § 3, stk. 3. Hvis
institutionen ikke havde foretaget hensættelser, havde det givetvis fået samme
konsekvenser, som det fik for den selvejende institution i Højesteret.
Når man tager den oprindelige skattefritagelse i TfS 1991.395 i betragtning
og læser begrundelsen for stadfæstelse i alle instanser, kan det langt fra
udelukkes, at den selvejende institution kunne have fået fradrag for
hensættelserne, hvis de blot havde foretaget dem og selvangivet dem.
Bortset fra det må det også med rimelighed kunne antages, at spejderklubberne
nyder en noget større goodwill i samfundet, end det var tilfældet for
Tvindimperiet i 80'erne og 90'erne., hvor folketinget gjorde alt for helt at
fratage statstilskuddet fra Tvind.
Det fremgår af bemærkningerne til forslaget til den såkaldte "tvindlov" fra
1995:
"(...) at begrundelsen for helt at fratage Tvind statstilskuddet var, at
undervisningsministeren ikke havde tillid til, at Tvind-skolerne ville anvende
offentlige tilskud til formål, som Folketinget og regeringen ønsker at fremme
med støtten. Erklæringer fra skolerne om at ville følge lovgivningen blev ikke
anset for reelle. Baggrunden for den manglende tillid var, at undersøgelsen
foretaget af Undervisningsministeriet - med bistand af et privat revisionsfirma
- og Rigsrevisionen viser, at skolerne er sammenflettet i et indbyrdes
økonomisk, administrativt og ledelsesmæssigt netværk - en koncern - der styret
udefra bl.a. har til formål at føre penge ud af skoledriften, og dermed fra
eleverne, til aktiviteter, der ligger uden for lovgivningen om frie kostskoler
og om frie grundskoler, og at myndighederne først nu efter omfattende
undersøgelser havde kunnet samle et dækkende billede af de ulovlige og
kritisable forhold på skolerne, der i øvrigt synes at være tiltagende i styrke
og omfang.
Som det fremgår af bemærkningerne til tvindloven, var der i 90'erne en
udbredt mistillid til Tvindskolerne, som selvsagt påvirkede deres muligheder for
at blive anset for almenvelgørende.
Institutionens hensættelse på ca. 500.000 kr. bryder ikke med foreningens
formål om, at indtjening og udgifter skal balancere. Ejendommene trænger i deres
nuværende stand til et ikke-ubetydeligt renovationsarbejde, og bestyrelsen har i
et års tid haft konkrete planer om, at man nu skal i gang med vedligeholdelse.
Bestyrelsen har nærmere oplyst, at man regner med, at der skal bruges ca.
350.000 kr. til vedligeholdelse alene af klubhuset i Y1. Bestyrelsen er dog
blevet enig om, at man afventer afgørelsen i denne sag, idet man ikke tør
igangsætte et projekt i den størrelsesorden, hvis det viser sig, at
institutionen skal betale skat af hensættelserne.
SKAT's udtalelse
Der skal ske ophørsbeskatning af hensættelserne, jf.
fondsbeskatningslovens § 2, stk. 1, og selskabsskattelovens § 5,
stk. 4, 1. pkt., hvorefter der skal ske ophørsbeskatning af
aktiver og passiver ved overgang af beskatning fra
fondsbeskatningsloven til selskabsskatteloven. Hensættelser
efter fondsbeskatningsloven er at betragte som passiver og
dermed som udgangspunkt omfattet af ophørsbeskatningen.
Der kan ikke foretages en sådan analogslutning ud fra fondsbeskatningslovens
§ 22, at hensættelser foretaget efter fondsbeskatningsloven kan overføres, når
et skattesubjekt overgår til skattepligt efter selskabsskatteloven.
Fondsbeskatningslovens § 22 er en undtagelse til hovedreglen i
fondsbeskatningslovens § 2, stk. 1, der henviser til selskabsskattelovens § 5,
stk. 4. § 22 bygger på den særlige situation, hvor et skattesubjekt går fra den
indskrænkede skattepligt efter selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6, til den
udvidede skattepligt efter fondsbeskatningsloven. Det særlige i denne situation
består i, at beskatning udvides fra kun at gælde indtægt fra omsætning ved
erhvervsvirksomhed med ikke-medlemmer til at gælde almindelig beskatning, jf.
fondsbeskatningslovens § 3 stk. 1, jf. selskabsskattelovens § 8, stk. 1. Der
henvises til forarbejderne til fondsbeskatningslovens § 22:
"Hvis en fond eller forening efter de gældende regler i selskabsskattelovens
§ 1, stk. 1, nr. 6, er skattepligtig, kan der gives skattefritagelse for den del
af indkomsten fra erhvervsmæssig virksomhed, som hensættes til senere anvendelse
til et eller flere almenvelgørende eller almennyttige formål. Der stilles ingen
krav om, at hensættelsen sker til opfyldelse af et konkret almennyttigt formål,
ligesom der ingen krav findes om, at beløbet anvendes til formålet inden en
bestemt frist. I § 22 foreslås det, at sådanne hensættelser skal være benyttet
inden 5 år efter udløbet af det år, hvori fonden eller foreningen overgår til
den udvidede skattepligt. Der stilles i denne situation ingen krav om, at
beløbet er hensat til anvendelse til et konkret almennyttigt formål."
Denne regel kan ikke udvides til også at omfatte de tilfælde, hvor et
skattesubjekt går den modsatte vej fra at være omfattet af fondsbeskatningsloven
til at være omfattet af den indskrænkede beskatning efter selskabsskattelovens §
1, stk. 1, nr. 6.
Der er ikke hjemmel til at overføre hensættelser fra fondsbeskatning til
selskabsbeskatning. Forholdet falder således tilbage på hovedreglen i
selskabsskattelovens § 5, stk. 4, hvorefter der skal ske efterbeskatning af de
foretagne hensættelser.
Endvidere anses institutionens formål og virke ikke for almennyttigt.
Begreberne almenvelgørende eller almennyttigt bruges flere steder i
skattelovgivningen, herunder bl.a. i ligningslovens § 8 A og § 12, i
fondsbeskatningslovens § 4 samt skattekontrollovens § 2, stk. 1, nr. 5.
Definitionen af begreberne fremgår bl.a. af forarbejderne til sidstnævnte:
"Foreninger, der varetager formål, som ikke kan karakteriseres som
almennyttige eller almenvelgørende, er ikke omfattet af lovforslaget.
Tilsvarende gælder foreninger, der varetager blandede formål, dvs. foreninger
m.v., der foruden almennyttige eller almenvelgørende formål, også varetager
andre formål.
Begreberne almennyttige eller almenvelgørende skal fortolkes i
overensstemmelse med hidtil gældende praksis. Dvs. for at et formål kan
karakteriseres som almenvelgørende, er det en forudsætning, at støtten ydes
personer inden for en videre kreds, der er i økonomisk trang. Almennyttige
formål foreligger, såfremt det angår en vis videre kreds, og det ud fra en
almindelig fremherskende opfattelse kan karakteriseres som nyttigt. Praksis i
forbindelse med administrationen af ligningslovens § 8 A og arveafgiftslovens §
3, stk. 4, vil i øvrigt være vejledende.
Sociale, kunstneriske, kulturelle, miljømæssige, videnskabelige,
forskningsmæssige, sygdomsbekæmpende, humanitære, undervisningsmæssige,
religiøse eller nationale formål betragtes som almennyttige.
Idrætsforeninger, spejderklubber, kristelige foreninger, foreninger med
fritidsaktiviteter som formål vil forudsætningsvis være fritaget for
selvangivelsespligt. Tilsvarende gælder foreninger, der er godkendt eller vil
kunne opnå godkendelse efter ligningslovens § 8 A eller § 12, stk. 3. (...)"
Der henvises ligeledes til cirkulære nr. 136 af 7. november 1988 om
indkomstbeskatning af aktieselskaber mv., pkt. 55. Samt flere steder i
ligningsvejledningen mv. i tilknytning til bestemmelser i lovgivningen, som
ligeledes stiller krav om, at der skal være tale om en forening m.v. af
almenvelgørende eller almennyttig karakter. Der kan f.eks. henvises til
ligningsvejledningen 2009, afsnit A.F.5., som indeholder bemærkninger til
ligningslovens § 8 A om gaveberettigede foreninger mv.
Et formål kan således sammenfattende betragtes som almennyttigt, hvis det
angår en vis videre kreds, og det ud fra en almindelig fremherskende opfattelse
kan karakteriseres som nyttigt.
Institutionens formål og virke med administration og udleje af fast ejendom
har karakter af erhvervsmæssig virksomhed og kan således ikke betragtes som
almennyttigt.
Institutionen er som selvejende institution, der ikke er omfattet af
fondsbeskatningsloven, omfattet af selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6, 1.
pkt., da det følger af denne bestemmelse at skattepligt efter
selskabsskatteloven omfatter:
"(...) andre foreninger, korporationer, stiftelser, legater og selvejende
institutioner, jf. dog § 3, for så vidt foreningen mv. ikke er omfattet af
fondsbeskatningsloven."
Det følger af selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6, 2. pkt., at
skattepligten alene omfatter:
"(...) indtægt ved erhvervsmæssig virksomhed samt fortjeneste eller tab ved
afhændelse, afståelse eller opgivelse af formuegoder, der har eller har haft
tilknytning til den erhvervsmæssige virksomhed."
Definitionen af erhvervsmæssig virksomhed følger af selskabsskattelovens § 1,
stk. 4:
"Som indtægt ved erhvervsmæssig virksomhed for de i stk. 1, nr. 6, omhandlede
foreninger mv. betragtes indtægt ved næringsvirksomhed eller anden
forretningsvirksomhed, herunder indtægt ved drift, udlejning eller
bortforpagtning af fast ejendom. I tilfælde, hvor der er tillagt en forening mv.
en ret til andel i overskuddet af en erhvervsvirksomhed, som ikke drives af den
pågældende forening selv, betragtes den heraf flydende indtægt ligeledes som
erhvervsmæssig indtægt for foreningen mv.; dette gælder dog ikke for hjælpe- og
understøttelsesfonds for de i en virksomhed ansatte eller tidligere ansatte
funktionærer og arbejdere eller deres på rørende."
Det er i lovteksten fremhævet, at indtægt ved drift, udlejning eller
bortforpagtning af fast ejendom skal betragtes som indtægt ved erhvervsmæssig
virksomhed.
Det fremgår endvidere af forarbejderne til den oprindelige selskabsskattelov,
L1960-06-11 nr. 255 at:
"I § 1, stk. 2 (nuværende § 1, stk. 4. red.), indeholdes en definition på
"indtægt ved erhvervsmæssig virksomhed." Efter denne definition er skattepligten
knyttet til arten af denne virksomhed, der udøves, medens det er uden betydning,
om det er formålet med virksomheden at indvinde et overskud."
Det kan således konstateres, at institutionen i nærværende sag har til formål
og rent faktisk også driver erhvervsmæssig virksomhed ved udleje af fast
ejendom. Det kan ligeledes konstateres, at det ikke har betydning for denne
bedømmelse, at lejen efter vedtægterne skal fastsættes således, at
institutionens drift udviser balance, og at det således ikke, efter vedtægterne,
er hensigten, at der skal indvindes et overskud ved virksomheden.
Erhvervsmæssig virksomhed kan pr. definition ikke betragtes almennyttigt, da
det ikke kommer en videre kreds til gode eller det ud fra en almindelig
fremherskende opfattelse kan karakteriseres som nyttigt i den sammenhæng, der
normalt forbindes med begreberne almenvelgørende eller almennyttigt.
Rent konkret ses lejen endvidere i indkomstårene 2002-2005 i øvrigt ikke at
være fastsat således, at institutionens drift skulle udvise balance, idet
institutionen i perioden har hensat i alt 515.581 kr. Et beløb der stammer fra
overskud af driften af ejendommen. Det kan således konstateres, at udlejen til
spejdere og andre har været en givtig forretning, og at der ikke er sammenhæng
mellem formål og det reelle faktiske virke i institutionen.
Der kunne muligvis være tale om et almennyttigt formål og virke, såfremt
institutionen uddelte direkte i form af tilskud til spejderforeningerne eller
lign. organisationer eller indirekte ved udleje af hytterne til samme
foreninger/organisationer med tab. Dette ses ikke at være tilfældet i nærværende
sag. Tværtimod udlejes hytterne på vilkår, der genererer betragteligt overskud i
institutionen. Aktiviteterne i institutionen ses allerede af denne grund ikke at
være almennyttige.
Det forhold at udleje sker til spejderforeninger og andre lignende
organisationer, der har almennyttige formål har ikke afsmittende virkning på
skattesubjekter, der kontraherer med disse almennyttige foreninger. Der henvises
til TfS 1991.395 H, hvoraf det kan udledes, at erhvervelse og udleje af faste
ejendom til almennyttige foreninger er at betragte som erhvervsmæssig virksomhed
i henhold til selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6, samt at erhvervelse af
fast ejendom og udleje af denne på rimelige vilkår til almennyttige foreninger
ikke er et almennyttigt formål i sig.
Der kan drages klare paralleller fra TfS 1991.395 H til nærværende sag. Begge
sager ses at vedrøre selvejende institutioner, der udlejer fast ejendom til
almennyttige foreninger. I begge tilfælde skulle udlejen ske på fordelagtige
vilkår. I begge tilfælde kan der konstateres et overskud på denne udleje.
Det forhold at det af vedtægterne fremgår, at en eventuel formue ved
likvidation skal tilfalde G1 og G2 gør ikke, at institutionens formål og virke
kan betragtes som almennyttigt. Her skal der ses på institutionens primære
formål og løbende virke. I modsat fald ville stort se alle skattesubjekter
omfattet af selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6, kunne ændre deres vedtægter
og blive betragtet som almennyttigt ved blot at indføre en klausul om at et
eventuelt likvidationsprovenu skulle udbetales til en almenvelgørende eller
almennyttigt foreninger el. lign.
Det er ifølge selskabsskattelovens § 3, stk. 3, afgørende for hensættelserne,
at de anvendes til almenvelgørende eller almennyttige formål.
I nærværende sag er de hensatte midler henlagt til bygningsforbedring.
Landsskatterettens bemærkninger og begrundelse
Overgang fra beskatning efter fondsbeskatningsloven til beskatning
efter selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6, sidestilles
ifølge fondsbeskatningslovens § 2, stk. 1, jf.
selskabsskattelovens § 5, stk. 4, med ophør af virksomhed og
salg til handelsværdi af de aktiver og passiver, der er i behold
på tidspunktet for overgangen.
I forbindelse med overgangen findes hensættelser foretaget efter
fondsbeskatningslovens § 4, stk. 4, at kunne overføres til hensættelser efter
selskabsskattelovens § 3, stk. 3, såfremt hensættelserne i øvrigt opfylder
betingelserne i selskabsskattelovens § 3. Til støtte herfor kan henvises til, at
det ved fondsbeskatningslovens § 22 er forudsat, at hensættelser efter
selskabsskattelovens § 3, stk. 3, kan overføres til hensættelser efter
fondsbeskatningsloven, samt at det ikke kan anses at have været lovgivers
intention, at hensættelserne skal beskattes ved overgangen.
Ifølge selskabsskattelovens § 3, stk. 3, kan der foretages hensættelser til
senere anvendelse til almenvelgørende eller på anden måde almennyttige formål.
Ifølge institutionens vedtægters § 2 er institutionens formål at opføre og
administrere og udleje ejendomme med samlings- og mødelokaler for børne- og
ungdomsorganisationer, der driver fritidsvirksomhed for børn og unge, idet dog
G1 og G2, skal have fortrinsret. Det er oplyst, at institutionens ejendomme i
overensstemmelse hermed alene benyttes af spejdere og skoleklasser, hvilket er
sandsynliggjort ved den fremlagte liste over lejere for indkomstårene 2006-2008.
Det følger endvidere af vedtægternes §§ 7 og 10, at lejen skal fastsætte
således, at institutionens drift udviser balance samt at eventuel formue ved
likvidation skal tilfalde G1 og G2.
Under henvisning hertil anses hensættelserne til vedligeholdelse af
ejendommene for almennyttige.
Der ses herefter ikke at være grundlag for efterbeskatning efter
fondsbeskatningslovens § 4, stk. 6.
SKAT's afgørelse ændres i overensstemmelse hermed. |