Kære læser
Denne uges SkatteMail indeholder bl.a. styresignal om genoptagelse af skatteansættelser - herunder suspension af frister - for indkomståret 2010 og fremover som følge af fejl og mangler i SKATs værdipapirsystem. På afgørelsesområdet er der igen kommet gang i afgørelsesdatabasen. Denne uge indholder bl.a. kendelser vedrørende fri bil, som SKAT tabte.
God læselyst.
Med venlig hilsen
Flemming L. Bach
Artikler og interessante links
Skatteministeriet vil lempe forskerskatteordningen
European Taxation: 5 - 2014
Bindende svar
Personalegoder, fri bolig, religiøs forening
Kooperationsbeskattet indkøbsforening - køb via datterselskab
Dispensation for CFC-beskatning
Anpartshaverlån - Investerings- og udlånsvirksomhed
Kendelser
Spil - hjemmeside - formidling - blokering
Domme
Frigørelsesafgift - henstand - overgangsregel
Ejendomsvurdering - grundværdi - fradrag for forbedringer - kloakanlæg - stianlæg
Ejendomsvurdering - grundværdi - fradrag for forbedringer - kloak- og regnvandsledninger
Arbejdsmarkedsbidrag - indeholdelsespligt - udstationering til Norge - social sikring - E 101 erklæring
Ejendomsavance - sommerhus - ny påstand i Landsretten - afvisning - gave - eller avancebeskatning
Ejendomsvurdering - grundværdi - fradrag for forbedringer - kloak-, vand- og elforsyning - hovedanlæg
Rette indkomstmodtager - læge - lønmodtager - selskabsindkomst - fri logi
Tilgodehavende løn - transport i fordring mod tredjemand - beskatningsbeløb - beskatningstidspunkt - selskab ejet af samlever
Tab på fordring - værdi af tilgodehavende - forrentning af hovedaktionærfordring
Ikke offentliggjorte kendelser
Nyt fra EU-Domstolen
1 dom
Nyt fra andre lande og organisationer
Bundesministerium der Finanzen, Tyskland
Skatteetaten, Norge
VERO Skat, Finland
Högsta förvaltningsdomstolen, Sverige
Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20140428' AND [SkatteraadChanged] <= '20140504') OR ([LSRChanged] >= '20140428' AND [LSRChanged] <= '20140504') OR ([ByretChanged] >= '20140428' AND [ByretChanged] <= '20140504') OR ([LandsretChanged] >= '20140428' AND [LandsretChanged] <= '20140504') OR ([HojesteretChanged] >= '20140428' AND [HojesteretChanged] <= '20140504')) ORDER BY AppelId DESC
Bech-BruunSkatteministeriet vil lempe forskerskatteordningen Det skal være nemmere at rekruttere specialister fra udlandet. Derfor skal det månedlige vederlagskrav for internationale nøglemedarbejdere nedsættes med 10.000 kroner. Det fremgår af den reform, som skatteministeren har fremsat. |
European Taxation (ET)I denne udgave:
|
Vedrører: Aktieavancebeskatningsloven. Skatteforvaltningsloven § 26, stk. 1 og 2
SKAT foretager nu genopretning af visse skatteansættelser vedrørende gevinst og tab på aktier og investeringsbeviser for fysiske personer. SKAT suspenderer visse genoptagelsesfrister, når en ændring af skatteansættelsen samlet set vil være til fordel for skatteyderen.
Vedrører: Statsskatteloven § 4. Ligningsloven § 16, stk. 7
Skatterådet kan ikke bekræfte, at omhandlede helårsboliger stillet til rådighed af arbejdsgiver er tjenesteboliger omfattet af ligningslovens § 16, stk. 7. Der kan derfor ikke ske en 30 % nedsættelse af den skattemæssige værdi. Skatterådet kan derimod bekræfte, at i de tilfælde, der er stillet en helårsbolig til rådighed, og der er en pligt til at fraflytte boligen ved ansættelsens ophør, kan der ske en 10 % nedsættelse efter ligningslovens § 16, stk. 8.
Vedrører: Selskabsskatteloven § 1, stk. 1, nr. 3 og § 15
Spørger er kooperationsbeskattet, som en indkøbsforening. Skatterådet kan bekræfte, at Spørger kan opretholde kooperationsbeskatningen, uanset indkøb fremover vil ske fra et 100 % ejet datterselskab
Vedrører: Selskabsskatteloven § 32, stk. 2
Skatterådet gav tilladelse til fritagelse for CFC-beskatning.
Vedrører: Ligningsloven § 2 og § 16 E
Skatterådet kan ikke bekræfte, at A vil kunne optage et lån på kr. 1.500.000 i A ApS til en rente på den til enhver tid gældende diskonto + 4 % til brug i den erhvervsmæssige del af ejendomsdriften uden at blive beskattet af låneprovenuet.
Vedrører: Spilleloven § 2, stk. 1, § 3 og § 65
Sagen vedrører 5 hjemmesider, som i strid med spilleloven udbød spil her i landet uden tilladelse fra Spillemyndigheden. Rekvisitus formidlede adgang til de pågældende hjemmesider.
Spillemyndigheden nedlagde påstand om, at der blev meddelt forbud mod, at rekvisitus formidlede adgang til de pågældende hjemmesider, og at det blev rekvisitus påbudt at etablere blokering af hjemmesiderne.
Allerede fordi de pågældende hjemmesider var affattet på dansk, lagde retten til grund, at der var tale om udbud af spil i Danmark, jf. spillelovens § 2, stk. 1. Da der ikke forelå tilladelse fra Spillemyndigheden, var det ulovligt, at spilleudbyderne udbød spil her i landet. Det var derfor i strid med spillelovens § 65, at rekvisitus formidlede adgang til de pågældende hjemmesider.
Da de øvrige betingelser for meddelelse af forbud og påbud også var opfyldt, fulgte retten Spillemyndighedens påstande.
Vedrører: Lov nr. 458 af 9. juni 2004 § 19, stk. 6
Sagen angik spørgsmålet om, hvorvidt H1 Kommune som ejer af fast ejendom kunne benytte reglerne i en overgangslov og få en meddelt henstand med betaling af en pålagt frigørelsesafgift erstattet med beskatning efter reglerne i ejendomsavancebeskatningsloven. Dette ville for kommunen indebære en de facto eftergivelse af den pålignede og skyldige afgift, da kommunen som skattesubjekt generelt er fritaget for beskatning (herunder ejendomsavancebeskatning).
Den påberåbte overgangsbestemmelse sondrede efter sin ordlyd ikke mellem forskellige former for ejere.
Landsretten fandt det mest nærliggende at fortolke overgangsloven således, at det var en betingelse for at anvende den påberåbte bestemmelse, at skatteyderen i det hele taget var skattepligtig af ejendomsavancer, således at der ved anvendelse af overgangsbestemmelsen (fortsat) ville ske beskatning af den indtil da afgiftsbelagte værdistigning.
Lovmotiverne støttede denne lovfortolkning, da det efter forarbejderne ikke var hensigten, at beskatningen af værdistigningen skulle bortfalde, men blot at den skulle ske på et senere realisationstidspunkt gennem beskatning af ejendomsavancen. Der var heller ikke støtte i forarbejderne for at antage, at det havde været lovgivers hensigt at frigøre kommuner for allerede pålagt afgift.
Da H1 Kommune ikke var skattepligtig efter reglerne i ejendomsavancebeskatningsloven, var kommunen derfor udelukket fra at tilvælge reglen i overgangsloven med eftergivelse til følge.
Sagen var henvist til behandling ved landsretten i første instans efter retsplejelovens § 226, stk. 1.
Vedrører: Vurderingsloven § 17 (dagældende)
Sagen omhandlede spørgsmålet om, hvorvidt sagsøgeren for vurderingsårene 2001-2004 var berettiget til yderligere fradrag for forbedringer efter vurderingslovens dagældende § 17, jf. § 13, for udgifter til etablering af henholdsvis kloakforsyningsledninger og stianlæg internt på grunden.
Retten fandt, at der ikke efter den foretagne bevisførelse var grundlag for at tilsidesætte Landsskatterettens vurdering, hvorefter der ikke kunne anerkendes yderligere fradrag for udgifterne til etablering af kloakforsyningsledningerne. Retten fandt derfor, at det var med rette, at der var nægtet fradrag for udgifterne.
Vedrører: Vurderingsloven § 17 (dagældende)
Sagen angik, om sagsøgeren var berettiget til et fradrag i grundværdien for udgifter til anlæg af kloak- og regnvandsledninger internt på to ejendomme.
Bl.a. under henvisning til ejendommenes størrelse, at ejendommene var beliggende ud til offentlig vej og ledningsnettets placering, fandt retten, at der ikke var tale om et hovedanlæg. Ministeriet blev derfor frifundet.
Vedrører: Arbejdsmarkedsfondsloven § 7 og § 11 (dagældende)
Sagen drejede sig om, hvorvidt et selskab havde pligt til at indeholde arbejdsmarkedsbidrag i forhold til to ansatte, der var udsendt til arbejde i Norge.
Landsretten fastslog, at selskabet ikke var fritaget for at indeholde arbejdsmarkedsbidrag i forhold til de to arbejdere, jf. dagældende lov om arbejdsmarkedsfonde, § 7, stk. 3. Landsretten lagde i den forbindelse vægt på, at Den Sociale Sikringsstyrelse havde attesteret, at de to arbejdstagere var omfattet af dansk lovgivning om social sikring, mens de udførte arbejde i Norge. Landsretten lagde videre vægt på, at selskabet ikke havde påklaget Den Sociale Sikringsstyrelses attester, og at selskabet heller ikke for landsretten havde fremlagt dokumentation for betaling af arbejdsmarkedsbidrag til Norge.
Byretten var nået til samme resultat.
Vedrører: Retsplejeloven § 383 og § 384
Hovedspørgsmålet i byretten var, om appellanternes avance fra salget af to sommerhuse var omfattet af skattefritagelsesbestemmelsen i ejendomsavancebeskatningslovens § 8, stk. 2.
Elleve dage før hovedforhandlingen i landsretten nedlagde appellanterne en ny hjemvisningspåstand om, at en del af de af byretten stadfæstede ejendomsavancer reelt udgjorde gaver, og at de derfor skulle gavebeskattes i stedet for avancebeskattes. Skatteministeriet var enig i synspunktet om gavebeskatning og nedlagde derfor fem dage før hovedforhandlingen nye påstande om gavebeskatning i stedet for avancebeskatning.
Appellanterne påstod herefter Skatteministeriets nye påstand om gavebeskatning afvist efter reglerne om nova i retsplejelovens §§ 383 og 384. Subsidiært påstod appellanterne, at de rejste krav på gaveafgift var forældet. Appellanterne frafaldt samtidigt påstandene om skattefritagelse i medfør af ejendomsavancebeskatningslovens § 8, stk. 2.
Landsretten fandt ikke grundlag for at tillade Skatteministeriets nye påstande om betaling af gaveafgift i medfør af retsplejelovens § 383, stk. 2, og navnlig retsplejelovens § 384. Landsretten nedsatte derfor de skattepligtige ejendomsavancer med de af Skatteministeriet anerkendte beløb.
Vedrører: Vurderingsloven § 17 og § 18 (dagældende)
Sagen drejede sig om, hvorvidt sagsøgeren var berettiget til fradrag i grundværdien i henhold til den dagældende bestemmelse i vurderingslovens § 17 for udgifter til anlæg af kloak-, vand- og elforsyningsledninger.
Retten fandt, at Landsskatteretten havde afgjort sagen i overensstemmelse med hovedanlægsbetragtningen, og at der ikke var grundlag for at tilsidesætte Landsskatterettens vurdering.
Retten bemærkede, at den i sagen omhandlede ejendom har et areal på 5.327 m², at bygningerne på ejendommen er anlagt og opført på en sådan måde, at der reelt er tale om et sammenhængende randbyggeri, der ligger ud til offentlig vej, og at de omtvistede forsyningsledninger følger de enkelte bebyggelser og er tæt knyttet til de enkelte bygninger.
Retten fandt på den baggrund, og efter det som i øvrigt var oplyst under sagen, at der ikke var grundlag for at tilsidesætte Landsskatterettens vurdering, hvorfor retten fandt, at der ikke skulle gives fradrag for udgifter til de omtvistede forsyningsledninger.
Skatteministeriet blev derfor frifundet.
Vedrører: Statsskatteloven § 4, § 16, stk. 1 og 3
Sagsøgerne i sagerne var begge overlæger med speciale i x-kirurgi og hjemmehørende i Sverige. Sagerne drejede sig om, hvorvidt sagsøgerne var personligt skattepligtige af vederlag for arbejde som læger på et privathospital, eller om vederlaget kunne henføres til deres selskaber.
Endvidere rejste sagerne et spørgsmål om, hvorvidt sagsøgerne var skattepligtige af fri logi m.v., idet privathospitalet stillede en bolig til rådighed for sagsøgerne i forbindelse med deres arbejde på hospitalet, samt den skattepligtige værdi af denne bolig.
Efter en samlet vurdering fandt retten, at vederlaget fra privathospitalet skulle bedømmes som lønindkomst. Med hensyn til beskatning af fri bolig m.v. fandt flertallet af dommerne, at sagsøgerne ikke havde ført tilstrækkelig bevis for, at de hele tiden var på vagt, når de opholdt sig i lejlighederne. Sagsøgerne var derfor skattepligtige af fri logi. Retten hjemviste den beløbsmæssige opgørelse af værdien af fri bolig m.v. til skattemyndighederne, da lejlighederne også blev benyttet af andre ansatte, og da sagsøgerne alene benyttede lejlighederne i de perioder, hvor de var på arbejde på privathospitalet.
Vedrører: Statsskatteloven § 4
Sagen vedrørte spørgsmålet om, hvorvidt skatteyderens indkomst for indkomståret 2006 skulle forhøjes med løn på kr. 1.948.692,-.
Skatteyderen havde i februar 2006 et tilgodehavende på løn på kr. 1.948.692 mod sin arbejdsgiver, som var et selskab. Hun indgik den 5. februar 2006 aftale med selskabet om, at hendes krav på løn bortfaldt mod, at hun fik overdraget selskabets krav mod SU-styrelsen. Selskabet havde rejst krav mod SU-styrelsen på ca. kr. 2.000.000,-, men kravet var på dette tidspunkt omtvistet. SU-styrelsen udbetalte i 2006, 2007 og 2010 i alt ca. kr. 800.000,- til fuld og endelig afgørelse af parternes mellemværende. Skatteyderen gjorde gældende, at hun ikke skulle beskattes af det fulde lønkrav, men kun af den del hun havde fået betalt svarende til kursværdien den 5. februar 2006 af fordringen mod SU-styrelsen.
Byretten lagde til grund, at skatteyderen og selskabet ved indgåelse af aftalen i februar 2006 selv anslog, at kravet mod SU-styrelsen havde en værdi på ca. kr. 2.000.000,-. Retten fandt derfor, at skatteyderen ved modtagelse af transport på fordringen modtog betaling af sit tilgodehavende hos selskabet, og at forhøjelsen af hendes indkomst i 2006 med kr. 1.948.692,- derfor var berettiget.
Landsretten tiltrådte byrettens begrundelse og stadfæstede derfor dommen.
Vedrører: Ligningsloven § 2 og § 5
Sagen vedrørte beskatning af manglende forrentning af sagsøgerens mellemværende med sit selskab, samt spørgsmålet, om sagsøgeren havde adgang til fradrag for tidligere medregnede renteindtægter.
Retten fastslog, at sagsøgeren ikke havde godtgjort, at en uafhængig tredjemand i en tilsvarende situation ville have afstået fra at beregne renter af et tilsvarende tilgodehavende hos selskabet. Retten fandt derfor, at det var forretningsmæssigt begrundet, at selskabet skulle betale renter af mellemværendet med sagsøgeren.
Retten fandt endvidere, at der ikke var konstateret tab i forbindelse med retsskridt i det omtvistede indkomstår, og at sagsøgeren ikke havde godtgjort, at kravet mod selskabet var uerholdeligt, hvor sagsøgeren ikke kunne få fradrag for tidligere medregnede renteindtægter.
SKM2014.310.BR Betalingsstandsning - tilsynets erstatningsansvar - manglende betaling af A-skat | Vedrører: Konkursloven § 15 (dagældende). Dansk rets almindelige erstatningsregel Byretten fandt, at tilsynet ikke havde foretaget de nødvendige undersøgelser, der kunne forventes af et tilsyn i dennes egenskab af at være en kontrollerende funktion på vegne af alle kreditorerne, herunder at foretage en undersøgelse af de forhold, der begrundede indledningen af betalingsstandsningen. Retten fandt herefter, at betalingsstandsningen savnede både formål og grundlag, hvorfor betalingsstandsningen hverken burde være indledt eller forlænget, og at tilsynet var erstatningsansvarligt herfor. Retten lægger vægt på, at selskabets bogføring ikke var opdateret og at tilsynet ikke straks sørgede herfor, at tilsynet ikke undersøgte rigtigheden af ledelsens oplysninger om selskabets forhold, herunder at koncernforbundne selskaber kunne bære et eventuelt underskud under betalingsstandsningen, at tilsynet ikke undersøgte en række tvister med SKAT, der begrundede indledningen af betalingsstandsningen, samt at tilsynet ikke løbende kontrollerede virksomhedens konti. SKATs tab var opgjort til A-skatten af de faktisk udbetalte nettolønninger for hele betalingsstandsningsperioden, og retten lagde SKATs tabsopgørelse til grund. Tilsynet blev således ansvarlig allerede for den første lønudbetaling efter indledningen af betalingsstandsningen. Tilsynet havde endvidere ikke dokumenteret, at SKAT ikke havde lidt et tab som følge af bl.a. lønrefusion fra kommunen til virksomheden, eller at der burde have været dækning til § 94 kravene under den efterfølgende konkurs. |
Journalnr: 13/0095540
Genoptagelse af skatteansættelsen
Klagen skyldes, at SKAT har nægtet at genoptage klagerens skatteansættelse. Landsskatteretten pålægger SKAT at genoptage ansættelsen.
Afsagt: 05-03-2014
Journalnr: 09/0221158
Ansættelse af udbytteindkomst
Klagen vedrører ansat udbytteindkomst fra ApS på følgende punkter. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 26-02-2014
Journalnr: 12/0189896
Befordringsfradrag
Klagen vedrører nedsættelse af befordringsfradrag. Landsskatteretten forhøjer det godkendte fradrag.
Afsagt: 17-03-2014
Journalnr: 12/0268381
Beskatning efter pensionsbeskatningslovens § 53 A
SKAT har ikke imødekommet klagerens anmodning om beskatning af pension efter pensionsbeskatningslovens § 53 A. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 11-03-2014
Journalnr: 13/0232858
Ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen
Klagen vedrører nægtet genoptagelse af skatteansættelsen. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 19-02-2014
Journalnr: 12/0253668
Fradrag for børnebidrag og underskud af virksomhed
Klagen vedrører ikke godkendte fradrag for børnebidrag samt for underskud af virksomhed. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 14-03-2014
Journalnr: 12/0247445
Fradrag for fakturaer
Klagen skyldes, at SKAT har nægtet fradrag for fremlagte købsfakturaer. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 12-03-2014
Journalnr: 13/5771700
Fradrag for fremført underskud
Klagen vedrører ændring af fremførselsberettiget underskud. Landsskatteretten anser SKATs afgørelse for ugyldig.
Afsagt: 12-03-2014
Journalnr: 13/5682534
Fradrag for lønomkostninger
Klagen vedrører forhøjelse af selskabets skattepligtige indkomst ved, at SKAT har nægtet fradrag for lønomkostninger afholdt i forbindelse med overtagelse af bankaktiviteter fra en anden bank. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 13-03-2014
Journalnr: 13/0088458
Fradrag for provisioner
Klagen vedrører ikke godkendte fradrag for provisioner. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 13-03-2014
Journalnr: 12/0191646
Fradrag for tab på gældsbrev
Klagen skyldes, at SKAT har nægtet at godkende fradrag for tab vedrørende gældsbrev. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 07-03-2014
Journalnr: 13/5623996
Fradrag for udgifter til vildhegn
Klagen vedrører fradrag for udgifter til vildthegn vedr. skovdrift. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 10-03-2014
Journalnr: 13/0169898
Fradrag for underskud
Klagen vedrører nægtet fradrag for underskud af virksomhed. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 07-03-2014
Journalnr: 11/0299569
Fradrag for underskud
Klagen skyldes, at SKAT har nægtet fradrag for underskud af virksomhed, der ikke er anset for erhvervsmæssigt drevet. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 19-02-2014
Journalnr: 13/3155042
Indeholdelsespligt
Klagen skyldes, at SKAT har fastsat manglende indeholdt A-skat og AM-bidrag. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 12-03-2014
Journalnr: 13/5624013
Konsekvensforhøjelse
Klagen vedrører korrektion af sambeskatningsindkomst som følge af ophøjelse af datterselskab og korrektion af fremført underskud. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 10-03-2014
Journalnr: 12/0197394
Kursfastsættelse af pantebrev
Klageren vedrører fastsættelse af kurs på pantebrev modtaget i forbindelse med virksomhedsoverdragelse. Landsskatteretten nedsætter den af SKAT ansatte kurs.
Afsagt: 11-03-2014
Journalnr: 13/5394859
Omgørelse
Klagen vedrører nægtet omgørelse efter skatteforvaltningslovens § 29. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 17-03-2014
Journalnr: 13/0096980
Omgørelse
Sagen vedrører, om betingelserne for omgørelse efter skatteforvaltningslovens § 29 er opfyldt, således at en overdragelse af et lager af antisnorkeskinner til et udenlandsk registreret selskab ikke tillægges skattemæssig virkning i overdragelsesåret. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 12-03-2014
Journalnr: 13/0033783
Pension fra Sverige - lempelsesmetode
Klagen vedrører, hvilken lempelsesmetode, der skal anvendes på pensioner modtaget fra Sverige, jf. art. 18 i Den Nordiske Dobbeltbeskatningsoverenskomst samt dennes protokol af 4. april 2008. SKAT har givet klageren lempelse efter creditmetoden. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 17-03-2014
Journalnr: 13/0209402
Restskat som følge af sambeskatning
Klagen vedrører beregning af restskat som følge af ændring af indkomsten i sambeskattet selskab. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 12-03-2014
Journalnr: 13/0205555
Selvangivelsesomvalg
SKAT har ikke imødekommet klagerens anmodning om omvalg af virksomhedsordningen efter skatteforvaltningslovens § 30. Landsskatteretten ændrer afgørelsen, således at SKAT pålægges at genoptage indkomståret 2008 med henblik på, at klageren kan træde ud af virksomhedsordningen.
Afsagt: 18-02-2014
Journalnr: 13/0008227
Selvangivelsesomvalg
SKAT har ikke imødekommet klagerens anmodning om selvangivelsesomvalg efter skatteforvaltningslovens § 30 med henblik på at ændre på fordelingen af prioritetsgæld i virksomhedsordningen mellem erhverv og privat, således at den private andel af gælden øges. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 06-03-2014
Journalnr: 12/0197231
Skat af fri bil
Klagen vedrører beskatning af fri bil. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 25-02-2014
Journalnr: 13/5925004
Skat af fri bil
Klagen vedrører beskatning af fri bil. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 14-03-2014
Journalnr: 12/0255635
Skat af fri bil samt objektiv udlejningsværdi af lejlighed
Klagen skyldes, at SKAT har anset klager for skattepligtig af værdi af fri bil og af objektiv udlejningsværdi af en lejlighed. Landsskatteretten ansætter værdi af fri bil til nul og stadfæster vedr. udlejningsværdi.
Afsagt: 05-03-2014
Journalnr: 10/0217014
Skat af gave
Klagen skyldes, at Skat har anset klageren for at have modtaget en indkomstskattepligtig gave ved køb af ejendom til underpris fra et selskab hvori broren til klageren har bestemmende indflydelse. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 13-03-2014
Journalnr: 10/0217015
Skat af gave
Klagen skyldes, at Skat har anset klageren for at have modtaget en indkomstskattepligtig gave på ved at købe en ejendom til underpris. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 13-03-2014
Journalnr: 13/4679465
Skattepligt af erstatning
Klagen vedrører bindende svar om skattepligt af erstatninger i forbindelse med handel med fast ejendom. Landsskatteretten ændrer det bindende svar.
Afsagt: 12-03-2014
Journalnr: 11/0301494
Skønsmæssig forhøjelse af indkomst
Klagen skyldes skønsmæssig forhøjelse af indkomsten. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 07-03-2014
Journalnr: 11/0301495
Skønsmæssig forhøjelse af indkomst
Klagen skyldes skønsmæssig forhøjelse af indkomsten. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 07-03-2014
Journalnr: 11/0301496
Skønsmæssig forhøjelse af indkomst
Klagen skyldes skønsmæssig forhøjelse af indkomsten. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 07-03-2014
Journalnr: 12/0259405
Tab på anparter
Klagen vedrører tab på anparter i ApS. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 18-03-2014
Journalnr: 13/0105760
Udbetalinger anset som lønindkomst samt skat af fri bil
Klagen vedrører, hvorvidt klageren skal beskattes af yderligere, kontante lønudbetalinger. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 06-03-2014
Journalnr: 13/6420460
Genoptagelse af rettens kendelse
Klager har anmodet Landsskatteretten om at genoptage egen kendelse. Landsskatteretten nægter at genoptage kendelsen.
Afsagt: 05-03-2014
Sagen omhandler:
Annullationssøgsmål – annullation af Rådets afgørelse 2013/52/EU om bemyndigelse til forstærket samarbejde på området for afgift på finansielle transaktioner – tilsidesættelse af artikel 327 TEUF og 322 TEUF
Domstolens dom:
1) Rådet for Den Europæiske Union frifindes.
2) Det Forenede Kongerige Storbritannien og Nordirland betaler sagens omkostninger.
3) Kongeriget Belgien, Forbundsrepublikken Tyskland, Den Franske Republik, Republikken Østrig, Den Portugisiske Republik, Europa-Parlamentet og Europa-Kommissionen bærer deres egne omkostninger.
Nyhedsbrev til virksomheder
Tonnageskat - fordelingen af rederiernes ejede bruttotonnage
Tonnageskat - fordelingen af operatørselskabernes opererede bruttotonnage
Pressenyhed
Aktiefejl i årsopgørelser - SKAT klar med handleplan
Bilag 4 |
Bilag 4 |
Bilag 5 |
Bilag 6 |
Spm. 1 |
Spm. 2 |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Spm. 6 |
Spm. 7 |
Spm. 8 |
Spm. 9 |
Spm. 10 |
Spm. 11 |
Spm. 12 |
Spm. 13 |
Spm. 14 |
Spm. 15 |
Spm. 16 |
Spm. 17 |
Spm. 18 |
Spm. 19 |
Spm. 20 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 29/4-14 fra FSR - danske revisorer, til skatteministeren |
Bilag 1 |
Bilag 5 |
Bilag 6 |
Bilag 7 |
Spm. 2 |
Bilag 165 |
Bilag 166 | Samlenotat for de sager på rådsmødet (ECOFIN) den 6. maj 2014, som er relevante for Skatteudvalget |
Bilag 169 |
Bilag 171 | Henvendelse af 29/4-14 fra Nemlease.dk vedr. leasing-kontrakter til specialbiler |
Bilag 172 |
Bilag 173 | Henvendelse af 30/4-2014 fra 3F Århus Rymarken om løn- og social dumping |
Bilag 176 |
Spm. 323 |
Spm. 361 |
Spm. 371 |
Spm. 380 | Spm. om øvre grænse på kørselsfradraget, til skatteministeren Svar |
Spm. 381 | Spm. om kørselsfradraget også gælder ud over EU's grænser, til skatteministeren Svar |
Spm. 382 | Spm. om nettoskat til udenlandske arbejdere, til skatteministeren Svar |
Spm. 383 | Spm. om hvor mange EU-borgere, der trækker dobbelt husførelse fra i skat, til skatteministeren Svar |
Spm. 384 | Spm. om kriterier for at man kan trække dobbelt husførelse fra i skat, til skatteministeren Svar |
Spm. 385 |
Spm. 386 | Spm. om, hvor mange EU-borgere der modtager kørselsfradrag fra Danmark, til skatteministeren Svar |
Spm. 387 | Spm. om prisen på mistet skatteprovenu, til skatteministeren Svar |
Spm. 388 | Spm. om det gennemsnitlige kørselsfradrag pr. henholdsvis EU- og EU-10 borgere, til skatteministeren Svar |
Spm. 391 |
Spm. 392 | MFU spm. om omorganisation og tilpasning af skattecentre, til skatteministeren Svar |
Spm. 393 |
Spm. 394 |
Spm. 396 |
Spm. 397 |
Spm. 399 |
Spm. 400 |
Spm. 401 |
Spm. 402 |
Spm. 403 |
Spm. 404 |
Spm. 408 |
Spm. 410 |
Spm. 411 |
Spm. 412 |
Spm. 414 |
Spm. 415 | Spm. om status for uløste dobbeltbeskatningssager mellem Danmark og Norge, til skatteministeren Svar |
Spm. 416 |
Spm. 417 |
Spm. 418 |
Spm. 419 |
Spm. 420 |
Spm. 424 |
Spm. 436 |
Spm. 437 |
Spm. 439 |
Spm. 440 |
Spm. 441 |
Spm. 474 |
Spm. 475 |
Spm. 476 |
Spm. 477 |
Spm. 478 |
Spm. 479 |
Spm. 481 |
Spm. 494 |
Spm. 495 | Spm. om SKAT lever op til sine egne strategi- og produktionsplaner, til skatteministeren Svar |
Spm. 498 |
Spm. 499 | Spm. om kommentar til henvendelse af 29/4-2014 fra nemlease.dk, til skatteministeren Svar |
Spm. 500 | Spm. om, hvor mange der har benyttet sig af BoligJob-ordningen i 2013, til skatteministeren Svar |
Spm. 502 |
Spm. 504 |
Spm. 505 |
Spm. 507 |
Spm. 508 |
Spm. S 1347 |
Spm. S 1364 |
Spm. S 1365 |
Spm. S 1368 |
Spm. S 1428 |