Kære Læser
Denne uges SkatteMail er ikke så omfattende. Ingen nye regler og ingen opsigtsvækkende domme. Der er dog en række gode nyhedsspots om bl.a. L200 om virksomhedsskatteloven, om det nye finanslovsforslag og rentefradrag ved nedsparingslån.
God læselyst.
Med venlig hilsen
Flemming L. Bach
Artikler og interessante links
Rentefradrag ved nedsparingslån
Ændring af de skattemæssige afskrivninger
Flyttedatoen har betydning for kommuneskatten
Ændringen af virksomhedsskatteloven
Increased taxation of pilots and cabin crew employed by Irish airlines
Regeringen har fremlagt sit Finanslovforslag for 2015
Ændringer Virksomhedsordningen - høringsforslag
Danske skatteregler (igen) i strid med EU-retten
Bekendtgørelse om oplysningsforpligtelser i henhold til fusionsskatteloven.
Høringsudkast om ændring af momsloven, skattekontrolloven, ligningsloven, lov om et indkomstregister og lov inddrivelse af gæld til det offentlige.
LL § 8 A: Nye krav kræver særligt gaveskema for 2014
Nedsparingskredit og rentefradrag
RevisorPosten nr. 3 2014
Transfer Pricing News 2-2014
Bindende svar
Ejendomsvurdering, grundværdi, byggeretter, lokalplanbestemmelser- ekstraordinær genoptagelse
Nedsættelse af grundværdi, bebyggelsesprocent, uoverensstemmelse mellem kommuneplanramme og lokalplan
Ejendomsvurdering - ekstraordinær genoptagelse - omberegnet grundværdi
Ejendomsværdi-grundværdi, sommerhusgrunde.
Ejendomsværdi- tillæg for værdi af byggearbejde - dækningsafgiftspligtig forskelsværdi
Ejendomsvurdering-ekstraordinær genoptagelse-omberegnet grundværdi
Ejendomsvurdering-ekstraordinær genoptagelse-grundværdi
Ejendomsvurdering-ekstraordinær genoptagelse - fællesareal
Ejendomsvurdering-ekstraordinær genoptagelse-grundværdi
Domme
Ejendomsavance - parcelhusreglen - ejendom med to matrikler - to- eller trefamilieshus - beboelse i ejerperiode
Virksomhedsindkomst - sygedagpenge - ikke erhvervsmæssig virksomhed
Virksomhedsskatteordningen - erhvervsmæssig virksomhed - skovbrug - bindende svar
Nyt fra andre lande og organisationer
Bundesministerium der Finanzen, Tyskland
VERO Skat, Finland
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20140825' AND [SkatteraadChanged] <= '20140831') OR ([LSRChanged] >= '20140825' AND [LSRChanged] <= '20140831') OR ([ByretChanged] >= '20140825' AND [ByretChanged] <= '20140831') OR ([LandsretChanged] >= '20140825' AND [LandsretChanged] <= '20140831') OR ([HojesteretChanged] >= '20140825' AND [HojesteretChanged] <= '20140831')) ORDER BY AppelId DESC
BDORentefradrag ved nedsparingslån Skatterådet har i en ny afgørelse bekræftet, at låntagere har ret til fradrag for renter af et nedsparingslån, selvom renterne ikke betales, men blot fragår i et kreditmaksimum ligesom på en kassekredit. |
BDOÆndring af de skattemæssige afskrivninger Afskrivningsloven rummer en fortrydelsesbestemmelse. Indtil 3 måneder efter udløbet af selvangivelsesfristen er det uden nærmere begrundelse muligt at ændre de skattemæssige afskrivninger. |
BDOFlyttedatoen har betydning for kommuneskatten Det er vores folkeregisteradresse fredag den 5. september 2014, der er afgørende for, hvilken kommune vi skal betale kommuneskat til i 2015. Tænk på det, hvis du står overfor en flytning. |
BDOÆndringen af virksomhedsskatteloven Lynindgrebet mod virksomhedsskatteloven vil efter den foreløbige tidsplan blive vedtaget tirsdag den 9. september 2014, og trods megen kritik vil der næppe blive ændret meget. |
BDOIncreased taxation of pilots and cabin crew employed by Irish airlines The double tax treaty between Denmark and Ireland has been amended resulting in increased taxation of certain pilots and cabin crew employed by Irish airlines. |
BeierholmRegeringen har fremlagt sit Finanslovforslag for 2015 Der vil forventeligt komme mindre justeringer, hvis det skal vedtages, jf. den aktuelle debat herom. Indholdet er som forventet fokuseret på sundhed: |
EYDanske skatteregler (igen) i strid med EU-retten I en ny dom har EU-domstolen fastslået, at den danske regel om fuld genbeskatning af underskud ved koncernintern overdragelse af et udenlandsk fast driftssted er i strid med etableringsretten. Skattemyndighederne må derfor forventes at udsende styresignal om genoptagelse af skatteansættelser, og det er her spørgsmålet, hvor langt EU-dommens konsekvenser kan udstrækkes. |
FSR - danske revisorerBekendtgørelse om oplysningsforpligtelser i henhold til fusionsskatteloven. FSR har med tilfredshed noteret, at SKAT over for Skatteministeriet har tilkendegivet, at man agter af administrere tidsfristen på 1 måned for indsendelse af selskabsretlige dokumenter på samme måde som tidligere. Det betyder eksempelvis, at man vil give dispensation fra tidsfristen, hvor gennemførelse af en omstrukturering er betinget konkurrencemyndighedernes godkendelse, som i praksis kan tage længere tid end 1 måned. Videre kommenterer FSR på ændringen i Den Juridiske Vejledning, C.D.6.1.6.3, der vedrører fordeling af det indskydende selskabs underskud. Som følge af ændringen skal det indskydende selskabs underskud, ud fra en konkret vurdering, fordeles på det indskydende- og det modtagende selskab. Efter FSRs opfattelse er lovhjemlen til en sådan fordeling usikker, ligesom der er tale om en markant ændring af hidtidig praksis. FSR skal derfor opfordre til, at der tilvejebringes en klar lovhjemmel for de principper, der nu fremgår af Den Juridiske Vejledning. Herved kan ændringen få en klar ikrafttrædelsesdato, og man kan undgå usikkerhed med hensyn til, hvad der har været retsstillingen hidtil. Der er under alle omstændigheder behov for, at der fastsættes nærmere retningslinjer for, hvorledes det indskydende selskabs underskud fordeles. Det helt grundlæggende spørgsmål er, om underskuddet skal fordeles ud fra et grenprincip, dvs. ud fra, hvor stort et underskud hver gren af det indskydende selskab har genereret, eller ud fra værdien af de enkelte grene. Det er derfor FSRs anbefaling, at disse generelle principper bør undergives en høringsrunde, hvor der er mulighed for at kommentere eventuelle uklarheder m.v. |
FSR - danske revisorerFSR har for nærværende ingen kommentarer hertil. . |
PwCLL § 8 A: Nye krav kræver særligt gaveskema for 2014 Er din virksomhed godkendt efter ligningslovens § 8 A? Så husk at der i år gælder særlige regler for indsendelse af gaveskemaet. Fristen for indsendelse af gaveskema er den 1. oktober 2014. |
Revisorgruppen DanmarkNedsparingskredit og rentefradrag Skatterådet godkender fradrag |
RSM plusLæs blandt andet om følgende i denne udgave af RevisorPosten:
|
RSM plusTransfer Pricing News er et nyhedsbrev fra RSM plus' internationale samarbejdspartner, som følger op på de væsentligste ændringer på området i Europa. |
Vedrører: Vurderingsloven § 13, LBK nr. 1067 af 30-08-2013
Nedsættelse af grundværdien ud fra en samlet betragtning, fordi der var ansat en for høj værdi og samtidig forelå fejl fra vurderingsmyndigheden.
Vedrører: Vurderingsloven § 13, jf. lovbekendtgørelse nr. 1067 af 30-08-2013
Skatterådet nedsatte grundværdien, idet en byplanvedtægt mere konkret fastsatte bebyggelsens maksimale omfang end en kommuneplans rammebestemmelse.
Vedrører: Skatteforvaltningsloven § 33, stk. 2 og 3. Vurderingsloven § 6 og § 13
Skatterådet har ekstraordinært genoptaget vurderingen pr. 1. oktober 2006 med henblik på at få ændret grundværdien.
Vedrører: Vurderingsloven § 6, § 9 og § 13, jf. lovbekendtgørelse nr. 1067 af 30-08-2013
Skatterådet ændrede benyttelseskoden og nedsatte ejendoms- og grundværdien på grund af forkerte opdelinger af arealer til forskellig anvendelse efter lokalplanen og for høj værdiansættelse af råjord til sommerhusformål.
Vedrører: Vurderingsloven § 6
Skatterådet har ekstraordinært genoptaget ejendomsvurderingen pr. 1. oktober 2008 med henblik på at slette tillægget for "Værdi af byggearbejde". Den nye bygning er værdiansat til vurderingen pr. 1.10.2008 og der er ikke grundlag for også at give et tillæg for "værdi af byggearbejde", da bygningen så tæller med to gange i vurderingen.
Vedrører: Skatteforvaltningsloven § 33, stk. 2 og 3. Vurderingsloven § 13
Skatterådet har ekstraordinært genoptaget vurderingen pr. 1. oktober 2006 med henblik på at få ansat grundværdien efter de korrekte bebyggelsesregulerende bestemmelser.
Vedrører: Skatteforvaltningsloven § 33, stk. 2 og 3. Vurderingsloven § 13 og § 33, stk. 18
Skatterådet har ekstraordinært genoptaget vurderingen pr. 1. oktober 2006 med henblik på at få ansat grundskatteloftet med den rigtige pris.
Vedrører: Skatteforvaltningsloven § 33, stk. 2 og 3. Vurderingsloven § 13 og 33, stk. 18
Skatterådet har ekstraordinært genoptaget vurderingen pr. 1. oktober 2006 med henblik på at få nedsat værdien af fællesareal til 0 kr.
Vedrører: Skatteforvaltningsloven § 33, stk. 2 og 3. Vurderingsloven § 13
Skatterådet har ekstraordinært genoptaget vurderingen pr. 1. oktober 2008 med henblik at anvende det korrekte matrikulære areal i grundværdiberegningen.
Vedrører: Ejendomsavancebeskatningsloven § 8, stk. 1
Sagen vedrørte spørgsmålet, om et dødsbo kunne afstå to ejendomme skattefrit i medfør af ejendomsavancebeskatningslovens § 8, stk. 1. Problemstilling var forskellig for de to ejendomme.
For så vidt angik den ene ejendom, var spørgsmålet om adressen ...1, der bestod af to selvstændige matrikler, bestod af en eller to ejendomme. Det var i sagen ubestridt, at fortjenesten ved salg af den ene matrikel var skattefri. Spørgsmålet var alene, om et ubebygget grundstykke, som lå i forlængelse heraf, var en del af denne ejendom og dermed, om begge matrikler kunne afstås skattefrit. De to matrikler var ikke samnoteret.
Retten fastslog, at det som udgangspunkt er det tingsretlige ejendomsbegreb, der er afgørende for anvendelsen af ejendomsavancebeskatningsloven, og at der ved en samlet fast ejendom forstås ét matrikelnummer eller flere matrikelnumre, der ifølge noteringen skal holdes samlet.
Den omstændighed, at der hvilede en servitut på de to matrikler, hvorefter ingen af disse måtte afhændes særskilt uden samtykke fra kommunalbestyrelsen, og at kommunen ikke var indstillet på at give en sådan tilladelse, medførte ikke, at de to matrikler skulle anses for at udgøre en samlet ejendom. Det forhold, at de to matrikler i relation til ejendomsvurderingen var samvurderet og tildelt det samme ejendomsnummer, kunne ikke føre til et andet resultat. Fortjenesten ved salget af den ubebyggede matrikel var derfor skattepligtig.
For så vidt angik den anden ejendom vedrørte spørgsmålet, om denne kunne afstås skattefrit, idet boet gjorde gældende, at ejendommen havde tjent til bolig for afdøde i en periode på knap syv måneder. I denne periode havde afdøde med sikkerhed opholdt sig andre steder i mere end to end halv måned. De øvrige tre beboer i ejendommens hovedbygning, herunder afdødes datter og barnebarn, flyttede ikke ud, da afdøde flyttede ind, ligesom afdødes indbo kun i meget begrænset omfang blev flyttet. Hertil kom, at en formidlingsaftale om salg af afdødes oprindelige bolig først blev indgået måneder efter, at afdøde var fraflyttet ejendommen.
Retten fandt derfor ikke, at boet havde løftet bevisbyrden for, at afdødes kortvarige ophold på ejendommen havde haft karakter af reel beboelse med henblik på varigt ophold og ikke alene har været et midlertidigt ophold. Fortjenesten ved afståelsen af denne ejendom var derfor heller ikke skattefri, og Skatteministeriet blev frifundet. Som følge heraf tog retten ikke stilling til et af Skatteministeriets synspunkt om, at ejendommen bestod af tre selvstændige boliger, og at der derfor ikke var tale om et "en- eller tofamilieshus", hvorfor avancen også af den grund var skattepligtig.
Vedrører: -
Dommen angår, om de af sagsøgeren modtagne sygedagpenge skal henføres til sagsøgerens indkomst ved hobbyvirksomhed, eller om der er tale om indkomst omfattet af privatøkonomien.
Efter SKM2003.416.ØLR blev hidtidig administrativ praksis ændret ved TSS-Cirkulære 2004-23, således at sygedagpenge udbetalt til selvstændige erhvervsdrivende blev anset for ikke at være virksomhedsindkomst. Den hidtidige praksis måtte anses at omfatte såvel selvstændige som ikke-selvstændige erhvervsdrivende.
Sagsøgeren gjorde overordnet gældende, at sygedagpenge er virksomhedsindkomst, og at praksisændringen skulle have været gennemført ved lov.
Landsretten fandt, at sygedagpenge ikke skal henregnes til virksomhedsindkomsten, og at praksisændringen derfor ikke kun kunne gennemføres ved lov. Landsretten fandt endvidere, at det efter SKM2003.416.ØLR var sagligt begrundet at ændre praksis, og at praksisændringen var blevet behørigt varslet.
Skatteministeriet blev derfor frifundet.
Vedrører: Virksomhedsskatteloven § 1, stk. 1
Sagen vedrørte, om anvendelsen af en skov- og plantageejendom var erhvervsmæssig, således at skatteyderen kunne anvende virksomhedsskatteordningen.
Det var ubestridt, at bedømmelsen skulle ske på grundlag af den særlige ligningspraksis vedrørende deltidslandbrug.
Retten fandt ikke, at driften af ejendommen havde eller i fremtiden ville have udsigt til at opnå et sådant omfang, at der var tale om erhvervsmæssig virksomhed.
Retten lagde herved bl.a. vægt på, at der ikke var fremlagt uvildige udtalelser om den fremtidige prognose for ejendommens udvikling og drift i økonomisk henseende, samt at ejendommen ifølge skatteyderens egne oplysninger i perioden 2003-2011 med fradrag af et offentligt tilskud i 2004 på kr. 111.420,- kun havde genereret et nettoresultat på i alt kr. 189.340,-, hvoraf sagsøgerens andel udgjorde 1/3, dvs. gennemsnitligt godt kr. 7.000,- på årsbasis.
Skatteministeriet blev herefter frifundet.
Styresignalet indeholder en række eksempler på, hvornår og hvordan der skal ske beskatning af aktionærlån.
Høringssvar:
Vedrører: Momsloven § 81. Opkrævningsloven § 17 T var tiltalt for forsætlig momsunddragelse. For 2007 og 2008 havde han angivet 212.330 kr. for lidt i salgsmoms. For 2010 og 2011 drev T uregistreret virksomhed, udstedte fakturaer med moms og angav ikke momsen på i alt 190.769 kr. til SKAT. T havde derved unddraget for 403.099 kr. i alt i moms. T var stifter, ejer og økonomidirektør i anpartsselskabet og han havde kundekontakten. Fakturaer vedrørende selskabet blev indbetalt på T's konto. Byretten fandt T skyldig i forsætlig momssvig. T idømtes 3 måneders ubetinget fængsel samt en tillægsbøde på 400.000 kr. T forklarede i landsretten, vedrørende 2007 og 2008 at de havde været 2 der havde haft kundekontakt. Han havde ikke styr på den andens forbindelser. Endvidere var der en række posteringer som ikke havde noget med selskabet at gøre, som SKAT ikke havde taget højde for. Vedrørende 2010 og 2011 forklarede T at han på det tidspunkt boede i Sverige og at det var hans far der tog sig af den daglige drift, hvilket han også havde sagt til revisor. Han var kun blevet som økonomidirektør p.g.a. medarbejderne og kontakten til hovedkunden. Landsretten stadfæstede byretsdommen, men nedsatte fængselsstraffen til 40 dage samt tillægsbøden til 340.000 kr., idet det samlede unddragne beløb nedsattes med fire poster. Landsretten fandt det bevist, at T var den reelt ansvarlige i selskabet for hele perioden. |
Bekendtgørelse af lov om beskatning af fonde og visse foreninger (fondsbeskatningsloven)
Bilag 5 |
Bilag 6 |
Bilag 7 |
Spm. 5 | Spm. om utilsigtet anvendelse af virksomhedsordningen, til skatteministeren |
Spm. 6 |
Spm. 7 |
Spm. 8 |
Spm. 9 |
Spm. 10 |
Spm. 11 |
Spm. 12 |
Spm. 13 |
Spm. 14 |
Spm. 15 |
Spm. 16 |
Spm. 17 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 26/8-14 fra Revitax A/S, til skatteministeren |
Spm. 18 |
Bilag 246 | Kopi af Skattesagskommissionens brev af dags dato om kommissionens arbejde |
Bilag 248 |
Spm. 736 |
Spm. 737 |
Spm. 738 |
Spm. 739 |
Spm. 740 |
Spm. 745 |
Spm. 746 |
Spm. 747 |
Spm. 748 |
Spm. 749 |
Spm. 750 |
Spm. S 1747 |