Kære læser
Denne uges SkatteMail indeholder bl.a. to styresignaler fra SKAT.
SKAT præciserer i det ene styresignal praksis inden for reglerne om arbejdsudleje. Herefter vil det i højere grad blive anerkendt, at virksomheder kan bruge underleverandører, herunder inden for samme branche, uden at de ansatte skal beskattes efter reglerne om arbejdsudleje. Styresignalet slår fast, at arbejdsudlejereglerne gælder inden for alle brancher, og at de danske regler om arbejdsudleje følger OECD's Modeloverenskomst. Afgørelsen af, om der foreligger arbejdsudleje afgøres ud fra skatteretlige principper, herunder under hensyn til hvem der reelt skal anses for arbejdsgiver for de tjenesteydelser, der udføres for en dansk virksomhed.
Det andet styresignal omhandler ophævelse af praksis om flytning af kapital-, rate- og aldersopsparing i pengeinstitutter. Med virkning fra d. 1. juli 2014 kan overførsler og flytninger mellem pengeinstitutter af kapital-, rate- og aldersopsparinger i pengeinstitutter alene ske efter reglerne i pensionsbeskatningslovens § 41 og § 41 A.
God læselyst.
Med venlig hilsen
Flemming L. Bach
Artikler og interessante links
Asia-Pacific Tax Bulletin: 3 - 2014
Som et lyn fra en klar himmel
Betaling af restskat for 2013
Gulpladebiler må gerne bruges til feriekørsel
Udbetaling af negativ skat
Lynindgreb mod virksomhedsordningen
Derivatives & Financial Instruments: 3 - 2014
FACIT juni 2014
SKAT ringer til landmænd med underskud
Styresignaler
Arbejdsudleje - præcisering af reglerne - styresignal
Ophævelse af praksis om flytning af kapital-, rate- og aldersopsparing i pengeinstitutter - styresignal
Bindende svar
Ejendomsvurdering - Ekstraordinær genoptagelse - Grundværdi - Omberegnet grundværdi
Ejendomsvurdering - Ekstraordinær genoptagelse - Grundværdi - Omberegnet grundværdi
Ejendomsvurdering - Ekstraordinær genoptagelse - Omberegnet grundværdi
Skattepligt og fradrag for selskab, der ønsker at støtte sociale formål
Ejendomsavance
Åbenbart ulovlig motorankenævnsafgørelse - beregning af eksportgodtgørelse
Ejendomsavance
Kendelser
Ikke godkendt anvendelse af virksomhedsordningen
Domme
Ejendomsvurdering - grundværdi - fradrag for forbedringer - stianlæg - vejanlæg - kloakforsyning
Ejendomsvurdering - grundværdi - fradrag for forbedringer - hovedanlæg
Fri bil - direktør og hovedanpartshaver - parkeret ved bopæl og virksomhed - kørselsregnskab
Aktietab - realitetsgrundsætning - kapitalforhøjelse
Nyt fra andre lande og organisationer
HM Revenue & Customs, England
Bundesministerium der Finanzen, Tyskland
Skatteetaten, Norge
VERO Skat, Finland
Skatteverket, Sverige
Högsta förvaltningsdomstolen, Sverige
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20140616' AND [SkatteraadChanged] <= '20140622') OR ([LSRChanged] >= '20140616' AND [LSRChanged] <= '20140622') OR ([ByretChanged] >= '20140616' AND [ByretChanged] <= '20140622') OR ([LandsretChanged] >= '20140616' AND [LandsretChanged] <= '20140622') OR ([HojesteretChanged] >= '20140616' AND [HojesteretChanged] <= '20140622')) ORDER BY AppelId DESC
Asia-Pacific Tax Bulletin (APTB)Asia-Pacific Tax Bulletin: 3 - 2014 I denne udgave:
|
BDOPå dagen for Folketingets sidste møde inden sommerferien fremsatte skatteministeren pludselig et lovforslag om ændring af reglerne i virksomhedsskatteloven. |
BDOFra den 1. juli 2014 erstattes renten på ikke betalt restskat for 2013 med et lidt højere restskattetillæg. Restskat op til 19.215 kr. inklusive tillæg indregnes i forskudsskatten for 2015, hvis den ikke betales i år. |
BDOGulpladebiler må gerne bruges til feriekørsel Reglerne om dagsbeviser til biler på gule plader gør det muligt at bruge disse til alle former for privat kørsel. Også til en ferietur til udlandet. Der kan dog højst købes 20 dagsbeviser pr. bil pr. år. |
BDOVirksomheder, der afholder udgifter til forskning og udvikling, og som har underskud, kan få udbetalt negativ skat. Ansøgningen skal indsendes senest samtidig med selvangivelsen for 2013. |
BDOLynindgreb mod virksomhedsordningen Regeringen lukker for muligheden for indskud af privat gæld i ordningen og for at stille aktiver i ordningen til sikkerhed for privat gæld. Og rentekorrektionssatsen bliver forhøjet markant. |
Derivatives & Financial Instruments (DFI)Derivatives & Financial Instruments: 3 - 2014 I denne udgave:
|
Revisorgruppen DanmarkFACIT tager i denne sommerudgave hånd om følgende emner:
|
SEGESSKAT ringer til landmænd med underskud SKAT har gennem en årrække haft fokus på, om mindre landbrug har haft underskud i flere år. I SKATs aktivitetsplan for 2014 er der fortsat fokus på underskudsgivende virksomheder, herunder landbrug. |
Vedrører: Kildeskatteloven § 2, stk. 1, nr. 3
SKAT præciserer i dette styresignal praksis inden for reglerne om arbejdsudleje. Herefter vil det i højere grad blive anerkendt, at virksomheder kan bruge underleverandører, herunder inden for samme branche, uden at de ansatte skal beskattes efter reglerne om arbejdsudleje. Styresignalet slår fast, at arbejdsudlejereglerne gælder inden for alle brancher, og at de danske regler om arbejdsudleje følger OECD's Modeloverenskomst. Afgørelsen af, om der foreligger arbejdsudleje afgøres ud fra skatteretlige principper, herunder under hensyn til hvem der reelt skal anses for arbejdsgiver for de tjenesteydelser, der udføres for en dansk virksomhed. Arbejdsudlejereglerne omfatter også virksomheder, der indgår i en koncern, men beskatning finder ikke sted i en række situationer, fx når ansatte i et udenlandsk selskab deltager i koncerninterne møder og lignende i Danmark.
Vedrører: Pensionsbeskatningsloven
Med virkning fra d. 1. juli 2014 kan overførsler og flytninger mellem pengeinstitutter af kapital-, rate- og aldersopsparinger i pengeinstitutter alene ske efter reglerne i pensionsbeskatningslovens § 41 og § 41 A. Den hidtidige særlige praksis om, at kapital-, rate- og aldersopsparinger uanset reglerne i § 41 og § 41 A altid kan flyttes til et andet pengeinstitut eller en anden kapitalpensionsfond, når pensionsopspareren (kontohaveren) flytter hele sin opsparing i pensionsøjemed, rateopsparing eller aldersopsparing fra et pengeinstitut m.fl. til et andet pengeinstitut m.fl. ophæves.
Ved ophævelsen af den hidtidige praksis bortfalder kravet om oversendelse af fysiske aftaledokumenter ved flytning af kapital-, rate- og aldersopsparinger mellem pengeinstitutter m.fl. og institutterne m.fl. kan anvende digitale løsninger ved overførsler.
Den hidtigige praksis om flytninger mellem pengeinstitutter m.fl. af kapital-, rate- og aldersopsparinger, der er beskrevet i Den juridiske vejledning 2014-1, afsnit C.A.10.2.8.7 , kan anvendes ved flytning af ordninger, hvor flytningen er gennemført senest den 30. juni 2014. Den hidtidige praksis ophæves dog ikke for eksisterende opsparinger i pensionsøjemed, der er oprettet inden d. 1. januar 1958 og omfattet af overgangsreglen i pensionsbeskatningslovens § 13.
Vedrører: Vurderingsloven § 3, § 6, § 9, § 13 og § 33, stk. 17 og 18. Skatteforvaltningsloven § 33, stk. 3.
Skatterådet har ekstraordinært genoptaget vurderingerne pr. 1. oktober 2006, 1. oktober 2007, 1. oktober 2008 og 1. oktober 2010, med henblik på at få ændret grundværdien og den omberegnede grundværdi. Ændringen skyldes, at vurderingsmyndigheden har anvendt en for høj etagemeterpris og en forkert bebyggelsesprocent.
Vedrører: Vurderingsloven § 3, § 6, § 9, § 13 og § 33, stk. 17 og 18. Skatteforvaltningsloven § 33, stk. 3.
Skatterådet har ekstraordinært genoptaget vurderingerne pr. 1. oktober 2004, 1. oktober 2005 og 1. oktober 2006, med henblik på at få ændret grundværdien og den omberegnede grundværdi. Ændringen skyldes, at vurderingsmyndigheden har anvendt en for høj etagemeterpris, et forkert prisniveau samt en forkert bebyggelsesprocent.
Vedrører: Vurderingsloven § 33, stk. 17 og 18. Skatteforvaltningsloven § 33, stk. 3
Skatterådet har ekstraordinært genoptaget vurderingerne pr. 1. oktober 2006 og 1. oktober 2008, med henblik på at få ændret den omberegnede grundværdi. Ændringen skyldes, at vurderingsmyndigheden har anvendt en for høj etagemeterpris.
Vedrører: Statsskatteloven § 4 og § 6, stk. 1, litra a. Ligningsloven § 8. Skatteforvaltningsloven § 24. Selskabsskatteloven § 1, § 8 og § 31D
Spørger påtænker at stifte et selskab , hvis formål skal være at skaffe midler til socialt arbejde, bl.a. skoleprojekter i udlandet. Skatterådet kan ikke bekræfte at det nystiftede selskab ikke vil være skattepligtigt af modtagne gavekort fra spørger eller bidrag/gaver fra andre. Skatterådet kan ikke bekræfte, at det nystiftede selskab vil have fradrag, som en driftsudgift, for de beløb, der anvendes til støtte til de sociale formål.
Skatterådet afviser, at besvare et spørgsmål om spørger vil have fradrag for udgiften til de gavekort, der gives til det nystiftede selskab, som en reklameudgift, da der på nuværende tidspunkt ikke er tilstrækkelige oplysninger om størrelsen af udgiften til gavekort og reklamens værdi for spørger, og spørgsmålet derfor ikke kan besvares med den fornødne sikkerhed.
Vedrører: Ejendomsavancebeskatningsloven § 11
Skatterådet kunne ikke bekræfte, at salget af en ejendom foretages på ekspropriationslignende vilkår, og at fortjenesten som følge heraf ville være omfattet af skattefriheden i ejendomsavancebeskatningslovens § 11. Skatterådet kunne heller ikke bekræfte, at spørger kunne sælge 6,1674 ha jord skattefrit på ekspropriationslignende vilkår efter ejendomsavancebeskatningsloven § 11.
Vedrører: Skatteforvaltningsloven § 2, stk. 3. Registreringsafgiftsloven § 7b, stk. 3
Motorankenævn A har ved beregning af eksportgodtgørelse fratrukket 15 pct. (5.763 kr.) i godtgørelsesbeløbet, men har set bort fra at der skulle tages et fradrag på minimum 7.500 kr. jf. den dagældende registreringsafgiftslov § 7b, stk. 3. Skatterådet finder derfor, at motorankenævnets afgørelse er åbenbart ulovlig.
Vedrører: Ejendomsavancebeskatningsloven § 1 og § 11. Ekspropriationsprocesloven § 2 og § 16. Miljøbeskyttelsesloven § 24, § 26 a, § 61 og § 63. Vandforsyningsloven § 37
Skatterådet kunne ikke bekræfte, at fortjeneste ved modtagelse af en erstatning for påbud efter miljøbeskyttelseslovens § 24 var skattefri efter ejendomsavancebeskatningslovens § 11
Vedrører: Virksomhedsskatteloven § 1 og § 15b
Klager ansås i 2009 ikke længere at opfylde betingelserne for at anvende virksomhedsskatteordningen. Ultimo 2008 henstod der 950.000 kr. på konto for opsparet overskud inkl. foreløbig virksomhedsskat. Det var herefter berettiget at henregne indeståendet, med tillæg af den hertil svarende virksomhedsskat, til klagerens personlige indkomst, for indkomståret 2009.
Vedrører: Vurderingsloven § 17 og § 18 (dagældende)
Sagen angår, om Boligselskabet efter den dagældende § 17 i vurderingsloven har ret til yderligere fradrag i grundværdien for udgifter til etablering af eksterne vej- og kloakanlæg samt ret til fradrag for udgifter til eksternt stianlæg.
Kommunen havde solgt den omhandlede parcel til Boligselskabet inkl. sædvanlig byggemodning udenfor parcellen, og Boligselskabet havde opnået et skønsmæssigt fradrag for udgifter til eksternt vejanlæg og eksternt kloakanlæg.
Landsretten anså det ikke for godtgjort, at det udøvede skøn var åbenbart urimeligt eller hvilede på et forkert grundlag. Der blev henvist til, at det fremlagte kontraktmateriale ikke dokumenterede, hvilke nærmere arbejder, aftalerne omfatter, og at det ikke var godtgjort, hvorledes kommunens udgifter til eksterne vej- og kloakanlæg var fordelt på de enkelte parceller i udstykningen.
Af de grunde byretten havde anført fandt landsretten endvidere, at Boligselskabet ikke var berettiget til fradrag for udgifter til eksterne stianlæg. Byretten havde henvist til, at der var andre adgangsveje til området - også for gående og cyklende trafik.
Vedrører: Vurderingsloven § 17 og § 18 (dagældende)
Sagerne angik, hvorvidt sagsøgerne var berettigede til yderligere fradrag for forbedringer efter vurderingslovens dagældende §§ 17-18 for udgifter til anlæg af varmeforsyningsanlæg internt på ejendommene (hver ca. 38.000 m²).
Sagsøgerne fik ikke medhold i, at sagsøgerne var berettigede til yderligere fradrag for forsyningsledninger. Retten fandt, at der ikke var grundlag for at tilsidesætte Landsskatterettens vurdering og lagde her vægt på, at de omtvistede forsyningsledninger var etableret til brug for ejendommenes aktuelle byggeri, idet forsyningsledningerne nøje fulgte byggeriets udformning og behov.
Skatteministeriet blev derfor frifundet.
Vedrører: Ligningsloven § 16 A, stk. 9 og § 16, stk. 4
Sagen vedrørte, hvorvidt appellanten for indkomstårene 2007 og 2008 var skattepligtig af værdien af fri bil efter ligningslovens § 16, stk. 4.
Appellanten var hovedanpartshaver i et anpartsselskab, der var ejer af et aktieselskab, som havde adresse på appellantens bopæl. Appellanten var desuden direktør i aktieselskabet.
Aktieselskabet købte i juli 2007 en Mercedes. Bilen stod, når den ikke var i brug, parkeret i en garage på virksomhedens adresse, som også var appellantens bopæl.
Landsretten lagde vægt på, at bilen var indregistreret på hvide plader og havde været parkeret ved appellantens private bopæl. Landsretten lagde også vægt på, at kørselsregnskabet var udarbejdet flere år efter, og at samtlige underliggende kørselssedler efter det oplyste var smidt ud. Der var heller ikke trods bemærkning fra selskabets revisor i regnskaber for 2007 og 2008 udarbejdet en fraskrivelseserklæring.
Under disse omstændigheder, og efter det af byretten anførte vedrørende ejerforhold, havde appellanten ikke sandsynliggjort, at bilen ikke var stillet til rådighed for og ikke blev anvendt til privat kørsel.
(Stadfæstelse af SKM2013.201.BR )
Vedrører: Aktieavancebeskatningsloven § 2, stk. 2 og § 6 (dagældende)
Højesteret har tilsidesat et skattearrangement, hvor formålet med arrangementet var at skabe konstruerede tab, der kunne fratrækkes skattemæssigt.
De pågældende to moderselskaber ønskede at få tabsfradrag på aktier efter den dagældende 3 års regel, hvorefter fortjeneste på aktier, der var ejet i mindre end 3 år, var skattepligtige og tab fradragsberettigede. De to moderselskaber lod derfor hver to datterselskaber indgå modsatrettede valutaterminskontrakter med det ene formål at konstruere et tab i det ene af de to selskaber. I det selskab, som led tab på valutaterminskontrakten, betalte det ene af moderselskaberne banken for tabet og lod senere aktiekapitalen i datterselskabet forhøje ved et kapitalindskud. Herved skabtes et større tab ved, at de to moderselskaber solgte aktierne i de to tabslidende selskaber.
Højesteret tilsidesatte arrangementet. Højesteret henviste til, at dispositionernes eneste formål og eneste virkning var at skabe et fradragsberettiget tab. Ud fra en helhedsvurdering kunne tabet ikke anses for et reelt tab.
SKM2014.442.SANST Fritagelse for betaling af renter - få dage i forbindelse med påske | Vedrører: Opkrævningsloven § 7 og § 8 Anmodning om fritagelse for betaling af renter af for sent betalt moms blev imødekommet. Betalingsfristen var overskredet med 9 dage, hvoraf en stor del lå i forbindelse med helligdagene omkring påsken. Der var endvidere tale om et førstegangstilfælde. |
SKM2014.441.VLR Straffesag - manglende salgsregistreringssystem - 2. gangstilfælde | Vedrører: Momsbekendtgørelsen § 100 (dagældende) T var tiltalt for, i gentagelses tilfælde, at have overtrådt momsbekendtgørelsen, ved i hans personligt ejede virksomhed i 2012, forsætligt eller groft uagtsomt at have undladt at udstede forenklede fakturaer eller benyttet et salgsregistreringssystem samt at have undladt at føre et klart og overskueligt regnskab, der kunne danne grundlag for SKATs kontrol med afgiftens rigtige beregning. T havde i 2011 vedtaget et bødeforelæg på 5.000 kr. for lignende overtrædelse. Byretten lagde vægt på forklaringen fra vidnet fra SKAT, om sine iagttagelser under kontrolbesøget, herunder at der blev solgt drikkevarer uden at disse blev slået ind på kasseapparatet. Byretten havde ved bødefastsættelsen taget hensyn til, at bøder, der vedrører skatte- og afgiftsunddragelser, skal udmåles til en sådan størrelse, at bøderne har en præventiv virkning så fremtidige afgiftsunddragelser forhindres. På denne baggrund og henset til at T tidligere var straffet for ligeartede lovovertrædelser, blev bøden udmålt som et 2. gangstilfælde til 10.000 kr. Efter det oplyste om tidligere kontrolbesøg og henstillinger til T om overholdelse af reglerne i momsbekendtgørelsen, tiltrådte landsretten, af de grunde som byretten havde anført, at T var fundet skyldig som sket. Landsretten tiltrådte ligeledes af de grunde, som byretten havde anført, at bødestraffen i et 2. gangstilfælde var udmålt som sket. |
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 03-07-2014 dom i C-524/13 Braun
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel – Amtsgericht Karlsruhe (Tyskland) – fortolkning af Rådets direktiv 69/335/EØF af 17. juli 1969 om kapitaltilførselsafgift, som ændret ved Rådets direktiv 85/303/EØF af 10. juni 1985 – omdannelse af et kapitalselskab uden kapitaltilførsel – gebyrer, der opkræves for oprettelse af et notarialdokument, som attesterer denne omdannelse – eventuel inddragelse af disse gebyrer under begrebet afgift
Tidligere dokument: C-524/13 Braun - Ny sag
MEMO/14/428 - Preparation of Economic and Finance Ministers Council, Luxembourg 20 June
EU Council agrees to close tax loophole for corporate groups
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om indberetningspligter m.v. efter skattekontrolloven
Bilag 217 | Samlenotat for de sager på rådsmødet (ECOFIN) den 20. juni 2014, som er relevante for Skatteudvalget |
Bilag 219 | Udvalgets svar på brev af 12. maj 2014 fra Eva Kjer Hansen om EU-sager i fagudvalgene |
Spm. 608 |
Spm. 627 |
Spm. 636 |
Spm. 646 |
Spm. 647 |
Spm. 648 |
Spm. 649 |
Spm. 650 |
Spm. 651 |
Spm. 652 |
Spm. 653 | Spm. om loven om arbejdsudlejeskat, til skatteministeren Svar |
Spm. S 1601 |
Spm. S 1602 |