Kære Læser
Denne uges SkatteMail indeholder bl.a nye lovforslag og en stribe bindende svar og ikke-offentliggjorte afgørelser fra Landsskatteretten.
Lovforslagene er:
L 42 Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningsloven, opkrævningsloven og forskellige andre love. (Hurtig afslutning i visse klagesager, omkostningsgodtgørelse i retssager, dækningsrækkefølgen for underholdsbidrag, restanceforebyggelse, momsregistrering af visse virksomheder, forbedret inddrivelse af restancer til det offentlige m.v.).
L 41 Forslag til lov om ændring af ligningsloven, fondsbeskatningsloven, lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, lov om et indkomstregister og forskellige andre love. (Udvidelse af kredsen af yderkommuner med forhøjet befordringsfradrag, forhøjelse af kommunernes andel af selskabsskatten og udvidet mulighed for videregivelse af oplysninger til finansielle virksomheder).
L 40 Forslag til lov om ændring af fondsbeskatningsloven, kildeskatteloven, kursgevinstloven, selskabsskatteloven og skatteforvaltningsloven. (Lempelse af udbyttebeskatningen af visse unoterede porteføljeaktier).
Hvis du allerede ser frem mod julen er der under artikler en gennemgang af reglerne for beskatning af julegaver til medarbejdere...
God læselyst.
Med venlig hilsen
Flemming L. Bach
Artikler og interessante links
Self-employed individuals may be allowed to defer exit tax payments
Reporting to the Danish tax loss register
Nu kan der indberettes til SKAT’s underskudsregister
Sambeskatning - nye regler om indberetning
Derivatives & Financial Instruments: 5 - 2014
European Taxation: 11 - 2014
Der foreslås ændringer til fraflytningsbeskatning, når personer flytter fra Danmark
Selskabers acontoskat
Major new steps to boost international cooperation against tax evasion: Governments commit to implement automatic exchange of information beginning 2017
Digital indberetning af underskud
Julegaver til medarbejderne
SKAT-meddelelser
Renten efter pensionsafkastbeskatningslovens § 27, stk. 5 for indkomståret 2015
Bindende svar
Almennyttig forening, moms- og skattepligtige forhold
Succession i en landbrugsvirksomhed bestående af sammenlagte ejendomme med bl.a. udlejningsboliger, kursværdiansættelse af latent skat, overdragelse til +/- 15 pct., m.m.
Skattepligt - tilflytter - enkeltstående arbejde
Dispensation fra CFC-beskatning
Pålæg om oplysningspligt efter skattekontrollovens § 8 D, stk. 1
Skattepligt - hotellejlighed - midlertidigt arbejdsophold
Ejendomsvurdering, ekstraordinær genoptagelse, grundværdi
Ejendomsvurdering, ekstraordinær genoptagelse, grundværdi
Begrænset skattepligt - likvidationsudlodning - beneficial owner
Ledelsens sæde - likvidationsudlodning - beneficial owner - begrænset skattepligt
Fast driftssted - bygge- og anlæg
Domme
Ejendomsværdiskat - rådighed over bolig - delvis udlejning - betydning af selvangivet nedslag
Skønsmæssig ansættelse - tilsidesættelse af regnskabsgrundlag - ikke beregnet privatforbrug - køb og salg af brugte biler
Renter - for sent indbetalt momstilsvar - uberettiget fradrag - modregning - tilbagebetalingskrav
Kommanditist - ejendomsavance - udbyderhonorar
Moms - genoptagelse af landsskatteretskendelse
Ikke offentliggjorte kendelser
Nyt fra andre lande og organisationer
Bundesministerium der Finanzen, Tyskland
VERO Skat, Finland
Skatteverket, Sverige
Skatteetaten, Norge
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Høringsportalen
Nyt fra Folketinget
Nye lovforslag
Vedtagne lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20141027' AND [SkatteraadChanged] <= '20141102') OR ([LSRChanged] >= '20141027' AND [LSRChanged] <= '20141102') OR ([ByretChanged] >= '20141027' AND [ByretChanged] <= '20141102') OR ([LandsretChanged] >= '20141027' AND [LandsretChanged] <= '20141102') OR ([HojesteretChanged] >= '20141027' AND [HojesteretChanged] <= '20141102')) ORDER BY AppelId DESC
BDOSelf-employed individuals may be allowed to defer exit tax payments According to a proposal for a new bill, self-employed individuals will be allowed to defer payment of exit taxes when relocating their businesses abroad. |
BDOReporting to the Danish tax loss register Now, the Danish tax authorities have adapted their IT systems making it possible to report tax losses. Unreported losses will be irrevocably lost. |
Bech-BruunNu kan der indberettes til SKAT’s underskudsregister Detaljerede oplysninger fra 12 indkomstår. Det skal selskaber indberette til SKAT, hvis de vil bruge deres fremførselsberettigede underskud. |
Derivatives & Financial Instruments (DFI)Derivatives & Financial Instruments: 5 - 2014 I denne udgave:
|
European Taxation (ET)I denne udgave:
|
EYDer foreslås ændringer til fraflytningsbeskatning, når personer flytter fra Danmark Fraflytterbeskatning udvides, således at ejendomme, der udgår af dansk beskatning, vil være omfattet. Samtidig etableres henstandsordning for fraflytningsskat på erhvervsaktiver samt opsparet overskud i virksomhedsordningen. Endvidere ændres nuværende regler for henstand, og der kommer regler for efterfølgende tab på fordringer. |
EYNu er det tid til at overveje, om årets acontobetalinger af selskabsskat matcher den skattepligtige indkomst, der forventes for indkomståret 2014. |
OECDThe new OECD/G20 standard on automatic exchange of information was endorsed today by a large number of OECD and G20 countries as well as major financial centres participating in the annual meeting of the Global Forum on Transparency and Exchange of Information for Tax Purposes in Berlin. |
PwCDigital indberetning af underskud Fra og med indkomståret 2014 indberettes selvangivelsen for selskaber digitalt via SKATs nye system DIAS (Digitalisering Af Selskabsskatten). Systemet forventes klar i marts 2015, men allerede nu er det muligt at indberette visse grundoplysninger. |
Revisorgruppen DanmarkSkattefrie julegaver - uændret praksis |
Vedrører: Pensionsafkastbeskatningsloven § 27, stk. 5
Den gennemsnitlige effektive obligationsrente for indkomståret 2015 (3-månedersrenten) efter pensionsafkastbeskatningslovens § 27, stk. 5, er beregnet til 4,1 pct.
Vedrører: Selskabsskatteloven § 1, stk. 1, nr. 6, og stk. 4. Statsskatteloven § 4. Ligningsloven § 8 og § 7M. Momsloven § 4, stk. 1, § 13, stk. 1, nr. 1 og 4 samt § 27, stk. 1
Spørger har et udvalg, som varetager opgaver, som ønskes placeret i en selvstændig forening. Skatterådet kan bekræfte, at foreningen vil blive skattepligtig efter selskabsskatteloven § 1, stk. 1, nr. 6, og dermed kun skattepligtig af erhvervsmæssig indkomst. Skatterådet kan bekræfte at tilskud, medlemskontingenter, donationer, gaver, reklameindtægter og sponsorbidrag ikke vil være skattepligtige. Skatterådet kan bekræfte at foreningen har et almennyttigt formål. Skatterådet kan ikke bekræfte, at foreningen er omfattet af momsfritagelsen i momslovens § 13, stk. 1, nr. 1 eller § 13, stk. 1, nr. 4, da foreningen ikke leverer ydelser mod vederlag. Skatterådet bekræfter, at et driftstilskud, som foreningen modtager, er momsfritaget. Skatterådet bekræfter, at reklameindtægter/sponsorater er momsfritaget, da foreningen ikke leverer reklameydelser mod vederlag, når medlemmer, gavegivere og sponsorer alene får et støttebevis. Skatterådet kan ikke bekræfte, at medlemmer, gavegivere og sponsorer kan få fradrag for ydelsen som reklame. Skatterådet afviser at give bindende svar på spørgsmålet om gaver og donationer fra diverse givere er momsfritaget, da spørgsmålet ikke kan besvares med fornøden sikkerhed.
Skatterådet kan bekræfte, at ulønnede udstationerede personer vil være skattefri af en række nærmere beskrevne udgifter, som afholdes af foreningen i forbindelse med udstationeringen. Skatterådet kan ikke bekræfte, at de samme udgifter vil være skattefrie, hvis de afholdes overfor ledsagere og børn.
Vedrører: Kildeskatteloven § 33 C. Ejendomsavancebeskatningsloven § 2, § 3, § 8 og § 9. Skatteforvaltningsloven § 24. Cirkulære nr. 185 af 17/11 1982.
Skatterådet bekræftede, at sammenlagte ejendomme med bl.a. udlejningsboliger kan overdrages med succession efter kildeskattelovens § 33 C, at værdiansættelsen kunne foretages efter værdiansættelsescirkulæret på baggrund af den senest offentliggjorte ejendomsværdi, og at det var nødvendigt at indhente udstyknings- og/eller værdinedgangserklæring vedrørende stuehuset. Skatterådet kunne ikke bekræfte, at en beregnet latent skat kunne ansættes til kurs 80. Skatterådet afviste at svare på spørgsmålet om, hvorvidt overdragelsen kunne foretages på baggrund af en senere årsomvurdering af den sammenlagte ejendom.
Vedrører: Kildeskatteloven § 1, stk. 1, nr. 1 og § 7, stk. 1
Skatterådet bekræfter, at spørgers fulde skattepligt ikke er indtrådt ved erhvervelse af sommerhus og helårsbolig i Danmark eller ved ægtefællens tilbageflytning til Danmark efter kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1, jf. kildeskattelovens § 7, stk. 1. Skatterådet har vurderet, at spørger har erhvervet bopæl, da han råder over helårsbolig, men at skattepligten ikke er indtrådt, da spørger ikke udfører arbejde i Danmark og dermed ikke opfylder opholdsbetingelsen i kildeskattelovens § 7, stk. 1. Skatterådet bekræfter endvidere, at skattepligten ikke indtræder såfremt spørger evt. udfører arbejde 1-2 dage om året i Danmark. Det er ved denne vurdering lagt til grund, at det er oplyst, at der er tale om en situation, der ikke er forudsigelig og påregnelig, og at spørgers ophold i Danmark ikke overstiger den absolutte grænse for ophold efter kildeskattelovens § 7, stk. 1.
Vedrører: Selskabsskatteloven § 32, stk. 2
Skatterådet meddelte A dispensation fra CFC-beskatning for datterselskabet B fra og med indkomståret 2014 og for den maksimale periode på 10 år. Selskabet havde koncession til at drive forsikringsvirksomhed i Danmark. Selskabets forsikringskunder var danske og det var oplyst, at selskabet ikke havde indkomst fra salg af forsikringer til kunder, som var koncernforbundet med selskabet.
Vedrører: Skattekontrolloven § 8 D, stk. 1
Skatterådet fulgte SKATs indstilling om, at F3-Finans - der har forestået udlodningen af likvidationsprovenu i forbindelse med G1's opløsning - pålægges at meddele oplysninger efter skattekontrollovens § 8 D, stk. 1, om udlodning af likvidationsprovenu til G1's medlemmer.
Vedrører: Kildeskatteloven § 1 og § 7
Skatterådet kunne bekræfte, at spørgers medarbejdere, der er på midlertidigt arbejdsophold på mindre end 6 måneder i Danmark med det formål at forberede tilbud, ikke anses for at have bopæl i Danmark i kildeskattelovens § 1, stk.1, nr. 1's forstand, når medarbejderne får stillet hotellejligheder til rådighed i Danmark af deres udenlandske arbejdsgiver (spørger)
Vedrører: Skatteforvaltningsloven § 33, stk. 3 Vurderingsloven § 6 og § 13
Skatterådet har ekstraordinært genoptaget vurderingen pr. 1. oktober 2008 med henblik på at få rettet grundværdien.
Vedrører: Skatteforvaltningsloven § 33, stk. 3 Vurderingsloven § 6 og § 13
Skatterådet har ekstraordinært genoptaget vurderingen pr. 1. oktober 2008 med henblik på at få rettet grundværdien.
Vedrører: Ligningsloven § 16 A. Aktieavancebeskatningsloven § 2. Selskabsskatteloven § 2, stk. 1, litra c. Kildeskatteloven § 65
Skatterådet bekræfter, at et amerikansk selskab og et italiensk selskab ikke er begrænset skattepligtige efter selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra c, af likvidationsprovenu fra et dansk selskab, som udloddes samme år, som selskabet ophører, idet likvidationsprovenuet ikke er omfattet af ligningslovens § 16 A, stk. 3, nr. 1.
Uanset om likvidationsudlodningen videreudloddes af det amerikanske selskab og det italienske selskab, ændres besvarelsen ikke herved, idet de bagvedliggende ejere er fysiske personer bosiddende i EU/EØS, der ikke er begrænset skattepligtige af aktieavancerne.
Vedrører: Selskabsskatteloven § 2, stk. 1, litra c og § 5, stk. 7. Skatteforvaltningsloven § 24, stk. 2
Skatterådet bekræfter, at A ApS anses for at have afstået aktiver og passiver på det tidspunkt, hvor flytningen af ledelsens sæde flytter til Holland.
Skatterådet afviser at besvare, om A ApS skal indeholde skat af et likvidationsprovenu i forbindelse med skattepligtens ophør, idet der er tale om en transaktion, hvor det ikke er fastlagt, hvem der kan disponere, og hvem slutmodtageren af aktieposten og likvidationsudlodningen er.
Skatterådet bekræfter, at B Company, Canada eller andre af koncernselskaberne ikke begrænset skattepligtige af fremtidige udlodninger fra A ApS, Holland, idet A ApS ved flytning af ledelsens sæde til Holland anses for at have afstået sine aktier, og A ApS får dermed hjemsted i Holland. A ApS' aktier kan heller ikke henføres til et fast driftssted i Danmark
Vedrører: Selskabsskatteloven § 2, stk. 1, litra a. OECD's modeloverenskomst artikel 5, stk. 3.
Et selskab, der er hjemmehørende i USA, skulle være underentreprenør på et bygge- og anlægsprojekt i DK. Selskabet skulle udføre arbejde af to omgange, der til sammen udgjorde i alt 9 måneder og med en planlagt afbrydelse på 5 måneder. Skatterådet kunne bekræfte, at selskabet ikke ville få fast driftssted i DK på grundlag af det omhandlede projekt. Afbrydelsen på 5 måneder ansås ikke for en midlertidig afbrydelse, der skulle tillægges den periode, hvor selskabet skulle udføre bygge- og anlægsarbejde i DK. Selskabets byggeprojekt ville derfor ikke vare i mere end 12 måneder.
Vedrører: Ejendomsværdiskatteloven § 2 og § 11
Sagen drejede sig om, hvorvidt sagsøgeren var berettiget til nedsættelse af sin ejendomsværdiskat, idet han gjorde gældende, at rådigheden over en af ham ejet ejendom var afskåret som følge af udlejning og at han i en periode havde været bosiddende et andet sted end i ejendommen.
Retten lagde til grund, at sagsøgeren ikke havde ejet en anden ejerbolig end den pågældende ejendom, og at der derfor ikke var tale om betaling af dobbelt ejendomsværdiskat. Det var uden betydning for sagsøgerens rådighed over ejendommen, om han havde været bosiddende et andet sted, og der var ikke ført bevis for, at hans rådighed over ejendommen havde været afskåret som følge af udlejning. Det var ligeledes uden betydning for afgørelsen, at sagsøgeren i andre indkomstår havde selvangivet et nedslag i ejendomsværdiskatten, som ikke var lignet af SKAT. Skatteministeriet blev derfor frifundet.
Vedrører: Skattekontrolloven § 5, stk. 3 og § 3, stk. 4
Sagen vedrørte alene spørgsmålet om, hvorvidt der var grundlag for at tilsidesætte skattemyndighedernes skønsmæssige forhøjelser af skatteyderens skattepligtige indkomst for 2005-2007.
Skatteyderen, der var lønmodtager, drev i sin fritid virksomhed med køb og salg af brugte biler og reservedele. SKAT kunne ved et kontrolbesøg på skatteyderens bopæl og en efterfølgende henvendelse til Den Blå Avis konstatere, at salget dels var foregået via Den Blå Avis, dels på andre måder end via Den Blå Avis.
Ved den skønsmæssige opgørelse af skatteyderens salg af biler, tog SKAT alene udgangspunkt i de salg, der kunne konstateres gennem Den Blå Avis, og forhøjede hans indkomst svarende til en skønnet bruttoavance på kr. 3.600,- ekskl. moms pr. annonceret bil.
Byretten anførte, at selvom det ikke kunne udelukkes, at enkelte af de biler som skatteyderen havde solgt via Den Blå Avis var solgt uden vederlag eller brugt privat, måtte dette sammenholdes med, at der utvivlsomt var sket salg af biler fra skatteyderens privatadresse, som SKAT ikke havde medtaget i skønnet. Byretten fandt endvidere, det var uden betydning, at der ikke var udarbejdet privatforbrugsberegning.
På den baggrund havde skatteyderen ikke godtgjort, at SKATs skøn skulle føre til et urimeligt resultat eller hvile på et forkert grundlag, og Skatteministeriet fik medhold i frifindelsespåstanden.
Landsretten stadfæstede byrettens dom i henhold til grundene. (Stadfæstelse af SKM2013.519.BR ).
Vedrører: Momsloven § 46, stk. 5 (dagældende) og § 52 a, stk. 7, sidste pkt. Opkrævningsloven § 5, stk. 1 og § 7, stk. 1
Sagen drejede sig om, hvorvidt SKAT var berettiget til at afkræve sagsøgeren en rentebetaling på kr. 183.637,- af et for sent indbetalt momstilsvar, som var opstået som følge af et uberettiget fradrag for købsmoms i perioden 1. januar 2011 til 31. marts 2012.
Sagsøgeren drev virksomhed med køb og salg af skrot. Det var ubestridt under sagen, at der ikke bestod nogen dansk momspligt af de af sagen omfattede køb og salg af kobberskrot, som blev leveret fra Polen til Tyskland. De pågældende leverancer var fejlagtigt blevet pålagt moms i både købsmoms- og salgsmomsleddet.
Sagsøgeren fik oplyst af SKAT, at de fejlagtige momsopkrævninger vedrørende salgsmomsen, som sagsøgeren i medfør af momslovens § 46, stk. 5, havde pligt til at indbetale, skulle berigtiges ved udstedelse af en kreditnota i medfør af momslovens § 52 a, stk. 7, sidste pkt. En berigtigelse af salgsmomsen over for sagsøgerens køber ville give sagsøgeren et krav på tilbagebetaling af for meget indbetalt salgsmoms.
Retten fandt, at SKAT med rette havde afkrævet det korrigerede momstilsvar - som følge af det uberettigede købsmomsfradrag - til betaling 14 dage efter påkrav i medfør af opkrævningslovens § 5, stk. 1, og da sagsøgeren først havde berigtiget salgsmomsen over for sin køber i september 2012, havde SKAT også været berettiget til at beregne renter i medfør af opkrævningslovens § 7, stk. 1, i perioden indtil fordringen vedrørende det uberettigede købsmomsfradrag var ophørt, som i sagen skete ved modregning med sagsøgerens krav på tilbagebetaling af for meget indbetalt salgsmoms.
Skatteministeriet blev herefter frifundet.
Vedrører: Ejendomsavancebeskatningsloven § 4
Sælger af anparter i et kommanditselskab, der var engageret i et ejendomsinvesteringsprojekt, var ikke berettiget til at fradrage udbyderhonorar og finansieringsomkostninger i afståelsessummen i forbindelse med beregningen af den skattepligtige ejendomsavance. Sælgeren var endvidere ikke omfattet af skattemyndighedernes dagældende praksis om "brugte anparter". Byretten var nået til samme resultat.
Vedrører: Skatteforvaltningsloven § 46 (dagældende)
Sagen vedrørte spørgsmålet om, hvorvidt Landsskatterettens afvisning af den afgiftspligtiges begæring om genoptagelse af Landskatterettens kendelse af 14. februar 2012, var berettiget.
Forud for Landsskatterettens kendelse om nægtelse af genoptagelse af sagen forelå der oplysninger i form af SKATs brev om, at der ikke ville blive gjort et strafferetligt ansvar gældende, og revisors erklæring om fejl i forbindelse med bogføringen. Den afgiftspligtige havde endvidere gjort gældende, at der forelå sagsbehandlingsfejl, idet skattemyndighederne ikke havde efterlevet officialmaksimen.
I relation til SKATs brev, fandt landsretten, at betingelserne for genoptagelse i medfør af den dagældende skatteforvaltningslovs § 46, stk. 1 ikke var opfyldt, idet oplysningerne heri ikke kunne have medført et væsentligt ændret udfald af afgørelsen, hvis den havde foreligget tidligere.
I relation til revisors erklæring, bemærkede landsretten, at det allerede under Landsskatterettens oprindelige behandling af sagen var gjort gældende, at SKATs momsansættelse var forkert, idet der tidligere var sket konteringsfejl, hvilket den afgiftspligtige var blevet anmodet om at dokumentere. Landsretten fandt derfor, at det måtte lægges selskabet til last, at erklæringen ikke var fremkommet under Landsskatterettens oprindelige behandling af sagen.
Landsretten fandt derfor ikke, at betingelserne for genoptagelse i medfør af den dagældende skatteforvaltningslovs § 46, stk. 1, var opfyldt. Landsretten bemærkede desuden, at den afgiftspligtiges indsigelser vedrørende sagsbehandlingsfejl fra SKATs side, kunne have været gjort gældende allerede i forbindelse med anmodningen om genoptagelse.
Landsretten fandt endvidere ikke, at det var dokumenteret, at der forelå særlige omstændigheder omfattet af skatteforvaltningslovens dagældende § 46, stk. 2.
Landsretten stadfæstede derfor byrettens ( SKM2013.792.BR ) frifindelse af Skatteministeriet.
Journalnr: 13/5764746
Ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen
Skatteankenævnet har afslået anmodning om ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen. Landsskatteretten pålægger SKAT at ekstraordinært genoptage skatteansættelsen for indkomståret 2004.
Afsagt: 23-09-2014
Journalnr: 12/0224511
Diverse forhøjelser
SKAT har forhøjet den skattepligtige indkomst vedrørende ikke godkendte fradrag for diverse udgifter mm. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 22-09-2014
Journalnr: 13/0226544
Eftergivelse af gæld
Klagen vedrører kapitalindkomst forhøjet med gæld eftergivet af ApS. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 23-09-2014
Journalnr: 13/6301513
Erhvervsmæssig drift af landbrugsvirksomhed
Sagen skyldes, at SKAT ikke har anset en landbrugsvirksomhed for erhvervsmæssigt drevet. Landsskatteretten anser landbrugsvirksomheden anses for erhvervsmæssigt drevet.
Afsagt: 24-09-2014
Journalnr: 13/5035527
Erhvervsmæssig drift af landbrugsvirksomhed
Sagen vedrører, at klagerens landbrugsvirksomhed ikke er anset for erhvervsmæssigt drevet. Landsskatteretten stadfæster i al overvejende grad afgørelsen.
Afsagt: 19-09-2014
Journalnr: 12/0189820
Forhøjelse af indkomst
Skatteankenævnet har forhøjet klagerens A-indkomst. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 16-09-2014
Journalnr: 14/0044875
Genvundne afskrivninger mm
Klagen vedrører ansatte genvundne afskrivninger, tab til fremførsel efter ejendomsbeskatningsloven samt kursgevinst ved indfrielse af valutalån. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 16-09-2014
Journalnr: 13/0212980
Maskeret udlodning
Klagen vedrører maskeret udlodning. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 24-09-2014
Journalnr: 12/0269496
Overdragelsessum for anparter
Klagen vedrører bindende svar om overdragelsessum for anparter. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 18-09-2014
Journalnr: 12/0211386
Sambeskatningsindkomst
Klagen vedrører ændring af sambeskatningsindkomst. Landsskatteretten ændrer afgørelsen vedrørende to af de tre selskaber.
Afsagt: 15-09-2014
Journalnr: 12/0192158
Skat af fri bil og afskrivning på bygning
Klagen vedrører skat af fri bil og fradrag for afskrivninger på bygning. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 17-09-2014
Journalnr: 13/0237046
Skat af kørselsgodtgørelse
Kørselsgodtgørelse udbetalt som skattefri anset for skattepligtig. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 24-09-2014
Journalnr: 12/0191710
Skattefri kørselsgodtgørelse
Klagen vedrører bindende svar om skattefri kørselsgodtgørelse. Landsskatteretten ændrer det bindende svar.
Afsagt: 18-09-2014
Journalnr: 12/0191027
Skattepligt
SKAT har anset klageren for omfattet af fuld skattepligt til Danmark. Landsskatteretten giver medhold i, at klageren ikke er fuldt skattepligtig til Danmark.
Afsagt: 22-05-2014
Journalnr: 13/5794771
Skattepligt til Danmark
Klagen vedrører et bindende svar, om skattepligt til Danmark. Landsskatteretten ændrer det bindende svar ved at lade et af de stillede spørgsmål bortfalde.
Afsagt: 24-09-2014
Journalnr: 12/0191809
Tilbagebetaling af gaveafgift
Klagen vedrører forrentning ved tilbagebetaling af gaveafgift. Landsskatteretten ophæver al rentetilskrivning.
Afsagt: 19-09-2014
Journalnr: 12/0190618
Udbetalinger til hovedanpartshaver anset for løn
SKAT har anset udbetalinger til hovedanpartshaveren som løn. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 17-09-2014
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 13-11-2014 dom i C-112/14 Kommissionen mod Det Forenede Kongerige
Fiskale bestemmelser
Hvorvidt Det Forenede Kongeringe Storbritannien og Nordirland har tilsidesat sine forpligtelser i henhold til artikel 63 TEUF og EØS-aftalens artikel 40, eller subsidiært artikel 49 TEUF og EØS-aftalens artikel 31, ved at indføre og opretholde en lovgivning om beskatning af selskabsmedlemmers kapitalgevinster i ikke-hjemmehørende selskaber, som indebærer en forskelsbehandling mellem indenlandske og grænseoverskridende aktiviteter.
Nyhedsbrev til virksomheder
Anmeldelse af indberetningpligt efter skattekontrollovens § 8Å - USA FATCA
Bekendtgørelse af lov om den skattemæssige behandling af husdyrbesætninger
Bekendtgørelse af lov om investeringsfonds
Forslag til Lov om ændring af skatteforvaltningsloven, opkrævningsloven og forskellige andre love
Oprettelsesdato: 30-10-2014
Høringsfrist: 13-11-2014
Forslag til lov om ændring af pensionsbeskatningsloven og forskellige andre love (Forlængelse af rabat på afgiften ved omlægning af eksisterende kapitalpensioner og rabat på afgiften ved udbetaling fra eller omlægning af konti i Lønmodtagernes Dyrtidsfond)
Oprettelsesdato: 31-10-2014
Høringsfrist: 05-11-2014
Bilag 2 |
Bilag 4 |
Bilag 5 |
Bilag 6 |
Bilag 7 |
Bilag 8 |
Spm. 28 |
Spm. 29 |
Spm. 30 |
Spm. 31 |
Spm. 32 |
Spm. 33 |
Spm. 34 |
Spm. 35 |
Spm. 36 |
Bilag 1 |
Bilag 1 |
Bilag 1 |
Bilag 2 |
Bilag 1 |
Bilag 2 |
Bilag 1 |
Bilag 2 |
Bilag 1 |
Bilag 1 |
Bilag 2 |
Bilag 3 |
Bilag 1 |
Bilag 1 |
Bilag 2 |
Spm. 2 |
Spm. 28 |
Spm. 70 |
Spm. 74 |
Spm. 75 |
Spm. 76 |
Spm. 77 |
Spm. 85 |
Spm. 86 |
Spm. 87 |
Spm. 821 |
Spm. 822 |
Spm. 823 |
Spm. 824 |
Spm. 825 |
Spm. 826 | Spm. om, hvad nettoomkostningen er ved at ansætte flere i SKAT, til skatteministeren Svar |
Spm. 889 |
Spm. 895 | Spm. om SKATs oplysninger om regelændringen har været mangelfulde, til skatteministeren Svar |
Spm. 896 |
Spm. 900 |
Spm. 901 | Spm. om, hvor mange af SKATs, kontroller der har ført til sigtelser, til skatteministeren Svar |
Spm. 919 |