SkatteMails

Andre services

Jobportal

Fortegnelser

Tidligere år

Support og hjælp

SkatteMail 2016, uge 05

Kære Læser

Denne uges SkatteMail indeholder bl.a. omtale af nyt lovforslag om genindførelse af skattebegunstigede medarbejderaktieordninger. Et lovforslag er netop sendt i høring, som vil reducere skatten af aktieløn fra 56 % til 27 %/42 %. Der er dog visse begrænsninger i anvendelsen af de nye regler, som forventes indført til sommer.

God fornøjelse med læsningen!

Flemming L. Bach


 

Indhold

Artikler og interessante links
Skattebegunstiget tildeling af medarbejderaktier genopstår
Finansieringsbidrag
Skatter og afgifter bliver sænket i 2016
Genindførelse af skattebegunstigede medarbejderaktieordninger
Tough Measures Needed to Reform Tax on Corporate Profits
A Common GAAR to Protect the Harmonized Corporate Tax Base: More Chaos in the Labyrinth
The Application of European Tonnage Tax Regimes on (Offshore) Service Vessels: Towards a (New) Level Playing Field?
Groupe Steria: A Threat to Group Taxation Regimes?
Nye forventede skatteregler om aktieløn
New Expected Tax Rules on Share Based Remuneration
The New Common Minimum Anti-Abuse Rule in the EU Parent-Subsidiary Directive: Background, Impact, Applicability, Purpose and Effect
Tax Inversions: Time to Take a Look in the Mirror Reflections on the Inversion Phenomenon
Hybrid Entities: Problems Arising from the Attribution of Income Through Withholding Tax Relief ? Can Specific Domestic Provisions be a Suitable Solution Concept?
The Compatibility of Exit Tax Legislation Applicable to Corporate Taxpayers in France, Germany, Italy, The Netherlands, Portugal, Spain and The United Kingdom with the EU Freedom of Establishment ? Part 2
Jurisdiction of the Italian Tax Judge on Administrative Acts Denying Access to the Arbitration Convention on Transfer Pricing: Towards a Dispute Resolution Procedure Ever More Independent of State Control
Taxation of Income in Foreign Trusts: Denmark Introduces a New Anti-avoidance Rule Targeting the Use of Foreign Trusts
Thoughts on the Qatar Financial Centre Sc. 'Concessionary Rate' for, Captive Insurers and Reinsurers
Lovforslag om genindførsel af skattebegunstiget aktieløn sendt i høring
Værd at vide om erhvervsmæssig kørsel for landmænd

Styresignaler
Styresignal om, at et selskabs indkomstår kun kan omfatte 1. april én gang

Bindende svar
Udbetalinger - FNs pensionsordning - bortseelsesret - skattepligt efter PBL § 53 A, stk. 5 - ikke praksisændring
S.M.B.A. - skattefri fusion og omdannelse
Vedtægtsændring med etablering af aktieklasser - generationsskifte
Virksomhedsordningen - personlig kaution for selskabs gæld
Sikkerhedsstillelse, stuehus - Virksomhedsskatteordningen
Sikkerhedsstillelse, stuehus- Virksomhedsskatteordningen

Afgørelser
Spørgsmål om økonomisk risiko ved erhvervsmæssig aktivitet.
Spørgsmål om, hvorvidt klager opfyldte de skærpede dokumentationskrav for at et fradrag for forbedringer kunne opnås.
Spørgsmål om hvorvidt klager var berettiget til omvalg efter skatteforvaltningsloven.
Afgørelse om, hvorvidt grundværdiansættelse vedrørende ekstrafundering kunne genoptages.

Domme
Maskeret udlodning - salg til underpris - manglende dokumentation
Fraflytterbeskatning - aktieavance - eftergivelse - forvaltningsretligt skøn
Sømandsbeskatning - statsstøtte - grundloven
Salgssum - pizzeria
Kommanditist - tvangsindløsning - ejendomsavance

Nyt fra EU-Domstolen
2 nye sager
2 domme

Nyt fra EU

Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del


 

SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20160201' AND [SkatteraadChanged] <= '20160207') OR ([LSRChanged] >= '20160201' AND [LSRChanged] <= '20160207') OR ([ByretChanged] >= '20160201' AND [ByretChanged] <= '20160207') OR ([LandsretChanged] >= '20160201' AND [LandsretChanged] <= '20160207') OR ([HojesteretChanged] >= '20160201' AND [HojesteretChanged] <= '20160207')) ORDER BY AppelId DESC

Angivelsesfrister den kommende uge

Dato Angivelse Periode
10-02-2016 A-skat mv. for små og mellemstore virksomheder i 2016 Januar 2016

Indholdsfortegnelse 

Artikler og interessante links

Bech-Bruun

Skattebegunstiget tildeling af medarbejderaktier genopstår

Skatteministeriet har sendt udkast til lovforslag om genindførsel af reglerne om medarbejderaktier i høring. Forslaget indeholder to væsentlige ændringer i forhold til de tidligere regler og foreslås indført for aftaler om tildeling, der bliver indgået efter den 1. juli 2016.

Beierholm

Finansieringsbidrag

Virksomheder og institutioner, herunder skoler og bosteder, skal ikke betale finansieringsbidrag, når de alene bliver momsregistreret på grund af ordningen med omvendt betalingspligt for elektronisk udstyr.

Dansk Revision

Skatter og afgifter bliver sænket i 2016

Det er blevet vedtaget i folketinget at sænke skatter og afgifter for virksomheder og borgere med 4 milliarder kroner i 2016.

Deloitte

Genindførelse af skattebegunstigede medarbejderaktieordninger

Udkast til lovforslag sendt i høring

EC Tax Review

Tough Measures Needed to Reform Tax on Corporate Profits

Authors: Pierre Moscovici, Commissioner for Economic and Financial Affairs,

EC Tax Review

A Common GAAR to Protect the Harmonized Corporate Tax Base: More Chaos in the Labyrinth

The analysis of the general anti-avoidance tax rule in five countries of the European Union (United Kingdom, Austria, Germany, Sweden and France) shows clearly the frailty and weakness of the theoretical and jurisprudential constructions designed to fight this international problem. The research also displays a high degree of judicial discretionary, a worrying level of legal uncertainty – as a result of the introduction of tax rules linked to vague and imprecise concepts – and an inefficiency in the revenue collection unacceptable.

EC Tax Review

The Application of European Tonnage Tax Regimes on (Offshore) Service Vessels: Towards a (New) Level Playing Field?

Content Type Journal ArticlePart of Volume 25, Issue 1AuthorsChantal van der Linden, Working as tax lawyers with Loyens & Loeff, Rotterdam.Taco Mooren, Working as tax lawyers with Loyens & Loeff, Rotterdam.Ton Stevens, Professor for international taxation at the Erasmus School of Law of the Erasmus University Rotterdam.Journal EC Tax ReviewOnline ISSN 0928-2750Print ISSN 0928-2750]]>

EC Tax Review

Groupe Steria: A Threat to Group Taxation Regimes?

On 2 September 2015, the CJEU issued its judgment in the Groupe Steria case. According to the CJEU, the French group consolidation regime is incompatible with EU law. General tax law provisions that are equally applicable to domestic and cross-border situations are, as a consequence of the scope of the consolidation regime that is limited to domestic groups, more advantageous to these domestic groups. The CJEU in this case determined that also combinations of legal provisions cause incompatibilities with EU law. The author examines the place of this judgment within EU law and especially in relation to the neutrality principle.

EY

Nye forventede skatteregler om aktieløn

Nu bliver det igen muligt at aflønne medarbejdere med aktieløn på en skattefavorabel måde: Et lovforslag er netop sendt i høring, som vil reducere skatten af aktieløn fra 56 % til 27 %/42 %. Der er dog visse begrænsninger i anvendelsen af de nye regler, som forventes indført til sommer.

EY

New Expected Tax Rules on Share Based Remuneration

Once again it will be possible to provide employees with share based remuneration in a tax favourable way: Just now, a bill has been sent in hearing which will reduce the tax rate on share based remuneration from 56% to 27%/42%. There are some restrictions on the use of the new rules, which are expected to be introduced this summer.

Intertax

The New Common Minimum Anti-Abuse Rule in the EU Parent-Subsidiary Directive: Background, Impact, Applicability, Purpose and Effect

Authors: Dennis Weber, Director Amsterdam Centre for Tax Law (ACTL); University of Amsterdam; counsel Loyens & Loeff.

Intertax

Tax Inversions: Time to Take a Look in the Mirror Reflections on the Inversion Phenomenon

This article aims to utilize the evolution of the inversion phenomenon and its countermeasures as a mirror which can be held to the current tax regime, both globally and locally, in order to highlight some of the issues which it faces. Whilst the US has typically favoured a direct, reactive method of countering inversions, the UK has largely relied on more generalized anti-avoidance principles to achieve the same aim. Although the inversion phenomenon seems to have slowed, it remains to be seen whether these differing approaches have eradicated the practice completely. This article posits that the story of the inversion phenomenon up to this point is illustrative of many of the problems which the tax regime must deal with both presently and in the future. In particular, it is suggested that the allure of tax competition seems too strong for the optimism of increased international cooperation, notably in the form of the BEPS project, to overcome in the near future.

Intertax

Hybrid Entities: Problems Arising from the Attribution of Income Through Withholding Tax Relief ? Can Specific Domestic Provisions be a Suitable Solution Concept?

The steadily increasing globalization of markets creates an immediate need to make adjustments to international tax law. At the same time, the lack of harmonization among national regulations fosters aspirations to achieve international tax arbitrage. In recent years, hybrid entity structures have been mentioned as effective means of tax avoidance or tax evasion. To respond to this development in a coordinated way, the BEPS project was initiated, and the OECD was put in charge to design viable solutions for a total of fifteen trouble spots that had been identified. The goal was to make sure that all states would act in sync. Recently – on October 5th – the final reports were published. Within the scope of Action 2, the particular focus is on hybrid entity structures. The present article uses the current developments at OECD level as an opportunity to scrutinize the addressed regulation for hybrid structures and to point out remaining loopholes. Subsequently, potential solutions are presented which also anticipate the risk of the treaty shopping.

Intertax

The Compatibility of Exit Tax Legislation Applicable to Corporate Taxpayers in France, Germany, Italy, The Netherlands, Portugal, Spain and The United Kingdom with the EU Freedom of Establishment ? Part 2

This three-part article discusses the compatibility of exit tax legislation applicable to corporate taxpayers in France, Germany, Italy, the Netherlands, Portugal, Spain and the United Kingdom with the EU freedom of establishment, especially in the light of the ECJ’s landmark National Grid decision. In part 1, which was published in the previous Intertax issue, the authors scrutinized whether a company transferring its tax residence or effecting an outbound cross-border conversion has access to Articles 49 and 54 TFEU under the laws of the Member State. It also addressed whether these laws restrict Article 49, and, if so, whether the restriction can be justified and is appropriate to ensure the attainment of its objective. Part 2 provides a general overview of the proportionality test in connection with exit tax legislation under Articles 49 and 54 TFEU, and subsequently discusses whether the exit tax legislation in France, Germany, Italy and the Netherlands is proportional. Part 3 of this article, to be published in the next Intertax issue, reviews whether the exit tax legislation in Portugal, Spain and the United Kingdom is proportional, addresses which other transactions the ECJ’s exit tax principles apply to, and provides conclusions and recommendations.

Intertax

Jurisdiction of the Italian Tax Judge on Administrative Acts Denying Access to the Arbitration Convention on Transfer Pricing: Towards a Dispute Resolution Procedure Ever More Independent of State Control

The Court of Cassation’s orders n. 12759 and 12760 of 2015, in acknowledging jurisdiction of the Italian tax judges on administrative acts denying access to the Arbitration Convention on Transfer Pricing, represent two fundamental decisions for the development of this Convention towards a dispute resolution regime which is more and more independent of State control. In order to illustrate the extreme importance of these decisions, this article first provides a synthesis of their contents, then it analyses the debate within the Joint Transfer Pricing Forum on the denial of access to the Arbitration Convention: this debate will allow some reflections on the role which the issue of denial of access to the Conventions plays, together with the improvement of the arbitral phase, in the process of rendering the dispute resolution regime envisaged by the Convention more efficient and, at the same time, ever more independent of State control.

Intertax

Taxation of Income in Foreign Trusts: Denmark Introduces a New Anti-avoidance Rule Targeting the Use of Foreign Trusts

Denmark has introduced a new provision that states that Danish settlors of foreign trusts, under certain circumstances, must include the trust’s income in their own taxable income. The provision forms part of the Danish legislator’s recent attempts to prevent international tax evasion/ avoidance, and the underlying aim of the provision is to make the rules concerning foreign trusts easier to administrate and enforce by the Danish tax authorities. Based on an analysis of the provision’s area of application and legal effects, it is concluded that the new provision seems to be effective in mitigating the use of foreign (family) trusts for tax evasion/avoidance purposes. However, it is also concluded that there is reason to question whether the new provision is sufficiently precise and whether the aim could have been reached in a more expedient way.

Intertax

Thoughts on the Qatar Financial Centre Sc. 'Concessionary Rate' for, Captive Insurers and Reinsurers

Authors: Roberto Scalia, PhD, Fellow of International and European Tax Law, University of Bergamo (Italy) and Senior Tax Manager at TTCC (Italy-UK).

Plesner

Lovforslag om genindførsel af skattebegunstiget aktieløn sendt i høring

Frem til november 2011 havde arbejdsgiverselskaber mulighed for at give medarbejdere aktiebaseret løn med betydelige skattebegunstigelser. Skatteministeriet har den 2. februar 2016 sendt et lovforslag i høring, der skal genindføre de tidligere gældende regler. Hvis forslaget vedtages i den fremlagte form, må det i lyset af de tidligere gældende reglers popularitet forventes at få stor praktisk betydning. Reglerne vil ifølge forslaget først få virkning for aftaler om tildeling af aktieløn, som indgås den 1. juli 2016 eller senere.

SEGES

Værd at vide om erhvervsmæssig kørsel for landmænd

Der er mange faldgruber, når man som landmand skal køre mellem flere ejendomme, idet ikke al kørsel mellem ejendomme kan anses for at være erhvervsmæssig kørsel.

 

Nye afgørelser mv. offentliggjort af Skatteforvaltningen

Styresignal: Styresignal om, at et selskabs indkomstår kun kan omfatte 1. april én gang

SKM2016.57.SKAT

Vedrører: Selskabsskatteloven § 10. Selskabsskatteloven § 4

Under udviklingen af TastSelv Selskabsskat har SKAT foretaget en række generelle fortolkninger og vurderinger, som ikke tidligere har været fuldt ud beskrevet i Den juridiske vejledning. Dette styresignal beskriver SKATs opfattelse af, at et selskabs indkomstår kun kan omfatte 1. april én gang. Styresignalet har virkning for indkomstår, der påbegyndes efter offentliggørelsen af styresignalet.

 

Bindende svar: Udbetalinger - FNs pensionsordning - bortseelsesret - skattepligt efter PBL § 53 A, stk. 5 - ikke praksisændring

SKM2016.62.SR

Vedrører: Pensionsbeskatningsloven § 53 A, stk. 5

Ifølge Højesterets dom SKM2006.486.HR er pensionsudbetalinger fra FNs pensionsfond (The United Nations Joint Staff Pension Fund) ikke omfattet af den objektive fritagelsen for national indkomstskat og er derfor omfattet af dansk indkomstskat.

Er en pensionsordning i FNs pensionsfond oprettet før d. 18. februar 1992, beskattes den efter reglerne i statsskatteloven §§ 4-5, medmindre ejeren rettidigt har valgt at udnyttet sin mulighed for at få den omfattet af og beskattet efter pensionsbeskatningslovens § 53 A.

Ved udbetalingen af løn til en embedsmand i FN fratrækkes et beløb benævnt staff assessment i bruttolønnen, hvorefter embedsmandens nettoløn fremkommer.

Den FN institution, hvor embedsmanden er ansat, afholder ca. 2/3 af pensionsindbetalingerne for embedsmanden. De sidste ca. 1/3 afholdes af embedsmanden selv. Pensionsindbetalingerne beregnes som en procentdel af embedsmandens bruttoløn.

Embedsmandens egen andel af pensionsindbetalingerne på ca. 1/3 fratrækkes i nettolønnen og har derfor ikke reduceret beregningsgrundlaget for staff assessment. Der har således ikke været hverken bortseelses- eller fradragsret for embedsmandens egen andel af pensionsindbetalingerne.

Derimod er den andel på ca. 2/3 som FN organisationen afholder ikke medregnet i embedsmandens bruttoløn og indgår derfor heller ikke i beregningsgrundlaget for staff assessment. Ved beregningen af staff assessment har der altså været bortseelsesret for FN organisationens dvs. arbejdsgiverens andel af pensionsindbetalingerne.

På baggrund af FNs formål med indførelsen, fastsættelsen og anvendelsen af staff assessment, finder Skatterådet i lighed med sin afgørelse SKM2013.250.SR , at staff assessment (intern FN-skat) i relation til pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 5 må sidestilles med en skat betalt her i landet eller i udlandet.

Skatterådet kan derfor ikke bekræfte, at udbetalinger fra FNs Pensionsfond (The United Nations Joint Staff Pension Fund) er skattefri, idet den del af udbetalingerne, der svarer til de indbetalinger, som spørgeren har haft bortseelsesret for i beregningsgrundlaget for staff assessment (intern FN-skat), er skattepligtig, jf. pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 5.

Skatterådet finder desuden, at afgørelsen i SKM2013.250.SR . samt den ændring i Den juridiske vejledning 2013-2 afsnit C.A.10.4.3.7 , der er en konsekvens heraf, ikke er en praksisændring, fordi der ikke tidligere har været taget stilling til den skattemæssige kvalifikation af staff assessment i relation til pensionsbeskatningslovens § 53 A og der derfor ikke har foreligget en praksis. Der er først etableret en praksis herom ved SKM2013.250.SR .

 

Bindende svar: S.M.B.A. - skattefri fusion og omdannelse

SKM2016.61.SR

Vedrører: Fusionsskatteloven § 1, § 2, § 5, § 6, § 8, stk. 6, § 11 og § 14 f. Selskabsskatteloven § 1, stk. 1. Aktieavancebeskatningsloven § 30

Skatterådet kunne ikke bekræfte, at en omvendt lodret fusion mellem A Holding S.M.B.A. og B A/S kunne ske skattefrit efter fusionsskattelovens § 1, når A Holding S.M.B.A. af selskabsretlige årsager omdannedes til et AmbA og efterfølgende til et A/S inden fusionen. Skatterådet kunne heller ikke bekræfte, at vedtægtsændringen i A Holding S.M.B.A., hvorved selskabet selskabsretligt omdannedes til A AmbA hverken medførte afståelsesbeskatning på selskabs- ellerdeltagerniveau, eller at omdannelsen ikke ville medføre fortabelse af skattemæssige underskud. Skatterådet bekræftede, at A AmbA skattefrit kunne omdannes til A A/S, jf. fusionsskattelovens § 14 f - dog således at skattemæssige underskud i A Amba fortabtes. Skatterådet bekræftede, at en omvendt lodret fusion mellem A A/S og B A/S kunne ske skattefrit, jf. fusionsskattelovens § 1 uden fortabelse af sambeskatningsunderskud i B A/S, jf. fusionsskattelovens § 8, stk. 6, 2. pkt.

 

Bindende svar: Vedtægtsændring med etablering af aktieklasser - generationsskifte

SKM2016.52.SR

Vedrører: Aktieavancebeskatningsloven § 1, stk. 1 og 2 og § 30

Skatterådet bekræftede, at en vedtægtsændring i B Holding A/S, hvorved der etableredes en A-aktieklasse med en forlods udbytteret og en B-aktieklasse uden forlods udbytteret, ikke udløste beskatning. Skatterådet kunne ikke bekræfte, at værdien af den forlods udbytteret kunne opgøres til 189.000.000 kr., og dette svarede til markedskursen. Et spørgsmål om, hvorvidt X kunne erhverve B-aktierne i B Holding A/S til kurs 100, uden at dette ville udløse beskatning/ gaveafgift af A Holding ApS m.fl. bortfaldt. Skatterådet bekræftede, at aktieklasserne kunne ophæves, når et beløb svarende til den forlods udbytteret, der hørte til A-aktierne var udloddet fra B Holding A/S, og Y var afgået ved døden.

 

Bindende svar: Virksomhedsordningen - personlig kaution for selskabs gæld

SKM2016.48.SR

Vedrører: Virksomhedsskatteloven § 10, stk. 6.

Skatterådet kunne bekræfte, at en personlig kaution ikke betragtes som en ny sikkerhedsstillelse i situationer, der ikke medfører mulighed for kredit i privatsfæren.

 

Bindende svar: Sikkerhedsstillelse, stuehus - Virksomhedsskatteordningen

SKM2016.45.SR

Vedrører: Virksomhedsskatteloven § 10, stk. 6 og 8

Skatterådet kunne ikke bekræfte, at sikkerhedsstillelsen efter virksomhedsskattelovens § 10, stk. 8, kan opgøres med udgangspunkt i den offentlige vurdering for et ældre stuehus tillagt opførelsesudgifterne for et nyt stuehus. Derimod fandt Skatterådet, at sikkerhedens størrelse kan opgøres på baggrund af anskaffelsesudgifterne til et nyt stuehus.

 

Bindende svar: Sikkerhedsstillelse, stuehus- Virksomhedsskatteordningen

SKM2016.44.SR

Vedrører: Virksomhedsskatteloven § 10, stk. 6 og 8

Skatterådet bekræftede, at spørger, som anvender virksomhedsordningen til sin landbrugsvirksomhed, kan anvende stuehusets faktiske anskaffelsessum i forbindelse med opgørelsen af sikkerhedens størrelse efter virksomhedsskattelovens § 10, stk. 6, jf. stk. 8.

Skatterådet kunne ikke bekræfte, at stuehusvurderingen i 2010 og 2012 kunne tillægges forbedringsudgifter foretaget i 2005 og 2006 i forbindelse med opgørelsen af sikkerhedens størrelse.

 

Afgørelse: Spørgsmål om økonomisk risiko ved erhvervsmæssig aktivitet.

SKM2016.55.LSR

Vedrører: Dagældende ligningslov § 15, stk. 1 og 7

Et selskab, der havde skiftet ejerkreds og var under afvikling, kunne ikke udnytte underskud fra tidligere år, da aktiviteten i afviklingsperioden ikke ansås for erhvervsmæssig.

 

Afgørelse: Spørgsmål om, hvorvidt klager opfyldte de skærpede dokumentationskrav for at et fradrag for forbedringer kunne opnås.

SKM2016.54.LSR

Vedrører: Vurderingslovens § 13, tidligere gældende § 17 og § 18. Ændringslovens § 3, stk. 6 og 7

Landsskatteretten fandt ikke, at klageren opfyldte de skærpede dokumentationskrav for at opnå fradrag for forbedringer i grundværdien.

 

Afgørelse: Spørgsmål om hvorvidt klager var berettiget til omvalg efter skatteforvaltningsloven.

SKM2016.60.LSR

Vedrører: Forretningsordenen § 12, stk. 4. Lønsumsafgiftslovens § 18, stk. 1, nr. 1. Skatteforvaltningslovens § 29, stk. 1, nr. 1, og § 30. Skattekontrollovens § 1 og § 13, stk. 2. Skattestyrelseslovens § 37 D.

En skatteyder, hvis anvendelse af virksomhedsordningen var blevet underkendt af SKAT, fik adgang til at foretage et omvalg efter skatteforvaltningslovens § 30 og anvende kapitalafkastningsordningen. Skatteyder havde modtaget en advarsel for overtrædelse af skattekontrolloven for det pågældende indkomstår. Da advarslen ikke vedrørte anvendelsen af virksomhedsordningen, fandtes dette forhold ikke at være hindrende for det ønskede omvalg.

 

Afgørelse: Afgørelse om, hvorvidt grundværdiansættelse vedrørende ekstrafundering kunne genoptages.

SKM2016.51.LSR

Vedrører: Dagældende skatteforvaltningslov § 33, stk. 2. Vurderingsloven § 5.

Landsskatteretten pålagde under henvisning til SKM2014.538Ø SKAT at genoptage grundværdiansættelsen for vurderingsåret 2003 for så vidt angår nedslag for ekstrafundering.

 

Dom: Maskeret udlodning - salg til underpris - manglende dokumentation

SKM2016.59.VLR

Vedrører: Statsskatteloven § 4. Ligningsloven § 2 og § 16A, stk. 1

Sagen drejede sig om, hvorvidt appellanten havde modtaget maskeret udbytte på i alt ca. 1,9 millioner fra sine to selskaber vedrørende en række dispositioner i indkomstårene 2004 og 2005. Herudover angik sagen, om størrelsen af det maskerede udbytte skulle fradrages den moms, som selskaberne havde foretaget fradrag for.

Landsretten fandt, at appellanten havde modtaget maskeret udbytte ved det ene selskabs salg af to sommerhuse til appellantens børn. Børnene havde betalt mindre end skattemyndighederne havde skønnet sommerhusenes markedsværdi til. En for byretten indhentet skønserklæring vedrørende sommerhusenes markedsværdi gav ikke grundlag for at tilsidesætte skattemyndighedernes skøn. Landsretten fandt også, at selskabets yderligere udgifter til et af disse sommerhuse ikke var viderefaktureret til eller betalt af appellantens barn.

Endvidere fandt landsretten, at appellanten havde modtaget maskeret udbytte ved selskabernes indkøb af varer og øvrige afholdte udgifter. For så vidt angik øvrige afholdte udgifter fandt landsretten dog, at appellanten havde løftet bevisbyrden for, at kr. 47.500,- ikke var tilgået appellanten som maskeret udbytte. Sagen blev herefter vedrørende dette beløb hjemvist til fornyet behandling ved skattemyndighederne.

Endelig fandt landsretten, at opgørelsen af det maskerede udbytte ikke skulle fradrages moms, idet det var værdien af den fordel, som hovedanpartshaveren havde modtaget, som skulle beskattes.

 

Dom: Fraflytterbeskatning - aktieavance - eftergivelse - forvaltningsretligt skøn

SKM2016.53.BR

Vedrører: Aktieavancebeskatningsloven § 38, stk. 1. Aktieavancebeskatningsloven § 39, stk. 1, 2 og 5. Inddrivelsesloven § 13, stk. 6. Kildeskatteloven § 73 E, stk. 2

Sagsøgeren flyttede den 3. januar 2008 fra Danmark til Schweiz. På dette tidspunkt ejede han anparter i to danske anpartsselskaber. Han kunne have opnået henstand med betaling af fraflytterskatten, men indgav ikke selvangivelse rettidigt og opfyldte derfor ikke betingelserne for at få henstand.

Den 11. marts 2011 foreslog SKAT at forhøje hans indkomst for 2008 med kr. 4.223.857,- svarende til den urealiserede avance vedrørende anparterne i de to selskaber pr. den 3. januar 2008.

Det var ubestridt, at værdien af anparterne i de to selskaber var faldet væsentligt efter fraflytningen.

Spørgsmålet var, om sagsøgeren opfyldte betingelserne for eftergivelse af fraflytterskatten i medfør af gældsinddrivelseslovens § 13, stk. 6, således, at den endelige skat blev beregnet under hensyntagen til dette værdifald, ligesom det ville være sket, hvis sagsøgeren havde opnået henstand ved fraflytningen. Efter gældsinddrivelseslovens § 13, stk. 6, kan eftergivelse ske, når sociale eller andre forhold i særlig grad taler derfor.

Retten (3 dommere) udtalte, at skattemyndighedernes afgørelse af, om betingelserne for eftergivelse er opfyldt, beror på et forvaltningsretligt skøn, som alene kan tilsidesættes, hvis det er behæftet med en retlig mangel af væsentlig karakter.

Retten fandt ikke, at sagsøgeren havde påvist omstændigheder, der gav grundlag for at antage, at Landsskatterettens afgørelse lider af retlige mangler, herunder

at afgørelsen er i strid med lovgrundlaget,

at der er inddraget uvedkommende hensyn, eller

at Landsskatteretten har undladt at inddrage pligtmæssige kriterier.

Ministeriet blev på den baggrund frifundet.

 

Dom: Sømandsbeskatning - statsstøtte - grundloven

SKM2016.50.ØLR

Vedrører: Sømandsbeskatningsloven § 5, stk. 3. Grundloven § 43

Sagen drejede sig om, hvorvidt to søfolk, der begge havde erhvervet lønindkomst på skibe registreret i Dansk Internationalt Skibsregister, havde et erstatningskrav mod Skatteministeriet som følge af, at ministeriet ikke havde påset, at den nettoløn, der i henhold til sømandsbeskatningslovens § 5, stk. 1, var aftalt mellem de to søfolks faglige organisation, Søfartens Ledere, og Danmarks Rederiforening blev sat op i forbindelse med, at skatten på arbejde blev sænket ved lov nr. 459 af 12. juni 2009 om ændring af personskatteloven og forskellige andre love (Forårspakke 2.0 - Vækst, klima, lavere skat).

Til støtte for erstatningspåstanden havde de to søfolk gjort gældende, at Skatteministeriet havde handlet culpøst, idet sømandsbeskatningslovens § 5, stk. 3, indebar, at Skatteministeriet havde pligt til at påse, at den aftalte nettoløn blev reguleret i tilfælde af ændringer i indkomstskatten, og idet Skatteministeriet havde administreret sømandsbeskatningsloven i strid med EU's statsstøtteregler. Endvidere var det gjort gældende, at Skatteministeriets administration af sømandsbeskatningslovens § 5, stk. 3, indebar, at Skatteministeriet i strid med grundlovens § 43 havde delegeret beskatningskompetence til de to søfolks arbejdsgiver, G1 A/S.

Heri fik de to søfolk ikke medhold. Landsretten udtalte således, at der hverken i ordlyden eller forarbejderne til sømandsbeskatningslovens 5, stk. 3, fandtes holdepunkter for, at Skatteministeriet havde en forpligtelse til at påse, at den mellem Søfartens Ledere og Danmarks Rederiforening aftalte nettoløn blev reguleret ved ændringer i beskatningsniveauet.

Landsretten fandt endvidere ikke, at Skatteministeriet havde administreret DIS-ordningen i strid med EU's statsstøtteregler. Landsretten lagde i den forbindelse blandt andet vægt på, at Skatteministeriet ved en kontrol af DIS-ordningen i 2013 havde beskrevet for EU-Kommissionen, hvordan DIS-ordningen blev administreret. Landsretten fandt heller ikke, at statsstøttereglerne tillagde DIS-søfarende individuelle rettigheder i forhold til lønfastsættelsen.

Endelig fandt landsretten ikke, at den manglende regulering af DIS-hyren kunne sidestilles med en særskat, der blev pålagt de to søfolk af deres arbejdsgiver i strid med grundlovens § 43. Ved vurderingen heraf lagde landsretten vægt på, at manglende lønregulering ikke kunne anses for omfattet af begrebet "skat", samt at DIS-ordningen netop indebærer, at søfolk ombord på skibe registreret i DIS er fritaget for betaling af indkomstskat.

Skatteministeriet blev derfor frifundet.

Skatteministeriet var adciteret i sagen. Sagen mellem ministeriet og de to søfolk blev aktuel, da Østre Landsret i en dom af 19. november 2015 havde frifundet Danmarks Rederiforening som mandatar for G1 A/S for de to søfolks påstand om erstatning.

 

Dom: Salgssum - pizzeria

SKM2016.49.VLR

Vedrører: Afskrivningsloven § 5

Sagen drejede sig om, hvilken salgspris der var opnået ved skatteydernes overdragelse af et pizzeria.

Skatteyderne gjorde under sagen gældende, at salgsprisen oprindeligt udgjorde kr. 800.000,-, hvorefter der var givet et nedslag på kr. 75.000,-. Af en underskrevet overdragelsesaftale fremgik det imidlertid, at salgsprisen inden nedslaget udgjorde kr. 1.300.000,-.

Den i overdragelsesaftalen anførte salgspris var efterfølgende skriftligt bekræftet af den ene af køberne og var derudover bl.a. understøttet af, at køberselskabet havde optaget lån på et tilsvarende beløb. Endvidere var der fra det købende selskabs konto foretaget nogle hævninger, som understøttede en oplysning om, at skatteyderne skulle have modtaget et kontantbeløb i forbindelse med overdragelsen, hvorved købesummen var erlagt dels ved bankoverførsel og dels ved kontantbetaling.

Landsretten fandt, at skatteyderne ikke havde løftet bevisbyrden for, at overdragelsen var sket til en anden pris, end den der var anført i overdragelsesaftalen. Landsretten lagde i den forbindelse bl.a. vægt på, at skatteyderen forklarede, at det var hans underskrift, der fremgik af den sidste side af den fremlagte aftale, og at skatteyderne under sagen havde skiftet forklaring. Hverken skatteyderne eller deres rådgivere havde desuden i forbindelse med indgåelsen af aftalen sikret sig, at de fik en fuldstændig genpart af den påståede købsaftale indeholdende en pris på kr. 800.000,-, som var underskrevet af begge parter.

 

Dom: Kommanditist - tvangsindløsning - ejendomsavance

SKM2016.43.BR

Vedrører: Afskrivningsloven § 21 og § 45. Ejendomsavancebeskatningsloven § 4

Skattemyndighederne havde opgjort afståelsessummen i forbindelse med sagsøgerens afståelse af sine kommanditanparter til kommanditselskabet til et beløb svarende til sagsøgerens ideelle andele af kommanditselskabets samlede gældsposter. Retten fandt ikke grundlag for at tilsidesætte skattemyndighedernes opgørelse.

Retten lagde endvidere til grund, at skattemyndighederne havde vurderet, at den overdragne gæld havde en kursværdi på 100, og da der ikke var oplyst omstændigheder, der gav grundlag for at tilsidesætte denne vurdering, var der ikke grundlag for at hjemvise sagen.

Sagsøgeren fandtes heller ikke at have løftet bevisbyrden for, at en del af overdragelsessummen vedrørte værdien ved at indtræde i en igangværende virksomhed.

Skatteministeriet blev derfor frifundet.

 

Nyt fra EU-domstolen

Nye sager for domstolen

C-548/15 de Lange

Skal artikel 3 i Rådets direktiv 2000/78/EF af 27. november 2000 om generelle rammebestemmelser om ligebehandling med hensyn til beskæftigelse og erhverv fortolkes således, at den finder anvendelse på en skattefordel i en skattelovgivning, hvorefter udgifter til uddannelse på visse betingelser kan fratrækkes i den skattepligtige indkomst?

Såfremt det første præjudicielle besvares benægtende:

Skal princippet om forbud mod forskelsbehandling på grund af alder som almindeligt EU-retl...

C-628/15 The Trustees of the BT Pension Scheme

1 Henset til, at Domstolen i sit svar på spørgsmål 4 i dom 12. december 2006, sag C-446/04, Test Claimants in the FII Group Litigation mod Commissioners of Inland Revenue, Sml. I, s. 11753, afgjorde, at EF-traktatens artikel 43 og 56 – nu artikel 49 og 63 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde – var til hinder for en lovgivning i en medlemsstat, hvorefter hjemmehørende selskaber, som til deres aktionærer udlodder udbytte, har mulighed for at vælge en ordning, hvorefter de kan få d...


Domme
T-287/11 Statsstøtte Heitkamp BauHolding mod Kommissionen

Sagen omhandler:

Statsstøtte – tysk skattelovgivning om fremførsel af underskud til fremtidige skatteår (Sanierungsklausel) – afgørelse, der erklærer støtten uforenelig med det indre marked – annullationssøgsmål – individuelt berørt – formaliteten – begrebet statsstøtte – selektiv karakter – skattesystemets karakter og opbygning

Domstolens dom:

1) Formalitetsindsigelsen tages ikke til følge.

2) Europa-Kommissionen frifindes.

3) Heitkamp BauHolding GmbH bærer sine egne omkostninger og betaler to tredjedele af de omkostninger, som Europa-Kommissionen har afholdt. Kommissionen bærer en tredjedel af sine egne omkostninger.

4) Forbundsrepublikken Tyskland bærer sine egne omkostninger.


T-620/11 Statsstøtte GFKL Financial Services mod Kommissionen

Sagen omhandler:

Statsstøtte – tysk skattelovgivning om fremførsel af underskud til fremtidige skatteår (Sanierungsklausel) – afgørelse, der erklærer støtten uforenelig med det indre marked – annullationssøgsmål – individuelt berørt – formaliteten – begrebet statsstøtte – selektiv karakter – skattesystemets karakter og opbygning – offentlige midler – begrundelsespligt – berettiget forventning

Domstolens dom:

1) Formalitetsindsigelsen tages ikke til følge.

2) Europa-Kommissionen frifindes.

3) GFKL Financial Services AG bærer sine egne omkostninger og betaler to tredjedele af de omkostninger, som Europa-Kommissionen har afholdt. Kommissionen bærer en tredjedel af sine egne omkostninger.

4) Forbundsrepublikken Tyskland bærer sine egne omkostninger.


Nyt fra EU

Nyt fra Rådet

ST 5637 2016 ADD 1: BILAG til Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet om en ekstern strategi til effektiv beskatning

ST 5637 2016 INIT: MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET om en ekstern strategi til effektiv beskatning

ST 5638 2016 ADD 1: BILAG til forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv 2011/16/EU for så vidt angår obligatorisk automatisk udveksling af oplysninger på beskatningsområdet

ST 5638 2016 INIT: Forslag til RÅDETS DIREKTIV om ændring af direktiv 2011/16/EU for så vidt angår obligatorisk automatisk udveksling af oplysninger på beskatningsområdet

ST 5639 2016 INIT: Forslag til RÅDETS DIREKTIV om regler til bekæmpelse af metoder til skatteundgåelse, der direkte påvirker det indre markeds funktionsmåde

ST 15508 2015 INIT: RÅDETS AFGØRELSE om undertegnelse på Den Europæiske Unions vegne af ændringsprotokollen til aftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og Fyrstendømmet Andorra om fastlæggelse af foranstaltninger svarende til dem, der er fastlagt i Rådets direktiv 2003/48/EF om beskatning af indtægter fra opsparing i form af rentebetalinger

ST 15509 2015 INIT: RÅDETS AFGØRELSE om indgåelse på Den Europæiske Unions vegne af ændringsprotokollen til aftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og Fyrstendømmet Andorra om fastlæggelse af foranstaltninger svarende til dem, der er fastlagt i Rådets direktiv 2003/48/EF om beskatning af indtægter fra opsparing i form af rentebetalinger

ST 15510 2015 INIT: Ændringsprotokol til Aftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og Fyrstendømmet Andorra om fastlæggelse af foranstaltninger svarende til dem, der er fastlagt i Rådets direktiv 2003/48/EF om beskatning af indtægter fra opsparing i form af rentebetalinger

 

Nyt fra Kommissionen

VAT: Explanatory Notes on the place of supply rules for services connected with immovable property are now available in 23 official EU languages

 

Nyt fra Parlamentet

Ændret forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om adgangen for tredjelandes varer og tjenesteydelser til Unionens indre marked for offentlige udbud og procedurer for støtte til forhandlingerne om adgang for Unionens varer og tjenesteydelser til tredjelandes markeder for offentlige udbud  

Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet Pakke af foranstaltninger til bekæmpelse af skatteundgåelse: næste skridt i retning af en effektiv og mere gennemsigtig beskatning i EU  

Forslag til Rådets direktiv om regler til bekæmpelse af metoder til skatteundgåelse, der direkte påvirker det indre markeds funktionsmåde  

Forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv 2011/16/EU for så vidt angår obligatorisk automatisk udveksling af oplysninger på beskatningsområdet  

MEDDELELSE TIL MEDLEMMERNE Andragende 0786/2011 af P. S., italiensk statsborger, om anvendelse af det europæiske direktiv om beskatning af opsparinger på EU's egne embedsmænd  

 

Nyt fra Folketinget

Nye dokumenter vedrørende lovforslag

L 95 Forslag til lov om ændring af ligningsloven. (Grøn boligjobordning i 2016 og 2017).

Bilag

Bilag 8

1. udkast til betænkning

Bilag 9

Ændringsforslag til 2. beh., fra skatteministeren

Bilag 10

2. udkast til betænkning

Bilag 11

Betænkning afgivet den 4. februar 2016

Spørgsmål og svar

Spm. 4

Spm. om at redegøre for fordelingsvirkningen ved Grøn boligjobordning 2016 og 2017, til skatteministeren

Spm. 5

Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 26/1-16 fra Solar Lightning Consultants ApS, til skatteministeren

L 96 Forslag til lov om ændring af lov om kommunal ejendomsskat og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner. (Fastfrysning af grundskyld for ejerboliger i 2016).

Bilag

Bilag 5

1. udkast til betænkning

Spørgsmål og svar

Spm. 1

Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 24/1-16 fra Andelsboligforeningen Milebuen, til skatteministeren

Spm. 2

Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 26. januar 2016 om L 96, jf. samrådsspørgsmål A-C, til skatteministeren

Almindelig del

Bilag

Bilag 99

Lovudkast: Forslag til Lov om ændring af ligningsloven, aktieavancebeskatningsloven, kursgevinstloven og skattekontrolloven (Skattebegunstigelse af individuelle medarbejderaktieordninger)

Bilag 102

Oplæg om EU-Kommissionens nye skattepakke og aktuelle EU-skattesager v/Folketingets EU-konsulent

Spørgsmål og svar

Spm. 118

Spm. om kommentar til henvendelsen af 19/11-15 fra Landbrugsrådgivning Syd og Familielandbruget i Syddanmark vedrørende foretræde om løsningsforslag o...  Svar  

Spm. 145

Spm. om ministeren kan redegøre for den årlige danske skattebetaling for disse to familietyper med to voksne og to børn og ens husstandsindkomst på 75...  Svar  

Spm. 157

Spm. om, hvordan ministeren forholder sig til kritikken af omprioriteringen af ressourcer fra afdelingen for skattekontrol til afdelingen for gældsind...  Svar  

Spm. 158

Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at omprioriteringen af SKATs medarbejdere fra afdelingen for skattekontrol til afdelingen for gældsinddrivelse ...  Svar  

Spm. 165

Spm. om redegørelse for sundhedssystemets udgifter i forbindelse med følgesygdomme eller skader relateret til vej- og trafikstøj, til sundheds- og æld...  Svar  

Spm. 169

Spm. om kommentar til henvendelsen af 30/12-15 fra Lars Brink, jf. SAU alm. del – bilag 79, til skatteministeren  Svar  

Spm. 172

Spm. om, hvad grunden er til, at borgere, der er fritaget fra Digital Post, ikke modtager den ordinære forskudsopgørelse automatisk med almindelig bre...  Svar  

Spm. 173

Spm. om frist ifm. fradrag for kontante betalinger ved indberetning til SKAT, til skatteministeren  Svar  

Spm. 175

Spm. om den øverste marginalskatteprocent iGrønland, på Færøerne og i Danmark, til skatteministeren  Svar  

Spm. 180

Spm. om kommentar til artiklen ”Kommunal støtte til teatre havner hos Skat” bragt på Altinget.dk den 7. januar 2016, til skatteministeren  Svar  

Spm. 181

Spm. om at bekræfte, at SKAT vil ændre praksis så almennyttige, små storbyteatre og egnsteatre fremover vil blive opfattet som skattepligtige, til ska...  Svar  

Spm. 182

Spm. om at tage initiativ til at sikre, at små storbyteatre og egnsteatre bliver skattemæssigt ligestillet med større teatre og museer, som driver alm...  Svar  

Spm. 186

Spm. om at oversende samlenotat for de punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) den 12. februar 2016, til finansministeren, kopi til skatteminist...  Svar  

Spm. 207

Spm. om ministeren kan redegøre for, om der er ændret på opgørelsesmetoden af antallet af SKATs udgående kontroller, til skatteministeren  Svar  

Spm. 208

Spm. om ministeren kan oplyse, hvor mange årsværk der overflyttes fra fra SKATs indsatsområde til at arbejde med inddrivelse i stedet, til skatteminis...  Svar  

Spm. 210

Spm. om ministeren kan udarbejde en business case for, hvad en gennemsnitlig kontrolmedarbejder i SKAT indbringer til staten, til skatteministeren  Svar  

Spm. 211

Spm. om, hvor mange personer SKAT kan ansætte, hvis yderligere ansættelser som minimum skal være selvfinansieret via de indtægter, som de yderligere m...  Svar  

Spm. 212

Spm. om, hvad en gennemsnitlig kontrolmedarbejder i SKAT, der arbejder med moms, indbringer til staten, til skatteministeren  Svar  

Spm. 213

Spm. om, hvor mange personer SKAT kan ansætte til at kontrollere moms, hvis yderligere ansættelser som minimum skal være selvfinansieret via de indtæg...  Svar  

Spm. 214

Spm. om de elasticiteter, der anvendes til beregningen af dynamiske effekter ved en topskattelettelse, medtager kapitalindkomst eller kun undersøger l...  Svar  

Spm. 215

Spm. om de elasticiteter, der anvendes til beregningen af dynamiske effekter ved en topskattelettelse, forholder sig til dæmpende effekter såsom lønmo...  Svar  

Spm. 216

Spm. om de elasticiteter, der anvendes til beregningen af dynamiske effekter ved en topskattelettelse, medtager overførselsindkomster i de nederste in...  Svar  

Spm. 217

Spm. om de elasticiteter, der anvendes til beregningen af dynamiske effekter ved en topskattelettelse, er blevet påvirket af den manglende skattebetal...  Svar  

Spm. 219

Spm. om ministeren kan bekræfte, at multinationale selskaber med stor omsætning og fortjeneste i Danmark i mange tilfælde kun i begrænset omfang betal...  Svar  

Spm. 220

Spm. om at oplyse provenutabet efter adfærd og tilbageløb, hvis lønsumsafgiften afskaffes, til skatteministeren  Svar  

Spm. 221

Spm. om at oplyse, hvad der årligt betaler i lønsumsafgift for de nævnte faggrupper, til skatteministeren  Svar  

Spm. 223

Spm. om at redegøre for, hvilke handlemuligheder regeringen ser for sig, når regeringen skal forhandle land-for-landrapporteringer i EU-regi, til fina...  Svar  

Spm. 224

Spm. om at redegøre for de skattemæssige forhold for danske vinavlere, til skatteministeren  Svar  

Spm. 226

Spm. om at oplyse den isolerede årlige besparelse for en gennemsnitlig familie, der bor i en almen bolig i hver af landets fem regioner, hvis grundsky...  Svar  

Spm. 227

Spm. om for alle kommuner at oplyse, hvad tre forskellige familietyper (hhv. lav, middel og høj boligværdi inden for den enkelte kommune) bosiddende i...  Svar  

Spm. 228

Spm. om at oplyse provenueffekten efter adfærd og tilbageløb ved et øget/mindsket årligt personfradrag i intervaller af 2.000 kr. om året mellem 20.00...  Svar  

Spm. 229

Spm. om kommentar til intern henvendelse af 4/2-16 fra Dansk Skuespillerforbund om kunstneres beskatning i forhold til fradrag for rejser og ophold, t...  Svar  

§ 20-spørgsmål

Spm. S 542

Vil ministeren sikre, at en lønmodtager, der kan fremvise en lønseddel, hvoraf det fremgår, at arbejdsgiveren har indeholdt A-skat, ikke kan drages ti...

Spm. S 591

Anser ministeren det som et problem, at syv ud af ti danske selskaber ikke behøver at underlægges revision, og mener ministeren ikke, at det vil være ...

Samrådsspørgsmål

Spm. O

Samrådsspm. om ministeren kan oplyse sine politiske ønsker for indsatsområdet i SKAT, til skatteministeren