Kære Læser
Denne uges SkatteMail indeholder bl.a. nyheden om offentliggørelsen af SKATs årlige plan for kontrolaktiviteter, hvor SKAT i 2015 vil øge og effektivisere indsatsen mod blandt andet skattely, sort arbejde og social dumping. Det viser planen for SKATs kontrolaktiviteter i 2015.
En anden nyhed er implementeringen af dele af ”skattely-pakken” på erhvervsområdet. Regeringen har i november 2014 præsenteret en ”skattelypakke” med titlen ”Styrket indsats mod skattely - bekæmpelse af grænseoverskridende skatteunddragelse og skattelykonstruktioner”, og Erhvervsstyrelsen har nu udsendt et høringsudkast til et lovforslag til implementering af dele af ”skattelypakken” på erhvervsområdet. Det foreslås bl.a., at der fremover ikke skal være mulighed for at udstede ihændehaveraktier, ligesom der skabes hjemmel til, at også kommanditselskaber og andre selskabsformer omfattet af lov om visse erhvervsdrivende virksomheder, f.eks. interessentskaber, kan blive en del af det offentlige ejerregister..
God læselyst.
Med venlig hilsen
Flemming L. Bach
Artikler og interessante links
Ny selvangivelsesfrist og nyt om underskudsregistret
Regeringen skærper kampen mod skattely
Implementering af dele af ”skattely-pakken” på erhvervsområdet
Hvad kontrollerer SKAT i 2015?
Nyt vedrørende solceller og boligorganisationers skattefrihed
Hiring-out of labour
International Transfer Pricing Journal: 1 - 2015
Global Forum on Transfer Pricing
Årsopgørelsen 2014 – husk at kontrollere dine fradrag
Acontoskat for selskaber - 2015
Tax Alert February 2015
Bindende svar
Skattefrie fusioner - modregning af underskud
Fast driftssted i Danmark
Skattepligt - fraflytning - fast driftssted
Kendelser
Opgørelse af henstandsskat
Bindende svar - spørgsmål om driftsinventar er omfattet af afskrivningslovens § 5 D
Dødsbo ikke behandlet som selvstændigt skattesubjekt
Tvist om størrelsen på gaveandel i forbindelse med køb af ejendom
Regulering af balancepost
Domme
Driftsomkostninger - licens- og distributionsaftale - ekstraordinær opsigelse - interesseforbundne parter
Ejendomsvurdering - grundværdi - fradrag for forbedringer - jordbundsforhold - vand- og varmeanlæg - kloak- og eltilslutning
Ejendomsvurdering - grundværdi - beskaffenhed af jordbund - nedslag for ekstrafundering
Skønsmæssig ansættelse - vederlag for deltagelse i momssvindel - personlig indkomst eller maskeret udbytte
Ikke offentliggjorte kendelser
Nyt fra andre lande og organisationer
Skatteverket, Sverige
Bundesministerium der Finanzen, Tyskland
Skatteetaten, Norge
VERO Skat, Finland
Skatteetaten, Norge
Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Høringsportalen
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20150216' AND [SkatteraadChanged] <= '20150222') OR ([LSRChanged] >= '20150216' AND [LSRChanged] <= '20150222') OR ([ByretChanged] >= '20150216' AND [ByretChanged] <= '20150222') OR ([LandsretChanged] >= '20150216' AND [LandsretChanged] <= '20150222') OR ([HojesteretChanged] >= '20150216' AND [HojesteretChanged] <= '20150222')) ORDER BY AppelId DESC
BDONy selvangivelsesfrist og nyt om underskudsregistret Skatteministeren vil ændre selvangivelsesfristen for indkomstårene 2014 og 2015 og lempe konsekvenserne ved for sen indberetning af underskud. |
Bech-BruunRegeringen skærper kampen mod skattely Stiftere af udenlandske fonde skal betale skat af fondens indkomst. Det er konsekvensen af et nyt lovforslag, regeringen har sendt i høring. Det får konsekvenser for både stifteren og arvinger. Højesteret har dog i en ny afgørelse slået fast, at skattepligten ikke i alle tilfælde overgår til stifterens arvinger |
DeloitteNyt vedrørende solceller og boligorganisationers skattefrihed Nyt fra Skatterådet |
International Transfer Pricing Journal (ITPJ)International Transfer Pricing Journal: 1 - 2015 I denne udgave:
|
OECDGlobal Forum on Transfer Pricing On 16 and 17 March 2015, the OECD hosts the Fourth Annual Meeting of the Global Forum on Transfer Pricing in Paris. This meeting is part of a series of Global Forum Meetings dedicated to the Action Plan on Base Erosion and Profit Shifting (BEPS). The 4th Annual Meeting of the Global Forum on Transfer Pricing will focus on the BEPS work already undertaken and the deliverables to be finalised in 2015 relating to transfer pricing. |
PwCÅrsopgørelsen 2014 – husk at kontrollere dine fradrag SKAT udsender årsopgørelserne for 2014 fra og med den 9. marts 2015. Skal du have håndværkerfradrag, befordringsfradrag eller har du betalt børnebidrag i 2014, er det vigtigt at kontrollere, om SKAT har medtaget dine fradrag korrekt. |
Revisorgruppen DanmarkAcontoskat for selskaber - 2015 Overblik over regler og muligheder |
RSM plusTax Alert er et nyhedsbrev fra RSM plus' internationale samarbejdspartner, som følger op på de væsentligste ændringer i skatteforholdene i Europa. |
Vedrører: Fusionsskatteloven § 8, stk. 6, og 7. Selskabsskatteloven § 31, stk. 4 og stk. 5, 1.-3. pkt. Lov nr. 591 af 18. juni 2012 § 11, stk. 4
Skatterådet kunne ikke bekræfte, at gennemførelsen af to påtænkte fusioner med virkning pr. 1. januar 2014 ikke medførte begrænsninger i mulighederne for at fremføre skattemæssige underskud til modregning i de modtagende selskabers fremtidige positive indkomster. Skatterådet fandt, at selskabsskattelovens § 31, stk. 4, medførte, at D A/S' underskud fra 2009 og 2010 ikke ville kunne modregnes af A ApS efter fusionen.
Vedrører: Selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra a. Dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Tyskland, bekendtgørelse af overenskomst af 22. november 1995 med Tyskland, jf. lov nr. 492 af 12. juni 1996, art. 5
Skatterådet kunne ikke bekræfte, at et tysk selskab ville undgå at få fast driftssted i Danmark efter dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Tyskland. Selskabet havde indgået en aftale med B. Som led i aftalen udførte selskabet arbejde i Danmark. Selskabet ville være til stede i perioder på ca. 2-90 dage ad gangen over ca. 2-3 år. De midlertidige afbrydelser af arbejdet havde ikke en sådan karakter, at der kunne afviges fra hovedreglen om, at midlertidige afbrydelser skulle regnes med ved beregningen af 12 måneders fristen.
Vedrører: Kildeskatteloven § 1, § 2, § 5, § 8 A og § 10. Statsskatteloven § 4. Lov om særlig indkomstskat § 3, stk. 2 og § 5 A. Afskrivningsloven § 40. Virksomhedsskatteloven § 2 og § 15 c. DBO mellem Danmark og USA, art. 4, 5,6 og 25 og Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde, art. 49 og 63
Skatterådet kunne ikke bekræfte, at spørgernes fulde skattepligt til Danmark, jf. kildeskattelovens § 1, vil ophøre som følge af, at spørgerne flytter til USA.
Skatterådet kunne bekræfte, at spørgerne i henhold til DBO' -en mellem Danmark og USA skal anses for skattemæssigt hjemmehørende i USA.
Skatterådet kunne bekræfte, at spørgernes skattepligt til Danmark jf. kildeskattelovens § 1 vil ophøre som følge af, at spørgerne flytter til USA, såfremt spørgerne udelukkende benytter sommerhuset til ferieophold og således uden undtagelse bor på hotel, når spørgerne deltager i møder i Danmark med deres danske forretningsforbindelser.
Skatterådet kunne ikke bekræfte, at spørgerne ikke vil blive beskattet af danske royaltyrettigheder i forbindelse med spørgernes fraflytning.
Skatterådet kunne ikke bekræfte, at spørgerne ikke vil blive beskattet af udenlandske royaltyrettigheder i forbindelse med spørgernes fraflytning.
Skatterådet kunne ikke bekræfte, at spørgerne ved deres aktiviteter i forbindelse med udlejningen af kontorfællesskab i Danmark bevarer et fast driftssted i Danmark, hvilket bevirker, at spørgernes opsparede overskud under virksomhedsskatteordningen ikke beskattes i forbindelse med spørgernes fraflytning fra Danmark.
Vedrører: Aktieavancebeskatningslovens § 39 A. Lov nr. 906 af 12. september 2008 om ændring af aktieavancebeskatningsloven, kursgevinstloven m.fl. § 7
Ved afgørelsen tog Landsskatteretten stilling til opgørelsen af beholdningsoversigt og henstandssaldo pr. 30. maj 2008 i forbindelse med udbytteudlodning, jf. reglerne i aktieavancebeskatningslovens § 39 A og overgangsreglerne i lov nr. 906 af 12. september 2008 om ændring af aktieavancebeskatningsloven m.fl. Se tillige SKM2014.729.LSR .
Vedrører: Afskrivningsloven § 3
Landsskatteretten stadfæstede Skatterådets bindende svar om, at selskabets produktionsudstyr ikke kunne anses for omfattet af afskrivningslovens § 5 D. Betingelserne i afskrivningslovens § 3, nr. 1-3, ansås således for opfyldte forud for den 30. maj 2012.
Vedrører: Dødsboskatteloven § 58, stk. 1, nr. 4 og stk. 5. Dødsboskifteloven § 103 og § 105 Retsplejeloven § 389
Et dødsbo kunne ikke skattemæssigt behandles som et selvstændigt skattesubjekt efter reglerne i dødsboskattelovens § 58, stk. 5.
Vedrører: Afskrivningsloven § 45, stk. 3. Ejendomsavancebeskatningsloven § 4, stk. 6. Kildeskatteloven § 33 C og § 33 D
Beregningen i henhold til kildeskattelovens § 33 C af nedslag i handelsværdien og dermed kursværdien af den latente skattebyrde skulle foretages ved anvendelse af en efter-skat rente.
Vedrører: Kursgevinstloven § 25 og § 33. Skatteforvaltningsloven § 26
Finansielle kontrakter omfattet af kursgevinstlovens regler om beskatning efter lagerprincippet udgjorde ikke balanceposter, jf. skatteforvaltningslovens § 26, stk. 7.
Vedrører: Statsskatteloven § 6, stk. 1, litra a. Ligningsloven § 2
I sagen, der var henvist til landsretten, havde sagsøgeren, en produktionsvirksomhed, ekstraordinært opsagt en 10 år lang licens- og distributionsaftale indgået med et interesseforbundet distributionsselskab et år før aftalens oprindelige udløb. Distributionsforpligtelserne blev overdraget til et andet interesseforbundet selskab, der efter det oplyste overtog det opsagte selskabs underdistributører og dermed benyttede det samme distributionsnetværk. Det nye distributionsselskab påtog sig som "successor in interest" til sagsøgeren at betale et "termination fee" til det opsagte distributionsselskab. Beløbet blev betalt af sagsøgeren.
Spørgsmålet i sagen var, hvorvidt dette "termination fee" blev afholdt for at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten, hvorefter produktionsselskabet ville have fradrag for afskrivninger herpå. Landsretten udtalte, at da udgiften var afholdt mellem interesseforbundne parter, påhvilede der sagsøgeren en skærpet bevisbyrde. Sagsøgeren fremlagde ikke oplysninger til belysning af, om den modtagne distributionsydelse var den samme før og efter opsigelsesaftalen, ligesom selskabet ikke havde fremlagt oplysninger til belysning af, om prisen for distributionsaftalen var den samme før og efter opsigelsesaftalen.
Efter en samlet vurdering fandt retten herefter, at sagsøgeren ikke havde godtgjort, at der forelå en direkte og umiddelbar forbindelse mellem betalingen af "termination fee" og indkomsterhvervelsen, at sagsøgeren havde ret til fradrag efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Skatteministeriet blev herefter frifundet.
Vedrører: Vurderingsloven § 13, § 17 og § 18
Sagen drejede sig om, hvorvidt sagsøgeren var berettiget til fradrag for forbedringer efter vurderingslovens dagældende §§ 17-18 for udgifter til etablering af vand- og varmeforsyningsanlæg internt på sagsøgerens ejendom samt for yderligere fradrag for udgifter til etablering af kloakanlæg og eltilslutningsafgift.
Herunder var det et spørgsmål i sagen, om sagsøgeren havde ført bevis for at have afholdt udgifter til etablering af vandforsyningsanlægget.
Endelig drejede sagen sig om, hvorvidt sagsøgeren var berettiget til et nedslag i grundværdien, jf. vurderingslovens § 13, som følge af dårlige jordbundsforhold.
For så vidt angår spørgsmålet om fradrag for udgifter afholdt til etablering af forsyningsanlæg fandt retten, at der ikke var tilstrækkeligt grundlag - hverken faktisk eller retligt - for at tilsidesætte Landsskatterettens vurdering.
Tilsvarende fandt retten ikke grundlag for at tilsidesætte Landskatterettens vurdering af grundværdien i relation til jordbundsforholdene.
Skatteministeriet blev derfor frifundet.
Vedrører: Vurderingsloven § 6 og § 13
Sagen drejede sig om, hvorvidt der var grundlag for at tilsidesætte grundværdiansættelsen af skatteyderens ejendom for vurderingsårene 2001-2003, herunder om jordens beskaffenhed var af en sådan karakter, at der var behov for ekstrafundering, og om ansættelsen af grundværdien ikke svarede til grundens handelsværdi, således at skatteyderen er berettiget til et nedslag i grundværdien.
I sagen var der opført en etageejendom i op til seks etager på grunden.
Retten fandt, at skatteyderen ikke ved den fremlagte geotekniske erklæring eller på anden måde havde dokumenteret, at der har været behov for en ekstrafundering, ligesom skatteyderen ikke havde dokumenteret, hvilke funderingsarbejder, der konkret har været udført.
Retten fandt endvidere, at skatteyderen heller ikke havde godtgjort, at grundens værdi var under den ansatte grundværdi, hvilket skatteyderen kunne have forsøgt ved afholdelse af syn og skøn.
Derudover fandt retten, at skatteyderen ikke havde godtgjort, at Landskatterettens skøn var foretaget på et forkert eller mangelfuldt grundlag.
Retten fandt endeligt, at Landsskatterettens begrundelse ikke var mangelfuld eller på anden måde led af mangler, der kunne have haft en væsentlig indflydelse på ansættelsen af ejendommens grundværdi.
Skatteministeriet blev herefter frifundet.
Vedrører: Statsskatteloven § 4. Skattekontrolloven § 5, stk. 3. Ligningsloven § 16 A
Skattemyndighederne havde forhøjet skatteyderens personlige indkomst skønsmæssigt for indkomstårene 2006 og 2007 på baggrund af en række indsætninger og hævninger på konti direkte eller indirekte tilhørende skatteyderen via selskaber, der deltog i en art momskarrusel. Skattemyndighedernes skønsmæssige opgørelse var ikke bestridt under sagen. Derimod var sagens tvistepunkt, hvorvidt skattemyndighederne med rette havde kvalificeret indtægterne som personlig indkomst, jf. personskattelovens § 3, eller om indtægterne i stedet skulle kvalificeres som aktieindkomst, jf. personskattelovens § 4 a, stk. 1, nr. 1.
Byretten havde ved dom af 14. august 2013 ( SKM2013.665.BR ) frifundet Skatteministeriet, idet byretten fandt, at de omhandlede indtægter måtte betragtes som personlig indkomst. Byretten lagde herved vægt på, at der på intet tidspunkt havde været driftsaktiviteter i skatteyderens selskaber, og at selskaberne udelukkende blev benyttet som led i organiseret momssvindel. Endvidere tillagde retten det betydning, at skatteyderen personligt havde medvirket til momssvindel ved blandt andet at foretage hævninger af kontante pengebeløb, som han efter forudgående instrukser afleverede til bagmændene, og at skatteyderen som betaling herfor modtog kontante pengebeløb.
For landsretten gjorde skatteyderen som ved byretten gældende, at indtægterne måtte betragtes som aktieindkomst i form af maskeret udbytte fra selskaberne, og at forhøjelsen af hans personlige indkomst derfor skulle bortfalde. Skatteministeriet gjorde heroverfor som for byretten gældende, at indtægterne udgjorde personlig indkomst i form af løn fra enten bagmændene eller hans selskaber. Ved landsretten præciserede skatteyderen, at såfremt det blev lagt til grund, at skatteyderen var i et ansættelsesforhold til de såkaldte bagmænd, var der tale om en så fundamental anderledes konstruktion, at sagen måtte hjemvises til fornyet behandling.
Landsretten fandt, af de grunde som byretten havde anført, at det havde været berettiget at anse det skøn over udeholdt indkomst, som skattemyndighederne havde foretaget, som personlig indkomst for skatteyderen.
Herefter, og da det for landsretten anførte ikke kunne føre til et andet resultat, stadfæstede landsretten byrettens dom.
SKM2015.127.SANST Modregning i overskydende skat til dækning af restskat og renter | Vedrører: Forvaltningsloven § 19, stk. 1. Forældelsesloven § 3, stk. 1, § 18, stk. 4 og § 19, stk. 6, 2. pkt. Inddrivelsesloven § 17. Kildeskatteloven § 62, stk. 3. Skatteforvaltningsloven § 19, stk. 1 og stk. 5, nr. 4, § 20, stk. 1 og § 35 b, stk. 3, 1. pkt. En klage over SKATs modregning i klagerens overskydende skat til dækning af gæld vedrørende boligsikring, restskat, renter og gebyr blev afvist af Skatteankestyrelsen for så vidt angår modregningen til dækning af gæld vedrørende boligsikring og gebyr til Udbetaling Danmark og i øvrigt stadfæstet. |
Journalnr: 13/0074088
Genoptagelse af skatteansættelsen
Klagen skyldes, at SKAT ikke har imødekommet en anmodning om genoptagelse af skatteansættelserne for indkomstårene 2001, 2003, 2004, 2005 og 2006. Landsskatteretten pålægger SKAT at genoptage de omhandlede indkomstår.
Afsagt: 09-12-2014
Journalnr: 14/0256879
Genoptagelse af skatteansættelsen
Klagen vedrører ikke imødekommet anmodning om genoptagelse af skatteansættelsen for 2007-2009. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 09-12-2014
Journalnr: 14/2133339
Beskatningsret til ATP
Klagen vedrører, om Danmark har beskatningsret til ATP. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 02-12-2014
Journalnr: 14/0000734
Ejendomsavance
Sagen vedrører, om en eventuel fortjeneste ved afståelsen af en ejerlejlighed er omfattet af ejendomsavancebeskatningslovens § 8. Landsskatteretten ændrer det bindende svar.
Afsagt: 09-01-2015
Journalnr: 14/4811419
Genoptagelse af skatteansættelsen
SKAT har af egen drift genoptaget og reguleret rentekorrektionen i skatteansættelserne, jf. SKATs styresignal offentliggjort i SKM 2011.810. SKAT har imidlertid nægtet klageren at forøge hensættelsen til senere hævninger med tilsvarende beløb i virksomhedsordningen. Landsskatteretten pålægger SKAT at genoptage ansættelsen for indkomståret 2006 med henblik på at forøge hensættelser til senere hævninger og den personlig indkomst fra virksomheden.
Afsagt: 04-12-2014
Journalnr: 12/0272862
Genoptagelse af skatteansættelsen
SKAT har ikke fundet grundlag for at genoptage klagerens skatteansættelser for indkomstårene 2008 og 2009 som følge af SKATs styresignal offentliggjort i SKM 2011.810 med henblik på ændring af kapitalafkastet og opsparet overskud m.v. i virksomhedsordningen. Landsskatteretten pålægger SKAT at genoptage ansættelserne for de omhandlede indkomstår med henblik på at ændre kapitalafkast og opsparet overskud m.v. i virksomhedsordningen.
Afsagt: 07-01-2015
Journalnr: 13/0074367
Genoptagelse af skatteansættelsen
SKAT har ikke fundet grundlag for at genoptage klagerens skatteansættelser som følge af SKATs styresignal offentliggjort i SKM 2011.810 med henblik på ændring af kapitalafkastet og opsparet overskud m.v. i virksomhedsordningen. Landsskatteretten pålægger SKAT at genoptage ansættelserne for de omhandlede indkomstår med henblik på at ændre kapitalafkast og opsparet overskud m.v. i virksomhedsordningen.
Afsagt: 22-12-2014
Journalnr: 13/0074390
Genoptagelse af skatteansættelsen
SKAT har ikke fundet grundlag for at genoptage klagerens skatteansættelser som følge af SKATs styresignal offentliggjort i SKM 2011.810 med henblik på ændring af kapitalafkastet og opsparet overskud m.v. i virksomhedsordningen. Landsskatteretten pålægger SKAT at genoptage ansættelserne for de omhandlede indkomstår med henblik på at ændre kapitalafkast og opsparet overskud m.v. i virksomhedsordningen.
Afsagt: 19-12-2014
Journalnr: 13/0074464
Genoptagelse af skatteansættelsen
SKAT har ikke fundet grundlag for at genoptage klagerens skatteansættelser for indkomstårene 2000, 2002, 2007, 2008 og 2009 som følge af SKATs styresignal offentliggjort i SKM 2011.810 med henblik på ændring af kapitalafkastet og opsparet overskud m.v. i virksomhedsordningen. Landsskatteretten pålægger SKAT at genoptage ansættelserne for indkomstårene 2000, 2002 og 2007 med henblik på at ændre kapitalafkast og opsparet overskud m.v. i virksomhedsordningen.
Afsagt: 23-12-2014
Journalnr: 13/0074470
Genoptagelse af skatteansættelsen
SKAT har ikke fundet grundlag for at genoptage klagerens skatteansættelser som følge af SKATs styresignal offentliggjort i SKM 2011.810 med henblik på ændring af kapitalafkastet og opsparet overskud m.v. i virksomhedsordningen. Landsskatteretten pålægger SKAT at genoptage ansættelserne for de omhandlede indkomstår med henblik på at ændre kapitalafkast og opsparet overskud m.v. i virksomhedsordningen.
Afsagt: 19-12-2014
Journalnr: 13/0074611
Genoptagelse af skatteansættelsen
SKAT har ikke fundet grundlag for at genoptage skatteansættelserne som følge af SKATs styresignal offentliggjort i SKM 2011.810 med henblik på ændring af kapitalafkast og opsparet overskud m.v. i virksomhedsordningen. Landsskatteretten pålægger SKAT at genoptage ansættelsen for indkomstårene 2000 - 2011 med henblik på at ændre kapitalafkast og opsparet overskud m.v. i virksomhedsordningen.
Afsagt: 03-12-2014
Journalnr: 13/0074617
Genoptagelse af skatteansættelsen
SKAT har ikke fundet grundlag for at genoptage klagerens skatteansættelser som følge af SKATs styresignal offentliggjort i SKM 2011.810 med henblik på ændring af kapitalafkastet og opsparet overskud m.v. i virksomhedsordningen. Landsskatteretten pålægger SKAT at genoptage ansættelserne for de omhandlede indkomstår med henblik på at ændre kapitalafkast og opsparet overskud m.v. i virksomhedsordningen.
Afsagt: 04-12-2014
Journalnr: 14/0479492
Rentefradrag
Klagen vedrører bindende svar om rentefradrag for lån ydet mellem andelsboligforening og andelshavere. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 09-01-2015
Journalnr: 14/4980035
Rentefradrag
Klagen vedrører bindende svar om rentefradrag for lån ydet mellem andelsboligforening og andelshavere. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 09-01-2015
Journalnr: 13/0074036
Skat af beløb modtaget fra virksomhed i udlandet - projekt Money Transfer
Som led i projekt Money Transfer har SKAT modtaget oplysninger om følgende pengeoverførsler fra England til klagers bankkonto, og anset klager for skattepligtig af disse. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 04-12-2014
Journalnr: 13/0217515
Skattelempelse
Klagen vedrører beregning af lempelse vedrørende løn for arbejde på et norsk indregistreret skib, der befinder sig i farvandet ud for Angola. SKAT har nægtet dig lempelse efter exemptionsmetoden i henhold til den Nordiske Dobbeltbeskatningsoverenskomst. Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.
Afsagt: 19-12-2014
Journalnr: 13/4280452
Tab på finansielle kontrakter
Sagen drejer sig om, hvorvidt klageren kan fratrække tab på indgåede finansielle kontrakter ved opgørelsen af sin skattepligtige indkomst. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 04-12-2014
Journalnr: 14/4994964
Tonnagebeskatning
Klagen vedrører opgørelse af den tonnagebeskattede indkomst i henhold til tonnageskattelovens regler. SKAT har for indkomståret 2009 ansat selskabets skattepligtige tonnageindkomst til 1.032.111 kr. Denne afgørelse stadfæstede Landsskatteretten ved kendelse af 24. oktober 2013. Sagen er efter anmodning fra selskabets repræsentant genoptaget af Landsskatteretten i henhold til skatteforvaltningslovens § 35 g, stk. 1. Landsskatteretten nedsætter selskabets skattepligtige tonnageindkomst for indkomståret 2009 til 397.776 kr.
Afsagt: 23-12-2014
European Commission lays the foundation for a fairer and more transparent approach to taxation in EU
Vi gør opmærksom på, at ovenstående links alle er eksterne. TaxCon har intet ejerskab over disse og leverer alene linksene som en service til vores læsere. Dette betyder også at vi ikke har kontrol over de bragte links og derfor heller ikke kan indestå for at disse altid er aktive.
Vi hører naturligvis meget gerne, hvis et bragt link bliver inaktivt.
Bemærk også, at de udenlandske links ikke er sorterede i skat og moms/afgifter. Vi har valgt at bringe alle udenlandske links i begge nyhedsbreve som er service til vores læsere.
Pressenyhed
Dialog om skat: Advokater og SKAT i nyt samarbejde
Bekendtgørelse af lov om indkomstbeskatning af aktieselskaber m.v. (Selskabsskatteloven)
Bekendtgørelse om digital kommunikation på Skatteministeriets område
Fritagelse for grundskyld for ejendomme ramt af kystnedbrydning
Oprettelsesdato: 18-02-2015
Høringsfrist: 18-03-2015
Bilag 6 |
Bilag 8 |
Bilag 9 |
Bilag 10 |
Spm. 4 |
Spm. 5 | Spm. om kommentar til henvendelse af 13/2-15 fra Deloitte, til skatteministeren |
Spm. 6 |
Spm. 7 |
Spm. 8 |
Spm. 380 |
Spm. 404 |
Spm. 405 |
Spm. 407 |
Spm. 408 |
Spm. 409 |
Spm. 412 | Spm. om grunden til, at SKAT nedprioriterer indsatsen imod socialt bedrageri, til skatteministeren Svar |
Spm. 424 |
Spm. 435 |
Spm. 439 |
Spm. 440 |
Spm. 441 |
Spm. 442 |
Spm. 480 |
Spm. 481 |
Spm. 482 |
Spm. 483 |
Spm. 484 |
Spm. 485 |
Spm. 487 |
Spm. 488 |
Spm. 489 |
Spm. 490 |
Spm. 491 | Spm. om skattelettelser, hvis topskatten afskaffes, til skatteministeren Svar |
Spm. 492 |
Spm. 493 |
Spm. 494 |
Spm. S 713 |
Spm. S 718 |
Spm. S 719 |
Spm. S 720 |
Spm. S 721 |
Spm. S 722 |
Spm. S 730 |
Spm. S 732 |