Kære Læser
Denne uges SkatteMail indeholder bl.a. to styresignaler om Udenlandske studerendes ophold i Danmark og at SKAT ændrer praksis med fremadrettet virkning vedrørende forældelse af krav på refusion af indeholdt udbytteskat. Desuden er der en række gode artikler om de nye skatteregler der blev vedtaget inden Folketinget gik på sommerferie.
God læselyst
Flemming L. Bach
Artikler og interessante links
Virksomheders fradrag for lønudgifter
Nedsat konsolideringsfradrag for fonde
Fondes konsolideringsfradrag nedsættes
Styresignal: Forældelsesfristen for krav på refusion af udbytteskat nedsættes
Er din medarbejderaktieordning ”up to date”? – Folketinget genindfører skattebegunstigede medarbejderaktier
Free Zones, Foreign Ownership and Tax Incentives for Foreign Direct Investment in Qatar
Har I aktiviteter i Polen? Så skal I være OBS på nye krav til data og systemer. Ny standard inden for skattekontrol i Polen træder i kraft 1. juli 2016
Ny lov giver skattefritagelse for visse selskaber og foreninger med mindre solcelleanlæg
Nye regler om tilbagesalg til investeringsinstitutter
L 123 vedtaget – Virksomhedsordningen
L 123 er vedtaget – Maksimering af genbeskatning af underskud under skyggesambeskatning
Nedsat skat på udbytter til udlandet
Ny definition af datterselskabsaktier – L 123 vedtaget
FACIT juni 2016
Styresignaler
Udenlandske studerendes ophold i Danmark uden indtræden af fuld skattepligt - styresignal
SKAT ændrer praksis med fremadrettet virkning vedrørende forældelse af krav på refusion af indeholdt udbytteskat - Styresignal
Domme
Money Transfer - udeholdt omsætning ekstraordinær genoptagelse
Rådighed over sommerbolig - hovedanpartshaver - direktør - skiftende forklaringer
Begrundelse - skøn - ugyldighed
Ikke offentliggjorte afgørelser
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20160613' AND [SkatteraadChanged] <= '20160619') OR ([LSRChanged] >= '20160613' AND [LSRChanged] <= '20160619') OR ([ByretChanged] >= '20160613' AND [ByretChanged] <= '20160619') OR ([LandsretChanged] >= '20160613' AND [LandsretChanged] <= '20160619') OR ([HojesteretChanged] >= '20160613' AND [HojesteretChanged] <= '20160619')) ORDER BY AppelId DESC
BDOVirksomheders fradrag for lønudgifter Østre Landsret har fastslået, at SKAT ikke uden varsel kan ændre hidtidig praksis, hvorefter virksomheder altid har fradrag for almindelige lønudgifter til egne ansatte. Og ændringen kan kun ske med fremadrettet virkning. |
BDONedsat konsolideringsfradrag for fonde Det endte ikke med en fuldstændig afskaffelse af det særlige konsolideringsfradrag for fonde, men dog med en markant nedsættelse. Den særlige transparensregel gælder derimod uændret. |
Bech-BruunFondes konsolideringsfradrag nedsættes Folketinget har den 2. juni 2016 vedtaget en ændring af fondsbeskatningsloven. Lovændringen medfører, at fondes adgang til at opnå konsolideringsfradrag for uddelinger til almennyttige formål nedsættes. De kongelige fondes særlige konsolideringsfradrag afskaffes samtidig. Loven har med visse undtagelser virkning for indkomstår, der begynder den 1. januar 2016 eller senere. |
Bech-BruunStyresignal: Forældelsesfristen for krav på refusion af udbytteskat nedsættes SKAT har den 13. juni 2016 offentliggjort et nyt styresignal. Ifølge det nye styresignal nedsættes forældelsesfristen på krav af refusion af for meget indeholdt udbytteskat fra 5 år til 3 år. Dette er en klar skærpelse af den tidligere fortolkning af bestemmelsen i Kildeskattelovens § 67A. |
DELACOURFolketinget har den 12. maj 2016 vedtaget lov (L149 B) om skattebegunstigelse af individuelle medarbejderaktieordninger |
Global Trade and Customs JournalFree Zones, Foreign Ownership and Tax Incentives for Foreign Direct Investment in Qatar Qatar offers specific Free Zones in order to encourage Foreign Direct Investment, as Free Zones Enterprises can be fully owned by non-Qataris, which is not the case of companies located in Non-Free Zones areas in Qatar. In fact, Free Zones offer huge tax incentives and do not provide any regulatory or legal restrictions to repatriate profits and investments. As Non-Free Zones are governed by a different law than the one applicable in Free Zones areas, taxation is slightly less favorable (corporate income taxes of 10% apply for ordinary companies) even if lots of activities are still tax exempted. The most significant difference lies in the ownership restrictions of Qataris companies. The present contribution is aiming at presenting the main tax and legal aspects of these two different options in Qatar, notably given the growing importance of Free Zones in this region. |
PwCDen 9. marts 2016 vedtog Polen et nyt regelsæt, som stiller særlige krav til de dokumenter og data, man som virksomhed skal kunne levere til de polske myndigheder i forbindelse med en skatte- eller momskontrol. |
PwCNy lov giver skattefritagelse for visse selskaber og foreninger med mindre solcelleanlæg Folketinget har den 2. juni vedtaget en lovændring, som betyder, at foreninger, fjernvarmeværker, havne, vandforsyningsselskaber mv. fremover ikke skal være skattepligtige af indtægter fra begrænset salg af el. |
PwCNye regler om tilbagesalg til investeringsinstitutter Lovforslag (L123) er nu vedtaget, og det betyder, at salg til udstedende investeringsselskab skal behandles som udbytte, medmindre særlige betingelser er opfyldt. |
PwCL 123 vedtaget – Virksomhedsordningen Med lovændringen af virksomhedsskatteloven i 2014 blev der indført beskatning af erhvervsdrivende, som anvender virksomhedsordningen, ved sikkerhedsstillelse for gæld uden for virksomhedsordningen med aktiver, der var placeret i virksomhedsordningen. Ændringen affødte en del kritik og usikkerheder i forhold til de skattemæssige konsekvenser. Folketinget har den 2. juni 2016 vedtaget et lovforslag, som præciserer de skattemæssige konsekvenser. |
PwCL 123 er vedtaget – Maksimering af genbeskatning af underskud under skyggesambeskatning Med vedtagelsen af L 123 den 2. juni 2016 kom der ændringer i forhold til, hvordan genbeskatning af underskud under skyggesambeskatning sker. |
PwCNedsat skat på udbytter til udlandet vedtagelsen af L 123 den 2. juni 2016 er den skattesats, som udenlandske selskaber skal betale, når de er skattepligtige af udbytte fra danske selskaber, sat ned til 22 %. Der skal dog fortsat indeholdes 27 % udbytteskat. Ændringen er en følge af, at de danske regler har været i strid med EU-retten, og de nye regler får derfor i visse tilfælde tilbagevirkende kraft. |
PwCNy definition af datterselskabsaktier – L 123 vedtaget Med vedtagelsen af L 123 den 2. juni 2016 er definitionen af, hvornår en aktie er en datterselskabsaktie ændret, hvilket har betydning for, hvornår et dansk selskab kan modtage skattefrit udbytte på aktier i udenlandske selskaber, henholdsvis afstå disse aktier uden dansk beskatning. Ændringen er en følge af, at de danske regler har været i strid med EU-retten, og de nye regler får derfor i visse tilfælde tilbagevirkende kraft. |
Revisorgruppen DanmarkHvor lov ender ... bør hæder møde frem I sommerudgaven af FACIT kan du læse om:
|
Vedrører: Lovbekendtgørelse nr. 117 af 29/01/2016, som ændret ved Lov nr. 1884 af 29/12/2015
I styresignalet beskrives SKATs ændring af praksis vedrørende kildeskattelovens § 8, stk. 2 og udenlandske studerendes skattepligt, som følge af det bindende svar SKM2015.685.SR.
Vedrører: Kildeskatteloven § 67 A
SKAT ændrer praksis vedrørende forældelse af krav på refusion af indeholdt udbytteskat. Praksisændringen sker med fremadrettet virkning.
Vedrører: Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1 nr. 5
Som led i projekt Money Transfer blev det konstateret, at der på skatteyderens bankkonto var blevet indsat i alt godt 10,2 mio. kr. i årene 2004-2009.
Skattemyndighederne skønnede, at beløbet stammede fra selvstændig erhvervsvirksomhed og forhøjede skatteyderens skatte- og momsansættelser med indsættelserne fratrukket et skønnet beløbet til driftsomkostninger.
I den foreliggende situation, hvor der løbende over 9 år var indsat meget store beløb på skatteyderens konto, sammenholdt med oplysningerne om hans indtægtsforhold i de pågældende år, fandt retten, at det påhvilede ham at bevise, at de indsatte beløb stammede fra skattefri indtægter eller skattefri formuebevægelser.
Skatteyderen havde ikke afgivet forklaring for retten og havde ikke fremlagt bilag, der dokumenterede, hvorfra indsættelserne på hans konto stammede. Efter bevisførelsen fandt retten derfor, at han ikke havde løftet sin bevisbyrde.
Da der ikke var fremlagt lønsedler eller andet, der godtgjorde, at midlerne stammede fra lønindtægter, fandt retten ikke grundlag for at tilsidesætte SKATs skøn, hvorefter indtægterne måtte stamme fra erhvervsmæssig, momspligtig virksomhed.
Da der endvidere ikke var fremlagt nogen form for bevis for afholdte udgifter, var der heller ikke grundlag for at tilsidesætte SKATs skøn over, at udgifterne havde været på 10%.
Retten fandt, at skatteyderen havde handlet mindst groft uagtsomt. Det var derfor berettiget, at SKAT havde foretaget forhøjelserne af skat og moms i medfør af henholdsvis skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, og § 32, stk. 1, nr. 3. Videre fandt retten, at SKAT havde overholdt varslingsfristerne i de to bestemmelsers stk. 2.
Retten fandt endvidere, at skatteyderen havde modtaget SKATs agterskrivelser, inden afgørelserne blev truffet, og at der således var foretaget korrekt partshøring.
SKATs afgørelser indeholdt ikke begrundelse, men da der i afgørelserne var henvist til agterskrivelserne, som indeholdt udførlig begrundelse, var afgørelserne ikke ugyldige på grund af manglende begrundelse.
Skatteministeriet blev således frifundet.
Vedrører: Ligningsloven § 16 A
Sagen angik beskatning af værdien af fri sommerbolig efter dagældende ligningslovs § 16 A, stk. 9, jf. § 16, stk. 5, samt § 16, stk. 1, jf. § 16, stk. 5.
Sagsøgeren var blevet beskattet af værdien af to sommerboliger, der var ejet af selskab X, som udlejede sommerboligerne til søsterselskabet, selskab Y. Selskab Y kunne ikke lovligt anvende sommerboligerne som led i dets virksomhed, og der var ikke fremlagt dokumentation for, hvordan sommerboligerne var blevet anvendt.
Sagsøgeren var hovedanpartshaver og enetegningsberettiget direktør i begge selskaber.
Retten fandt på den baggrund, at sagsøgeren havde rådighed over sommerboligerne, hvilket han var skattepligtig af, jf. dagældende ligningslovs § 16 A, stk. 9, jf. § 16, stk. 5, samt § 16, stk. 1, jf. § 16, stk. 5.
Skatteministeriet blev herefter frifundet.
Vedrører: Forvaltningsloven § 24
Spørgsmålet i sagen var, om Landsskatterettens afgørelse vedrørende fradrag for tilslutningsafgift i henhold til vurderingslovens dagældende § 17 var ugyldig som følge af begrundelsesmangler.
Landsretten udtalte bl.a., at myndighedernes anvendelse af ordet "tilslutningsafgift", dels for den samlede tilslutningsafgift bestående af tilslutningsbidrag og stikledningsbidrag, dels for tilslutningsbidraget, alene kunne give anledning til misforståelse vedrørende beregningen af det skønsmæssige fradrag. Imidlertid fremgik det af Landsskatterettens kendelse, at Landsskatteretten ikke fandt grundlag for at tilsidesætte det skønsmæssigt opgjorte beløb til stikledninger, og at fradraget derefter skønsmæssigt var opgjort til 50 % af restbeløbet.
Da Landsskatteretten således i sin kendelse havde redegjort for retsgrundlaget og sagens væsentlige, faktiske omstændigheder samt havde tiltrådt de hovedhensyn, der var bestemmende for det af vurderingsankenævnet udøvede skøn, fandt landsretten, at begrundelsen i Landsskatterettens kendelse opfyldte kravene i forvaltningslovens §§ 22 og 24 og kravene i § 17, stk. 1, i den dagældende forretningsorden for Landsskatteretten.
Landsretten stadfæstede derfor byrettens frifindende dom ( SKM2015.342.BR ).
I styresignalet beskrives SKATs ændring af praksis vedrørende kildeskattelovens § 8, stk. 2 og udenlandske studerendes skattepligt, som følge af det bindende svar SKM2015.685.SR.
Høringssvar:
Journalnr: 14/5066807
Befordringsfradrag
Klagen vedrører nedsættelse af befordringsfradrag. Landsskatteretten godkender større fradrag end SKAT men mindre end påstået af klager.
Afsagt: 27-05-2016
Journalnr: 15/3140391
Diverse forhøjelser
Klagen vedrører skat af værdi af fri bil, indsætning på bankkonto, bil der er ud udtaget til for lav pris, hævninger på selskabs bankkonto og gæld til selskab ved dets opløsning. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 18-05-2016
Journalnr: 15/3140397
Rette indkomstmodtager
Klagen vedrører rette indkomstmodtager af vederlag, jf. konkrete fakturaer, beskattet som personlig indkomst. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 18-05-2016
Journalnr: 13/5282198
Rette indkomstmodtager
Klagen vedrører spørgsmål om rette indkomstmodtager af vederlag og beskatning. Landsskatteretten skærper afgørelsen.
Afsagt: 18-05-2016
Journalnr: 14/5333781
Rette indkomstmodtager og skønnet vederlag
Klagen vedrører rette indkomstmodtager af vederlag, jf. konkrete fakturaer, beskattet som personlig indkomst og skønnet vederlag fra fakturaer, hvor disse ikke har været fremlagt. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 18-05-2016
Journalnr: 15/1123494
Skat af fratrædelsesgodtgørelse
Klagen vedrører beskatning af fratrædelsesgodtgørelse. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 27-05-2016
Journalnr: 13/6733922
Skønsmæssig forhøjelse af overskud
Klagen vedrører beskatning af andel af skønsmæssigt ansat overskud. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 18-05-2016
Journalnr: 13/6734356
Skønsmæssig forhøjelse af overskud
Klagen vedrører beskatning af andel af skønsmæssigt ansat overskud. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 18-05-2016
Journalnr: 13/0107167
Tilladelse til betaling efter kildeskattelovens § 69A
Klagen vedrører nægtet tilladelse til betaling efter kildeskattelovens § 69A. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 27-05-2016
Journalnr: 13/5785519
Tonnagebeskatning
SKAT har anset selskabets skib for omfattet af tonnageskattelovens § 8, stk. 1, nr. 10, hvorfor indkomsten ikke er omfattet af tonnageskatteloven. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 12-05-2016
Journalnr: 13/5785530
Tonnagebeskatning
SKAT har anset selskabets skib for omfattet af tonnageskattelovens § 8, stk. 1, nr. 10, hvorfor indkomsten ikke er omfattet af tonnageskatteloven. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 12-05-2016
Journalnr: 13/5785565
Tonnagebeskatning
SKAT har anset selskabets skib for omfattet af tonnageskattelovens § 8, stk. 1, nr. 10, hvorfor indkomsten ikke er omfattet af tonnageskatteloven. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 12-05-2016
Journalnr: 14/4324957
Udgifter til kropsvedligeholdelse
Klagen vedrører nægtet fradrag for dansers udgifter til kropsvedligeholdelse, jf. statsskattelovens § 6, litra a. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 27-05-2016
om den franske skat på aktiviteter i tilknytning til heste
Nye eller opdaterede satser fra Skatteministeriet
Vurderingsloven
Satser i vurderingsloven
Spm. 480 |
Spm. 481 |
Spm. 505 |
Spm. 506 |
Spm. 507 |
Spm. 508 |
Spm. 509 |
Spm. 510 |
Spm. 511 |
Spm. 513 |
Spm. 518 |
Spm. 519 |
Spm. 520 |
Spm. 521 |
Spm. 522 |
Spm. S 1225 |