Kære Læser
Denne uges SkatteMail indholder udkast til styresignal: Genoptagelse som følge af praksisændring vedrørende sikkerhedsstillelse for gæld uden for virksomhedsordningen med aktiver i virksomhedsordningen - Styresignal.
Desuden er del en række gode artiklern om aktuelle skattemæssige problemstillinger.
God fornøjelse med læsningen!
Flemming L. Bach
Artikler og interessante links
Asia-Pacific Tax Bulletin: 6 - 2015
Flere skoler slipper fremover for at betale finansieringsbidrag
Skattefrie godtgørelser til ulønnede bestyrelsesmedlemmer
Ingen dummebøder til selvstændige
Relaxed conditions for utilising the Danish 26 pct. tax regime
Etablerings- og iværksætterkontoordningen 2016
Skattefri rejse- og befordringsgodtgørelse 2016
Har SKAT glemt at sende indbetalingskort med posten?
European Taxation: 1 - 2013
European Taxation: 1 - 2016
European Taxation: 12 - 2015
Takeda-dom - nye grænser for den skattemæssige behandling af låneomkostninger
Udlejning af andelslejlighed
Skattefri rejse- og befordringsgodtgørelse 2016
DELEØKONOMI – Skal der også deles med SKAT?
Udkast til styresignal
Udkast til styresignal om ophævelse af delafsnittet Salg af egne aktier i Den juridiske vejledning 2016-1, afsnit C.D.2.4.3.1. Overkurs ved aktieudstedelse
Genoptagelse som følge af praksisændring vedrørende sikkerhedsstillelse for gæld uden for virksomhedsordningen med aktiver i virksomhedsordningen - Styresignal
Bindende svar
Udlån til ejendomsinvestering fra virksomhedsordningen
Afgørelser
Spørgsmål om, hvorvidt en renteswap har tilknytning til klagerens landbrugsvirksomhed
Spørgsmål om, hvorvidt klager kan opnå lempelse efter ligningsloven, for løn optjent ved transporten til og fra arbejde i udlandet
Domme
Erhvervsmæssig virksomhed - underskud - rentabilitet og intensitet - sygdom
Registreringsafgift - eksportgodtgørelse - erstatningsansvar
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20160125' AND [SkatteraadChanged] <= '20160131') OR ([LSRChanged] >= '20160125' AND [LSRChanged] <= '20160131') OR ([ByretChanged] >= '20160125' AND [ByretChanged] <= '20160131') OR ([LandsretChanged] >= '20160125' AND [LandsretChanged] <= '20160131') OR ([HojesteretChanged] >= '20160125' AND [HojesteretChanged] <= '20160131')) ORDER BY AppelId DESC
Asia-Pacific Tax Bulletin (APTB)Asia-Pacific Tax Bulletin: 6 - 2015 I denne udgave:
|
BDOFlere skoler slipper fremover for at betale finansieringsbidrag Folketinget har vedtaget et lovforslag, som endeligt fjerner pligten til betaling af finansieringsbidrag for skoler mv., som ikke har moms- eller lønsumsafgiftspligtige aktiviteter, men som skal momsregistreres/er momsregistreret alene som følge af reglerne omkring omvendt betalingspligt. Pligten til momsregistrering bliver aktuel hvis en skole fx køber varer eller ydelser fra udlandet eller hvis der købes fx it-udstyr (i en gros-leddet) af leverandører her i landet. |
BDOSkattefrie godtgørelser til ulønnede bestyrelsesmedlemmer Ulønnede bestyrelsesmedlemmer i idrætsforeninger, grundejerforeninger mv. kan – uden nærmere dokumentation - få udbetalt op til 3.750 kr. årligt til dækning af udgifter til telefoni, internet, printerpapir, blækpatroner mv. |
BDOIngen dummebøder til selvstændige Selvstændige, der bruger virksomhedsordningen, skal ikke betale skat af en fiktiv indkomst, hvis de stiller aktiver i deres virksomhed til sikkerhed for privat gæld, men det betyder ikke, at det er omkostningsfrit at gøre det. |
BDORelaxed conditions for utilising the Danish 26 pct. tax regime Recent rulings by the National Tax Tribunal leads to slight relaxation of the conditions for utilising the Danish 26 pct. tax regime. Some approved researchers may be able to utilise the regime despite initial rejection. |
BeierholmEtablerings- og iværksætterkontoordningen 2016 Denne information er udarbejdet med det formål at skabe et overblik over reglerne for anvendelse af etablerings- og iværksætterkontoordningen. Herudover vil informationen ved eksempler give et overblik over mulighederne for anvendelse af ordningen. |
BeierholmSkattefri rejse- og befordringsgodtgørelse 2016 Praktisk og anvendelig information med regler og satser for bl.a. kørselsgodtgørelse, skattefri rejse- og befordringsgodtgørelse for rejser i Danmark og i udlandet, regler for bestemte erhvervsgrupper o.a. |
DeloitteHar SKAT glemt at sende indbetalingskort med posten? Nej - og du skal stadig betale B-skat. Men til forskel fra tidligere, er du nu selv ansvarlig for at logge på skat.dk for at betale B-skatteraterne. B-skatteraterne er dermed blevet ramt af digitaliseringsbølgen – måske uden du opdagede det? |
European Taxation (ET)I denne udgave:
|
European Taxation (ET)I denne udgave:
|
European Taxation (ET)I denne udgave:
|
PlesnerTakeda-dom - nye grænser for den skattemæssige behandling af låneomkostninger Højesteret gav i efteråret 2015 Takeda A/S medhold i en sag om retten til skattemæssigt at fradrage omkostninger i forbindelse med udstedelse af virksomhedsobligationer. Dommen har stor principiel betydning, da den giver nye pejlemærker om den generelle skattemæssige behandling af låneomkostninger og samtidig sikrer en skattemæssig ligestilling af omkostningerne ved obligationsudstedelser og transaktionslån. I lyset af dommen og to andre nyere højesteretsdomme skriver advokat, partner Svend Erik Holm og advokat Jef Nymand Hounsgaard i det seneste nummer af Tidsskrift for skatter og afgifter (TfS) om emnet. |
Revisorgruppen DanmarkUdlejning blev ikke anerkendt som erhvervsmæssig virksomhed |
Revisorgruppen DanmarkSkattefri rejse- og befordringsgodtgørelse 2016 Publikationen forklarer reglerne for udbetaling af skattefri rejse- og befordringsgodtgørelse samt reglerne for dækning af udgifter til rejse og ophold i ind- og udland. |
RSM plusDELEØKONOMI – Skal der også deles med SKAT? Jørgensen fra København skal til Odense i et privat ærinde. Jørgensen tager bilen. En ven spørger, om han må køre med og giver 100 kr. som bidrag til benzinen. Han skulle ellers have været med toget. |
Ved lov nr. 525 af 12. juni 2009, blev gevinst og tab ved afståelse mv. af egne aktier gjort skattefri. Som en konsekvens af lovændringen, og den efterfølgende opdatering af Den juridiske vejledning, er delafsnittet Salg af egne aktier i Den juridiske vejledning 2016-1, afsnit C.D.2.4.3.1. Overkurs ved aktieudstedelse blevet overflødigt. Ved offentliggørelsen af dette styresignal udgår delafsnittet derfor i sin helhed.
Genoptagelse som følge af praksisændring vedrørende sikkerhedsstillelse for gæld uden for virksomhedsordningen med aktiver i virksomhedsordningen
Vedrører: Virksomhedsskatteloven § 1, stk. og § 5, stk. 1
Skatterådet kunne ikke bekræfte, at spørger uden om hæverækkefølgen i virksomhedsskattelovens § 5, kunne udlåne beløb til investering i en ejendom ejet af et selskab, som delvist var ejet af spørger. Ejendommen skulle senere udlejes til den virksomhed, som spørger drev i virksomhedsordningen.
Vedrører: Kursgevinsloven § 32, stk. 1, stk. 2 og stk. 3. Virksomhedsskatteloven § 1
En renteswap ansås ikke for at have erhvervsmæssig tilknytning til klagerens landbrugsvirksomhed, og tab herpå var derfor kildeartsbegrænset. Renteswappen var i danske kroner mens de underliggende lån var i henholdsvis Euro og danske kroner.
Vedrører: Kildeskatteloven § 1. Ligningsloven § 33 A, stk. 1
Landskatteretten fandt at klageren var berettiget til lempelse efter ligningslovens § 33 A, stk. 1, for løn optjent ved arbejde i Land Y1. Den del af klagerens løn, der kunne henføres til transporttiden i Danmark, ansås for en integreret del af det samlede vederlag for arbejde udført i Land Y1.
Vedrører: Statsskatteloven § 6, stk. 1, litra a
Sagsøgeren drev aktiviteter i form af skoventreprenørvirksomhed og brændekløvning. Kort tid efter aktiviteternes opstart i 2005 var sagsøgeren ude for en ulykke i virksomheden, der medførte en delvis amputering af armen. Sagsøgeren havde herefter været igennem et længere udredningsforløb med kommunen, inden han blev tilkendt førtidspension i 2010. Virksomheden ophørte i 2012, og aktiviteterne havde i alle årene 2005-2011 givet underskud. Sagen omhandlede årene 2009-2011, og der var i sagen enighed om, at sagsøgeren i de omhandlede år alene havde arbejdet i begrænset omfang.
Retten udtalte, at det følger af de sædvanlige skatteretlige kriterier for erhvervsmæssig virksomhed, at virksomheden skal opfylde et intensitetskriterium og et rentabilitetskriterium. Retten fandt, at disse kriterier ikke var opfyldte, og at virksomheden derfor ikke kunne anses erhvervsmæssig. Retten henviste i den forbindelse til virksomheden økonomiske resultater, oplysninger om, at en del af virksomheden var blevet lukket ned allerede i 2008, samt sagsøgerens konkrete udtalelser til kommunen. Retten udtalte også, at det forhold, at A´s skade i 2005 var den primære årsag til, at virksomheden ikke havde den forventede aktivitet, kunne ikke føre til andet resultat.
Skatteministeriet blev derfor frifundet.
Vedrører: Registreringsafgiftsloven § 7 b, § 14 og § 15
En bilejer havde afleveret sin bil, en nøgle til bilen samt en kopi af bilens registreringsattest til en forhandler med henblik på videresalg eller eksport. Forhandleren, der var registreret i henhold til registreringsafgiftslovens §§ 14 og 15, angav efterfølgende over for SKAT, at bilen var eksporteret og fik eksportgodtgørelsen udbetalt.
Forhandleren gik nogle måneder senere konkurs uden forinden at have betalt eksportgodtgørelsen videre til bilens ejer. Efter forhandlerens konkurs viste det sig, at bilen fortsat stod på forhandlerens plads.
Bilejeren kontaktede telefonisk SKAT. Ejeren forklarede under hovedforhandlingen, at han under denne telefonsamtale fik oplyst, at bilen ikke måtte være i Danmark, og at han kunne få en bøde, hvis han satte sig i besiddelse af den. SKATs medarbejder forklarede omvendt, at hun under samtalen oplyste, at SKAT var i færd med at "tilbageføre" registreringen i Motorregistret, således at bilen igen ville kunne indregistreres i Danmark.
Bilens ejer kontaktede herefter en advokat, der anmodede SKAT om udbetaling af eksportgodtgørelse. Denne anmodning blev afslået, idet bilen ikke var eksporteret.
Efterfølgende anlagde bilejeren sag mod SKAT med påstand om erstatning af eksportgodtgørelsen, idet han mente, at det var en fejl, at godtgørelsen ikke var blevet udbetalt til ham.
Under sagens forberedelse oplyste SKAT, at bilen nu var "låst op" i Motorregistret. Da bilejeren kontaktede konkursboet for at få bilen udleveret, fik han oplyst, at man havde vurderet, at bilen var værdiløs, og at den derfor var blevet skrottet. Bilejeren forhøjede herefter sin påstand, således at han nu krævede hele bilens værdi erstattet.
Retten frifandt SKAT. Retten fandt således ikke, at det var godtgjort, at SKAT ikke havde fulgt reglerne om udbetaling af eksportgodtgørelse, idet forhandleren havde været i besiddelse af en kopi af bilens registreringsattest.
Retten fandt endvidere ikke, at det kunne lægges til grund, at SKATs medarbejder skulle have oplyst, at bilen ikke måtte befinde sig i Danmark. Retten lagde i den forbindelse vægt på, at sagsøgeren ikke havde forsøgt at få ændret bilens status i Motorregistret, men alene havde forsøgt at få udbetalt eksportgodtgørelsen. Retten fandt det på denne baggrund ikke godtgjort, at SKAT havde frataget ejeren rådigheden over bilen og derved eller i øvrigt handlet ansvarspådragende.
Udkastet til styresignal beskriver SKATs ændrede opfattelse af de fortolkninger, der blev beskrevet i styresignalet SKM2015.532.SKAT. SKAT har ændret sin fortolkning af reglerne om omlægning af indkomstår i den situation, hvor et selskabs første indkomstår ønskes forlænget, så det første indkomstår udskydes til det efterfølgende år. SKAT mener nu, at nystiftede selskaber er omfattet af selskabsskattelovens § 10, stk. 2, så disse skal give meddelelse eller anmode om omlægning af indkomstår inden indkomstårets udløb. SKAT har desuden ændret sin fortolkning i situationen, hvor et administrationsselskab i en sambeskatning ønsker at ændre indkomstår pga fx en brancheændring i et datterselskab uden at anmode om dette. SKAT mener ikke, at en brancheændring i et datterselskab vil være forhold, der gør sig gældende for selskabet, og den kan derfor ikke begrunde en omlægning af indkomstår efter selskabsskattelovens § 10, stk. 2, 1. - 3. pkt. Endelig har SKAT ændret sin fortolkning i situationen, hvor et administrationsselskab ønsker at ændre sit indkomstår begrundet i "andre forhold" i et datterselskab. SKAT finder ikke, at andre forhold i et datterselskab vil kunne begrunde en omlægning af administrationsselskabets indkomstår efter selskabsskattelovens § 10, stk. 2, 4. pkt.
Høringssvar:
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 04-02-2016 dom i T-287/11 Statsstøtte Heitkamp BauHolding mod Kommissionen
Toldunion
Statsstøtte – tysk skattelovgivning om fremførsel af underskud til fremtidige skatteår (Sanierungsklausel) – afgørelse, der erklærer støtten uforenelig med det indre marked – annullationssøgsmål – individuelt berørt – formaliteten – begrebet statsstøtte – selektiv karakter – skattesystemets karakter og opbygning
Tidligere dokument: T-287/11 Statsstøtte Heitkamp BauHolding mod Kommissionen - DomDen 04-02-2016 dom i T-620/11 Statsstøtte GFKL Financial Services mod Kommissionen
Toldunion
Statsstøtte – tysk skattelovgivning om fremførsel af underskud til fremtidige skatteår (Sanierungsklausel) – afgørelse, der erklærer støtten uforenelig med det indre marked – annullationssøgsmål – individuelt berørt – formaliteten – begrebet statsstøtte – selektiv karakter – skattesystemets karakter og opbygning – offentlige midler – begrundelsespligt – berettiget forventning
Tidligere dokument: T-620/11 Statsstøtte GFKL Financial Services mod Kommissionen - Dom
Fair Taxation: Commission presents new measures against corporate tax avoidance
Bilag 7 |
Spm. 3 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 19/1-16 fra Rejsearbejdere.dk, til skatteministeren |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Spm. 1 |
Spm. 2 |
Bilag 94 |
Spm. 162 |
Spm. 171 |
Spm. 174 |
Spm. 191 |
Spm. 195 |
Spm. 198 |
Spm. 199 |
Spm. 200 |
Spm. 202 | Spm. om, hvorledes Compliance-rapporten kan udarbejdes oftere end nu, til skatteministeren Svar |
Spm. S 542 |