Kære Læser
Denne uges SkatteMail indeholder en række gode artikler om nyt fra ind- og udland, bl.a. om nedsættelse af selskabskatten og ny boligjobordning.
God fornøjelse med læsningen!
Flemming L. Bach
Artikler og interessante links
Hovedaktionærer skal have en rimelig løn
Selskabsskat i 2016
Country-by-country reporting and three-tiered TP documentation
Corporate tax for 2016
Personalegoder 2016
Håndværkerfradrag 2016-2017
Energi & Forsyning - Februar 2016
Ny praksis vedrørende den skattemæssige behandling af værdipapirfonde
Høring af udkast til styresignal om genoptagelse som følge af praksisændring vedrørende sikkerhedsstillelse for gæld uden for virksomhedsordningen
The Concept of 'Aggressive Tax Planning' Launched by the OECD and the EU Commission in the BEPS Era: Redefining the Border between Legitimate and Illegitimate Tax Planning
Reconsidering the Application and Interpretation of Anti-treaty Shopping Rules in the Context of Developing Countries
The Compatibility of Exit Tax Legislation Applicable to Corporate Taxpayers in France, Germany, Italy, The Netherlands, Portugal, Spain and The United Kingdom with the EU Freedom of Establishment - Part 3
Responsiveness (Buoyancy) of Union Taxes to GDP in India (1990/91 to 2015/16)
Exchange of Tax Information and Privacy in Estonia
Book Review: Advanced Issues in International and European Tax Law
Beretning om SKATs forvaltning af og Skatteministeriets tilsyn med refusion af udbytteskat (nr. 11/2015)
Styresignaler
Ændring af praksis vedrørende den skattemæssige behandling af værdipapirfonde - styresignal
Bindende svar
Lån - Subordinated Capital Securities
Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.
Nyt fra Folketinget
Nye lovforslag
Vedtagne lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20160222' AND [SkatteraadChanged] <= '20160228') OR ([LSRChanged] >= '20160222' AND [LSRChanged] <= '20160228') OR ([ByretChanged] >= '20160222' AND [ByretChanged] <= '20160228') OR ([LandsretChanged] >= '20160222' AND [LandsretChanged] <= '20160228') OR ([HojesteretChanged] >= '20160222' AND [HojesteretChanged] <= '20160228')) ORDER BY AppelId DESC
Dato | Angivelse | Periode |
29-02-2016 | A-skat mv. for store virksomheder i 2016 | Februar 2016 |
01-03-2016 | Moms i 2016 | Moms for 2. halvår 2015 |
01-03-2016 | Moms i 2016 | Moms for 4. kvartal 2015 |
BDOHovedaktionærer skal have en rimelig løn Normalt kan skattemyndighederne ikke bestemme, hvor stor en løn en hovedaktionær skal hæve, men hvis denne ønsker udbetalt skattefrie kørepenge mv., må lønnen ikke være ubetydelig. |
BDOSelskabsskatteprocenten nedsættes med virkning for indkomståret 2016 til 22,0 % mod 23,5 % for indkomståret 2015. Første rate af acontoskatten for 2016 skal senest betales mandag den 21. marts 2016. |
BDOCountry-by-country reporting and three-tiered TP documentation Denmark has introduced country-by-country reporting and the three-tiered documentation approach as part of the transfer pricing documentation requirements. |
BDOThe corporate tax rate in Denmark is reduced from 23.5 pct. in 2015 to 22.0 pct. in 2016. The last day of payment of the first provisional tax rate for 2016 is 21 March 2016. |
Dansk RevisionVi har opdateret publikationen Personalegoder 2016. |
Dansk RevisionDe nye regler for BoligJobordningen – også kendt som håndværkerfradraget eller servicefradraget er netop blevet vedtaget af Folketinget |
EYEnergi & Forsyning - Februar 2016 I dette nummer har vi bl.a. fokus på, at ændringer af vandsektorloven er vedtaget samt at Højesteret har truffet afgørelse i sagen om vejbidrag.
|
EYNy praksis vedrørende den skattemæssige behandling af værdipapirfonde SKAT har udsendt et styresignal, der ændrer dansk praksis for den skattemæssige behandling af værdipapirfonde. Det har hidtil været SKATs opfattelse, at danske værdipapirfonde er skattemæssigt transparente. Den nye praksis åbner for, at kollektiv investering i værdipapirfonde kan udbydes til danske investorer. Praksisændringen skaber dog samtidig usikkerhed i forhold den danske skattemæssige behandling af visse udenlandske investeringsinstitutter. |
FSR - danske revisorerFSR – danske revisorer bemærker med tilfredshed, at SKAT erkender, at der ikke er hjemmel til fiktiv beskatning af sikkerhedsstillelser i medfør af virksomhedsskattelovens § 10, stk. 6 og dermed som direkte konsekvens af Skatterådets afgørelse SKM2015.745.SR udsender nævnte udkast til styresignal for genoptagelse af sager, hvor beskatning af sikkerhedsstillelser er sket i henhold til den underkendte hjemmel. FSR er i den forbindelse enig i, at der sker beskatning af sikkerhedsstillelser, som en almindelig hævning efter virksomhedsskattelovens § 5, men anbefaler i samme, at SKAT foranlediger at skatteministeriet lader sikkerhedsstillelser omfattes af tvangshævninger i virksomhedsskattelovens § 4. Det foreslås desuden, at der ved ophævelse af en sikkerhedsstillelse kan ske tilbageførsel af en eventuel negativ indskudskonto i samme omfang, som indskudskontoen blev nedbragt med sikkerhedsstillelsen. FSR anmoder om, at det i styresignalet præciseres, at det er det mindste beløb af sikkerhedsstillelsen og gælden, der anses for at være hævet efter virksomhedsskattelovens § 5. Genoptagelse FSR bemærker, at virkningstidspunktet bør være den 9. september 2014, såfremt der sker genfremsættelse af lovforslag der tidligere har været i høring (FSRs høringssvar, H261-15), idet der således ses bort fra nye sikkerhedsstillelser opstået i perioden 11. juni til 8. september 2014. Ydermere bemærkes det, at SKAT hverken forholder sig til, om der skal være adgang til ekstraordinært omvalg af brug af virksomhedsordningen for de personer, der f.eks. er trådt ud af ordningen i 2013, og trådt ind igen i 2014 eller til de skatteydere, som positivt har fravalgt virksomhedsordningen i 2014 på grund af fiktiv beskatning af sikkerhedsstillelser. FSR vurderer, at der bør gives tilladelse til, at disse skatteydere kan opnå adgang til genoptagelse inden for en given frist. Den skattemæssige behandling af sikkerhedsstillelser Slutteligt påpeger FSR, at hverken tidligere regler eller omtalte styresignal forholder sig til den skattemæssige behandling af sikkerhedsstillelser i virksomhedsordningen. FSR anmoder SKAT om at klarlægge, hvorvidt en hævning, der anvendt til nedbringelse af sikkerhedsstillelsen, på ny skal beskattes, hvis der allerede er sket beskatning af sikkerhedsstillelsen, eller om nedbringelsen af sikkerhedsstillelsen kan betragtes som et indskud i virksomhedsordningen, når denne tidligere har udløst en hævning. |
IntertaxIn recent years, the need to prevent and combat aggressive tax planning has played a key role not only in the agendas of international organizations and supranational institutions (OECD, EU, G-20, UN), but also in the agendas of national tax administrations. In this context, given the constraints and problems that result from the traditional model of enforcing tax obligations, the OECD is working towards the implementation of a complementary model of cooperative compliance, which shall be regarded as an instrument to improve voluntary tax compliance and to prevent tax fraud, tax evasion and aggressive tax planning. This piece of work addresses the fuzzy concept of aggressive tax planning in the framework of cooperative compliance programs and assesses how the ‘tax paradigm’ shift that is taking place at the international level (BEPS global tax reset) affects the delineation of the border between legitimate tax planning and tax avoidance, thus raising a number of issues and problems for taxpayers insofar as the redrawing of this thin red line has not been conducted in a globally uniform, transparent and consistent manner. |
IntertaxThe application and interpretation of tax treaties within the particular context of developing countries is still a largely unexplored area. The proposed idea in this article is to reconsider the application and interpretation of anti-treaty shopping rules considering their impact on Foreign Direct Investment (FDI) and the fundamental need of developing countries to attract investment inflows. This article demonstrates that the most common measures to address treaty shopping create administrative costs, uncertainty and are likely to dissuade FDI. Therefore, tax treaties concluded by developing countries should be fundamentally more concerned with promoting FDI than with preventing abuse and therefore legal certainty should be a priority rather than addressing treaty shopping practices. |
IntertaxThis three-part article discusses the compatibility of exit tax legislation applicable to corporate taxpayers in France, Germany, Italy, the Netherlands, Portugal, Spain and the United Kingdom with the EU freedom of establishment, especially in the light of the ECJ’s landmark National Grid decision. In part 1, which was published in Intertax volume 44, issue 1, the authors scrutinized whether a company transferring its tax residence or effecting an outbound cross-border conversion has access to Articles 49 and 54 TFEU under the laws of the Member State. It also addressed whether these laws restrict Article 49, and, if so, whether the restriction can be justified and is appropriate to ensure the attainment of its objective. Part 2, which was published in the previous Intertax issue, provided a general overview of the proportionality test in connection with exit tax legislation under Articles 49 and 54 TFEU, and subsequently discussed whether the exit tax legislation in France, Germany, Italy and the Netherlands is proportional. Finally, this part 3 reviews whether the exit tax legislation in Portugal, Spain and the United Kingdom is proportional, addresses which other transactions the ECJ’s exit tax principles apply to, and provides conclusions and recommendations. |
IntertaxResponsiveness (Buoyancy) of Union Taxes to GDP in India (1990/91 to 2015/16) Changes in tax receipts of government take place with changes in Gross Domestic Product (GDP). Such changes in tax receipts may be the result of two factors: (1) there may be automatic changes in the tax yield when tax parameters are held constant. Such automatic changes are referred to as elasticity or built-in flexibility. (2) Increasing tax receipts may also necessitate imposition of new taxes, changes in rate structure of existing taxes, expansion of tax base, changes in scheme of exemptions, etc., or briefly referred to as discretionary changes. The overall responsiveness of tax revenues to discretionary changes in tax scheme (including automatic responses) is called responsiveness or buoyancy of the tax system and it is measured as the percentage change in tax receipts over percentage change in GDP. |
IntertaxExchange of Tax Information and Privacy in Estonia Authors: Ants Soone, Employed as an investment services compliance officer by one of the largest financial institutions in Baltic. |
IntertaxBook Review: Advanced Issues in International and European Tax Law Authors: Luca Cerioni, Lecturer in Tax Law, University of Edinburgh. |
RigsrevisionenBeretningen handler om SKATs forvaltning af og Skatteministeriets tilsyn med refusion af udbytteskat. Formålet med undersøgelsen er at vurdere, om SKATs forvaltning af refusion af udbytteskat og Skatteministeriets tilsyn hermed har været tilfredsstillende. Rigsrevisionen har derfor bl.a. undersøgt:
Derudover har Rigsrevisionen undersøgt, om SKAT har opgjort det fulde omfang af den formodede svindel med refusion af udbytteskat. Rigsrevisionen har igangsat undersøgelsen i september 2015 på baggrund af en anmodning fra Statsrevisorerne. |
Vedrører: Aktieavancebeskatningsloven § 19 og § 33. Ligningsloven § 16 C. Selskabsskatteloven § 1, stk. 1, nr. 2, nr. 5 c, stk. 6 og § 3, stk. 1, nr. 19. Skattekontrolloven § 10 E
Styresignalet indeholder en beskrivelse af, at værdipapirfonde fremover skal anses for selvstædige skattesubjekter. Derudover indeholder styresignalet en beskrivelse af, at udenlandske værdipapirfonde, der administreres af et dansk investeringsforvaltningsselskab eller administrationsselskab, får ledelsens sæde i Danmark.
Vedrører: Kursgevinstloven § 1. Selskabsskatteloven § 2, stk. 1, litra d. Statsskatteloven § 6, stk. 1, litra e
A A/S vil udstede Subordinated Capital Secirities (hybride obligationer) med forventet løbetid på 5 år, men med en endelig fastsat indfrielse efter 1.000 år. Skatterådet bekræfter, at renterne på Subordinated Capital Secirities er fradragsberettigede renteudgifter. Skatterådet bekræfter også, at rentebetalingerne til obligationsindehaverne ikke er omfattet af selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra d.
Vedrører: Forældelseslovens § 17, stk. 1 og 2 samt § 20, stk. 4. konkurslovens § 241 (daværende). Straffelovens 97a, stk. 4 Forældelse af konfiskationskrav, herunder spørgsmål om ejendomsret for staten og konkursens afbrydende virkning. Vestre Landsret har i en kendelse af 7. december 2015 truffet afgørelse om, hvorvidt et konfiskationskrav fra 2001 var forældet efter den dagældende bestemmelse i straffelovens § 97a. Baggrunden for sagen var en straffedom i en af de såkaldte selskabstømmersager, hvor Vestre Landsret den 28. november 2001 idømte A 5 års ubetinget fængsel og hos A konfiskerede kr. 20.417.563, herunder indestående på tre specifikke konti i Bank of Scotland, Isle of Man. Disse konti var tidligere beslaglagt af politiet i 1994. A blev taget under konkursbehandling den 4. august 2011, bl.a. på baggrund af konfiskationskravet, hvilken konkursbehandling ophørte den 13. marts 2014 i medfør af konkurslovens § 143. På tidspunktet for sagens afgørelse var der endnu ikke sket udbetaling af noget beløb fra Isle of Man, og en retssag herom på Isle of Man var sat i bero på spøgsmålet om, hvorvidt konfiskationskravet var forældet i Danmark. A gjorde særligt gældende, at SKAT ikke havde opnået et udlæg for konfiskationskravet inden udløbet af den dagældende 10 års-frist i straffelovens § 97a (bortfaldsregel), og således inden den 28. november 2011. Et forgæves udlæg gennemført af SKAT for kravet den 9. september 2014 måtte således være uden retsvirkning, idet konfiskationskravet var forældet og dermed bortfaldet, hvilket A fik medhold i ved fogedrettens afgørelse. Det blev for landsretten af SKAT gjort gældende, at der for så vidt konfiskationen af de individuelt bestemte pengebeløb på konti på Isle of Man er tale om en genstandskonfiskation, og dermed ejendomsret for staten med virkning fra beslaglæggelsen (1994). Dette er fast antaget i teorien, men der forelå indtil denne sag ingen kendt retspraksis herom. På denne baggrund kunne der ikke være tale om nogen forældelse af denne del af konfiskationen. Endvidere blev det gjort gældende, at den mellemkommende konkurs havde en forældelsesmæssig afbrydende virkning, herunder også i forhold til værdikonfiskationskravet (en fordringsret) efter straffelovens regler, jf. hertil den tidligere gældende bestemmelse i konkurslovens § 241, nu forældelseslovens § 17. Dette er ligeledes fast antaget i teorien, men en særlig landsretspraksis i tilknytning til straffelovens § 97a kunne tale for en anden virkning på straffelovens område (bortfald efter 10 år). Landsretten fandt, at der efter straffedommens ordlyd var tale om en værdikonfiskation for hele beløbet på kr. 20.417.563, Samtidig var den del af beløbet, der kunne dækkes af indeståenderne på de angivne bankkonti, tydeligt individualiseret som en bestemt fordring på indeståender på konkrete bankkonti. Ejendomsretten for den danske statskasse til indeståenderne blev således endeligt fastslået ved straffedommen og var dermed ikke forældet. Landsretten fandt endvidere, at værdikonfiskationskravet i sin helhed ikke var forældet, idet forældelsen var afbrudt ved indgivelse af en på fordringen støttet konkursbegæring i juni 2011, jf. hertil forældelseslovens § 17, stk. 1 og 2, tidligere konkurslovens § 241 . En lovændring af straffelovens § 97a i 2013 medførte, at konfiskationskrav, der ikke allerede var forældet, overgik til forældelseslovens 10-årige forældelse. Da konkursen ophørte i marts 2014 havde SKAT foretaget et udlæg inden et år efter ophøret, jf. forældelseslovens § 20, stk. 4, hvorefter SKATs konfiskationskrav ikke var forældet på tidspunkt for den forgæves udlægsforretning den 9. september 2014. |
Svar på spørgsmål E-014910/15, E-015656/15
Nyhedsbrev til virksomheder
Varsling af udetid på FTPS GW på eKapital den 5. marts 2016, kl. 09.00 - 15.00
Bilag 3 |
Bilag 4 |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Spm. 6 |
Spm. 7 |
Spm. 8 |
Spm. 9 |
Bilag 1 |
Bilag 1 |
Bilag 125 |
Bilag 126 | Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 8. marts 2016, fra finansministeren |
Bilag 128 |
Bilag 129 |
Bilag 130 | Henvendelse af 26/2-16 fra Pelle Jandrup vedrørende ansættelse af personale i enkeltmandsfirma |
Spm. 195 |
Spm. 199 |
Spm. 200 |
Spm. 219 |
Spm. 226 |
Spm. 228 |
Spm. 262 |
Spm. 263 |
Spm. 264 |
Spm. 265 |
Spm. 266 |
Spm. 267 |
Spm. 268 |
Spm. 269 |
Spm. S 649 | Er det Venstres mål med en ny aftale om boligskat, at skatten ikke stiger? |
Spm. S 650 |
Spm. S 665 |
Spm. S 667 |
Spm. S 742 |
Spm. S 743 |
Spm. S 753 |