Kære Læser
Denne uges SkatteMail indeholder bl.a. omtaler af den nye Finanslov og dens konsekvenser for skatteområdet. PÅ afgørelsessiden er der nye ikke-offentliggjorte afgørelser fra LSR og EU-Domstolen.
God fornøjelse med læsningen!
Flemming L. Bach
Artikler og interessante links
Håndværkerfradrag – 11 nyheder på positivlisten
Julefrokoster: Skatte- og momsregler
Forvirring omkring befordringsfradrag
Højesteret har talt
Finansloven 2016
Finanslov for 2016
Julegave til medarbejderne
Aftale om Finanslov 2016
Høring over nye elementer i forslag til lov om ændring af kursgevinstloven, ligningsloven, pensionsafkastbeskatningsloven, statsskatteloven og forskellige andre love
Skatteministeriet afviser kritik af regler om beskatning af investeringsinstitutter
Finanslov: Bedre skattemæssige vilkår for generationsskifte af virksomheder
Finanslov: Bedre skattemæssige vilkår for generationsskifte af virksomheder
Finanslov: Muligheden for "skattefri" aktieløn genindføres i 2016
Konsolideringsfradrag i finanslovsaftale 2016
Pas på skatten når du stiller kaution
Skattebegunstiget forældrekøb
Bindende svar
Udlån fra virksomhedsordningen
Kooperationsbeskatning opretholdt for indkøbsforening
Domme
Omgørelse og betalingskorrektion - rette indkomstmodtager
Genoptagelse - ordinær og ekstraordinær - særlige omstændigheder - indsætninger på bankkonto - refusion af udlæg
Ikke offentliggjorte afgørelser
Nyt fra EU-Domstolen
1 dom
Nyt fra andre lande og organisationer
Skatteetaten, Norge
VERO Skat, Finland
Högsta förvaltningsdomstolen, Sverige
Skatteetaten, Norge
Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Folketinget
Nye lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20151116' AND [SkatteraadChanged] <= '20151122') OR ([LSRChanged] >= '20151116' AND [LSRChanged] <= '20151122') OR ([ByretChanged] >= '20151116' AND [ByretChanged] <= '20151122') OR ([LandsretChanged] >= '20151116' AND [LandsretChanged] <= '20151122') OR ([HojesteretChanged] >= '20151116' AND [HojesteretChanged] <= '20151122')) ORDER BY AppelId DESC
BDOHåndværkerfradrag – 11 nyheder på positivlisten Noget er uændret. Noget er nyt. Og noget falder væk. Det blev resultatet af den politiske aftale om det håndværkerfradrag, der skal gælde for 2016 og 2017. Skillelinjen mellem hushjælp og håndværkerhjælp bliver mere skarp. |
BDOJulefrokoster: Skatte- og momsregler Der skal meget til, for at en arbejdsgiverbetalt julefrokost udløser beskatning hos medarbejderne. Hverken kuvertprisen eller stedet, hvor festen holdes, har nogen betydning. Momsreglerne er mere komplicerede. |
BDOForvirring omkring befordringsfradrag Flere medier omtalte i sidste uge en undersøgelse, der viste, at mange cyklister ikke er klar over, at de er berettiget til befordringsfradrag, men det er de. Til gængæld er det ikke alle, der kører i bil, som kan få fradrag. |
BeierholmVi har i flere sammenhænge omtalt faktiske udfordringer med at få omgjort en disposition, således at man undgår dobbeltbeskatning i tilfælde af en skattesag, eksempelvis om indkomstforvridning. |
BeierholmTorsdag den 20. november 2016 har regeringen indgået en finanslovsaftale med Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og De Konservative. Finansloven indeholder en række initiativer på skatteområdet, der samlet sænker skatter og afgifter med 4 mia. DKK. Ifølge regeringen koster initiativerne dog kun statskassen 2,5 mia. DKK pga. de positive afledte effekter. Samlet set er der tale om en gennemførelse af tidligere bebudede initiativer, men aftalen indeholder også nye tiltag. |
BeierholmRegeringen, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti har indgået aftale om finansloven for 2016. |
Dansk RevisionTidspunktet for køb af julegaver til medarbejderne nærmer sig, hvorfor vi i det følgende kort beskriver reglerne og beløbsgrænserne herfor. |
DeloitteSkattefrihed for individuelle medarbejderaktier genindføres |
FSR - danske revisorerFSR har for nærværende ikke kommentarer hertil. |
PlesnerSkatteministeriet afviser kritik af regler om beskatning af investeringsinstitutter De senere år er de danske regler om beskatning af investeringsinstitutter blevet kritiseret for både at forhindre udenlandske fondes adgang til Danmark og udlændiges investeringer i danske investeringsinstitutter. En ny analyse fra Skattemisteriet afviser kritikken. |
PlesnerFinanslov: Bedre skattemæssige vilkår for generationsskifte af virksomheder Regeringen, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti er i dag som led i finansloven blevet enige om gradvist at sænke afgiften i forbindelse med generationsskifte af virksomheder fra 15 % til forventeligt 5 % i 2020. Samtidig er parterne blevet enige om at indføre mulighed for overdragelse af erhvervsvirksomheder til fonde med skattemæssig succession mod betaling af en afgift svarende til bo- og gaveafgiften i familieforhold. |
PlesnerFinanslov: Bedre skattemæssige vilkår for generationsskifte af virksomheder Regeringen, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti er i dag som led i finansloven blevet enige om gradvist at sænke afgiften i forbindelse med generationsskifte af virksomheder fra 15 % til forventeligt 5 % i 2020. Samtidig er parterne blevet enige om at indføre mulighed for overdragelse af erhvervsvirksomheder til fonde med skattemæssig succession mod betaling af en afgift svarende til bo- og gaveafgiften i familieforhold. |
PlesnerFinanslov: Muligheden for "skattefri" aktieløn genindføres i 2016 Regeringen, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti er i dag som led i aftalen om finansloven blevet enige om at genindføre muligheden for at tildele medarbejdere aktieløn i virksomheden uden lønbeskatning. Fremover beskattes medarbejderne først ved afståelse, og da som aktieindkomst i stedet for løn, hvilket indebærer en lavere beskatning. Selskaber vil dermed nu igen kunne tilbyde deres medarbejdere individuelle aktielønsordninger med væsentlige skattefordele. |
RevisionsinstituttetKonsolideringsfradrag i finanslovsaftale 2016 Hvordan påvirkes konsolideringsfradrag for fonde og faglige organisationer |
SEGESPas på skatten når du stiller kaution Sidste år vedtog Folketinget en række stramninger for landmænd og andre selvstændige erhvervsdrivende, der bliver beskattet i virksomhedsordningen. |
SEGESForældre kan hjælpe deres børn på flere måder, uden at der skal betales skat. |
Vedrører: Virksomhedsskatteloven § 1 og § 5
Spørger påtænkte at udlåne midler fra sin virksomhedsordning via et online-låneformidlingssystem der fungerer efter en crowd lending model.
Skatterådet kunne bekræfte, at opståede tab som følge af låntagers misligholdelse ville være fradragsberettigede efter kursgevinstlovens regler på realisationstidspunktet.
Skatterådet kunne ikke bekræfte, at midler under virksomhedsordningen ville kunne anvendes til udlånet uden at det blev anset som en hævning efter reglerne i virksomhedsskattelovens§ 5. Renteafkastet af de i forbindelse med udlånet opståede fordringer ville derfor heller ikke blive beskattet inden for virksomhedsordningen.
Vedrører: Selskabsskatteloven § 1, stk. 1, nr. 3
Der blev spurgt om selskabet kunne opretholde dets kooperationsbeskatning efter etablering af et helejet datterselskab, der dog efterfølgende skulle ejes sammen med en ekstern partner. I denne forbindelse ville selskabet tillige overdrage visse funktioner, men indkøbsfunktionen samt tilknyttede medarbejdere blev bevaret i selskabet. Skatterådet kunne bekræfte, at selskabet forsat opfyldte betingelserne for at være kooperationsbeskattet, idet selskabet fortsat vil have en indkøbsfunktion. Der skulle ikke beregnes en avancebeskatning ved overdragelsen af aktiver/aktier, idet selskabets skattepligtige indkomst beregnes som en procentdel af formuen.
Vedrører: Skatteforvaltningsloven § 29, stk. 1, nr. 1. Ligningsloven § 2, stk. 5
En læge ejede via et holdingselskab en klinik, hvor han var fuldtidsbeskæftiget. Honorarerne for lægens arbejde på klinikken var blevet betalt til et speciallægeselskab, som lægen også ejede, og hvor han var eneste ansatte. Efter landsrettens dom i sagen var det ubestridt, at lægen personligt - og ikke selskabet - var rette indkomstmodtager af honorarerne.
Selskabet gjorde principalt gældende, at dispositionen kunne omgøres i medfør af skatteforvaltningslovens § 29, stk. 1. Subsidiært gjorde selskabet gældende, at det var berettiget til betalingskorrektion efter ligningslovens § 2, stk. 5.
Højesteret fandt, at betingelsen for omgørelse, jf. skatteforvaltningslovens § 29, stk. 1, nr. 1, ikke var opfyldt, da selskabet ikke havde godtgjort, at dispositionen ikke i overvejende grad har været båret af hensyn til at spare eller udskyde skatter.
Højesteret fastslog endvidere, at SKATs ændringer af rette indkomstmodtager ikke var omfattet af ligningslovens § 2, stk. 1, og at der derfor ikke kunne foretages betalingskorrektion efter ligningslovens § 2, stk. 5.
Højesteret bemærkede i den forbindelse, at Højesteret ikke med dommen i SKM2012.92.HR eller kendelsen i SKM2012.221.HR har taget stilling til, om sager om rette indkomstmodtager er omfattet af ligningslovens § 2, hvilket selskabet ellers havde gjort gældende.
Landsrettens dom blev herefter stadfæstet.
Vedrører: Skatteforvaltningsloven § 26, stk. 2 og § 27, stk. 1, nr. 8
Skatteyderen var blevet beskattet af indsætninger fra udlandet på hans danske bankkonto. Det var skatteyderens opfattelse, at en del af indsætningerne var skattefrie refusioner af udlæg til erhvervsmæssige rejser og ophold i udlandet, hvorfor skatteyderen havde anmodet om genoptagelse. For indkomstårene 2005-2008 var der tale om ekstraordinær genoptagelse, jf. SFL § 27, stk. 1, nr. 8, mens der for 2009 var tale om ordinær genoptagelse.
Retten fandt det ikke godtgjort, at der var grundlag for at ændre eller revurdere skatteansættelsen, og der kunne derfor ikke ske ordinær genoptagelse af 2009.
Der forelå heller ikke "særlige omstændigheder", der kunne begrunde ekstraordinær genoptagelse af 2005-2008. Skatteyderen havde bl.a. henvist til, at han havde været under et psykisk pres som følge af faderens pludselige død og datterens psykiske sygdom og selvmordsforsøg. Skatteyderens oplysninger om sine arbejdsmæssige og personlige forhold var ikke understøttet af bilag eller lægelige oplysninger, og der var derfor ikke grundlag for ekstraordinær genoptagelse.
SKM2015.718.ØLR Udlæg - afbrydelse af forældelse - lønindeholdelse - kontanthjælp | Vedrører: Inddrivelsesbekendtgørelsen § 8. Forældelsesloven § 18, stk. 4. Gældsinddrivelsesloven § 10 SKAT havde den 24. oktober 2011 truffet afgørelse om lønindeholdelse på baggrund af et varsel udsendt den 4. oktober 2011. Skyldner gjorde gældende, at kravene var forældet, da han modtog kontanthjælp fra den 3. oktober 2011, hvorfor SKAT ikke lovligt havde kunne foretage lønindeholdelse fra denne dato. SKAT gjorde gældende, at SKAT efter inddrivelsesbekendtgørelsens § 8 og SKM2009.20.SKAT træffer afgørelse om lønindeholdelse baseret på oplysninger fra indkomstregistret, og at seneste måneds indkomst efter praksis er udtræksmåned minus to måneder. I den konkrete sag var den relevante udtræksmåned således august 2011, hvor skyldner var registreret med lønindkomst. Østre Landsret fandt, at varsel og afgørelse om lønindeholdelse opfyldte kravene i inddrivelsesbekendtgørelsens § 8 og lagde endvidere til grund, at det tidligst den 9. november 2011 blev indberettet til indkomstregistret, at skyldner modtog kontanthjælp. Landsretten fandt derfor ikke grundlag for at anse afgørelsen om lønindeholdelse for ugyldig. |
Vedrører: Momsloven § 81. Skattekontrolloven § 16 og § 15 T var tiltalt for momssvig for perioden 1. april 2010 til 30. september 2010 ved som indehaver af en virksomhed, som SKAT havde afmeldt fra momsregistrering på grund af manglende indgivelse af momsangivelser, at have udstedt fakturaer med moms uden at angive momstilsvaret. Endvidere var T tiltalt for skattesvig for 2009 og 2010, idet han ikke havde selvangivet overskud af virksomhed på henholdsvis 189.075 kr. og 282.804 kr. For 2010 havde han ikke modtaget årsopgørelse, idet hans adresse ikke var registreret i folkeregistret. T havde derved unddraget for 91.015 kr. i moms og 164.342 kr. i skat. T forklarede at han var fraflyttet virksomhedsadressen og virksomheden var ikke længere registreret på den adresse, da SKAT sendte varsel om inddragelse af momsregistreringen. Han erkendte at have modtaget SKATs forslag til fastsættelse af indkomsten for 2009, men havde ikke læst det, idet han gav det videre til en ven, der gav det videre til en revisor, som T ikke kunne huske, hvad hed. Han havde ikke modtaget SKATs brev vedrørende 2010. Byretten fandt T skyldig i skatte- og momssvig. At T ikke kendte indholdet af SKATs breve skyldtes alene T´s egne forhold og valg. T havde selv valgt ikke at være registreret med nogen adresse. T havde som følge af dette accepteret den fjerntliggende mulighed, at indkomsten for 2009 og 2010 blev ansat for lavt samt at T´s månedlige udstedelse af fakturaer med moms, og uden at have angivet momsen, er sket på et tidspunkt, hvor SKAT havde inddraget momsregistreringen. T idømtes fængsel i 30 dage betinget og en tillægsbøde på 255.000 kr. Retten lagde vægt på kriminalitetens karakter og unddragelsernes størrelse. Landsretten stadfæstede byretsdommen, men ændrede straffen til fængsel i 44 dage betinget samt en tillægsbøde på 255.000 kr. | |
SKM2015.720.ØLR Straffesag - skatte- og momssvig - reelle indehaver af selskab - ægtepar | Vedrører: Skattekontrolloven § 16. Momsloven § 81. Straffeloven § 50 Ægteparret T1 og T2 var tiltalt for skattesvig for 2008 og 2009 samt momssvig for perioden 01.10.2008-31.07.2010. T1 og T2 havde oprettet et anpartsselskab med T1's 75-årige faster som direktør og indehaver, til trods for at det var de tiltalte, som var de reelle ledere og fik udbetalt/hævede indtægter for udført arbejde. Fasteren var meget syg og afgik senere ved døden. De tiltalte undlod at selvangive hævede lønindtægter og angav ikke momsen. De havde derved unddraget for 453.404 kr. i skat hver og 477.910 kr. i moms i alt. Byretten fandt de tiltalte skyldige i skatte- og momssvig. Retten fandt det bevist, at det var de tiltalte der i fællesskab var de reelle ledere af selskabet, og at det var dem, der disponerede over selskabets indtægter. SKATs opgørelser af lønindtægterne lagdes til grund, da de tiltalte ikke havde tilvejebragt dokumentation for et andet resultat. De tiltalte idømtes hver ubetinget fængsel i 6 måneder samt tillægsbøder på 925.000 kr. Anklagemyndigheden berigtigede anklageskriftet i landsretten og nedlagde påstand om at tillægsbøderne nedsattes til henholdsvis 759.000 kr. (T1) og 758.000 kr. (T2). Landsretten stadfæstede byretsdommen, men nedsatte tillægsbøderne til hver af de tiltalte til 750.000 kr. samt gjorde fængselsstraffen betinget med vilkår om samfundstjeneste under henvisning til, at området for anvendelse af samfundstjeneste er udvidet ved lov nr. 152 af 18. februar 2015. |
Vedrører: Momsloven § 81. Straffeloven § 289, § 23, § 171, § 279, § 279a og § 296 T var tiltalt for 8 forhold, herunder momssvig ved på baggrund af fiktive fakturaer på i alt 10.000.000 kr. at have indsendt en negativ momsangivelse på 2.499.000 kr. og efterfølgende fremsendt fakturaerne som dokumentation med henblik på at få pengene udbetalt samt medvirken til en anden mands momssvig ved at udstede en fiktiv faktura for at den anden kunne få udbetalt negativ moms på 64.975 kr. T havde derved unddraget for 2.499.000 kr. i moms. T havde endvidere anvendt 3. mands stjålne kreditkortoplysninger til at begå databedrageri ved at forsøge at købe "Ægget" og computerudstyr for i alt 218.455 kr. samt afgivet urigtige oplysninger over for Erhvervs- og Selskabsstyrelsen (nu Erhvervsstyrelsen) m.m. T forklarede at han blev spurgt om han ville være med til at begå momssvig ved at lægge navn til det, således at han også selv kunne tjene mange penge. T fandtes skyldig i omfattende databedrageri, momssvig samt medvirken til momssvig, men frifandtes for øvrige forhold. Retten lagde til grund at T stiftede selskabet og var direktør, at der blev udstedt fiktive fakturaer på 10.000.000 kr. og at T bad sin revisor om at indberette det negative momstilsvar med henblik på at få udbetalt moms på 2.499.000 kr. Straffen fastsattes til fængsel i 1½ år ubetinget samt en tillægsbøde på 2.499.000 kr. Landsretten stadfæstede byretsdommen, men dømte tillige T for at have afgivet urigtige oplysninger over for Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Landsretten gjorde 1 år af fængselsstraffen betinget og forhøjede tillægsbøden til 2.550.000 kr. | |
SKM2015.713.ØLR Straffesag - skattesvig - tvangsafmeldt virksomhed - fortsat drift | Vedrører: Skattekontrolloven § 13. Arbejdmarkedsbidragsloven § 18 (dagældende). Opkrævningsloven § 17. Straffeloven § 289. Lønsumsafgiftsloven § 18 T var tiltalt for skattesvig og svig m.h.t. arbejdsmarkedsbidrag, A-skatter og lønsumsafgift. T fortsatte med at drive sin taxivognmandsvirksomhed efter at SKAT tvangsafmeldte T´s registrering for A-skat, arbejdsmarkedsbidrag og lønsumsafgift. T´s chauffører havde fået udleveret lønsedler af T som viste en højere indkomst, end den T havde indberettet. Han havde derved unddraget for 2.085.224 kr. i skat, 1.068.651 kr. i arbejdsmarkedsbidrag og 2.966.423 kr. i A-skat samt 451.948 kr. i lønsumsafgift. T forklarede at hans indtjening var faldet og at det ofte kneb med at få afregnet de indkørte beløb. Det var T alene, der stod for ledelsen af vognmandsvirksomheden. T afregnede med chaufførerne, lavede løn på sin computer og videresendte indeholdt A-skat m.v. Chaufførerne afleverede kopier af de trafikbøger, som de udfyldte ved vagternes begyndelse og afslutning. Oplysningerne førte han ind i en inddateringsrapport på sin pc og afregnede herefter straks kontant indkørte beløb med chaufførerne. Efterfølgende udarbejdede han lønsedler og sørgede gennem banken for udbetaling til chaufførerne og indbetaling af tilbageholdt A-skat. Der kunne meget vel være differencer i forhold til taxameterregistreringerne p.g.a. at der ikke blev taget højde for spærrede Dankort, fejlture samt kontanter, som nogle chauffører undlod at afregne. Byretten fandt T skyldig i tiltalen, men nedsatte det samlede unddragelsesbeløb til 6 mio. kr., henset til at der ikke i f.b.m. efterforskningen af straffesagen er foretaget en fuldstændig revision. Retten lagde til grund, at T ved sine inddateringer vedrørende kørslerne i vognmandsforretningen i hvert fald næsten undtagelsesfrit har lagt de elektroniske registreringer fra taxametrene, som trafikbøgerne også bygger på, til grund, og at han med udgangspunkt heri har udarbejdet lønsedler til og afregnet med de enkelte chauffører og at T efter en række af chaufførernes kørsler fiktivt var overført til T selv, vedrørende de enkelte chauffører har udarbejdet andre lønsedler med et afvigende indhold, som har dannet grundlag for indberetning og indbetaling til SKAT samt bogføring, regnskabsaflæggelse og selvangivelse. T var bekendt med, at registreringen var inddraget af SKAT, men fortav forsætligt at han var fortsat med at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag. T idømtes fængsel i 1½ år samt en tillægsbøde på 6 mio. kr. Fængselsstraffen blev gjort betinget på baggrund af den lange sagsbehandlingstid, T´s alder og helbredstilstand. Landsretten stadfæstede byretsdommen. |
Journalnr: 13/0233518
Ansættelse af overskud af udlejning
Klagen skyldes at SKAT har anset overskud af udlejning til højere end det selvangivne. Landsskatteretten anser afgørelsen for delvist ugyldig.
Afsagt: 23-10-2015
Journalnr: 14/0013033
Ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen
Der klages over, at SKAT har givet afslag på ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen for 2002 - 2008. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 02-11-2015
Journalnr: 14/4032683
Genoptagelse af skatteansættelsen
SKAT har givet afslag på anmodning om genoptagelse af skatteansættelsen for indkomstårene 2008 og 2009 for klagerens tidligere ægtefælle. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 06-11-2015
Journalnr: 13/5709957
Genoptagelse af skatteansættelsen
SKAT har givet afslag på anmodning om genoptagelse af indkomstansættelsen for indkomstårene 2004, 2005, 2007 og 2008 i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 06-11-2015
Journalnr: 13/6438005
Lempelse
Klagen vedrører lempelse efter ligningslovens § 33 A, herunder ekstraordinær genoptagelse i henhold til skatteforvaltningslovens § 27. Landsskatteretten pålægger SKAT at genoptage klagerens skatteansættelse for indkomståret 2009 ekstraordinært i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, jf. stk. 2, vedrørende anmodning om lempelse efter ligningslovens § 33 A og anser klager for berettiget til lempelse efter bestemmelsen.
Afsagt: 02-11-2015
Journalnr: 13/5309457
Overskud af udlejning
Klagen angår beskatning af overskud ved udlejningsvirksomhed. Landsskatteretten anser delvist afgørelsen for ugyldig.
Afsagt: 23-10-2015
Journalnr: 13/5701290
Befordringsfradrag
Klagen angår nedsættelse af fradrag for befordring. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 06-11-2015
Journalnr: 13/0198814
Beskatning af opsparet overskud
SKAT har forhøjet klagerens personlige indkomst af opsparet overskud i virksomhedsordningen. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 06-11-2015
Journalnr: 13/0247583
Ejendomsavance
Klagen skyldes, at SKAT har forhøjet selskabets skattepligtige indkomst med ejendomsavance. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 30-10-2015
Journalnr: 12/0253978
Fradrag for kautionsforpligtelse, fradrag for underskud
Klagen vedrører nægtet fradrag for kautionsforpligtelse og ikke godkendt fradrag for underskud af virksomhed. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 06-11-2015
Journalnr: 13/2285001
Fradrag for omkostninger
Klagen skyldes nægtet fradrag for omkostninger i virksomheden. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 02-11-2015
Journalnr: 14/0348554
Fradrag for renteudgifter
Klagen angår nægtet fradrag for renteudgifter. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 05-11-2015
Journalnr: 13/5722971
Fremførsel af underskud
SKAT har nægtet fremførsel af underskud. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 06-11-2015
Journalnr: 14/3418195
Handelsværdi for ejendom
Sagen vedrører et bindende svar på spørgsmål om handelsværdi for ejendom. Landsskatteretten ændrer svaret delvist.
Afsagt: 23-10-2015
Journalnr: 13/5199963
Indeholdelsespligt
Selskabet er opkrævet A-skat og AM-bidrag vedrørende fremmed arbejdskraft. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 06-11-2015
Journalnr: 13/0090029
Rette indkomstmodtager
Klagen skyldes, at SKAT har nedsat klagers indkomst med løn, klager ikke er anset som rette indkomstmodtager af. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 28-10-2015
Journalnr: 13/0090033
Rette indkomstmodtager
Klagen skyldes, at SKAT har nedsat klagers indkomst med løn, klager ikke er anset som rette indkomstmodtager af. Landsskatteretten ændrer forhøjelsen til nul.
Afsagt: 28-10-2015
Journalnr: 13/0090037
Rette indkomstmodtager
Klagen skyldes, at SKAT har nedsat klagers indkomst med løn, klager ikke er anset som rette indkomstmodtager af. Landsskatteretten ændrer forhøjelsen til nul.
Afsagt: 28-10-2015
Journalnr: 13/0090038
Skat af befordringsgodtgørelse mm.
Klagen angår kørselsgodtgørelse, er er anset for skattepligtig mm. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 28-10-2015
Journalnr: 14/2611105
Skat af fri sommerbolig
Klagen vedrører beskatning af fri sommerbolig. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 06-11-2015
Journalnr: 14/3882182
Skat af honorarindtægt
Klagen vedrører beskatning af indberettet honorarindtægt. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 26-10-2015
Journalnr: 13/6288477
Skat af indsætninger på bankkonto
Diverse indsætninger på bankkonto anset for skattepligtige. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 27-10-2015
Journalnr: 14/3844924
Skat af tabt arbejdsfortjeneste mm.
Klagen angår beskatning af tabt arbejdsfortjeneste og nedsættelse vedrørende tilbagebetalt tillægspension. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 21-10-2015
Journalnr: 12/0192145
Skønsmæssig forhøjelse af overskud
Klagen vedrører skønsmæssig ansættelse af overskud. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 06-11-2015
Journalnr: 13/5086948
Yderligere løn, skat af fri motorcykel og bil
Klagen vedrører beskatning af yderligere løn og skat af fri motorcykel og bil. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 04-11-2015
Sagen omhandler:
Aftale mellem Det Europæiske Fællesskab og dets medlemsstater på den ene side og Det Schweiziske Forbund på den anden side om fri bevægelighed for personer – forbindelse mellem aftalen og bilaterale aftaler vedrørende området dobbeltbeskatning – ligebehandling – forskelsbehandling på grundlag af nationalitet – statsborger i en medlemsstat i Den Europæiske Union – indtægter fra lønnet beskæftigelse oppebåret i denne medlemsstat – flytning af bopæl til Schweiz – supplerende beskatning
Generaladvokatens indstilling:
Aftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og dets medlemsstater på den ene side og Det Schweiziske Forbund på den anden side om fri bevægelighed for personer skal, i medfør af sin artikel 21, stk. 1, fortolkes således, at den ikke er til hinder for en bestemmelse i en bilateral dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Det Schweiziske Forbund og en medlemsstat, som fastlægger en form for supplerende beskatning, ifølge hvilken skattemyndighederne i denne medlemsstat hvad angår indtægter, der hidrører fra denne medlemsstat, fortsat kan indkomstbeskatte en arbejdstager, der efter aftalen betragtes som såkaldt »omvendt« grænsearbejder, der er flyttet til Schweiz, men som ikke har schweizisk statsborgerskab, og som i den omhandlede medlemsstat inden flytningen til Schweiz har været fuldt skattepligtig i samlet set mindst fem år, med hensyn til det år, hvor vedkommende er flyttet og de efterfølgende fem år.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse – skatter og afgifter – aftale mellem Det Europæiske Fællesskab og dets medlemsstater på den ene side og Det Schweiziske Forbund på den anden side om fri bevægelighed for personer – forbindelse mellem denne aftale og bilaterale dobbeltbeskatningsoverenskomster – ligebehandling – forskelsbehandling på grundlag af nationalitet – statsborger i en medlemsstat i Den Europæiske Union – grænsearbejdere – indkomstskat – fordeling af beskatningskompetencen – skattemæssig tilknytning – nationalitet
Domstolens dom:
Tidligere dokument: C-241/14 Bukovansky - IndstillingPrincippet om forbud mod forskelsbehandling og ligebehandlingsprincippet i artikel 2 i aftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og dets medlemsstater på den ene side og Det Schweiziske Forbund på den anden side om fri bevægelighed for personer, undertegnet i Luxembourg den 21. juni 1999, og artikel 9 i bilag I til denne aftale skal fortolkes således, at de ikke er til hinder for en dobbeltbeskatningsoverenskomst, såsom overenskomsten af 11. august 1971 mellem Det Schweiziske Forbund og Forbundsrepublikken Tyskland, som affattet ved ændringsprotokol af 12. marts 2002, i henhold til hvilken kompetencen til at beskatte lønindtægter oppebåret af en tysk skattepligtig person, der ikke er schweizisk statsborger, tilkommer lønindtægternes kildestat, dvs. Forbundsrepublikken Tyskland, selv om den pågældende er flyttet fra Tyskland til Schweiz, samtidig med at vedkommende har beholdt sin arbejdsplads som lønmodtager i den første af disse stater, hvorimod kompetencen til at beskatte lønindtægter oppebåret af en schweizisk statsborger i en tilsvarende situation tilkommer den nye bopælsstat, i det foreliggende tilfælde Det Schweiziske Forbund.
Nyhedsbrev til virksomheder
Varsling af udetid på FTPS GW på eKapital den 29. november 2015, kl. 10.00 - 14.00
Bekendtgørelse af skatteforvaltningsloven
Bilag 6 |
Bilag 7 |
Spm. 1 | Spm. om, proceduren for indhentelse af dommerkendelser efter gældende ret, til skatteministeren |
Spm. 2 |
Spm. 3 | Spm. om kommentar til henvendelse af 28/10-15 fra Foreningen Rejsearbejdere.dk, til skatteministeren |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Spm. 6 | Spm. om at tilsende talepapir fra samrådet den 18/11-15, til skatteministeren |
Spm. 7 |
Spm. 8 |
Spm. 9 |
Spm. 10 |
Spm. 11 |
Bilag 5 | Henvendelse af 13/11-15 fra Søfartens Ledere vedrørende høringssvar og foretræde |
Bilag 6 |
Bilag 7 |
Bilag 8 |
Bilag 9 | Præsentation fra Søfartens Ledere anvendt under foretræde for udvalget den 19. november 2015 |
Bilag 10 |
Spm. 1 |
Spm. 2 |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Spm. 6 |
Spm. 7 |
Spm. 8 |
Spm. 9 |
Spm. 10 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 5/11-15 fra Danmarks Rederiforening, til skatteministeren |
Spm. 11 |
Spm. 12 |
Spm. 13 |
Spm. 14 |
Spm. 15 |
Spm. 16 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 13/11-15 fra Søfartens Ledere, til skatteministeren |
Spm. 17 |
Spm. 18 |
Spm. 19 |
Spm. 20 |
Spm. 21 |
Spm. 22 |
Spm. 23 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 18711-15 fra Søfartens Ledere, til skatteministeren |
Spm. 24 | Spm. om regeringen har planer for at udvide DIS til andre områder, til skatteministeren |
Bilag 4 | Kopi af høringssvar og høringsnotat vedr. L 189 (2014-151), fra økonomi- og idenrigsministeren |
Bilag 5 |
Bilag 6 |
Spm. 2 |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Spm. 6 |
Bilag 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
Bilag 3 | Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren |
Bilag 4 |
Bilag 2 | Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren |
Bilag 3 | Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
Bilag 4 |
Spm. 1 |
Spm. 2 |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Bilag 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
Bilag 3 |
Spm. 1 |
Spm. 2 |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Spm. 6 |
Spm. 7 |
Bilag 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
Bilag 3 |
Bilag 1 |
Bilag 1 |
Bilag 46 |
Bilag 47 | Henvendelse af 17/11-15 fra Jens Christiansen vedr. "Ingen kontrol med refusion af aktieudbytteskat" |
Bilag 49 | Materiale anvendt ved temamøde I om SKATs udfordringer og fremtid afholdt den 12. november 2015 |
Bilag 52 | Henvendelse af 20/11-15 fra Kristian Andersen om ægtefæller eller samboende |
Spm. 39 |
Spm. 45 |
Spm. 46 |
Spm. 47 |
Spm. 58 |
Spm. 59 |
Spm. 60 |
Spm. 63 |
Spm. 107 |
Spm. 111 |
Spm. 112 |
Spm. 113 |
Spm. 114 |
Spm. S 232 |
Spm. S 259 |
Spm. S 278 |
Spm. S 281 |
Spm. S 284 |
Spm. S 288 |
Spm. S 303 |