Kære Læser
En meget stille uge på skatteområdet - måske på grund af vinterferien.
Her skal nævnes et par gode publikationer fra Beierholm om Personbiler (hvidpladebiler) og Personaleudgifter, reklame eller repræsentation?
God læselyst.
Flemming L. Bach
Artikler og interessante links
Underskudsbegrænsning ved frivillig akkord
Hvor høj skal lønnen til sportsfolk være?
Personbiler (hvidpladebiler) 2017
Personaleudgifter, reklame eller repræsentation? 2017
Boligejere og lejere får fastfrosset grundskyld i 2017
Udkast til styresignal
Udkast til styresignal som følge af Landsskatteretskendelse om yderligere ansættelse af grundværdien
Bindende svar
Konsulent anset som selvstændig erhvervsdrivende
Domme
Ejendomsværdi - erhvervsejendom - skøn
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
1 indstilling
1 dom
Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20170213' AND [SkatteraadChanged] <= '20170219') OR ([LSRChanged] >= '20170213' AND [LSRChanged] <= '20170219') OR ([ByretChanged] >= '20170213' AND [ByretChanged] <= '20170219') OR ([LandsretChanged] >= '20170213' AND [LandsretChanged] <= '20170219') OR ([HojesteretChanged] >= '20170213' AND [HojesteretChanged] <= '20170219')) ORDER BY AppelId DESC
BDOUnderskudsbegrænsning ved frivillig akkord En selvstændig, der på grund af insolvens indgår en frivillig akkord med sine kreditorer, er ikke skattepligtig af den økonomiske gevinst, men får i stedet beskåret sine skattemæssige underskud, sådan at disse ikke kan udnyttes. |
BDOHvor høj skal lønnen til sportsfolk være? Skattefrie godtgørelser er kun skattefrie, hvis de udbetales sammen med en løn, der ikke er ubetydelig. Skatterådet har netop fastslået, at en månedsløn til en professionel idrætsudøver på ca. 3.000 kr. er tilstrækkelig. |
BeierholmPersonbiler (hvidpladebiler) 2017 Denne information er en beskrivelse af de skatte-, moms- og afgiftsmæssige konsekvenser ved anvendelse af personbiler (hvidpladebiler). |
BeierholmPersonaleudgifter, reklame eller repræsentation? 2017 Vi skal holde julefrokost. Er udgiften fradragsberettiget? |
Ret&Råd AdvokaterBoligejere og lejere får fastfrosset grundskyld i 2017 Boligejere kommer til at betale det samme i grundskyld i 2017, som de gjorde i 2015 og 2016. |
I styresignalet beskrives ændring af praksis vedrørende hvilke forhold, der må rettes i forbindelse med en yderligere ansættelse af grundværdien efter vurderingslovens § 33, stk. 16-18. En yderligere ansættelse af grundværdien foretages for at sikre, at sammenligningen mellem den aktuelle vurdering, og den vurdering der danner grundlag for en ejendoms grundskatteloft, er lavet på et ensartet grundlag.
I styresignalet fastsættes frister for genoptagelse, reaktionsfrist og krav til den dokumentation, der skal ledsage en anmodning om genoptagelse.
Vedrører: Cirkulære nr. 129 af. 4 juli 1994 om personskatteloven
Skatterådet kunne bekræfte, at spørger er selvstændig erhvervsdrivende i forhold til den konsulentaftale, som spørger havde indgået med virksomhed A. Ved afgørelsen af, om spørger er selvstændig erhvervsdrivende, blev der lagt vægt på, at spørger havde etableret eget kontor, hvorfra arbejdet helt eller delvist udførtes. Endvidere var spørger ikke underlagt hvervgivers instruktionsbeføjelse, og spørger bestemte selv sin arbejdstid. Der er endvidere ved vurderingen lagt vægt på, at spørger i forbindelse med opfyldelse af kontrakten selv afholdt udgifter til it, udstyr, abonnementer, kontor og arbejdsplads.
Vedrører: Vurderingslovens § 6, jf. § 9, stk. 1
Under den administrative behandling af ejendomsværdien ved vurderingerne 2008-2010 af en forretningsejendom havde ejeren indhentet to vurderingsrapporter fra erhvervsmæglere.
Landsskatteretten ansatte med udgangspunkt i en markedsværdiberegning en ejendomsværdi, der afveg med henholdsvis ca. 14 %, ca. 26 % og ca. 25 % fra værdien ifølge den vurderingsrapport, der vedrørte alle årene.
Retten bemærkede, at de af sagsøgeren påberåbte vurderingsrapporter var indgået i det materiale, som Landsskatterettens skøn var foretaget på grundlag af. Retten henviste endvidere til, at sagsøgeren ikke havde påvist faktuelle oplysninger, som Landsskatteretten ikke havde været i besiddelse af, og at der ikke var foretaget syn og skøn. Skønnet fandtes herefter ikke at hvile på et forkert eller mangelfuldt grundlag eller være åbenbart urimeligt.
Skatteministeriet blev derfor frifundet.
Sagen omhandler:
Konkurrence – statsstøtte – artikel 107, stk. 1, TEUF – spansk skat på byggeri, installationer og arbejder – skattefritagelse for den katolske kirke – afgrænsning mellem den katolske kirkes økonomiske og ikke-økonomiske aktiviteter – aktiviteter, som udøves af den katolske kirke, og som ikke udelukkende har et religiøst formål – aktiviteter, der udgør et led i den katolske kirkes sociale, kulturelle eller uddannelsespolitiske opgave – kirker, religiøse sammenslutninger og religiøse samfund – artikel 17 TEUF – artikel 351 TEUF
Generaladvokatens indstilling:
En fritagelse for skat på byggeri, installationer og arbejder som den, der tilkommer den katolske kirke i henhold til aftalen af 3. januar 1979 om økonomiske anliggender mellem den spanske stat og Den Hellige Stol, er ikke i strid med forbuddet om statsstøtte som omhandlet i artikel 107, stk. 1, TEUF, for så vidt som den omfatter en skolebygning, der af den katolske kirke ikke benyttes til kommercielle undervisningsydelser, men til undervisningsydelser, der indgår i dens sociale, kulturelle og uddannelsespolitiske opgave.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse – frie kapitalbevægelser – artikel 64 TEUF – kapitalbevægelser til eller fra tredjelande, som vedrører levering af finansielle tjenesteydelser – finansielle aktiver, der besiddes på en schweizisk bankkonto – efteropkrævninger – frist for efteropkrævning – forlængelse af fristen for efteropkrævning i tilfælde af opsparede midler placeret uden for bopælsmedlemsstaten
Domstolens dom:
1) Artikel 64, stk. 1, TEUF skal fortolkes således, at bestemmelsen finder anvendelse på en national lovgivning, der fastsætter en restriktion for de i bestemmelsen omhandlede kapitalbevægelser såsom den i hovedsagen omhandlede forlængede efteropkrævningsfrist, også selv om denne restriktion ligeledes finder anvendelse i situationer, som ikke vedrører direkte investeringer, etablering, levering af finansielle tjenesteydelser eller værdipapirers adgang til markeder.
2) Den omstændighed, at en borger i en medlemsstat åbner en værdipapirkonto i en bank beliggende uden for Den Europæiske Union, ligesom det er tilfældet i hovedsagen, er omfattet af begrebet kapitalbevægelser, som vedrører levering af finansielle tjenesteydelser, i den forstand, hvori begrebet er anvendt i artikel 64, stk. 1, TEUF.
3) Den til medlemsstaterne ved artikel 64, stk. 1, TEUF indrømmede mulighed for at anvende restriktioner for kapitalbevægelser, som vedrører levering af finansielle tjenesteydelser, gælder ligeledes for de restriktioner, der ligesom den i hovedsagen omhandlede forlængede efteropkrævningsfrist hverken vedrører leverandøren af tjenesteydelser eller betingelserne og fremgangsmåden for leveringen af tjenesteydelserne.
Systemvejledninger
2017 Indberetningsvejledning om kvartalsvis rente Pantebreve
2017 Indberetningsvejledning om kvartalsvis rente Priorietetslån
2017 Indberetningsvejledning om kvartalsvis rente Udlån
Bilag 7 |
Bilag 4 |
Bilag 118 | Orientering vedr. omregistrering via skat.dk, fra skatteministeren |
Bilag 119 |
Bilag 122 | Samlenotat vedr. ECOFIN den 21. februar 2017, fra finansministeren |
Spm. 176 |
Spm. 177 |
Spm. 178 |
Spm. 179 |
Spm. 181 |
Spm. 186 |
Spm. 187 |
Spm. 190 |
Spm. 201 |
Spm. 222 |
Spm. 223 |
Spm. 224 |
Spm. 225 | Spm. om, hvad provenuet vil være ved en afskaffelse af DIS-ordningen, til skatteministeren Svar |
Spm. 226 |
Spm. 227 |
Spm. S 736 |