Kære Læser
Denne uges SkatteMail er primært domineret af nyhedsspots om aktuelle skatteemner fra ind- og udland. Bl.a. er der omtale af virksomhedsskatteordningen efter L 200 og konsekvenser af skattelypakken. På afgørelsesområdet er der ingen afgørelser, der ændrer gældende ret.
God fornøjelse med læsningen.
Flemming L. Bach
Artikler og interessante links
Et dynamisk håndværkerfradrag
Selskaber - ny generel selvangivelsesfrist
Lovforslag til implementering af dele af ”skattelypakken”
Bulletin for International Taxation: 4/5 - 2015
European Taxation: 4 - 2015
2015-16. Præmiefritagelse kunne ikke føre til tilbagebetaling af statsafgift ved udbetaling af kapitalpension
Rusland ændrer reglerne om indregning af koncerninterne renter
Udskydelse af fristen for indberetning af selskabsselvangivelser for 2014 og 2015
Folketinget har vedtaget lovforslag om skattely
Ændring af reglerne om bindende svar
Beskatning af trusts
SKATs rentebetalinger skal følge det finansielle klima
Sådan beskattes du i virksomhedsordningen
World Tax Journal: 1 - 2015
Generationsskifte bliver billigere
Ændring af rentetillæg for afregning af selskabsskat
Bindende svar
Underskudsbegrænsning, tomt selskab, væsentlig skift i ejerkreds
Arbejdsudleje - direktør - reelle arbejdsgiver
Knowhow - selvskabt - afståelse - anskaffelsessum
Fast driftssted for udenlandske investorer i K/S
Kendelser
Skattepligt ved fraflytning til udlandet
Bindende svar om hvorvidt godtgørelse efter forskelsbehandlingsloven er skattefri
Spørgsmål om anpartskapital i et dødsbo kunne udloddes til livsarving med succession
Anmodning om ændring af boets skattemæssige stilling
En selvstændig erhvervsdrivendes mulighed for fradrag for rejseudgifter og udgifter til arbejdsværelse
Betaling af ejendomsværdiskat i forhold til ubeboeligt sommerhus
Erhvervsmæssig virksomhed ved drift af landbrug
Nyt fra EU-Domstolen
1 indstilling
Nyt fra andre lande og organisationer
Skatteetaten, Norge
VERO Skat, Finland
Högsta förvaltningsdomstolen, Sverige
World Trade Organization (WTO)
Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.
Lovstof
Nyt fra Høringsportalen
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20150427' AND [SkatteraadChanged] <= '20150503') OR ([LSRChanged] >= '20150427' AND [LSRChanged] <= '20150503') OR ([ByretChanged] >= '20150427' AND [ByretChanged] <= '20150503') OR ([LandsretChanged] >= '20150427' AND [LandsretChanged] <= '20150503') OR ([HojesteretChanged] >= '20150427' AND [HojesteretChanged] <= '20150503')) ORDER BY AppelId DESC
BDOSelvom valget endnu ikke er udskrevet, er valgkampen allerede i gang. Og et af de hedeste emner er håndværkerfradraget. Skal det genindføres for at stimulere væksten og holde det sorte arbejde i ave? Eller er der allerede så meget gang i byggeriet, at en genindførsel vil være spild af penge og bare føre til overophedning i byggebranchen. |
Beierholm |
Bulletin for International Taxation (BIT)Bulletin for International Taxation: 4/5 - 2015 I denne udgave:
|
European Taxation (ET)I denne udgave:
|
Folketingets OmbudsmandEn mand klagede til ombudsmanden over, at skattemyndighederne havde afvist at tilbagebetale statsafgiften på 40 pct., som var fratrukket ved udbetalingen af hans kapitalpensionsforsikring. Manden – der på grund af invaliditet gennem en årrække havde haft præmiefritagelse i tilknytning til pensionsordningen – mente, at han var omfattet af en særlig regel om afgiftsfrihed i pensionsbeskatningsloven. Det fulgte af reglen, at der ikke skulle betales afgift af den del af udbetalingerne fra en pensionsordning, der svarer til indbetalinger, som der ikke har været fradragsret for. Skattemyndighederne havde lagt vægt på, at manden på grund af præmiefritagelsen ikke havde foretaget indbetalinger (dvs. betalt præmier), som der ikke havde været fradragsret for, og at bestemmelsen derfor ikke fandt anvendelse. Det var mandens synspunkt, at de præmier, som han havde indbetalt på ordningen, i årene indtil han fik præmiefritagelse, dækkede forsikringsselskabets risiko ved tilsagnet om præmiefritagelse, og at der derigennem – i bestemmelsens forstand – var foretaget indbetalinger, som der ikke havde været fradragsret for. Ombudsmanden var ikke enig i dette. Hverken bestemmelsens ordlyd eller dens forarbejder talte efter ombudsmandens opfattelse for en sådan forståelse af bestemmelsen. Formålet med bestemmelsen var at skabe symmetri i beskatningen, ved at indbetalinger uden fradragsret skulle modsvares af afgiftsfri udbetalinger. Da præmiefritagelsesbeløbet ikke var indgået ved opgørelsen af mandens skattepligtige indkomst, ville afgiftsfrihed af udbetalingerne føre til en dobbelt skattefordel, hvilket ikke kunne antages at være meningen med bestemmelsen. (Sag nr. 14/00848) |
PwCRusland ændrer reglerne om indregning af koncerninterne renter Rusland har indført lovændringer, som ændrer reglerne for indregning af renteindtægter og udgifter i forbindelse med gældsforpligtelser fra kontrollerede transaktioner. Lovændringerne trådte i kraft pr. 1. januar 2015. |
PwCUdskydelse af fristen for indberetning af selskabsselvangivelser for 2014 og 2015 Fristen for indberetning af selskabsselvangivelser for 2014 og 2015 er nu udsat. Der er også ændret i sanktionen ved manglende indberetning af skattemæssige underskud. |
PwCFolketinget har vedtaget lovforslag om skattely Folketinget har nu vedtaget skattelypakken. Der er dermed implementeret en omgåelsesklausul i dansk skatteret rettet mod grænseoverskridende transaktioner. |
PwCÆndring af reglerne om bindende svar Bindende svar fra SKAT er ikke længere bindende. |
PwCDer er indført nye regler om for at sikre, at trusts ikke bliver anvendt til skatteunddragelse. |
PwCSKATs rentebetalinger skal følge det finansielle klima Lovforslag om maksimum på skattekontoen og ændring af rentetillæg for selskabers acontoskat og afregning af indkomstskat. |
RSM plusGenerationsskifte bliver billigere I forbindelse med et generationsskifte overvejes det ofte, om de nye ejere skal optages som medejere uden for store kontante indskud eller betalinger – det kan A/B-modeller med fordel anvendes til. Skatterådet har netop efter snart to års ventetid bekræftet, at A/B-modeller fortsat kan anvendes i forbindelse med generationsskifter. Ofte har den unge generation, som er på vej til at overtage ejer- og lederskabet af vores virksomheder, ikke de store økonomiske ressourcer. Ved at lade seniorerne beholde værdien af virksomheden i forbindelse med et generationsskifte, kan den unge generation komme billigere med, da de så ikke skal betale senior den fulde værdi kontant. Derimod skal den unge generation tåle, at seniorerne får en forlodsudbytteret. Denne giver seniorerne ret til at modtage virksomhedens værdi som udbytte over en periode, uden at der udloddes udbytte til den unge generation. Det betyder, at den unge generation ikke tjener så meget i starten, da indtjeningen går til at betale senior ud via udbytter. Men det har så lettet finansieringen af generationsskiftet meget, og dermed ofte gjort selve generationsskiftet muligt – vi kender jo alle de udfordringer, der eksisterer med at skaffe likviditet til finansieringen. |
RSM plusÆndring af rentetillæg for afregning af selskabsskat Det store rentefald og negativ rente på visse indlånsformer har bevirket, at regeringen foreslår ændringer af rentetillæg for afregning af selskabsskat, idet det forventes, at renten vil være lav i nogle år. |
SEGESSådan beskattes du i virksomhedsordningen Når du skal aflægge dit skatteregnskab, kan du vælge, om du vil beskattes efter reglerne i virksomhedsordningen, kapitalafkastordningen eller personskatteloven. Nedenfor er en overordnet beskrivelse af reglerne ved beskatning i virksomhedsordningen. |
World Tax Journal (WTJ)I denne udgave:
|
Vedrører: Selskabsskatteloven § 12 D, stk. 2
Skatterådet bekræftede, at der ikke ville indtræde underskudsbegrænsning efter selskabsskattelovens § 12 D, stk. 2, hvis samtlige selskabets aktier blev solgt til en ny aktionær i 2015.
Der var to betingelser, som begge skulle være opfyldt for, at der ikke ville indtræde underskudsbegrænsning, dels skulle virksomheden have erhvervsmæssig aktivitet, og dels skulle omfanget af virksomheden ikke være af underordnet betydning.
Den første betingelse var opfyldt, idet virksomheden med udlejningen af ejendommen havde givet overskud og ville også gøre det i fremtiden.
Dermed var det afgørende om den anden betingelse var opfyldt, om virksomhedens omfang var af underordnet betydning, dvs. om aktiviteten var ophørt eller var ubetydelig. Skatterådet lagde vægt på, at selskabets aktiver ikke hovedsageligt bestod af en likvid pengebeholdning og værdipapirer, og at selskabets passiver ikke hovedsageligt bestod af skyldig eller latent selskabsskat samt eventuelle andre skyldige skatter og afgifter.
Endvidere lagde Skatterådet vægt på, at omsætningen i virksomheden efter salget af xx-aktiviteten viste, at omfanget af virksomheden ikke var af underordnet betydning.
Vedrører: Kildeskatteloven § 2, stk. 1, nr. 3
Skatterådet kan bekræfte, at der ikke er tale om et ansættelsesforhold, der er omfattet af arbejdsudlejebeskatning i kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 3. Spørger er af koncernledelsen blevet pålagt en midlertidig direktør i en kortere periode. Den midlertidige direktør har i denne periode alene opholdt sig i spørgers virksomhed 1 dag. Skatterådet har lagt vægt på, at direktøren reelt ikke har været ansat som direktør i spørgers virksomhed, og at spørger ikke reelt har været arbejdsgiver for den midlertidige direktør.
Vedrører: Afskrivningsloven § 40. Ligningsloven § 8 B
Skatterådet kunne ikke bekræfte, at gevinst og tab i forbindelse med overdragelse af et udviklingsprojekt skulle opgøres efter statsskattelovens regler. Gevinst og tab var skattepligtige efter afskrivningslovens § 40, stk. 6, jf. stk. 2, som afståelse af knowhow.
Skatterådet bekræftede, at udviklingsomkostninger, som i forbindelse med afholdelsen, i henhold til ligningslovens § 8 B havde kunnet fradrages/afskrives over en femårig periode, men hvor fradragsretten ikke var udnyttet (og ikke inden for den ordinære genoptagelsesfrist kunne udnyttes), ville kunne indgå som anskaffelsessum i forbindelse med avanceopgørelsen med hensyn til virksomhedens selvskabte knowhow opstået som følge af den pågældende udviklingsaktivitet.
Skatterådet anerkendte således, at udgifterne ville kunne anses for afholdt med henblik på opnåelse af den særlige viden og erkendelse af økonomisk værdi, der kendetegner knowhow, idet det derved anerkendtes, at opnåelse af den særlige viden ville kunne anses for selve formålet med udgiftsafholdelsen.
Hvorvidt den enkelte udgift kunne indgå, måtte bero på en konkret ligningsmæssig vurdering.
Rådet bemærkede desuden, at alene udgifter, hvis afholdelse konkret har medført knowhow, vil kunne fragå som anskaffelsessum i forbindelse med en efterfølgende afhændelse af den pågældende knowhow. Det er efter almindelige skatteretlige principper op til spørger at påvise sammenhængen.
Vedrører: Selskabsskatteloven § 2, stk. 1.
A ApS påtænker at lancere en equity fund, B K/S. A ApS fungerer i dag som managementselskab. Selskabet A ApS er stiftet af C A/S. Skatterådet bekræfter, at udenlandske kommanditister i B K/S ikke vil få fast driftssted i Danmark som følge af deltagelse i kommanditselskabet.
Vedrører: Dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Schweiz, art. 4 Kildeskatteloven § 1, stk. 1, nr. 1 Ligningsloven § 33 A Statsskatteloven § 4 Statsskattekontrolloven § 1 Skatteforvaltningsloven § 11, § 26 og § 27, stk. 1, nr. 5
Klager, der i en periode arbejdede i Schweiz, og som i 2007 fik udbetalt et større engangsbeløb af arbejdsgiver, havde udlejet sin bolig i Danmark til sin daværende nabo, men havde frem til 1. januar 2006 selvangivet sig som fuldt skattepligtig i Danmark. Fuld skattepligt til Danmark blev fastholdt for 2007, da han ikke reelt kunne anses at have opgivet sin bopæl her i landet. En påstand om ugyldighed på grund af fristoverskridelse blev ikke taget til følge, idet forholdet ikke kunne karakteriseres som simpelt uagtsomt.
Vedrører: Forskelsbehandlingsloven § 2 og § 7
En godtgørelse udbetalt efter forskelsbehandlingsloven i forbindelse med afskedigelse på grund af alder blev anset for skattefri, jf. SKM2014.801.SKAT .
Vedrører: Dødsboskatteloven § 29
En anpartskapital i et selskab, der overvejende drev "pengetankvirksomhed" kunne ikke udloddes til en livsarving med succession.
Vedrører: Dødsboskatteloven § 58, stk. 1, nr. 4
Et dødsbo, der var behandlet som et uskiftet bo efter dødsboskattelovens § 58, stk. 1, nr. 4, blev efter afgørelse fra skifteretten genoptaget, og behandlingsformen ændredes til bobestyrerbehandling. Landsskatteretten fandt, at den skattemæssige behandling skulle følge den ændrede behandlingsform, som var fastsat ved skifterettens afgørelse.
Vedrører: Ligningsloven § 9 A. Statsskatteloven § 6
En billedkunstner blev anset for at drive erhvervsmæssig virksomhed og kunne derfor foretage fradrag for rejseudgifter efter standardsatserne i LL § 9 A. Der kunne ikke ske fradrag for udgifter til arbejdsværelse.
Vedrører: Ejendomsavancebeskatningsloven § 8. Ejendomsværdiskatteloven § 1, § 4 og § 11
En ejendom, som var vurderet som sommerhus, kunne ikke anses som egnet til beboelse. Der var to bygninger på grunden, et mindre skur og et lille, dårligt vedligeholdt træhus, der ikke i klagers ejertid havde været anvendt til beboelse. Der var ikke køkkenfaciliteter, el, vand, varme eller toilet. Huset anvendtes til opbevaring af havemøbler. Der skulle ikke svares ejendomsværdiskat af ejendommen.
Vedrører: Statsskatteloven § 6, stk. 1, litra a
En landmand, der efter frasalg af en del jord var skiftet fra mælkeproducent til producent af kødkvæg, ansås for berettiget til at fratrække underskud for 2 år i forbindelse med den ny produktion henset til tilrettelæggelse og fremdrift i virksomheden, der måtte forventes fremover at kunne opnå et driftsresultat på 0 kr. eller derover.
Sagen omhandler:
Beskyttelse af Unionens finansielle interesser – skattesvig vedrørende moms – medlemsstaternes pligt til at pålægge effektive, forholdsmæssige sanktioner, der har en afskrækkende virkning – strafferetlige sanktioner – forældelsesfrist for retsforfølgning – begrænsning i henhold til loven af den samlede forældelsesfrist i tilfælde af afbrydelse af forældelsesfristen – nationale forældelsesregler, der i talrige tilfælde kan medføre straffrihed – det strafferetlige legalitetsprincip – forbud mod tilbagevirkende kraft – artikel 325 TEUF – direktiv 2006/112/EF – forordning (EF, Euratom) nr. 2988/95 – konvention om beskyttelse af De Europæiske Fællesskabers finansielle interesser (»PIF-konventionen«)
Generaladvokatens indstilling:
1) Artikel 4, stk. 3, TEU, artikel 325 TEUF, forordning (EF, Euratom) nr. 2988/95 og direktiv 2006/112/EF skal fortolkes således, at medlemsstaterne har pligt til at pålægge effektive, forholdsmæssige sanktioner, der har en afskrækkende virkning, i forbindelse med uregelmæssigheder vedrørende moms.
2) I henhold til artikel 2, stk. 1, i konventionen om beskyttelse af De Europæiske Fællesskabers finansielle interesser, undertegnet i Luxembourg den 26. juli 1995, har medlemsstaterne pligt til i forbindelse med momssvig at pålægge strafferetlige sanktioner, der er effektive, står i et rimeligt forhold til overtrædelsen og har en afskrækkende virkning, herunder, i hvert fald i grove tilfælde af svig, frihedsstraf.
3) Nationale regler om forældelse af retsforfølgning, der som følge af systemets karakter i talrige tilfælde medfører straffrihed for dem, der er skyldige i momssvig, er ikke forenelige med de nævnte EU-retlige bestemmelser. De nationale retter skal i verserende straffesager undlade at anvende sådanne regler.«
Sagen omhandler:
Aftale mellem Det Europæiske Fællesskab og dets medlemsstater på den ene side og Det Schweiziske Forbund på den anden side om fri bevægelighed for personer – forbindelse mellem aftalen og bilaterale aftaler vedrørende området dobbeltbeskatning – ligebehandling – forskelsbehandling på grundlag af nationalitet – statsborger i en medlemsstat i Den Europæiske Union – indtægter fra lønnet beskæftigelse oppebåret i denne medlemsstat – flytning af bopæl til Schweiz – supplerende beskatning
Generaladvokatens indstilling:
Aftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og dets medlemsstater på den ene side og Det Schweiziske Forbund på den anden side om fri bevægelighed for personer skal, i medfør af sin artikel 21, stk. 1, fortolkes således, at den ikke er til hinder for en bestemmelse i en bilateral dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Det Schweiziske Forbund og en medlemsstat, som fastlægger en form for supplerende beskatning, ifølge hvilken skattemyndighederne i denne medlemsstat hvad angår indtægter, der hidrører fra denne medlemsstat, fortsat kan indkomstbeskatte en arbejdstager, der efter aftalen betragtes som såkaldt »omvendt« grænsearbejder, der er flyttet til Schweiz, men som ikke har schweizisk statsborgerskab, og som i den omhandlede medlemsstat inden flytningen til Schweiz har været fuldt skattepligtig i samlet set mindst fem år, med hensyn til det år, hvor vedkommende er flyttet og de efterfølgende fem år.
Vi gør opmærksom på, at ovenstående links alle er eksterne. TaxCon har intet ejerskab over disse og leverer alene linksene som en service til vores læsere. Dette betyder også at vi ikke har kontrol over de bragte links og derfor heller ikke kan indestå for at disse altid er aktive.
Vi hører naturligvis meget gerne, hvis et bragt link bliver inaktivt.
Bemærk også, at de udenlandske links ikke er sorterede i skat og moms/afgifter. Vi har valgt at bringe alle udenlandske links i begge nyhedsbreve som er service til vores læsere.
Nyhedsbrev til virksomheder
Selskabsselvangivelsen for indkomståret 2014
HUSK - Frist for indberetning af FATCA oplysninger er den 4. maj 2014
Høring bekendtgørelse om indberetningspligter mv. efter skattekontrolloven
Oprettelsesdato: 27-04-2015
Høringsfrist: 26-05-2015
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Spm. 6 |
Spm. 7 |
Spm. A | Samrådsspm. om at orientere om dialogen med Kommissionen vedrørende L 124, til skatteministeren |
Spm. 544 |
Spm. 545 |
Spm. 599 |
Spm. 640 |
Spm. 641 |
Spm. 642 |
Spm. 643 |
Spm. 644 |
Spm. 645 |
Spm. 646 |
Spm. S 1164 |
Spm. S 1168 |