Kære Læser
Denne uges SkatteMail indeholder bl.a. en artikel fra PwC om at de danske regler om tynd kapitalisering er i strid med EU-retten.
Den 21. december 2016 afsagde EU-domstolen dom i sag C-593/14, Masco Denmark ApS og Damixa ApS mod Skatteministeriet. Domstolen fastslog med sin afgørelse, at de danske regler om tynd kapitalisering i selskabsskattelovens § 11, stk. 6, var i strid med EU-retten.
Det betyder, at danske moderselskaber, der modtager rentebetalinger vedrørende lån ydet til et udenlandsk datterselskab beliggende i EU/EØS, ikke er skattepligtige af renteindtægterne, hvor det udenlandske datterselskab ikke har fradrag for den korresponderende renteudgift som følge af fradragsbeskæring.
Og hvis du ikke har nok i skattenyheder - så kunne du jo prøve vores andre nyhedstjenester:
God læselyst.
Flemming L. Bach
Artikler og interessante links
Asia-Pacific Tax Bulletin: 6 - 2016
Bestil bogen: Skat, moms og personalegoder 2017
Fordeling af rentefradrag ved skilsmisse
Sådan er reglerne for håndværkerfradrag i 2017
En Jaguar XF Van er ikke et specialkøretøj
Arbejdsgiverbetalt elektronisk avis
Omkostningsgodtgørelse i klagesager til selskaber m.v. er genindført
Der kan nu lovligt ydes kapitalejerlån
Skitur for personalet til Alperne
European Taxation: 1 - 2017
International Transfer Pricing Journal: 6 - 2016
Taxation of Individuals in the Sharing Economy
What Has Changed in the Limitation on Benefits Clause of the 2016 US Model?: Technical Modifications, Policy Considerations and Comparisons with Base Erosion and Profit Shifting Action 6
Redefining the Relation Between Articles 6, 7 and 21 of the OECD Model
Fair Taxation: Truth is in the Eye of the Beholder
Qualification of Services Under Double Tax Treaties in Brazil: Open Issues After Iberdrola Case
A Tax Law Perspective of the 'Cooperation Council for the Arab States of the Gulf' (the 'GCC')
Developments in the Analysis of the Tie-Breaker Rules for Individuals Under Article 4 (1) OECD
Nyt lønkrav for 2017 - arbejdstilladelser
Action 15: OECD offentliggør multilateralt instrument til implementeringen af BEPS i dobbeltbeskatningsoverenskomster
Tynd kapitaliseringsregler i strid med EU-retten
Nye gebyrsatser 2017 – arbejdstilladelser
Mexico indfører nye regler for transfer pricing-justeringer for 2017
Praktisk ændring af forskerskatteordningen
Lovindgreb mod visse anpartsprojekter
Bindende svar
Selskabsskattelovens § 3, stk. 4 - indskudt P/S
Investeringsbeviser - luxembourgsk SICAV S.A.- minimumsbeskattet investeringsinstitut - subfunde
Domme
Ekstraordinær genoptagelse – tab på anparter – maskeret udlodning
Grundværdiansættelse, handels-og udbudspriser, syn og skøn
Fradrag - forbedringer - grundværdi - dokumentation for afholdte udgifter
Ikke offentliggjorte afgørelser
Nyt fra EU-Domstolen
1 indstilling
Nyt fra SKAT
Nye satser
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Folketinget
Vedtagne lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20170109' AND [SkatteraadChanged] <= '20170115') OR ([LSRChanged] >= '20170109' AND [LSRChanged] <= '20170115') OR ([ByretChanged] >= '20170109' AND [ByretChanged] <= '20170115') OR ([LandsretChanged] >= '20170109' AND [LandsretChanged] <= '20170115') OR ([HojesteretChanged] >= '20170109' AND [HojesteretChanged] <= '20170115')) ORDER BY AppelId DESC
Dato | Angivelse | Periode |
16-01-2017 | Lønsumsafgift i 2016 | Metode 1, 3 og 4 (4. kvartal 2016) og metode 2 (december 2016) |
16-01-2017 | Lønsumsafgift i 2017 | Metode 1, 3 og 4 (4. kvartal 2016) og Metode 2 (december 2016) |
17-01-2017 | A-skat og AM-bidrag i 2017 | December 2016 |
17-01-2017 | A-skat mv. for små og mellemstore virksomheder i 2016 | December 2016 |
20-01-2017 | One stop moms i 2016 | 4. kvartal 2016 |
Asia-Pacific Tax Bulletin (APTB)Asia-Pacific Tax Bulletin: 6 - 2016 I denne udgave:
|
BDOBestil bogen: Skat, moms og personalegoder 2017 Vi har opdateret vores lille – men meget populære – opslagsværk med skattesatser, beløbsgrænser og en omtale af de skatte- og momsregler, der gælder for personalegoder. |
BDOFordeling af rentefradrag ved skilsmisse Hvis rentefradraget efter en skilsmisse skal fordeles på anden måde end 50/50, kræver det normalt en skriftlig aftale mellem parterne. Til gengæld er en sådan aftale bindende - også for SKAT. |
BDOSådan er reglerne for håndværkerfradrag i 2017 Som det ser ud nu, bliver 2017 det sidste år med håndværkerfradrag. Der kan fradrages op til 18.000 kr. pr. person, men fradragsloftet er fordelt med 6.000 kr. til hus- og havehjælp og 12.000 kr. til udskiftning af vinduer mv. |
BDOEn Jaguar XF Van er ikke et specialkøretøj Dyre firehjulstrækkere på gule plader diskrimineres åbenlyst på skatteområdet. SKAT anerkender således sjældent, at de kan sidestilles med øvrige specialindrettede varebiler, selvom de anvendes på samme både. |
BeierholmArbejdsgiverbetalt elektronisk avis SKAT er af den opfattelse, at der gælder de samme regler for en fysisk avis som for en elektronisk avis. SKAT anser derfor medarbejderens elektroniske adgang til avisen som et skattepligtigt personalegode, idet avisen ikke anses for kun at være stillet til rådighed på arbejdspladsen. |
Dansk RevisionOmkostningsgodtgørelse i klagesager til selskaber m.v. er genindført Folketinget vedtog inden juleferien at genindføre retten til omkostningsgodtgørelse for skattepligtige selskaber og fonde ved klage i skatte- og afgiftssager. |
DELACOURDer kan nu lovligt ydes kapitalejerlån Med virkning pr. 1. januar 2017 kan selskaber lovligt yde lån til fordel for kapitalejere eller ledelsen - på visse betingelser. |
DeloitteSkitur for personalet til Alperne Rejsens værdi skal medregnes i medarbejdernes skattepligtige indkomst, når medarbejderen modtager goder som led i deres ansættelsesforhold. |
European Taxation (ET)I denne udgave bl.a:
|
International Transfer Pricing Journal (ITPJ)International Transfer Pricing Journal: 6 - 2016 I denne udgave:
|
IntertaxTaxation of Individuals in the Sharing Economy This article explores some of the tax implications that may arise in the context of the sharing economy. In particular, the author analyses the main challenges, from an individual taxation perspective, resulting from this new model of production and consumption. In this respect, different typologies of transactions and their tax characterization are surveyed. |
IntertaxThe Limitation on Benefits (LOB) clause of the US Model Income Tax Convention (US Model) has undergone significant changes in the latest version of the US Model published in February 2016. The aim of this article is to analyse the changes to the LOB clause in the 2016 US Model as compared to its predecessor in the previous 2006 US Model and the LOB clause recommended by the Action 6 Final Report of the OECD/G20 Base Erosion and Profit Shifting (BEPS) Project. |
IntertaxRedefining the Relation Between Articles 6, 7 and 21 of the OECD Model The relation between the Articles 6, 7 and 21 of the OECD Model Tax Convention (OECD Model), and in particular the scope of the exception for immovable property in Article 21(2), has been widely debated in academic literature. The approach proposed in this article gives the immovable property exception a proper role, thus defining the relation between the Articles 6, 7 and 21 of the OECD Model in e.g. triangular cases involving immovable property of an enterprise. |
IntertaxFair Taxation: Truth is in the Eye of the Beholder To objectively define the ideas of ‘fair taxation and ‘fair share’ is in the eyes of the author very difficult to achieve, since they are very subjective and political. The fight against tax avoidance led by western politics and non-governmental organization (NGO)’s appears not to be about fair taxation, but more about where taxes are paid. |
IntertaxQualification of Services Under Double Tax Treaties in Brazil: Open Issues After Iberdrola Case This article analyses the discussion regarding the tax assessment of Withholding Income Tax (WHT) on service fees paid from Brazil to other countries that have entered into a Double Tax Treaty with it. |
IntertaxA Tax Law Perspective of the 'Cooperation Council for the Arab States of the Gulf' (the 'GCC') For quite a long time, tax scholars have been deserving little attention to the Cooperation Council for the Arab States of the Gulf (GCC) as an International Organization. Due to many factors, the discussion concerning taxation within the GCC has been increasing in recent times, so that the following question arises: what role, if any, the ‘GCC’ is ought to play in tax issues? |
IntertaxDevelopments in the Analysis of the Tie-Breaker Rules for Individuals Under Article 4 (1) OECD Since access to a treaty is dependent on the taxpayer being resident in one of the Contracting States, the classification of a taxpayer as resident becomes of utmost importance. Article 5 of the OECD Model Convention, defines the term ‘resident’, and also provides a series of tests which should apply when a taxpayer is a dual resident. |
PwCNyt lønkrav for 2017 - arbejdstilladelser Styrelsen for International Rekruttering og Integration har i forbindelse med ansøgning om opholds- og arbejdstilladelse ændret beløbsgrænsen på beløbsordningen. Den nye beløbsgrænse er gældende fra og med 1. januar 2017. |
PwCDen 24. november 2016 offentliggjorde OECD det multilaterale instrument, der skal give mulighed for effektiv implementering af en række BEPS-tiltag i eksisterende dobbeltbeskatningsoverenskomster. Instrumentet sætter samtidig en ny standard for løsning af dobbeltbeskatningskonflikter. |
PwCTynd kapitaliseringsregler i strid med EU-retten Den 21. december 2016 afsagde EU-domstolen dom i sag C-593/14, Masco Denmark ApS og Damixa ApS mod Skatteministeriet. Domstolen fastslog med sin afgørelse, at de danske regler om tynd kapitalisering i selskabsskattelovens § 11, stk. 6, var i strid med EU-retten. |
PwCNye gebyrsatser 2017 – arbejdstilladelser Styrelsen for International Rekruttering og Integration har nu offentliggjort de nye gebyrsatser for 2017 for de forskellige ordninger, jf. udvalgte gebyrsatser nedenfor |
PwCMexico indfører nye regler for transfer pricing-justeringer for 2017 Den 8. december 2016 indførte de mexicanske skattemyndigheder bestemmelse nr. 3.9.1 i samleloven for 2017 vedrørende anvendelse af transfer pricing-justeringer. Den nye bestemmelse omfatter områder så som transfer pricing-justeringer, skattefradragskrav for transfer pricing-justeringer, frister for indgivelse af justeringer, mv. |
Ret&Råd AdvokaterPraktisk ændring af forskerskatteordningen Forskerskatteordningen, som den populært kaldes, giver danske arbejdsgivere bedre mulighed for at tiltrække højtkvalificeret udenlandsk arbejdskraft til Danmark. |
Revisorgruppen DanmarkLovindgreb mod visse anpartsprojekter Der er fremsat lovforslag rettet mod de såkaldte 10-mandsprojekter |
Vedrører: Selskabsskatteloven § 3, stk. 4
Skatterådet bekræfter, at Fonden kan anvende overførselsreglen i selskabsskattelovens § 3, stk. 4, på de spørgende Datterselskaber, selvom der sker en ændring i ejerstrukturen, som beskrevet i anmodningen.
Skatterådet lægger vægt på, at betingelsen om, at Fonden ejer den altovervejende del af (i praksis 75 pct.) af aktieselskaberne, er opfyldt. Endvidere lægger Skatterådet til grund, at betingelsen om, at det maksimale fradrag udgør summen af Fondens uddelinger og hensættelser til almenvelgørende og på anden måde almennyttige formål, nedsat med skattefrie indtægter efter prioriteringsreglen i fondsbeskatningslovens § 6, er opfyldt.
Skatterådet finder også, at betingelsen, om at et beløb svarende til det ønskede fradrag skal overføres fra et Datterselskab til Fonden, er opfyldt, da det lægges til grund, at P/S'et for samme år videreudlodder det udbytte til Fonden, som et Datterselskab har udloddet til P/S'et hidrørende for det forgangne regnskabsår/indkomstår. Det betyder, at Fonden tilsvarende kan uddele eller hensætte beløbet hidrørende for det forgangne regnskabsår/indkomstår.
Vedrører: Ligningsloven § 16 C. Aktieavancebeskatningsloven § 19, § 21, § 22 og § 27
Skatterådet bekræftede, at en subfund i et luxembourgsk investeringsinstitut etableret som et SICAV S.A., der etablerede andelsklasser, som var henholdsvis teknisk udloddende og fysisk udloddende, kunne være omfattet af reglerne om minimumsbeskattede investeringsinstitutter i ligningslovens § 16 C.
Skatterådet bekræfter desuden, at en afdeling i en dansk investeringsforening, der udelukkende investerede i aktiebaserede beviser udstedt af en luxembourgsk subfund, som anført i spørgsmål 1, kunne være omfattet af reglerne om aktiebaserede minimumsbeskattede investeringsinstitutter i ligningslovens § 16 C, jf. aktieavancebeskatningslovens § 21, stk. 2.
Skatterådet bekræftede desuden, at en afdeling i en dansk investeringsforening, der udelukkende investerede i obligationsbaserede beviser udstedt af en luxembourgsk subfund, som anført i spørgsmål 1, kan være omfattet af reglerne om obligationsbaserede minimumsbeskattede investeringsinstitutter i ligningslovens § 16 C, jf. aktieavancebeskatningslovens § 22, stk. 2.
Skatterådet bekræftede desuden, at en aktie- eller obligationsbaseret afdeling i en dansk investeringsforening, der udelukkende investerer i beviser udstedt af en luxembourgsk subfund, som anført ovenfor, som etablerer andelsklasser, hvor forskellen i klasserne består i, hvor stor en del af administrationsudgifterne, der bæres af deltagerne i de respektive klasser, kan være omfattet af reglerne om minimumsbeskattede investeringsinstitutter i ligningslovens § 16 C.
Vedrører: Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 8 og stk. 2. Ligningsloven § 9B
Sagsøgeren anmodede den 31. oktober 2011 SKAT om ekstraordinær genoptagelse af indkomståret 2006 vedrøre de fradrag for tab på anparter på 125.000 kr. Begrundelsen var ifølge anmodningen, at "Beløbet er fejlagtigt ikke påført". Under sagen for byretten gjorde sagsøgeren gældende, at han i 2015 var blevet diagnosticeret med sygdom samt at han havde lidt af blodpropper, og at sygdom havde været årsagen til, at han ikke havde angivet tabet på anparterne.
Retten bemærkede, at et "glemt" fradrag ikke i sig selv er en særlig omstændighed, der kan begrunde ekstraordinær genoptagelse, at sagsøgeren ikke havde godtgjort, at han i den relevante periode pga. hjerteproblemer eller sygdom havde været forhindret i at bede om genoptagelse for 2006, og at fristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, var overskredet.
Der forelå dermed ikke sådanne særlige omstændigheder, at SKAT kunne behandle sagen trods fristoverskridelsen.
Retten fastslog endvidere, at sagsøger ikke var berettiget til at modtage den udbetalte befordrings- og rejsegodtgørelse - skattefrit, da det ikke var godtgjort, at sagsøger, der var eneanpartshaver i det udbetalende selskab, havde udført den fornødne kontrol.
Vedrører: Vurderingsloven § 13, stk. 6
Sagen drejede sig om, hvorvidt der var grundlag for at tilsidesætte grundværdiansættelserne pr. 1. oktober 2010 for tre udvalgte grunde ud af grundejerens 79 grunde i en udstykning med i alt 88 parcelhusgrunde.
Retten bemærkede, at Landsskatterettens fastsættelse af grundværdien for de tre grunde pr. 1. oktober 2010, lå under udbudspriserne for de pågældende grunde, og under de priser, som tre andre grunde blev solgt til i samme udstykning umiddelbart på til vurderingen pr. 1. oktober 2010.
Retten fandt, at der som følge heraf ikke var grundlag for at tilsidesætte det skøn, der var udøvet af Landsskatteretten i forbindelse med fastsættelsen af grundværdien for de tre grunde.
Skønsmandens vurdering, oplysninger om prisniveauet i en anden udstykning og det forhold, at der ikke siden sommeren 2010 var solgt grunde i den pågældende udstykning kunne ikke føre til et andet resultat.
Skatteministeriet blev herefter frifundet.
Vedrører: Vurderingslovens § 17 og § 18 (Dagældende)
Sagen omhandlede, hvorvidt sagsøgeren var berettiget til et fradrag i grundværdien i medfør af vurderingslovens dagældende §§ 17 og 18 for grundforbedringer i form af et vejanlæg internt på sagsøgers ejendom.
Sagsøgeren havde under sagen fremlagt et skøde, hvoraf fremgik, at sagsøger selv skulle anlægge interne sti og vejanlæg. Endvidere havde sagsøgeren fremlagt et ansøgningsskema om støtte fra Boligstyrelsen, et forhåndstilsagn om støtte samt en ikke underskreven erklæring til Bygningsmyndigheden i Y2. Af ansøgningsskemaet fremgik en skønnet udgiftspost til intern vejanlæg, og i erklæringen til Bygningsmyndigheden i Y2 indestod sagsøger for færdiggørelse af vejanlægget inden en nærmere angiven frist.
Retten fandt, at skødets bestemmelse skabte en formodning for, at sagsøger også havde afholdt en udgift til anlæggelse af intern vej. Formodningen blev bestyrket af ansøgningsskemaet, og retten fandt på denne baggrund, at sagsøgeren havde godtgjort, at denne havde afholdt udgifter til vejanlægget internt på grunden. Sagen blev derfor hjemvist.
Journalnr: 15/2892296
Anpartshaverlån
Klagen vedrører beskatning af anpartshaverlån, da selskabets lån til udgifter i forbindelse med ejendomssalg fra klagerens selskab til klager, ikke anses som en sædvanlig forretningsmæssig disposition. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 16-11-2016
Journalnr: 13/0193574
Lønindkomst og overskud
Klagen skyldes, at SKAT har forhøjet klagers lønindkomst og nedsat overskud af virksomhed til nul. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 03-11-2016
Journalnr: 14/4919407
Renteswap
Sagen vedrører opgørelse af gevinst og tab på renteswap efter lagerprincippet, når der tidligere med urette har været anvendt realisationsprincippet herunder om, hvorvidt skatteforvaltningslovens § 26, stk. 7, finder anvendelse. Sagen drejer sig endvidere om, hvorvidt SKAT har ændret praksis. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 11-11-2016
Journalnr: 15/0884890
Salg af rettigheder
Klager vedrører bindende svar om skattepligt ved salg af "De polske rettigheder" samt periodisering heraf. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 04-11-2016
Journalnr: 15/0077959
Skat af fri bil
Klagen vedrører beskatning af fri bil. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen til nul.
Afsagt: 14-11-2016
Journalnr: 14/3294552
Skat af fri bil og fri sommerbolig
Klagen vedrører beskatning af fri bil og fri sommerbolig. Landsskatteretten nedsætter beskatning af fri bil til nul og stadfæster fsv. angår beskatning af fri sommerbolig.
Afsagt: 25-10-2016
Journalnr: 13/0160361
Skattepligt til Danmark mv
Klagen vedrører skattepligt til Danmark. Spørgsmål om fristgennembrud mv. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 02-11-2016
Journalnr: 13/0116727
Skønsmæssigt fastsat løn
Klagen vedrører Skønsmæssigt fastsat løn og udlodning fra selskaber. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 03-11-2016
Journalnr: 14/3336681
Udlejning af ferielejlighed
Klagen vedrører bindende svar, hvorefter udlejning af ferieejerlejlighed ikke anses for erhvervsmæssig virksomhed i skattemæssig henseende. Landsskatteretten stadfæster det bindende svar, men nedsætter det opgjorte resultat efter ligningslovens § 15 O, stk. 1.
Afsagt: 04-11-2016
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse – direktiv 2011/16/EU – artikel 1, stk. 1 – artikel 5 – administrativt samarbejde på beskatningsområdet – udveksling af oplysninger mellem skattemyndigheder – de ønskede oplysningers »forventede relevans« – afslag fra en tredjepart i den bistandssøgte stat på at meddele visse oplysninger – sanktioner – anvendelsen af Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder – artikel 47 – artikel 51, stk. 1 – retten til en effektiv domstolsprøvelse – retten til prøvelse af en anmodning om oplysninger, der er rettet til en tredjepart
Generaladvokatens indstilling:
1) En medlemsstat gennemfører EU-retten, således at chartret finder anvendelse, når den i sin lovgivning foreskriver en bøde over for en retsundergiven, der nægter at afgive oplysninger i forbindelse med en udveksling af oplysninger mellem skattemyndighederne, som bl.a. er baseret på bestemmelserne i Rådets direktiv 2011/16/EU af 15. februar 2011 om administrativt samarbejde på beskatningsområdet.
2) En retsundergiven kan påberåbe sig chartrets artikel 47, når den pågældende finder, at den administrative bøde, som denne er blevet pålagt, er baseret på en anmodning om oplysninger, som efter dennes opfattelse er ugyldig, for så vidt som denne anmodning er fremsat i forbindelse med en procedure, der har til formål at gennemføre EU-retten.
3) Chartrets artikel 47 skal fortolkes således, at den ret, som klagen over den administrative bøde, der blev tildelt som følge af manglende efterkommelse af oplysningspåbuddet, er blevet indbragt for, skal have mulighed for at undersøge, om dette påbud er lovligt. Henset til det legitime formål om at bekæmpe skattesvig og skatteunddragelse, der forfølges med direktiv 2011/16, skal retten imidlertid alene være i stand til at efterprøve – på grundlag af en kort undersøgelse – om oplysningspåbuddet er baseret på en anmodning om oplysninger, hvor der er en forbindelse mellem dels de ønskede oplysninger, den skattepligtige person og den eventuelle underrettede tredjepart, dels det skattemæssige formål, der forfølges. Der skal være en åbenbar uoverensstemmelse mellem anmodningen om oplysninger og det skattemæssige formål, for at anmodningen kan kendes ulovlig.
4) Den forventede relevans af de oplysninger, som en medlemsstat har udbedt sig hos en anden medlemsstat i henhold til direktiv 2011/16, udgør en betingelse, som anmodningen om oplysninger skal overholde for at udløse en pligt for den bistandssøgte medlemsstat til at efterkomme denne anmodning.
5) Det er nødvendigt at meddele den anmodning om oplysninger, som oplysningspåbuddet er baseret på, til den ret, som klagen over bøden er blevet indbragt for, og til den bistandssøgte tredjepart. Hvis myndigheden i den bistandssøgte stat vurderer, at en sådan meddelelse kan forringe effektiviteten af myndighedernes samarbejde om at bekæmpe skattesvig og skatteunddragelse (eller være til skade for en anden offentlig interesse eller en grundlæggende rettighed for en anden person), påhviler det denne myndighed at fremlægge dokumentation herfor i forbindelse med den nævnte klage og retten at afgøre dette spørgsmål.
'Effective tax rates in an enlarged European Union' - (Report 2016)
Nyt fra Skatteministeriet
Åbning af skattekontor hos Ombudsmanden: Borgernes retssikkerhed styrkes
Nye eller opdaterede satser fra Skatteministeriet
Ligningsloven
Satser og beløbsgrænser i ligningsloven
Bekendtgørelse om overførsel af klager om ansættelse af fradrag for forbedring af grundværdi m.v. fra Landsskatteretten til visse vurderingsankenævn
Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om forretningsorden for skatteankenævn, vurderingsankenævn, skatte- og vurderingsankenævn samt motorankenævn
Bilag 4 |
Bilag 5 |
Spm. 1 |
Spm. 2 |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Spm. 6 | Spm. om en redegørelse for det forventede merprovenu samlet set, til skatteministeren |
Spm. 7 |
Spm. 8 | Spm. om kommentar til henvendelse af 12/1-17 fra DANVA, til skatteministeren |
Bilag 10 |
Bilag 11 | Æf. til 3. behandling stillet den 9. januar 2017 af skatteministeren |
Bilag 84 | Henvendelse af 7/1-17 fra Henrik Thomsen, Ringsted, vedrørende foretræde om gæld til det offentlige |
Bilag 85 |
Bilag 86 |
Bilag 87 | Indtægtsliste for september måned 2016, fra skatteministeriet |
Bilag 90 | Kvartalsredegørelse om offentlige restancer pr. september 2016, fra skatteministeren |
Spm. 82 |
Spm. 135 |
Spm. 136 |
Spm. 137 |
Spm. 138 |
Spm. 139 |
Spm. 140 |
Spm. 141 |
Spm. 142 |
Spm. 143 |
Spm. 144 |
Spm. 145 |
Spm. 146 |
Spm. 148 |
Spm. 156 |
Spm. 158 |
Spm. 160 |
Spm. 161 |
Spm. 162 |
Spm. 163 |
Spm. 164 |
Spm. 165 | Spm. om finansieringen af de prioriterede 20 årsværk i 2017, til skatteministeren Svar |
Spm. 166 | Spm. om kommentar til henvendelse af 4/1-17 fra Lars Vestergaard, Kbh. N, til skatteministeren Svar |
Spm. 167 |
Spm. 168 | Spm. om at oversende en oversigt over SKATs it-systemer, til skatteministeren Svar |
Spm. 171 |
Spm. 173 |
Spm. 174 | Spm. om, hvor mange årsværk der har været i SKAT i 2014, 2015 og 2016, til skatteministeren Svar |
Spm. 584 |
Spm. S 489 |
Spm. S 547 |
Spm. S 550 |
Spm. W | Samrådsspm. om, hvor mange ekstra årsværk ministeren vil tilføre SKAT, til skatteministeren |
Spm. X |