Kære Læser
Vi håber du er kommet godt ind i det nye år. Denne SkatteMail er opsamling af de sidste nyheder fra 2015, bl.a. vedtagelse af 4 nye skattelove, som du finder under "Nyt fra Folketinget".
God fornøjelse med læsningen!
Flemming L. Bach
Artikler og interessante links
Skattefrie kørepenge og diæter i 2016
Er ejere af partnerselskaber lønmodtagere eller selvstændige?
Indberetning af skiture og frokostordninger til SKAT
Oversigt over vedtagne lovforslag
Ingen fradrag for tab på valutaswap
Rettelse til artikel om 30 %-ordningen
Rentesatsen for selskabsskat 2015 er nu offentliggjort
Høring af udkast til lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, kildeskatteloven, ligningsloven, opkrævningsloven og selskabsskatteloven
Første del af de nye skærpede transfer pricing-dokumentationskrav vedtaget
Ejendomme med hjemfaldspligt slipper for skattesmæk
Kan man blive straffet 2 gange for den samme forbrydelse?
Styresignaler
Amortisationsrenten for 2016
Bindende svar
Alternativ investeringsfond, begrænset skattepligt, selvstændigt skattesubjekt
Virksomhedsordningen, gæld i stuehus
Bil med chauffør - arbejdsgiverbetalt transport
Virksomhedsordningen - personlig kaution for selskabs gæld
Afgørelser
Spørgsmål om salg af ejendom opfylder betingelserne, for salg på ekspropriations lignende vilkår.
Spørgsmål om betingelse i tonnageskatteloven, om forretningsmæssig drift fra Danmark er opfyldt.
Spørgsmål om, hvorvidt køber af en ejendom med vedvarende energianlæg kan afskrive anlægget efter afskrivningsloven.
Værdiansættelse af udenlandsk ejendom ved overdragelse til hovedaktionærer.
Anmodning om omkostningsgodtgørelse for udgifter til sagkyndig bistand.
Spørgsmål om, hvorvidt klagers afhændelse samt geninvestering af vindmølle skulle beskattes.
Spørgsmål om, hvorvidt sikkerhedsstillelse for henstandssaldo kan anses for betryggende efter aktieavancebeskatningsloven.
Spørgsmål om, hvorvidt gevinster vundet ved spil anses for at være en skattepligtig indkomst.
Domme
Skønsmæssig ansættelse - sort arbejde - opvasker - underleverandør
Ekstraordinær genoptagelse - skat - særlige omstændigheder - reaktionsfrist - inddragelse af ny spørgsmål
Klagebehandling - Skatteankenævnet - personlig fremmøde
Moms - fradrag - indeholdelse af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag
Nyt fra EU-Domstolen
1 ny sag
Nyt fra SKAT
Nye satser
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Folketinget
Vedtagne lovforslag
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20151221' AND [SkatteraadChanged] <= '20160103') OR ([LSRChanged] >= '20151221' AND [LSRChanged] <= '20160103') OR ([ByretChanged] >= '20151221' AND [ByretChanged] <= '20160103') OR ([LandsretChanged] >= '20151221' AND [LandsretChanged] <= '20160103') OR ([HojesteretChanged] >= '20151221' AND [HojesteretChanged] <= '20160103')) ORDER BY AppelId DESC
BDOSkattefrie kørepenge og diæter i 2016 Skatterådet har nu fastsat de nye satser for udbetaling af skattefrie godtgørelser. Ligesom sidste år er satserne for kørepenge nedsat en lille smule, mens satserne for kost og logi er forhøjet marginalt. |
BDOEr ejere af partnerselskaber lønmodtagere eller selvstændige? Skatterådet har i en ny afgørelse sagt nej til en indstilling fra SKAT om, at nye kapitalejere i et bestemt partnerselskab skulle anses for lønmodtagere på grund af en meget lille ejerandel. |
BDOIndberetning af skiture og frokostordninger til SKAT En ny dom viser, at arbejdsgiveres pligt til indberetning af personalegoder til SKAT omfatter alle tilfælde, hvor beskatning kan komme på tale og derfor principielt forudsætter kendskab til praksis for, hvornår dette er tilfældet. |
BDOOversigt over vedtagne lovforslag Som sædvanlig blev der holdt bunkebryllup i Folketinget lige før juleferien, hvor et meget stort antal lovforslag blev vedtaget. Vi bringer en oversigt over nogle af de væsentligste. |
BDOIngen fradrag for tab på valutaswap Vestre Landsret har i en konkret sag givet SKAT medhold i, at en landmand ikke skattemæssigt havde fradrag for tab på en valutaswap, fordi den ikke havde tilstrækkelig erhvervsmæssig tilknytning. |
BDORettelse til artikel om 30 %-ordningen Hvis det viser sig, at der er indbetalt for meget til pensionsordningen – altså mere end 30 % af overskuddet – kan det overskydende beløb ikke betales tilbage uden, at dette sidestilles med en ophævelse af ordningen. |
Dansk RevisionRentesatsen for selskabsskat 2015 er nu offentliggjort Selskabers rentesats ved overskydende selskabsskat eller ved restskat skal fra og med indkomståret 2015 i højere grad afspejle det generelle renteniveau i samfundet. |
FSR - danske revisorerFSR – danske revisorer hilser forslaget om at smidiggøre selskabernes mulighed for betaling og omkontering af acontoskat ved omstrukturering velkommen. Det er FSR’s forståelse, at selskaber inden 1. februar i året efter indkomståret eller senest 3 måneder efter etablering af ny koncernforbindelse kan foretage omkontering af allerede indbetalt acontoskat, således at den indbetalte acontoskat henføres til perioden inden etablering af ny koncernforbindelse. FSR beder Skatteministeriet bekræfte, at 3 måneders fristen finder anvendelse i det tilfælde, hvor ny koncernforbindelse er etableret mindre end 3 måneder forud for 1. februar i året efter indkomståret. |
PlesnerFørste del af de nye skærpede transfer pricing-dokumentationskrav vedtaget Som en del af lovforslag L 46, der er endeligt vedtaget af Folketinget den 18. december 2015, har Folketinget nu vedtaget den første del af de skærpede transfer pricing-dokumentationskrav, som anbefales i OECD's såkaldte BEPS action plan 13. |
Ret&Råd AdvokaterEjendomme med hjemfaldspligt slipper for skattesmæk Københavnske ejendomme med hjemfaldspligt eller tilbagekøbsret for Københavns Kommune slipper nu for skattesmæk ved vedtagelse af nye lokalplaner. |
Ret&Råd AdvokaterKan man blive straffet 2 gange for den samme forbrydelse? Virksomheders rettigheder efter EU Charteret om grundlæggende rettigheder - EU dom i C c 617/10- dom 26/2/2013- Hans Åkerberg Fransson- straffesag om skattesvig - dobbelt straf. |
Vedrører: Lov om beskatningen af pensionsordninger m.v. (pensionsbeskatningsloven) § 11 A, stk. 3. Lovforslag L45, som vedtaget den 18. december 2015
Rateopsparing i pensionsøjemed. Amortisationsrenten for 2016 er fastsat til 4,6585 pct.
Vedrører: Selskabsskatteloven §§ 1, stk. 1, og 2, stk. 1, litra b
Skatterådet fandt, at en tysk investeringsfond (AIF), der igennem et K/S ejer ejendomme i Danmark, efter en samlet konkret vurdering skulle anses for et selvstændigt skattesubjekt, der er begrænset skattepligtig til Danmark, efter selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra b, jf. 1, stk. 1.
Vedrører: Virksomhedsskatteloven § 10, stk. 6 og stk. 8
En byggekredit eller et kreditforeningslån optaget til brug ved opførelse af et stuehus på en landbrugsejendom blev under visse betingelser ikke anset for en sikkerhedsstillelse for gæld i henhold til Virksomhedsskattelovens § 10, stk. 6, jf. stk. 8.
Vedrører: Ligningslovens § 9 C, stk. 7 og § 16, stk. 1, 3 og 4
Skatterådet kan bekræfte, at der ikke sker beskatning af fri bil efter ligningslovens § 16, stk. 1, jf. stk. 4, vedrørende lederens kørsel i organisationens bil, når transporten sker med chauffør ansat af organisationen. Skatterådet kan videre bekræfte, at der heller ikke sker beskatning af fri bil som omhandlet ovenfor, i medfør af ligningslovens § 9 C, stk. 7, når der ikke selvangives befordringsfradrag for samme strækning. Skatterådet kan ligeledes bekræfte, at kørsel af en ægtefælle/samlever, når den pågældendes tilstedeværelse bidrager til lederens varetagelse af repræsentative funktioner ved særlige lejligheder ikke vil medføre beskatning i medfør af ligningslovens § 16, stk. 3.
Vedrører: Virksomhedsskatteloven § 10, stk. 6
Skatterådet kunne bekræfte, at et pengeinstituts krav om personlig kaution for et selskabs gælds- og kautionsforpligtelser, ikke medfører, at en kautionist i virksomhedsordningen beskattes.
Vedrører: Ejendomsavancebeskatningsloven § 11, stk. 1, 1. pkt. og 2. pkt. Projekteringsloven § 14
Salg af en ejendom, hvor forlods overtagelse var afslået af Vejdirektoratet, opfyldte ikke betingelserne for salg på ekspropriationslignende vilkår.
Vedrører: Tonnageskatteloven § 6, stk. 1, 2. pkt., stk. 2 og stk. 3 samt §§ 9 - 15
Et selskab, der drev rederivirksomhed, ansås omfattet af tonnageskattelovens regler om strategisk og forretningsmæssig drift i Danmark, uanset at teknisk management, for det i sagen omhandlende skib, var outsourcet til et koncernforbundet udenlandsk selskab.
Vedrører: Ligningslovens § 8P, stk. 5
En køber af et eksisterende solcelleanlæg, der var omfattet af de nu ophævede regler i ligningslovens § 8 P, kunne ikke overtage retten til at blive anset for erhvervsdrivende og dermed overtage muligheden for at fortsætte afskrivning på anlægget.
Vedrører: Dagældende skattestyrelseslov § 37 B. Ligningslovens § 2 og § 16 E. Skatteforvaltningsloven § 28
Landsskatteretten stadfæstede SKATs bindende svar om, at handelsværdien for en ejendom ikke kunne fastsættes til 390.000 EUR, hvis ejendommen blev overdraget fra selskabet til hovedaktionærerne. Landsskatteretten fandt dog, at ligningslovens § 16 E ikke var til hinder for, at et skatteforbehold med det angivne indhold, kunne anvendes til at udligne differencen mellem den oprindeligt aftalte overdragelsessum og en af SKAT fastsat højere handelsværdi, således at der ikke ville foreligge maskeret udlodning til hovedaktionærerne i forbindelse med ejendommens overdragelse.
Vedrører: Dagældende forretningsorden for Landsskatteretten § 17, stk. 2. Dagældende skatteforvaltningslov § 54, stk. 1 og § 55 samt Skatteforvaltningsloven § 52, stk. 1
LSR fandt, at bistand fra en advokat i forbindelse med forelæggelse af en sag for EU-kommissionen ikke berettigede til omkostningsgodtgørelse, idet der ikke er hjemmel hertil i skatteforvaltningsloven. Forholdet ansås heller ikke for omfattet af SKATs tidligere nu ophævede praksis om omkostningsgodtgørelse i hjemvisningssager.
Vedrører: Afskrivningsloven § 5, stk. 2 og § 9, stk. 1
En landmand påtænkte at afhænde sin 100 pct. ejede vindmølle og i stedet erhverve andele på 33 1/3 procent og 8 2/3 procent i et interessentskab, der skulle drive nye vindmøller. Dispositionen blev anset for ophør af virksomhed og opstart af ny virksomhed med deraf følgende skattemæssige konsekvenser.
Vedrører: Aktieavancebeskatningsloven § 38 og § 39
LSR fandt, at aktieavancebeskatningslovens § 39 måtte forstås således, at sikkerhed for en ved fraflytning beregnet aktieavanceskat, kunne stilles med aktier, der ikke var optaget til handel på et reguleret marked, og at den tilbudte sikkerhed i det konkrete tilfælde i øvrigt måtte anses for tilstrækkelig.
Vedrører: Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 5. Statsskatteloven § 4, stk. 1, litra f
Overskud ved backgammonspil var skattepligtig indkomst efter de før 1. januar 2012 gældende regler, idet spillet måtte anses for et færdighedsspil.
Vedrører: Statsskatteloven § 4. Skattekontrolloven § 5, stk. 3
Sagen drejede sig om en skatteyder, hvis skattepligtige indkomst for 2010 og 2011 var blevet forhøjet skønsmæssigt af skattemyndighederne, idet skattemyndighederne fandt det dokumenteret, at skatteyderen havde arbejdet væsentligt flere timer som opvasker i køkkenet på et hotel, end hans arbejdsgiver havde opgivet til skattemyndighederne.
Retten konstaterede indledningsvist, at det selskab som hotellet havde hyret til at forestå den daglige opvask på hotellet, havde indberettet løntimer til skattemyndighederne, der i antal lå væsentligt under det, som selskabet havde faktureret til hotellet. Endvidere lagde retten vægt på, at det samlede antal fakturerede timer i al væsentlighed var overensstemmende med de i sagen fremlagte timeopgørelser, og at der på disse timesedler i nogle tilfælde var anført sagsøgerens forbogstav.
Retten fandt det således godtgjort, at sagsøgeren havde arbejdet betydeligt mere, end det til skattemyndighederne oplyste.
Retten lagde endvidere vægt på, at SKAT ved skønsudøvelsen i et vist omfang havde taget højde for sagsøgerens indsigelser angående sagsøgerens udlandsrejser, og at sagsøgeren havde undladt at besvare de fremsatte opfordringer, hvorved sagsøgeren havde mulighed for at sandsynliggøre sine påstande om, at han ikke havde udført sort arbejde som antaget af SKAT.
Retten fandt ikke grundlag for at tilsidesætte det af skattemyndighederne udøvede skøn.
Skatteministeriet blev derfor frifundet.
Vedrører: Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 5 og nr. 8, § 27, stk. 2 og § 48
Sagerne omhandlede dels, hvorvidt SKAT var berettiget til at foretage en ekstraordinær ansættelse efter skatteforvaltningslovens § 27, herunder om SKAT havde overholdt fristerne i § 27, stk. 2, 1. og 2. pkt., og om skatteyderen kunne inddrage et nyt spørgsmål om subjektiv skattepligt under retssagen, jf. skatteforvaltningslovens § 48, dels om skatteyderen opfyldte betingelserne for ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 27. Sagerne blev behandlet sammen.
Retten fandt i den første sag, at betingelsen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 5, om forsæt eller grov uagtsomhed var opfyldt, og at SKAT således havde været berettiget til at foretage en ny ansættelse. Retten lagde endvidere til grund, at SKAT havde modtaget nye oplysninger efter fremsendelse af agterskrivelse, hvorfor SKAT måtte være berettiget til at fremsende en ny agterskrivelse som sket. Herefter havde SKAT både overholdt varslingsfristen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 1. pkt., og afgørelsesfristen i § 27, stk. 2, 2. pkt., da afgørelsen blev truffet inden for 3 måneder. Derudover fandt retten ikke, at det nye spørgsmål om subjektiv skattepligt kunne inddrages under retssagen, jf. skatteforvaltningslovens § 48, idet dette spørgsmål skulle afgøres efter andre retsregler end de øvrige spørgsmål i sagen.
I den anden sag fandt retten, at skatteyderen ikke opfyldte betingelserne for ekstraordinær genoptagelse efter skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8. Der forelå således ikke nye omstændigheder, som skatteyderen ikke var bekendt med på selvangivelsestidspunktet, ligesom skatteyderen i øvrigt ikke havde godtgjort, at de pågældende skatteansættelser var materielt forkerte, eller at der i den forbindelse var noget at bebrejde SKAT.
På denne baggrund blev Skatteministeriet frifundet i begge sager.
Vedrører: Skatteforvaltningsloven § 35 e
Sagen, der blev deldomsforhandlet efter retsplejelovens § 253, vedrørte, om Skatteankestyrelsen havde været berettiget til at afvise sagsøgerens klagesag som følge af, at klagen var ubegrundet.
Retten udtalte, at det efter sagens forløb måtte lægges til grund, at Skatteankenævnet i forbindelse med sagsbehandlingen, uanset sagsøgerens fristoverskridelser, dels tilkendegav, at nævnets forslag til afgørelse forudsatte, at der ikke fremkom nye relevante oplysninger, og at nævnet dels vidste og accepterede, at sagsøgeren, inden en endelig afgørelse blev truffet, ønskede at gøre brug af sin ret til at udtale sig mundtligt over for skatteankenævnet, jf. dagældende skatteforvaltningslovs § 36, stk. 6.
Under hensyn til sagsforløbet, samt det forhold, at et konkret møde den 19. juni 2013 blev aflyst ved sagsøgerens fremmøde, fandt retten, at Skatteankestyrelsen ikke burde have truffet afgørelse om afvisning, før sagsøgeren havde fået mulighed for at udtale sig personligt, jf. den gældende skatteforvaltningslovs § 35 e. Retten hjemviste derfor sagen til Skatteankestyrelsen. Retten fandt ikke, som ellers påstået af sagsøgeren, grundlag for at fastslå, at sagen skulle realitetsbehandles. Retten udtalte, at stillingtagen hertil må bero på vurderingen af, om sagsøgerens klage, på grundlag af de fremlagte bilag og den supplerende mundtlige redegørelse, er begrundet.
Vedrører: Momsloven § 37, stk. 2, nr. 1. Momsbekendtgørelsen § 40, stk. 1 (dagældende). Kildeskatteloven § 46, stk. 1 og § 69, stk. 1
Sagen drejede sig om et selskab, der udførte distributionsarbejde med omdeling af reklamer m.v. for en større kunde. Det var ubestridt, at skatteyderen havde udført et væsentligt arbejde med omdeling af reklamer for denne kunde. Skattemyndighederne havde nægtet skatteyderen fradrag for købsmoms for en række fakturaer, der var udstedt af selskaber, som skatteyderen gjorde gældende alle havde fungeret som underleverandører til skatteyderen. Da skattemyndighederne ikke fandt det dokumenteret, at skatteyderen havde anvendt underleverandører til udførelse af det arbejde, der ubestridt var udført, havde skattemyndighederne endvidere anset skatteyderen for indeholdelsespligtig af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for lønnet personale udover det selvangivne.
Skatteyderen gjorde under sagen gældende, at det var dokumenteret, at det udførte arbejde var udført af underleverandører, som skatteyderen havde betalt kontant. Som følge heraf anså skatteyderen sig for berettiget til fradrag for købsmoms for fakturaerne udstedt af disse underleverandører. Skatteyderen gjorde endvidere gældende, at da det udførte arbejde var udført af underleverandører, var der ikke grundlag for at anse skatteyderen for indeholdelsespligtig af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for lønnet personale udover det selvangivne.
Heri fik skatteyderen ikke medhold. Retten konstaterede således indledningsvist, at det end ikke fra skatteyderens side var sandsynliggjort, eksempelvis via vidneforklaringer, at de underleverandører, skatteyderen gjorde gældende at have benyttet sig af, reelt havde leveret ydelser til skatteyderen. Endvidere gjorde det forhold, at der alene var anvendt kontant betaling, at det efter rettens opfattelse var svært at drage en anden konklusion, end at skatteyderen havde benyttet sig af sort arbejdskraft og dermed havde unddraget skattemyndighederne moms, A-skat og arbejdsmarkedsbidrag. Det var derfor berettiget, at skattemyndighederne havde nægtet skatteyderen fradrag for købsmoms og havde anset skatteyderen for indeholdelsespligtig af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag for lønnet personale udover det selvangivne.
Skatteministeriet blev derfor frifundet.
SKM2015.807.VLR Straffesag - registreringsafgift - parallelimporterede biler - fiktive fakturaer | Vedrører: Registreringsafgiftsloven § 27. Straffeloven § 289 T var tiltalt i forening med 2 andre som daglig ansvarlig leder/direktør og medindehaver af selskabet H1 at have unddraget registreringsafgift med 1.186.626 kr. idet de med forsæt til unddragelse anvendte købsfakturaer på lavere beløb end køretøjernes indkøbspris som beregningsgrundlag til SKAT. Byretten fandt, at sagen omhandler parallelimport af biler fra USA, hvor der ikke var en kendt pris for bilerne i Danmark, hvorfor registreringsafgiften skal beregnes som de faktiske købspriser for bilerne tillagt en mindsteavance på 9 %. Byretten fandt, at det var ubetænkeligt at lægge til grund, at de tiltalte, som var professionelle bilhandlere, var klar over, at formålet med de flere sæt fakturaer var at opgive de lave fakturabeløb til SKAT for at G1 Biler kunne opnå en betydelig besparelse i den registreringsafgift, der skulle beregnes ud fra den oplyste købspris. Straffen til T blev fastsat til 10 måneders fængsel, hvoraf 2 måneder blev gjort ubetinget, og en tillægsbøde på 575.000 kr. Retten fandt ikke grundlag for at gøre hele straffen betinget på grund af lang sagsbehandlingstid idet kompleksiteten og omfanget af efterforskningen navnlig var begrundet i den måde, forholdene blev begået og søgt skjult, og i forbindelserne til andre sager og udlandet. Efter retsformandens bestemmelse henskydes erstatningskravet til eventuelt civilt søgsmål. Landsretten stadfæstede byrettens dom. Som følge af ændrede regler om anvendelse af samfundstjeneste blev straffen gjort betinget. Landsretten tog SKATs erstatningskrav til følge. |
Er det foreneligt med reglerne i primær og/eller sekundær EU-ret (navnlig artikel 45 TEUF (tidligere EF-traktatens artikel 39) og artikel 7 i forordning (EU) nr. 492/2011 ), at der for så vidt angår en arbejdstager, der i første omgang var beskæftiget i Tyskland, der bor i en anden medlemsstat, der ikke er indkomstskattepligtig i Tyskland, og for hvis vedkommende insolvensydelse [»Insolvenzgeld«] i henhold til de bestemmelser, der gælder for ham, ikke er underlagt skat, i tilfælde... |
om skatteafgørelser og det luxembourgske formandskab for Økofin: en upassende sammensætning
om skatteafgørelser og det luxembourgske formandskab for Økofin: en upassende sammensætning
Bekendtgørelse om fordeling af midler til velgørende foreninger m.v. i stedet for udlodning fra spillehaller
Spm. A |
Spm. B |
Spm. C |
Bilag 71 | Statsministeren decemberredegørelse for afvikling af regeringens lovprogram 2015-16 |
Bilag 73 | Henvendelse af 17/12-15 fra Landbrugsrådgivning Syd vedrørende materiale til foretræde den 16/12-15 |
Bilag 74 | Orientering om skatteankestyrelsens produktion, fra skatteministeren |
Bilag 75 | Orientering vedr. afgivelse af indlæg i EU-Domstolens sag C-471/15, fra Skatteministeren |
Bilag 76 | kvartalsredegørelse om offentlige restancer pr. september 2015 |
Spm. 126 |
Spm. 127 |
Spm. 128 |
Spm. 129 |
Spm. 132 |
Spm. 139 |
Spm. 148 |
Spm. 149 |
Spm. 150 |
Spm. 151 |
Spm. 152 |
Spm. 153 |
Spm. 155 |
Spm. 157 |
Spm. 158 |
Spm. 159 |
Spm. 160 |
Spm. 161 |
Spm. S 400 |
Spm. S 401 |
Spm. S 402 |
Spm. S 404 |
Spm. S 405 |
Spm. S 413 |
Spm. G |
Spm. H |
Spm. I |