Kære Læser
I denne uge har Folketinget vedtaget to lovforslag om beskatningen af fast ejendom i Danmark. Det drejer sig om en udskydelse af ejendomsvurderingerne og en fremrykning af beskatningsgrundlaget for grundskyld og dækningsafgift.
God læselyst.
Flemming L. Bach
Artikler og interessante links
Parcelhus - bygningsafskrivninger
Lempelse af forskerskatteordningen, når beskatningsretten af lønnen overgår til et andet land end Danmark
Bulletin for International Taxation: 12 - 2016
Bulletin for International Taxation: 1 - 2017
Nyt om ejendomsvurderingssystemet og ejendomsbeskatningen
Udgifter til redskaber, arbejdstøj og transport under frisørlære
Risks related to cross-border employee business travel
Fri bil eller skattefri kørselsgodtgørelse
Dyre biler på gule plader
Bindende svar
Tilsagn om at stemme for et senere fremsat rekonstruktionsforslag sidestilles med en aftale om frivillig akkord
Andelshaverkonti - beskatningstidspunkt
Personalegoder - Parkeringsplads/Parkeringskort
Sikkerhedsstillelse - virksomhedsordningen
Domme
Ejendomsbeskatningslovens § 8, stk. 1 - Parcelhusreglen
Fradrag for tab - salg i K/S - nyt spørgsmål
Interesseforbundne parter - overdragelse ejendom - offentlig af ejendomsvurdering
Ikke offentliggjorte afgørelser
Nyt fra EU-Domstolen
Retsliste
Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20170116' AND [SkatteraadChanged] <= '20170122') OR ([LSRChanged] >= '20170116' AND [LSRChanged] <= '20170122') OR ([ByretChanged] >= '20170116' AND [ByretChanged] <= '20170122') OR ([LandsretChanged] >= '20170116' AND [LandsretChanged] <= '20170122') OR ([HojesteretChanged] >= '20170116' AND [HojesteretChanged] <= '20170122')) ORDER BY AppelId DESC
Dato | Angivelse | Periode |
25-01-2017 | Moms i 2016 | Moms for december måned 2016 |
25-01-2017 | EU-salg uden moms/DK-VIES i 2016 | December måned 2016/4. kvartal 2016 |
BeierholmParcelhus - bygningsafskrivninger Mulighed for genoptagelse, hvis erhvervsmæssig anvendelse |
BeierholmFolketinget har i december 2016 vedtaget en lempelse af forskerskatteordningen, der gør det muligt at anvende forskerskatteordningen, selvom en del af arbejdet udføres i udlandet under udenlandsk beskatning. |
Bulletin for International Taxation (BIT)Bulletin for International Taxation: 12 - 2016 I denne udgave bl.a.:
|
Bulletin for International Taxation (BIT)Bulletin for International Taxation: 1 - 2017 I denne udgave bl.a.:
|
Dansk RevisionNyt om ejendomsvurderingssystemet og ejendomsbeskatningen Folketinget har vedtaget to lovforslag om beskatningen af fast ejendom i Danmark. Det drejer sig om en udskydelse af ejendomsvurderingerne og en fremrykning af beskatningsgrundlaget for grundskyld og dækningsafgift. |
DeloitteUdgifter til redskaber, arbejdstøj og transport under frisørlære Udgangspunktet er, at der er fradrag for de driftsudgifter, som er anvendt til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten. |
DeloitteRisks related to cross-border employee business travel EMEA International Social Security Alert |
DeloitteFri bil eller skattefri kørselsgodtgørelse Fri bil eller skattefri kørselsgodtgørelse |
Revisorgruppen DanmarkEn specialindrettet "luksusbil" kan være vanskelig at udeholde fra beskatning som fri bil. |
Vedrører: Personskattelovens § 13 a
Skatterådet konkluderer, at bankens tilsagn om at stemme for et eventuelt senere fremsat rekonstruktionsforslag i den konkrete situation sidestilles med en frivillig akkord, hvorefter der skal ske underskudsbegrænsning med hjemmel i personskattelovens § 13 a.
Banken, som er skyldnerens eneste usikrede kreditor, forlanger en kaution fra skyldnerens ægtefælle på 300.000 kr. Ægtefællen er indstillet på at afgive kautionen, dog forudsat at parrets adgang til underskudsfremførsel bevares.
Banken vil afgive en erklæring, der skal være gældende i seks år, hvorefter banken forpligter sig til at stemme for et rekonstruktionsforslag efter konkurslovens § 13 d, såfremt et sådant forslag måtte blive fremsat. Banken forpligter sig endvidere til at stemme for en rekonstruktionsplan i henhold til konkurslovens § 11 e. Endelig forpligter banken sig til ikke at indgive konkursbegæring mod skyldneren.
Skyldneren er forpligtet til ikke at gå i rekonstruktion, før hans fremtidige indkomstforhold må anses for afklarede.
Vedrører: Selskabsskatteloven § 1, stk. 1, nr. 3
A AmbA ønskede svar på en række spørgsmål i forbindelse med henlæggelse på andelshaverkonti og anden personlige konti. SKAT indstiller til Skatterådet, at der ikke udløses beskatning ved henlæggelse på andelshaverkonti og anden personlige konti, da disse konti indgår i andelsselskabets egenkapital. Som følge heraf er der ikke tale om en gæld til andelshaverne. SKAT indstillede også, at beskatning først indtræder på det tidspunkt, hvor repræsentantskabet traf beslutning om udbetalingen, idet andelshaverne først på dette tidspunktet erhvervede endelig ret til indestående på disse konti. Udbetalingen skete ratevis. Indstillingen fulgte således Skatterådets praksis. Skatterådet tiltrådte SKATs indstilling og begrundelse.
Vedrører: Ligningsloven § 16, stk. 10
Skatterådet kan bekræfte, at arbejdsgiver kan betale for en medarbejders parkering i en lufthavn uden at dette bliver skattepligtigt for medarbejderen, jf. ligningslovens § 16, stk. 10 om helt eller delvis privat benyttelse af parkeringsplads, der er stillet til rådighed af arbejdsgiveren. Dette gælder uanset om parkeringen betales ved, at stille et parkeringskort til rådighed eller der betales for den enkelte parkering fra gang til gang. Såfremt der stilles parkeringskort til rådighed, må dette imidlertid kun anvendes i forbindelse med arbejdet i København.
Anvendes parkeringskortet, der er begrænset til parkering i lufthavnen, til andre private gøremål, som fx parkering i forbindelse med private rejser, skal spørger, efter SKATs opfattelse, beskattes af værdien heraf efter ligningslovens § 16, stk. 3, 1. pkt.
Vedrører: Virksomhedsskatteloven 10 Lov nr. 992 af 16. september 2014 § 3, stk. 5
Spørger havde stillet aktiver henhørende under virksomhedsordningen til sikkerhed for privat gæld: dels en landbrugsejendom og dels andele i vindmølleinteressentskaber.
Spørger påtænkte at optage et privat lån i sit pengeinstitut til indfrielse af privat realkreditgæld med sikkerhed i en fast ejendom henhørende under virksomhedsordningen.
Skatterådet kunne bekræfte, at sikkerhedsstillelsen herefter var afviklet, og at der som følge heraf ikke var grundlag for beskatning efter § 3, stk. 5, i lov nr. 992 af 16. september 2014. Rådet henviste til, at både det private lån og sikkerhedsstillelsen herfor ophørte i forbindelse med den påtænkte disposition.
Spørgers pengeinstitut havde endvidere givet tilsagn om at ophæve sikkerhedsstillelsen i andele i vindmølleinteressentskaber henhørende under virksomhedsordningen.
Skatterådet kunne bekræfte, at der ej heller vedrørende dette forhold var grundlag for beskatning efter § 3, stk. 5, i lov nr. 992 af 16. september 2014. Rådet henviste til, at der efter gennemførelse af den påtænkte disposition ikke længere forefandtes egentlig pantesikkerhed i virksomhedsaktiver for privat gæld og til, at spørger ville være i stand til at stille fuld sikkerhed i private aktiver for den private gæld.
Vedrører: Ejendomsbeskatningslovens § 8, stk. 1
Spørgsmålet i sagen var, om skatteyderens avance ved salget af en ejendom var skattefri i medfør af den såkaldte parcelhusregel i ejendomsavancebeskatningsloven § 8, stk. 1.
Skatteyderen købte den 15. januar 2009 ejendommen af sin mor for en købesum på 2.252.500 kr. svarende til den offentlige ejendomsvurdering med fradrag af 15 procent. Skødet var betinget af, at ejendommen kunne sælges skattefrit efter parcelhusreglen, og der blev søgt om en bindende forhåndsbesked om dette spørgsmål.
Ejendommen bestod på det tidspunkt af tre lejligheder og havde været udlejet til forskellige lejere. Efter moderens forklaring lagde retten til grund, at hun opsagde lejerne med den begrundelse, at hun selv skulle bruge ejendommen. Da hun ikke selv har boet i ejendommen, lagde retten endvidere til grund, at hun ikke kunne sælge ejendommen skattefrit.
Skatteyderen flyttede i 2003 sammen med sin kæreste i hendes andelslejlighed.
Han flyttede sin folkeregisteradresse til den omstridte ejendom den 16. februar 2009 og flyttede den tilbage igen til sin kærestes adresse den 1. februar 2010. På det tidspunkt ventede kæresten deres første barn, der blev født i maj.
Retten lagde efter forklaringerne og sagens øvrige oplysninger til grund, at ejendommen, der bestod af kælder, stue, l. og· 2. etage, havde karakter af et "håndværkertilbud", og at der ikke var indlagt fjernvarme, ligesom der var bad i et uopvarmet rum i kælderen. Ejendommen kunne opvarmes med elpaneler og brændeovn.
Skatteyderen havde forklaret blandt andet, at han flyttede ind, fordi han ønskede at bo der, og at han ville istandsætte ejendommen, hvorefter han håbede, at hans kæreste også ville bo i ejendommen, hvis den blev sat i stand. Han og kæresten blev ved med at være kærester og sås regelmæssigt i perioden fra februar 2009 til februar 2010.
Retten lagde efter skatteyderens forklaring til grund, at han ikke indhentede lånetilbud med henblik på at sikre finansiering til ombygningen og ikke rådede over anden form for finansiering til ombygningen i den periode på 1 år, som han efter sin forklaring boede i ejendommen. Der blev bortset fra nedrivning af nogle vægge/køkken ikke foretaget nogen ombygning eller istandsættelse af ejendommen. Der blev i perioden ikke betalt ejendomsværdiskat, og der blev ikke tegnet nogen indboforsikring.
Ved formidlingsaftale underskrevet den 17. februar 2010 satte han ejendommen til salg for 4,5 mio. kr., og den blev solgt den 12. maj 2010 for 4.250.000 kr.
Efter en samlet vurdering af ovennævnte omstændigheder har skatteyderen ikke godtgjort, at han reelt havde bopæl på ejendommen i den periode, hvor han var tilmeldt folkeregisteret på adressen.
Den omstændighed, at det efter forklaringerne må lægges til grund, at skatteyderen i et vist omfang havde opholdt sig i ejendommen, at der blev flyttet diverse møbler ind på 1. etage, og at der havde været et vist elforbrug, førte ikke til, at han måtte anses for reelt at have taget bopæl på adressen.
Skatteministeriet fik således medhold i sin påstand.
Vedrører: Kursgevinstlovens § 17. Statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a
Sagen angik, om sagsøgeren kunne få fradrag for et påstået tab på 1.296.288,50 kr. i indkomståret 2007 efter den dagældende kursgevinstlovs § 16 eller § 17, og om sagsøgeren kunne inddrage en række nye spørgsmål i medfør af skatteforvaltningslovens § 48, stk. 1, 2. pkt.
Sagsøgeren var kommanditist i et K/S, hvori han i 2003 tegnede anparter for et samlet beløb på 5,2 mio. kr. K/S'et solgte i 2006 sit væsentligste aktiv i form af ejendommen beliggende i England. Provenuet fra salget på 808.241,10 £ blev i 2006 overført til selskabets administrator. Sagsøgeren blev i indkomståret 2006 beskattet af sin forholdsmæssige andel af provenuet. Administrationsselskabet udbetalte imidlertid aldrig provenuet til sagsøgeren, og han selvangav derfor et fradrag på 1.014.304 kr. for indkomståret 2007.
Der var enighed om, at spørgsmålet om, hvorvidt sagsøgeren med rette blev ejendomsavancebeskattet af fortjeneste ved salg af en ejendom i indkomståret 2006, udgjorde et nyt spørgsmål, der ikke var blevet prøvet af Landsskatteretten. Retten fandt, at betingelserne for at tillade dette - og en række andre nye spørgsmål i sagen ikke var opfyldt.
Retten lagde til grund, at sagsøgeren havde en fordring mod administrationsselskabet, og at denne fordring var i danske kroner, hvorfor der ikke var fradragsret for det opståede tab i medfør af den dagældende kursgevinstlovs § 16, stk. 1, 1. pkt., jf. § 1, stk. 2, 1. pkt.
Sagsøgerens fordring mod administrationsselskabet udgjorde heller ikke et fradragsberettiget tab efter kursgevinstlovens § 17, jf. statsskattelovens § 6 a, da K/S'ets salg af ejendommen udgjorde et salg af et anlægsaktiv.
Skatteministeriet blev dermed frifundet.
Vedrører: Ligningslovens § 2
Et selskab ønskede at overdrage et sommerhus til selskabets hovedanpartshaver til den senest offentliggjorte ejendomsvurdering med fradrag for værdien af en tinglyst deklaration. Deklarationen gav hovedanpartshaveren og hans familie adgang til at benytte sommerhuset i nogle nærmere angivne perioder.
Rettens flertal fandt, at det ikke var godtgjort, at den offentlige ejendomsvurdering ikke gav et retvisende udtryk for ejendommens handelsværdi.
Den tinglyste brugsret for hovedanpartshaveren havde ikke betydning for handelsværdien ved salget til hovedanpartshaveren.
Retten fandt derfor, at sommerhuset kunne overdrages til en pris svarende til den senest offentliggjorte ejendomsvurdering.
SKM2017.35.ØLR Straf – momssvig – momsrefusion – fiktiv købsmoms | Vedrører: Momslovens § 81, stk. 3, jf. stk. 1, nr. 1 T var tiltalt for momssvig. T var indehaver af en virksomhed. En medtiltalt havde i forening og efter forudgående aftale med T via Tast Selv indberettet 219.344 kr. i fiktiv købsmoms og 7.544 kr. i fiktiv salgsmoms. Efterfølgende havde de fremsendt diverse mails og fiktive fakturaer til SKAT som dokumentation for den angivne købsmoms med henblik på at få 211.800 kr. udbetalt i momsrefusion. SKAT afslog at udbetale beløbet. T havde derved unddraget for 211.800 kr. i moms. T forklarede at hun ikke på indberetningstidspunktet var bekendt med, at den medtiltalte foretog indberetningen til SKAT, og at hun ikke havde til hensigt uberettiget at opnå momsrefusion. Byretten fandt T skyldig i momssvig. T idømtes en bøde på 360.000 kr. Landsretten stadfæstede byretsdommen. Landsretten fandt T's forklaring om at have medvirket til de erkendte urigtige oplysninger om momsrefusion for at samle materiale mod medtiltalt utroværdig. Forklaringen er efter sit indhold usandsynlig og i modstrid med den korrespondance, T har haft med SKAT i sagen. |
SKM2017.25.VLR Straf – skattesvig – lønmodtager – ingen lønsedler | Vedrører: Skattekontrollovens § 16, stk. 3, jf. stk. 1. T var tiltalt for skattesvig. T havde undladt inden 4 uger efter modtagelsen af årsopgørelserne for 2010 og 2011 at underrette SKAT om, at årsopgørelserne var forkerte, idet han ikke selvangav løn udbetalt af to firmaer på henholdsvis 333.571 kr. (2010) og 157.616 kr. (2011). T havde derved unddraget for 156.068 kr. i skat. T forklarede at det var korrekt at han havde udført arbejde for de to pågældende firmaer. Han sendte bankoplysninger og certifikater til arbejdsgiver. Det var en fast aftale hvad han skulle have i løn, idet han skulle aflønnes efter overenskomsten med diverse tillæg. T havde aldrig fået ansættelseskontrakter fra firmaerne. Han sammenlignede beløbene der gik ind på hans bankkonto med de timer, som han selv havde noteret, han havde haft. Han fik ikke lønsedler, selvom han rykkede flere gange. Han havde aldrig fået sin løn udbetalt i kontanter. Han har ikke set sin årsopgørelse og har ikke kontaktet SKAT. Han er ikke så god til computer. Byretten fandt T skyldig i skattesvig. T idømtes en bøde på 250.000 kr. T var forpligtet til at oplyse om de for lave ansættelser. Ved ændringen af skattekontrollovens § 1A, stk. 1, foreligger der ikke en omvurdering af strafværdigheden af at undlade at reagere på de for lave årsopgørelser. Der var ikke grund til at nedsætte bøden på grund af den lange sagsbehandlingstid, da dette hovedsageligt skyldtes, at T havde påklaget forhøjelserne til Landsskatteretten. Landsretten stadfæstede byretsdommen. |
Journalnr: 14/2416806
Afskrivning på goodwill
Klagen vedrører spørgsmål om bindende svar i anledning af, at der bl.a. er stillet spørgsmål omkring skattemæssige afskrivninger på goodwill. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 09-11-2016
Journalnr: 14/0183367
Aktieavance
Klagen vedrører opgørelse af aktieavance. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 04-11-2016
Journalnr: 14/1424491
Arbejdsudleje
Klagen vedrører bindende svar om, hvorvidt aftale kan anses som aftale om arbejdsudleje. Landsskatteretten ændrer det bindende svar.
Afsagt: 28-10-2016
Journalnr: 14/3524588
Diverse forhøjelser
Klagen vedrører diverse forhøjelser, bl.a. at betalte rejseudgifter og indsætninger på bankkonto anset om skattepligtig indkomst. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 14-11-2016
Journalnr: 12/0272666
Fradrag for vedligeholdelsesudgifter
Klagen vedrører ansættelse af fradrag for vedligeholdelsesudgifter på ejendom for bygningsdele, hvor SKAT har ansat en levetid på 25 år. Landsskatteretten forhøjer de godkendte fradrag delvist.
Afsagt: 25-10-2016
Journalnr: 12/0272678
Fradrag for vedligeholdelsesudgifter
Klagen vedrører ansættelse af fradrag for vedligeholdelsesudgifter på ejendom for bygningsdele, hvor SKAT har ansat en levetid på 25 år. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 25-10-2016
Journalnr: 12/0272679
Fradrag for vedligeholdelsesudgifter
Klagen vedrører ansættelse af fradrag for vedligeholdelsesudgifter på ejendom for bygningsdele, hvor SKAT har ansat en levetid på 25 år. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 25-10-2016
Journalnr: 13/5682903
Maskeret udlodning mv.
Klagen vedrøre nægtet befordringsfradrag, beskatning af honorar og maskeret udlodning. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 25-10-2016
Journalnr: 14/3823795
Skat af fri bil
Klagen vedrører beskatning af værdi af fri bil. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 28-10-2016
Journalnr: 14/3226262
Skat af fri bolig
Klagen vedrører beskatning af fri bolig. Landsskatteretten ansætter værdien i overensstemmelse med den subsidiære påstand.
Afsagt: 17-11-2016
Journalnr: 14/5253166
Skønsmæssig ansættelse af af overskud
Klagen vedrører skønsmæssig ansættelse af overskud af virksomhed. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 28-10-2016
Journalnr: 13/6762388
Tab på debitorer mv.
Klagen vedrører nægtet fradrag for tab på debitorer og for udgift til værktøj. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 09-11-2016
Journalnr: 14/0387455
Vederlagskravet i kildeskatteloven §§ 48 E-F
Klagen vedrører bindende svar henblik på at få belyst fortolkningen af vederlagskravet i kildeskatteloven §§ 48 E-F, fjerne usikkerheder i forhold til denne fortolkning samt belyse de uheldige situationer, som kan opstå for identiske situationer pga. tekniske detaljer. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 17-11-2016
Journalnr: 14/2687237
Værdi af passivpost
Klagen vedrører ansættelse af værdi af passivpost. Landsskatteretten godkender en højere værdi end SKAT.
Afsagt: 09-11-2016
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 15-02-2017 dom i C-317/15 X
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse – frie kapitalbevægelser – artikel 64 TEUF – kapitalbevægelser til eller fra tredjelande, som vedrører levering af finansielle tjenesteydelser – finansielle aktiver, der besiddes på en schweizisk bankkonto – efteropkrævninger – frist for efteropkrævning – forlængelse af fristen for efteropkrævning i tilfælde af opsparede midler placeret uden for bopælsmedlemsstaten
Tidligere dokument: C-317/15 X - DomDen 16-02-2017 indstilling i C-74/16 Statsstøtte Congregación de Escuelas Pías Provincia Betania
Fiskale bestemmelser
Konkurrence – statsstøtte – artikel 107, stk. 1, TEUF – spansk skat på byggeri, installationer og arbejder – skattefritagelse for den katolske kirke – afgrænsning mellem den katolske kirkes økonomiske og ikke-økonomiske aktiviteter – aktiviteter, som udøves af den katolske kirke, og som ikke udelukkende har et religiøst formål – aktiviteter, der udgør et led i den katolske kirkes sociale, kulturelle eller uddannelsespolitiske opgave – kirker, religiøse sammenslutninger og religiøse samfund – artikel 17 TEUF – artikel 351 TEUF
Tidligere dokument: C-74/16 Statsstøtte Congregación de Escuelas Pías Provincia Betania - Dom
Systemvejledninger
Årsbreve om indberetning af renter, værdipapirer mv.
Nyhedsbrev til virksomheder
Indberetningsvejledning til CRS version 1.0
Nyt fra Skatteministeriet
Analyse af skatteforhold i vandsektoren
Ny publikation: Ti selskaber står for en tredjedel af selskabsskatten
Bilag 1 |
Bilag 2 | Udkast til tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget |
Bilag 6 |
Bilag 7 |
Bilag 8 |
Spm. 1 |
Spm. 2 |
Spm. 3 |
Spm. 4 |
Spm. 5 |
Spm. 6 | Spm. om en redegørelse for det forventede merprovenu samlet set, til skatteministeren |
Spm. 7 |
Spm. 8 | Spm. om kommentar til henvendelse af 12/1-17 fra DANVA, til skatteministeren |
Spm. 9 | Spm. om at oplyse, de samlede kommune restancer opdelt på kommuner, til skatteministeren |
Bilag 4 |
Bilag 5 |
Spm. 3 |
Spm. 4 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 19/1-17 fra Deloitte, til skatteministeren |
Bilag 1 |
Bilag 2 | Udkast til tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget |
Bilag 91 |
Bilag 96 | Henvendelse af 15/12-16 fra Mike Axdal vedrørende Scandinavian Star |
Bilag 97 | Henvendelse af 18/1-17 fra Johnny Ekstrøm, Nærum vedrørende ejendomsvurdering |
Bilag 99 |
Spm. 149 |
Spm. 153 |
Spm. 175 |
Spm. 176 |
Spm. 177 |
Spm. 178 |
Spm. 179 |
Spm. 180 |
Spm. 181 |
Spm. 182 |
Spm. 183 |
Spm. 184 |
Spm. 185 |
Spm. 186 |
Spm. S 547 |
Spm. S 550 |
Spm. S 562 |
Spm. S 563 |
Spm. S 593 | Har ministeren og regeringen planer om at købe flere grønlændere i denne valgperiode? |