Kære Læser
Denne uges SkatteMail indeholder bl.a. et nyt styresignal, hvorved SKAT ændrer sin praksis for tilladelse til tilbagefordeling således, at der også kan gives tilladelse til tilbagefordeling til de indkomstår, som børne- og ægtefællebidragene vedrører, når betalingen først sker i et senere indkomstår. Tilsvarende gælder for de særlige børnebidrag i anledning af konfirmation og dåb.
Desuden har Bech-Bruun udarbejdet en analyse om skattechefers fokus på risikominimering. Analysen viser, at halvdelen af skattecheferne i 25 af landets største virksomheder prioriterer risikominimering højere end tidligere. Skattecheferne ser således en forøget skatterisiko, hvorfor en stor andel af skattecheferne bruger op mod eller mere end halvdelen af arbejdsdagen på risikominimering.
God læselyst
Flemming L. Bach
Artikler og interessante links
Husk de nye skatteregler for små fonde
Indberetning til SKAT af kontante betalinger
50.000 danskere får personalegoder ud over det sædvanlige
EU-Kommissionen vil pålægge multinationale selskaber at offentliggøre skatteoplysninger
Skattechefer: Fokus på risikominimering
Ny Vestre Landsrets dom om lempelse af udenlandsk betalt skat og opgørelsen af udenlandsk indkomst
A BIT Too Much: Or How Best to Resolve Tax Treaty Disputes?
'Avoir Fiscal' and Its Legacy after Thirty Years of Direct Tax Jurisprudence of the Court of Justice
Causality under Tax Treaties
The Key BEPS Action Items Causing Discussion in the United States
The Principal Purpose Test in Tax Treaties under BEPS 6
The Modern Marketplace, the Rise of Intangibles and Transfer Pricing
ECHR Melo Tadeu: A Tax Case Which Should Bring on More Carefully Selected Criminal Procedures
Udkast til styresignal
Ændring af praksis - tilladelse til tilbagefordeling af børne- og ægtefællebidrag mv.
Styresignaler
Skattefri aktieombytning af aktier i Torm A/S med aktier i Torm UK
Domme
Maskeret udbytte - rette omkostningsbærer - etablering af virksomhed
Genoptagelse - selvangivelsesomvalg - tonnagebeskatning
Grundværdi - fradrag for forbedringer - varmeforsyning - rette omkostningsbærer
Ikke offentliggjorte afgørelser
Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20160418' AND [SkatteraadChanged] <= '20160424') OR ([LSRChanged] >= '20160418' AND [LSRChanged] <= '20160424') OR ([ByretChanged] >= '20160418' AND [ByretChanged] <= '20160424') OR ([LandsretChanged] >= '20160418' AND [LandsretChanged] <= '20160424') OR ([HojesteretChanged] >= '20160418' AND [HojesteretChanged] <= '20160424')) ORDER BY AppelId DESC
Dato | Angivelse | Periode |
25-04-2016 | Moms i 2016 | Moms for marts måned 2016 |
25-04-2016 | EU-salg uden moms/DK-VIES i 2016 | Marts måned 2016/1. kvartal 2016 |
BDOHusk de nye skatteregler for små fonde Tilbage i 2014 blev kapitalkravene til fonde ændret med den virkning, at mange mindre fonde ikke længere er omfattet af reglerne i fondsbeskatningsloven. De fleste bliver derved reelt skattefrie. |
BDOIndberetning til SKAT af kontante betalinger Virksomheder, der køber varer eller ydelser for mere end 10.000 kr. mod kontant betaling, er kun berettiget til fradrag for udgiften, hvis købet indberettes til SKAT. Fristen for sådanne indberetninger forlænges nu. |
BDO50.000 danskere får personalegoder ud over det sædvanlige Omfanget af arbejdsgiveres indberetning af skattepligtige personalegoder er større, end de fleste tror. Reglerne er imidlertid så komplicerede, at næppe alle goder kommer med. De store virksomheder er nok de mest efterrettelige. |
Bech-BruunEU-Kommissionen vil pålægge multinationale selskaber at offentliggøre skatteoplysninger Den 12. april præsenterede EU-Kommissionen dets forslag til nye regler om offentliggørelse af multinationale selskabers skatteoplysninger. Forslaget kommer i forlængelse af EU-Kommissionens forslag i januar om indførsel af nye regler om land for land-rapportering for multinationale europæiske koncerner. I det nye forslag tager EU-Kommissionen skridtet videre og pålægger samtlige multinationale selskaber, der er til stede indenfor EU-grænser – med en årlig omsætning på over EUR 750 millioner – at offentliggøre en række finansielle oplysninger. |
Bech-BruunSkattechefer: Fokus på risikominimering Halvdelen af skattecheferne i 25 af landets største virksomheder prioriterer risikominimering højere end tidligere. Skattecheferne ser således en forøget skatterisiko, hvorfor en stor andel af skattecheferne bruger op mod eller mere end halvdelen af arbejdsdagen på risikominimering. Det viser en ny analyse Bech-Bruun har udarbejdet. |
EYNy Vestre Landsrets dom om lempelse af udenlandsk betalt skat og opgørelsen af udenlandsk indkomst Vestre Landsret afsagde den 1. april 2016 en principiel dom om principperne for opgørelse af nettoindkomsten efter LL § 33 F. |
IntertaxA BIT Too Much: Or How Best to Resolve Tax Treaty Disputes? State to state disputes under tax treaties are increasingly open for mandatory arbitration when intergovernmental negotiations do not reach a timely agreement. The present contribution seeks to understand this procedure. It also examines what institutional architecture ensures the best resolution of such disputes. It argues that the current mechanism works fairly well and that, while some incremental improvements seem warranted, arbitration clauses should be adopted more widely in tax treaties concluded by industrialized countries and countries with emerging economies. It then proposes a more ambitious novel approach which would seek a comprehensive solution binding on all parties involved, i.e., on the states and on the taxpayers. By contrast, the article is very sceptical of the potential of investor-state-arbitration for resolving tax treaty disputes. It contends that such arbitration under international investment agreements is incompatible with the structure and the aim of tax treaties. A clause that excludes such arbitration for tax treaty disputes should therefore be inserted in these treaties. |
Intertax'Avoir Fiscal' and Its Legacy after Thirty Years of Direct Tax Jurisprudence of the Court of Justice On occasion of the thirty-year anniversary of the Court of Justice of the European Unions (CJEU’s) landmark judgment Commission v. France, 270/83 (‘Avoir Fiscal’), this article reviews the decision of the Court and its lasting impact on EU tax law. It finds that most of the principles developed in that case remain relevant in current doctrine. At the same time, several questions that were left open in 1986 are still unresolved today. |
IntertaxThis article examines the concept of causality, a somewhat underexposed aspect of categorizing income under the distributive rules of tax treaties. The author gives his views on causality under tax treaties, and suggests a method of approaching this concept. |
IntertaxThe Key BEPS Action Items Causing Discussion in the United States In late 2015, the Organisation for Economic Cooperation and Development ("OECD") released its final Base Erosion Profit Shifting (“BEPS”) Reports. Although the United States has been generally supportive of the general policies surrounding the BEPS proposals, it has been more skeptical than any other country concerning certain suggested recommendations. Also, the United States believes that few or no changes are required under domestic law to be aligned with the BEPS proposals the United States supports, because of strict laws that are already in place. At the same time, the United States Treasury’s main goal is to prevent other countries from taxing what it views to be “its” tax base or “nowhere income” through the BEPS proposals. This article seeks to review the main action items that have been of contention in the United States, namely Actions 7-10, 13 and 15 and the United States Treasury’s position on these items. |
IntertaxThe Principal Purpose Test in Tax Treaties under BEPS 6 In report 6 of the BEPS action plan, Preventing the Granting of Treaty Benefits in Inappropriate Circumstances, the Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) proposes (amongst others) to include a principal purpose test (PPT) in tax treaties. Under this test a treaty benefit shall not be granted if it is reasonable to conclude that obtaining that benefit was one of the principal purposes of any arrangement or transaction (subjective test), unless it is established that granting that benefit in these circumstances would be in accordance with the object and purpose of the relevant provisions of the treaty (objective test). The subjective test is, from the viewpoint of the tax authorities a relatively ‘easy’ test. The objective test, however, can provide for some relief for taxpayers. In this article the PPT is being investigated and discussed. Especially, attention is given to the objective test. An attempt is being made to develop practical guidance to interpret the PPT, based on Dutch case law and doctrine. |
IntertaxThe Modern Marketplace, the Rise of Intangibles and Transfer Pricing Authors: Alvin T’ng, London, United Kingdom. |
IntertaxECHR Melo Tadeu: A Tax Case Which Should Bring on More Carefully Selected Criminal Procedures The European Court of Human Rights (ECHR) judged in the Melo Tadeu case that the refusal of the authorities to undo the seizure of assets after a criminal acquittal, is disproportional, regardless whether the appeal was too late. The Melo Tadeu judgment implies mainly that the presumption of innocence remains in full force after a criminal acquittal. In this article the author discusses the Melo Tadeu judgment of the ECHR. |
SKAT ændrer med dette styresignal sin praksis for tilladelse til tilbagefordeling således, at der også kan gives tilladelse til tilbagefordeling til de indkomstår, som børne- og ægtefællebidragene vedrører, når betalingen først sker i et senere indkomstår. Tilsvarende gælder for de særlige børnebidrag i anledning af konfirmation og dåb.
Vedrører: Aktieavancebeskatningsloven § 36
SKAT har givet tilladelse til skattefri aktieombytning af aktier i Torm A/S med aktier i Torm UK, som har hjemsted i Det Forenede Kongerige. Selskabet stiftes i forbindelse med ombytningen. Tilladelsen er generel og kan benyttes af alle aktionærer, der er fuldt skattepligtige til Danmark. Tilladelsen blev givet uden vilkår.
Vedrører: Ligningsloven § 16 A, stk. 1 og 2
Sagen drejede sig om, hvorvidt en skatteyder for indkomståret 2009 skulle beskattes af maskeret udbytte fra sit helejede selskab G1 for nogle udgifter, som G1 havde afholdt. Der var tale om udgifter til etablering af en virksomhed G3 i Brasilien, og udgifter som skulle være afholdt til en tysk entreprenør MR for arbejde udført i Norge.
Retten lagde til grund, at G3 i 2009 var ejet af skatteyderen personligt (99 %). Herefter fandt Retten, at skatteyderen ikke havde dokumenteret, at etableringen af G3 var sket i G1s interesse og ikke i skatteyderens personlige interesse. Den omstændighed, at ejerskabet til G3 på et senere tidspunkt var overdraget til et holdingselskab, fandtes ikke at have betydning for beskatningen.
Endvidere fandt Retten, at skatteyderen ikke havde dokumenteret, at MR havde udført arbejde for G1, eller at de beløb, som skulle være overført til MR, udgjorde betalinger for arbejde udført for G2. Herefter påhvilede det skatteyderen som eneanpartshaver og direktør i G1 at bevise, at udgifterne ikke var afholdt i hans interesse. Denne bevisbyrde havde skatteyderen ikke løftet. Retten udtalte i den forbindelse, at bevisbyrden herfor ikke kunne løftes alene ved G1s partsforklaring.
Retten frifandt herefter Skatteministeriet
Vedrører: Skatteforvaltningsloven § 26, stk. 2 og § 30. Tonnageskatteloven §§ 1-3
A stiftede i 2009 H1 ved indskud af aktiver i form af skibsanparter og dertil knyttet likviditet. Revisor fremsendte herefter selskabsdokumenterne til SKAT med oplysning om, at der var sket omdannelse efter lov om skattefri virksomhedsomdannelse. Revisor fremsendte samme dag personlig selvangivelse for A for 2008, hvori overskydende afskrivninger blev indtægtsført, hvilket er en forudsætning for beskatning efter tonnageskatteloven. I juni 2010 fremsendte revisor selskabets selvangivelse for 2009 til SKAT. Selskabets skattepligtige indkomst blev imidlertid ikke opgjort efter tonnageskattelovens regler, men efter selskabsskattelovens regler. Da revisor opdagede dette i forbindelse med indgivelse af selvangivelsen for 2010, anmodede revisor om genoptagelse og omvalg.
Sagen angik, om H1 havde krav på, at skatteansættelsen af selskabet for 2009 blev genoptaget, eller om selskabet kunne foretage omvalg af selvangivelsen med henblik på, at selskabet blev beskattet efter tonnageskattelovens regler i stedet for selskabsskattelovens regler.
Højesteret lagde til grund, at det utvivlsomt havde været selskabets hensigt, at der skulle ske beskatning efter tonnageskattelovens regler, og at det udelukkende var en fejl fra revisors side, at den skattepligtige indkomst i selvangivelsen for 2009 blev opgjort efter selskabsskattelovens regler. Da SKATs ansættelse af selskabets indkomst for 2009 derfor hvilede på forkerte oplysninger, havde selskabet efter skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2, krav på at få ansættelsen genoptaget med henblik på berigtigelse af fejlen.
Landsretten var nået til det modsatte resultat.
Vedrører: Skatteforvaltningsloven § 48. Vurderingsloven § 17 og § 18 (begge dagældende)
Sagen drejede sig om, hvorvidt boligselskabet var berettiget til fradrag i grundværdien for forbedringer i henhold til dagældende vurderingslovs §§ 17 og 18 for udgifter afholdt til varmeforsyning. Landsskatteretten havde nægtet boligselskabet fradrag alene med henvisning til, at det ikke var dokumenteret, at boligselskabet havde bekostet varmeforsyningsanlægget. Under sagens forberedelse for byretten fremlagde boligselskabet en række nye bilag til dokumentation for, at boligselskabet havde bekostet anlægget.
Derudover drejede sagen sig om, hvorvidt der for så vidt angik det eksterne varmeledningsstykke, var tale om et nyt spørgsmål i skatteforvaltningslovens § 48's forstand. Retten fandt, at Landsskatteretten havde forholdt sig til spørgsmålet om det eksterne varmeledningsstykke, og lagde blandt andet vægt på ordlyden af Landsskatterettens afgørelse. Retten fandt derfor ikke, at der var tale om et nyt spørgsmål i skatteforvaltningslovens § 48's forstand.
Retten fandt herefter, at boligselskabet med de fremlagte bilag havde sandsynliggjort, at boligselskabet havde betalt for både det interne- og eksterne varmeledningsstykke, og sagen blev derfor hjemvist til vurderingsmyndighederne til beløbsmæssig ansættelse.
Journalnr: 14/3497116
Fradrag for projektomkostninger
Klagen vedrører bindende svar om fradrag for projektomkostninger. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 15-02-2016
Journalnr: 11/0303803
Befordringsfradrag
Klagen vedrører nægtet befordringsfradrag for uddannelsessøgende. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 15-02-2016
Journalnr: 12/0193200
Diverse forhøjelser
Klagen vedrører diverse forhøjelser herunder manglende selvangivet indkomst og ansættelse af overskud. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 15-02-2016
Journalnr: 12/0199881
Diverse forhøjelser
Klagen vedrører diverse forhøjelser, bl.a. skat af fri bil, yderligere løn og indtægter fra mellemregning. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 15-02-2016
Journalnr: 13/4543027
Driftsudgifter og maskeret udlodning
Klagen skyldes, ikke godkendte driftsudgifter og at rejseudgifter anset for maskeret udlodning. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 01-03-2016
Journalnr: 13/0222722
Ekstraordinær genoptagelse af skatteansættelsen
Klagen vedrører nægtet ekstraordinær genoptagelse i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 16-02-2016
Journalnr: 13/5297891
Fradrag for renteudgifter
Der klages over, at SKAT ikke har godkendt fradrag for selvangivne renteudgifter. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 17-02-2016
Journalnr: 13/5298594
Fradrag for renteudgifter
Der klages over, at SKAT ikke har godkendt fradrag for selvangivne renteudgifter. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 17-02-2016
Journalnr: 13/5315941
Fradrag for renteudgifter
Der klages over, at SKAT ikke har godkendt fradrag for selvangivne renteudgifter. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 17-02-2016
Journalnr: 13/5376206
Fradrag for renteudgifter
Der klages over, at SKAT ikke har godkendt fradrag for selvangivne renteudgifter. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 01-03-2016
Journalnr: 13/5585726
Fradrag for renteudgifter
Der klages over, at SKAT ikke har godkendt fradrag for selvangivne renteudgifter. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 18-02-2016
Journalnr: 13/5586083
Fradrag for renteudgifter
Der klages over, at SKAT ikke har godkendt fradrag for selvangivne renteudgifter. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 17-02-2016
Journalnr: 13/5599722
Fradrag for renteudgifter
Der klages over, at SKAT ikke har godkendt fradrag for selvangivne renteudgifter. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 17-02-2016
Journalnr: 13/5623045
Fradrag for renteudgifter
Der klages over, at SKAT ikke har godkendt fradrag for selvangivne renteudgifter. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 01-03-2016
Journalnr: 13/5623774
Fradrag for renteudgifter
Der klages over, at SKAT ikke har godkendt fradrag for selvangivne renteudgifter. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 01-03-2016
Journalnr: 13/5648358
Fradrag for renteudgifter
Der klages over, at SKAT ikke har godkendt fradrag for selvangivne renteudgifter. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 15-02-2016
Journalnr: 13/5906416
Fradrag for renteudgifter
Der klages over, at SKAT ikke har godkendt fradrag for renteudgifter. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 15-02-2016
Journalnr: 13/5927504
Fradrag for renteudgifter
Der klages over, at SKAT ikke har godkendt fradrag for renteudgifter. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 17-02-2016
Journalnr: 13/5966766
Fradrag for renteudgifter
Der klages over, at SKAT ikke har godkendt fradrag for renteudgifter. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 16-02-2016
Journalnr: 13/6286015
Fradrag for renteudgifter
Der klages over, at SKAT ikke har godkendt fradrag for renteudgifter. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 15-02-2016
Journalnr: 13/6389381
Fradrag for renteudgifter
Der klages over, at SKAT ikke har godkendt fradrag for renteudgifter. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 17-02-2016
Journalnr: 13/6430150
Fradrag for renteudgifter
Der klages over, at SKAT ikke har godkendt fradrag for renteudgifter. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 16-02-2016
Journalnr: 13/6433636
Fradrag for renteudgifter
Der klages over, at SKAT ikke har godkendt fradrag for renteudgifter. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 17-02-2016
Journalnr: 14/0566301
Genoptagelse af skatteansættelsen
Klagen vedrører nægtet genoptagelse af skatteansættelsen. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 15-02-2016
Journalnr: 12/0222731
Konsekvensændring
Sagen vedrører konsekvensændringer som følge af forhøjelser af indkomst mv. i sambeskattet selskab. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 15-02-2016
Journalnr: 13/4544815
Maskeret udlodning
Klagen vedrører maskeret udlodning. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 01-03-2016
Journalnr: 12/0222747
Projektudviklingshonorar og refinansieringshonorar
Klagen vedrører nægtet fradrag for projektudviklingshonorar og refinansieringshonorar. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 15-02-2016
Journalnr: 12/0222743
Projektudviklingsomkostninger
Klagen vedrører nægtet fradrag for projektudviklingsomkostninger. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 15-02-2016
Journalnr: 13/5734565
Underskud af virksomhed og skønsmæssig forhøjelse
Klagen vedrører nægtet fradrag for underskud af virksomhed og skønsmæssig forhøjelse på grundlag af privatforbruget. Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.
Afsagt: 23-02-2016
Referat
Referat af møde i Skattekontaktudvalget den 14. marts 2016
Bilag 6 |
Bilag 7 | Henvendelse af 20/4-16 fra Rønne & Lundgren Advokatpartnerselskab |
Bilag 8 | Supplerende høringssvar og høringsskema, fra skatteministeren |
Spm. 4 | Spm. om kommentar til henvendelsen af 18/4-16 fra Hansen TaxLegal Advokatfirma, til skatteministeren |
Spm. 5 |
Bilag 2 |
Bilag 172 | Høringssvar vedrørende beretning om arbejdsgruppe om sort arbejde |
Bilag 176 | Orientering om tiltag vedrørende inddrivelsen af kommunale restancer |
Bilag 177 |
Spm. 198 |
Spm. 301 |
Spm. 367 |
Spm. 368 |
Spm. 369 |
Spm. 370 |
Spm. 373 |
Spm. 374 |
Spm. 376 |
Spm. 377 |
Spm. 378 |
Spm. 379 |
Spm. 380 |
Spm. 381 |
Spm. 382 |
Spm. 383 |
Spm. 384 |
Spm. 385 |
Spm. 386 |
Spm. 388 |
Spm. 389 |
Spm. 390 |
Spm. 391 |
Spm. 392 |
Spm. S 1000 |
Spm. S 1001 |
Spm. S 1003 |
Spm. S 1006 |
Spm. S 1007 |
Spm. S 987 |
Spm. S 989 |