Kære Læser
Først og fremmest ønskes alle vores læsere et rigtigt godt nytår!
Denne SkatteMail, der dækker de to sidste uger af 2016, er ganske omfangsrig med rigtigt mange nyheder fra både ind- og udland.
Jeg vil benytte chancen her på årets første dig til at fortælle om vores "lille ny". Vi har i snart mange år holdt de professionelle ajour med nyheder på skatteområdet i form af MomsMail, SkatteMail og senest RegnskabsMail. Vi udvider nu paletten af nyhedsbreve med EnergiNyt, der sikrer dig en ugentlig update med relevante nyheder på energi- og forsyningsområdet. Du kan læse mere om EnergiNyt her - prøv det gratis til og med 31. marts 2017.
God læselyst.
Flemming L. Bach
Artikler og interessante links
Indgreb mod 10-mandsprojekter
Mere om pensionsindskud
Skattefrie godtgørelser til frivillige idrætsledere m.fl. i 2017
Satserne for skattefrie kørepenge og diæter i 2017
Practical issues - re-election of international joint taxation
Relaxed conditions for utilising the Danish 26 pct. tax scheme
Lempelse af generationsskiftebeskatningen
Skatteoverblikket ULTIMO 2016
Vigtige beløbsgrænser 2016-17
Forslag - Nedsættelse af bo- og gaveafgiften ved generationsskifte af erhvervsvirksomheder
Nye satser for befordringsfradrag og skattefri befordringsgodtgørelse for 2017
Generationsskifte
Hovedaktionærbeskatning
EMEA International Social Security Alert
Amendment to the Danish expert tax scheme for foreign researchers and highly paid employees
EU-Domstolen finder dansk skattelovgivning EU-stridig
Derivatives & Financial Instruments: 3 - 2016
Derivatives & Financial Instruments: 4 - 2016
Derivatives & Financial Instruments: 5 - 2016
Udtalelse nr. 2016-46
Rigsrevisionen kritiserer Skatteankestyrelsen
Forslag om nedsættelse af bo- og gaveafgiften
Forslag om nedsættelse af bo- og gaveafgiften ved generationsskifte
Forslag om nedsættelse af bo- og gaveafgiften ved generationsskifte
EU-Domstolen tilsidesætter igen dansk skattelovgivning
Udkast til forslag om nedsættelse af bo- og gaveafgiften ved generationsskifte af erhvervsvirksomheder
Signifikant lempelse af forskerskatteordningen, som accepterer, at dele af lønnen beskattes i udlandet
Begrænsning af skattefrie spaltninger er vedtaget
Skattefri virksomhedsomdannelse
Styresignaler
Obligatorisk automatisk udveksling af oplysninger inden for EU om grænseoverskridende forhåndstilsagn og forhåndsgodkendte prisfastsættelsesordninger (direkte skatter)
Skattefri godtgørelse til dækning af rejseudgifter mv. gældende for 2017
Bindende svar
Skattepligt - ægtefælle og søn i Danmark
Fusion mellem pensionskasse og livsforsikringsselskab
Overdragelse af aktier til børn med succession og forbeholdt udbytteret. Beskatning af udbytter. Der eksisterede ikke en praksis, som der kunne støttes ret på
Afgørelser
Spørgsmål vedrørende maskeret udlodning i forbindelse med et selskabs salg af ejendom til hovedanpartshaver samt et anpartshaverlån til selvsamme.
Bindende svar om hvorvidt en firmabil skattemæssigt kan anses for værende en specialindrettet varebil.
Spørgsmål om, hvorvidt en boligretsaftale var omfattet af ligningslovens § 12 A.
Afgørelse omhandlende anmodning om tilbagebetaling af statsafgift.
Spørgsmål vedrørende kursfastsættelse af udskudt skat i dødsbo.
Spørgsmål vedrørende påstand om ugyldighed grundet for sen skatteansættelse.
Spørgsmål vedrørende beregning af renter på årsopgørelse.
Spørgsmål vedrørende erstatninger udbetalt i forbindelse med udskiftning af forsyningsnet, herunder om de kan anses som driftsomkostninger, der er fradragsberettigede.
Domme
Afdrag på henstandssaldo (aktieavancebeskatningslovens § 39 A, stk. 5)
Opgørelse af henstandssaldo (overgangsregel)
Ikke offentliggjorte afgørelser
Nyt fra EU-Domstolen
1 ny sag
2 domme
Nyt fra SKAT
Nye vejledninger mv.
Nye satser
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende lovforslag
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20161219' AND [SkatteraadChanged] <= '20170101') OR ([LSRChanged] >= '20161219' AND [LSRChanged] <= '20170101') OR ([ByretChanged] >= '20161219' AND [ByretChanged] <= '20170101') OR ([LandsretChanged] >= '20161219' AND [LandsretChanged] <= '20170101') OR ([HojesteretChanged] >= '20161219' AND [HojesteretChanged] <= '20170101')) ORDER BY AppelId DESC
BDOSkatteministeren har fremsat et lovforslag, der betyder, at kommanditisters underskud fra investeringer i udlejningsejendomme og solcelleparker mv. ikke kan modregnes i anden indkomst. Indgrebet gælder kun for nye projekter. |
BDOArtiklerne i Depechen 2016, nr. 25, om henholdsvis 30 %-ordningen og om lønaftaler mellem ægtefæller var ikke helt skarpe. En præcisering og en korrektion er derfor nødvendig. Det beklager vi. |
BDOSkattefrie godtgørelser til frivillige idrætsledere m.fl. i 2017 Ulønnede bestyrelsesmedlemmer og andre frivillige medhjælpere i idrætsforeninger, golfklubber, grundejerforeninger mv. kan i 2017 skattefrit få udbetalt op til 3.750 kr. til dækning af udgifter til telefoni, internet mv. |
BDOSatserne for skattefrie kørepenge og diæter i 2017 Skatterådet har nu fastsat de nye satser for udbetaling af skattefrie godtgørelser. Ligesom sidste år er satserne for kørepenge nedsat en lille smule, mens satserne for kost og logi er forhøjet marginalt. |
BDOPractical issues - re-election of international joint taxation Joint taxation with foreign subsidiaries, etc. is usually applicable for periods of 10 years at a time. A number of practical issues must be observed when international joint taxation are either to be terminated or re-elected. |
BDORelaxed conditions for utilising the Danish 26 pct. tax scheme From 1 January 2017, the conditions for utilising the Danish 26 pct. tax scheme will be relaxed slightly, allowing individuals taxed according to the scheme to adopt a more flexible work pattern. |
Bech-BruunLempelse af generationsskiftebeskatningen Lovudkast til lempelse af generationsskiftebeskatningen af familieejede virksomheder er sendt til høring. |
BeierholmInden udgangen af 2016 er der måske behov for at foretage et sidste tjek af skatte- og afgiftsforhold. Vi har i disse nyhedsbreve oplistet nogle af de dispositioner, der med fordel kan overvejes inden årets udgang: |
BeierholmAjourført oversigt med oplysninger om de vigtigste skattemæssige beløbsgrænser for 2016/17. |
Dansk RevisionForslag - Nedsættelse af bo- og gaveafgiften ved generationsskifte af erhvervsvirksomheder Regeringen har netop fremsat forslag om nedsættelse af bo- og gaveafgiften i forbindelse med generationsskifte af erhvervsvirksomheder. Afgiften nedsættes løbende. Samtidig strammes successionsreglerne. |
DELACOURNye satser for befordringsfradrag og skattefri befordringsgodtgørelse for 2017 Skatterådet har traditionen tro fastsat nye satser for befordringsfradrag og skattefri befordringsgodtgørelse i forbindelse med årsskiftet. Skatterådet beregner årligt satserne på baggrund af de forventede udgifter til at holde bil. Udgifter til brændstof, vedligeholdelse, forsikring, årlig ejerafgift, værditab m.v. indgår således i beregningen. |
DeloitteSkatteministeriet har fremsat høringsforslag om den bebudede nedsættelse af bo- og gaveafgiften, men har i samme forbindelse fremsat forslag om enkelte stramninger i reglerne om skattemæssig succession. |
DeloitteHvis du går med tanker om at sælge din bolig til dit eget selskab, skal du tænke dig om en ekstra gang – især hvis det er meningen, at selskabet skal sætte ejendommen til salg med det samme. |
DeloitteEMEA International Social Security Alert Commission proposal to revise EU social security coordination rules |
DeloitteAmendment to the Danish expert tax scheme for foreign researchers and highly paid employees The amendment adjusts one of the current criteria for using the Danish expert tax scheme (Articles 48 E-F of the Danish Tax at Source Act). |
DeloitteEU-Domstolen finder dansk skattelovgivning EU-stridig Den afsagte dom fra EU-Domstolen medfører højst sandsynligt en lovændring, der bringer de danske regler i overensstemmelse med EU-retten samt skaber mulighed for genoptagelse af tidligere skatteansættelser tilbage i tid. |
Derivatives & Financial Instruments (DFI)Derivatives & Financial Instruments: 3 - 2016 I denne udgave:
|
Derivatives & Financial Instruments (DFI)Derivatives & Financial Instruments: 4 - 2016 I denne udgave:
|
Derivatives & Financial Instruments (DFI)Derivatives & Financial Instruments: 5 - 2016 I denne udgave:
|
DLA PiperForslag om nedsættelse af bo- og gaveafgiften Skatteministeriet har sendt udkast til forslag til Lov om ændring af boafgiftsloven og forskellige andre love i høring. |
DLA PiperForslag om nedsættelse af bo- og gaveafgiften ved generationsskifte Skatteministeriet har sendt udkast til forslag til Lov om ændring af boafgiftsloven og forskellige andre love i høring. |
DLA PiperForslag om nedsættelse af bo- og gaveafgiften ved generationsskifte Skatteministeriet har sendt udkast til forslag til Lov om ændring af boafgiftsloven og forskellige andre love i høring. |
Folketingets OmbudsmandKorrespondance mellem Skatteministeriet og Kammeradvokaten kunne ikke undtages fra aktindsigt efter offentlighedslovens § 27, nr. 4, da retssag ikke kunne antages at være en nærliggende mulighed |
Hulgaard AdvokaterRigsrevisionen kritiserer Skatteankestyrelsen Rigsrevisionens beretning om Skatteankestyrelsen har næsten ikke været omtalt, i modsætning til beretningen om SKATs tilbagebetaling af moms, selvom den er nok så skræmmende. |
PlesnerEU-Domstolen tilsidesætter igen dansk skattelovgivning EU-Domstolen har i dag i en principiel dom givet Masco Denmark ApS og Damixa ApS medhold i, at selskabsskattelovens § 11, stk. 6, om skattefrihed for koncerninterne renter er i strid med EU-retten, idet den alene gælder for renter betalt af et dansk selskab. Sagen er ført af Plesner i samarbejde med PwC. |
PwCDen 16. december 2016 har Skatteministeriet sendt et lovforslag i høring vedrørende nedsættelse af bo- og gaveafgiften, herunder stramning af successionsreglerne |
PwCFolketinget har vedtaget en lempelse af forskerskatteordningen, der gør det muligt at anvende forskerskatteordningen, selvom en del af arbejdet udføres i udlandet under udenlandsk beskatning. Lempelsen træder i kraft allerede fra 1. januar 2017. |
PwCBegrænsning af skattefrie spaltninger er vedtaget Folketinget har den 29. november 2016 vedtaget et lovforslag (L25 B 2016) for at udelukke visse spaltninger fra at blive gennemført skattefrit uden tilladelse. |
Ret&Råd AdvokaterSkattefri virksomhedsomdannelse Når iværksættere starter en virksomhed, vælger mange at stifte en personligt ejet virksomhed. Det er nemt og billigt, og i begyndelsen er virksomhedsdriften ofte enkel og adskiller sig ikke fra ejeren personligt, som hæfter personligt og ubegrænset for al gæld. Men når driften bliver mere kompliceret, bør man overveje at omdanne virksomheden til et selskab. |
Vedrører: Rådets direktiv 2015/2376/EU af 8. december 2015 om ændring af direktiv 2011/16/EU for så vidt angår obligatorisk automatisk udveksling af oplysninger på beskatningsområdet Lov nr. 1554 af 13. december 2016 om ændring af chokoladeafgiftsloven, ligningsloven, skattekontrolloven og forskellige
Rådets direktiv 2015/2376/EU af 8. december 2015 om ændring af direktiv 2011/16/EU indebærer obligatorisk automatisk udveksling af oplysninger inden for EU om grænseoverskridende forhåndstilsagn og forhåndsgodkendte prisfastsættelsesordninger.
Vedrører: Ligningsloven § 9, stk. 4 og § 9 A
Meddelelse om skattefri godtgørelse til dækning af rejseudgifter mv., gældende for 2017
Vedrører: Kildeskatteloven §1, stk. 1, nr. 1 og § 7, stk. 1
Skatterådet kan bekræfte, at spørgers fulde skattepligt til Danmark ikke er indtrådt den 25. marts 2016, hvor ægtefællen og sønnen er tilflyttet Danmark.
Vedrører: Pensionsafkastbeskatningsloven § 4a, § 7, § 8, § 18 og § 21. Selskabsskatteloven § 3, stk. 1, nr. 9, § 8A, § 13 H og § 31, stk. 5
Skatterådet kunne ikke bekræfte, at Livsforsikringsselskab B og Pensionskassen A kunne fusionere skattefrit efter reglerne i pensionsafkastbeskatningsloven, når der i fusionsbalancen blev foretaget en primo-regulering, hvor pensionskassens egenkapital blev omdannet til ufordelte reserver eller til individuelle depoter, idet der herved ikke skete en såkaldt universalsuccession, hvor alle rettigheder og forpligtelser overgik uændret fra det ophørende pensionsinstitut til det fortsættende selskab. Skatterådet kunne heller ikke bekræfte, at selskabsskattelovens § 13 H ikke fandt anvendelse og at der ikke skete selskabsskattebeskatning af beløb, der i fusionsbalancen blev overført fra pensionskassens egenkapital til livsforsikringsselskabets ufordelte reserver, når reglerne om skattefri fusion i pensionsafkastbeskatningsloven blev anvendt.
Skatterådet kunne ikke bekræfte, at fusionen skattemæssigt i relation til pensionsafkastbeskatningsloven såvel som selskabsskatteloven på de anførte betingelser først havde virkning fra tidspunktet for Finanstilsynets endelige tilladelse til fusionen.
Skatterådet kunne bekræfte, at en skattepligtig fusion, hvis parterne måtte beslutte dette, kunne gennemføres med skattemæssig tilbagevirkende kraft til 1. januar 2016 efter reglerne i selskabsskattelovens § 8A og pensionsafkastbeskatningslovens § 19, stk. 2, med den konsekvens, at overførslen fra den opløste egenkapital og ufordelte reserver i pensionskassen til de individuelle depoter PAL-skattemæssigt blev anset for sket i livsforsikringsselskabet, således at der i livsforsikringsselskabet blev opnået fradrag svarende til den tilsvarende beskatning på individniveau.
Skatterådet kunne endvidere bekræfte, at selskabsskattelovens § 13 H ikke fandt anvendelse og at der ikke skete selskabsskattebeskatning samt beskatning efter pensionsafkastbeskatningsloven af beløb, der i fusionsbalancen blev overført fra pensionskassens egenkapital til livsforsikringsselskabets ufordelte reserver, når reglerne om skattepligtig fusion blev anvendt.
Skatterådet bekræftede, at egenkapitalen i pensionskassen PAL-skattemæssigt og selskabsskattemæssigt blev anses for opløst og overført til kollektive eller individuelle reserver i regi af pensionskassen, hvis beslutningen herom blev truffet inden det skattemæssige virkningstidspunkt for fusionen. Hjemmel
Pensionsafkastbeskatningsloven §§ 4a, 7, 8, 18, 21 Selskabsskatteloven §§ 3, stk. 1, nr. 9, 8A, 13 H og 31, stk. 5
Vedrører: Aktieavancebeskatningsloven § 26, stk. 2, § 30, stk. 1, § 31, stk. 1, og § 34, stk. 1-2, 4 og 6. Ligningsloven § 12 B, stk. 1-5. Ligningsloven § 16 A, stk. 1, og stk. 2, nr. 1. Statsskatteloven § 4, litra e.
En skatteyder havde anmodet om bindende svar om en situation, hvor han som far ønskede at overdrage aktier til sine (voksne) børn med succession, jf. aktieavancebeskatningslovens § 34. Overdragelsen skulle delvis ske ved gave. Ifølge overdragelsesaftalen ville faderen forbeholde sig en udbytteret på et beløb, der skulle angives nærmere i aftalen.
Skatterådet var enig i, at den kapitaliserede værdi af den forbeholdte udbytteret skulle henregnes til faderens skattemæssige afståelsessum for aktierne. Den kapitaliserede værdi af den forbeholdte udbytteret skulle endvidere medregnes til børnenes anskaffelsessum for aktierne. Som følge af successionen havde afståelsessummen for faderen ingen skattemæssig betydning.
Skatterådet fastslog endvidere, at børnene som de aktuelle aktionærer ville være skattepligtige af udbytter fra selskabet, selv om disse skulle viderebetales til faderen.
Skatteyderen mente, at han ikke var skattepligtig af de beløb, han ville modtage i henhold til de forbeholdte udbytteindtægter, da disse beløb skulle betragtes som en yderligere afståelsessum for aktierne, der som følge af successionen var skattefri.
Skatteyderen mente også, at børnene heller ikke var skattepligtige af modtagne udbyttebeløb fra selskabet, omfattet af den forbeholdte udbytteret, da børnene havde givet afkald på udbyttebeløbene i henhold til de forbeholdte udbytterettigheder. Skatteyderen mente herudover, at børnene reelt ikke ville erhverve ret til udbyttebeløbene, da børnene ville give afkald på disse i overdragelsesaftalen.
Skatterådet fastslog, at beløb, der blev betalt til faderen i henhold til de modtagne udbytterettigheder, kun kunne anses for en yderligere afståelsessum for aktierne, hvis beløbet blev betalt på én gang. Blev beløbet betalt over flere gange, var der derimod tale om en løbende ydelse, der skulle behandles efter reglerne i ligningslovens § 12 B. Faderen ville derfor i så fald være skattepligtig af beløb, der blev betalt udover den kapitaliserede værdi af udbytteretten, og børnene ville have fradrag for de samme beløb. Skatterådet fastslog, at børnene i alle tilfælde ville være skattepligtige af udbytter fra selskabet.
Skatterådet fastslog endeligt, at der ikke kunne støttes ret på lighedsgrundsætningen, samt at der ikke eksisterede en praksis. SKAT havde tidligere i 3 sager ved bindende svar godkendt den omhandlede model, og herudover havde SKAT i yderligere 7 sager udtrykkeligt eller stiltiende godkendt gaveoverdragelserne samt foretaget tilbagebetaling af indeholdt udbytteskat. Skatterådet fastslog imidlertid, at der ikke herved var skabt en praksis, der kunne støttes ret på. Der blev ved afgørelsen lagt vægt på, at ingen af afgørelserne var truffet af Skatterådet eller andre højere skattemyndigheder, samt at ingen af de nævnte afgørelser var offentliggjort eller nævnt i Den juridiske Vejledning. Hertil kom, at selv hvis der måtte anses for at være en praksis, ville der ikke kunne støttes ret på den, da de påberåbte afgørelser måtte anses for at være i direkte strid med såvel lovreglerne i statsskattelovens § 4 e og ligningslovens § 16 A, stk. 2, nr. 1, som med højere rangerende retskilder.
Vedrører: Ligningslovens § 16 A, stk. 1 og § 16 E, stk. 1. Selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1 og nr. 2 og § 206, stk. 2, 1. og 2. pkt.
Landsskatteretten fandt, at et selskab ved posteringer på mellemregningen mellem selskab og hovedanpartshaver af udgifter vedrørende en ejendomshandel, havde ydet et lån til anpartshaver. Da lånet ikke kunne anses for en sædvanlig forretningsmæssig disposition skulle der ske beskatning efter LL § 16 E, stk. 1. Selskabets tab ved erhvervelse af et sommerhus og efterfølgende salg til hovedanpartshaveren ansås for lidt i hovedanpartshaverens interesse, hvorfor der skete beskatning af maskeret udlodning, jf. LL § 16 A, stk. 1 samt SKM2007.153.HR og SKM2010.124.ØLR .
Vedrører: Ligningslovens § 16, stk. 1, stk. 3 og stk. 4
Landsskatteretten fandt ikke, at en firmabil kunne anses for at være en specialindrettet varebil og dermed falde udenfor bestemmelserne i LL § 16, stk. 4.
Vedrører: Ligningslovens § 12 A, stk. 1
En aftale om boligret mellem klageren og hans søn var ikke omfattet af reglerne i ligningslovens § 12 A, idet ejendommen, der efter aftale var stillet til rådighed som bolig for klageren, ikke ansås for at være beliggende i tilknytning til sønnens bolig.
Vedrører: Pensionsbeskatningslovens § 29
Landsskatteretten fandt ikke, at der kunne ske korrektion af en deludbetaling af en ratepension, idet det ikke var godtgjort, at der var tale om en åbenbar fejldisposition.
Vedrører: Boafgiftslovens § 13 a, stk. 1. Dødsboskattelovens § 36
Ved opgørelsen af passivposten på anparter, der var udlagt af dødsboet til arvingerne, havde dødsboet i stedet for at anvende de standardiserede satser for passivposter, jf. boafgiftslovens § 13 a, opgjort passivposten som kursværdien af den udskudte skat beregnet til kurs 80, jf. SKM2011.406.SKAT . SKAT havde ændret kursen til 50. Landsskatteretten fandt, at passivposten, uanset hvordan boet havde beregnet den latente skattebyrde, skulle opgøres med hjemmel i boafgiftslovens § 13 a, og at SKAT derfor havde været berettiget til at ændre passivposten. Retten fandt, at kursen på den udskudte skat kunne ansættes til kurs 60.
Vedrører: Skatteforvaltningslovens § 27, stk. 2, 1. og 2. pkt.
I et tilfælde, hvor SKAT havde udsendt flere varslingsskrivelser på det samme faktiske grundlag, fandt Landsskatteretten, at den såkaldte "lille fristregel" i § 27, stk. 2 i skatteforvaltningsloven løb fra den første varslingsskrivelse, hvorfor ansættelsen ikke var sket rettidigt.
Vedrører: Kildeskattelovens § 59, § 60, stk. 1, litra e, § 61, stk. 2, § 61, stk. 3-6 og § 62 A, stk. 1. § 7, stk. 2 i lov om opkrævning af skatter og afgifter m.v. § 7 i lov om arbejdsmarkedsbidrag
SKAT havde opkrævet for høje renter for indkomståret 2009. Landsskatteretten fandt, at der ikke var hjemmel til, at SKAT havde anvendt tilbagebetalingsbeløbet som en frivillig indbetaling efter kildeskattelovens § 59 i forskudsregistreringen for 2011, hvorfor Landsskatteretten pålagde SKAT at berigtige forholdet.
Vedrører: Statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a. Afskrivningslovens § 5c, stk. 2, nr. 1, jf. stk. 4, 3. pkt.
Landsskatteretten fandt, at udgifter til visse typer af erstatninger i forbindelse med udskiftning af forsyningsnet kunne afskrives efter statsskatteloven. Længden af afskrivningsperioden fandtes at kunne fastsættes til 10 år. Landsskatteretten ændrede derfor besvarelsen i et bindende svar fra Skatterådet. Landsskatteretten stadfæstede endvidere besvarelsen fra Skatterådet, hvor der blev svaret benægtende på spørgsmål om der kunne ske fradrag som driftsomkostninger eller tillæg til anskaffelsessummen for infrastruktur.
Vedrører: Aktieavancebeskatningslovens § 39 A, stk. 5. Kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1
Gevinst på aktier betragtes som realiseret, hvis gevinsten vedrører aktier eller anparter, der er omfattet af dansk beskatning, og den danske beskatningsret ophører, fordi den skattepligtige fraflytter landet, men der gives henstand med betaling af den beregnede skat. Der etableres derfor en henstandssaldo, som udgøres af den beregnede skat. I aktieavancebeskatningslovens § 39 A, stk. 2-10, er fast regler for, hvornår der skal afdrages på henstandssaldoen. Af stk. 5 fremgår, at der skal ske afdrag ved modtagelsen af udbytte af aktierne eller anparterne.
Skatteyderen, der var fraflyttet Danmark for at tage ophold i Schweiz, gjorde gældende, at reglen i § 39 A, stk. 5, indebærer en påligning af skat, og at reglen er i strid den dansk/schweiziske dobbeltbeskatningsoverenskomst samt i strid med den ret til fri bevægelighed, som tilkommer ham efter aftalen mellem EU og Schweiz om fri bevægelighed for personer. Landsretten fastslog, at aktieavancebeskatningslovens § 39 A, stk. 5, ikke er en bestemmelse om påligning af skat, men alene er en bestemmelse om afdrag på skyldig skat. Landsretten afviste endvidere, at reglen er strid med den dansk/Schweiziske dobbeltbeskatningsoverenskomst eller den nævnte aftale mellem EU og Schweiz. Endelig afviste landsretten skatteyderens subsidiære synspunkt om, at afdraget skulle beregnes på grundlag af et dobbeltbundfradrag, nemlig hans eget og ægtefællens, samt på grundlag af skattesatserne for 2010 i stedet for 2009. På denne baggrund blev Skatteministeriet frifundet.
Vedrører: Aktieavancebeskatningslovens § 38 og § 39 A
Ved lov nr. 906 af 12. september 2008 om ændring af aktieavancebeskatningsloven m.fl. love blev der med ikrafttræden den 30. maj 2008 indført nye regler vedrørende fraflytterbeskatning af aktier.
Ændringen indebar bl.a., at der ved henstand med betaling af en beregnet fraflytterskat skal udarbejdes en beholdningsoversigt over aktier og anparter, som ejes på fraflytningstidspunktet, og at der skal etableres en henstandssaldo, som udgøres af den beregnede skat (henstandsbeløbet).
Af overgangsreglen i ændringslovens § 7, stk. 4, fremgår, at der for personer, som forud for lovens ikrafttræden den 30. maj 2008 var fraflyttet Danmark og havde fået henstand med den beregnede aktieavanceskat, skulle udarbejdes en beholdningsoversigt omfattende de aktier, som "personen ejede på fraflytningstidspunktet og fortsat ejer pr. 30. maj 2008", og at henstandssaldoen udgjorde det "henstandsbeløb, der resterer pr. 30. maj 2008".
Skatteyderen, der var fraflyttet Danmark inden ændringslovens ikrafttræden, havde pr. 30. maj 2008 ikke betalt nogen del af den beregnede aktieavanceskat, som han var blevet givet henstand med betaling af. Landsretten fastslog, at henstandssaldoen pr. samme dato derfor som fastslået af skattemyndighederne udgjorde et tilsvarende beløb.
Landsretten afviste således skatteyderens synspunkt om, at saldoen skulle nedsættes med et beløb svarende til en udlodning, som havde fundet sted inden den 30. maj 2008.
SKM2016.626.LSR Spørgsmål om, hvorvidt SKATs afslag på klagers anmodning om henstand var berettiget. | Vedrører: Skatteforvaltningslovens § 51 Henset til oplysningerne om klagers økonomi, fandt Landsskatteretten, at det var berettiget, at SKAT havde meddelt afslag på henstand uden sikkerhedsstillelse efter skatteforvaltningslovens § 51. |
Vedrører: Retsplejelovens § 1018 a, stk. 1 Landsskatteretten fandt, at det var med rette, at SKAT havde foretaget modregning i klagerens erstatning for uberettiget frihedsberøvelse/varetægtsfængsling efter retsplejelovens § 1018 a til dækning af gæld vedrørende restskat, AM-bidrag, moms og daginstitutionsrestancer. Der blev lagt vægt på, at klagerens erstatning ikke havde en sådan karakter, eller at der var andre særlige hensyn, som gjorde, at der ikke kunne foretages modregning heri til dækning af klagerens anden offentlige gæld, når de almindelige modregningsbetingelser i øvrigt var til stede. |
SKM2016.617.BR Administrativ straffesag – advarsel – byret berigtiger salær af egen drift | Vedrører: Momslovens § 81, jf. § 57 T var sigtet for overtrædelse af momslovens § 81, jf. § 57, idet han ikke havde angivet moms for perioden 1. juni 2015 til 30. september 2015, selvom virksomheden havde solgt varer og udstedt fakturaer i den nævnte periode. T forklarede, at han troede, at såfremt han angav momsen, skulle han betale tilsvaret, hvilket han ikke kunne. Derfor ventede T på betaling fra sin kunde. Sagen blev afsluttet med en advarsel. Den 1. november 2016 afsagde retten kendelse vedrørende betaling af salær. Dommeren besluttede ved kendelse, at statskassen skulle betale salæret. Den 11. november 2016 berigtiger retten sig selv af egen drift. Der træffes herefter kendelse om, at T skal betale salæret til forsvareren |
Journalnr: 12/0191199
Genoptagelse af skatteansættelsen
SKAT har givet afslag på anmodning om genoptagelse vedrørende anvendelse af virksomhedsskatteloven for indkomståret 2007. Landsskatteretten pålægger SKAT at genoptage ansættelsen.
Afsagt: 18-11-2016
Journalnr: 14/0184598
Anpartsavance
Klagen vedrører beskatning af fortjeneste ved afståelse af unoterede anparter. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 14-11-2016
Journalnr: 15/3140180
Boligret
Sagen drejer sig om, hvorvidt en indgået aftale om boligret mellem klageren og klagerens søn er omfattet af ligningslovens § 12 A. SKAT finder ikke, at betingelserne for at behandle den indgåede boligret efter ligningslovens § 12 A er opfyldte. Landsskatteretten stadfæster SKATs afgørelse.
Afsagt: 11-11-2016
Journalnr: 13/5370644
Fradrag for underskud - dokumentation
Klagen vedrører nægtet fradrag for underskud af virksomhed grundet manglende dokumentation. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 14-11-2016
Journalnr: 15/2892218
Maskeret udlodning
SKAT har anset ApS´ tab ved salg af en ejendom, for at udgøre maskeret udlodning til hovedanpartshaveren, jf. ligningslovens § 16 A, stk. 1 og ApS´ afholdelse af udgifter for anpartshaverlån, jf. ligningslovens § 16 E, stk. 1. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 16-11-2016
Journalnr: 14/4291163
Skat af fri bil
Klagen vedrører beskatning af fri bil. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 04-11-2016
Journalnr: 14/3226280
Skat af fri bolig
SKAT har truffet afgørelse om, at selskabet skal indberette værdi af fri bolig fra og med den 1. januar 2013. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 17-11-2016
Journalnr: 14/0024657
Skat af fri ferielejlighed
Klagen vedrører beskatning af værdi af fri ferielejlighed. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 09-11-2016
Journalnr: 14/4610270
Skat af gave
Klagen vedrører ansættelse af skattepligtig gaveværdi. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 11-11-2016
Journalnr: 15/1787025
Skattelempelse
Klagen skyldes, at SKAT har ændret grundlaget for beregningen af skatten for 2013 fra lempelse efter exemptionsmetoden til lempelse efter creditmetoden. Landsskatteretten stadfæster afgørelsen.
Afsagt: 03-11-2016
Journalnr: 12/0191855
Yderligere overskud af virksomhed
Klagen vedrører ansættelse af yderligere overskud af virksomhed. Landsskatteretten nedsætter forhøjelsen.
Afsagt: 18-11-2016
Listen er vejledende. EU-domstolen kan have fjernet sager fra retslisten efter vi har hentet informationerne.
Den 10-01-2017 indstilling i C-682/15 Berlioz Investment Fund
Fiskale bestemmelser
Præjudiciel forelæggelse – direktiv 2011/16/EU – artikel 1, stk. 1 – artikel 5 – administrativt samarbejde på beskatningsområdet – udveksling af oplysninger mellem skattemyndigheder – de ønskede oplysningers »forventede relevans« – afslag fra en tredjepart i den bistandssøgte stat på at meddele visse oplysninger – sanktioner – anvendelsen af Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder – artikel 47 – artikel 51, stk. 1 – retten til en effektiv domstolsprøvelse – retten til prøvelse af en anmodning om oplysninger, der er rettet til en tredjepart
Tidligere dokument: C-682/15 Berlioz Investment Fund - Dom
Er artikel 43 sammenholdt med artikel 48 EF (nu artikel 49 sammenholdt med artikel 54 TEUF) til hinder for en national beskatningsordning som den i hovedsagen omhandlede, hvorefter et ikke-hjemmehørende moderselskab, hvis eneste aktionær har bopæl i Tyskland, nægtes friholdelse for kapitalindkomstskat af udloddet udbytte ... |
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse – artikel 63 TEUF – frie kapitalbevægelser – skattelovgivning – selskabsskat – tilbagebetaling af forudbetalt skat i forbindelse med udlodning af udbytte fra selskaber med hjemsted i andre medlemsstater til et selskab med hjemsted i Det Forenede Kongerige – afslag på skattegodtgørelse til aktionærerne
Generaladvokatens indstilling:
1) Artikel 63 TEUF tildeler en aktionær, som modtager udbytte af udenlandsk oprindelse, der er kvalificeret som FID, rettigheder, som kan gøres gældende for domstolene.
2) Princippet om EU-rettens forrang forpligter medlemsstaterne til at træffe de foranstaltninger, som er nødvendige for, at en person, som er blevet udsat for forskelsbehandling, der er forbudt i henhold til bl.a. artikel 63 TEUF, kan få udbetalt alle beløb, som den pågældende havde været berettiget til, såfremt der ikke havde fundet en forskelsbehandling sted. For at opretholde den effektive virkning af artikel 63 TEUF og sikre de aktionærer, som har modtaget udbytte af udenlandsk oprindelse, der er kvalificeret som FID, en effektiv retsbeskyttelse, skal de så vidt muligt og under overholdelse af ækvivalensprincippet og effektivitetsprincippet bringes i den situation, som de havde været i, hvis de ikke var blevet forskelsbehandlet af de pågældende nationale bestemmelser.
3) Det er uden betydning, at
– aktionæren ikke er skattepligtig i den stat, hvor han er hjemmehørende, hvad angår modtaget udbytte, med den følge, at den skattegodtgørelse, som aktionæren har ret til i henhold til national lovgivning, i tilfælde af udlodning foretaget af et hjemmehørende selskab uden for FID-ordningen kan medføre, at medlemsstaten udbetaler skattegodtgørelsen til aktionæren
– den nationale ret har besluttet, at den pågældende nationale lovgivnings tilsidesættelse af EU-retten ikke var tilstrækkelig alvorlig til at gøre medlemsstaten erstatningsansvarlig over for det selskab, der udloddede udbyttet, i henhold til de principper, der blev opstillet i dom af 5. marts 1996, Brasserie du pêcheur og Factortame (C-46/93 og C-48/93, EU:C:1996:79), idet de rettigheder, som tillægges de pågældende aktionærer ved artikel 63 TEUF, er uafhængige af de rettigheder, som tillægges de udloddende selskaber
– det selskab, der udlodder udbyttet i henhold til ovennævnte ordning, kan have øget det udbytte, der blev udloddet til alle aktionærer, for at yde et kontantbeløb, som svarede til det, som en fritaget aktionær ville have modtaget fra udlodning af udbytte uden for FID-ordningen.
Sagen omhandler:
Præjudiciel forelæggelse – etableringsfrihed – skattelovgivning om tynd kapitalisering af datterselskaber – medregning af renter på lån, der er betalt af et ikke-hjemmehørende långivende datterselskab, i et långivende selskabs skattepligtige indkomst – fritagelse for de renter, der hidrører fra et hjemmehørende långivende datterselskab – afbalanceret fordeling af beskatningskompetencen mellem medlemsstaterne – nødvendighed af at forebygge risikoen for skatteunddragelse
Domstolens dom:
Artikel 49 TEUF, sammenholdt med artikel 54 TEUF, skal fortolkes således, at den er til hinder for en medlemsstats lovgivning som den i hovedsagen omhandlede, der indrømmer et hjemmehørende selskab skattefritagelse for renteindtægter fra et hjemmehørende datterselskab, i det omfang sidstnævnte selskab ikke har fået fradrag for de korresponderende renteudgifter som følge af regler om rentefradragsbegrænsning i tilfælde af tynd kapitalisering, men udelukker en sådan fritagelse, som ville følge af en anvendelse af medlemsstatens egen lovgivning om tynd kapitalisering, når datterselskabet er hjemmehørende i en anden medlemsstat.
Systemvejledninger
eIndkomst: Indberetningsvejledning
Nyhedsbrev til virksomheder
Indberetninger til FATCA og CRS
L 137 - Forslag til lov om ændring af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige og forskellige andre love
Oprettelsesdato: 21-12-2016
Høringsfrist: 17-01-2017
Bilag 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget |
Bilag 2 |
Bilag 3 | Henvendelse af 22/12-16 fra Eivind Christiansen, Fredensborg |
Spm. 2 |
Bilag 72 |
Bilag 76 | Statusnotat for arbejdet i den tværministerielle arbejdsgruppe om udbytteskat |
Bilag 77 |
Bilag 79 |
Bilag 80 |
Bilag 81 |
Spm. 101 |
Spm. 102 |
Spm. 103 |
Spm. 104 |
Spm. 107 |
Spm. 108 |
Spm. 109 |
Spm. 112 |
Spm. 113 |
Spm. 115 |
Spm. 147 |
Spm. 149 |
Spm. 153 |