Kære Læser
Denne uges SkatteMail er ikke særligt omfattende. Der er afgørelser vedrørende udenlandske skatteforhold og bindende forhåndsbesked om skattepligt ved ophold i Danmark.
God fornøjelse med læsningen!
Flemming L. Bach
Artikler og interessante links
Forslag til lov om ændring af kursgevinstloven, ligningsloven, pensionsafkastbeskatningsloven, statsskatteloven og forskellige andre love
Lovprogram for folketingsåret 2015/16, skatteministeriets del med fokus på retssikkerhed og lempelser i erhvervslivet
Bindende svar
Skattepligts indtræden - bopæl - ophold
Skattepligt - sporadisk og enkeltstående arbejde
Afgørelser
Tvist om genanbringelse af ejendomsavance vedrørende ejendom i udlandet
Spørgsmål vedrørende creditlempelse for betalt skat i udlandet
Anmodning om ekstraordinær genoptagelse af indkomstansættelsen
Nyt fra andre lande og organisationer
Skatteetaten, Norge
VERO Skat, Finland
Skatteetaten, Norge
Lovstof
Nyt fra Lovtidende
Nyt fra Folketinget
Nye dokumenter vedrørende almindelig del
SELECT * FROM Appeller WHERE(([SkatteraadChanged] >= '20151012' AND [SkatteraadChanged] <= '20151018') OR ([LSRChanged] >= '20151012' AND [LSRChanged] <= '20151018') OR ([ByretChanged] >= '20151012' AND [ByretChanged] <= '20151018') OR ([LandsretChanged] >= '20151012' AND [LandsretChanged] <= '20151018') OR ([HojesteretChanged] >= '20151012' AND [HojesteretChanged] <= '20151018')) ORDER BY AppelId DESC
FSR - danske revisorerFSR har for nærværende ikke kommentarer hertil. |
RSM plusSkatteministeren har planlagt 24 lovforslag til behandling i det kommende folketingsår. En central del deraf er Regeringsgrundlaget "Sammen for Fremtiden", og det fremsatte forslag til finanslov med genindførelse af formueskattekursen, erhvervsbeskatningsreform, sænkning af skatten på arbejdsindkomster og annullering af reklameafgiften før den træder i kraft. Vi har plukket i lovkataloget. Klik her for at læse hele nyhedsbrevet. |
Vedrører: Kildeskatteloven § 1, stk. 1, nr. 1 og § 7, stk. 1.
Spørger bor i A-land og arbejder på A-universitet i A-land. Spørger er professor og udfører forskningsprojekter. To af forskningsprojekterne er støttet af henholdsvis X-råd i Danmark og Y-fond i Danmark.
Skatterådet bekræfter, at der ikke indtræder fuld skattepligt, jf. kildeskattelovens § 7, stk. 1, når spørgers ægtefælle og børn tager bopæl i Danmark og spørger i weekends og ferier blot besvarer sporadiske mail og sms.
Skatterådet finder, at der er tale om erhvervsmæssig beskæftigelse, der medfører fuld skattepligt, jf. kildeskattelovens § 7, stk. 1, når spørger under sine ophold hos familien i Danmark, deltager i møder, i sin egenskab af professor i forbindelse med forskningsprojekterne.
Skatterådet finder videre, at der er tale om erhvervsmæssig beskæftigelse, der medfører fuld skattepligt, jf. kildeskattelovens § 7, stk. 1, når spørger under sine ophold hos familien i Danmark deltager i konferencer, afholder foredrag og interviews, i sin egenskab af professor.
Endelig finder Skatterådet, at der er tale om erhvervsmæssig beskæftigelse, der medfører fuld skattepligt, jf. kildeskattelovens § 7, stk. 1, når spørger vejleder ph.d.-studerende i Danmark i sin egenskab af professor.
Skatterådet kan ikke bekræfte, at det er uden betydning for spørgers skattepligt, selvom antallet af arbejdsdage i Danmark holder sig under 10 dage inden for en 12-måneders periode.
Vedrører: Kildeskatteloven § 1, stk. 1, nr. 1, § 2, stk. 1, nr. 5 og § 7, stk. 1
Skatterådet kan bekræfte, at spørger vil blive begrænset skattepligtig til Danmark efter kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 5, hvis spørger erhverver fast ejendom i Danmark.
Skatterådet kan endvidere bekræfte, at spørger ikke vil blive anset for fuldt skattepligtig efter kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1, jf. § 7, stk. 1, hvis spørger under kortere ferieophold i Danmark udfører enkeltstående og sporadiske arbejdsopgaver via mail og mobil, når der er tale om akutte situationer, der ikke er påregnelige og arbejdet ikke følger et fast mønster. Dette gælder også såfremt spørger deltager i et enkeltstående leverandørmøde, når der ikke er tale om fast tilbagevendende leverandørmøder og antallet af møder holdes indenfor praksis for arbejde af enkeltstående karakter.
Vedrører: Ejendomsavancebeskatningsloven § 6 A (dagældende), § 1, stk. 1, § 6 A og § 6 A, stk. 4. Vurderingsloven § 33, stk. 1 og 7
Klageren solgte i 2008 en landbrugsejendom med avance og erhvervede i 2009 en ejendom i Y2, som blev bortforpagtet. Forhandling herom blev indledt i februar 2009, hvor der blev indgået en “Agent Agreement", men endelig erhvervelse fandt først sted i november 2009. Da købet var sket efter 22. april 2009, hvor nye regler om bortforpagtet jord trådte i kraft, kunne der ikke ske genanbringelse af avancen.
Vedrører: Personskatteloven § 13, stk. 5. Virksomhedsskatteloven § 2, stk. 3
En skatteyder, der drev virksomhed i flere lande, skulle opgøre sin virksomhedsindkomst under ét, jf. virksomhedsskattelovens § 2, stk. 3. Da den samlede virksomhedsindkomst var negativ kunne der ikke gives credit i dansk skat for betalt skat i et af landene.
Vedrører: Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 8 og stk. 2. Skattestyrelsesloven § 35
Landsskatteretten fandt, at der forelå sådanne særlige omstændigheder, at betingelserne for ekstraordinær genoptagelse i henhold til skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 8, var tilstede.
Vedrører: Aktieavancebeskatningsloven § 2 (dagældende). Ligningsloven § 2, § 16 og § 16 A. Skatteforvaltningsloven § 27, stk. 1, nr. 5 og stk. 2
H1 A/S blev beskattet af den reelle avance ved overdragelse til underpris af et ApS fra A/S'et til eneaktionærens ægtefælle og børn. H1 A/S havde ikke godtgjort, at overdragelsesaftalen blev indgået, før aftaledokumenterne blev underskrevet. A (eneaktionæren) blev beskattet af maskeret udbytte. A blev endvidere beskattet af værdien af warrants tildelt fra et tredje selskab, hvori han var bestyrelsesmedlem. Skattemyndighederne havde imidlertid urigtigt forudsat, at børskursen på ADR-beviser anvendt i Black-Scholes-modellen umiddelbart gav en korrekt værdiansættelse af warrants.
H1 A/S havde handlet mindst groft uagtsomt ved at antedatere overdragelsesaftalerne. A havde handlet mindst groft uagtsom ved ikke at selvangive hverken det maskerede udbytte eller de tildelte warrants. 6-måneders fristen i SFL § 27, stk. 2, 1. pkt., var ikke tilsidesat.
For så vidt angår A, blev værdiansættelsen af warrants hjemvist til fornyet behandling ved SKAT. I øvrigt blev byrettens frifindende dom stadfæstet.
SKM2015.651.VLR Beslaglæggelse - i registreringsattest og i nummerplader | Vedrører: Retsplejeloven § 802, stk. 2, nr. 2 SKAT havde beslaglagt en registreringsattest og nummerplader til en personbil, idet man havde begrundet mistanke om, at A havde overtrådt registreringsafgiftsloven. Formålet var at sikre det offentliges krav vedrørende afgift m.v. SKAT havde vurderet, at bilens værdi var så lav, at det ville være forbundet med for mange omkostninger for det offentlige at beslaglægge bilen. Uden registreringsattesten og nummerpladerne ville A være afskåret fra at sælge bilen og køre i den, og registreringsattesten og nummerpladerne repræsenterede derfor selve bilen værdi. Byretten fandt ikke betingelserne for beslaglæggelse opfyldt. Kendelsen blev kæret til Vestre Landsret, som fandt betingelserne for beslaglæggelse for opfyldte. |
SKM2015.650.VLR Beslaglæggelse - i registreringsattest og i nummerplader | Vedrører: Retsplejeloven § 802, stk. 2 SKAT havde beslaglagt en registreringsattest og nummerplader til en personbil, idet man havde rimelig begrundet mistanke om, at A havde overtrådt registreringsafgiftsloven. Formålet var at sikre det offentliges krav vedrørende afgift m.v. A ønskede beslaglæggelsen forelagt for retten. Byretten og Landsretten fandt at øjemedet med beslaglæggelse ville være spildt, hvis man skulle have afventet rettens kendelse. |
SKM2015.652.ØLR Straffesag - momssvig - fiktiv faktura - forhold begået under prøveløsladelse | Vedrører: Momsloven § 81, stk. 4. Straffeloven § 289 og § 50, stk. 2 T var tiltalt for som direktør og daglig leder af et selskab forsætligt at have udstedt 3 fakturaer med et urigtigt indhold, som var egnede til uretmæssigt at danne grundlag for et momsfradrag, idet de urigtigt fremstod som dokumentation for overdragelse af et varelager fra selskabet til et andet selskab for en købesum på i alt 2.418.557,50 kr. og med en deklareret moms på 604.639 kr., selvom handlen var uden realitet, idet det pågældende varelager var værdiløst eller af ringe værdi. Han havde derved unddraget for 604.639 kr. i moms. Forholdet blev begået kort tid efter, at T blev prøveløsladt efter afsoning af en dom for blandt andet groft bedrageri. T forklarede at han var en god forretningsmand, og derfor kunne sælge varelaget, som han selv var blevet betalt 5.000 kr. for at bortskaffe, videre for 2.4 mio. kr. Der var kun tale om én faktura på 3 sider og ikke 3 fakturaer. Byretten fandt bevist, at T havde forsæt til momssvig. Det fandtes fuldstændigt usandsynligt, at varelageret skulle have en værdi som anført på fakturaen af 2.418.557,50 kr. T var klar over, at varelageret reelt var værdiløst eller af ringe værdi. Der var tale om én faktura på 3 sider og ikke 3 fakturaer. Det lagdes til grund at købesummen ikke blev betalt, varelageret aldrig forlod adressen, men at selskabet gjorde brug af fakturaen til at indsende negativ momsangivelse. At T senere udstedte en kreditnota kunne ikke ændre noget herved. T idømtes fængsel i 4 måneder samt en tillægsbøde på 600.000 kr. Landsretten stadfæstede med dissens byretsdommen. |
Guide for individuals
Bekendtgørelse af lov om opkrævning af skatter og afgifter m.v. (opkrævningsloven)
Bilag 12 | Orientering om henvendelse fra informant om salg af oplysninger, fra skatteministeren |
Spm. 29 |
Spm. 30 |
Spm. 91 |
Spm. 92 |
Spm. 93 |
Spm. 94 |
Spm. 95 |
Spm. 96 |
Spm. 97 |
Spm. 98 |
Spm. 110 |
Spm. S 76 |
Spm. S 78 |
Spm. S 83 |
Spm. S 87 |